Työharjoittelupaikkaa ei löytynyt

Opiskelija

Kenelle muullekin on käynyt niin ettei saanut työharjoittelupaikkaa opiskeluaikanaan? Kaverini ei opiskellessa koskaan saanut alansa kesätöitä, mutta olisi tarvinnut niitä saadakseen opintoviikot työharjoittelusta. Ainoaksi vaihtoehdoksi jäi sitten työtodistuksen väärentäminen, sillä se sai tarvittavat viikot. Koulun päätyttyä oman alan töitä sitävastoin kyllä löytyi heti.

12

3756

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • t_p

      Mielenkiintoista... Onneksi meillä niin opettajat kuin koulun puolesta muutenkin ollaan yhteydessä harjoittelupaikkaan niin huijaaminen on mahdotonta.

      • Jim

        Meillä piti täyttää paperi jossa kertoo missä on työharjoittelussa ja kuka on työpaikan vastuuhenkilö. kukaan ei tosin kysellyt paperinperään, joten ei meillä ammattikorkeessa ainakaan edes harjoitteluinsinööriä kiinnostanu missä me oltiin harjoittelussa.
        ja koulusta ei saa minkäänlaista tukea harjoitteluun joten ilmasiks jotkut joutuvat olemaan töissä. onneks en minä.


      • Jim

        Meillä piti täyttää paperi jossa kertoo missä on työharjoittelussa ja kuka on työpaikan vastuuhenkilö. kukaan ei tosin kysellyt paperinperään, joten ei meillä ammattikorkeessa ainakaan edes harjoitteluinsinööriä kiinnostanu missä me oltiin harjoittelussa.
        ja koulusta ei saa minkäänlaista tukea harjoitteluun joten ilmasiks jotkut joutuvat olemaan töissä. onneks en minä.


    • pilli

      Minkä alan työpaikasta oli kyse?
      Itse sain aikanaa suoritettua osan työharjoittelusta "palkattomana" kuntayhtymän terveyskeskussessa. Eli työnantaja ei joutunut maksamaan minulle palkaa, mutta koulu maksoi jotain harjoittelurahaa ja lisäksi sain opintotuen harjoittelun ajalta.

    • ...

      Pakko olla. Ymmärtääkseni se on perussääntö, että harjoittelua valvotaan koulun puolesta. Ei tuollainen onnistu.

      • ....

        Ei meillä ainakaan oltu koulun puolesta yhteydessä työnantajaan, joten voihan tuo periaatteessa onnistuakin...

        Itsellänikin meinasi jäädä harjoittelupaikka löytymättä, jouduin sitten suorittamaan palkattoman harjoittelun paikassa jossa hommat olivat vain osittain alaani koskevia...


      • Räkä

        Omalla kohdalla harjoittelu kuitattiin harjoittelupaikan hyväksymällä raportilla ja työtodistuksilla.

        Minkä vuoksi opettajat käyttäisivät aikaa oppilaiden harjoittelun valvontaan? Satoja aikuisia ihmisiä pitäisi vahtia kuin päiväkoti-ikäistä ja ojentaa työnantajaa jos ei ole laittanut ohjekirjan mukaisiin töihin. Keitä kiinnostaa vaikka harjoittelun suorittaisi mansikkamaalla poimijana? Harjoittelun sääntöjä voidaan venyttää äärimmilleen tilanteen mukaan jotta oppilas saadaan valmistumaan. Kuten joku sanoi, todistuksen kanssa saa helpommin töitä kuin epämääräisellä opintorekisteriotteella.


      • ...
        Räkä kirjoitti:

        Omalla kohdalla harjoittelu kuitattiin harjoittelupaikan hyväksymällä raportilla ja työtodistuksilla.

        Minkä vuoksi opettajat käyttäisivät aikaa oppilaiden harjoittelun valvontaan? Satoja aikuisia ihmisiä pitäisi vahtia kuin päiväkoti-ikäistä ja ojentaa työnantajaa jos ei ole laittanut ohjekirjan mukaisiin töihin. Keitä kiinnostaa vaikka harjoittelun suorittaisi mansikkamaalla poimijana? Harjoittelun sääntöjä voidaan venyttää äärimmilleen tilanteen mukaan jotta oppilas saadaan valmistumaan. Kuten joku sanoi, todistuksen kanssa saa helpommin töitä kuin epämääräisellä opintorekisteriotteella.

        Ei välttämättä tarvitsekaan valvoa, mutta minun käsittääkseni aina tehdään sopimus oppilaitoksen ja työnantajan välillä. Näin mm. siksi, että oppilaitoksilla on otetuttana vakuutukset, jotka turvaavat opiskelijat työharjoittelun ajaksi.


      • Räkä
        ... kirjoitti:

        Ei välttämättä tarvitsekaan valvoa, mutta minun käsittääkseni aina tehdään sopimus oppilaitoksen ja työnantajan välillä. Näin mm. siksi, että oppilaitoksilla on otetuttana vakuutukset, jotka turvaavat opiskelijat työharjoittelun ajaksi.

        Sopimus? Melkoista byrokratiaa. Kun ammattikoulussa oli 6viikon pakollinen harjoittelu tehtiin sopimus, lähinnä se oli vakuutusten takia, kuten sanoit. Samoin ruokailu ja työvaatteet oli siinä mainittu.

        Ammattikorkeassa ei sopimus tehty kuin niille jotka hakivat koululta harjoitteluavustusta joka yhdessä opintotuen kanssa muodosti kohtuullisen palkan.
        Suurin osa oli normaalisti töissä ja hakivat lopuksi todistusten kanssa elämänsä helpoimmat 20ov. Mielestäni on se ja sama koko harjoittelun kanssa. Siitä on tehty vain elämää suurempaa näissä keskusteluissa.


      • ...
        ... kirjoitti:

        Ei välttämättä tarvitsekaan valvoa, mutta minun käsittääkseni aina tehdään sopimus oppilaitoksen ja työnantajan välillä. Näin mm. siksi, että oppilaitoksilla on otetuttana vakuutukset, jotka turvaavat opiskelijat työharjoittelun ajaksi.

        Sopimus on periaatteessa oltava, mutta itselläni toinen harjoitteluistani sujui ilmankin (siitä kun en silloin tiennyt eikä työharjoitteluvastaavakaan sen kummemmin sopimuksen perään tivannut). Ja tuo sopimuksen laatiminenhan ei tarkoita sitä, että työnantaja ja koulu olisivat keskenään tekemisissä, itse ainakin kiikuttelin sopimusta koulun ja työpaikan välillä.


      • Jim
        ... kirjoitti:

        Ei välttämättä tarvitsekaan valvoa, mutta minun käsittääkseni aina tehdään sopimus oppilaitoksen ja työnantajan välillä. Näin mm. siksi, että oppilaitoksilla on otetuttana vakuutukset, jotka turvaavat opiskelijat työharjoittelun ajaksi.

        Se on aivan eri asia olla työsuhteessa kuin harjoittelusuhteessa työpaikkaan. ja pääperiaate on jos työnantaja maksaa palkkaa harjoittelijalle niin kysymys on työsuhteesta. oppilaitoksien vakuutuksilla ei ole mitään merkitystä harjoittelijalle jos on työsuhteessa. Työsuhteessa työpaikkaan on muutenkin parempi olla kuin on samat oikeudet kuin muillakin työntekijöillä.


    • Anonyymi

      Minulla on tavallaan väärennetty työtodistus työharjoittelusta. Se on hieman monimutkainen asia. Olen opiskellut englanninkielisellä liiketalouden international business linjalla ammattikorkeakoulussa 2000-luvulla. Työharjoittelu todistuksen sain yrityksestä jossa vanhempi on työskennellyt. Olen vapaa-ajalla joskus auttanut vaikka kääntämisessä. Päätoimisto sijaitsi eri paikalla kuin tämä missä olen ollut "töissä". Työharjoittelu todistuksessa lukee että olisin ollut tiettyinä päivinä töissä siellä mutta ne päivämäärät ei pidä paikkaansa. En ole ollut töissä noina päivinä, en ole ollut töissä ollenkaan.

      Koska työ on ollut toisessa toimistossa, tämä "pomo" ei ole voinut valvoa olenko ollut paikalla. Vanhemmalla on ollut mielestäni hyvät välit tähän pomoon ja en tiedä mitä hän on sanonut hänelle tästä työstä. Tässä työharjoittelu todistuksessa lukee jotenkin ympäripyöreästi että olisin tehnyt asioita mitkä liittyy tämän yrityksen toimintaan.

      Todistuksen on kirjoittanut tämä "pomo" ja siinä on oikea allekirjoitus joten sitä ei ole väärennetty mutta ne päivämäärät jolloin olisin ollut töissä siellä ei pidä paikkaansa.

      Ammattikorkeakoulussa tämä paperi ilmeisesti hyväksyttiin eikä sitä kai sen tarkemmin tarkasteltu. Siihen että suostuin tällaiseen on varmaan vaikuttanut se että koska minua kiusattiin tässä ammattikorkeakoulussa, halusin valmistua mahdollisimman nopeasti. En myöskään pitänyt ajatuksesta tehdä ilmaiseksi työtä vaikka myöhemmin olen oppinut että ehkä jostain työharjoittelusta voisi saada palkkaa. Minua on myös kiusattu muissa työharjoittelupaikoissa ennen amk:ta. Yläasteella olen ollut anttilassa, tuolloin joku tai jotkut asiakkaat solvasivat minua homokammoisella nimellä, samoin ainakin yksi työntekijä tässä paikassa. Myös kesätyöpaikassa eräässä yrityksessä noin 17-vuotiaana minua solvattiin homokammoisilla nimillä. Opin jotenkin pelkäämään töitä ja pitämään työpaikkoja inhottavina. Valmistuminen oli myös jotenkin tärkeää minulle silloin. Ajattelin että se olisi jonkinlainen saavutus.

      Nykyään kun haen töitä sanon että minulta puuttuu työharjoittelu vaikka minulla on virallinen tutkinto todistus. Tämä johtuu siitä että en pidä valehtelusta, en ole ollut töissä työharjoittelussa, se on vale. Valehteleminen tuntuu pahalta. En myöskään pidä ajatuksesta että tätä "pomoa" häirittäisiin ja kyseltäisiin mitä olen tehnyt siinä yrityksessä kun hän ei varmaan oikein itsekään tiedä. Vanhempi sanoi kerran minulle että "olethan tehnyt opinnäytetyön tästä yrityksestä", ehkä tämä "pomo" sanoo niin mutta ei se ole mikään työharjoittelu.

      On myös harmillista koska tällä tutkinto todistuksella olen päässyt englantiin opiskelemaan maisterin tutkintoa ja suoritin myös tämän tutkinnon mutta jos sanon ettei minulla ole tätä siihen vaadittavaa tradenomin tutkintoa en voi mainita sitä cv:ssä.

      Oppikaa tästä minun tapauksesta ja älkää hyväksykö valheellista työharjoittelu todistusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2108
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1982
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      156
      1647
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      136
      1604
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1247
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1214
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      12
      1155
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1148
    Aihe