miten gerbiili otetaan käteen?

ostoa miettivä

laitetaanko käsi häkkiin ja odotetaan että gerbu tulee itse käteen?
Sitten kun ovat tottuneet tarpeeksi, niin ruukaatteko pitää sylissä omianne?
Otetaanko kämmenen sisälle ja sitten syliin vai?
Mulla on hamsu ja olen miettinyt gerbiilien ostoa, ja nyt sitten kyselen niiden käsittelystä, miten käsittely aloitetaan ja totuttaminen?
Oppivatko tuntemaan oman nimensä, niinkuin hamsutkin?
Muuten olen ottanut selvää muista asioista mutta tämä käsittely, kädelle ottaminen yms on vielä epäselvää!
Kaikki tieto tervetullutta!

9

3310

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • naglo

      gerbut on vähän erilaisia kuin hamsterit. ne on tosi vikkeliä ja enemmänkin sellasia "katseltavia" lemmikkejä eli jotkut ei vaan viihdy sylissä (jos niitä voi ylipäänsä pitää sylissä ;). mutta onhan ne ihan mukavia muuten. kädessä tietty niitä voi pitää, mutta ne kyllä yrittää välillä lähteä karkuun... mutta eiköhän se paras tapa ole houkutella gerbu kädelle vaikka auringonkukansiemenen avulla, johon voi kuitenkin mennä aikaa. mutta gerbut ovat luonteeltaan uteliaita eläimiä joten kyllä ne lopulta uskaltaa tulla :) ja sitten kun gerbu on kädessä, niin pitää olla varovainen ettei sitä tiputa lattialle ja muistaa, ettei hännästä saa vetää tai ottaa kiinni. tuosta nimen oppimisesta.. ei ainakaan mun gerbiilit oppinu koskaan nimiään (tai sitten jos oppikin en vaan tienny sitä ;) mutta luulen ettei gerbiilin aivokapasiteetti oikein riitä tuohon nimen oppimiseen :) ehkä jotkut luulevat, että heidän gerbiilinsä ovat oppineet nimensä, vaikka ne vain tosiasiassa reagoivat ääneen. no tuossa oli ainakin jotain tietoa, toivottavasti siitä on apua.

      • kata:)

        kyllä gerbiileitä saa ottaa hännän tyvestä kiinni(siis ei hännän päästä eikä keskeltä).. kyllä toiset gerbut tulee käteen mutta toiset ei taas.. joten ne voi tavallaan "kauhasta" sieltä.. (jos ymmärsit)


    • gerbbu-tyttö

      moi!
      kokemuksen tuomalla tiedolla voin sanoa, että gerbiilit ovat todella vilkkaita (eivät semmoisia lutukoita kuin hamsut, jotka istuvat kädellä) ja yleensä ne kädessä ollessaan todella vain ajattelevat karkuun vilistämistä. ;)
      mutta tietysti yksilöerojakin saattaa olla.
      paras tapa saada gerbiili (ja nopeinkin) kiinni on laittaa toinen käsi sen nenän eteen ja sitten nostaa se ylös hännän juuresta, ei päästä. jotkut gerbut tosin istuvat paikallaan kun niitä rapsuttaa päästä (itselläni yksi sellainen)
      mutta yleisesti gerbiilit eivät ole ns. sylijyrsijöitä. :/

      t. janita

    • Enstes taas että häkki ei ole suotava, vaan tulisi olla terraario.
      Gerbun voi nostaa aivan hännän tyvestä ädelle, mutta ei roikotusta. Voit toki houkutella gerbiiliä kädellesi jollain herkulla tms.
      Ja voit toki myös nostaa sen, ilman hännästä ottoa, mutta ole varovainen ettei gerbi hyppää tai lähde pakoon.
      Itsellä gerbiilit ovat ihmiseen tottuneita ja eivät mitään kovin radikaaleja pyrähdyksiä tee, eli hyvin pysyvät hallinnassa, vaikkakin ovat eloisia :)
      Itse joskus ensimmäisten gerbiilien minulle saavuttua, menin esm. wc istuskelemaan ja gerbujen kanssa oleilemaan, juoksentelivat selkää pitkin ja jaloittelivat, sitten kun olivat kesympiä juoksivat sängyllä ym.
      Nimen tunnistamiseen en oikein usko, mutta ääneen (joku taisikin jo mainita) taikka värähtelyyn varmaankin??? ei kyllä tietoa..

    • gerbu jäbä1

      moi.
      mulla on kaks niitä vaikka ei ole kotona mut niitä pitää ottaa hännän tyvestä pitää varoa jos se purasee niin ei tiputa

    • hyppymyyrä

      Laita mantelirouhetta hieman käteen ( namia, löytyy kaupoista ) ja anna gerbiilin maistella, voit " kaapata " gerbiilin käteen ja nostaa syliin :3

      ( ei herkkähermoisille ) = kasta käsi hieman gerbiilinpissassa, anna gerbiilin tulla käteesi, lopulta se tulee käteesi! ( kaverin vinkki )

      - Muista että hanki 2 gerbiiliä, jos olet aloittelija!
      - Älä osta eläinkaupasta gerbiiliäsi, ne voi olla sairaita tai muutenkin EI -kesyjä eivätkä ehkä koskaan kesyynny! Kasvattajalta siis
      Itse erehdyin ostamaan gerbiilit elinkaupasta, terveitä mutta EI -kesyjä ole ollut aina, totutin ne muttei kannata ottaa riskiä totuttamisen suhteen!

    • Eläimet

      Gerbiilit tykkää yleensä kiipeillä sua pitkin jos on suhun jo HYVIN tottunut!!!

    • Anonyymi

      Omat gerbiilini eivät tykkää olla sylissä ja lähtevät karkuun. Todella todella harvoin tulee itse kädelle ja vaikka herkkua yrittää antaa niin pitää paljon etäisyyttä. Mitä voisin tehdä? Gerbiilit on ollut meillä jo 5 kk.

    • Anonyymi

      Mua pelottaa ottaa gerbiili käteeni sillä minua pelottaa että se nousee käsiä pitkin ylös ja hyppää lattialle ja karkaa😕

      Voiko noin edes käydä?
      Ja mistä hännäntyvestä pitää ottaa kiinni??

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      106
      1864
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1447
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      7
      1441
    4. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1409
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      148
      1362
    6. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1277
    7. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      93
      1277
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      647
      1202
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1088
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      16
      1087
    Aihe