Heippa!
Olen velkaantunut pahasti vuosien kuluessa, velkaa tällä hetkellä yhteensä noin 80000 ja haluaisi kuulla muiden tarinoita menettelytavoista mm ulosotto, velkajärjestely jne. Olen työssäkäyvä ja tilini riittää lainojen maksamiseen, muttei elämiseen.
Vertaistukea
9
2721
Vastaukset
- velkaneuvojalle
Ulosotto on kelpo vaihtoehto, jos tulee toimeen 2/3 nettotuloista. Lainanotto loppuu ja velat tulee maksetuksi. Tietää tarkkaan mitä jää käteen kuussa ja kuluttaa sen mukaan. Tuossa tilanteessa kävisin velkaneuvojalla. Itsellä kokemus puolet pienemmän velan hoidosta.
- Pahastimokannut
Olen ottanut yhteyttä jo velkaneuvojaan. Paperit sain perjantaina ja nyt kerään kaikkia tarvittavia liitteitä. Netistä olen yrittänyt, oikeastaan pakonomaisesti etsiä tietoa mahdollisesta tulevasta. Tuntuu että kaikki nettien keskustelupalstojen kirjoitukset ovat negatiivisia enkä oikein tiedä mitä todellisuudessa tapahtuu, jos lainat menevät ulosottoon. Mikä on oikeasti realistinen summa mitä kaikkiin kuluihin menee ja saako kaikki ulosottoon vai tapahtuuko tuota oikeasti, että perintätoimisto " panttaa" velkaa?
- kyllätuostaselviäävielä
Pahastimokannut kirjoitti:
Olen ottanut yhteyttä jo velkaneuvojaan. Paperit sain perjantaina ja nyt kerään kaikkia tarvittavia liitteitä. Netistä olen yrittänyt, oikeastaan pakonomaisesti etsiä tietoa mahdollisesta tulevasta. Tuntuu että kaikki nettien keskustelupalstojen kirjoitukset ovat negatiivisia enkä oikein tiedä mitä todellisuudessa tapahtuu, jos lainat menevät ulosottoon. Mikä on oikeasti realistinen summa mitä kaikkiin kuluihin menee ja saako kaikki ulosottoon vai tapahtuuko tuota oikeasti, että perintätoimisto " panttaa" velkaa?
Perintätoimistot eivät välttämättä vie ulosottoon. Niille vissiin riittää, että on peritty tietyn määräajan välein. Ne laskut eivät mielestäni kuitenkaan kasva mitenkään eksponentaalisti ja ilmeisesti voi myös vaatia velkaa oikeudelliseen perintään, mutta en tiedä onko tuo jotenkin lakiin kirjoitettu. Maksoin itse lopulta varmaan jotain 26% enemmän kuin alkupääoma. Riippuu täysin kuinka monta velkojaa on. Pikkuvipit kannattaa pyrkiä maksamaan pois, ettei tule turhia oikeudenkäyntikuluja.
- Nimimerkki123456
Mulla velkaa "vain" 40 000 euroa, mutta ulosotto tuntuu olevan itselleni ihan hyvä ratkaisu. Pikavippejä mulla ei ole, mutta korkeakorkoisia kulutusluottoja kyllä. Aina pelotellaan ulosoton kuluilla, mutta kyllä mulla esim. Resurs Bankin laina alkoi lyhenemään vasta ulosotossa. Ennen maksoi oikeastaan vain korkoja ja nyt uo:ssa korko on tietysti ihan kohtuullinen. Oliko se n. puolisen vuotta laskun erääntymisestä, kun saavat kiskoa vielä alkuperäistä korkoa..?
Kaiken kaikkiaan koko prosessissa meni aika lailla aikaa, eli olisiko ollut 9-10 kk ennen kuin ulosotto lopulta alkoi. Siis siitä, kun viimeksi oli maksanut kyseiset lainat ajallaan. Perintätoimistot eivät ole kuitenkaan mitenkään erityisesti pantanneet lainoja, vaan sitä vaan annetaan mahdollisuus hoitaa asiansa kuntoon, mitä en valitettavasti pystynyt tekemään. Pankin luottokortit menivät ensimmäisenä ulosottoon.
Itse olen myös työssä käyvä ja haluan maksaa velkani pois. Mulla velkaneuvoja näki tämän oikeastaan ainoana vaihtoehtona saada kk-lyhennykset pienemmäksi, jotta rahaa jää siihen elämiseenkin. Omaisuutta tai takaajia mulla ei ole, joten esim. pankin järjestelylainaa en olisi voinut saada.
Ennen lyhennyksiin meni n. 1500 e/kk. Nyt ulosotossa maksan vähän alle 600 e/kk, sillä suojaosuuteni on korkeampi lasten takia. En voi siis sanoa, että tässä penniä joutuisi venyttämään, kun jää 900 e/kk enemmän käteen kuin ennen. Joutuu vaan opettelemaan uuden tavan elää, kun laskulle ei voi enää ostaa, mutta se on vain hyvä asia, että oppii säästämään sukanvarteen ja ennakoimaan. Vuokra-asunto, puhelin- ja nettiliittymät, kotivakuutus yms. ovat ok, sillä ne laskut olen aina maksanut ajallaan. Ulosoton kanssa mulla on maksusopimus, sillä en halunnut työnantajani tietävän tästä. Summa on sama, jos otettaisiin suoraan palkasta.
Älkää ihmiset maksako velkaa velalla, niin pääsette paljon helpommalla! Olisi pitänyt omalla kohdallanikin stoppi tulla jo paljon aikaisemmin. - annaperiksi
Päästä velat välittömästi ulosottoon. Loppuu se velkaantuminen. Ja jos tilanne on paha niin ulosotossa ollessa jää enemmän elämiseen mitä laskuja suoraan lyhentämällä jäisi. Lisäksi ei tarvitse stressata postiluukusta tippuvien laskujen kanssa. Itse olen ollut paljon stressittömämpi sen jälkeen kun vihdoin päästin laskut ulosottoon. Harmi vaan, että tein sen pari vuotta liian myöhään. Ei se ole maailmanloppu. Varmista sitä ennen, että puhelin- ja nettiliittymät sekä asuminen on kunnossa. Sen jälkeen niiden hommaaminen on vaikeampaa. Pari-kolme vuotta ulosotossa, viimeistään sen jälkeen voinet hakea myös velkajärjestelyä. Jos hyväksytään niin 3-5v pienillä tuloilla ja saatat päästä kuiville. Itse tulen ihan ok toimeen näin ulosotossa ollessakin. Käteen jää palkasta noin 650-700e per 2vk, joskus ylikin jos on tullut tehtyä ylitöitä. Kyllä sillä pikkukaupungissa 430 euron vuokralla pärjää. Muut menot on tullut karsittua minimiin. Elän ihan ok elämää, kompromisseja on pakko tehdä, mutta on tässä kuitenkin välillä vara matkustella, syödä raflassa ja harrastaa. Ihan jees. En ole katunut, että päästin velat ulosottoon. Ylimääräisiä kuluja siitä toki tuli käräjäkuluineen kun lainoja oli niin paljon eri paikoista. Pienempiä kannattaa maksaa pois niin niistä ei enää tule lisäkuluja. Siis jos olettaa, että on jotain mahdollisuuksia maksaa velat tulevaisuudessa kokonaan pois. Jos ei ole niin sitten kai ne on sama päästää ulosottoon ja yrittää päästä velkajärjestelyn kautta eroon.
Eli lopetat nyt sen kituuttamisen ja päästät velat kylmästi ulosottoon. Paitsi tietysti vuokrat ja puhelinliittymät jne. Siinä menee useampi kuukausi ennen kuin itse ulosotto alkaa, veikkaisin noin 3-4 kuukautta. Sinä aikana rahaa jää ylikin ja suosittelen laittamaan siitä osan sukanvarteen. Mukavampi sitten ulosotossa ollessa elellä jos on vähän säästöjä. Mutta tilillä et toki näitä voi pitää, tai tulevaisuudessakaan rahaa sinne kerryttää. Automaatista pihalle käteisenä ja piironginlaatikkoon. - hygt
Minä olen ollut samassa tilanteessa ja melko samoilla summilla. Vuoden 2013 alussa päätin, että velkaantumisen on loputtava ja ainoa tie selvitä siitä oli ulosotto. Jätin kaikki velat (asuntolainaa lukuunottamatta) maksamatta. Meni noin 5 kuukautta ennen kuin ensimmäinen laina päätyi ulosottoon. Niitä tipahteli sinne hyvin erilaisella tahdilla. Osa velkojista oli nopeita ja osa sitten hitaampia. Vielä vuosi sitten yksi perintätoimisto löysi yhden velan kätköistään. Se alku oli ahdistavaa, postilaatikko pursusi perintätomistojen kirjeitä, eivätkä ne haastemiesten puhelutkaan mitään iloa tuottaneet (vaikka olivat ihan mukavia tyyppejä).
Mutta sitten kun ulosotto lähti rullaamaan, oli arki helpomaa. Ei tarvinnut enää stressata. Minä maksoin velkoja ulosoton kautta 1,5 vuoden ajan ja sitten sukulaiseni otti minulle pankkilainan uo-velkaa varten (hänellä oli siihen vakuuksia). Tuossa on maksuaika 10 vuotta, joten vielä on maksettavaa. Lisäksi tuon jälkeen pari isoa lainaa oli menossa vielä ulosottoon, mutta niistä tein maksusopimuksen perintätoimiston kanssa.
Nyt 6 vuoden jälkeen minulla on velkaa jäljellä noin 40 000 euroa ja nyt uskallan jo hengittää vähän vapaammin. Minulla on onneksi hyvä palkka (sillähän sitä velkaakin sai) ja olen pystynyt maksamaan ihan reilua kuukausierää. Velkaantumiseni lähti sairastumisestani ja siitä, kun elämänhallinta heitti hetkeksi häränpyllyä. Mutta missään vaiheessa en ole ajatellut, ettenkö näitä velkojani hoitaisi kunnialla loppuun. Ja kun tästä selvitään, ei koskaan enää lainaa. Asuntolainakin on maksettu samaan aikaan tuon toisen lainan kanssa.
Tsemppiä! Olet ottanut jo ison askeleen, kun olet ollut velkaneuvojaan yhteydessä. - Pahastimokannut
Kiitoksia vastauksista, niitä olen lukenut iltaisin uudestaan ja uudestaan.
Niin hullulta kun se kuulostaakin, tällä hetkellä ulosotto kuulostaa ulospääsyltä. Laskin laskurilla noin summan, joka lähtisi tilistä ja se oli siinä 600-700e paikkeilla, mikä kuulostaa oikeasti helpotukselta nykyiseen tilanteeseen.
Tosin huolenaiheeni vielä näin ennen velkaneuvojaa on mieheni kanssa yhdessä otettu mökkilaina, josta puolet maksamatta. Tuon oman osuuden pystyisin maksamaan silti vaikka ulosotossa olisinkin, mökin kohtalo vain huolettaa ja siksi sinnittelen siihen velkaneuvojaan asti näin.
Mökki ei ole arvokas noin 37 000e, josta siis puolet 17 000e maksamatta, oma maksamaton osuus on 8500e ja 3 vuoden päästä olisi maksettu.
Ulosottoon meneviä lainoja olisi noin 55-60000.
Siitä oman tilanteen lopullisesta tajuamisesta on kaksi viikkoa, tuntuu että kaikki tietävät, näkevät, et se olis kirjoitettu mun otsaan.- hygt
Ulosotto voi kiinnostua tuosta mökistä, siinä vaiheessa kun laina on maksettu siitä. Siitä voisitte selvitä sillä, että miehesi ostaa siinä vaiheessa sinun osuutesi ja saat tuolla summalla lyhennettyä velkoja.
- Pahastimokannut
Haluaisin vielä tietää teidän kokemuksesta sen verran, että miten paljon velkasumma kasvoi ennenkuin lopulta päätyi ulosottoon?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pitkään kestänyt ihastuminen
Oot niin kaunis🩷 Vaikutat tosi itsevarmalta, iloiselta ja puheliaalta. Voisi sanoa, että näen sinut jopa tietynlaisen1281941Charlie Kirk murha
Erikoista. Valtamedian neutraalilta vaikuttava juttu tästä murhasta, jossa ei esiinny lainkaan sanoja "äärioikeisto" tai2761754Torniolainen Tiiliä lukemaan
Torniosta kotoisin oleva Matti Heis. Kala ui nyt syvissä vesissä. Kolme vuotta tiilien lukua.31616Venäjän lennokkileikit ja provokaatiot tulee jatkumaan.
Yrittää härnätä Natoa vastaiskuun,koska sillä olisi halua ratkaista nopeasti sota käyttämällä taktista ydinasetta Ukrain2611363Kumpa kaikkeen vois palata
Askelia taaksepäin. Siihen hetkeen kun olit aitiopaikalla mielestäsi. Kaiken oli kuitenkin tarkoitus mennä näin261215- 53896
Yrittäjien ahdinko
Onko seuraava paikallinen yritys kaatumassa? Ensimmäinen protesti ja merkittäviä maksuviiveitä. Terveet firmat ei protes18847- 57843
Koska me sitten tavattaisiin?
Kerrothan, koska me sitten tavattaisiin? Vai meneekö liian vaikeaksi?44708Huvittaa tää
Välillä mä olen aivan varma, et säkin mies oot muhun ihastunut. Välillä mä mietin, et mitäköhän mä oikein kuvittelin. 😅39703