Onko maatiainen

M-otsa

Pitääkö väite todella paikkansa että varsinkin useimmilla raidallisilla maatiaiskissoilla on M-kirjain kuvio otsassa? Minun maatiaisella on kun sitä tarkemmin tutkin ja monen tutun kissalla myös.Tuntuu niin hassulta kun omaa kissaani katson niin sillä on keskellä otsaa oikein valkoisella selvä M-kirjain:)

8

1096

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mamma40

      eli tuo M-kirjan otsassa ei ole koskaan valkoinen vaan aina värillinen, riippuen kissan "pääväristä". Raidalliset kissat ovat aina tabbyja, joko klassinen, tiikeri tai täplikäs, mutta niillä on aina se M-kirjain - kenellä selvemmin kenellä epäselvemmin näkyvissä.

      Mustalla eli tässä tapauksessa ruskeatabbyllä tai hopeatabbyllä on kuviot yleensä selvimmät, sinitabbyllä tai sinihopeatabbyllä seuraavaksi ja sitten punatabbyt ja cremetabbyt.

      Valkoinen on ns. värittömyyden geeni, eli silloin siinä kohtaa ei ole väriä lainkaan vaan se on kadonnut.

      Ja selvennykseksi; kaikilla kissoilla, ei vain maatiaisilla, jotka ovat tabbyja siis raidallisia, on tuo M-kirjain:)

      • Eulalia

        Kissaveljeksilläni, joista toinen musta-valkea ja toinen harmaaraita-valkea (valkeaa hyvin paljon molemmissa), on ikäänkuin A-kirjain ilman poikkiviivaa päässään. Ts. tumma väri kehystää valkeaa niin että tulee sellainen A tai nurinpäinen V nassuun.

        Vähän osvittaa löytynee "Latz-kissasta".

        - Sen muuten olen huomannut että mustallakin kissalla on raidat. Ne vaan ovat tietysti mustat mustalla pohjalla, mutta ne voi erottaa kun valo lankeaa tietyllä tavalla.


      • raitaa
        Eulalia kirjoitti:

        Kissaveljeksilläni, joista toinen musta-valkea ja toinen harmaaraita-valkea (valkeaa hyvin paljon molemmissa), on ikäänkuin A-kirjain ilman poikkiviivaa päässään. Ts. tumma väri kehystää valkeaa niin että tulee sellainen A tai nurinpäinen V nassuun.

        Vähän osvittaa löytynee "Latz-kissasta".

        - Sen muuten olen huomannut että mustallakin kissalla on raidat. Ne vaan ovat tietysti mustat mustalla pohjalla, mutta ne voi erottaa kun valo lankeaa tietyllä tavalla.

        Joo. Kaikki kissat on raidallisia, joillain on vaan kaikki raidat samanvärisiä, mutta geeneissä ja kertomallasi tavalla karvan laadussa raidat aina on.


      • nyytinen

        Siis kaikki raidalliset ovat tabbyja?:O Onko minun poikakissanikin sitten..sillä on mustia raitoja ja valkoinen maha,tassut ja pää osaksi..varmaan just tuo M-kirjain siinä ja mustien raitojen alla ruskean eri sävyjä.
        Onko se tiikeritabby? Mikä tuo klassinen on?
        Pojalla on pitkä häntä ja korvat..maalta se on, mutta olisiko sitten joku risteytyskissa?:O Kiitos jos joku selventää.


      • mamma40
        nyytinen kirjoitti:

        Siis kaikki raidalliset ovat tabbyja?:O Onko minun poikakissanikin sitten..sillä on mustia raitoja ja valkoinen maha,tassut ja pää osaksi..varmaan just tuo M-kirjain siinä ja mustien raitojen alla ruskean eri sävyjä.
        Onko se tiikeritabby? Mikä tuo klassinen on?
        Pojalla on pitkä häntä ja korvat..maalta se on, mutta olisiko sitten joku risteytyskissa?:O Kiitos jos joku selventää.

        ole merkitystä onko kissasi maatiainen vai sekoitus tai rotukissa, yleensä kaikki samat värit sallitaan jokaisella, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Venäjänsininen on aina sininen, mutta kaikki siniset eivät ole venäjänsinisiä- Naamiokissoja ei ole normaalisti maatiaisissa ilman jonkin rodun sekoittumista jne.

        Kaikki raidalliset on tabbyja yleisnimitykseltään ja ne erotellaan tiikeritabby, klassinentabby, täplikästabby, ticket tabby, myös shaded ja chinchilla ovat tabbyja vaikka näyttävätkin ei-raidallisilta.

        Tiikeritabby on selvästi raidallinen, täplikästabby joko selvin täplin tai ns. katkennein tiikeriraidoin, ticket tabby raidallisin karvoin (jokainen karva), shaded ja chinchilla karvan kärjessä pieni värillinen osa ja klassinentabby selvät suuret kuviot kuin perhosen siivet.

        Tabby on alkuperäisin väritys luonnossa sen suojaavuuden vuoksi kaikilla kissaeläimillä ja siitä on sitten kehittynyt erilaisia muunnelmia kuten täysin yksivärisiä ja jopa täysin valkoisia (värittömiä) kissoja. Nuo valkoiset eivät ole puhtaita albiinoja vaan vain värittömiä.

        Kissasi on ruskeatiikerivalkoinen todennäköisesti näin kertomasi perusteella:) Taitaapa olla yksi yleisimmistä maatiaisen väreistä.


      • Minttu
        mamma40 kirjoitti:

        ole merkitystä onko kissasi maatiainen vai sekoitus tai rotukissa, yleensä kaikki samat värit sallitaan jokaisella, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Venäjänsininen on aina sininen, mutta kaikki siniset eivät ole venäjänsinisiä- Naamiokissoja ei ole normaalisti maatiaisissa ilman jonkin rodun sekoittumista jne.

        Kaikki raidalliset on tabbyja yleisnimitykseltään ja ne erotellaan tiikeritabby, klassinentabby, täplikästabby, ticket tabby, myös shaded ja chinchilla ovat tabbyja vaikka näyttävätkin ei-raidallisilta.

        Tiikeritabby on selvästi raidallinen, täplikästabby joko selvin täplin tai ns. katkennein tiikeriraidoin, ticket tabby raidallisin karvoin (jokainen karva), shaded ja chinchilla karvan kärjessä pieni värillinen osa ja klassinentabby selvät suuret kuviot kuin perhosen siivet.

        Tabby on alkuperäisin väritys luonnossa sen suojaavuuden vuoksi kaikilla kissaeläimillä ja siitä on sitten kehittynyt erilaisia muunnelmia kuten täysin yksivärisiä ja jopa täysin valkoisia (värittömiä) kissoja. Nuo valkoiset eivät ole puhtaita albiinoja vaan vain värittömiä.

        Kissasi on ruskeatiikerivalkoinen todennäköisesti näin kertomasi perusteella:) Taitaapa olla yksi yleisimmistä maatiaisen väreistä.

        ruskeatabby-valkoinen. Tabbyksi taidetaan Suomessa kutsua väritystä, jossa kissalla menee läpi ruumiin horisontaalisia juovia ja kyljissä soikeat kuviot. Itselläni on tällainen komea tabby, jolla on niskassa perhoskuvio; en tiedä onko sellainen tiikereilläkin(?)


      • Tabby
        Eulalia kirjoitti:

        Kissaveljeksilläni, joista toinen musta-valkea ja toinen harmaaraita-valkea (valkeaa hyvin paljon molemmissa), on ikäänkuin A-kirjain ilman poikkiviivaa päässään. Ts. tumma väri kehystää valkeaa niin että tulee sellainen A tai nurinpäinen V nassuun.

        Vähän osvittaa löytynee "Latz-kissasta".

        - Sen muuten olen huomannut että mustallakin kissalla on raidat. Ne vaan ovat tietysti mustat mustalla pohjalla, mutta ne voi erottaa kun valo lankeaa tietyllä tavalla.

        Mustilla ja sinisillä kissoilla on usein haamukuvioita, varsinkin pentuina. Kissa ei siis ole tabby, tiikeri tai täplikäs, vaan yksivärinen, mutta sillä on haamukuviointia. Lakulta löytyy haamukuviointia, pentuna sitä oli enemmän. Mustavalkoinen tuo silti on. Mahtavatkohan vaan kaikki kissat oikeasti olla raidallisia ;)


    • Anonyymi

      ….,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      191
      1980
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      123
      1081
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      785
    5. 58
      776
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      33
      690
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      618
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      512
    Aihe