Moottorin vaihtotyön hinta?

MeneeköTämäPäinVittua

Suunnittelin pikkupurkkarin ostoa, hieman epäilyttää siinä oleva merivesijäähdytteinen 9hv sisäkone.
Paljonko "noin" maksaa sisämoottorin vaihto veneeseen (ajattelin murjaista tilalle 2-pyttyisen 14hv dieselin (painoeroa ei ole kuin 10kg ja takimmaiset kiinnikkeet sopivat suoraan, etummaiset tulevat edemmäksi, mutta kone mahtuu "heittämällä" paikoilleen)?

Moottorin hinta on selvillä, mutta ajattelin välttää käsien paskaantumista ja teettää asennuksen. Onko kellään tietoa purkkarin apukoneen vaihtotyön hinnasta? (Saildrive)

Saan pakko-oireita ajatuksesta lähes satakiloisen koneen nostelusta veneeseen ja tietty vanhan repimisestä ulos Bilteman työkaluilla.

24

2661

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ygwyh

      FE83 -forumilla puhuttiin vuonna 2013 vaihtotyötarjousten olleen 1500-2000 luokkaa, siihen sitte kone päälle. Varmaan riippuu veneestä ja moottorista, paljonko se sitten tosiasiassa milloinkin maksaa. Hommaahan voi olla vaikka kuinka paljon.

    • Kalastaja567

      Vanha pois ja uusi tilalla eli n. 3000e minimi.

    • Erkkawee

      1000-1500 lienee asennustyön hinta

    • MitaanTietamaton

      Meillä vaihdettiin 2014 21hp Nanni. Uudet takakiinnikkeet, pakoletku, merivesisuodatin, pa-letkut eli tyyliin mieluummin uutta ellei vanha ole uutta vastaava. Pannu oli varmaan hivenen päälle 5.000 € ja muut tarvikkeet ja työ 2.800 € päälle. Eli siinä konemestarin osuus.

      Eikä tässä vielä kaikki, koska pannu ja pa-säiliö oli pois ja muutenkin paatti remontin alla, niin Safiren lämmitin, Waecon jääkaappi, sähköt ja muuta siinä samalla, kun kerran oli omatkin sormet savessa. Budjettia kannattaa varata vähän ylimääräistä.

      • Benssi

        Lisäisin vielä tämän: kun kerran moottori nostetaan pois niin samalla maalauttaa/pinnoittaa pilssin ja koko konetilan, mikä on aika mahdoton sitten kun motti on paikallaan.
        Ja mittauttaa ilmanvaihdon riittävyyden ja lisää sitä tarvittaessa. 9 hv nosto 14 hepan tehoon lähes kaksinkertaistaa ilman tarpeen.


      • seppomartti

        MD 2003 vaihto samanlaiseen moottoriin akselivedolla kesti tasan 2 tuntia mitattuna lavalla olevan moottorin kiinnittämisestä Hiabiin. Loppupiste koneen käyntiin lähtö. Yksi asentaja ja minä apumiehenä.. Työn osuus oli siis pari sataa.
        Moottorin vaihto toisen tyyppiseksi oli Kreikassa niin vaikea rasti,ettei etukäteen saanut mitään tarjousta. Moottoripeti olisi pitänyt hajoittaa ja laminoida uudellden. Olisi onnistunut vain jättämällä avoin maksupiikki, mitä siinä ympäristössä kannatti välttää.
        .työn hinnan vaihteluväli olisi voinut olla 200- 5000?


      • Isoantilla

        Kylläpä pääsi Seppomartti vähällä. Kaksi vuotta sitten jouduin vaihtamaan 3-sylinterisen Volvon akselivedolla uuteen. Suv.fi tai Veleiro kumpikaan ei kyennyt selvittämään, minkälaisella nostolla tai välipaloilla paikalle olisi sopinut uusi D1-30. Luvattiin ottaa yhteyttä ja sähköpostilla piti lähettää piirustuksia, mutta mitään ei tullut. Venenäyttelyssä kysymyksiin ei osattu vastata. Vaihdoin sitten uuteen Lombardiniin ja Mepra Oy tarjosi palvelun ja hyvät neuvot kun työn tein itse.


      • seppomartti
        Isoantilla kirjoitti:

        Kylläpä pääsi Seppomartti vähällä. Kaksi vuotta sitten jouduin vaihtamaan 3-sylinterisen Volvon akselivedolla uuteen. Suv.fi tai Veleiro kumpikaan ei kyennyt selvittämään, minkälaisella nostolla tai välipaloilla paikalle olisi sopinut uusi D1-30. Luvattiin ottaa yhteyttä ja sähköpostilla piti lähettää piirustuksia, mutta mitään ei tullut. Venenäyttelyssä kysymyksiin ei osattu vastata. Vaihdoin sitten uuteen Lombardiniin ja Mepra Oy tarjosi palvelun ja hyvät neuvot kun työn tein itse.

        Tuo kreikkalainen moottortin vaihto oli tragikoominen näytelmä, josta olisi pitkäkin tarina. Mutta lyhyt oppimäärä oli, että samanlainen kone samaan petiin sujuu osaajalta rivakasti. Suomalainen asentaja mm sanoi kreikkalaisille hiabin käyttäjille silmämääräisen arvion, että nostoköysi on parikymmentä senttiä liian lyhyt. Eivät uskoneet. Kun kone oli ähelletty portaikon alle kohdilleen, se jäi juuri arvion verran ilmaan roikkumaan. Pinnani petti sen verran, että pistin köydet puukolla poikki ja kone putosi vauhdikkaasti paikalleen. Siinä se on palvellut säikähtäneenä lähes 20 v kiltisti uskaltamatta kuikkuilla. Ja taitaa olla 2019 matkalla takaisin Välimerelle.


    • 1Koiravahti

      Kysäisepä alan liikkeistä tarjouksia, jos et ole jo tehnyt.
      Jos perustuntiveloitus on about 100 euroa niin 20 tuntia maksaa 2000 ja siinä ajassa kyllä ammattilainen pikkukoneen vaihtaa. Mutta ennakkovalmistelut, joita voi tehdä itse, ratkaisevat paljon.

    • jhfdj

      Taisi olla 700 eur MD7:n vaihto D1 20:seen 4 v sitten Helsingissä. Tosin irottettiin vanha kone itse, kun vene oli nostettu telakan pihaan. Hinta pitää sisällään noston ja laskun, rst profiilista tehdyt sovitepalat etutassuille. Saildrive 110:n peti sopi 130:lle, vaikka maahantuoja muuta väitti. Vaati vain edellämainitut korokkeet etutassujen alle.

      Telakka kiinnitti uuden koneen petiin, laskin veneen veteen ja loput asennukset tein itse.

      • Joakim1

        Siis sisälsi veneen noston ja laskun, moottorin asennuksen petiin ja vielä erikseen tehtyjä teräsosia? Vakuutuskorjauksia pääosin tekevät telakat taitavat laskuttaa tuon 700 jo pelkästä veneen nostosta ja laskusta. Oliko tuo veroineen kuitilla?


    • Vaaihto

      Itse tein vastaavan homman joitain vuosia sitten. Helpoin ja kenties edullisin tapa on purkaa itse vanha pois ja antaa liikkeen asentaa moottori paikoilleen ja kytkeä itse. mutta jos hiukankin pysyy työkalut (vaikka Bilteman) kourassa niin suurin homma lienee pois/paikoilleen nosto. Mutta jos ajoittaa veneen noston/laskun yhteyteen, niin nosturikuskille hieman extraa jotta nostaa moottorin erikseen.
      Ja sitten. Huolla S-vetolaite samalla. Sen irroittaminen on yleensä niin paljon helpompaa moottorin ollessa pois tieltä.
      Lisää kustannuksia saattaa aiheuttaa uuden potkurin hankinta. Myös polttoaineletkut saattaa joutua uusimaan Samoin äänieristyksen uusiminen saattaa olla hyvä tehdä samalla.

      Eli loppujen lopuksi se moottorin vaihtotyö oli oikeastaan se vähäisin osa projektia ;)

    • Joppejolla

      Osuuko tassut ja s-drive koskaan kohdilleen jos kone vaihtuu eri merkkiseksi? Eli voi tarvita kaikille tassuille sovitepaloja? Ja pitkä-akselisen vaihto s-driveksi isompi projekti?

    • PeraHämeenlinnasta

      Tässä tulee taas sama mieleen kuin vanhoja autoja rakennellessa.
      Kuinka kiva olisikaan se lämmin halli kunnon nosturilla ja työvalolla....

      Siinä moottori- ja maalaushommelit kuten kaikki muukin veneeseen liittyvä menisi kahvimuki kourassa vihellellen.

      VS. näpit jäässä jossain satamassa helvetillisessä tuulessa ja sateessa, kakkosnelosista kyhätyn nostotelineen kanssa.

    • TS36

      Minä en saa pakko-oireita nostosta. Kun kunnostimme oman MD2001 (just se vajaa 100 kg), pois nostossa ei tarvinnut mitään konetta, ison skuutti ja lankkua. Kasistaan sen saivat alas tällaiset normaalivoimaiset kaverit. Eikä tuohon poisottoon mene kovinkaan kauaa.

      Ylöspäin ei saatu, vaan siihen tarvittiin rannan mastonosturia.

    • volvoyanmar

      Vaihtuuko Volvo Volvoon, vai miten. Jos Volvo vaihtuu muuhun merkkiin kannattaa tarkastaa moottorin pyörimissuunta, volvo pyörii vastapäivään ja muut myötäpäivään, potkurin uusinta ym. lisähankinnat siis mahdollisia.

      • vp2001Soleen

        Kyllä ne pyörii ihan samaan suuntaan.....


      • Eteentaaksevalittavissa

        Pyörimissuunnalla tai potkurin kätisyydellä ei ole väliä. Vaihdekaapelilla hoidetaan kaasuvivun vaihdesuunnat.


      • ssppss
        Eteentaaksevalittavissa kirjoitti:

        Pyörimissuunnalla tai potkurin kätisyydellä ei ole väliä. Vaihdekaapelilla hoidetaan kaasuvivun vaihdesuunnat.

        Jos ei ole väliä kätisyydellä voi joutua ajamaan pakilla eteenpäin kuin DUNCKER


      • PariVarviaPakkia
        Eteentaaksevalittavissa kirjoitti:

        Pyörimissuunnalla tai potkurin kätisyydellä ei ole väliä. Vaihdekaapelilla hoidetaan kaasuvivun vaihdesuunnat.

        Toivottavasti et ole näiden laitteiden asentaja.


    • Mikkeys

      Telakka Satavassa oli ottanut ikämieheltä yanmar2gm asennuksesta artinaan jossa akseliveto 7000 euroa. Kuitista näin itse. Eli enemmänkin saa näköjään maksaa...

      • seppomartti

        Asennustyö oli siis yli 100 tuntia, tai puoli kuukautta kokpäiväryötä?


      • sata.tuntia

        Minulla kyllä meni varmaan sata tuntia itse vaihtaen. 20 hv Bukh vaihtui 30 hv Betaan. Uusiksi meni puinen moottoripeti, kaukohallintalaite ja moottorin sähköpaneli mittareineen.

        Vanha kone lähti heti kun vene oli telakoitu ja samalla uusi kone nousi istumalaatikkoon. Uusi peti vaati paljon mittaamista ja mittausten double-checkiä. Vaati myös aika paljon sirkkelin, oikohöylän ja jyrsimen pyöritystä, kapallisen pultteja, järeää alumiinikulmaa mittoihin ajettuna ja muutamia puuporanteriä. Osa johdotustakin meni uusiksi. Onneksi kustannusten kannalta vanha hyvä potkuri toimi.

        Tarkoitus oli laskea moottori sisään naapurin Hiabilla, mutta aikatauluja ei saatu sopimaan ja pressu piti saada päälle. Siispä piti hankkia ketjutalja ja rakentaa lankuista tuet pressun kurkihirsiputkelle. Lopputuloksena kaikki meni millilleen paikoilleen, johtoniput tulivat tehdyn näköisiksi melkein kaikki toimi kerralla oikein. Vain yksi rele sattui olemaan väärä, oikea sattui löytymään omista varastoista ja viive ei ollut varttia suurempi. Homma meni siis putkeen, mutta se sata tuntia meni.


      • sata.tuntia kirjoitti:

        Minulla kyllä meni varmaan sata tuntia itse vaihtaen. 20 hv Bukh vaihtui 30 hv Betaan. Uusiksi meni puinen moottoripeti, kaukohallintalaite ja moottorin sähköpaneli mittareineen.

        Vanha kone lähti heti kun vene oli telakoitu ja samalla uusi kone nousi istumalaatikkoon. Uusi peti vaati paljon mittaamista ja mittausten double-checkiä. Vaati myös aika paljon sirkkelin, oikohöylän ja jyrsimen pyöritystä, kapallisen pultteja, järeää alumiinikulmaa mittoihin ajettuna ja muutamia puuporanteriä. Osa johdotustakin meni uusiksi. Onneksi kustannusten kannalta vanha hyvä potkuri toimi.

        Tarkoitus oli laskea moottori sisään naapurin Hiabilla, mutta aikatauluja ei saatu sopimaan ja pressu piti saada päälle. Siispä piti hankkia ketjutalja ja rakentaa lankuista tuet pressun kurkihirsiputkelle. Lopputuloksena kaikki meni millilleen paikoilleen, johtoniput tulivat tehdyn näköisiksi melkein kaikki toimi kerralla oikein. Vain yksi rele sattui olemaan väärä, oikea sattui löytymään omista varastoista ja viive ei ollut varttia suurempi. Homma meni siis putkeen, mutta se sata tuntia meni.

        Se on helppo uskoa pari moottoria asentaneena. Jos ei ole joku vakiopukki ja siihen sovitteet, joutuu sovittamaan monen monta kertaa. Ja helposti menee 2-4 tuntia korjailuun, ennen kuin taas pääsee sovittamaan. Ammattimies tekee kyllä nopeammin, mutta jossain sinun oman telakan pihalla tehtynä vaijeritaljan kanssa homma on hänellekin hankalaa. Toleranssia ei ole kuin milli tai vähemmän.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      134
      1883
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe