Uusimmat Suomessa valmistetut purjeveneet

Fennosskandi

Vieläkö Suomessa valmistetaan Swanien ja Balticien lisäksi purjeveneitä? Puuveneitä varmaan veistetään tilauksesta ja Degerö moottoripursia taidetaan yhä valmistaa. Myyntipalstoilta ei oikein tahdo löytyä alle 10 vuotiaita suomalaisvalmisteisia ainakaan jos rajaa hinnaksi alle 80000€ eikä alle 150000€ maksaviakaan juuri ole myynnissä. Mitkähän lienee uusimmat Suomessa valmistetut? NC:t lähinnä moottoripurjehtijoita mutta vaikka nekin laskettaisiin niin useita ei ole, FG:t ja Saaret kai virolaisia?
Pohjoismaista löytyy vielä Najadit, HR:t ja X:t, vieläkö muita valmistetaan? Jos budjetti äärimmilleen venytettynä on 150000€ ja haluaa hankkia uuden tai max 5 vanhan veneen, jolla purjehtia loma- ja perhepurjehduksia pääasiasa Suomen ja Tukholman saaristoissa, ei taida olla juuri muuta vaihtoehtoa kuin hankkia ranskalaista, puolalaista tai saksalaista kalustoa. Bavarioita ja ranskalaisia mollataan jatkuvasti mutta ne taitaa kuitenkin olla parhaita saatavilla olevia em.
kriteereihin sopivia? Onko järkeviä vaihtoehtoja?

29

150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onhannoita

      Onhan Suomessa EF Marinen EF 341 (entinen EF34). Maestro ja Finnflyer lienevät jollain tapaa pystyssä mutta eivät ole tehneet veneitä moneen vuoteen.

      Ruotsissa mainitsemiesi lisäksi ainakin Linjett, Arcona ja Regina.

      Ei taida mikään noista irrota uutena 150 k€:lla. Muutaman vuoden vanhoja käytettyjä voisi saada jos löytää jostain.

    • 150te kuuluu halpavenekategoriaan, jos puhutaan vähintään 35-jalkaisesta veneestä purjehdusvalmiina. Sellaisia ei Suomessa tehdä, koska se vaatisi volyymiä, jotta kustannukset per vene saadaan alas. Pitäisi tehdä satoja veneitä vuodessa. Montakin paikkaa löytyy, josta saa veneen tilattua, mutta hinta on vähintään tupla. Toisaalta venettä voi kustomoida paljon. Yksi viimeisimpiä pienveistämöiden veneitä on Sailjet 40. Muistaakseni se oli lähempänä miljoonaa kuin puolta miljoonaa.

      • valmiina

        Voin olla valmistajana mutta ei ole tekeillä. Saa tilata niin sitten teen.


    • asgshg

      AP ei esittänyt pituusvaatimuksia, mutta 150 keur rittää halpiskategoriassakin (Hanse, Jeanneau, Dufour) vasta aloitusmalleihin n. 30 jalkaa. Niiden hinta purjehdusvalmiina kotimaassa on 130 keur melkein veistämöstä riippumatta. 35-jalkaisissa hinnat ovat jo > 180 keur. Suorituskykyisemmät, kuten Dehler 38 ovat jo 250 keur. Eihän noiden hankkimisessa ole mitään tolkkua, jos katsoo käytettyjen hintatasoa.

    • Joakim1

      5 vuotta voi olla melko tiukka raja, mutta jo mainittujen lisäksi Suomessa ja Ruotsissa on tehty mm. Finn Flyer, Swedestar, HP1030, CB 365, CR 360, Diva, Celeste jne. Kovin ruotsalaisvoittoista siis, mutta onhan noita merkkejä runsaasti ollut. Myös Ruotsissa venemyynti on kyykännyt todella pahasti 2010-luvulla, joten rivit harvenevat. Mutta kaikkia noita löytyy ainakin 10-vuotiaina.

      Miksi muuten käytetyn pitää olla alla 5-vuotias? Kun Suomessa on myyty keskimäärin n. 10 venettä ja Ruotsissa n. 100 venettä vuodessa viimeiset 5 vuotta, on käytettyjen melkein uusien tarjonta aika olematonta. 10 vuotta sitten luvut olivat yli 200 ja yli tuhat, siis yli 10-kertaisia!

      Toisin kuin Suomessa, Ruotsissa näyttää jo markkina selvästi elpynen. 2017 myytiin jo 283 purjevenettä, kun huonoin vuosi oli 2013 60 venettä. Mutta edelleen siis vain neljäsosa vuodesta 2007.

      • FF31x

        Tietääkö kukaan monta noita FinnFlyereitä tehtiin? Paljonko niistä on Suomessa?


      • Joakim1

        Varmaakin niitä 70/80-luvun 27 ja 31 on tehty satakunta molempia. Uudemmista 36 on selvästi suosituin, ehkä 10 kpl. Kolme niistä lienee Suomessa, tuorein ehkä 2016. 34:sta ja 32:sta on tehty ehkä 3-5 molempia. Noita lienee puolet Suomessa. 42:ia tehtiin kai vain yksi. Sitten on yksittäisiä one offeja tai erikoisversioita.


    • VeneHeebo

      Ei ole mielestäni mitään järkeä hankkia uutta venettä, jos ei taskut pullota täppiä. Uusista veneistä HR tai Arcona olisi tietysti hienoja, mutta ne alkaa olla aika kliinisiä sisältä.

      20 vuotta vanhoja scandeja on jonkin verran myynnissä ja niissä hinnat on tosi halpoja verrattuna siihen mitä ne on joskus maksaneet. 100 t€ tuollaisesta, joka on hyvin pidetty, varusteltu ja huollettu - siinä on sitten loppuelämäksi vene - kun huoltaa ja huolehtii siitä hyvin.

      • Eläköönsesuuriero

        Olen elämäni aikana ostanut kerran uuden asunnon ja kerran uuden auton. Ja monta kertaa samat käytettynä. Kyllä uuden ostamisessa on jotain erityistä. Kaikki siistiä,, kulumatonta ja toimivaa. Toki vaikutus katoaa n. 5 vuodessa. Mutta kuitenkin. Toivon, että joskus olisi mahdollisuus ostaaa uusi vene.


    • VaiVieläVene

      Tästäkin keskustelusta näkee, miksi purjehdus on Suomessa lähivuosien aikana kuollut ja kuopattu.

      Maksa siinä nyt sitten 500 tonnin kerrostalokämppää, kahta velkaista Skodaa ja kolmen lapsen koulutus.
      Ja itsellekin olisi kiva saada joskus muutamat uudet kalsarit niiden rikkipiereskeltyjen tilalle.....

      • Käytäkilttiä

        Viidensadan tonnin asuntobudjetti antaa paljon liikkumavaraa veneenostoon jos vain niin haluaa. Vain 5 -10 prosenttia halvempi asunto nin on varaa varsin mukavaan veneeseen. Mutta joka tapauksessa, kalsaritilanteesi vaatii jonkin ratkaisun.


      • Pjsnl
        Käytäkilttiä kirjoitti:

        Viidensadan tonnin asuntobudjetti antaa paljon liikkumavaraa veneenostoon jos vain niin haluaa. Vain 5 -10 prosenttia halvempi asunto nin on varaa varsin mukavaan veneeseen. Mutta joka tapauksessa, kalsaritilanteesi vaatii jonkin ratkaisun.

        Kahden auton pitämisessäkään on harvoin järkeä - ja Suomessa lasten kouluttaminen on puoli-ilmaista.


      • VeneHeebo

        Samoilla linjoilla.

        Mutta kun ostaa 20 vuotta vanhan hyvin ylläpidetyn, niin ongelmaa ei ole =). Jos ajattelee, että joku on maksanut ko. veneestä vaikka 200 - 250 t€ 20 vuotta sitten (11 m). Ylläpitänyt sitä joka vuosi 2 - 5 t€ ja nyt se on n. 100 t€ arvoinen. Niin onhan se pirun halpa. Käyttöarvo on kuitenkin ennallaan, voi tosin olla, että moottori pitää vaihtaa jo 10 vuoden kuluttua, tai hyvällä säkällä vasta 20 vuoden kuluttua...

        Sitten tietysti ylläpitoa pitää jatkaa samaa tahtia 2 - 5 tonnia vuodessa keskimäärin. Pitää kaikki kunnossa ja huoltaa järkevästi. Tuohon 5 t€ budjettiin mahtuu moottori, purjeet, tiikkikansi jne. Jos haluaa mittareita jne. päivittää uusimpiin parin vuoden välein, niin sitten joutuu laittamaan enemmän rahaa peliin.

        Summasummarum vanhat veneet on tällä hetkellä erittäin halpoja. Veneiden korjaaminen ei kuitenkaan ole aiempaa halvempaa. Siksi kannattaa ostaa vähintään 90 luvun vene. 80 ja 70 luvun veneet on vain poikkeustapauksissa (erittäin hyvin pidetty) järkeviä valintoja.


      • Ksksk
        VeneHeebo kirjoitti:

        Samoilla linjoilla.

        Mutta kun ostaa 20 vuotta vanhan hyvin ylläpidetyn, niin ongelmaa ei ole =). Jos ajattelee, että joku on maksanut ko. veneestä vaikka 200 - 250 t€ 20 vuotta sitten (11 m). Ylläpitänyt sitä joka vuosi 2 - 5 t€ ja nyt se on n. 100 t€ arvoinen. Niin onhan se pirun halpa. Käyttöarvo on kuitenkin ennallaan, voi tosin olla, että moottori pitää vaihtaa jo 10 vuoden kuluttua, tai hyvällä säkällä vasta 20 vuoden kuluttua...

        Sitten tietysti ylläpitoa pitää jatkaa samaa tahtia 2 - 5 tonnia vuodessa keskimäärin. Pitää kaikki kunnossa ja huoltaa järkevästi. Tuohon 5 t€ budjettiin mahtuu moottori, purjeet, tiikkikansi jne. Jos haluaa mittareita jne. päivittää uusimpiin parin vuoden välein, niin sitten joutuu laittamaan enemmän rahaa peliin.

        Summasummarum vanhat veneet on tällä hetkellä erittäin halpoja. Veneiden korjaaminen ei kuitenkaan ole aiempaa halvempaa. Siksi kannattaa ostaa vähintään 90 luvun vene. 80 ja 70 luvun veneet on vain poikkeustapauksissa (erittäin hyvin pidetty) järkeviä valintoja.

        Kyllähän satamissa pannaan merkille, jos jollain on uusi purjevene. Sellaiseen kuninkaaseen suhtaudutaan pelonsekaisella kunnioituksella. Kukapa ei siitä tunteesta puolta miljoonaa maksaisi?


      • Drag1
        Ksksk kirjoitti:

        Kyllähän satamissa pannaan merkille, jos jollain on uusi purjevene. Sellaiseen kuninkaaseen suhtaudutaan pelonsekaisella kunnioituksella. Kukapa ei siitä tunteesta puolta miljoonaa maksaisi?

        Tuosta tuli mieleeni muistuma n. 40 vuoden takaa kun sain työkalukseni tuliterän vesilentokoneen(amfibio). Tuohon aikaan sen hinta oli melkein miljoona markkaa.
        Amerikkalainen siirtofirma toi sen lentämällä suomeen ja siinä oli tasan 32 tuntia kun sain sen alleni.
        Samana kesänä sain erään taksilennon Helsingistä pitkälle sisäsuomeen ja painojen takia jouduin eräällä kentällä sitä tankkaamaan(olisi pitänyt useamminkin pysähtyä tankkaamaan).
        Välittömästi ilmestyi kaikki kentällä olevat ilmailuihmiset sitä konetta ihmettelemään.
        Minä taas jännitin sitä, että huomaako kukaan kuinka paljon lorotin bensaa niihin tankkeihin. Minulla oli 5 matkustajaa päällä, joisa tosin puolet oli hentorakenteisia naisia, mutta silti toinen takapenkki olisi pitänyt jättää tyhjäksi..
        Kukaan ei kuitenkaan katsonut mittaria eikä kysellyt muutenkaan polttoainekysymyksiä, joten oli helpotus kun päästiin lähtemään kotia kohti.
        Olisihan sen koneen kanssa saanut yleisölennätyslaitureissa leikkiä omistajaa, jos luonteenlaatu olisi siihen taipunut, mutta kun on köyhistä oloista lähtenyt ja nöyräksi opetettu, niin ei sellainen olisi ollut luontevaa.
        Voin kuitenkin uskoa tuon mitä sanot tuosta veneenomistamisesta: ”Kukapa ei siitä tunteesta puolta miljoonaa maksaisi?” Olen tavannut ihmisiä, jotka ovat noin toimineet, joten se ei liene mitenkään harvinaista.


      • Emiliano.Sala_kanaalissa
        Drag1 kirjoitti:

        Tuosta tuli mieleeni muistuma n. 40 vuoden takaa kun sain työkalukseni tuliterän vesilentokoneen(amfibio). Tuohon aikaan sen hinta oli melkein miljoona markkaa.
        Amerikkalainen siirtofirma toi sen lentämällä suomeen ja siinä oli tasan 32 tuntia kun sain sen alleni.
        Samana kesänä sain erään taksilennon Helsingistä pitkälle sisäsuomeen ja painojen takia jouduin eräällä kentällä sitä tankkaamaan(olisi pitänyt useamminkin pysähtyä tankkaamaan).
        Välittömästi ilmestyi kaikki kentällä olevat ilmailuihmiset sitä konetta ihmettelemään.
        Minä taas jännitin sitä, että huomaako kukaan kuinka paljon lorotin bensaa niihin tankkeihin. Minulla oli 5 matkustajaa päällä, joisa tosin puolet oli hentorakenteisia naisia, mutta silti toinen takapenkki olisi pitänyt jättää tyhjäksi..
        Kukaan ei kuitenkaan katsonut mittaria eikä kysellyt muutenkaan polttoainekysymyksiä, joten oli helpotus kun päästiin lähtemään kotia kohti.
        Olisihan sen koneen kanssa saanut yleisölennätyslaitureissa leikkiä omistajaa, jos luonteenlaatu olisi siihen taipunut, mutta kun on köyhistä oloista lähtenyt ja nöyräksi opetettu, niin ei sellainen olisi ollut luontevaa.
        Voin kuitenkin uskoa tuon mitä sanot tuosta veneenomistamisesta: ”Kukapa ei siitä tunteesta puolta miljoonaa maksaisi?” Olen tavannut ihmisiä, jotka ovat noin toimineet, joten se ei liene mitenkään harvinaista.

        Tarkoittiko se tarinasi että lensit ylipainoissa vaarantaen asiakkaitesi hengen?


      • Sigmund_Freud
        Ksksk kirjoitti:

        Kyllähän satamissa pannaan merkille, jos jollain on uusi purjevene. Sellaiseen kuninkaaseen suhtaudutaan pelonsekaisella kunnioituksella. Kukapa ei siitä tunteesta puolta miljoonaa maksaisi?

        Tätä tunnetta vastaan meillä kuolevaisilla on onneksi puolustusmekanismi, joka ylläpitää psyykkistä tasapainoa. Psykoanalyysissä sitä kutsutaan repressioksi (torjunta). Ihminen torjuu kadehtimisen ja alemmuuden tunteen kehittämällä tiedostamattaan teorian, jonka mukaan oma 40 v vanha homepurtilo on kuitenkin kaikin puolin parempi, kestävämpi ja merikelpoisempi. Näin voi sitten katsoa nenän vartta pitkin halveksuen tuota nousukasta uudella halpissarjatuotantoMDFveneellä purjehtijaa.


      • Drag1
        Emiliano.Sala_kanaalissa kirjoitti:

        Tarkoittiko se tarinasi että lensit ylipainoissa vaarantaen asiakkaitesi hengen?

        Kyllä se oli ylipainossa, mutta käytännössä se ylipaino oli siivessä olevassa polttoaineessa, jota ei pidetä ammattilaispiireissä erityisen pahana asiana.
        Ylipaino ja vesikoneet ovat historiansa aikana aina kulkeneet läheisesti käsikädessä - jo paljon ennen minun aikaani.
        Ennen vanhaan suurin ongelma vesikoneilla oli moottoreiden heikko teho ja niillä oli ongelmia päästä tyynestä vedestä irti normaalipainossakin.
        Tuosta seurasi usein ns.rantapusikkosyndrooma kun itsepäisimmät kaverit yrittivät kiskoa sitä konetta viime metereillä irti vedestä ja sitten vastarannan pusikko kasahti - enemmän tai vähemmän.
        Vesikonehommissa lievän ylipainon kanssa oli pakko käytännössä elää tai sitten vaihtoehtona olis ollut ammatin vaihto.
        Kyllä sitä ylipainon kanssa lentämistä vaadittin joskus maakonepuolellakin. Siinä sitä vaadittin miestä sanomaan koneenomistajalle vastalause - josta saattoi nimittäin joutua sen jälkeen maakotkaksi.
        Ne hommat kuten monet muutkin vaativat, että tolkku on aina mukana ja tietää mitä tekee.


      • Ksksk
        Sigmund_Freud kirjoitti:

        Tätä tunnetta vastaan meillä kuolevaisilla on onneksi puolustusmekanismi, joka ylläpitää psyykkistä tasapainoa. Psykoanalyysissä sitä kutsutaan repressioksi (torjunta). Ihminen torjuu kadehtimisen ja alemmuuden tunteen kehittämällä tiedostamattaan teorian, jonka mukaan oma 40 v vanha homepurtilo on kuitenkin kaikin puolin parempi, kestävämpi ja merikelpoisempi. Näin voi sitten katsoa nenän vartta pitkin halveksuen tuota nousukasta uudella halpissarjatuotantoMDFveneellä purjehtijaa.

        Niin totta! Monella tulee tästä itsetutkiskelua ja kateuden poikasta, muttei kaikilla.

        Isäni oli lääkäri ja osallistui toisinaan halvalla paatillaan lääkärien sponssattuihin purjehdus- ja ryyppäjäisjuhliin saaristossa. Lisäksi hänen pukeutumisensa ei ollut tämän yhteiskunnan kerman tasoa, vaan jalassa oli kuluneet farkut kun muilla oli kalliimpaa purjehdusvaatetta. Silloin lapsena olin vähän nolo, kun huomasin, että monet suhtautuivat häneen vähän alentuvasti tämän takia. Aikuisena totesin, että se oli oikeanlaista luonteenlujuutta, kun ei välittänyt esiintyä muille. Isällä olisi ollut varaa ostaa paljon hienompi vene ja vaatteet, mutta hän teki kuten tykkäsi.


      • huvittavaa
        Ksksk kirjoitti:

        Niin totta! Monella tulee tästä itsetutkiskelua ja kateuden poikasta, muttei kaikilla.

        Isäni oli lääkäri ja osallistui toisinaan halvalla paatillaan lääkärien sponssattuihin purjehdus- ja ryyppäjäisjuhliin saaristossa. Lisäksi hänen pukeutumisensa ei ollut tämän yhteiskunnan kerman tasoa, vaan jalassa oli kuluneet farkut kun muilla oli kalliimpaa purjehdusvaatetta. Silloin lapsena olin vähän nolo, kun huomasin, että monet suhtautuivat häneen vähän alentuvasti tämän takia. Aikuisena totesin, että se oli oikeanlaista luonteenlujuutta, kun ei välittänyt esiintyä muille. Isällä olisi ollut varaa ostaa paljon hienompi vene ja vaatteet, mutta hän teki kuten tykkäsi.

        Noista hienouksistaan elämänsisältönsä saavat ovat tiedostamattaan kroonista kateutta potevia. Jos joku heidän halveksimansa kunnossa oleva mutta vanhempi laatuvene tms.olisi yhä uusinta uutta ja useimmilla olisi halvempia nauttisivat he suuresti juuri niistä.


      • eieinoin
        Sigmund_Freud kirjoitti:

        Tätä tunnetta vastaan meillä kuolevaisilla on onneksi puolustusmekanismi, joka ylläpitää psyykkistä tasapainoa. Psykoanalyysissä sitä kutsutaan repressioksi (torjunta). Ihminen torjuu kadehtimisen ja alemmuuden tunteen kehittämällä tiedostamattaan teorian, jonka mukaan oma 40 v vanha homepurtilo on kuitenkin kaikin puolin parempi, kestävämpi ja merikelpoisempi. Näin voi sitten katsoa nenän vartta pitkin halveksuen tuota nousukasta uudella halpissarjatuotantoMDFveneellä purjehtijaa.

        Ei kukaan ostaa venettä päteäkseen, koska veneen hinta/hyöty suhde siinä tarkoituksessa on todella huono. Vene on suurimman osan vuodesta piilossa talvisäilytyksessä, sen ylläpitäminen ja käyttäminen maksaa rahaa ja/tai vaivaa ja yleisö jolle pitäisi päteä kahvipöytäkeskustelussa, ei ehkä ole lainkaan kiinnostunut koko puheenaiheesta, saatikka että ketään saisi satamaan venettä ihailemaan. Se että tämä teema säännöllisesti nousee esiin purjehduspalstalla, osoittaa vain sen että veneistä ollaan kiinnostuneita ja veneen ostoa harkitsevta ajattelevat venettä myös tuosta pätemisen näkökulmasta, koska hankinta on kallis. Jos päteminen on tärkeä kriteeri ja raha pitää sijoittaa johonkin, hankinta kohdistuu useamin autoon, ja ihmeen paljon parakkitalojenkin pihoilla seisoo uutuuttaan kiiltäviä maastoautoja.


      • Ksksk
        eieinoin kirjoitti:

        Ei kukaan ostaa venettä päteäkseen, koska veneen hinta/hyöty suhde siinä tarkoituksessa on todella huono. Vene on suurimman osan vuodesta piilossa talvisäilytyksessä, sen ylläpitäminen ja käyttäminen maksaa rahaa ja/tai vaivaa ja yleisö jolle pitäisi päteä kahvipöytäkeskustelussa, ei ehkä ole lainkaan kiinnostunut koko puheenaiheesta, saatikka että ketään saisi satamaan venettä ihailemaan. Se että tämä teema säännöllisesti nousee esiin purjehduspalstalla, osoittaa vain sen että veneistä ollaan kiinnostuneita ja veneen ostoa harkitsevta ajattelevat venettä myös tuosta pätemisen näkökulmasta, koska hankinta on kallis. Jos päteminen on tärkeä kriteeri ja raha pitää sijoittaa johonkin, hankinta kohdistuu useamin autoon, ja ihmeen paljon parakkitalojenkin pihoilla seisoo uutuuttaan kiiltäviä maastoautoja.

        Menepä Nauvoon heinäkuussa katsomaan sitä patsastelua, kun isot laivat kiinnittyvät Najadenin laituriin. Niillä tyypeillä, jotka kalliilla veneillä tekevät vaikutusta on jo ne maasturit pihassa.


      • Sigmund_Freud
        eieinoin kirjoitti:

        Ei kukaan ostaa venettä päteäkseen, koska veneen hinta/hyöty suhde siinä tarkoituksessa on todella huono. Vene on suurimman osan vuodesta piilossa talvisäilytyksessä, sen ylläpitäminen ja käyttäminen maksaa rahaa ja/tai vaivaa ja yleisö jolle pitäisi päteä kahvipöytäkeskustelussa, ei ehkä ole lainkaan kiinnostunut koko puheenaiheesta, saatikka että ketään saisi satamaan venettä ihailemaan. Se että tämä teema säännöllisesti nousee esiin purjehduspalstalla, osoittaa vain sen että veneistä ollaan kiinnostuneita ja veneen ostoa harkitsevta ajattelevat venettä myös tuosta pätemisen näkökulmasta, koska hankinta on kallis. Jos päteminen on tärkeä kriteeri ja raha pitää sijoittaa johonkin, hankinta kohdistuu useamin autoon, ja ihmeen paljon parakkitalojenkin pihoilla seisoo uutuuttaan kiiltäviä maastoautoja.

        Et ilmeisesti ymmärtänyt pilke silmäkulmassa kirjoitettua viestiäni lainkaan (repressiota sekin ?). En sanallakaan kommentoinut uuden veneen ostajan tunteita tai ostomotivaatiota. Niistähän kadehtijat eivät tiedä mitään. Puhe oli siis vanhoilla veneillä purjehtivien psyykeestä.


      • rivienvälistä
        Sigmund_Freud kirjoitti:

        Et ilmeisesti ymmärtänyt pilke silmäkulmassa kirjoitettua viestiäni lainkaan (repressiota sekin ?). En sanallakaan kommentoinut uuden veneen ostajan tunteita tai ostomotivaatiota. Niistähän kadehtijat eivät tiedä mitään. Puhe oli siis vanhoilla veneillä purjehtivien psyykeestä.

        Sigmund ansaitsee hatunnoston kun kirjoittaa vain asioista joista tietää, vaikka samalla paljastuukin kadehtijaksi. Pilke silmäkulmassa ja ilman depressiota, totta kai.


    • Oujee

      Oispa hienoo kun voisi itse suunnitella mieleiseen (valmiiseen) runkoon & rikiin sisuskalut eli interiöörin ja pilothouset ja muun purjehtimiseen liittyvän vermeistön. Ja ammattimiehet toteuttaisi! Mikähän olisi aikataulu tämmöiselle? Ja hintahaarukka jollekin 36-38 jalkaiselle, tietäis riittääkö tuleva perintö?

      • seppomartti

        Jos runko on valmis ja tyhjä, ettei purkutöitä tule, niin 500k€ voisi olla alaraja. Ylärajaa ei ole.


      • miksei_

        Voisi olla vähemmän kallista teettää tuo jossain kaukomaassa.


      • siksei

        Voipi tulla kallista säästöä tuo kaukomailla teetto. Että jotain omien toiveiden mukaista saaataisiin aikaan järkevään hintaan, edellyttää se, että tunnet rakentajat ja olet itse paikan päällä selostamassa ja tekemässä päätöksiä. Etärakentamisessa tulee "rakentajan näköinen" tekele, ei tilaajan ja rahariitaankin on potentiaaliset mahdollisuudet.
        Esim case Tapio tai erinäiset swanien etäkunnostajat Helsingistä Pohjanmaalle.


      • seppomartti
        siksei kirjoitti:

        Voipi tulla kallista säästöä tuo kaukomailla teetto. Että jotain omien toiveiden mukaista saaataisiin aikaan järkevään hintaan, edellyttää se, että tunnet rakentajat ja olet itse paikan päällä selostamassa ja tekemässä päätöksiä. Etärakentamisessa tulee "rakentajan näköinen" tekele, ei tilaajan ja rahariitaankin on potentiaaliset mahdollisuudet.
        Esim case Tapio tai erinäiset swanien etäkunnostajat Helsingistä Pohjanmaalle.

        Kovin etäälle ei kannata ajatuksissakaan mennä. Esim Turkin työvoima ja liira on halpaa mutta laskutus venealalla tapahtuu euroissa ja työ usein samaa hintaluokkaa kuin kotona. Kribialla sama tilanne. Varusteet sitten tuontitavarana kalliimpia.
        Virossa olisi löytynyt tekijöitä jopa alle puoleen hintaan ja kustannukset ovat pääosin työtunteja. Monia tuhansia tunteja. Materiaalit ovat työhön verrattuna pienempi menoerä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1231
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1128
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1124
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe