Syvästi pettynyt

Sirkka-Liisa Anttila ja Pertti Salolainen, nuo rehellisyyden ja tunnollisuuden perikuvat, eduskunnan dinosaurukset, näyttivät viime metreillä ahneutensa.
En olisi ikinä uskonut.

43

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näillämennään

      Toivottavasti heräävät he itse ja kansanedustajat huomaamaan miten väärin ja negatiivisesti eläkeläisiä on kohdeltu jo Lipposen hallituksesta alkaen. Leikattu indeksi on tehnyt tehtävänsä kaikkiin eläkkeisiin.
      Malliksi oma erik. sair hoitajan eläke on noussut n. 30v aikana jopa noin 15 - 20€/kk.
      Joten vähäistä on korotus ollut leikatun indeksin johdosta. Köyhyysloukkuun olemme ajautuneet ja loputkin ekut vie nyt jo uudistus ja loput vie sotekin. 85% vie kunnat pitkäaikaishoitoon jouduttaessa. Kysyn vain "millähän katat lääke-, vaatetus-, ym menosi kun tähän loukkuun joudut, kysyn vaan?

      Eikö tässä vaiheessa ole muuta elämää kun nuokkua pienessä 2 - 3 hengen huoneessa, tuijottaa valkoista kattoa ja seiniä, kaikki yksityisyys elämästä on poissa. Ovet auki huoneista käytävälle---seinän vieressä kuunnellaan mitä huone-potilaat puhuvat- ja tullaan oikaisemaan hauskojakin keskustelu hetkiä---kaikki vapaus on poissa---- vaikka käytävän ovessa lukee "vaativan kuntoutuksen osasto"---se informaatio vain ei toimi.

    • Käsittelyssä.oleva

      Katsoin täysistunnon, kyseiset kansaedustajat perustelivat aivan oikein eläkkeistään, ensiviikolla asia uudestaan käsittelyssä.
      Kyse ei ollut ahdeudesta, vaan tasapuolisuudesta eläkekertymästä, kyseiden aloite oli puutteellinen.

      • Johonkinhan se raja on vedettävä joskus, sillä muuten heti perään tulisikin uusia, joita on kohdeltu väärin.
        Onhan tuosta tullut ilmi, kuinka väärin nytkin menee tuon sopeutumiseläkkeen kanssa.

        Toisaalta voisi ymmärtää, että ovat yhteiskunnan vuoksi tehneet hyvääkin työtä ja toisaalla olisivat hankkineet paremmin, mutta uskon, että kumpikaan noista (Anttila ja Salolainen) ei joudu leipäjonoon.

        Mutta maksakoot, mitä maksavatkin, koska ei se meidän eläkkeitä nosta yhtään. Se olisi ollut hyvä työ heiltä, jos se indeksileikkaus olisi poistettu eläkeläisiltä.

        Minä odottelen nyt vain leskeneläkettä, kunhan saisin ensin tuon hakemuksen lähetetyksi joskus postiin.


      • leski.oma.eläke
        Kristiina23 kirjoitti:

        Johonkinhan se raja on vedettävä joskus, sillä muuten heti perään tulisikin uusia, joita on kohdeltu väärin.
        Onhan tuosta tullut ilmi, kuinka väärin nytkin menee tuon sopeutumiseläkkeen kanssa.

        Toisaalta voisi ymmärtää, että ovat yhteiskunnan vuoksi tehneet hyvääkin työtä ja toisaalla olisivat hankkineet paremmin, mutta uskon, että kumpikaan noista (Anttila ja Salolainen) ei joudu leipäjonoon.

        Mutta maksakoot, mitä maksavatkin, koska ei se meidän eläkkeitä nosta yhtään. Se olisi ollut hyvä työ heiltä, jos se indeksileikkaus olisi poistettu eläkeläisiltä.

        Minä odottelen nyt vain leskeneläkettä, kunhan saisin ensin tuon hakemuksen lähetetyksi joskus postiin.

        Eikö sinulla ole omaa työeläkettä ? Ei leskeneläkettä saa, jos on oma kohtuullinen eläke. Miksi pitäisikään saada ?


      • leski.oma.eläke kirjoitti:

        Eikö sinulla ole omaa työeläkettä ? Ei leskeneläkettä saa, jos on oma kohtuullinen eläke. Miksi pitäisikään saada ?

        Olen tutkaillut noita eläkehakemuksia, joka on kai nimeltään perheeläke, jonka leski saa, jos edesmenneen miehen työeläke on ollut huomattavasti suurempi. Onhan minulla tietenkin työeläke, joka riitää kyllä minulle. Miehelläni oli huomattavasti suurempi, joten laitoin juuri hakemuksen postiin. Lisäksi sieltä saa hautausavustusta joka on 2 x mieheni eläke, siis kertakorvaus.

        No, miksi pitäisikään saada, kirjoitat. Ainakin nyt on hakemus lähtenyt, joten katsotaan sitten, saanko vai en. Täytyisikö sinulle sitten kirjoittaa, kuinka kävi?


      • minäkinluin
        Kristiina23 kirjoitti:

        Olen tutkaillut noita eläkehakemuksia, joka on kai nimeltään perheeläke, jonka leski saa, jos edesmenneen miehen työeläke on ollut huomattavasti suurempi. Onhan minulla tietenkin työeläke, joka riitää kyllä minulle. Miehelläni oli huomattavasti suurempi, joten laitoin juuri hakemuksen postiin. Lisäksi sieltä saa hautausavustusta joka on 2 x mieheni eläke, siis kertakorvaus.

        No, miksi pitäisikään saada, kirjoitat. Ainakin nyt on hakemus lähtenyt, joten katsotaan sitten, saanko vai en. Täytyisikö sinulle sitten kirjoittaa, kuinka kävi?

        Kirjoitat kaikelle kansalle, etkö tajua ? Älä levittele perheasioitasi, jos niitä ei saa kommentoida !


      • minäkinluin kirjoitti:

        Kirjoitat kaikelle kansalle, etkö tajua ? Älä levittele perheasioitasi, jos niitä ei saa kommentoida !

        No, puolennetaan hieman, koska tuskin tätä palstaa koko kansa lukee ja ei minulla ole mitään salaisuuksia.

        Saa toki kommentoida, koska sitähän minä odotankin, että joku viisaampi valistaisi minua, mutta tuohon kirjoittamaasi en uskonut, ettenkö mukamas saisi tätä lesken/perhe eläkettä, joten ainakin lähetin hakemuksen. Näkyypähän sitten.

        Kerro sinä innokas vastaaja, mitä tekisin tyhjälle omakotitalolle siellä Espoossa? Öljylämmitys on kyllä päällä, että talo ei ole kylmillään. Vuokralaisia tuskin kuitenkaan rohkenen sinne ottaa, koska lehdissä on aika masentavia juttuja vuokralaisten jäljiltä.

        Mieheni tietäsi vastauksen, mutta kun hän on kuollut, eikä tullut kyseltyä silloin hänen eläessään ja ilmeisesti hän olisi vastannut, että muuta itse sinne, muta kun minä en halua.


      • meikkuvaan
        Kristiina23 kirjoitti:

        Olen tutkaillut noita eläkehakemuksia, joka on kai nimeltään perheeläke, jonka leski saa, jos edesmenneen miehen työeläke on ollut huomattavasti suurempi. Onhan minulla tietenkin työeläke, joka riitää kyllä minulle. Miehelläni oli huomattavasti suurempi, joten laitoin juuri hakemuksen postiin. Lisäksi sieltä saa hautausavustusta joka on 2 x mieheni eläke, siis kertakorvaus.

        No, miksi pitäisikään saada, kirjoitat. Ainakin nyt on hakemus lähtenyt, joten katsotaan sitten, saanko vai en. Täytyisikö sinulle sitten kirjoittaa, kuinka kävi?

        Ihan oikein kun hait !

        Perhe-eläkkeen kanssa voi käydä niin, että kun se "sopeutetaan" työeläkkeeseen
        saa suunnilleen saman kuin ennen.
        Riippuukohan perhe-eläke niinkään (edesmenneen) puolison suuremmasta eläkkeestä
        vaan pikemmin omasi pienuudesta ?

        Tsemppiä ja kaikkea hyvää sinulle !


      • meikkuvaan kirjoitti:

        Ihan oikein kun hait !

        Perhe-eläkkeen kanssa voi käydä niin, että kun se "sopeutetaan" työeläkkeeseen
        saa suunnilleen saman kuin ennen.
        Riippuukohan perhe-eläke niinkään (edesmenneen) puolison suuremmasta eläkkeestä
        vaan pikemmin omasi pienuudesta ?

        Tsemppiä ja kaikkea hyvää sinulle !

        Onneksi hain, sillä tililleni lävähtää joka kuukausi 730,-€!! Jipii!


      • Kristiina23 kirjoitti:

        Onneksi hain, sillä tililleni lävähtää joka kuukausi 730,-€!! Jipii!

        Olipa hyvä lisä eläkkeeseesi. Vaikea onnitella, kun aiheena on leskeneläke, mutta tsemppiä!


      • Makriina2 kirjoitti:

        Olipa hyvä lisä eläkkeeseesi. Vaikea onnitella, kun aiheena on leskeneläke, mutta tsemppiä!

        Kiitos tsempistä. Onhan tämä hieman ironista iloita tuosta summasta, mutta jos ajattelen, minkä tuskan mieheni teki minulle, niin hyvä vain, että jotain jätti, edes minulle tärkeän eläkeen.

        Nyt onkin ongelmana se Espoon kiinteistö, johon kukaan ei halua asumaan, mutta lapseni ilmeisesti haluavat sen pitää, joten nyt minulla on varaa kustantaa sen kulut.

        Onhan tässä viellä paljonkin mietittävää, kuinka selviämme kaikesta ja ennenkaikkea sen kiinteistön suhteen, jonka leikillisesti lupasinkin "sipilöinä" turvapaikan hakijoille!D


      • Kristiina23 kirjoitti:

        Kiitos tsempistä. Onhan tämä hieman ironista iloita tuosta summasta, mutta jos ajattelen, minkä tuskan mieheni teki minulle, niin hyvä vain, että jotain jätti, edes minulle tärkeän eläkeen.

        Nyt onkin ongelmana se Espoon kiinteistö, johon kukaan ei halua asumaan, mutta lapseni ilmeisesti haluavat sen pitää, joten nyt minulla on varaa kustantaa sen kulut.

        Onhan tässä viellä paljonkin mietittävää, kuinka selviämme kaikesta ja ennenkaikkea sen kiinteistön suhteen, jonka leikillisesti lupasinkin "sipilöinä" turvapaikan hakijoille!D

        Minulla on vähän samansuuntainen ongelma, kun oman alueeni kaavamuutos on meneillään, eikä täällä kauppa käy. Toistaiseksi tässä asustan ihan mielihyvällä, mutta jos menee lonkka tai muisti prakaa, niin asunto jää käsiin.
        Askarruttaa myös monen ikäihmisen kesämökkimurheet. Kukaan ei enää osta mummonmökkiä, vaan siellä pitää olla vesivessat ja sähkölämmitykset, Ja nythän tuli se ulkohuussien muutoslakikin voimaan. Moni mummo on varmasti järkyttyneenä huussinsa portailla, kun pitäisi tehdä lain uhalla muutokset, eikä tiedä kuinka, kuka ja paljonko maksaa.


      • Makriina2 kirjoitti:

        Minulla on vähän samansuuntainen ongelma, kun oman alueeni kaavamuutos on meneillään, eikä täällä kauppa käy. Toistaiseksi tässä asustan ihan mielihyvällä, mutta jos menee lonkka tai muisti prakaa, niin asunto jää käsiin.
        Askarruttaa myös monen ikäihmisen kesämökkimurheet. Kukaan ei enää osta mummonmökkiä, vaan siellä pitää olla vesivessat ja sähkölämmitykset, Ja nythän tuli se ulkohuussien muutoslakikin voimaan. Moni mummo on varmasti järkyttyneenä huussinsa portailla, kun pitäisi tehdä lain uhalla muutokset, eikä tiedä kuinka, kuka ja paljonko maksaa.

        Onneksi minä myin mökkini, kuten lapsenikin, sillä ainakin minulle tuli ongelma, kun olin ottanut vesiliittymän, jota ei koskaan asennettu, niin 10-vuoden kuluttua minun olisi pitnyt mukamas maksaa "jotain"?
        Aika ärhäkkä keskustelu siitä käytiin oman serkkunikin kanssa, mutta en maksanut mitään ylimääräistä, pyynnöistä huolimatta.

        Muistan tuon "paskalain" joka sai aika monen paniikkiin ja rakentamaan viemäröinnin, mutta se olikin ihmeellistä, että joku syrjäseudun asukas ei voinnut edes saunavesiä valuttaa tontilleen?

        Kyllä minunkin lapsuuskodissani saunavedet menivät sinne luontoon, vaikka kaivosta haettiin vedet.


      • Kristiina23 kirjoitti:

        Onneksi minä myin mökkini, kuten lapsenikin, sillä ainakin minulle tuli ongelma, kun olin ottanut vesiliittymän, jota ei koskaan asennettu, niin 10-vuoden kuluttua minun olisi pitnyt mukamas maksaa "jotain"?
        Aika ärhäkkä keskustelu siitä käytiin oman serkkunikin kanssa, mutta en maksanut mitään ylimääräistä, pyynnöistä huolimatta.

        Muistan tuon "paskalain" joka sai aika monen paniikkiin ja rakentamaan viemäröinnin, mutta se olikin ihmeellistä, että joku syrjäseudun asukas ei voinnut edes saunavesiä valuttaa tontilleen?

        Kyllä minunkin lapsuuskodissani saunavedet menivät sinne luontoon, vaikka kaivosta haettiin vedet.

        Kukkapenkkienkin kastelu lienee parasta hoitaa tislatulla vedellä, ettei multaan mene ylimääräistä jätettä.


    • AHNEUSonRUMAA

      Kun mikään EI RIITÄ - kun on kyse kansanedustajiemme omista eduista!!!

      Olisiko ollut korrektimpaa Salolaisen ja Anttilan ottaa viime metreillään eduskunnassa esille tavallisten kansalaisten pienet ELÄKKEET!

      • känsänedustaja

        muusta viis , mutta omista eduista taistellaan eduskunnassa viimeiseen asti. #


      • eläkööt-vain-tukineen
        känsänedustaja kirjoitti:

        muusta viis , mutta omista eduista taistellaan eduskunnassa viimeiseen asti. #

        Kukapa ei taistelisi muuallakin, jopa työelämässä palkoistaan ja jos laki suo, niin siitä`vain taviskansalainenkin hakemaan tukia Kelalta ja ties mistä ne nyt antavatkin tätä kansalais palkkaa jokaiselle, joka viitsii ja osaa sitä hakea.

        Kaikki ei edes osaa hakea hänelle kuuluvia etuuksia, joista joskus lueskelin, että siihen tehtäisiin parannus, että heillekin tullaan esittämään, mihin kaikeen he ovat oikeutettu yhteiskunnan varoista. Mahtoiko tuokaan toteutua?

        No, itse tiedän, että en ole oikeutettu muuta, kuin työeläkeeseeni ja se riittää aivan hyvin minulle, koska en "taivaita tavoittele", että pääsisin joka kuukausi oopperaan tai teatteriin, puhumattakaan iltapäivätansseihin taksi kyydillä, koska täällä on sisäinen liikene nolla.

        En niihin mennyt silloinkaan, kun olin työelämässä ja olisi ollut jopa rahaakin siihen, mutta me mieheni kanssa säästimme omaan taloon, jonka saimme lopulta.

        En ole katkera, mutta kuitenkin jotenkin jurppii, että joku joutilas saa enemmän tukia, kuin minä työeläkettä.


    • Käsittelyssä.oleva

      Pertti Salolainen eilen istunnossa, " minulle riittäisi pelkkä kansaneläke elämiseen " Salolaisen halusi esillä olevan puutteellisen lakialoitteen oikaisua, varmasti ensiviikolla katsotaan miten asia oikein on.
      On eriasia kansanedusta joka ollut 30 vuotta edustajana kuin joka ollut yhden tai kahden kauden.

      • "Pelkällä kansaneläkkeellä" eli minimituloilla elelevä tuttava asuu vuokra-asunnossa ja sairastaa vaikeaa sairautta.Raha riitti aikanaan asumiseen ja olemiseen yhteiskunnan tuen avulla, mutta nyt tulee lääkemenoja, sairaalamaksuja, päivittäisiä hoitoja keskussairaalassa, Lasku laskun perään.
        Siihenhän ei muuta helpotusta ole kuin odottaa, että kuolo korjaisi pikaisesti, etteivät velat kasvaisi aivan ylivoimaisiksi.
        Perikunta koostuu työttömistä ja pienipalkkaisista, yhteiskunnan tuella elävistä jälkeläisistä, joilla ei ole mahdollisuutta osallistua potilaan taloudellisiin huoliin. Jääkö papan velat heidän maksettavikseen aikanaan!


      • turhavalittaa
        Makriina2 kirjoitti:

        "Pelkällä kansaneläkkeellä" eli minimituloilla elelevä tuttava asuu vuokra-asunnossa ja sairastaa vaikeaa sairautta.Raha riitti aikanaan asumiseen ja olemiseen yhteiskunnan tuen avulla, mutta nyt tulee lääkemenoja, sairaalamaksuja, päivittäisiä hoitoja keskussairaalassa, Lasku laskun perään.
        Siihenhän ei muuta helpotusta ole kuin odottaa, että kuolo korjaisi pikaisesti, etteivät velat kasvaisi aivan ylivoimaisiksi.
        Perikunta koostuu työttömistä ja pienipalkkaisista, yhteiskunnan tuella elävistä jälkeläisistä, joilla ei ole mahdollisuutta osallistua potilaan taloudellisiin huoliin. Jääkö papan velat heidän maksettavikseen aikanaan!

        Velat peritään jos rahaa vainajalta jää, ei muuten. Kyllä sossu maksaa lääkkeet ja sairaalakulut, jos ihmisellä ei ole niihin varaa. Ei se ole miksikään muuttunut. Omia tuloja tuollaisilla ei ole välttämättä yhtään, mutta tulonsiirrot enemmän kuin akateemisesti koulutetulla pitkän työuran tehneellä .


      • apua.annettava
        Makriina2 kirjoitti:

        "Pelkällä kansaneläkkeellä" eli minimituloilla elelevä tuttava asuu vuokra-asunnossa ja sairastaa vaikeaa sairautta.Raha riitti aikanaan asumiseen ja olemiseen yhteiskunnan tuen avulla, mutta nyt tulee lääkemenoja, sairaalamaksuja, päivittäisiä hoitoja keskussairaalassa, Lasku laskun perään.
        Siihenhän ei muuta helpotusta ole kuin odottaa, että kuolo korjaisi pikaisesti, etteivät velat kasvaisi aivan ylivoimaisiksi.
        Perikunta koostuu työttömistä ja pienipalkkaisista, yhteiskunnan tuella elävistä jälkeläisistä, joilla ei ole mahdollisuutta osallistua potilaan taloudellisiin huoliin. Jääkö papan velat heidän maksettavikseen aikanaan!

        KELAsta kuuluu saada tukia. Sairaalassakin on "sosiaalineuvoja" joka auttaa anomuksissa.
        Jos ihminen ei pääse itse liikkeelle enää, kotihoidon kautta tai suoraan sosiaalitoimistosta voi saada henkilön kotiin kartoittamaan tilannetta ja tekemään anomukset.
        Jonkun täytyisi auttaa ihmistä, joka ei itse osaa tai pysty eikä edes tiedä, että apua saa.
        Yhdessä jonkun tutun kanssa voi ottaa sosiaalitoimistoon yhteyttä,
        että saa maksu järjestykseen
        ennenkuin velat on kasvaneet yli äyräitten.


      • apua.annettava kirjoitti:

        KELAsta kuuluu saada tukia. Sairaalassakin on "sosiaalineuvoja" joka auttaa anomuksissa.
        Jos ihminen ei pääse itse liikkeelle enää, kotihoidon kautta tai suoraan sosiaalitoimistosta voi saada henkilön kotiin kartoittamaan tilannetta ja tekemään anomukset.
        Jonkun täytyisi auttaa ihmistä, joka ei itse osaa tai pysty eikä edes tiedä, että apua saa.
        Yhdessä jonkun tutun kanssa voi ottaa sosiaalitoimistoon yhteyttä,
        että saa maksu järjestykseen
        ennenkuin velat on kasvaneet yli äyräitten.

        Kun ei itsellä ole mitään mahdollisuutta neuvoa ja puuttua, niin tuskailee tässä vain, eivätkö ne minulle ihan tuntemattomat omaiset todellakaan osaa ja pysty ottamaan minnekään yhteyttä ja hakemaan apua.
        Ottaako sosiaalitoimisto todesta huolestuneen kansalaisen yhteydenoton.
        Voihan tietenkin olla, että asiat ovat kunnossa, mutta potilas itse vain ei ymmärrä tai jaksa.


      • kuuluu.auttaa
        Makriina2 kirjoitti:

        "Pelkällä kansaneläkkeellä" eli minimituloilla elelevä tuttava asuu vuokra-asunnossa ja sairastaa vaikeaa sairautta.Raha riitti aikanaan asumiseen ja olemiseen yhteiskunnan tuen avulla, mutta nyt tulee lääkemenoja, sairaalamaksuja, päivittäisiä hoitoja keskussairaalassa, Lasku laskun perään.
        Siihenhän ei muuta helpotusta ole kuin odottaa, että kuolo korjaisi pikaisesti, etteivät velat kasvaisi aivan ylivoimaisiksi.
        Perikunta koostuu työttömistä ja pienipalkkaisista, yhteiskunnan tuella elävistä jälkeläisistä, joilla ei ole mahdollisuutta osallistua potilaan taloudellisiin huoliin. Jääkö papan velat heidän maksettavikseen aikanaan!

        Kukaan tuttu ei siis älyä auttaa tätä vaikuksissa olevaa ihmistä, haukutaan vain sen sukulaisia ja taivastellaan periytyykö velat !
        Yhdellä puhelinsoitolla voi asiat lähteä rullaamaan, jos jollakin on hyvää tahtoa ja älliä.
        Varmasti apu kelpaa, jos sukukaan ei tajua mitään tehdä.
        Ihminen voi aina auttaa toista ihmistä.

        Hätätilanteessa ei voi ajatella niin, "ettei kuulu minulle".
        Hätää on monenlaista. Jos tarvitsee apua eikä pysty itseään auttamaa, se on hätä.
        Sekin on hätä jos makaisit kadulla kaatuneena eikä kukaan auta ylös tai soita ambulanssia "koska ei kuulu minulle",
        miltä tuntuisi, jos olisit se hädässä oleva ?


      • kuuluu.auttaa kirjoitti:

        Kukaan tuttu ei siis älyä auttaa tätä vaikuksissa olevaa ihmistä, haukutaan vain sen sukulaisia ja taivastellaan periytyykö velat !
        Yhdellä puhelinsoitolla voi asiat lähteä rullaamaan, jos jollakin on hyvää tahtoa ja älliä.
        Varmasti apu kelpaa, jos sukukaan ei tajua mitään tehdä.
        Ihminen voi aina auttaa toista ihmistä.

        Hätätilanteessa ei voi ajatella niin, "ettei kuulu minulle".
        Hätää on monenlaista. Jos tarvitsee apua eikä pysty itseään auttamaa, se on hätä.
        Sekin on hätä jos makaisit kadulla kaatuneena eikä kukaan auta ylös tai soita ambulanssia "koska ei kuulu minulle",
        miltä tuntuisi, jos olisit se hädässä oleva ?

        Ymmärrän pointtisi. Itse en ole niin henkilökohtainen tuttava, että voisin mennä jelppimään, mutta vuokraemäntä auttaisi kovin mielellään, koska hän ikään kuin vastaa potilaasta, suku kun asuu kaukana, eikä käy.
        Ihmisellä nyt vaan on oikeus olla puhumatta, kieltää terveydenhoitajia kertomasta vointia, kieltäytyä avun vastaan ottamisesta. Kun sairaus on niin vallitseva, ettei järkipuhe mene perille, ollaan kyllä aika pulassa.
        Ehdotan vuokraemännälle tätä sossuun soittamista. Ehkä apu tulee sieltä pyytämällä.


      • kotihoidontarve.arvio
        Makriina2 kirjoitti:

        Ymmärrän pointtisi. Itse en ole niin henkilökohtainen tuttava, että voisin mennä jelppimään, mutta vuokraemäntä auttaisi kovin mielellään, koska hän ikään kuin vastaa potilaasta, suku kun asuu kaukana, eikä käy.
        Ihmisellä nyt vaan on oikeus olla puhumatta, kieltää terveydenhoitajia kertomasta vointia, kieltäytyä avun vastaan ottamisesta. Kun sairaus on niin vallitseva, ettei järkipuhe mene perille, ollaan kyllä aika pulassa.
        Ehdotan vuokraemännälle tätä sossuun soittamista. Ehkä apu tulee sieltä pyytämällä.

        Olen järjestänyt apua ihmiselle, joka sitä välttämättä tarvitsi, mutta ei sitä halunnut, koska ei ymmärtänyt omaa tilannettaan. Ajattelukyky oli jo sen verran mennyt.
        Se oli aika vaikeaa.

        Kun ihminen itse ei tajua ettei ilman apua pärjää, alku on hankalaa.
        Sosiaalihoitaja ja kotihoidosta tuli henkilö kartoittamaan tilannetta ja totesivat,
        että on tarve kotihoidon käydä ainakin 2-3 kertaa viikossa. (Nyt käy jo päivittäin)
        Kotihoitoa tarvitseva henkilö pisti hanttiin:
        "Tänne ei tule kukaan ! Minä en halua ! Minä en tarvitse!"
        Samaa huutoa oli ensimmäiset kerrat kun kotihoitaja kävi, mutta sitten ko. henkilö "tottui" kotihoidon käynteihin, ajan kanssa hyväksyi asian.

        On ristiriitainen tilanne mennä toisen kynnyksen yli, kun toinen huutaa: "Et tule!"
        Ihmisellä on itsemääräämisoikeus, mutta miten on kun ihminen ei ymmärrä enää täysin omaa tilannettaan ?
        Miten toimia sellaisessa tilanteessa ?
        Heitteillejättökin on rikos.

        Kotihoidolle oli vaikea tilanne, kun henkilö kieltää tulemasta, mutta häntä on autettava ja laskukin lähetettävä, vaikka omaa tilaansa ymmärtämätön ihmisen ei ole tavallaan tilannut kotihoitoa, niin siitä seuraa juridinen ongelma, jos hän kieltäytyy laskua maksamasta.
        (Kotihoidon omavastuuosuus on pieni)


    • seniori72

      Nämä ihmiset, jotka vaativat leikkauksia vähävaraisille elävät muhkeasti itse.
      He ovat täysin kykenemättömiä ja haluttomia yrittämäänkään ymmärtää vähävaraisten elämää,
      kunhan itselle tulee paksu siivu hyvinvointia.
      Brysselissä tienaa vuodessa 150000-200000 euroa plus 80000 euroa kulukorvausta päälle.
      Puoli milliä jäänee helposti säästöön yhdestä Brysselin kaudesta verojen ja kulujen jälkeen.
      Harva pystyy neljässä vuodessa säästämään sen.

    • Sippilä

      Nämä molemmat ovat ehtineet rohmuta itselleen varallisuutta niin paljon, että tulisivat leveästi toimeen ilman minkäänlaista eläkettä. Muttalisää pitää aina vaan rohmuta hamaan hautaan asti.

      Kaikki eläkkeisiin tehtävät muutokset voitaisiin estää vetoamalla kansalaisten eriarvoiseen asemaan, jos muutoksiin sisältyy esimerkiksi syntymäajasta riippuvia siirtymäsäännöksiä. Nyt ollaan estämäsxä kansanedustajien sopeutumiseläkkeiden muutoksia tämänlaatuisiin verukkeisiin vedoten.

      Kansalaisten yhdenvertaisuuden perusteella pitäisi kaikki sopeutumiseläkkeet heti lopettaa, ja maksaa kansanedustajille työeläkettä yleisten työeläkesäännösten mukaisesti.

      Kansallinen Kokoomus, rahan puolesta ihmistä vastaan - kansallinen häpeä. Kepu pettää aina.

      • harkintaa

        Eiköhän työmäärä ja vastuukin ole toista luokkaa ministeri ja kansanedustaja taholla kuin kaupan kassalla? Sopiihan siitäkin purnata, jos peräävät epäkohtia pitkään palvelleina?


      • torkkupeitot
        harkintaa kirjoitti:

        Eiköhän työmäärä ja vastuukin ole toista luokkaa ministeri ja kansanedustaja taholla kuin kaupan kassalla? Sopiihan siitäkin purnata, jos peräävät epäkohtia pitkään palvelleina?

        Eduskunnasta löytyy suojatyöpaikkoja vaikka millä mitalla, monet kansanedustajat ei tee muuta kuin nuokkuu istuntosalissa ja räpeltää luuria eläkepäiviä odotellessa. Vaikea ministerin tai kansanedustajan virkaa on mieltää oikeaksi työpaikaksi, palkallista valehtelemista lähinnä.


      • torkkupeitot kirjoitti:

        Eduskunnasta löytyy suojatyöpaikkoja vaikka millä mitalla, monet kansanedustajat ei tee muuta kuin nuokkuu istuntosalissa ja räpeltää luuria eläkepäiviä odotellessa. Vaikea ministerin tai kansanedustajan virkaa on mieltää oikeaksi työpaikaksi, palkallista valehtelemista lähinnä.

        Mainitse muutama suojatyöpaikka.

        Vaalit ovat tulossa. Eduskuntaan pitää äänestää asiantuntevaa ja paneutunutta väkeä, jolla on todellinen tarve ajaa valtakunnan asioita. Sinne ei pidä valita menestyneitä urheilijoita, varakkaita kauppiaita, esiintyviä taiteilijoita, sillä heidän ansionsa ovat muualla kuin politiikassa. Moni poliitikko tehnyt työtä puolueessaan nuoresta pitäen ja kouluttautunut tehtävään huolella. Heidät pitää äänestäjien löytää.
        Kyllä maamme taloutta ja suuntaviivoja hoitavien ihmisten pitää olla perillä tekemisistään.
        Sutkauksilla ja populismilla ei maata hallita. Kun todellinen työ alkaa, saa varmasti moni uusi kansanedustaja huomata, kuinka vajavaisin tiedoin hän joutuu työskentelemään.

        Moni luotettavanakin pidetty kansanedustaja paljastuu omanvoitonpyyntiseksi ja ahneeksi. Se näkyy sitten äänestäjille esimerkiksi tuhansien taksimatkojen muodossa tai kaupunkiasunnon vuokraamisen yhteydessä. Monelle kansanedustajalle omista kuiteista ja tilityksistä huolehtiminen on ylivoimainen tehtävä, ja kuitenkin he ovat tulleet valituiksi hoitamaan koko maan asioita ja päättämään miljardien eurojen käytöstä.
        Toivotaan, että Anttila ja Salolainen tarttuivat luopumiseläkeasiaan laajakatseisemmin kuin oletimme, ja haluavat jotakin tärkeää muutosta, joka hyödyttää kaikkia, ei vain heitä kahta itseään.
        Haluan luottaa heihin yhä.


      • paris.roma
        Makriina2 kirjoitti:

        Mainitse muutama suojatyöpaikka.

        Vaalit ovat tulossa. Eduskuntaan pitää äänestää asiantuntevaa ja paneutunutta väkeä, jolla on todellinen tarve ajaa valtakunnan asioita. Sinne ei pidä valita menestyneitä urheilijoita, varakkaita kauppiaita, esiintyviä taiteilijoita, sillä heidän ansionsa ovat muualla kuin politiikassa. Moni poliitikko tehnyt työtä puolueessaan nuoresta pitäen ja kouluttautunut tehtävään huolella. Heidät pitää äänestäjien löytää.
        Kyllä maamme taloutta ja suuntaviivoja hoitavien ihmisten pitää olla perillä tekemisistään.
        Sutkauksilla ja populismilla ei maata hallita. Kun todellinen työ alkaa, saa varmasti moni uusi kansanedustaja huomata, kuinka vajavaisin tiedoin hän joutuu työskentelemään.

        Moni luotettavanakin pidetty kansanedustaja paljastuu omanvoitonpyyntiseksi ja ahneeksi. Se näkyy sitten äänestäjille esimerkiksi tuhansien taksimatkojen muodossa tai kaupunkiasunnon vuokraamisen yhteydessä. Monelle kansanedustajalle omista kuiteista ja tilityksistä huolehtiminen on ylivoimainen tehtävä, ja kuitenkin he ovat tulleet valituiksi hoitamaan koko maan asioita ja päättämään miljardien eurojen käytöstä.
        Toivotaan, että Anttila ja Salolainen tarttuivat luopumiseläkeasiaan laajakatseisemmin kuin oletimme, ja haluavat jotakin tärkeää muutosta, joka hyödyttää kaikkia, ei vain heitä kahta itseään.
        Haluan luottaa heihin yhä.

        Missä Suomen politiikkaa lukemissani kirjoissa on Salolainen mainittu,
        niin ei niitten tarpeellisten joukossa vaan turhimpien.
        Ei myöskään S. Wallin.


      • Per-kel
        harkintaa kirjoitti:

        Eiköhän työmäärä ja vastuukin ole toista luokkaa ministeri ja kansanedustaja taholla kuin kaupan kassalla? Sopiihan siitäkin purnata, jos peräävät epäkohtia pitkään palvelleina?

        Ei politikoilla ole mitään vastuuta ! Toista se on jos työskentelet atomivoimalassa, jalostamolla tai kemian tehtaalla !


      • paris.roma kirjoitti:

        Missä Suomen politiikkaa lukemissani kirjoissa on Salolainen mainittu,
        niin ei niitten tarpeellisten joukossa vaan turhimpien.
        Ei myöskään S. Wallin.

        Wikipediasta voi lukea näiden mainitsemieni poliitikkojen perustiedot. Kyllä he ovat pitkän ja ansiokkaan työn tehneet politiikassa.
        Siksi olinkin niin tyrmistynyt eläkeuutisesta.


      • paris.roma
        paris.roma kirjoitti:

        Missä Suomen politiikkaa lukemissani kirjoissa on Salolainen mainittu,
        niin ei niitten tarpeellisten joukossa vaan turhimpien.
        Ei myöskään S. Wallin.

        Olen lukenut kymmenien vuosien varrelta suomalaisten poliitikkojen suurin piirtein kaikki elämäkerrat ja muut heidän kirjansa.
        En pysty määrää edes arvioimaan, satoja niitä kuitenkin on, joten on mahdotonta muistaa missä kirjassa jostakin tietystä poliitikosta on sanottu sitä tai tätä.
        Kun Salolainen mainitaan, eipä koskaan kehuja saa. Ei edes muuten omiltaan, eli Iiro Viinaselta, sen muistan ja eikä Wallin. On niitä muitakin, joista kellään ei ole yhtään hyvää sanaa sanottavana, esim Heinäluoma, mutta lukekaa itse kirjoja.
        Kirjastossa on sadoittain kirjoja Suomen politiikan vuosikymmeniltä, tästä päivästä taaksepäin.
        Mukava aloituskirja voisi olla viime syksyn "Arkadianmäen kirstunvartija".

        Pitääkö joku Wikipediaa luotettavana tietolähteenä ?
        Wikipediassa voi olla cv, mutta ei sitä miten on työnsä hoitanut.


      • paris.roma kirjoitti:

        Olen lukenut kymmenien vuosien varrelta suomalaisten poliitikkojen suurin piirtein kaikki elämäkerrat ja muut heidän kirjansa.
        En pysty määrää edes arvioimaan, satoja niitä kuitenkin on, joten on mahdotonta muistaa missä kirjassa jostakin tietystä poliitikosta on sanottu sitä tai tätä.
        Kun Salolainen mainitaan, eipä koskaan kehuja saa. Ei edes muuten omiltaan, eli Iiro Viinaselta, sen muistan ja eikä Wallin. On niitä muitakin, joista kellään ei ole yhtään hyvää sanaa sanottavana, esim Heinäluoma, mutta lukekaa itse kirjoja.
        Kirjastossa on sadoittain kirjoja Suomen politiikan vuosikymmeniltä, tästä päivästä taaksepäin.
        Mukava aloituskirja voisi olla viime syksyn "Arkadianmäen kirstunvartija".

        Pitääkö joku Wikipediaa luotettavana tietolähteenä ?
        Wikipediassa voi olla cv, mutta ei sitä miten on työnsä hoitanut.

        Perustiedot lienevät oikein Wikipediassa. Sen kummempaa analyysia heistä siellä ei olekaan. Puuttumatta olenkaan ko. henkilöiden työhön, katson, että minulla oli oikeus järkyttyä heidän ajatuksistaan sopeutumiseläkkeestä.


    • Omamoka

      Tunteeko aloittaja ko. kansanedustajat henkilökohtaisesti? Jos et, niin sinä olet pettynyt vain omiin luuloihisi ja mielikuviisi.

      • En tunne pääministeriäkään.
        Pettymykseni on siis vain omia luulojani.


      • Luuloeioletiedonvärtti

        Yeap, totta, ymmärsit 'yskän'.


    • Sirkka-Liisa Anttila oli luotettava ja kunnollinen kansanihmiset. Pertti Salolainen vähän paskantärkeä, joka alvariinsa valitti siitä, ettei hänelle kerrottu ”tärkeistä asioista” vaikka olikin ulkoasianvaliokunnan puheenjohtaja.

      Epäonnistumisiakin oli. Kokoomuksen puheenjohtajuus epäonnistui kykyjen puutteessa ja rangaistus Englannin suurlähettilääksi annettiin.

      Rivimiehenä Salolainen onnistui, siinä kaikki.

    • EikäOllutpositiivinen

      No, mitäs tämä "ansiokas" Sirkka-Liisa Anttila sai aikaan istuttuaan eduskunnassa ? Mielestäni , ei mtään mainittavaa.

      Eläinrakkaana ihmisenä tuli mieleeni jokin tosi vanha juttu Anttilan porsaanhoidosta.

      • eräs.eläkeläinen

        Anttila lobbasi Brysselissä maataloudelle hyötyä ja puolusti kaitten kuitenkin pohjoisen sektorin
        maataloutta. Meidän oloissa on omat vaatimuksensa. Jäi kuva, että Anttila oli topakka Suomen maatalouden erityisasioitten puolustaja. Saahan hän ittekin maataloustukia, että omalla asialla myös ja kaikkien maanviljelijöitten ja karjanaksvattajien ja metsätalous kuulunee samaan.
        Ehkä hän oli Brysselissä "nainen paikallaan".
        Asiansa tunteva henkilö.


    • eipäyllätä.kepu.kok

      mikäs ihme se on .. toinen keskustan kähmy ja toinen kokoomuksen kuppari, siksi maassa menee päin p.tä , kun tälläiset nilviäiset ovat johtavissa asemissa.

    • Eihän ne ole johtavissa asemissa. Kumpikaan ei ole ministeri.
      Eläkkeelle siirtyvät.
      Ei sote yhtä miestä ja naista kaipaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8326
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2539
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe