Pitääkö väite todella paikkansa että varsinkin useimmilla raidallisilla maatiaiskissoilla on M-kirjain kuvio otsassa? Minun maatiaisella on kun sitä tarkemmin tutkin ja monen tutun kissalla myös.Tuntuu niin hassulta kun omaa kissaani katson niin sillä on keskellä otsaa oikein valkoisella selvä M-kirjain:)
Onko maatiainen
8
1096
Vastaukset
- mamma40
eli tuo M-kirjan otsassa ei ole koskaan valkoinen vaan aina värillinen, riippuen kissan "pääväristä". Raidalliset kissat ovat aina tabbyja, joko klassinen, tiikeri tai täplikäs, mutta niillä on aina se M-kirjain - kenellä selvemmin kenellä epäselvemmin näkyvissä.
Mustalla eli tässä tapauksessa ruskeatabbyllä tai hopeatabbyllä on kuviot yleensä selvimmät, sinitabbyllä tai sinihopeatabbyllä seuraavaksi ja sitten punatabbyt ja cremetabbyt.
Valkoinen on ns. värittömyyden geeni, eli silloin siinä kohtaa ei ole väriä lainkaan vaan se on kadonnut.
Ja selvennykseksi; kaikilla kissoilla, ei vain maatiaisilla, jotka ovat tabbyja siis raidallisia, on tuo M-kirjain:)- Eulalia
Kissaveljeksilläni, joista toinen musta-valkea ja toinen harmaaraita-valkea (valkeaa hyvin paljon molemmissa), on ikäänkuin A-kirjain ilman poikkiviivaa päässään. Ts. tumma väri kehystää valkeaa niin että tulee sellainen A tai nurinpäinen V nassuun.
Vähän osvittaa löytynee "Latz-kissasta".
- Sen muuten olen huomannut että mustallakin kissalla on raidat. Ne vaan ovat tietysti mustat mustalla pohjalla, mutta ne voi erottaa kun valo lankeaa tietyllä tavalla. - raitaa
Eulalia kirjoitti:
Kissaveljeksilläni, joista toinen musta-valkea ja toinen harmaaraita-valkea (valkeaa hyvin paljon molemmissa), on ikäänkuin A-kirjain ilman poikkiviivaa päässään. Ts. tumma väri kehystää valkeaa niin että tulee sellainen A tai nurinpäinen V nassuun.
Vähän osvittaa löytynee "Latz-kissasta".
- Sen muuten olen huomannut että mustallakin kissalla on raidat. Ne vaan ovat tietysti mustat mustalla pohjalla, mutta ne voi erottaa kun valo lankeaa tietyllä tavalla.Joo. Kaikki kissat on raidallisia, joillain on vaan kaikki raidat samanvärisiä, mutta geeneissä ja kertomallasi tavalla karvan laadussa raidat aina on.
- nyytinen
Siis kaikki raidalliset ovat tabbyja?:O Onko minun poikakissanikin sitten..sillä on mustia raitoja ja valkoinen maha,tassut ja pää osaksi..varmaan just tuo M-kirjain siinä ja mustien raitojen alla ruskean eri sävyjä.
Onko se tiikeritabby? Mikä tuo klassinen on?
Pojalla on pitkä häntä ja korvat..maalta se on, mutta olisiko sitten joku risteytyskissa?:O Kiitos jos joku selventää. - mamma40
nyytinen kirjoitti:
Siis kaikki raidalliset ovat tabbyja?:O Onko minun poikakissanikin sitten..sillä on mustia raitoja ja valkoinen maha,tassut ja pää osaksi..varmaan just tuo M-kirjain siinä ja mustien raitojen alla ruskean eri sävyjä.
Onko se tiikeritabby? Mikä tuo klassinen on?
Pojalla on pitkä häntä ja korvat..maalta se on, mutta olisiko sitten joku risteytyskissa?:O Kiitos jos joku selventää.ole merkitystä onko kissasi maatiainen vai sekoitus tai rotukissa, yleensä kaikki samat värit sallitaan jokaisella, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Venäjänsininen on aina sininen, mutta kaikki siniset eivät ole venäjänsinisiä- Naamiokissoja ei ole normaalisti maatiaisissa ilman jonkin rodun sekoittumista jne.
Kaikki raidalliset on tabbyja yleisnimitykseltään ja ne erotellaan tiikeritabby, klassinentabby, täplikästabby, ticket tabby, myös shaded ja chinchilla ovat tabbyja vaikka näyttävätkin ei-raidallisilta.
Tiikeritabby on selvästi raidallinen, täplikästabby joko selvin täplin tai ns. katkennein tiikeriraidoin, ticket tabby raidallisin karvoin (jokainen karva), shaded ja chinchilla karvan kärjessä pieni värillinen osa ja klassinentabby selvät suuret kuviot kuin perhosen siivet.
Tabby on alkuperäisin väritys luonnossa sen suojaavuuden vuoksi kaikilla kissaeläimillä ja siitä on sitten kehittynyt erilaisia muunnelmia kuten täysin yksivärisiä ja jopa täysin valkoisia (värittömiä) kissoja. Nuo valkoiset eivät ole puhtaita albiinoja vaan vain värittömiä.
Kissasi on ruskeatiikerivalkoinen todennäköisesti näin kertomasi perusteella:) Taitaapa olla yksi yleisimmistä maatiaisen väreistä. - Minttu
mamma40 kirjoitti:
ole merkitystä onko kissasi maatiainen vai sekoitus tai rotukissa, yleensä kaikki samat värit sallitaan jokaisella, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Venäjänsininen on aina sininen, mutta kaikki siniset eivät ole venäjänsinisiä- Naamiokissoja ei ole normaalisti maatiaisissa ilman jonkin rodun sekoittumista jne.
Kaikki raidalliset on tabbyja yleisnimitykseltään ja ne erotellaan tiikeritabby, klassinentabby, täplikästabby, ticket tabby, myös shaded ja chinchilla ovat tabbyja vaikka näyttävätkin ei-raidallisilta.
Tiikeritabby on selvästi raidallinen, täplikästabby joko selvin täplin tai ns. katkennein tiikeriraidoin, ticket tabby raidallisin karvoin (jokainen karva), shaded ja chinchilla karvan kärjessä pieni värillinen osa ja klassinentabby selvät suuret kuviot kuin perhosen siivet.
Tabby on alkuperäisin väritys luonnossa sen suojaavuuden vuoksi kaikilla kissaeläimillä ja siitä on sitten kehittynyt erilaisia muunnelmia kuten täysin yksivärisiä ja jopa täysin valkoisia (värittömiä) kissoja. Nuo valkoiset eivät ole puhtaita albiinoja vaan vain värittömiä.
Kissasi on ruskeatiikerivalkoinen todennäköisesti näin kertomasi perusteella:) Taitaapa olla yksi yleisimmistä maatiaisen väreistä.ruskeatabby-valkoinen. Tabbyksi taidetaan Suomessa kutsua väritystä, jossa kissalla menee läpi ruumiin horisontaalisia juovia ja kyljissä soikeat kuviot. Itselläni on tällainen komea tabby, jolla on niskassa perhoskuvio; en tiedä onko sellainen tiikereilläkin(?)
- Tabby
Eulalia kirjoitti:
Kissaveljeksilläni, joista toinen musta-valkea ja toinen harmaaraita-valkea (valkeaa hyvin paljon molemmissa), on ikäänkuin A-kirjain ilman poikkiviivaa päässään. Ts. tumma väri kehystää valkeaa niin että tulee sellainen A tai nurinpäinen V nassuun.
Vähän osvittaa löytynee "Latz-kissasta".
- Sen muuten olen huomannut että mustallakin kissalla on raidat. Ne vaan ovat tietysti mustat mustalla pohjalla, mutta ne voi erottaa kun valo lankeaa tietyllä tavalla.Mustilla ja sinisillä kissoilla on usein haamukuvioita, varsinkin pentuina. Kissa ei siis ole tabby, tiikeri tai täplikäs, vaan yksivärinen, mutta sillä on haamukuviointia. Lakulta löytyy haamukuviointia, pentuna sitä oli enemmän. Mustavalkoinen tuo silti on. Mahtavatkohan vaan kaikki kissat oikeasti olla raidallisia ;)
- Anonyymi
….,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1911980
- 1231081
- 1131063
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa21785- 58776
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä33690ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42618Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175574Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45538- 9512