Opettaja

Opettaja

Olen ala-asteen opettaja. Ajattelin kysyä telitä että annanko liian helposti jälki-istuntoa, koska oppilaani ovat valittaneet että annan liian helposti jälkkää. Oppilaani ovat viidesluokkalaisia.

Tässä lista syistä minkä takia olen ontanut jälki-istuntoa ( tuntimäärä suluissa )

3 myöhästymismerkintää ( 1 tunti )

luvaton poissaolo ( 2 tuntia )

tunnin häirintä ( 1 tunti )

tappeleminen välitunnilla ( 2 tuntia )

luokassa välitunnilla ( 1 tunti )

kokeessa lunttaaminen ( 2 tuntia )

valittaminen tunnilla turhasta asiasta ( 1 tunti)

kirjoitelkaa mielipiteitä!

40

5695

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

      Ainakaan tuo luokassa välitunnilla olo ei mun mielestä oo hirveä rikos.

    • Jos nyt todella tuo on totta, ja sinä olet opettaja, niin minusta noissa jälki-istunnon antosyissä ei ole kauheasti vikaa, mutta jälki-istunnon pituudet ovat muutamassa kohdassa ehkä tarpeettoman pitkiä.

      3 myöhästymismerkintää ( 1 tunti )
      - No siis myöhästymis merkintää? Että on myöhästynyt jostain esim. 5min? Minusta tässä tuo tarpeettoman pitkä, mutta minun on vaikea ottaa kantaa kun en tarkemmin tiedä.

      luvaton poissaolo ( 2 tuntia )
      - Tämä on minusta ehdottomasti turhan pitkä, etenkin ala-astelaisille. Ylä-asteella tuon ymmärtäisi, mutta ei ala-asteella. Soitto kotiin ja korkeintaan tunnin jälki-istunto tekisi varmaan työsä yhtä hyvin?

      tunnin häirintä ( 1 tunti )
      - Häirintä? Ala-astelaiset ovat kuitenkin melkoisen rauhallisia kun vertaa ylä-astelaisiin. Täytyy olla varmaan pahaa häirintää jotta saa tuollaisen rangaistuksen.

      tappeleminen välitunnilla ( 2 tuntia )
      - Tappeluthan ovat juuri niitä joista tulee jälkikäteen riitaa ja väittelyä, mutta tuo on minusta edelleen liian paha rangaistus ala-astelaisille.

      luokassa välitunnilla ( 1 tunti )
      - Tälläisen käytännön tiedän olevan käytössä ylä-asteella.

      kokeessa lunttaaminen ( 2 tuntia )
      - Eikö kokeissa tulisi ehkäistä tätä jo ennen koetta, kuin vasta sitten kokeen jälkeen?

      valittaminen tunnilla turhasta asiasta ( 1 tunti)
      - Tätä en ymmärrä ollenkaan. Mikä voi olla sellainen asia että siitä saa tunnin rangaistuksen jos siitä valittaa?

      Saattaa olla että hieman liian helposti annat jälki-istuntoa, mutta luokassasi lienee ainakin siisti järjestys ja kuri? Jos näin on niin minusta kaikki tuo on suht. hyväksyttävää.

      Mutta minne katosivat läksyt? Eikö läksyjen tekemättömyys pitäisi olla mukana tuossa?

    • ryynbfnfd

      3 myöhästymismerkintää

      iha hyvä kau tuo on. tosin omassa kolessani on sillai(luulisin) että ekaks 20 min. ja sitte neljännestä 1 h.

      luvaton poissaolo

      ei oo opettajan tehtävä rangaista oppilasta lintsaamisesta(mielipiteeni).Ilmoitus vanhemmille ja poissaoloselvitys riittää iha hyvi, mutta 2 h luvattomasta poissaolosta on silkkaa sosialismia.

      tunnin häirintä

      luokasta ulos olis tehokkaampi

      tappelu välitunnilla

      EOS

      luokassa välitunnilla

      1 h jälki-istuntoa liioittelua.Ulos häätäminen riittäää.

      kokeessa lunttaaminen

      valittaminen tunnilla turhasta asiasta

      en ymmärrä mitä tarkoitat.Pitää luokitella tunnin härinnäksi.

      • ryynbfnfd

        Kokeessa lunttaamiseen en ota kantaa


    • Dem

      Itse lukiolaisena muistellessani ala-asteaikoja, voin huomata, että taisin tehdä kaikkia noita (paitsi ehkä lunttaamista). Minua ei koskaan rangaistu noista jälki-istunnolla. Olin ala-asteen aikana vain pari tuntia jälkässä.

      Opettajat tekivät pikemminkin selväksi, mitä ei saa tehdä. Niin opinkin, eikä jälki-istuntoja tarvinnut antaa.

      Mielestäni nuo kaikki kohdat ovat kohtuuttoman ankaria, ja varmasti aiheuttavat sen että et ole pidetty opettaja ainakaan laajasti.
      Tuntuu hieman siltä, että tuollaisella rankaisijalla on joitain ongelmia, eikä hän pysty käsittelemään oppilaitaan.

      Toivon lasten tähden, että hellität vähän. He varmasti oppivat, kun pidät jälkkien sijaan 10min puhutteluja.

    • hjkl

      ...niin ehkä antaisin kuitenkin jotain allaolevan tapaista...

      5 myöhästymismerkintää, 45 min
      luvaton poissaolo, 2 h
      tunnin häirintä, 30 min - 1 h
      tappeleminen välitunnilla, 2 h
      luokassa välitunnilla, 0 min - 30 min
      kokeessa lunttaaminen, kokeesta numeroksi 4 (4-10 asteikolla).
      valittaminen tunnilla turhasta, 15 min - 30 min

    • Oppilaitten puolella

      No annat kyllä ainakin joissain asioissa!!!

      - Tunnin häirintä ei nyt noin vakavaa ole!!
      - Luokassa välitunnilla korkeintaan torut ja vahdinta että seuraavalla kerralla ulos!
      - Valittaminen, se on kyllä jo ihan liikaa!!

      Mun entisessä koulussa kolmesta merkinnästä puoli tuntia, tappelemisesta ei tod. noin paljon! Luvaton poissaolo, ei tietoa sen sortin jutuista.

    • Opettaja

      Nimimerkki ryynbfnfd kirjoitti että jos oppilaat ovat luokassa välitunnin aikana heidät pitäisi vain häätää ulos. Olen yrittänyt tätä mutta se ei toimi. Oppilaat ovat kieltäytyneet menemästä ulos ja he ovat sanoneet että miks pitää mennä ulos kun siellä on niin kylmä. Ulkona oli noin
      5-7 astetta pakkasta. Pyysin heitä poistumaan luokasta useaan kertaan mutta he eivät menneet. Lopulta he lähtivät ulos ja seuraavan tunnin alussa annoin näille oppilaille jälkkälaput jossa jälki-istunnon syynä oli: Oppilas oli luokassa välitunnin aikana eikä suostunut poistumaan useista kehotuksista huolimatta.

    • ::eppu::

      ..et anna liian helposti jälkkää. Ihan oikein niille jotka tekevät juttuja joita ei saisi, omapahan on syynsä.

    • jei

      oletkohan nyt oikeasti opettaja? jos olet, niin toivon todella, että harkitset uudemman kerran "kasvatusmetodejasi". täytyy sanoa etteivät oppilaasi taida kunnioittaa sinua, jos täytyy käyttää tällaisia keinoja kurin pitoon??! mahtavatkohan oppilaat ymmärtää muuta kuin saamansa rangaistuksen ja jättää siten itse syyn siihen hieman "pimeään". eikö olisi parempi keskustella enemmän heidän kanssansa asioista, ja varsinkin niistä missä he ovat tehneet mielestäsi väärin?

    • Åpinå

      Mielestäni myöhästymisistä vois antaa lisätehtäviä(koulun jälkeen tehtäväksi),
      Luvaton poissaolo: Puhuttelu tai tehtäviä(jos paljon poissaoloja niin Rehtorin puhuttelu/kutsu vanhemmat mukaan),
      Luokassa välitunnilla: Nuhtelua,
      Kokeessa lunttaaminen: Kokeen takasivulle selvitys asiasta ja illalla soitto kotia(kokenut itse kakarana oli kyllä tarpeeksi paha rangaistus!!),
      Valittaminen turhasta asiasta: Huumoria mukaan lapset on lapsia:)
      Mielestäni muissa kohdissa oli sopivat penaltit.

    • Just me.

      Luojalle Kiitos, et oo mun opettaja!!!

      5 myöhästymistä - 1h.
      luvaton poissaolo 1h.
      3 tunnin häirintää (vähintään!!) - 1h.
      tappeleminen välitunnilla - riippuu kuinka paha tappelu 0-2h.
      kokeessa lunttaaminen - koe hylätty
      valittaminen tunnilla turhasta asiasta - 0h.

      Enää ei eletä samallailla kun 50 vuotta sitten! Sorry vaan!

      Sun se jälki-istuntoa pitäis saada!

    • IHan ensiksi täytyy sanoa vaikka minun mielestä annatkin liian helposti jälki-istuntoa on ihan kiva kun tulet täältä kysymyään itse nuorilta miten se pitää olla. Liian helposti annat jälkkäriä. Tässä vähän parantelua.

      Kaksi ensimmäistä on ihan OK.

      Tunnin häirintä: valittaminen riittää.

      Tappeleminen välitunnilla, annatko tuosta molemmille jälki-istuntoa? Vain aloittajalle pitäisi antaa, asia pitää tutkia.

      luokassa välitunnilla: EI mitään. Ihmettelen tuota sääntöä miksi välitunnilla ei saa olla luokassa? Mikä siinä on niin pahaa? Lapsena luokassa on hauskempi olla.

      Kokeessa lunttaaminen: Ei jälki-istuntoa, koe hylätään.

      Valittaminen tunnilla turhasta asiasta: Ei jälki-istuntoa. Jos joku valittaa, siitä pitää puhua eikä iskeä jälki-istuntoa vaikka olisi miten turha asia tahansa.

      • Opettaja

        Annan jälki-situnnon molemmmille jotka ovat tapelleet, koska tappelussa tarvitaan aina vähintään kaksi. Molemmat tekevät väärin jos he rupeavat tappelemaan. Eli molemmille "tappelioille" 2 tuntia jälki-istuntoa.


      • Opettaja kirjoitti:

        Annan jälki-situnnon molemmmille jotka ovat tapelleet, koska tappelussa tarvitaan aina vähintään kaksi. Molemmat tekevät väärin jos he rupeavat tappelemaan. Eli molemmille "tappelioille" 2 tuntia jälki-istuntoa.

        Tappeluun EI tarvita välttämättä kahta ihmistä! Ei todellakaan. Yksi ihminen sen aloittaa. Se on tärkeää js itsepuolustukseksi sitten hakkaa sitä toista niin itse joutuu jälki-istuntoon. Pitäisikö sen toisen vain antaa hakata ja ite kuolla siihen?


      • äläs nyt.
        Daniel.Jackson kirjoitti:

        Tappeluun EI tarvita välttämättä kahta ihmistä! Ei todellakaan. Yksi ihminen sen aloittaa. Se on tärkeää js itsepuolustukseksi sitten hakkaa sitä toista niin itse joutuu jälki-istuntoon. Pitäisikö sen toisen vain antaa hakata ja ite kuolla siihen?

        ainhan voi poistua paikalta, mutta kyllä suurin osa varmasti menee tappeluun mukaan. syy on tällöin kaikissa osapuolissa. opettaja voisin ottaa kyseiset tappelijat puhutteluun, ja sanoa että pyytävät toisiltansa anteeksi ja laittaa vielä istumaan vierekkäin.


      • Dem
        äläs nyt. kirjoitti:

        ainhan voi poistua paikalta, mutta kyllä suurin osa varmasti menee tappeluun mukaan. syy on tällöin kaikissa osapuolissa. opettaja voisin ottaa kyseiset tappelijat puhutteluun, ja sanoa että pyytävät toisiltansa anteeksi ja laittaa vielä istumaan vierekkäin.

        Mikä itsestään selvyys tuo on? Pelkkä turha sanonta. "Aina voi poistua paikalta".

        Joten sanonpa "väärin taas".

        Ei tappelutilanteista aina voi paeta, joskus ei ole muita vaihtoehtoja kuin puolustaa itseään.

        Ja kuten todettiinkin, tappeluun tarvitaan aina vain yksi eikä kaksi. Tuo sanonta mitä nyt ehkä opettajat sun muut höpöt voisivat käyttää "tappeluun tarvitaan aina kaksi" on kaikessa hölmöydessään ärsyttänyt aika pitkään minua..


    • ei hitto

      "valittaminen tunnilla turhasta asiasta ( 1 tunti)"

      MITÄ??????????????? Luokasta poistaminen vois olla oikein, mutta ei istumista. MAAILMASSA ON PALJON VAKAVEMPIAKIN ASIOITA! Anteeks ny vaa..

      • star

        luokasta poistuminen on tosi huono rangaistus luokassa häiritsemisestä. Kaikki nyt luokasta pois haluaa.


    • Opettaja

      Tietokoneluokassa oli kerran seuraavanlainen tapaus:

      Annoin oppilaille luvan mennä nettiin katselemaan mitä haluavat. Eräs oppilas kysyi saanko mennä chattiin. Annoin hänelle luvan mennä sinne. Myös pari muuta oppilasta meni chattiin. Kun he olivat chattailleet hetken aikaa kuljin heidän ohitseen ja näin mitä he kirjoittivat sinne. He haukkuivat muita luokan oppilaita törkeillä haukkumanimillä. Poistin oppilaat luokasta ja annoin heille 2 tuntia jälki-istuntoa. Jälki-istunnon syynä oli: Oppilas on nimitellyt muita luokan oppilaita chatissa erittäin törkeillä nimillä. Pyysin heitä myös kirjoittamaan paperille mitä he olivat sinne kirjoittaneet ja pyysin tuomaan sen laupun seuraavana päivänä vanhempien allekirjoittamana.

      • lappapappal.

        Musta tuntuu että ala-asteella opettajat on vanhempia ja oppilaat näiden lapsia. Eli oppilaita kohdellaan kuin omia lapsia, ja tehdään niille mitä halutaan. HEH :D


    • tyyppi88

      .....että joku näistä teineistä sanois että toi on hyvä?

    • Opettaja

      Viimeisenä päivänä ennen lomaa jouduin antamaan muutamalle oppilaalle 2 tuntia jälki-istuntoa, koska heille oli tullut joku vanha nainen puhumaan jotain. Kun nainen oli lähtemässä pois oppilaat aloittivat heittelemään häntä kivillä ja lumipalloilla. Kun näin mitä he tekevät pyysin heidät luokkaan ja kirjoitin jälkkälaput joissa jälki-istunnon syynä oli: Oppilas heitteli kivillä ja lumipallolla koulun ohi kävellyttä vanhaa naista. Oppilaat kertoivat että tämä nainen oli lässyttänyt heille ja he hermostuivat siitä.

    • Opettaja

      Huomenna niillä lumipallon heittelijöillä on kahden tunnin jälki-istunto. Valitsin päiväksi maanantain koska halusin päästä perjantaina (25.2)viettämään hiihtolomaa enkä istua luokassa kahta tuntia. Toiseksi maanantai on pisin koulupäivä perjantain lisäksi. Jälki-istunnolla on kaikista parhain vaikutus silloin kun se pidetään viikon pisimpänä koulupäivänä. Nämä kyseiset oppilaat istuvat huomenna klo 14-16.
      Koulu alkaa jo klo 9.

      • k,uiuik

        Sä oot sadisti!!!!1


    • JJJ

      Kun olin ala-asteella silloin jotkut saivat 15 min, 20 min ja 30 minuutin jälki-istuntoja. Jos sai tunnin jälkkää niin se tunti ei ollut 60 minuuttia vaan 45 minuuttia eli yhden koulutunnin mittainen. Miks täyty antaa jotain 45 minuutin jälki-istuntoja. eikö se ole aivan sama onko jälki-istunnon pituus 45 minuuttia vai 60 minuuttia. Itse olen ollut 20 minuutin jälki-istunnoissa ja vain kerran tunnin jälkässä. Kertaakaan en saanut kahta tuntia jälki-istuntoa.
      Kerran yksi 2 luokkalainen sai 2 tuntia jälki-istuntoa siitä kun se löi jotain toista oppilasta. En käsitä miten joku voi saada 2 tuntia jälki-istuntoa jos vetää turpaan???

    • despair666

      no.. joo.. osa noista syistä oli aika tyhmiä.. siis kyllä niistä vois muistutuksen antaa tai nuhdella mut että jälki-istuntoa??!!

    • Opettaja

      Tänään annoin noin puolelle luokaa jälki-istuntoa. Klo 10 alkoi matematiikan tunti toinen puoli luokasta oli englannin tunnilla. Kun tulin luokkaan ovi oli kiinni koputin oveen muttei sitä avattu. Kuulin luokan ulkopuolelle että jotkut huusivat: älkää avatko ovea! Hain opettajan huoneesta avaimeni koska olin unohtanut ne sinne. Kun menin luokkaan kirjoitin yhteensä 14 jälkkälappua. Annoin siis kaikille jotka olivat luokassa 1 tunnin jälki-istuntoa. Syynä oli : Oppilas ei päästänyt opettajaa luokkaaan.

      • Vastaavat tilanteet voisi välttää jos luokkien ovet olisivat lukossa välitunnit. Eli opettaja lähtee aina luokasta viimeisenä, ja lukitsee oven samalla, ja avaa sen sitten kun itse luokkaan tulee seuraavaa tuntia aloittamaan.
        Ylä-asteella täällä on tuollainen käytäntö, tosin varmaan siksi jotta luokkia ei sotkettaisi.


      • nimeton

        jee tuo oli oikein


    • ei ei ei

      Myöhästymisistä voit antaa....tunnin. Luokassa olemisesta myös...tunnin. Tunnin häirinnästä ja valittamisesta EI VOI antaa jälki-istuntoa! Oppilailla on OIKEUS sanoa mielipiteensä asioihin. Jos mulla olis valittamisista jälkkiä, niin niitä olisi TODELLA paljon! Mistään näistä EI VOI antaa 2 tuntia jälkkää!!! Tunti korkeintaan! Taidat salaa nauttia oppilaiden kurittamisesta????

      • Opettaja2

        "Tunnin häirinnästä ja valittamisesta EI VOI antaa jälki-istuntoa! Oppilailla on OIKEUS sanoa mielipiteensä asioihin. Jos mulla olis valittamisista jälkkiä, niin niitä olisi TODELLA paljon!"

        Oppilailla on todellakin oikeus sanoa mielipiteensä asioihin, mutta ei häiritsevästi. Eivät opettajatkaan saa avata suutaan milloin tahansa opettajankokouksissa, vaan heidän pitää yhtälailla pyytää puheensuoro pienellä käden viittauksella.

        Suoraan sanoen en usko alkuperäisen viestin kirjoittajan oikeellisuuteen opettajana tai sitten kysessä on juuri vasta työnsä aloittaneesta opettajasta, jolla ei ole vielä suhteellisuuden tajua. Ihmetyttää myös se, että "oppilaat eivät päästäneet luokkaan". Huh-huh!

        Omalle luokalleni tehoavat 15 - 30 min. jälki-istunnot.
        Opettajalla ei ole muita rangaistuskeinoja kuin jälki-istunnon määrääminen tai luokasta lopputunniksi poistaminen. Jonkun kirjoittajan mielestä keskustelu oppilaan kanssa riittää ojentamiseksi, mutta sepä ei aina riitä.


    • tttt

      mun mielestä sun kannattais antaa sitä jälkkää vaan äärimmäisissä tapauksissa. yritä olla oppilaille enemmän ystävä. kun sä annat niille aina jälkkää ne alkaa vaan vihaamaan sua ja tekee tollasia temppuja yhä enemmän.

      sä voisit vaikka pitää keskustelu tunnin niiden kanssa jälkän sijaan.

      niin ja ala-aste ikäset on aina tollasia et tekee kaikkia älyttömyyksiä, mutta se nyt varmaan kuuluu ikään.

      älä anna oppilaiden tulla niskan päälle, mutta älä myöskään itse yritä olla niiden niskan päällä.. ainakaan liikaa.

      niin ja niistä tappeluista. on mun mielestä väärin antaa molemmille jälkkää koska just tollasissa tapauksessa toinen niistä on jollakin tapaa kiusattu ja se vaan yrittää puollustaa itseään. ota selvää kuka kiusaa ja ketä.

      musta tuntuu että ala-asteella ihmiset vaan leuhkii tietyllä tapaa sillä että ne on ollu jälkässä ja se tekee niistä jotenki kovia tyyppejä..

      • tttt

        niin ja lisäisin vielä, että älä pidä niitä oppilaita minään hirviöinä. ihmisiä ne on siinä missä sinäkin. se ei ole sun ongelma jos ne ei opiskele tai käyttäydy kunnolla. se on ihan niitten oma ongelma ja ne tulee tajuamaan sen vielä joskus.

        esim just luin tuolta ylempää missä eräs henkilö ehdotti että jos lunttaa kokeessa niin ei anneta jälkää vaan hylätty siitä kokeesta.
        siinä tulee ilmi se että se on sen oppilaan itse aiheitettu juttu eikä sulla oo siihen mitään sanottavaa. eikä siitä pidä oppilaalle suuttua. ennemminki voi vaan voivotella että:
        "miks sä nyt tollain kun oisit voinu saada vähän paremmanki jos oisit ite yrittäny.. mun täytyy nyt ikävä kyllä antaa sulle nelonen tästä kokeesta, ehkä sit ens kerralla yritätä itse, jooko...? mä kyllä ymmärrän että kaikkia ei opiskelut aina kiinnosta, mutta helpommalla sitä pääsee kun edes vähän lukee." (huom. ystävällisellä äänen sävylllä, jossa on vähän sympatiaa mukana)

        kun annat niille jälkkää niin siitä saa sellasen kuvan että sä vihaisit niitä oppilaita (toivottavasti ei ole näin) yritä olla niille ystävä, niinkun ne ois jotain perhe tuttuja.

        eli niille voi olla ihan ystävällinen vaikka ne ei opiskeliskaan. se on niiden valinta eikä se siitä muutu, joten miksi sun kannattais siitä suuttua niille?

        sitä enemmän ne kiusaa sua, kun sä kiusaat niitä. ne kostaa takasin.


    • Opettaja

      Tänään yksi oppilas sai 2 tuntia jälki-istuntoa.
      Tämä kyseinen oppilas tuli myöhässä kouluun ja hän sanoi syyksi että bussi oli myöhässä. Sanoin hänelle että tule seuraavan kerran aikaisemmalla bussilla niin et myöhästy. Oppilas sanoi että jos hän tulisi aikaisemmalla bussilla niin hän joutuisi heräämään klo 6. Kysyin millä bussilla hän tuli ja kun tarkistin aikataulun huomasin että kyseinen linja kulkee 5 kertaa tunnissa. Tämä sama tilanne on ollut 3 peräkkäisenä perjantaina. Kysin miksi hän valehteli ja hän vastasi: mitä vi**ua sillä on väliä tuleeko 5 minuuttia myöhässä vai ei.

      Annoin hänelle 2 tuntia jälki-istuntoa.
      Syynä oli: Oppilas on myöhästynyt 3 peräkkäisenä perjantaina. Myöhästymisen lisäksi oppilas valehteli myöhästymisiensä syyt.

    • Karpan Sami

      Arvon opettaja, sun kirjotuksestas saa kyllä sen kuvan, että sulla on opettajuus/aikuisuus melko lailla kateissa. Ei sun pitäs kysyä lasten/nuorten mielipiteitä siihen, onko jälki-istunnot sopivan pituisia. Sä olet pomo, sä päätät. Jos sä tollasia pohdit oppilaidenkin kuullen luokassa niin ei ihme että siitä uloskin menemisestä 'neuvotellaan'. Mitä noihin rangaistusten pituuksiin nyt sitten kuitenkin tulee niin ne ovat ihan sopivia. Meidän luokassa istutaan vaikka iltaan asti, kunhan asiat saadaan selvitettyä. Ja tämä siis ala-asteella. Tietenkin sinun tulee aikuisena käyttää omaa harkintaa ja miettiä, mikä on pedagogisesti kannattavaa. Onnea ja menestystä!

    • sonja 32v

      anna vain jällkkäriä mutta anna niille myöskkin pilluasi jälkkärillä silloin se on tosi hyvä

    • bapedi

      noil oli murrosikä alkamassa :D

    • Yläasteenkärsiväoppilas

      Hui saatana

    • Anonyymi

      Tunti opettajan IVA oppilaille kun sanovat lunta satanut eikö ole ennen sitä nähneet,kaatavat opiskelu IT ja avioero maniasn järjestä Amis
      Kärkkäinen Soile ero.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe