Jokainen elää omassa universumissaan

Maailmankatsomukset poikkeavat jokaisella "ajattelevalla" yksilöllä täysin toisistaan joten koko universumi/kaikkeus näyttäytyy tuolloin yksilölle uniikisti joten ainoa tapa liittää näitä "kokemuksia" toisiinsa on kaikkia koskevat tapahtumat , esimerkiksi kritinuskossa lopun ajoissa eläminen.
Eikö kuitenkin perustavanlaatuisin yhteytyminen tapahtuisi jos ymmärtäisimme yhdessä sen faktan että menneisyys on ainostaan ajatusta , rajoittavaa sekä hidastavaa?
Joka hetkinen syntyminen hengellisesti uudestaan jokaisena hetkenä , uutena ja tuoreena ilman turhaa ajatuslastia?
Se on rauha, elämä itsessään meissä jokaisessa.
Ja hetkessä meitä voi yhdistää , tuomitsemattomuus.

9

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eihän historia ole tuolla jossain takanapäin?
      Eikös yksilö luo historiansa aivan itse nykyhetkestä käsin?

      • LuukasMin

        Ei.


      • LuukasMin-Medium

        Historian (ja historiikin) luo historioitsija, ei asianomainen itse, joka useinkin on jo vainaja historiaa luotaessa, lue: kirjoitettaessa. Historian mahdollistaa ympäristö ja se sen jopa pääsääntöisesti myös ns. kirjoittaa. Lisäksi "takanapäin" on kulttuurisidonnainen käsite, joka toteutuessaan paradoksaalisesti hankaloittaa historian autenttisuuden toteamista. Luonnollisesti tämä toteutuu lähinnä vain minun maailmankuvassani, ei välttämättä muiden. Ergo: Ei.


      • LuukasMin-Medium
        LuukasMin-Medium kirjoitti:

        Historian (ja historiikin) luo historioitsija, ei asianomainen itse, joka useinkin on jo vainaja historiaa luotaessa, lue: kirjoitettaessa. Historian mahdollistaa ympäristö ja se sen jopa pääsääntöisesti myös ns. kirjoittaa. Lisäksi "takanapäin" on kulttuurisidonnainen käsite, joka toteutuessaan paradoksaalisesti hankaloittaa historian autenttisuuden toteamista. Luonnollisesti tämä toteutuu lähinnä vain minun maailmankuvassani, ei välttämättä muiden. Ergo: Ei.

        Palstan modeeraus on syvältä. Edellä poistettu viesti (johon vastasin) noudatti sääntöjä.


      • LuukasMin-Medium kirjoitti:

        Historian (ja historiikin) luo historioitsija, ei asianomainen itse, joka useinkin on jo vainaja historiaa luotaessa, lue: kirjoitettaessa. Historian mahdollistaa ympäristö ja se sen jopa pääsääntöisesti myös ns. kirjoittaa. Lisäksi "takanapäin" on kulttuurisidonnainen käsite, joka toteutuessaan paradoksaalisesti hankaloittaa historian autenttisuuden toteamista. Luonnollisesti tämä toteutuu lähinnä vain minun maailmankuvassani, ei välttämättä muiden. Ergo: Ei.

        Jos uskot historioitsijan tulkinnan niin tuolloinhan yhdyt hänen ajatukseensa joka on sitten siirtynyt häneen aikaisemmin "kontaktissa" toiseen ajattelevaan?
        Tarina vaan siirtyy ja muuttuu , tuolloin siis harhaa yksilön elämässä.
        Luulet muistavasi vaikka todellisuudessa vain hörhöilet tässä ainoassa todellisessa nykyhetkessä?


      • LuukasMin-Medium
        JohannesMax kirjoitti:

        Jos uskot historioitsijan tulkinnan niin tuolloinhan yhdyt hänen ajatukseensa joka on sitten siirtynyt häneen aikaisemmin "kontaktissa" toiseen ajattelevaan?
        Tarina vaan siirtyy ja muuttuu , tuolloin siis harhaa yksilön elämässä.
        Luulet muistavasi vaikka todellisuudessa vain hörhöilet tässä ainoassa todellisessa nykyhetkessä?

        En ensinnäkään "usko" historioitsijan tulkintaan siinä mielessä, että tiedän sen sisältävän fiktiota. Yhtä vähän luotan omaelämäkertoihin - ja pääpiirteissään samasta syystä. Tulkinta kaunistelee, yksinkertaistaa ja värittää aina jossakin määrin mm. uskottavuuden hankkimiseksi ja varsinaisen perimmäisen motiivin salaamiseksi.

        "Luulet muistavasi vaikka todellisuudessa vain hörhöilet tässä ainoassa todellisessa nykyhetkessä?"

        Ei ja kyllä. Minulla on eideettinen muisti mutta hörhöilen siitä huolimatta juuri kuten sanoitkin. (Vahinko oikeastaan että tiedän muistavani ja ymmärrän hörhöileväni. Moni muu vain arvelee asioita joita minun on pakosta tiedettävä ja - enimmäkseen - siedettävä.)


      • LuukasMin-Medium kirjoitti:

        En ensinnäkään "usko" historioitsijan tulkintaan siinä mielessä, että tiedän sen sisältävän fiktiota. Yhtä vähän luotan omaelämäkertoihin - ja pääpiirteissään samasta syystä. Tulkinta kaunistelee, yksinkertaistaa ja värittää aina jossakin määrin mm. uskottavuuden hankkimiseksi ja varsinaisen perimmäisen motiivin salaamiseksi.

        "Luulet muistavasi vaikka todellisuudessa vain hörhöilet tässä ainoassa todellisessa nykyhetkessä?"

        Ei ja kyllä. Minulla on eideettinen muisti mutta hörhöilen siitä huolimatta juuri kuten sanoitkin. (Vahinko oikeastaan että tiedän muistavani ja ymmärrän hörhöileväni. Moni muu vain arvelee asioita joita minun on pakosta tiedettävä ja - enimmäkseen - siedettävä.)

        Ne sävyttyvät edetessään muuttuen aina fiktioksi lopulta?
        Voiko ihminen "tietää" muuta kuin fiktiota koska kyseessä on kuitenkin vain ajatus ja todennäköisesti puolueellinen sellainen?


      • LuukasMin-Medium
        JohannesMax kirjoitti:

        Ne sävyttyvät edetessään muuttuen aina fiktioksi lopulta?
        Voiko ihminen "tietää" muuta kuin fiktiota koska kyseessä on kuitenkin vain ajatus ja todennäköisesti puolueellinen sellainen?

        Kuvaat erinomaisesti sitä mitä minulla on mielessäni tämän asian suhteen.


    • @AP ,

      En ota kantaa muuhun, mutta tuo otsikko "Jokainen elää omassa universumissaan", kiinnitti huomioni, sillä siitä olen lähes varma, näin fyysikon silmin katsottuna.

      Eli puhumme tässä subjektiivisesta universumista vs. ns. objektiivisesta tosiolevaisesta universumista - ajatus, mikä on hylättävä koska ei ole olemassa objektiivista universumin tarkkailijaa. Miksikö? Koska missä tämä tarkkailija silloin sijaitsisi - universumin ulkopuolella? Ei mahdollista olettamamme mukaan, sillä universumin koko käsitehän tarkoittaa kaikkea olemassa olevaa, minkä "ulkopuolella" olevaa emme edes ota mukaan järjettömänä ajatuksena aksiomiimme.

      Ja siis miksi elämme omissa universumeissamme?
      Kenen sitten? Elämme omissa universumeissamme koska kaikki kokemamme asiat ovat meille yksilöllisiä perustasolla. Me emme jaa oikeasti yhtäkään asiaa kokemuksissamme muiden kanssa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1439
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe