Yli 6kk ulkomailla

mitvit263

Kysykelasta sivuilta:

"kuinka pitkään Suomessa pitää matkojen välillä asua, jotta ei tipu sotusta? Jos esim käy 5 kuukauden matkan ja käy välillä Suomessa, voiko jälleen matkustaa alle kuusi kuukautta?"

"Kun ulkomailla oleskellaan niin, ettei yhtäjaksoinen oleskelu ylitä kuutta kuukautta, voidaan henkilöä yleensä pitää edelleen Suomessa asuvana, jos hänen vakinainen asuinpaikkansa säilyy Suomessa. Vähintään puolet vuodesta tulee siis lähtökohtaisesti olla Suomessa. "

Mulla ei noi hoksottimet ole sieltä terävimmästä päästä mutta vastauksen ensimmäinen lause SIIS selittää jälkimmäisen johtopäätöksen, vai hä ?

11

2210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kela

      Vaikka Kela saakin kaivettua meikäläisistä vaikka mitä tietoja , niin ei sillä sentään ole pääsyä matkustustietoihin. Ei se näe ylitätkö schengenrajan tai ei se näe että olet lentämässä Kanariansaarille. Itse olen kahdesti matkustellut ulkomailla yhtäsoittoa 51 viikkoa , josta ajasta suurimmanosan EU ulkopuolella ja en kummallakaan kerralla pudonnut pois Suomen sosiaaliturvasta.

    • EveliinaLT

      Muutosta ja tilapäisestä ulkomailla oleskelusta tulisi aina tehdä ilmoitus Kelaan. Jos oleskelet ulkomailla vuodesta yli puolet, et voi heidän ohjeiden mukaan kuulua Suomen sosiaaliturvaan.

      Näissä tilanteissa kannattaa myös huomioida se, että mikäli oleskelee vuodesta yli puolet ulkomailla eikä ole oikeutettu Kela-korvauksiin, niin tämä saattaa vaikuttaa myös suomalaisen matkavakuutuksen myöntöön sillä useissa yhtiöissä siihen vaaditaan Suomen sosiaaliturvaan kuuluminen.

      /Eveliina, LähiTapiola

      • EveliinaLT

        Niin, ja piti vielä mainita, että tietysti joitain poikkeustilanteita on olemassa ja nämä kannattaa aina tarkistaa Kelasta sekä matkavakuutuksen suhteen vakuutusyhtiöstä!


      • EveliinaLT kirjoitti:

        Niin, ja piti vielä mainita, että tietysti joitain poikkeustilanteita on olemassa ja nämä kannattaa aina tarkistaa Kelasta sekä matkavakuutuksen suhteen vakuutusyhtiöstä!

        Olen viimeisen 30 vuoden ajan ollut keskimäärin poissa Suomesta noin 7 kk ja olen pysynyt Kelan kirjoilla kunhan olen aina kotiin tullessani ilmoittanut Heille olevani kotona. Meinasi joskus jäädä lääkkeesta kelakorvaua saamatta niin opin senkin.


    • 7865

      Ei Kela tiedä, missä olet, joten sosiaaliturva jatkuu normaalisti. Tyhmintä mitä voit tehdä on ilmoittaa Kelalle, että olet ulkomailla.

    • matkallaaina

      Kela saa kyllä tiedon esim. jos käy te-toimistossa tai kun alkavat tarkastaa. Ei niitä tukirahoja voi ikuisesti yrittää huijata ulkomaille, voi tulla myös kurssille osallistumispyyntöjä, te-toimistossa/kelassa käymispyyntöjä sun muuta kun olet matkalla. Paras tapa on säästää ja matkustaa omavaraisesti.

    • Kela

      Siis jos lähdet vaaan Suomesta pois vuodeksi, mutta sulla on osoite Suomessa mihin postit menee ja olet kirjoilla niin miten kela voi alkaa epäilemään että et asu Suomessa.
      Se on totta että sun pitää olla Kelan kirjoilla että matkavakuutus on voimassa. Lähitapiolan Eve tietää kyllä että matkavakuuksia myönnetään 12 kk. Olen lähitapiolassa käynyt kysymässä kahteen kertaan kyseistä vakuutusta mutta molemmilla kerroilla päädyin halvempaan ja parempaan vaihtoehtoon toisella yhtiöllä.

      • EveliinaLT

        Kyllä matkavakuutuksia myönnetään juu pidemmäksikin aikaa, mutta tietyin ehdoin tottakai. Itse olin vaihto-oppilaana ja kiertelemässä Aasiaa pidemmän pätkän ja kuuluin silti Kelan piiriin sekä vakuutus oli voimassa. :) /Eveliina, LähiTapiola


    • kdb

      Suomalaisia on hyvä tiputtaa Suomen sosialiturvasta, koska se on tarkoitettu muslimien lisääntymisen turvaamiseen.

    • gngtsfnts

      Tuohonhan on nyt keväällä tulossa joku muutos niin että aiemmin ollut 12kk raja tippuu 6kk. Tuo "laki" vai mikä lieneekään on vaan, ilmeisen tahallaan, kirjoitettu sikäli tulkinnanvaraiseksi että tarkoittaako 6kk nimenomaan yhtäjaksoista oleskelua vai useamman matkan yhteenlaskettua aikaa.

    • einiinhelppoa

      Kelan sivua katsoessa siellä kysytään jos hakee jotakin tukea "oletko lähdössä ulkomaille yli viikoksi" olen kerran te-toimistossa kuullut kun yksi virkailija kuulusteli ja raivosi jollekin asiakkaalle joka oli lähdössä viikon matkalle. Jos on työtön ja hakee tukia koska vain voi tulla kutsu osallistua kurssille/työhön/aktivointiin/saapua toimistolle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      33
      7571
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4506
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      65
      3047
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2156
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1699
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1677
    7. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      351
      1463
    8. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      14
      1379
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      58
      1109
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      276
      1060
    Aihe