Pienet panoksemme tulevaisuuteen

Olin iloinen luettuani kirjoituksen, jonka mukaan olen omalta osalta mukana ilmastotalkoissa. Kerron osuudestani myöhemmin, mutta entäpä sinä, oletko
huomannut ajattelematta asiaa sen syvällisemmin tekeväsi ilmastoa suojelevia tekoja?

35

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lopettakaa_vouhotus

      Ei ilmaston hiilidiaksidisä mitään uhkaa ole. On keksitty keino sen poistamiseen ilmasta. Katalysaattorina toimii nesteytetty metalli.

      • On keksitty joo, mutta miten sitä käytetään estämään muovijätteiden kulkeutuminen koskemattomille luonnon rannoille, saastuneiden vesien puhdistamiseen, ruokatuotteiden mädäntymisiin kaatopaikoilla.

        Kysymys on laajempi. Se pitää sisällään kymmeniä valintoja normaali arjessa tapahtuville toimillemme.

        Miten syömme, miten lajittelemme jätteet, miten matkustamme, paljonko tuotamme pesuvedenmukana kemikaaleja vesistöihin jne.

        Mitä sinä pienellä panoksella voit tehdä?


      • kerro.sinä
        Korppikotka kirjoitti:

        On keksitty joo, mutta miten sitä käytetään estämään muovijätteiden kulkeutuminen koskemattomille luonnon rannoille, saastuneiden vesien puhdistamiseen, ruokatuotteiden mädäntymisiin kaatopaikoilla.

        Kysymys on laajempi. Se pitää sisällään kymmeniä valintoja normaali arjessa tapahtuville toimillemme.

        Miten syömme, miten lajittelemme jätteet, miten matkustamme, paljonko tuotamme pesuvedenmukana kemikaaleja vesistöihin jne.

        Mitä sinä pienellä panoksella voit tehdä?

        Mitä mieltä olet sellaisista, jotka suhaa autoilla ja lentokoneilla monen asunnon väliä ? Eikö yksi asunto perhettä kohti riittäisi ? Montaa asuntoa pidetään lämmitettynä, suuren osan aikaa ihan tyhjän panttina. kesämökkeily se vasta saastuttavaa on, poltetaan monessa pesässä puuta ja ajetaan sinnekkin omalla autolla.


      • hyvät_neuvot_tarpeen

        Kysykääpä Susi-Pulliaiselta neuvoja. Hän on jo sen verran iällä, että osaa antaa osuvia ohjeita.

        Siitä taitaa olla kohta 30 vuotta, kun hän kutsui elämäntapaintiaaneja Suomeen. Intiaanit asuivat parisen vuotta Kittilän metsissä, kunnes heidät sitten karkoitettiin.


      • kerro.sinä kirjoitti:

        Mitä mieltä olet sellaisista, jotka suhaa autoilla ja lentokoneilla monen asunnon väliä ? Eikö yksi asunto perhettä kohti riittäisi ? Montaa asuntoa pidetään lämmitettynä, suuren osan aikaa ihan tyhjän panttina. kesämökkeily se vasta saastuttavaa on, poltetaan monessa pesässä puuta ja ajetaan sinnekkin omalla autolla.

        Mitä mieltä itse olet?


    • Hallaahon.äänestäjä44

      "pesuvedenmukana kemikaaleja vesistöihin "

      kodin putkimies-myrkkynestettä ostava ja käyttävä perheenäiti on armoton luonnontuhooja
      siksi jaan veden harmaaseen ja oikeasti likaiseen enkä tuki putkia
      rasvat syötän varislinnuille jauhoihin sekoitettuna

      korppis onko sinulla putket tukossa?

      • No, linjoilla taas ja kohta lähden kauppaan ilmastotalkoisiin. Konkreettinen esimerkki putkistoista tuli eteeni viime perjantaina kun vuora-asuntoni wc-käsienpesuallas ei vetänyt. Turha sinne oli myrkkyjä syöttää, tukossa vuosikymmenten käytöstä. Lähdin siis putkiliikkeeseen sain ohjeet kuinka vaihdan uudet muoviputket Ruostuneet ja hauraat olivat metalliset putket.


        Pyykinpesuakin pitää rajoittaa järjellisiin mittasuhteisiin. Ei lakanoita tarvitse joka viikko vaihtaa ja pestä. Myrkkyähän ne pesuaineet ovat.


    • Uudet_paukut_peliin

      Jo vain , Olen saantannut jo pitkään että kyllä ilmasto voisi ihan hyvin,
      kuhan saayaisiin noin 6miljardia ihmistä pois sotkemasta sitä.

      Tässä hyvä esim. miten Suomi saataisiin nousuun, kuhan tyhmä suomalainen osaisi äänestä !

      https://youtu.be/plNIJqqrQrU

      • En halua laajentaa aloitusta kehitysmaiden ongelmiin. Jos vai jutusteltaisiin leppoisasti pienistä arjen teoista, jotka itseasiassa ovat ainuita mitä voimme tällä ikää tehdä.

        Kulutuksen karsimisesta niiltä osin mikä on tarpeetonta. Sen tarpeettomuudenhan jokainen kokee omalta osaltaa erilailla. Joten mietitään vain omia toimiamme.


      • Uudet_paukut_peliin
        Korppikotka kirjoitti:

        En halua laajentaa aloitusta kehitysmaiden ongelmiin. Jos vai jutusteltaisiin leppoisasti pienistä arjen teoista, jotka itseasiassa ovat ainuita mitä voimme tällä ikää tehdä.

        Kulutuksen karsimisesta niiltä osin mikä on tarpeetonta. Sen tarpeettomuudenhan jokainen kokee omalta osaltaa erilailla. Joten mietitään vain omia toimiamme.

        Ei meidän tekemisillä tai tekemättä jättämillä teoilla maailmaa enää pelasteta.

        Joten se mitä kerron on ainoa tie ihmiskunnan pelastukseen.

        Maalämmöllä olen säästänyt 16 X n. 3500 litraa = 55000-60000 litraa löpöä, ja paikallinen sähkölaitos on sitten polttanut roskia ja kivihiiltä. Joten näinkö se maailma pelastuu Suomessa?
        Onhan minulla myös 24 X 250W aurinkopaneeleita, jossa on ilmalämpöpumppu joka toimii aurinkoenergialla. Kuhan sitä olisi ja saisi joskain ..:(

        Ensi kesänä rakennan matkailu-autoon 4 X 270W aurinkopaneeli-järjestelmän,
        on jo niin pitkälle tehty että asennusta vaille m-autoon

        Autoilusta olen jo seitsemänkymmentä luvulta asti kertonut ja ihmetellyt, että miksemme käytä vetykaasu autoja , ja myös pieni muotoinensähkölaitos voisi toimia vetykaasulla?
        Kuten Norjassa, vaikka heillä olisi öljyäkin omasta takaa!

        Silti ihmiset ne saasteet tekevät ei luonto ja avaruus.
        Tiesitkö että tämä meidän "maailmankaikkeus" on pallonmuotoinen ?
        Näin ollen näitä on oltava varmasti silloin useampia maailmankaikkeuksia, ja pienet ovat silloin ihmiskunnan surut ja murheet.


      • Uudet_paukut_peliin kirjoitti:

        Ei meidän tekemisillä tai tekemättä jättämillä teoilla maailmaa enää pelasteta.

        Joten se mitä kerron on ainoa tie ihmiskunnan pelastukseen.

        Maalämmöllä olen säästänyt 16 X n. 3500 litraa = 55000-60000 litraa löpöä, ja paikallinen sähkölaitos on sitten polttanut roskia ja kivihiiltä. Joten näinkö se maailma pelastuu Suomessa?
        Onhan minulla myös 24 X 250W aurinkopaneeleita, jossa on ilmalämpöpumppu joka toimii aurinkoenergialla. Kuhan sitä olisi ja saisi joskain ..:(

        Ensi kesänä rakennan matkailu-autoon 4 X 270W aurinkopaneeli-järjestelmän,
        on jo niin pitkälle tehty että asennusta vaille m-autoon

        Autoilusta olen jo seitsemänkymmentä luvulta asti kertonut ja ihmetellyt, että miksemme käytä vetykaasu autoja , ja myös pieni muotoinensähkölaitos voisi toimia vetykaasulla?
        Kuten Norjassa, vaikka heillä olisi öljyäkin omasta takaa!

        Silti ihmiset ne saasteet tekevät ei luonto ja avaruus.
        Tiesitkö että tämä meidän "maailmankaikkeus" on pallonmuotoinen ?
        Näin ollen näitä on oltava varmasti silloin useampia maailmankaikkeuksia, ja pienet ovat silloin ihmiskunnan surut ja murheet.

        Mökilläni kävi energian käyttömahdollisuuksien arvioija. Aurinkopaneelit voisivat etelä-länsi rannallani toimia, mutta investointi olisi kallis, joten ei. Lämpöpumpun uusiminen voi olla ajankohtainen. Käytössäni on ikivanha lämpöä keräävä puhellin siis sellainen muinaisajan lämpöpumppu on sähkösyöppö kuten sähkötakka pirtissä.

        Ystäväperheemme siirtyi omakotitalossaan maalämpöön joku vuosi sitten. Ovat olleet tyytyväisiä ratkaisuun.

        En ole syvällisesti miettinyt maailman kaikkeutta. Järkihän siinä sekoaisi jos alkaisin miettimään mistä kaikki alkaa ja mihin loppuu jos loppuu ikinä.


      • Hallaahon.äänestäjä44

        "Aurinkopaneelit voisivat etelä-länsi rannallani toimia, mutta investointi olisi kallis, joten ei. Lämpöpumpun uusiminen voi olla ajankohtainen."

        juuri näin. ei aurinkopaneeleja koska ne tuottavat kesällä päivällä eli väärään aikaan
        Espanjassa voisi olla hyvä kun jäähdytetään päivällä ei Suomessa ei yleensä tarvitse jäähdytystä, jäähdyttäminen on vaikeaa lämmittäminen helppoa sinänsä

        lämpöpumppu ok
        maakellari ok ...


        https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/talous/maatilan-aurinkosähkö-ei-ole-kovin-kummoinen-sijoitus-ilman-tukea-1.208348


      • Uudet_paukut_peliin
        Korppikotka kirjoitti:

        Mökilläni kävi energian käyttömahdollisuuksien arvioija. Aurinkopaneelit voisivat etelä-länsi rannallani toimia, mutta investointi olisi kallis, joten ei. Lämpöpumpun uusiminen voi olla ajankohtainen. Käytössäni on ikivanha lämpöä keräävä puhellin siis sellainen muinaisajan lämpöpumppu on sähkösyöppö kuten sähkötakka pirtissä.

        Ystäväperheemme siirtyi omakotitalossaan maalämpöön joku vuosi sitten. Ovat olleet tyytyväisiä ratkaisuun.

        En ole syvällisesti miettinyt maailman kaikkeutta. Järkihän siinä sekoaisi jos alkaisin miettimään mistä kaikki alkaa ja mihin loppuu jos loppuu ikinä.

        Eikös ne uutisoinet syksyllä, että aurinkopaneeleista poistavat veroja, niin että paneelin hinnat laskisivat kaksi kolmas osaan ?
        Näin muistelen kuulleeni. Tuolla Kärkkäisellähän nuo isot (12/24V 270W) aurinkopaneelit oli viime syksynä 159€/kpl kun osti kuusi kappaletta. Tosin tarviihan siihen myös muutakin kun pelkät paneelit, ja asennus vielä, mitäli ei ole kuten ite, teen kaikken itse . Jopa tietokoneen käyttöjärjestelmästä lähtien ;)

        "En ole syvällisesti miettinyt maailman kaikkeutta. "

        Ei tuota meidän nykyista "maailmankaikkeutta" ole vaikea ymmärtää, koska se on kuin jalkapallo jonka sisällä me ja tämä maailmankaikkeus on, elikkä silloinhan noita jalkapalloja on muitakin, ja tuota vetyä on tässä maailmankaikkeudessa aika paljon. H2O:ta on maailmankaikkeudessa 60-70% , aivan kuten meissä ihmisissäkin . Elikkä se on loputon energiavarasto ihmiskunnalle.

        Sekokoomukset, viehrvasemistolta ja kepulta se autoilukan maailman pelastus toimii noin:

        https://uutisiahauskastijakiinnostavasti.files.wordpress.com/2019/02/orpo-ilmastohullutusvaalit800450.png


    • Hallaahon.äänestäjä44

      "Kysykääpä Susi-Pulliaiselta neuvoja. Hän on jo sen verran iällä, että osaa antaa osuvia ohjeita.
      Siitä taitaa olla kohta 30 vuotta, kun hän kutsui elämäntapaintiaaneja Suomeen. Intiaanit asuivat parisen vuotta Kittilän metsissä, kunnes heidät sitten karkoitettiin"

      Tällä asialla on kansainvälinen karmea tausta
      Kyseessä on todella elämäntapaintinaanit
      joita VIRALLISluonteisissa yhteyksissä eliitti kutsuu VAELTAJIKSI

      vrt mustalainen eliitti puhuu "romaneista" vaikkeivät ole Roomaa nähneetkään

      E-inkkareita on kiusaksi asti loisimassa Irlannissa ja vähitellen koko Euroopassa

      Halonen - sen sijaan että olisi auttanut suomalaisia - ajoi siekailematta e-inkkareiden m-ustalaisten asiaa
      https://www.eilen.fi/fi/1564/?language=fi
      Halosen puhe Euroopan romani- ja vaeltajafoorumin avajaistilaisuudessa Strasbourgissa

    • Hallaahon.äänestäjä44

      " Korppikotka 4.3.2019 18:57 Turha sinne oli myrkkyjä
      Pyykinpesuakin pitää rajoittaa "


      molemmista annan heti 100 pistettä (korkein taso)

      perheiden bakteerit ja mikrobit ovat kaikilla samat perheen sisällä
      joten turha pestä jatkuvasti

      muistisääntö: posliinia ja lakanoita on käsiteltävä kun miestä
      hellästi ja harvoin pesten

    • Lähden kohta after eight ostoksille, menen hieman etuajassa, saadakseni tuoretta leipää ja pian päiväysvanhentuvia ruokatuotteita. Olen käyttänyt hyväksi tätä luontoa säästävää ostamista aina siitä alkaen kun se oli mahdollista. Ruokajäte kuormittaa kaatopaikkoja. Jätekasoissa mätänevä ruoka on yksi ilmastoa saastuttava. Tätä voimme ehkäistä ostamalla miinus 30% tuotteita ja S-liikkeet ovat menneet pitemmälle, iltaisin kello 20.00 jälkeen alennus nousee 60 %.n.

      Eläkeläisille myös oiva tapa säästää ruoka kuluissa.

    • ykällä.BMI.23

      Sekin on pientä eteenpäin pyrkimistä että kansalainen syö vain välttämättömän verran. Liikaa ravintoa käyttäviä ihmisiä on paljon. Etenkin makeat juomat ja olut aiheuttavat ylipainoa.
      Jos työ ei vaadi enää vahvoja ruoka-annoksia niin on hyvä totuttaa vatsansa vähemmän ahnaaksi. Lohtusyönti lisäksi masentaa ja turruttaa.

      Ylikuormitettua julkista terveyssektoria rasittavat vähemmän kohtuullisuuteen pyrkivät ihmiset. Pääsin kuin vahingossa alkuun painon jojo-llmiöstä. Sen jälkeen pienellä säännöstelyllä pysyy paremmassa kondiksessa.

      • Jälleen linjoilla. Minulla on hyvä opettaja häntä seuraamalla olen huomannut siirtyneeni koko ajan kevyempiin ruokiin. Naudan- ja sianlihan käyttö on vähentynyt. Kanan syönti lisääntynyt. Opettajani ei ole terveyspalvelujamme käyttäjä. Hänen painonsakin on pysynyt koko elämänsä samana.

        Itse olen ollut lähes koko elämäni about normaalipainoinen, viidenkympin hujakoilla kilpirauhasen vajaatoiminta laukaisi äkillisen lihomisen, mutta ongelma saatiin hoidettua lääkityksellä ja kuntoilulla.

        Ulkoilen paljon. Aamiainen, välipala päiivällinen sekä iltapala niistä koostuu päivän energian saantini.

        Luonnonjugurtit ja marjat, puurot ja hedelmät ja kokojyvä leivät ovat aamunaloituksia. Nyt kun käyn näissä ilta-aleissa leikkeleet ovat naudanpaistia, kinkku on jäänyt vähemmälle.

        Jojoilmiö on ollu kohdallani sellaista muutaman kilon heittelöintiä. Nyt en ole puntarissa juossut kun tunnen, että paino ei ole muuttunut.


      • HalIaahon.äänestäjä44

    • staka

      Elän käsittääkseni kohtuullisuudessa. BMI on 22 eli en edes syö liikaa, enkä juo.

      Pahvin, lasin, metallin, roskat ja muut jätteet lajittelen tarkkaan, myös bioastia on (lähinnä perunan- ja omenankuorille ja kahvin suodatinpusseille). En hanki turhia vaatteita enkä muutakaan krääsää, vain tuotteita mitä tarvitsen. Kirppareilta paljon, mutta saatan joskus ostaa ihan normaalihintaisenkin tuotteen - jos sitä tarvitsen eikä kirpparilla ole vastaan tullut. Mutta tutkin tarkkaan että materiaali on mahdollisimman suurelta osalta luonnontuotetta (puuvillaa, villaa, viskoosia). Kemikaaleja käytän aika vähän. Pesen mahdollisimman täysiä koneellisia pyykkiä ja astioita. En suuremmin lotraile suihkussa, vain tarpeen mukaan. Taloyhtiön saunavuoro on kerran viikossa.

      Muovipusseja en kaupasta ostele, mulla on kauppakori (varmaan yli 10-vuotias) ja kangaskasseja. Kerään usein roskia luonnosta ja vien oikeille paikoilleen. Valitettavasti muoviroskaa tulee väkisinkin kaupan tuotteiden päällyksissä. Eihän enää myydä litramaitoa tonkasta eikä voita palasina isosta köntistä niinkuin vielä 60-luvulla. Mutta perunoita ja monta muutakin ruoka-ainetta voi vielä ostaa irtomyynnistä tai torilta. Ostan erittäin harvoin valmisruokia, kokkaan useimmiten itse. Pientä puutarhaviljelyäkin harrastan vaikk'ei minulla omaa kasvimaata enää olekaan. En koskaan heitä ruokaa roskiin, kaikki syödään, tai täytyy tunnustaa että joskus on pieni leivänpala päässyt homehtumaan...

      Kerran vuodessa saatan lentää ulkomaille, mutta en kaukomaille (enää) koskaan. Lentoasemalle menen bussilla. Matkatavaroita koetan karsia, vain keveitä vaatteita yms. Haen lähikaupoista kävellen enimmät ostokset. Autoa käytän vain pitemmillä matkoilla, en ajele turhia reissuja. Pienikulutuksinen auto ja sopivan keveä kaasujalka.

      Periaate: Säästä energiaa - käytä omaasi! Kauppa on lähellä, joten polkupyörää käytän enimmäkseen kuntoiluun. Äsken tulin reilun 1,5 tunnin sauvalenkiltä.

      En ole koskaan tehnyt netissä laskelmaa hiilijalanjäljestäni. Onpa mielenkiintoista kokeilla.

      • Kävin pitkästä aikaa puntarissa. Painoindeksini oli 25 eli normaalin ja lievän ylipainon rajalla. Olen kertonut olleeni ns. H-tyttö nuorena. Vartalotyyppini enteili O-tulevaisuutta. No, vyötäiseltä en ikinä ole ollut ampiainen ja vyötärööni on ajan saatossa kehittynyt pienet jenkkakahvat ; )


      • staka
        Korppikotka kirjoitti:

        Kävin pitkästä aikaa puntarissa. Painoindeksini oli 25 eli normaalin ja lievän ylipainon rajalla. Olen kertonut olleeni ns. H-tyttö nuorena. Vartalotyyppini enteili O-tulevaisuutta. No, vyötäiseltä en ikinä ole ollut ampiainen ja vyötärööni on ajan saatossa kehittynyt pienet jenkkakahvat ; )

        Minä taas olen tiiimalasi. Hartioita on ja takapuoltakin, mutta onneksi tällainen tyyppi on nykyään jopa muotia - eipä ollut silloin kun olin nuori.

        Jokaisen on ihan hyvä olla omanlaisensa. Siitä yritän pitää huolen että maha ei ala pömpöttää. Siitä nimittäin huomaa lihomisen alkaneen :). Ylensyönti on mielestäni ihan yhtä paha yhteiskunnallinen ongelma kuin roskaaminen. Kakkostyypin diabetes on järkyttävästi lisääntynyt, myös nuorilla. Kansanterveydellisesti kallista, ja tietysti sairastuneille henkilöille vaarallistakin.


      • staka kirjoitti:

        Minä taas olen tiiimalasi. Hartioita on ja takapuoltakin, mutta onneksi tällainen tyyppi on nykyään jopa muotia - eipä ollut silloin kun olin nuori.

        Jokaisen on ihan hyvä olla omanlaisensa. Siitä yritän pitää huolen että maha ei ala pömpöttää. Siitä nimittäin huomaa lihomisen alkaneen :). Ylensyönti on mielestäni ihan yhtä paha yhteiskunnallinen ongelma kuin roskaaminen. Kakkostyypin diabetes on järkyttävästi lisääntynyt, myös nuorilla. Kansanterveydellisesti kallista, ja tietysti sairastuneille henkilöille vaarallistakin.

        Eli olet ns. X-vartalotyyppiä. Olin joskus 1990-luvulla tyylikurssilla, jossa opiskelimme vartalomme mukaista pukeutumista, kasvojen mukaan kampausten tekoa ja meikin käyttöä. Sieltä opin nämä vartalon kirjaintyypitykset.


    • Ramoona_

      Muoviton maaliskuu -kampanja haastaa välttämään turhaa muovia ja kierrättämään sitä entistä paremmin. Ylipakkaaminen on markettien nykypäivää : lihat, leikkeleet ja jopa hedelmät napataan mukaan hyllyistä muovialustoille pakattuina. Olisi kai mahdollista ottaa oma rasia mukaan ja pyytää siihen punnitsemaan lihatiskiltä tuotteita tai sujauttaa omaan pieneen kestopussukkaan (vaikka itse vanhasta valoverhosta ommeltuun) hedelmät ja juurekset. Pesuaineet voisi isoista gallonoista täyttää omiin pulloihin. Olisi kuin ennenvanhaan, kun maito mitattiin kaupassa omaan kannuun. Siinähän aukeaisi paljon työpaikkoja kaupan alalle eikä muoviroskaa syntyisi. Vielä pari vuotta sitten EU-maista vietiin paljon muovijätettä Kiinaan kierrätettäväksi (epäilyjen mukaan myös mereen kipattavaksi). Sittemmin Kiina kieltäydyttyä vastaanottamaan maitten on pitänyt ratkaista muoviongelma toisin.

      Lajittelen tunnollisesti , on oma biokompostorikin. Hedelmät ostan paperipusseissa, harvoin ostan pullotettua vettä , on kankaiset kauppakassit. Lentokoneessa ostan mieluummin täytetyn leivän kuin sen hankalasti muoviaterimilla syötävän aterian, jonka jokainen osa on omassa muovilokerossaan ja kääreessään. Näin tunnen myös keventäväni lentoni aiheuttamaa ilmastokuormitusta. ;) Kaupunkikuvassa töihin kiirehtivät hörppivät vauhdissa kahvia isoista kannellisista muovimukeista, uusin trendi voisi olla oma teräksinen termosmuki, kyllä se kioskeissa ja kahviloissa pannusta täytettäisiin.

      Pesuaineissa valitsen biohajoavia, välillä puhdistan etikalla ja sitruunalla Osaan tehdä vain tarpeellisen määrän ruokaa ja rippeet käyttää hyödyllisesti, on paljon oman puutarhan tuotteita pakastimessa, suosin lähellä tuotettuja, jotta kuljetuskustannukset olisivat minimissä. Punaista lihaa mieli eikä kroppa juurikaan enää halaja, mutta päivittäistä mantelikourallista en voi vastustaa. Harmi kun manteleita ei Suomessa kasva, mantelipuutkin ovat hurmaavan kauniita kukkiessaan. Kunhan kelit kuivuu, otan taas fillarin esiin , saan kuntoa ja hyvää mieltä - ja säästyy jalanjälkeä sitten automatkoihin kaukaisempiin ihaniin kohteisiin...aikamoista tasapainottelua siis ! :)

    • Huomenta@

      Ketjuun on tullut hyviä käytännön toimia joilla voimme tehdä osamme ilmastotalkoissa.

      Auton jättämiä päästöjä voisin vähentää mikäli joukkoliikenne toimisi täällä syrjäseuduilla paremmin. Lentämistä en pysty vähentämään. Lennän pitkät matkat. Mutta muuten olen samoilla linjoilla kuin te keskusteluun osallistujat.

      Meillä on taloyhtiössä muovin, kartongin, lasin ja keramiikan sekä sekä ja biojätteen keräyslaatikot. Hollannissa muovijäte erotellaan, mutta biojätettä ei. Olen ihmetellyt sitä, sillä lasi- muovi ja kartonkijätteille on taloyhtiöissä ulkolaatikoita.

      Ostan usein valmisruokia joten muovijätettä syntyy. Paluu entisiin ei kaiketi onnistuisi suomalaisten tarkkojen hygieenialakien vuoksi. Hygieeniapassi mikä ihana tekosyy ; )

    • maister

      Olen ollut ympäristötietoinen koko ikäni ja tiedän asioista keskimääräistä enemmän. Meillä annetaan lahjaksi palveluja, ei materiaa. Globaalisesti ajatellen Suomi on melko suurelta osalta metsää, joka hyvin hoidettuna sitoo hiilidioksidia. Esim. Hollannissa on paljon karjaa, joka tuottaa kaasuja ja lantaa, jotka ovat suurina määrinä haitaksi ympäristölle.

      • Tiedän Hollannin ongelmat. Tiedän Suomen metsien tärkeyden hiilidioksiidin sitojana. Itse olen oppinut elämän varrella yhtä sun toista. Ikääni en ole ilmasto ongelmia tiedostanut koska niistä ei viiskytluvulla juuri puhuttu. Lapsena ei tietämykseni ollut laaja, eikä ole vieläkään. Palvelulahjoja saan ja annan minäkin.

        Hieronta-jalkahoitopaketteja mm.


      • Miaelina-

        Palvelulahjoja annan ja saan aina ,
        ja olenkin jo kauan sitten kieltänyt konkreettiset lahjat kokonaan.

        Oikeastaan onkin hassu tapa ostaa jotain vaatetta tms toiselle, varsinkin nuorison maku menee omia teitään, harvoin vanhemmat osuvat oikeaan.

        Me toimme kerran Sri Lankan lomaltamme tyttärellemme sikkiasun, jossa oli housut ja pusero. Kun kysyin, oletko käyttänyt silkkiasua, hän sanoi käyttävänsä sitä kotiasunaan.

        Jalkahoitolahjat ja hierontalahjat ovat tuttuja, samoin teatteri- ja konserttiliput.


      • Miaelina- kirjoitti:

        Palvelulahjoja annan ja saan aina ,
        ja olenkin jo kauan sitten kieltänyt konkreettiset lahjat kokonaan.

        Oikeastaan onkin hassu tapa ostaa jotain vaatetta tms toiselle, varsinkin nuorison maku menee omia teitään, harvoin vanhemmat osuvat oikeaan.

        Me toimme kerran Sri Lankan lomaltamme tyttärellemme sikkiasun, jossa oli housut ja pusero. Kun kysyin, oletko käyttänyt silkkiasua, hän sanoi käyttävänsä sitä kotiasunaan.

        Jalkahoitolahjat ja hierontalahjat ovat tuttuja, samoin teatteri- ja konserttiliput.

        Ostin ystävänpäivän lahjan P:lle. Laivamatkan Kajaanin kalkkisillalta Paltaniemen Hövelöön, jossa esitetään Daniel Kajanus Ooppera. Oopperan jälkeen palaamme samalla höyrylaivalla takaisin kaupunkiin.

        Parhaita lahjoja nämä tällaiset elämyslahjat.


    • nykytaso.riittää

      Intia ja Kiina tunkevat niin paljon saastetta taivaalle ja maahan, että
      meidän pienet tekosemme ovat merkityksellisiä vain henkilökohtaisesti itsellemme.
      Tunnemme itsemme hyviksi ihmisiksi - ja valistuneiksi.
      Kun tällä tasolla pysymme ilmaston huomioimisessa se riittää ja olemme valovuoden edellä
      Intiaa ja Kiinaa, jotka viis veisaavat ilmastosta.

    • kärytin.keuhkoni.pilalle

      Muutes. Tupakoimaton ihminen säästää paitsi omaa, myös kanssaihmistensä terveyttä. Kai luontoakin Jo satamiljoonaa sauhuttelijaa muodostaa ilmakehään melekosen ison haisupilven.

      • Tupakointi on rahan puhaltelua ilmaan.


    • e.lä.mä

      Moni uusi keksintö ex autoissa on ilmaston vastaista lopussa, ehkä ajalla uusilla polvilla toimii järki paremmin---koskee myös polttoaineita kaikissa moottoreissa. Täytyy nähdä kokonaisuus ilman rahaa.

    • Gubbe70

      Sisäilmastolle koetan , pieren ulkona :)

      • e.lä.mä

        Piereminen- eräs tansalainen sanoi- en ole koskaan kuullut suomalaisen pierevän, ovat kai hienotunteisia-- en sanonut mitään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      55
      5391
    2. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      48
      2232
    3. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      60
      2216
    4. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      326
      1049
    5. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      57
      1004
    6. Tietääkö kukaan millaisesta perheestä murhaaja on?

      Onko siis rikkaiden lellipentu, joka luulee, että kaikkea saa tehdä, vai köyhien kakara, jolla ei ole mitään vastuuta ku
      Valkeakoski
      26
      870
    7. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      3
      833
    8. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      753
    9. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      751
    10. Ohimenevältä

      Tilalta tämä alkaa jo vaikuttamaan. Arjen pieni piristys olimme toisillemme.
      Ikävä
      27
      736
    Aihe