MF 565-590

EkaTraktori

Moro ois aatoksissa hankkia 565, 575 tai 590 takapotku massikka. Mikä malli ja miltä vuodelta on nopein ja 8 2 vai multipower nopeempi? Ei varmaan syö kauheita? Ja jos vakiona kulkis jonkun verran niin mikä ois halvin ja kestävin konsti koneen kannalta saada kulkemaan 40 tai yli? Siksi 500 sarjan massikka kun yltää budjettiin ja kuullut vain hyviä kokemuksia.

16

5531

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • glx

      Paras vaihtoehto on 575-590 koska on maavaraltaan huomattavasti parempi kuin 565. lisäksi on järeämmät nostovarret ja suurempi rengaskoko. Kone kannattaa hankkia 8 2 vaihteistolla, multi-power korjaus on kallis toimenpide ja se tulee joskus vastaan. Jos onnistuu löytämään 81-83 mallisen niin se on lähes yhtä nopea kuin multi-power mallikin. Maantie nopeuden nostamisessa kannattaa olla varovainen 500 sarjan kanssa. Se nimittäin ei ole ihan vakain ajettava suurella nopeudella.

      • EkaTraktori

        Kuinka sais maantienopeuden nostettua 40kmh? Tulis aika paljon ajeltua 20 km matkaa. Jos vakio nopeus 30-35kmh. Takarenkaiden vaihto isompiin? Kierrosten lisäys esim 100rpm?


      • massikka

        Suurempaa rengasta alle. Ei kannata lisätä perkinssin kierroksia, moottori ei tykkää.


    • rattori

      MF 590 ...vaihdat 3.14 planeetta välityksellä olevat banjot...ja vielä mieluimmin vahvemmalla napa-akselilla olevat, joiden navoissa on pinet nasturat. Nopeus kasvaa 25 % ainakin.
      Itte ruuvasin MF 590, 8 2 vain 20.8-38 renkaat...alle...liikahtaa noin 40 km / h.

      • Verkutsoni

        Naapurikylässä sellainen 135:n, joka kulkee , kuin ratastettu mopo. Tarina kertoo, että peräremontin yhteydessä vaihdettu perä tai ronkat, taikka molemmat 165:n vastaaviin. Remonttia tekevät ferkunmiehet voisi tietää, onko tuo mahdollista. Tämä ferkku taisi olla sellaista pakkohytti mallia, eli 60-luvun lopulta. Mutta ferkku kulkee, kuin aropupu.


      • rattori
        Verkutsoni kirjoitti:

        Naapurikylässä sellainen 135:n, joka kulkee , kuin ratastettu mopo. Tarina kertoo, että peräremontin yhteydessä vaihdettu perä tai ronkat, taikka molemmat 165:n vastaaviin. Remonttia tekevät ferkunmiehet voisi tietää, onko tuo mahdollista. Tämä ferkku taisi olla sellaista pakkohytti mallia, eli 60-luvun lopulta. Mutta ferkku kulkee, kuin aropupu.

        MF 135 ei ole planeettaa banjossa. MF 135 multi-power liikahtaa >35 km / h...vakiona, jos on sitten vetopyöröpari vaihdettu ja rengaskokoa suurennettu. MF 135 mp taitaa olla nopein perinteinen massikka tehtaan jäljiltä.


      • Verkutsoni

        Planeetoista tiedän senverran, että ne kiertää aurinkoa, joten ferkutsonin planeetoista en tiedä. Mutta menovauhti oli remontin jälkeen aivan eri luokkaa kuin 35-40km/t.


      • EkaTraktori

        Siis mikä planeetta systeemi?


      • rattori

        Aivan renkaan kohdalla napalaipan juuressa on ns. ( final drive ) planeetta tyyppinen alentava välitys ( välityssuhde ) 4.24 MF 590 / 690, muissa pienemmissä malleissa 3.14. Tälläinen banjojen vaihto operaatio on liian vaikea...useammille, joten unohda tämä.


      • EkaTraktori

        Kyllä perus huolto ja korjaustyöt onnistuu ja työkalut pysyy kädessä. Tuo renkaan vaihto 20.8-38 kokosiin menee liian kalliiksi. Minkalainen se banjo systeemi on?


      • massikka
        EkaTraktori kirjoitti:

        Kyllä perus huolto ja korjaustyöt onnistuu ja työkalut pysyy kädessä. Tuo renkaan vaihto 20.8-38 kokosiin menee liian kalliiksi. Minkalainen se banjo systeemi on?

        500-sarjalaiset on jo niin vanhoja että kaikki on yksilöitä, mutta tuo 565/575 moottori on parempi kun 590, Tuo A4.248 syö öljyä yleensä enempi tai vähempi eikä ole niin kestävä. Toki jos hyvä 590 löytyy niin ei sitä moottorin takia kannata jättää ostamatta, mutta A4.236 on kuitenkin parempi


      • rattori
        massikka kirjoitti:

        500-sarjalaiset on jo niin vanhoja että kaikki on yksilöitä, mutta tuo 565/575 moottori on parempi kun 590, Tuo A4.248 syö öljyä yleensä enempi tai vähempi eikä ole niin kestävä. Toki jos hyvä 590 löytyy niin ei sitä moottorin takia kannata jättää ostamatta, mutta A4.236 on kuitenkin parempi

        Perkins A4.248...MF 590 mallissa on maineeltaan heikko...öljyn kulutuksen suhteen. Kuitenkin uskon sen olevan tehdas vikaa...syl. putket lasittuu liian helposti. Lähes sama kone MF malleissa 178, 185, 188...ei ollut tuntuvaa öljyn kulutusta, kuin aivan hurjasti ajettuna. Perkinsin A4.212 ja A4.236 on ollut lujempia ja paremmassa maineessa...kautta aikojen.


    • rattori

      Ensinnäkin tuntuva nopeuden kasvattaminen banjojen vaihtamisella alennusvaihteineen ( planeetta )...onnistuu vain MF 590 tai sitä suurempien MF mallien kohdalla...(1080, 595, 690, 698, 699 ).
      Ja se maksaa...lähes poikkeuksetta enemmän, kuin 20,8-38 renkaat. Mutta, jos tyytyy MF 165 öljykylpyjarru banjoihin, joita löytää huokeammalla, mutta akselin kantavuus on heikompi alkuperäisiin verrattuna. Itselläni MF 590 kone alkoi kiertämään 2500...2700 r/min...se ei tiennyt pitemmän päälle hyvää...öljypumpun yhteydessä olevasta tasapainoitus laitteesta meni laakerit.

      • massikka

        Sehän ei tuo banjojen vaihto onnistu jos on neliveto, siinähän ei nelivedon voimansiirto nopeudu ja jää hemmetisti takapäätä hitaammaksi.


      • rattori
        massikka kirjoitti:

        Sehän ei tuo banjojen vaihto onnistu jos on neliveto, siinähän ei nelivedon voimansiirto nopeudu ja jää hemmetisti takapäätä hitaammaksi.

        Kyllä se onnistuu aivan yhtälailla, mutta sillä ei olisi mitään tarkoitusta vetävän etu-akselin käytön kannalta. Tässä on käyty tätä juttua vain takaveto mallien osalta ! Tosin MF 698-699 mallit takavetoisena on maassamme harvinaisuus, ellei joku ole tuonut niitä käytettynä maahamme. Koppinen toi muutaman kappaleen -84 alkuperäistä MF 698 mallia A4.318 koneella...takavetoisena. Mitä maahantuoja ( hakasliike ) ei tuonut ollenkaan maahamme.


      • massikka
        rattori kirjoitti:

        Kyllä se onnistuu aivan yhtälailla, mutta sillä ei olisi mitään tarkoitusta vetävän etu-akselin käytön kannalta. Tässä on käyty tätä juttua vain takaveto mallien osalta ! Tosin MF 698-699 mallit takavetoisena on maassamme harvinaisuus, ellei joku ole tuonut niitä käytettynä maahamme. Koppinen toi muutaman kappaleen -84 alkuperäistä MF 698 mallia A4.318 koneella...takavetoisena. Mitä maahantuoja ( hakasliike ) ei tuonut ollenkaan maahamme.

        Niin arvelinkin että takapotkusta on kysymys, mutta ajattelin muistuttaa nelivedosta. Tarkistin konedatasta niin tosiaan 698:a tehty tuolla isolla nelospannulla. Luulin että kaikki on AT4.236:lla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

      Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5776
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

      Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3791
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

      Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3323
    4. Ketä tietää

      Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      12
      2758
    5. Veikeä Satu

      Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2222
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

      Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2167
    7. Tietääkö kaivattusi että

      olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      162
      1906
    8. Onko kaipaamallasi

      Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      18
      1505
    9. Terveiset kaivatullesi

      kesän aluksi tähän ketjuun.
      Ikävä
      105
      1362
    10. Oletko nyt

      Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      25
      1233
    Aihe