Onko Nikon D5100 hyvä kamera luonto/ Eläinkuvaukseen?

Kameraetsiskely

Eli, olisin hankkimassa ensimmäistä kameraa. Kameran pitäisi olla aika halpa mutta kuitenkin laadukas. Kamera tulisi enemmän hevos, koira kuvailuun. Halpoja ehdotuksia saa laittaa ja kokemuksia🤗 ( kamera max 300) etsin torista ja siellä oli myös halpoja ja hyvä kuntoisia😊

21

4710

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • " Onko Nikon D5100 hyvä kamera luonto/ Eläinkuvaukseen?"

      On se aivan riittävän hyvä.

      Objektiivit vaikuttavat enemmän
      ja toki kuvausolosuhteet kaikkein eniten.

    • Canonisti_

      Vastaus kysymykseen on ei, mutta sillä voi ihan hyvin aloitella. Tuskin halluat pinota kameraliikkeen tiskille niin paljoa rahaa, että saisit heti hyvän kameran, eikä se edes ole tarpeen.

      Kuten ladamies tuossa totesi, oikeiden objektiivien valinta on hyvin tärkeää. Järjestelmä kamera tai kamera järjestelmä on siitä hyvä kohde, että voi aloittaa vaatimattomasti ja edullisesti, mutta siitä kasvattaa järjestelmää järkevästi vähitellen. Kannattaa miettiä, minkälaisen järjestelmän tarvitset, mihin on varaa ja sitten tehdä suunnitelma miten tavoitteeseen päädytään.

      Objektiivit ovat pitkäikäisempiä kuin rungot. Sen takia ei yleensä kannata hankkia huonoja objektiiveja, mutta rungon vaihtuvat joka tapauksessa muutaman vuoden välein.

      • Arvelen Canonistin kokemusten Nijkon D5100 rungosta olevan mutu tasolla. Hän tuskin on sataakaan kuvaa sillä räpsinyt. Minä ylsin tuhansiin!

        Itselläni se oli aikoinaan vuoden verran "kakkosena" kun tarvitsin toisen rungon retkilleni enkä heti saanut haluamaani (D800). D5100 toimi moitteetta ja jos saat hyvän käytetyn niin pärjäät sillä pitkään vielä. Uusi akku kannattaa siihen hankkia koska kahdella akulla on aina varmempaa.

        Optiikkaan kannattaa kiinnittää enemmänkin huomiota mutta jos budjettisi on tiukka niin joku kiinteä polttoväli voisi olla alkuun sopiva. Nikkorin 35 mm F1.8 voisi olla hyvä alkuun ja siitä voi sitten lompakon paksuuden mukaan edetä.

        Valokuvaaminen on mukaansa tempaava harraste johon sain intoa jo 1960 luvulla ja vieläkään en ole päässyt taudista eroon. Alkuun ongelmani olivat juuri noita samoja eli hallikaikua lompakossa!


      • Canonisti_
        Extyökkäri kirjoitti:

        Arvelen Canonistin kokemusten Nijkon D5100 rungosta olevan mutu tasolla. Hän tuskin on sataakaan kuvaa sillä räpsinyt. Minä ylsin tuhansiin!

        Itselläni se oli aikoinaan vuoden verran "kakkosena" kun tarvitsin toisen rungon retkilleni enkä heti saanut haluamaani (D800). D5100 toimi moitteetta ja jos saat hyvän käytetyn niin pärjäät sillä pitkään vielä. Uusi akku kannattaa siihen hankkia koska kahdella akulla on aina varmempaa.

        Optiikkaan kannattaa kiinnittää enemmänkin huomiota mutta jos budjettisi on tiukka niin joku kiinteä polttoväli voisi olla alkuun sopiva. Nikkorin 35 mm F1.8 voisi olla hyvä alkuun ja siitä voi sitten lompakon paksuuden mukaan edetä.

        Valokuvaaminen on mukaansa tempaava harraste johon sain intoa jo 1960 luvulla ja vieläkään en ole päässyt taudista eroon. Alkuun ongelmani olivat juuri noita samoja eli hallikaikua lompakossa!

        Nikonilla ottamani kuvat ovat hyvin harvassa. Samat lainalaisuudet kuitenkin pätevät sekä Canonin että Nikonin runkoihin, joilla on ainoana täydet runkovalikoimat. Vertaisin tuota Nikonin 5000-sarjaa satasiin Canoneihin. Tiedän, etteivät sarjojen segmentoinnit mene ihan yksi yhteen, mutta melkein.

        Itsekin olisin tuon f/1.8 35 mm:n kannalla, jos päädyt Nikoniin, mutta kertooko Extyökkäri, mikä olisi seuraava objektiivi. Tuossa käytössä tarvittaisiin lyhyttä teleobjektiivia.


      • Canonisti_ kirjoitti:

        Nikonilla ottamani kuvat ovat hyvin harvassa. Samat lainalaisuudet kuitenkin pätevät sekä Canonin että Nikonin runkoihin, joilla on ainoana täydet runkovalikoimat. Vertaisin tuota Nikonin 5000-sarjaa satasiin Canoneihin. Tiedän, etteivät sarjojen segmentoinnit mene ihan yksi yhteen, mutta melkein.

        Itsekin olisin tuon f/1.8 35 mm:n kannalla, jos päädyt Nikoniin, mutta kertooko Extyökkäri, mikä olisi seuraava objektiivi. Tuossa käytössä tarvittaisiin lyhyttä teleobjektiivia.

        Seuraava riippuu siitä millaiseen kuvaukseen uusi alkava kuvaaja intoutuu. Itse aikoinaan ekalla järkkärilläni Pentax ME käytin 50 millistä jopa muutaman vuoden ennenkuin hankin seuraavan joka oli laajakulmaisempi ja seuraava oli siihen aikaan viime vuosituhannella kehuttu potrettilasi 135 millinen. Eka zoomi oli 17 - 200 mm jonka sain varsin edullisesti ollessani kurssituksessa San Josessa Kaliforniassa. Sen jälkeen olen kiinteitä käyttänyt perin harvoin sillä normaalikuvauksessa kunnon zooomi on aina käyttökelpoisempi.

        Nyt pääosa laseista on zoomilla varustettuja mutta on muutama kiinteäkin vielä joskus mukana. Se mitä tarvitsee on aina kuvaajan oma valinta niihin kuvauksiin joihin hän tuntee eniten vetoa. Lottovoittaja voi ostaa kaiken 8 millistä 1800 milliin mutta monellakaan meillä ei tuo rahakasa, jonka vartioina istumme, anna ihan tuohon myöden.


      • Canonisti_
        Extyökkäri kirjoitti:

        Seuraava riippuu siitä millaiseen kuvaukseen uusi alkava kuvaaja intoutuu. Itse aikoinaan ekalla järkkärilläni Pentax ME käytin 50 millistä jopa muutaman vuoden ennenkuin hankin seuraavan joka oli laajakulmaisempi ja seuraava oli siihen aikaan viime vuosituhannella kehuttu potrettilasi 135 millinen. Eka zoomi oli 17 - 200 mm jonka sain varsin edullisesti ollessani kurssituksessa San Josessa Kaliforniassa. Sen jälkeen olen kiinteitä käyttänyt perin harvoin sillä normaalikuvauksessa kunnon zooomi on aina käyttökelpoisempi.

        Nyt pääosa laseista on zoomilla varustettuja mutta on muutama kiinteäkin vielä joskus mukana. Se mitä tarvitsee on aina kuvaajan oma valinta niihin kuvauksiin joihin hän tuntee eniten vetoa. Lottovoittaja voi ostaa kaiken 8 millistä 1800 milliin mutta monellakaan meillä ei tuo rahakasa, jonka vartioina istumme, anna ihan tuohon myöden.

        Koirat ja hevoset, eli mikä on Nikonin sopiva kasivitonen?


      • Canonisti_ kirjoitti:

        Koirat ja hevoset, eli mikä on Nikonin sopiva kasivitonen?

        Tuo riippuu koiran koosta ja vauhdista. Itse käyttäisin 70 - 200 mm lasia mutta aloittaja kaiketi ei loukkaa itseään pahasti jos lutoaa rahamassinsa päältä.

        Hän joutunee tyytymään käytettyyn lasiin ja jälkeenpäin täydentämään varustustaan.


      • Canonisti_
        Extyökkäri kirjoitti:

        Tuo riippuu koiran koosta ja vauhdista. Itse käyttäisin 70 - 200 mm lasia mutta aloittaja kaiketi ei loukkaa itseään pahasti jos lutoaa rahamassinsa päältä.

        Hän joutunee tyytymään käytettyyn lasiin ja jälkeenpäin täydentämään varustustaan.

        Yleensä nuo 70-200 zoomin ovat aika hyviä, mutta nyt haetaan selvästi halvempaa ratkaisua. Canonilke olisi hyvä ja halpa f/1.8 85 mm.


      • Anonyymi
        Canonisti_ kirjoitti:

        Nikonilla ottamani kuvat ovat hyvin harvassa. Samat lainalaisuudet kuitenkin pätevät sekä Canonin että Nikonin runkoihin, joilla on ainoana täydet runkovalikoimat. Vertaisin tuota Nikonin 5000-sarjaa satasiin Canoneihin. Tiedän, etteivät sarjojen segmentoinnit mene ihan yksi yhteen, mutta melkein.

        Itsekin olisin tuon f/1.8 35 mm:n kannalla, jos päädyt Nikoniin, mutta kertooko Extyökkäri, mikä olisi seuraava objektiivi. Tuossa käytössä tarvittaisiin lyhyttä teleobjektiivia.

        Ei ole hyvä linssi nikkor 35mm f1.8 eikä hyvä kamera d5000 -> rahan haaskausta koko yhdistelmä.


      • Anonyymi
        Extyökkäri kirjoitti:

        Seuraava riippuu siitä millaiseen kuvaukseen uusi alkava kuvaaja intoutuu. Itse aikoinaan ekalla järkkärilläni Pentax ME käytin 50 millistä jopa muutaman vuoden ennenkuin hankin seuraavan joka oli laajakulmaisempi ja seuraava oli siihen aikaan viime vuosituhannella kehuttu potrettilasi 135 millinen. Eka zoomi oli 17 - 200 mm jonka sain varsin edullisesti ollessani kurssituksessa San Josessa Kaliforniassa. Sen jälkeen olen kiinteitä käyttänyt perin harvoin sillä normaalikuvauksessa kunnon zooomi on aina käyttökelpoisempi.

        Nyt pääosa laseista on zoomilla varustettuja mutta on muutama kiinteäkin vielä joskus mukana. Se mitä tarvitsee on aina kuvaajan oma valinta niihin kuvauksiin joihin hän tuntee eniten vetoa. Lottovoittaja voi ostaa kaiken 8 millistä 1800 milliin mutta monellakaan meillä ei tuo rahakasa, jonka vartioina istumme, anna ihan tuohon myöden.

        Kunnon zoomi on aina kallis ja aina huonompi kuin kiinteä.
        Eli rahasi menee sitten kuitenkin hukkaan, viis siitä vaikka se on tai olisi miten käytännöllinen.


      • Anonyymi
        Extyökkäri kirjoitti:

        Arvelen Canonistin kokemusten Nijkon D5100 rungosta olevan mutu tasolla. Hän tuskin on sataakaan kuvaa sillä räpsinyt. Minä ylsin tuhansiin!

        Itselläni se oli aikoinaan vuoden verran "kakkosena" kun tarvitsin toisen rungon retkilleni enkä heti saanut haluamaani (D800). D5100 toimi moitteetta ja jos saat hyvän käytetyn niin pärjäät sillä pitkään vielä. Uusi akku kannattaa siihen hankkia koska kahdella akulla on aina varmempaa.

        Optiikkaan kannattaa kiinnittää enemmänkin huomiota mutta jos budjettisi on tiukka niin joku kiinteä polttoväli voisi olla alkuun sopiva. Nikkorin 35 mm F1.8 voisi olla hyvä alkuun ja siitä voi sitten lompakon paksuuden mukaan edetä.

        Valokuvaaminen on mukaansa tempaava harraste johon sain intoa jo 1960 luvulla ja vieläkään en ole päässyt taudista eroon. Alkuun ongelmani olivat juuri noita samoja eli hallikaikua lompakossa!

        Ei ole kyllä missään muussa hyvä kuin hämärässä. Niin suuri polttoväli että laaja-alaisia luonto-kuvia hankala ottaa koska "jalkazoomi".


    • d3300

      Itse vaihdoin vanhan D3100 rungon ja sen 18-55mm kitti zoom putken 2 vuotta sitten Tori.fi ostamaani D3300 kameraan 18-55mm kitti zoomilla. Vanhan rungon ja putken möin sitten samaa kautta. Tuo vaihto maksoi minulle vaivan ja sen päälle 30€ rahaa. Toden totta on muutamassa vuodessa kameran kuva parantanut, zoom putken autofokus nopeutunut, niin ettei vanhaa voi oikein uuteen edes verrata, vaikka ei se vanha huono ollut uusi on vain selvästi kehittyneempi.

      Eli jos jostain saat tuo d3300 rungon jonka objektiivi on mallia AF-P 18-55 (ei se vanha AF-S 18-55) on se hyvä kauppa. Itse maksoin tuosta 180€, kun samaan aikaan verkkokauppa möi samaan pakettia uutena 250€. Tuo minun "vähän käytetty" ei kyllä yhtää jäänyt jälkeen uudesta, joten hinta oli ihan kohdallaan.

      Valitettavasti monesti ihmiset myydessään omaansa, johon on jo syntynyt tunneside, pyytävät rahaa aivan perusteetta tästä tunteesta, jolle ei ostajalle ole kuitenkaan mitään arvoa tai merkitystä.

      Ei tuo D5100 huono ole, mutta jo d3300 on nopeampi, tarkempi ja parempi kamera. Kaikki lopulta riippuun millä hinnalla tuo trasaktio aiotaan tehdä, siksi kerroin oman kokemukseni malliksi.

    • Kannattaa ottaa huomioon, että D5100:ssa ei toimi Nikonin uudet AF-P objektiivit. Pitää olla vähintään D5200.

    • Tsuumikosh

      "kamera max 300" mutta objektiivi max tonnin?

      Kuulostaa käytetyltä. Mielestäni Nikonin peilikamera on parempi vaihtoehto kuin virtaa moninkertaisesti kuluttava peilitön.

      Siihen, mitä objektiiveja kehutaan kuhunkin järjestelmään, saattaa löytyä vastaukseksi luetteloa esim. seuraavalla tyylillä:
      https://duckduckgo.com/?q=best lenses for d3400 dxomark&t=ffab&ia=web
      https://duckduckgo.com/?q=best lenses for d3400 youtube&t=ffab&ia=videos

      Koira- ja hevosaiheisiin saattaa riittää normaalitsuumi. Sitten jos hifistellään näitä laadunmaksimointi vs. hinnan kohtuullisuus -näkökulmia, niin olisiko hyvää hintalaatusuhdetta tuo toiseksi paras Sigma 20/1,8...
      https://www.dxomark.com/nikon-d3400-best-prime-lenses-review/

      • Anonyymi

        Unohda dxomark testit ja siirry muihin testisivustoihin (mutta ei techradar).


    • Anonyymi

      Ei ole. Jätä ostamatta.

    • Anonyymi

      Nikon aps-c kameroihin on vaikeaa löytää hyviä objektiiveja.
      Eikä aps-c muutenkaan ole houkutteleva.
      Fujifilm on ainoa joka on hyvä aps-c ja tekee hyviä objektiiveja

      • Nikonilla ainakin kroppiin sopivat FF kameroiden lasit varsin hyvin. Tiedän koska itse käytän!


    • Anonyymi

      Älä osta
      Älä edes mieti
      Unohda

      • Anonyymi

        Nikon peiliromun ostaminen on nykyään todella typerää, koska markkinoilta löytyy huomattavasti parempia peilittömiä ja niihin erinomaisia objektiiveja.


    • Anonyymi

      Kyllä se on edelleenkin aivan käyttökelpoinen kamera.
      Jos edullisesti saat, niin osta.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1408
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1271
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1215
    4. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      28
      1157
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1155
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1053
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1048
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1043
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe