Moro ois aatoksissa hankkia 565, 575 tai 590 takapotku massikka. Mikä malli ja miltä vuodelta on nopein ja 8 2 vai multipower nopeempi? Ei varmaan syö kauheita? Ja jos vakiona kulkis jonkun verran niin mikä ois halvin ja kestävin konsti koneen kannalta saada kulkemaan 40 tai yli? Siksi 500 sarjan massikka kun yltää budjettiin ja kuullut vain hyviä kokemuksia.
MF 565-590
16
4630
Vastaukset
- glx
Paras vaihtoehto on 575-590 koska on maavaraltaan huomattavasti parempi kuin 565. lisäksi on järeämmät nostovarret ja suurempi rengaskoko. Kone kannattaa hankkia 8 2 vaihteistolla, multi-power korjaus on kallis toimenpide ja se tulee joskus vastaan. Jos onnistuu löytämään 81-83 mallisen niin se on lähes yhtä nopea kuin multi-power mallikin. Maantie nopeuden nostamisessa kannattaa olla varovainen 500 sarjan kanssa. Se nimittäin ei ole ihan vakain ajettava suurella nopeudella.
- EkaTraktori
Kuinka sais maantienopeuden nostettua 40kmh? Tulis aika paljon ajeltua 20 km matkaa. Jos vakio nopeus 30-35kmh. Takarenkaiden vaihto isompiin? Kierrosten lisäys esim 100rpm?
- massikka
Suurempaa rengasta alle. Ei kannata lisätä perkinssin kierroksia, moottori ei tykkää.
- rattori
MF 590 ...vaihdat 3.14 planeetta välityksellä olevat banjot...ja vielä mieluimmin vahvemmalla napa-akselilla olevat, joiden navoissa on pinet nasturat. Nopeus kasvaa 25 % ainakin.
Itte ruuvasin MF 590, 8 2 vain 20.8-38 renkaat...alle...liikahtaa noin 40 km / h.- Verkutsoni
Naapurikylässä sellainen 135:n, joka kulkee , kuin ratastettu mopo. Tarina kertoo, että peräremontin yhteydessä vaihdettu perä tai ronkat, taikka molemmat 165:n vastaaviin. Remonttia tekevät ferkunmiehet voisi tietää, onko tuo mahdollista. Tämä ferkku taisi olla sellaista pakkohytti mallia, eli 60-luvun lopulta. Mutta ferkku kulkee, kuin aropupu.
- rattori
Verkutsoni kirjoitti:
Naapurikylässä sellainen 135:n, joka kulkee , kuin ratastettu mopo. Tarina kertoo, että peräremontin yhteydessä vaihdettu perä tai ronkat, taikka molemmat 165:n vastaaviin. Remonttia tekevät ferkunmiehet voisi tietää, onko tuo mahdollista. Tämä ferkku taisi olla sellaista pakkohytti mallia, eli 60-luvun lopulta. Mutta ferkku kulkee, kuin aropupu.
MF 135 ei ole planeettaa banjossa. MF 135 multi-power liikahtaa >35 km / h...vakiona, jos on sitten vetopyöröpari vaihdettu ja rengaskokoa suurennettu. MF 135 mp taitaa olla nopein perinteinen massikka tehtaan jäljiltä.
- Verkutsoni
Planeetoista tiedän senverran, että ne kiertää aurinkoa, joten ferkutsonin planeetoista en tiedä. Mutta menovauhti oli remontin jälkeen aivan eri luokkaa kuin 35-40km/t.
- EkaTraktori
Siis mikä planeetta systeemi?
- rattori
Aivan renkaan kohdalla napalaipan juuressa on ns. ( final drive ) planeetta tyyppinen alentava välitys ( välityssuhde ) 4.24 MF 590 / 690, muissa pienemmissä malleissa 3.14. Tälläinen banjojen vaihto operaatio on liian vaikea...useammille, joten unohda tämä.
- EkaTraktori
Kyllä perus huolto ja korjaustyöt onnistuu ja työkalut pysyy kädessä. Tuo renkaan vaihto 20.8-38 kokosiin menee liian kalliiksi. Minkalainen se banjo systeemi on?
- massikka
EkaTraktori kirjoitti:
Kyllä perus huolto ja korjaustyöt onnistuu ja työkalut pysyy kädessä. Tuo renkaan vaihto 20.8-38 kokosiin menee liian kalliiksi. Minkalainen se banjo systeemi on?
500-sarjalaiset on jo niin vanhoja että kaikki on yksilöitä, mutta tuo 565/575 moottori on parempi kun 590, Tuo A4.248 syö öljyä yleensä enempi tai vähempi eikä ole niin kestävä. Toki jos hyvä 590 löytyy niin ei sitä moottorin takia kannata jättää ostamatta, mutta A4.236 on kuitenkin parempi
- rattori
massikka kirjoitti:
500-sarjalaiset on jo niin vanhoja että kaikki on yksilöitä, mutta tuo 565/575 moottori on parempi kun 590, Tuo A4.248 syö öljyä yleensä enempi tai vähempi eikä ole niin kestävä. Toki jos hyvä 590 löytyy niin ei sitä moottorin takia kannata jättää ostamatta, mutta A4.236 on kuitenkin parempi
Perkins A4.248...MF 590 mallissa on maineeltaan heikko...öljyn kulutuksen suhteen. Kuitenkin uskon sen olevan tehdas vikaa...syl. putket lasittuu liian helposti. Lähes sama kone MF malleissa 178, 185, 188...ei ollut tuntuvaa öljyn kulutusta, kuin aivan hurjasti ajettuna. Perkinsin A4.212 ja A4.236 on ollut lujempia ja paremmassa maineessa...kautta aikojen.
- rattori
Ensinnäkin tuntuva nopeuden kasvattaminen banjojen vaihtamisella alennusvaihteineen ( planeetta )...onnistuu vain MF 590 tai sitä suurempien MF mallien kohdalla...(1080, 595, 690, 698, 699 ).
Ja se maksaa...lähes poikkeuksetta enemmän, kuin 20,8-38 renkaat. Mutta, jos tyytyy MF 165 öljykylpyjarru banjoihin, joita löytää huokeammalla, mutta akselin kantavuus on heikompi alkuperäisiin verrattuna. Itselläni MF 590 kone alkoi kiertämään 2500...2700 r/min...se ei tiennyt pitemmän päälle hyvää...öljypumpun yhteydessä olevasta tasapainoitus laitteesta meni laakerit.- massikka
Sehän ei tuo banjojen vaihto onnistu jos on neliveto, siinähän ei nelivedon voimansiirto nopeudu ja jää hemmetisti takapäätä hitaammaksi.
- rattori
massikka kirjoitti:
Sehän ei tuo banjojen vaihto onnistu jos on neliveto, siinähän ei nelivedon voimansiirto nopeudu ja jää hemmetisti takapäätä hitaammaksi.
Kyllä se onnistuu aivan yhtälailla, mutta sillä ei olisi mitään tarkoitusta vetävän etu-akselin käytön kannalta. Tässä on käyty tätä juttua vain takaveto mallien osalta ! Tosin MF 698-699 mallit takavetoisena on maassamme harvinaisuus, ellei joku ole tuonut niitä käytettynä maahamme. Koppinen toi muutaman kappaleen -84 alkuperäistä MF 698 mallia A4.318 koneella...takavetoisena. Mitä maahantuoja ( hakasliike ) ei tuonut ollenkaan maahamme.
- massikka
rattori kirjoitti:
Kyllä se onnistuu aivan yhtälailla, mutta sillä ei olisi mitään tarkoitusta vetävän etu-akselin käytön kannalta. Tässä on käyty tätä juttua vain takaveto mallien osalta ! Tosin MF 698-699 mallit takavetoisena on maassamme harvinaisuus, ellei joku ole tuonut niitä käytettynä maahamme. Koppinen toi muutaman kappaleen -84 alkuperäistä MF 698 mallia A4.318 koneella...takavetoisena. Mitä maahantuoja ( hakasliike ) ei tuonut ollenkaan maahamme.
Niin arvelinkin että takapotkusta on kysymys, mutta ajattelin muistuttaa nelivedosta. Tarkistin konedatasta niin tosiaan 698:a tehty tuolla isolla nelospannulla. Luulin että kaikki on AT4.236:lla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1276828Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631624234Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen523406Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4903014Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2862001Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361683Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja161532- 911513
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1751441Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151406