Paljonko on riittävästi?

Vauhti

Lähes jokaisessa keskustelussa sivutaan veneiden nopeutta tai hitautta. Mutta missään ei tule esille mikä on hyvä nopeus purjehdittaessa. Unohdetaan kerrankin pituudet, painot, venemallit ja lyssit. Ei puhuta purjeista tai niiden säädöistä eikä miehistöstä tai sen taidoista.

Yksinkertainen kysymys: mihin nopeuteen olet tyytyväinen normaali olosuhteissa?

Meidän normaali nopeus on 5-8 solmua. Jos mennään alle neljän niin tuntuu enemmän ajelehtimiselta kuin purjehtimiselta.

19

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kanadako

      Keskusteltaisiin siis nopeudesta muttei nopeuteen vaikuttavista tekijöistä? Aika ohkaiseksi jää.

    • C1R

      Minulle normaaliolosuhde tarkoittaa mahdollisimman vähäistä moottorin käyttöä. Purjeilla mennään yli 90 % maileista. Nopeus alue on 0 - 11 solmua. Aiemmin veneenä oli ns. moottoripurjehtia. Kone käynnistettiin silloin tavallisesti alle neljän solmun vauhdissa. Nykyvene kulkee neljä solmua jo pienistäkin tuulenvireistä.. Niitä jaksaa vähän odotellakin.

    • seppomartti

      Aika mahdoton kysymys vastattavaksi solmujen määrällä. Jos tyydyttävä vaihteluväli aloittajalla on 4,5-8 solmua niin olosuhteissa on jo suuret erot. Ja miehistön määrä ja laatu vaikuttaa. Lapsenlapset tai vaimo voi ja saakin kieltää spinnun noston tai vaatvat ennenaikaista reiviä isoon.
      Minulla tyydyttävä vauhtiskaala on ollut ohjailunopeuden ja 17.9 somun välillä. Tyydyttävä silloin silloin kun tietää, että vene ei kovemppaa liiku. Eikä yhtään harmita jos joku purjehtii ohi. Viime kesänä purjehdin varmaan yli viikon verran putkeen yksin 2-4 s läpi Azori.n korkean ja olin vauhtiin tyytyväinen kun ei tarvinnut ajaa koneella. Löpöä olisi ollut.
      Samoin ihan tyydyttävää purjehdusta voi olla 1s vaille huippuvauhdista kun miehistö niin haluaa ja jonkinlainen ajelehtimis- tai nautiskelumoodi on päällä. Esimerkiksi syödään vauhdissa tai "ollaan matkalla ei minnekään" ja naugitaa kauniista säästä.

    • Aikaisemmalla 7,5 m veneellä 5 solmua oli jo mainio vauhti. Nykyisellä 11-metrisellä joku 7 solmua on ihanteellinen ja vielä suht. yleinen. Joskus lillutaan paikallaan tunteja odottaen tuulenvirettä, joskus startataan kone 4 solmun purjehdusvauhdissa, kun todetaan, että tullaan muuten tullaan liian myöhään perille. 4 solmun vauhdissa matka jo etenee mukavasti, ehkä se on alhaisin vauhti, joka vielä ei tunnu lillumiselta.

    • Kanadako

      Koneella veneeni kulkee mukavasti reilua viittä solmua, kahva kaakossa ehkä 5,8. Purjeilla vene tuntuu liikkuvan hyvin, kun vauhtia on 4,5 - 6,8 solmua, jos tuulta on 5-9 m/s. Kevyemmällä kelillä neljä solmua tuntuu vielä oikein hyvältä.

      Kone käynnistyy, kun purjeilla aletaan olla pysyvästi alle kolmessa solmussa, ellei sitten ole nimenomaan lillimiseen fiilistä.

    • eitarvitaainamaksimia

      5 solmua riittää hyvään mieleen purjeilla. kaikki siitä yli alkaa mennä viihteen puolelle.

    • Sehän riippuu ihan päivästä. Leppoisana kesälomapäivänä, kun aurinko paistaa ja kolmeakin solmua kulkien ehtii sopivaan aikaan kohdesatamaan (tai lähempänä on toinen vaihtoehto, joka sopii yhtä hyvin), ei ole kiirus. Sitten taas kesäloman ulkopuolisena sunnuntaina, kun töihin pitää aamulla mennä eikä vesisateessa halua viipyä yhtään yli tarpeen, voi kone käynnistyä vaikka purjeilla pääsisi viittäkin solmua. Niin, ja tuulen suunta tietysti vaikuttaa sekin, toisena päivänä ei ole väliä vaikka luovimisen ja sitä kautta pidemmän kuljettavan matkan vuoksi menee tunti pidempään, toisena sitä ei vaan viitsi.

      • epäselvää

        Seuraavassa keskustelussa luultavasti sanoisit, ettei solmun nopeuserolla ole mitään merkitystä, koska ajallinen vaikutus on olematon. Silti joskus viisi solmua ei riitä, kun koneella on aikaisemmin perillä solmun verran suuremmalla vauhdilla. Ota näistä nyt sitten selvää.


      • epäselvää kirjoitti:

        Seuraavassa keskustelussa luultavasti sanoisit, ettei solmun nopeuserolla ole mitään merkitystä, koska ajallinen vaikutus on olematon. Silti joskus viisi solmua ei riitä, kun koneella on aikaisemmin perillä solmun verran suuremmalla vauhdilla. Ota näistä nyt sitten selvää.

        Mistä repäisit tuon "solmun nopeamman vauhdin" tähän? 6 solmua toki on taloudellisin koneajovauhti, mutta seitsemää pääsee vielä liikaa revittämättä (minun veneelläni).


      • kuha.repäisi
        10-14 kirjoitti:

        Mistä repäisit tuon "solmun nopeamman vauhdin" tähän? 6 solmua toki on taloudellisin koneajovauhti, mutta seitsemää pääsee vielä liikaa revittämättä (minun veneelläni).

        Ihan siitä, että olet kertonut veneesi koon ja ikäluokan. Minulla on hyvin vastaavanlainen, vain hieman isompi ja sillä koneajonopeus on hiukan yli kuusi solmua, seitsemän menee enää väkisin. Tikku tiskissä tietenkin vielä vähän enemmän. Tiedän siis aika hyvin, missä on revittelyn raja.

        Viikonloppukohteeseen on todennäköisimmin kertaluokkaa 20 mpk matka. Säästät siis alle tunnin, luultavasti selvästi vähemmän.


      • kuha.repäisi kirjoitti:

        Ihan siitä, että olet kertonut veneesi koon ja ikäluokan. Minulla on hyvin vastaavanlainen, vain hieman isompi ja sillä koneajonopeus on hiukan yli kuusi solmua, seitsemän menee enää väkisin. Tikku tiskissä tietenkin vielä vähän enemmän. Tiedän siis aika hyvin, missä on revittelyn raja.

        Viikonloppukohteeseen on todennäköisimmin kertaluokkaa 20 mpk matka. Säästät siis alle tunnin, luultavasti selvästi vähemmän.

        No, sitten sinun veneesi vain kulkee koneella huonommin. Seitsemän ei minun veneelläni vielä vaadi hanaa pohjaan (hana pohjassa se on sitten n 7,5 solmua).

        Pikkuista vaille 30 mpk per sivu tavallisin vkl-reissu. Viittä solmua siis hiukan alle kuusi tuntia, seitsemää solmua reilut neljä. Onko erolla väliä riippuu lähinnä sateesta ja lämpötilasta; keljussa säässä valitsee mieluummin sen, että kone hyrrää ja autopilotti ajaa kipparin hoidellessa tähystyspuolen sprayhoodin suojasta.

        Purjeilla muistaakseni maksimi, jonka olen plotterin näytöltä huomannut, on n. 8,5 solmua. Jos sitä pääsee sopivassa sivutuulessa pudottelemaan, niin silloin saa kone kyllä pysyä levossa ilman kahta sanaa :)


      • kuha.repäisi
        10-14 kirjoitti:

        No, sitten sinun veneesi vain kulkee koneella huonommin. Seitsemän ei minun veneelläni vielä vaadi hanaa pohjaan (hana pohjassa se on sitten n 7,5 solmua).

        Pikkuista vaille 30 mpk per sivu tavallisin vkl-reissu. Viittä solmua siis hiukan alle kuusi tuntia, seitsemää solmua reilut neljä. Onko erolla väliä riippuu lähinnä sateesta ja lämpötilasta; keljussa säässä valitsee mieluummin sen, että kone hyrrää ja autopilotti ajaa kipparin hoidellessa tähystyspuolen sprayhoodin suojasta.

        Purjeilla muistaakseni maksimi, jonka olen plotterin näytöltä huomannut, on n. 8,5 solmua. Jos sitä pääsee sopivassa sivutuulessa pudottelemaan, niin silloin saa kone kyllä pysyä levossa ilman kahta sanaa :)

        Huonommin ja huonommin, entisellä 20 hv koneella huippu oli se 7,5 kts, nykyisellä kolmkymppisellä lähes pari kymmenystä enemmän. 7 kts on jo selvästi epämiellyttävän puolella koneajossa. Melu kasvaa ja perä uppoaa selvästi epätaloudelliseen asentoon, ero 6,5 kts nopeuteen nähden on merkittävä. Ja kyseessä siis 80-luvun 35-jalkainen, hyvin kulkevaksi havaittu vene. Purjeilla paras noteerattu surffi on rikkonut 15 kts rajan, sileän veden slöörillä 8,5 kts on ihan arkipäivää ja kepeää sellaista.

        Kumpi on suurempi epämukavuus, sään vai moottorin ja ylinopeuden aiheuttama?


      • kuha.repäisi kirjoitti:

        Huonommin ja huonommin, entisellä 20 hv koneella huippu oli se 7,5 kts, nykyisellä kolmkymppisellä lähes pari kymmenystä enemmän. 7 kts on jo selvästi epämiellyttävän puolella koneajossa. Melu kasvaa ja perä uppoaa selvästi epätaloudelliseen asentoon, ero 6,5 kts nopeuteen nähden on merkittävä. Ja kyseessä siis 80-luvun 35-jalkainen, hyvin kulkevaksi havaittu vene. Purjeilla paras noteerattu surffi on rikkonut 15 kts rajan, sileän veden slöörillä 8,5 kts on ihan arkipäivää ja kepeää sellaista.

        Kumpi on suurempi epämukavuus, sään vai moottorin ja ylinopeuden aiheuttama?

        Sään. En ole ikinä kokenut moottorin sinänsä aiheuttavan millään nopeudella, edes täysillä kierroksilla epämukavuutta. Vaikka äänitaso onkin silloin kovempi, niin ei se haittaa.

        Myönnän vähän ihmetteleväni noita purjenopeuksiasi. Normaalipurjeilla vai spinnulla ajettua? Tietysti, jos LYS on jossain 1,2 yläpuolella, niin kai nuo ovat mahdollisia.


      • kuha.repäisi
        10-14 kirjoitti:

        Sään. En ole ikinä kokenut moottorin sinänsä aiheuttavan millään nopeudella, edes täysillä kierroksilla epämukavuutta. Vaikka äänitaso onkin silloin kovempi, niin ei se haittaa.

        Myönnän vähän ihmetteleväni noita purjenopeuksiasi. Normaalipurjeilla vai spinnulla ajettua? Tietysti, jos LYS on jossain 1,2 yläpuolella, niin kai nuo ovat mahdollisia.

        Noita nopeuksia mennään niin genualla kuin spinnullakin, eihän noissa ole mitään epätavallista. LYS on alle 1,2. Suunnilleen 8,5 kts on se raja, johon tuon kokoinen 80-lukulainen nousee vaivatta purjein, sen yläpuolella tulee selvästi puskemisen tuntu.

        Epämukavuuden kokeminen lienee hyvin henkilökohtaista. Minua kyllä purjeveneessä kiusaa moottorin ääni, sitä enemmän, mitä kovempi. Siksi moottorinvaihdon yhteydessä tein uudet meluvaimennukset varsin huolellisesti. Mielestäni veneessä pitäisi pystyä kuulemaan keula-aallon solinan, ellei se peity tuulen suhinaan. Moottorimiehet eivät ehkä näitä arvosta.


    • Bava

      Purjein 6-12s, koneella 8s, riippuu tietenkin keleistä, yleensä 8-9s on matkavauhti johon olen tyytyväinen. Jos alle 5s niin yleensä laitetaan peltigenoa käyntiin.

    • uppotukki

      Bava kattoo näkkitrimmatuista lokipyöristään vauhtinsa : ) Mutta jokainen saa ilmaista toiveensa.

      Bavaria 41S Elvströmin laminoiduilla hiilikuitupurjeilla ja 8-9 kn SOG oli mahdollinen n. 12 - 15 m/s sivumyötäisellä. Koneella mentiin n. 6 kn SOG matkakieroksilla ja 7,5, kun urut oli auki (D2-40 ja 3-lapainen taittolapa).

      • Joakim1

        Kyllähän tuollainen kulkee sopivalla tuulikulmalla 8 solmua 7 m/s tuulessa ja 9 solmua 10 m/s tuulessa: http://data.orc.org/public/WPub.dll/CC/97522.pdf

        Koneella 8 s on älytöntä touhua, mutta pitäisi onnistua D2-40:llä. Esim. Bavaria 40 Vision kulki 8,2 solmua tuolla koneella Vene-lehden testissä.


      • dgfxzj

        8 s koneella on matkavauhti > 50-jalkaisille. Yacht-lehden testissä Hanse 548:n matkavauhti 80 % maksimikierroksista oli 8,5 s. Noinkin kovat kierrokset kyllä lisäävät polttoaineen kulutusta jo todella paljon ajansäästöön nähden.


      • Joakim1
        dgfxzj kirjoitti:

        8 s koneella on matkavauhti > 50-jalkaisille. Yacht-lehden testissä Hanse 548:n matkavauhti 80 % maksimikierroksista oli 8,5 s. Noinkin kovat kierrokset kyllä lisäävät polttoaineen kulutusta jo todella paljon ajansäästöön nähden.

        Tuossa näyttää olevan jo 145 hv kone: https://system.hanseyachts.de/mis/website/document/8147654604074484927/download

        Kyllähän tuolla tietysti pääsee 8,5 solmua, mutta ei siinä juuri järkeä ole. Aaltoja tulee jo reilusti ja dieseliä palaa ehkä 12 l/h. 15 m vesilinjalla järkevä matkavauhti voisi olla 7,5 solmua, jolloin kulutus olisi alle puolet tuosta ja aallot mitättömiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5700
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3607
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      212
      1765
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1722
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      93
      1188
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1145
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      876
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe