Merkityksellistä naisten päivää

...kaikille naisille. Miltä tuntuu olla nainen tämän päivän maailmassa?

80

54

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Erikoinen.viestintä

Hyvältä tuntuu. Satun olemaan nainen, joka on ison osan työelämästään saanut myös tasa-arvoista palkkaa. Tietenkin pitäisi olla näin koko työputki, mutta hyvä tämäkin, kehitystä on tapahtunut. Toki on joitakin syrjintäjuttuja ollut, kun on -60-luvulla työt aloittanut, mutta osaa en varmaan edes huomannut. Muutenkin minut on työelämässä pääasiassa otettu tosissaan.
      Parisuhteessa koin jonkin verran henkistä väkivaltaa, mutta opin elämään sen kanssa, eikä ole traumoja jäänyt.
      Otin tähän linkin, jossa kolme julkkisnaista kulkivat kadulla meikaten itsensä turpaansaaneiksi. Mikä tämä viesti on, kai nyt jokainen kekkaa, että siinähän on Reetta. Ne jotka eivät ole tätä IL-juttua lukeneet, jäävät siihen käsitykseen että Reettan ja kahden muun naiset aviomiehet ovat naistenhakkaajia. En kyllä lähtisi tuohon leikkiin, enkä oikein ymmärrä sanomaa.
      https://www.iltalehti.fi/mentorointiohjelma/a/77e6ec10-b764-4518-b46b-4a481ff5b2f0

• Katsoin linkin. Jotenkin minullekin sanoma jää vajaaksi. Toisaalta ymmärrän että halutaan tuoda esille naisten kohtaamaa parisuhdeväkivaltaa mutta varmaan moni pieksetty koittaa peittää mustelmana eikä tuo niitä esille, piilottelee.

• Turhauttaa

Pieni palkka, naisia sorsitaan joka paikassaja usein myös käytetään hyväksi.

Maailmalla kehutaan suomalaista koulutusta, tasa-arvoinen jne, mutta ei suomi ole tasa-arvoinen.

Väkivaltaa, alistamista, raiskauksia,j oista lieviä tuomioita sekä naisile maksetaan aina paljon pienempää palkkaa ja valinnoissa jne ulkoistetaan naiset.

Onko siis suomalinen nainen tyhmä, kun tekee työtä alle kympin tunnissa työtä jos mies tekee palkka ainakin tuplat enemmän.

Minusta suomalsielle naiselle voi nauraa,kun suostuu tuohon kaikkeen, siinä Teille naistenpäivää.

Missäon oikea miestenpäivä? Se täyty saada raiskauksien, ison palkan ja mahtavuuden vuoksi.

• Itse olen amatissa jossa saa ihan kohtuullisen hyvää palkkaa ja naisten ja miesten palkka on sama, ei siis munalisää. Tosin naisvaltaisella alalla miehille kuitenkin on joitain kirjaamattomia etuuksia, joita miehet saavat sen vuoksi kun ovat miehiä tai heille sallitaan enemmän.

• VOIreppanaaTaitamat

Ja joku, joka ei osaa itse edes kirjoittaa, voi ja saa nauraa ihan mille vaan. Tuskin kukaan hänen kirjoituksiaan arvostaa. Reppana, kuvittelee olevansa jotain erinomaista, kun palkittiin painavat pöksyissään.

• mimmimum-..mi

Täällä on kirjoitettu että miksi ei ole Miestenpäivää....Miestenpäivä on ollut jo vuodesta 1999....marraskuun 19 päivä....Kyllä sitä on meidänkin maassa huomioitu.

• eppueikirj
        mimmimum-..mi kirjoitti:

Täällä on kirjoitettu että miksi ei ole Miestenpäivää....Miestenpäivä on ollut jo vuodesta 1999....marraskuun 19 päivä....Kyllä sitä on meidänkin maassa huomioitu.

On se niin väärin, miks miesten päivä on mun nimipäivänäni, miksei miesnimen päivänä.

• kylmätotuus
        mimmimum-..mi kirjoitti:

Miestenpäivää ei ainakaan Yliopiston almanakkaan ole merkitty, enkä ole mitään juhliakaan huomannut.

• tarkennus
        mimmimum-..mi kirjoitti:

Miestenpäivää on alettu viettää mutta virallisesti sellaista ei ole. Suomen virallisissa kalentereissa sitä ei ole merkitty.

• eijaksaeiyletyeiosaa
        siilivain kirjoitti:

Itse olen amatissa jossa saa ihan kohtuullisen hyvää palkkaa ja naisten ja miesten palkka on sama, ei siis munalisää. Tosin naisvaltaisella alalla miehille kuitenkin on joitain kirjaamattomia etuuksia, joita miehet saavat sen vuoksi kun ovat miehiä tai heille sallitaan enemmän.

Niin minäkin olen ollut työssä jossa sama palkka miehillä ja naisilla mutta kumma kyllä naisia on pitänyt olla auttamassa,miehiä ei?

• eijaksaeiyletyeiosaa kirjoitti:

Niin minäkin olen ollut työssä jossa sama palkka miehillä ja naisilla mutta kumma kyllä naisia on pitänyt olla auttamassa,miehiä ei?

Meillä päinvastoin. Miesten kaksi ottelua katsotaan läpi sormien. Naiset tekee heidänkin töitä.

• Paloma.se01

Vaikea kysymys.
      Hädin tuskin tiedän mitä minusta tuntuu olla nainen tässä ja nyt.
      Mietitään päivän mittaan mitä tämä merkitsee itse kullekiin.
      Minä olen vain niin iloinen siitä että olen sattunut syntymään oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

• Vaikea on, asiaa voidaan tarkastella monelta eri kantilta. Vaikka naisen asema on vahvistunut tisaalta ei siitä helpompaa ole tullut kun miehen asema on heikentynyt. Siis naisten työt on lisääntyneet miehen roolin heikentymisen vuoksi. Joisain tilanteissa nainen on enemmän mies kuin tämän päivän miehet :D.

• Paloma.se01

Ja miksi näiden faktojen jälkeen pitäisi ostaa kukkia naisille?
      "
      Naisten asemaan liittyen nämä YK-liiton sivuilla listatut seikat ovat kylmiä faktoja:
      Maailmalaajuisesti naisten palkka on yhä 60–80% miesten vastaavista tuloista.
      Suomessa miehen euro vastaa naisen 80 senttiä.
      Maailmassa kuolee lähes 47 000 naista abortin seurauksena vuosittain.
      Tänä päivänä käynnissä olevista konflikteista yli 95 prosentissa esiintyy vakavaa naisiin ja lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa.
      Naisten osuus on lähes 70 prosenttia maailman noin 1,4 miljardista köyhästä.
      Suhteessa suurempi osuus maailman naisista elää köyhyydessä miehiin verrattuna (4,4 miljoonaa enemmän kuin miehiä).
      Yli 40 prosenttia suomalaisista naisista on joutunut miehen tekemän fyysisen tai seksuaalisen väkivallan tai uhkailun kohteeksi 15 vuotta täytettyään.
      Yli 50 prosentilla maailman kaupungeissa asuvista naisista ja tytöistä puuttuu vähintään yksi seuraavista: puhdas vesi, tarpeelliset käymälä- ja peseytymistilat, kunnollinen asunto ja riittävä elintila.
      Yksi viidestä alle 50-vuotiaasta naisesta on kokenut parisuhdeväkivaltaa viimeisen vuoden aikana.
      18 maassa aviomiehet voivat laillisesti estää vaimonsa työnteon ja 39 maassa tytöillä ja pojilla ei ole samanlaisia perintöoikeuksia (Gender equality in the 2030 Agenda for sustainable development 2018).
      Suomessa 47 % kaikista naisista on kokenut fyysistä ja/tai seksuaalista väkivaltaa täytettyään 15 vuotta.
      Suomessa 71 % naisista on kokenut jonkinlaista seksuaalista häirintää täytettyään 15 vuotta.
      Naiset tekevät suurimman osan kaikesta palkattomasta työstä.
      YK:n arvion mukaan 2/3 kotona ja kotitalouksissa tehtävästä palkattomasta työstä on naisten tekemää...."
      https://www.is.fi/terveys/art-2000006027039.html

• Korutonta kertomaa maailmanlaajuisesti. Huomaa itse olleensa hyvässä asemassa noin niin kuin pää-asiassa. Kukkia en ole vaillakaan :).

Mut miten suomessa tai ruotsissa, naiseuden seikat jotka koskavat juuri meitä joiden sanotaan asuvan hyvinvointivaltiossa. Mitkä mietteet naiseudesta?

• Laitanpa kopioidun aforismin. Tämä töjötti vanhustyön keskusliiton sivuilla.

Naisena oleminen on jotain niin merkillistä,
      niin hämmentävää ja niin monimutkaista,
      että vain nainen osaa siitä selvitä.
      – Sören Kierke –

• Paloma.se01

Siili, kävimme eilen läpi asiaa aamiaispöydässä, ihan kevyesti vain ja poikani mielestä minun sosiaaliliberaalit mielipiteet syistä joiden vuoksi ei edes pohjoismainen nainen ei ole saavuttanut täyttä tasa-arvoa (vaikka olemmekin paljon, paljon lähempänä sitä kuin sanotaan esimerkiksi ystävättäreni siivooja Gambiassa, jonka on pakko olla töistä kotona kun hänen miehensä tulee vierailulle, että ehtii passaamaan miestään).
      Minä väitin että naisen hakeutuminen huonommin palkattuihin ja naisvaltaisiin ammatteihin (hoitoala, koulu.ja esikouluväki jne.) on tavallaan naisen oma valinta ja että nainen ottaa yleensä aina tietoisesti päävastuun lastensa hyvinvoinnista ja maksaa siitä korkean hinnan. Hän oli eri mieltä (kuten yleensäkin) ja sanoi että patriarkaalinen yhteiskunta ja porvarillinen ideologia on pakottanut naisen siihen rooliin. Naisasialiike oli porvarisnaisten vapautusliike; työläisnaisella ei ollut vapaa-aikaa lähteä osoittamaan mieltään tai kantamaan plakaatteja kukkahattu päässään.
      Siinä sitä miettimistä onkin.
      Olenko vapaa, itsenäinen, vahva pohjoismainen nainen joka on itse päättänyt kohtalostaan?
      Vai yhteiskunnan, olosuhteiden, poliittisen tilanteen, elämänkatsomusten uhri?
      Postasin juuri valokuvan äidistäni nuorena naisena Viipurissa. Ei hänellä ollut silloin vielä aavistustakaan miten elämä häntä tulisi riepottamaan. Hän ei ollut oman laivansa ruorissa itse.

• Bengalitikku

Sivusta: pitäisikö tutkia, olivatko tiedostavat naiset näiden tyäläisnaisten koulutetut tyttäret niitä, jotka nostivat päätään, liittoutuivat ja toimivat.
        Oliko kyse porvarisnaisista? Eihän heillä mitään hätää ollut.

Tänä päivänä eroaa hallitus. Tänä päivänä katkennee soten väkinäinen vääntö.
        Jos nyt naisnäkökulmaa haluttaisiin, erottaisin toisistaan kaksi aivan erilaista hallinnonalaa: sosiaalitoimi ja terveyden- ja sairaanhoidon toimet ehdottomasti erilleen ja nopeasti. Kumpaisellekin oma ministeriytensä.
        Kuten aikoinaan.

• Psykoterapeutitar

Omalta kohdaltani en todellakaan osaa verrata naisen ja miehen tasa-arvoa! Olen aina itse asiani hoitanut, enkä ole miehen apua tarvinnut. Korkeintaan omien jälkiensä korjaamiseen.

• Nainen on hakeutunut naisvaltaisille aloille etenkin aikaisemmin. Uusi sukupolvi ei enää niin rajoita valintojaan hoito- ja hoiva-aloille vaan naisia on myös aiemmin miesvaltaisiksi katsotuilla aloilla ja naiset hakeutuvat myös armeijaan. Puhumattakaan naisista jotka hakeutuvat yrityysten pääkallopaikolle johtaviin asemiin. Vaikkakin hieman pienemmällä palkalla kuin mies samassa toimessa?

Äidin rooli lasten ja perheen hoidossa on suurempi kuin miesten/isien. Kuuluuko se jotenkin luontevammin naisen rooliin kuin miehen? Nainen saa päättää lastensa lukumäärän ja siten asettaa esimerkiksi oman uransa perheen perustamisen edelle. Toisaalta jääväthän nykyisin nuoret isät koti-isiksi että vaimo voi käydä työssä ja se on hienoa. Onko arvomaailma muuttunut?Ovatko pehmeämmät arvot vallanneet perheissä sijaa.? Onko tasa-arvo-ajatus jotenkin vaimentunut? Onko raha keskiössä keskusteltaessa naiseudesta ja äitiydestä.

Itse olen matala-palkka-alalla ja olen ollut ura-valintaani täysin tyytyväinen. Olen osallistunut perheeni elättämiseen ja mistään ei ole ollut puutetta. Minun elämäni miehet ovat olleet lähes järkiään aika heikkoja noin niin kuin mieheksi. joten koen että miehisyys on häviämässä ;). Onkos se naisten aikaansaama piirre?

• siilivain kirjoitti:

Nainen on hakeutunut naisvaltaisille aloille etenkin aikaisemmin. Uusi sukupolvi ei enää niin rajoita valintojaan hoito- ja hoiva-aloille vaan naisia on myös aiemmin miesvaltaisiksi katsotuilla aloilla ja naiset hakeutuvat myös armeijaan. Puhumattakaan naisista jotka hakeutuvat yrityysten pääkallopaikolle johtaviin asemiin. Vaikkakin hieman pienemmällä palkalla kuin mies samassa toimessa?

Äidin rooli lasten ja perheen hoidossa on suurempi kuin miesten/isien. Kuuluuko se jotenkin luontevammin naisen rooliin kuin miehen? Nainen saa päättää lastensa lukumäärän ja siten asettaa esimerkiksi oman uransa perheen perustamisen edelle. Toisaalta jääväthän nykyisin nuoret isät koti-isiksi että vaimo voi käydä työssä ja se on hienoa. Onko arvomaailma muuttunut?Ovatko pehmeämmät arvot vallanneet perheissä sijaa.? Onko tasa-arvo-ajatus jotenkin vaimentunut? Onko raha keskiössä keskusteltaessa naiseudesta ja äitiydestä.

Itse olen matala-palkka-alalla ja olen ollut ura-valintaani täysin tyytyväinen. Olen osallistunut perheeni elättämiseen ja mistään ei ole ollut puutetta. Minun elämäni miehet ovat olleet lähes järkiään aika heikkoja noin niin kuin mieheksi. joten koen että miehisyys on häviämässä ;). Onkos se naisten aikaansaama piirre?

Ai niin. Ja elämäänsä ja kohtaloaan ei kukaan voi koskaan kykene määräilemään ja täysin ohjailemaan. Omilla valinnoillaan voi paljonvaikutta mutta elämä nakkaa omat mausteensa sekaan ja niillä saattaa pakoittaa suunnan ihan muuksi kuin itse oli ajatellut.

• Paloma.se01
        Bengalitikku kirjoitti:

Sivusta: pitäisikö tutkia, olivatko tiedostavat naiset näiden tyäläisnaisten koulutetut tyttäret niitä, jotka nostivat päätään, liittoutuivat ja toimivat.
        Oliko kyse porvarisnaisista? Eihän heillä mitään hätää ollut.

Tänä päivänä eroaa hallitus. Tänä päivänä katkennee soten väkinäinen vääntö.
        Jos nyt naisnäkökulmaa haluttaisiin, erottaisin toisistaan kaksi aivan erilaista hallinnonalaa: sosiaalitoimi ja terveyden- ja sairaanhoidon toimet ehdottomasti erilleen ja nopeasti. Kumpaisellekin oma ministeriytensä.
        Kuten aikoinaan.

Naisasianaiset viime vuosisadan alkupuolella, jotka tekivät kaiken pohjustuksen naisen aseman parantamiseksi ja esim naisten äänioikeuden saavuttamiseksi olivat usein porvarisnaisia. Ei heillä mitään hätää ollut, mutta heillä oli vapaa-aikaa ja motivaatiota ajaa naisten asiaa. Feminismi ja naisten tasa-arvoisuuden tavoittelu lähtee tosin jo Ranskan Vallankumouksen ajoilta.

• Bengalitikku

Suffragetit?

• Paloma.se01
        Bengalitikku kirjoitti:

Suffragetit?

Niin, niitä juuri ajattelin.

• pirremiinapas
        Psykoterapeutitar kirjoitti:

Omalta kohdaltani en todellakaan osaa verrata naisen ja miehen tasa-arvoa! Olen aina itse asiani hoitanut, enkä ole miehen apua tarvinnut. Korkeintaan omien jälkiensä korjaamiseen.

Tarkoitatko "omilla jäljillä" mitä. yhteistä lastako, vai.., jos niin eihän se jälki ole yksistää miehen jälki, kyllä siinä naisellakin on osansa ollut..jälkien synnyssä :)

• Psykoterapeutitar
        pirremiinapas kirjoitti:

Tarkoitatko "omilla jäljillä" mitä. yhteistä lastako, vai.., jos niin eihän se jälki ole yksistää miehen jälki, kyllä siinä naisellakin on osansa ollut..jälkien synnyssä :)

Niin joo! Itse lapset halusin ja itse hoidin. Miehen ja muiden avustamana toki, mutta itse päätin.

• hohoijaa

Niin joo! Itse lapset halusin ja itse hoidin. Miehen ja muiden avustamana toki, mutta itse päätin.

itse,itse,itse

• pirremiinapas

Kiitos vaan, ja samoin.
      Venäjältähän tämä päivä on otettu tännekin, kai siellä naisille riittää yksi päivä kun miehet arvostavat naista.

• Naisten päivähän on joka ikinen päivä :).

• Psykoterapeutitar

Ihanaa💖 Onnea Meille Kaikille Naisille✨💖💐💖✨

• Paloma.se01

En tiedä onko Venäjältä otettu, mutta alunperinhän tämä kai oli kansainvälinen työläisnaisen päivä jonka YK muokkasi helpommin hyväksyttävään muotoon 1975.
        Monet ajattelevat että turhaa kaupallisuutta ja että jokainen päivä on naisen päivä mutta mielestäni emme ole vielä saavuttaneet päämääräämme ja siksi on syytä muistuttaa koko maailmaa siitä, ainakin kerran vuodessa, että maali ei ole vielä edes näkyvissä 90%:lle maailman naisista ja meillekin jotka olemme etuoikeutetussa asumassa ja olemme jo maalisuoralla suksi lipsuu vielä.

• Paloma.se01 kirjoitti:

En tiedä onko Venäjältä otettu, mutta alunperinhän tämä kai oli kansainvälinen työläisnaisen päivä jonka YK muokkasi helpommin hyväksyttävään muotoon 1975.
        Monet ajattelevat että turhaa kaupallisuutta ja että jokainen päivä on naisen päivä mutta mielestäni emme ole vielä saavuttaneet päämääräämme ja siksi on syytä muistuttaa koko maailmaa siitä, ainakin kerran vuodessa, että maali ei ole vielä edes näkyvissä 90%:lle maailman naisista ja meillekin jotka olemme etuoikeutetussa asumassa ja olemme jo maalisuoralla suksi lipsuu vielä.

Mitä henkilökohtaisesti koet voivasi tehdä asialle, siis vaikuttaa muutoin kuin viettämällä kerran vuodessa naisten päivää? Omassa maassasi ja omassa elämässäsi, jos aloitetaan ihan lähipiiristä?Yksi ihminen taitaa olla aika avuttomasa asemassa.

• pirremiinapas
        Paloma.se01 kirjoitti:

Venäjältä, mutta jotain hyvääkin sieltä.., vaikka suomalaiset naiset ovat tasa-arvoisia miesten kanssa, joskus ihan liiallisuuksiinkin menevää toitotusta.

• Psykoterapeutitar
        Paloma.se01 kirjoitti:

Sekin on jännä juttu, miksi naiset eivät osaa pitää puoliaan. Eihän niitä oikeuksia kukaan anna, ne täytyy itse ottaa. Isovanhempani naisina pitivät omat päänsä ja tekivät omat valintansa, niin sotien aikoina, kun muutenkin. Miehet pyörivät siinä jaloissa ja tekivät, mitä tekivät, mutta naiset hankkivat kodit ja hoitivat omat ammattinsa ja rahansa. Mummoni opetti, että älä kursaile, otat aina ensin!

• Paloma.se01
        siilivain kirjoitti:

Mitä henkilökohtaisesti koet voivasi tehdä asialle, siis vaikuttaa muutoin kuin viettämällä kerran vuodessa naisten päivää? Omassa maassasi ja omassa elämässäsi, jos aloitetaan ihan lähipiiristä?Yksi ihminen taitaa olla aika avuttomasa asemassa.

Lasten ja nuorten kanssa työurani tehneenä uskon "vaikuttaneeni" nyt sen minkä pystyn vaikuttamaan, etenkin kun ole saanut olla mukana opettamassa ja kasvattamassa juuri alle kouluikäisiä lapsia, jotka katsovat vielä ylöspäin opettajiinsa ja kuuntelevat heidän puhettaan. Jos joku pieni siemen on jäänyt itämään joskus ja jossain niin olen tehnyt työni siinä suhteessa. Luulisin että kaikkein eniten tässä suhteessa esikoulussani Kolumbiassa jossa vanhemmat katselivat huuli pyöreenä kun heidänkin pikku prinssinsä saivat osallistua luokkahuoneiden ja yhteisten tilojen siistinä pitämiseen.
        (Tapasin yhden nuoren miehen kymmenen vuotta myöhemmin. Hänen äitinsä laittoi sen moppamaan ja auttamaan kodin siivouksessa joka lauantaiaamuisin...sanoi että sinä Paloma opetit.)

• Bengalitikku

Minusta kasvatettiin jollain ovelalla tavalla? itsenäinen nainen. Pärjääjä.
        Omillaankin toimeentuleva. Saatanan sisukas.
        Koulutus ja työ.
        Silti olen sitä mieltä, että isän ja miesten vaikutusta on paljolti muassa.
        Olen saanut myös aikaa omille jutuilleni, aikaa toteuttaa itseäni työn ohessa.
        Luottamustoimia en olisi voinut tehdä ellei toinen puolisko olisi mahdollistanut sitä.
        Tunnen ja koen olevani nainen miestenkin kautta. En jotenkin osaa rummuttaa rintoihin, että olen nainen.
        Onneksi en myöskään huokaa, voih, olen vain nainen.

• eiJaksaEttiäEnääSopivaa

Alotukseen:

muuten mukava olla nainen
      mutta ku ukko kuoli nii ei oo kiva olla ilman munaa loppuikänsä,

• elämäonkovaa

Mitäs muuta kun haet uusia munia ja keität kovaksi!

• Eläviäkuolleita

Tuolle, joka "ei jaksa ettiä enää sopivaa" pitää kyllä sanoa, ettei tarvitse edes etsiä, munia kyllä löytyy. Mutta jos kaipaa ihmistä sen elimen lisäksi, niin etsiminen onkin jo paljon haastavampaa. Ts. nimimerkin probleema ei ole kummoinenkaan.

• vfhimsf

ilman kanamaisia kukko kiekuu -kommentteja.Mukavaa elossa kun kaaikenmaaailman rössäkkäpusst ihmisiä pyörii kylillä vähemmän ja joskus kotoaankinlöytää helposti etsimänsä tarvikkeita. Aika mielenkiintoinen nettiuutinen aikanaaan oli ett luuydinsiirroilla hiv- ja aidspotilaatkin saisi apua - ilman huikean kallita lääkityksiä - vai oliko tieto uutisankka? Kansanperinneuskomuksissa aina riittää niissäkin. Mukavaa kun elossa välillä rauhallisia jaksoja - kukaan ei uhkaile aseillaa eikä painosta uskonnoilla tai seksismillä tms. Hyvää naistenpäivää kaikille!

• mimmimum-..mi

Hyvää Naistenpäivää....Aina sitä naistenpäivänä peilaa omia näkemyksiään asiasta...mietin että jos vertaa nykynaiseen meidän ikäluokan naista....onhan niissä eroja....Minä ainakin tunnustan että ei minua ole haitannut jos mies tienaa enemmän rahaa perheelleen ....ja nainen ottaa enemmän vastuuta kodista ...lapsista...tietenkin myös mies omalla panoksellaan...Mutta toisaalta kuitenkin niin että nainen on omana itsenään vapaa ja itsenäinen...
      Merkityksellistä ...olisikin kuulla miehiltä heidän elämänsä naisista ....ehkä..
      Omasta äidistä..siskoista ...rakkaista naisistaan ..tyttäristä ...naispuolisista (työkavereista) yleensä mitä ajatuksia ...nainen herättää miehessä..

• Psykoterapeutitar

Itse törmäsin aivan outoon maailmaan, kun ensimmäistä kertaa menin mieheni kotiin. En ymmärtänyt kieltä, en naisen piikomista, en miehen ylivaltaa ja komentamista, en väkivaltaista käytöstä. Oli siinä minulla kouluttamista! Oikeasti olisi pitänyt heti ovelta kääntyä.

• mimmimum-..mi

Itse törmäsin aivan outoon maailmaan, kun ensimmäistä kertaa menin mieheni kotiin. En ymmärtänyt kieltä, en naisen piikomista, en miehen ylivaltaa ja komentamista, en väkivaltaista käytöstä. Oli siinä minulla kouluttamista! Oikeasti olisi pitänyt heti ovelta kääntyä.

On se ollut ennen monessakin kodissa korostunut ....miehen ylivalta ja väkivaltakin....muistan kun eräs kaverini sai pienestäkin asiasta "remmiä" ...esim. kerran kun olin heillä ..isänsä meni vessaan eikä sitä oltu vedetty...kun tuli sieltä otti vyönsä ja sanoi antavansa selkäsaunan että muistaa .. olin aivan kauhuissani.

• Psykoterapeutitar
        mimmimum-..mi kirjoitti:

On se ollut ennen monessakin kodissa korostunut ....miehen ylivalta ja väkivaltakin....muistan kun eräs kaverini sai pienestäkin asiasta "remmiä" ...esim. kerran kun olin heillä ..isänsä meni vessaan eikä sitä oltu vedetty...kun tuli sieltä otti vyönsä ja sanoi antavansa selkäsaunan että muistaa .. olin aivan kauhuissani.

Mutta kun se ylivalta oli niin koomista; ei o ennenkään kesken heinänteon uimaan menty! Ja naiset ja lapset usko! Kyllä vaan sitten mentiin, kun minäkin menin. Ynnä muita koomisia komentoja. Täysin käsittämätöntä! Ihmettelin itsekseni, että kaikkea naiset ja lapset viitsivätkin kuunnella ja vielä totella.

• mimmimum-..mi kirjoitti:

"Kyllä naista pitää pikkuisen alistaa
        eihän se muuten osaa yhtään rakastaa.

Ei minulle riitä että hyvää ruokaa se laittaa
        tahi kauppa-kassit raskaat ilmein iloisin kotiin kantaa.

Kun kotiin saavun tahdon nähdä kuinka lempeni silittää
        hellin käsin Lakanamme kaappiin taittaa."

H.

• Psykoterapeutitar
        hunksz kirjoitti:

H.

Voi hellanlettas😂

• perskelessentää
        hunksz kirjoitti:

H.

Mimmi-..mummi varmasti toteuttaakin kaikki sovinistiset toiveesi🤣

• hunksz kirjoitti:

H.

Vaihdetaan tuohon "kyllä mistä pitää pikkuisen...'

• siilivain kirjoitti:

Vaihdetaan tuohon "kyllä mistä pitää pikkuisen...'

Siis miestä....

• mimmimum-..mi
        siilivain kirjoitti:

Siis miestä....

Niin...ja jotkut miehet tuntuu jopa pitävän ...omasta pirttihirmustaan ...joka pitää kurissa ja nuhteessa...

• mimmimum-..mi kirjoitti:

Niin...ja jotkut miehet tuntuu jopa pitävän ...omasta pirttihirmustaan ...joka pitää kurissa ja nuhteessa...

Justiinasta😁

• Arkihuolethukassa

Yllättävän moni mieäs tarvitsee justiinansa, jotta elämä pysyy hanskassa tai edes jonkinlaisessa järjestyksessä.

• eppueikirj

Kyllä varsinkin maailmalla olisi asiassa töitä, sen kertoo tuo lista, onka Paloma laittoi. (Eilen joku poliitikko sanoi, että naisten euro on 84 senttiä, siis 4 centtiä kehitystä tapahtunut).
      Kun vertaa mistä on lähdetty tasa-arvoa hommaamaan, niin pitkälle on päästy.
      Kuten aina isot muutokset yhteiskunnassa, ne vaativat sukupolvia ´´verta ja kyyneleitä.´´
      Totta on, että vieläkin naiset tekevät kotihommia enemmän, kuin miehet ja usein hoitavat sosiaalisen yhteydenpidon esim. omaisiin.
      Nuoremmissa sukupolvissa kyllä on kehitystä tapahtunut.
      Itse olin naisvaltaisella alalla, jossa miesvähemmistö sai palkan saman taulukon mukaan.
      On aina ollut mukavaa olla nainen.
      Silloinkin, kun olin 15 vuotiaana kaupassa töissä ja painoin 49kg ja kannoin 50 kilon rehusäkkiä varastosta asiakkaalle, kukaan tullut sanomaan, ettet tuota voi tehdä, kun olet nainen.

• kylmätotuus

Olen aivan tyytyväinen asemaani naisena suomalaisessa yhteiskunnassa.

Kehitys kohti tasa-arvoa miesten ja naisten välillä ei tapahdu hetkessä, vaan se vaatii sukupolvien työn.
        Tämä fakta koskee jokaista yhteiskuntaa kaikkialla maailmassa.

Joskus kyseenalaistan meidän (länsimaalaisten) nykyisen näkemyksemme tasa-arvosta.
        Onko käynyt niin, että olemme ajautuneet tilanteeseen, jossa tasa-arvo onkin kääntynyt pyrkimykseksi naisten ylivaltaan?

Tuo ajatus tulee mieleeni, kun puhutaan naisten-ja miesten asemasta perheissä puolisoina ja kasvattajina.

Jossain aiemmassa aloituksessa keskusteltiin sukupuolineutraalista kasvatuksesta.
        Po. kasvatusmallissa halutaan häivyttää sukupuoliroolit tyystin ja puhutaan ainoastaan vanhemmista. Juuri kukaan ei tuota kasvatusmallia täällä kannattanut.
        Mies on isä ja nainen on äiti, eikä se muuksi muutu millään keinotekoisella tavalla, koska erot miesten ja naisten välillä ovat sisäänrakennettuja.

Monissa kulttuureissa eriarvoisuus vallitsee naisten ja miesten välillä, se on tosiasia.
        En ole vakuuttunut siitä, että monetkaan meidän omaksumamme tavat pyrkiä tasa-arvoisuuteen olisivat oikea ratkaisu muuttamaan toisenlaisten kulttuureiden naisten asemaa parempaan suuntaan.

Länsimaisessa kulttuurissa on paljon hyvää, mutta aivan liian paljon myös huonoja piirteitä. Esim. se esineellistää naisen ja toisaalta naiset yrittävät olla miehiä. Noilta osin kulttuuriamme ei kannata levittää minnekään.

Jos keskityn ainoastaan suomalaiseen yhteiskuntaan, niin mielestäni myös miehet ansaitsevat oman nimikkopäivänsä.

• Paloma.se01
        kylmätotuus kirjoitti:

Olen aivan tyytyväinen asemaani naisena suomalaisessa yhteiskunnassa.

Kehitys kohti tasa-arvoa miesten ja naisten välillä ei tapahdu hetkessä, vaan se vaatii sukupolvien työn.
        Tämä fakta koskee jokaista yhteiskuntaa kaikkialla maailmassa.

Joskus kyseenalaistan meidän (länsimaalaisten) nykyisen näkemyksemme tasa-arvosta.
        Onko käynyt niin, että olemme ajautuneet tilanteeseen, jossa tasa-arvo onkin kääntynyt pyrkimykseksi naisten ylivaltaan?

Tuo ajatus tulee mieleeni, kun puhutaan naisten-ja miesten asemasta perheissä puolisoina ja kasvattajina.

Jossain aiemmassa aloituksessa keskusteltiin sukupuolineutraalista kasvatuksesta.
        Po. kasvatusmallissa halutaan häivyttää sukupuoliroolit tyystin ja puhutaan ainoastaan vanhemmista. Juuri kukaan ei tuota kasvatusmallia täällä kannattanut.
        Mies on isä ja nainen on äiti, eikä se muuksi muutu millään keinotekoisella tavalla, koska erot miesten ja naisten välillä ovat sisäänrakennettuja.

Monissa kulttuureissa eriarvoisuus vallitsee naisten ja miesten välillä, se on tosiasia.
        En ole vakuuttunut siitä, että monetkaan meidän omaksumamme tavat pyrkiä tasa-arvoisuuteen olisivat oikea ratkaisu muuttamaan toisenlaisten kulttuureiden naisten asemaa parempaan suuntaan.

Länsimaisessa kulttuurissa on paljon hyvää, mutta aivan liian paljon myös huonoja piirteitä. Esim. se esineellistää naisen ja toisaalta naiset yrittävät olla miehiä. Noilta osin kulttuuriamme ei kannata levittää minnekään.

Jos keskityn ainoastaan suomalaiseen yhteiskuntaan, niin mielestäni myös miehet ansaitsevat oman nimikkopäivänsä.

Miehillä on jo nimikkopäivänsä. Ne kaikki loput, 364 päivää vuodessa. Mutta ei meilläkään erityisesti mitenkään juhlittu naistenpäivää; poikani tosin joka on poliittisesti aktiivi, oli järjestämässä jotain kansainvälistä työläisnaisen päivä-jippoa läheisen kaupungin samanhenkisten kanssa, mutta kotona kukkivat ihan itse ostetut tulppaanit ja marraskuun kaktus joka päätti ottaa ylimääräisen raundin nyt kun kevätaurinko on alkanut osua ikkunalle.
        Mutta siitä naistenpäivästä: en minä sitä silleen ajattele että se olisi joku erityinen päivä joka on merkattu kalenteriin siksi että me naiset olemme niin ihania ja ansaitsemme ruusumme sinä päivänä, vähän kuin kolmas henkilöön kohdistuva kaupallinen naista juhliva päivä vuodessa äitienpäivän ja ystävänpäivän (valentine's day) lisäksi. Minä yhdistän sen nimenomaan naisasiaan, kamppailuun tasa-arvoisuudesta ja solidaarisuuden osoitukseksi kaikkia maailman naisia kohtaan. Sitä ei kukkapuskalla eikä illallisella paranneta, vaan lainsäädännöllä, kasvatuksella ja paradigmien hetkuttamisella.
        Puutun vielä hieman tuohon länsimaisen kulttuurin "sivistävään" vaikutukseen kehitysmaissa. Nythän suuri osa köyhistäkin maista on "länsimaisen" kulttuurin piirissä, jos laskee pois muslimimaat ja etenkin ne muslimimaat joissa vallitsee sharialaki. Mielestäni demokraattiset arvot, naisen aseman kohentaminen ja uskonnon/valtion toisistaan erottaminen olisivat ensimmäisiä askeleita parempaan, terveempään, tasa-arvoisempaan yhteiskuntaan, mutta sitä emme tule elinaikanamme näkemään. Isis-lesket ja lapsetkin(?) ovat saaneet opetuksensa paremmissa ja tehokkaammissa kouluissa kuin suomalainen peruskoulu. Emme voi pakottaa heitä hyväksymään meidän länsimaisia arvojamme elleivät he itse halua sitä. Vanha klishe hevosen johdattamisesta lähteelle pätee.
        Jos laskemme pois muslimikulttuurin maat ja kehittyvät ekonomiat esim. Aasiassa ovat aina vain enemmän omaksumassa länsimaista kulttuuria ja sen hapatusta, mutta ei niinkään meidän arvomaailmaamme, mitä tulee yhteiskuntaan ja naisen ja miehen rooleihin yhteiskunnassa. Afrikkalaiset yhteiskunnat ja kansat ovat omaksuneet paljolta länsimaista tapakulttuuria luopumatta vanhoista tavoistaan ja tottumuksistaan. Matriarkaatti, ympärileikkaus, naisten alistaminen ovat yleisiä.
        Olen tietoinen j tunnen olevani onnekas että olen saanut syntyä tähän yhteiskuntaan, tässä maailmassa. Asiat jotka ovat meille itsestään selviä ja ovat olleet jo kauan ovat vasta orastamassa monissa muissa maissa ja yhteiskunnissa.
        Haittapuolia tietenkin on, niistä emme tule koskaan välttymään.

• yksiruusu

No miltä se tuntuu hunksista olla nainen näin naistenpäivänä?

• Siinä ne pöydällä puolison ostamat ruusut. Tänä päivänä naiseus on hienoa jos vaan kotiolosuhteet on kunnossa.

Ei elämä ongelmatonta suinkaan ole ollut. Miehen aivonfarkti 2,5 vuotta sitten ja taudin jättämät "erilaiset asiat" oli ehkä vaikea sulattaa. Poikamme kuolema 4/2018 ei tehnyt tietty hyvää hänen sairaudeleen. Niistäkin asioista on selvitty, tosin pojan kuolema huononsi molempien olotilaa. Asia on kuitenkin pakko hyväksyä. ja pikkuhiljaa niin on tapahtumassa.
      Mies käy lähes viikottain kauppareissulla poikamme haudalla katsomassa että kaikki on ok. Se on vähän kuin pakkomielle. Itse menen mukaan kun niin sovitaan. Mulla on kuitenkin koti siivottavana ja koira joka pitää ulkoiluttaa neljä kertaa päivässä.

En tiedä että onko nykyaika se että nainen pääsis helpommalla kuin reilusti sitten aikoinaan. Kyllä varmasti on. Onvempaimia ja vehkeitä joista minäkin -50 luvun alussa syntyneenä en muista olleen puhettakaan. Kun olin jo 8 vuotias muutin Kajaanista Helsinkiin. Siltikään en muista että just Kajaanin ja Helsingin naisen rooli olisi ollut juurikaan erottuva.

Se on se aika joka kultaa ne muistot, voi olla näinkin. Tänä päivänä olen tyytyväinen jos saan pitää mieheni mahdollisimman pitkään sekä toisen poikani, minullahan oli kaksi poikaa.

HYVÄÄ NAISTENPÄIVÄÄ KAIKILLE NAISILLE.

• Hellanlettas

No voi hellanlettas sentään kun suomalaiset "vahvat ja itsenäiset" naiset valittaa ja uhriutuu kuin pikkukakarat. :D

• Realiteettien esiintuominen ei mielstäni ole valittamista tai uhriutumista.

• Jos miun ieheni olisi eilen ostanut kukkia naistenpäivän kunniaksi olisin ottanut sen jotenkin teeskentelynä ja teennäsiensä. Hänen miestään naiset ja miehet ovat tasa-arvisia eikä ole esimerkiki naisten ja miesten töitä. Toki sentäs huomasi illansuussa toivittaa naistenpäivää kun jostain kuuli et sellainen on :D.

• HyvinTeeskennelty

Ruusut kuitattu ja mukavalta tuo tuntui. :)

• HyvinTeeskennelty kirjoitti:

Ruusut kuitattu ja mukavalta tuo tuntui. :)

Ai siellä odotettiin vastapalvelusta :D.

• HankkijanMalli
        siilivain kirjoitti:

Ai siellä odotettiin vastapalvelusta :D.

< tilaus
        < toimitus (kuittaus)
        < palautus

• Rex.begonia

Paremmalta tuntuu tänään, kun rankka, voimat vienyt vatsatauti on helpottanut.
      Kuinka kovin voikaan väsyttää ja nukuttaa.

• Meghan

Minulle eräs impotenentti äijä sanoi, että on tottununut oikeisiin naisiin. Itse oli, kuin pohjavesien kylmä kala.

• kylmätotuus

Onkohan oikea nainen hermomyrkyllä (botox) ja silikonilla "paranneltu" versio luomunaisesta?
        Onko oikealla naisella oranssit hiukset, 2cm pitkät silmäripset ja 5-senttiset kynnet?

Vaatteitahan oikea nainen ei juurikaan tarvitse, vaan hän kulkee mieluummin puolialastomana askeltaen kuin nuorallatanssija.

• kylmätotuus kirjoitti:

Onkohan oikea nainen hermomyrkyllä (botox) ja silikonilla "paranneltu" versio luomunaisesta?
        Onko oikealla naisella oranssit hiukset, 2cm pitkät silmäripset ja 5-senttiset kynnet?

Vaatteitahan oikea nainen ei juurikaan tarvitse, vaan hän kulkee mieluummin puolialastomana askeltaen kuin nuorallatanssija.

Kysyppä toi viisikymppisilyä äitiltä jotka hakee itseään nuorempaa naisseuraa😁

• kylmätotuus
        siilivain kirjoitti:

Haluaisin vastauksia naisilta kysymyksiini.

Miksi naiset altistavat itsensä tappavimmalle myrkylle (botuliini) ulkonäköään muokatakseen? Silikoni-implantitkaan eivät ole vaarattomia, puhumattakaan plastiikkakirurgisista leikkauksista.

Minua kiinnostaa julmetusti, mikä on se motiivi/motiivit, että naiset vapaaehtoisesti lähtevät mukaan näihin toimenpiteisiin vaarantaen oman terveytensä.

Halutaan olla itsenäisiä, tasa-arvoisia ja taistellaan miesten ylivaltaa vastaan. Sinällään nuo tavoitteet ovat aivan ok. Mutta, jos "kehonmuokkauksen" syy on tehdä itsensä kauniimmaksi ja haluttavammaksi miesten silmissä, niin silloinhan nainen alistaa itsensä miesten vallan alle.

• mimmimum-..mi

Olen sitä aina ihmetellyt ...näitä silikonirintoja ja botox huulia ...ja kun aika usein ne jopa epäonnistuvat ..puhumattakaan näistä jotka haluavat olla barbie nuken näköisiä ...tai nämä peppufanaatikot....Voi vaan kysyä ...MIKSI.....
        No...tänään oli otsikoissa multimiljardööri mies ....jolle tehtiin peniksen suurennusleikkaus ja hän kuoli siihen... 66vuotias mies...voi vain kysyä ...MIKSI.

• siilivain kirjoitti:

Ei äitiltä vaan äitiltä. Etukäteissyöttö muutti sanan.....

• kylmätotuus
        mimmimum-..mi kirjoitti:

Olen sitä aina ihmetellyt ...näitä silikonirintoja ja botox huulia ...ja kun aika usein ne jopa epäonnistuvat ..puhumattakaan näistä jotka haluavat olla barbie nuken näköisiä ...tai nämä peppufanaatikot....Voi vaan kysyä ...MIKSI.....
        No...tänään oli otsikoissa multimiljardööri mies ....jolle tehtiin peniksen suurennusleikkaus ja hän kuoli siihen... 66vuotias mies...voi vain kysyä ...MIKSI.

Hyvin harvoin lueskelen iltapäivälehtien juttuja, mutta tänään tein poikkeuksen, kun silmiini osui artikkeli mainitsemastasi Barbie-nukesta.

Tässä linkki. https://www.is.fi/viihde/art-2000006028954.html

Onneksi Barbie ei ollut vielä rantautunut Suomeen lapsuudessani.
        Nuket, joilla leikimme olivat sentään lähempänä oikeaa ihmiskehoa, kuin nyt 60 vuotta täyttänyt "naisenkuvatus" Barbie.

Merkittävin ero nukkeleikeissä ennen Barbieta oli siinä, että leikeissä nukke oli lapsi, jota hoivattiin. Barbien tultua "nukkemaailmaan" hoivaaminen poistui ja sen tilalle
        syötettiin lapsille mielikuva siitä, millaisiksi naisiksi heidän tulisi kehittyä, että he olisivat "mallikelpoisia" ja hyväksyttyjä nuorina naisina.

Lasten manipulointi onnistui ihmeteltävän hyvin ja sen hedelmät vaikuttavat voimakkaasti vielä nykyäänkin länsimaisen naisen näkemykseen "oikeasta" naiseudesta.
        Tämä on vaan minun ajatukseni.

Paloma, jos satut lukemaan tämän kirjoitukseni, niin kertoisitko oman mielipiteesi ammattilaisena (itsekin olen lasten kanssa työskennellyt kauan), miten suureksi koet Barbie-nuken vaikutuksen tyttöihin, kun he rakentavat omaa mielikuvaansa naisvartalosta ja naiseudesta.

Kaikille lukijoille esitän tämän kysymyksen.
        Onko Barbie-nukeilla luotu oikea vai vääristynyt kuva siitä, mitä se "oikea" naiseus on?

Mielestäni kuva on pahasti vinksahtanut.

• kylmätotuus
        siilivain kirjoitti:

En vieläkään ymmärtänyt, mitä tarkoitat.

Odotan vastauksia edelleen ikäryhmäni miehiltä ja naisilta.

Kirjoitettu teksti hyppii paikkoihin, johon se ei ole ollenkaan tarkoitettu.
        En tiedä syytä moiseen, joten jokainen sana on tarkastettava ennen lähettämistä.

Työlästä puuhaa.

• kylmätotuus kirjoitti:

Hyvin harvoin lueskelen iltapäivälehtien juttuja, mutta tänään tein poikkeuksen, kun silmiini osui artikkeli mainitsemastasi Barbie-nukesta.

Nuket, joilla leikimme olivat sentään lähempänä oikeaa ihmiskehoa, kuin nyt 60 vuotta täyttänyt "naisenkuvatus" Barbie.

Merkittävin ero nukkeleikeissä ennen Barbieta oli siinä, että leikeissä nukke oli lapsi, jota hoivattiin. Barbien tultua "nukkemaailmaan" hoivaaminen poistui ja sen tilalle
        syötettiin lapsille mielikuva siitä, millaisiksi naisiksi heidän tulisi kehittyä, että he olisivat "mallikelpoisia" ja hyväksyttyjä nuorina naisina.

Lasten manipulointi onnistui ihmeteltävän hyvin ja sen hedelmät vaikuttavat voimakkaasti vielä nykyäänkin länsimaisen naisen näkemykseen "oikeasta" naiseudesta.

Paloma, jos satut lukemaan tämän kirjoitukseni, niin kertoisitko oman mielipiteesi ammattilaisena (itsekin olen lasten kanssa työskennellyt kauan), miten suureksi koet Barbie-nuken vaikutuksen tyttöihin, kun he rakentavat omaa mielikuvaansa naisvartalosta ja naiseudesta.

Onko Barbie-nukeilla luotu oikea vai vääristynyt kuva siitä, mitä se "oikea" naiseus on?

Itse nukkekotiharrastelijana en koe nukeilla olevan mitään merkitystä naiskuvan luomisessa. Harrastusryhmäni keskusteluissa nukke ja nukketalot ovat tekijöittensä fantasiaelämää toden vastapainona. Joku toteuttaa tarpeitaan sisustaa, tehdä huonekaluja joista tykkää, mutta ei ole varaa itse sellaisia ostaa itselleen. Joku toteuttaa leikin varjolla toteutumattomia unelmiaan jne. Tiina nukke on lentoemäntä jne.

Teen myös nukkeja. Tekemäni nuket ovat yksilöllisiä persooniaan, jokaisella on omanlaisensa luonne ja ulkonäkö. Pyrin mittasuhteisiin, mutta en ihanne vartaloihin, kuten ei yksikään harrasteryhmän nukentekijä. Huumori pelaa suurta roolia nukkejen ulkonäöissä.

Itselläni oli lapsena guttaperkka "barbie", jolle siskoni ompeli vaatteita viimeisen päälle hienouksia, turkkia myöten. En minä kuvitellut tulevani nukkeni kaltaiseksi, leikin fantasialeikkejä nuken pukemisella esim..nyt nukke lähtee ostoksille joten puin sille ulkovaatteet tai kun nukke lähti tanssimaan puin juhlamekon sen ylle.

Teollisesti tehdyt nuket ovat asia erikseen, mutta uskon, että vain harva halajaa barbieksi, niitäkin tosin on. Todellisuudessa "oikeat barbiet" leikkivät itsellään fantasialeikkiä.

• siilivain kirjoitti:

HÖH! Äitiltä sanan sijaan piti olla äijiltä! Ikääntyvät miehet ihailevat nuorta naista ja nuorten kulttuuria. Saahan siinä itsekin tuhntea sitten tuntea kai olevansa nuori ja viriilikin.

Toisaalta naiset laittautuvat vain toisiaan varten, siis kilpailevat ulkonäöstä.

• Paloma.se01
        kylmätotuus kirjoitti:

On vaikeaa sanoa mikä vaikutus barbiella on ollut meidän tyttäriemme kehityksessä ja heidän suhteessansa naiseuteensa. Työssäni en ole nähnyt barbieilla leikkimistä, mutta oma tyttäreni ja hänen samanikäinen serkkunsa kasvoivat yhdessä koko barbielauma ympärillään lattialle levitettynä floridanhuoneessa, joka on siis kuin lasitettu veranta.
        Minusta koko barbienukketeollisuus on aikamme ilmiö, se on kaupallisuuden vastine ja sovelletus aikamme kauneusihanteille ja paradigmeille jotka hallitsevat ajatusmaailmaamme: pikemminkin kuin päinvastoin. Täysin epärealistinen ja omaan mahdottomuuteensa kaatuva naisihanne jolla on niin kapeat nilkat että se ei pysyisi pystyssä jos olisi tehty luusta ja lihasta, niin ohut kaula että sen pää nuokahtaisi rinnalle. Kyllähän se on vaikuttanut lastemme kauneusihanteisiin ja suhteeseen omaan kroppaan ja minuuteen monen kymmenen vuoden aikana, mutta en tiedä onko siitä tehty mitään kantavaa tutkielmaa.

Mutta saanemme jatkaa tätä keskustelua myöhemmällä, kun minulla on enemmän aikaa koneelle.

• kylmätotuus kirjoitti:

Muistui mieleeni langan laiha Twiggy, eikös siitä alkanut joku laihuusbuumi. Mallitkin sairaan laihoja.
        Olikohan tuolla vaikutus näiden nukkien syntyyn. Barbin jälkeenhän tuli näitä muitakin samantyylisiä esin joku Brats-nukkesarja.
        Oletteko nähneet kuvaa siinä Ken-nuken jäljittelijästä, jolle on tehty jo vissiin kymmeniä leikkauksia, että näyttäisi Keniltä. Säälittävää minun mielestäni, että nuori elämä menee tuollaiseen.
        Lapsethan imevät vaikutteita koko ajan. Ihailevat milloin mitäkin. Ihan yhtä hyvin, tällaiset nuket voivat vaikuttaa lapsen mielikuviin, kuin elävät idolitkin.
        Yksi asia vaikuttaa yhteen ja toinen toiseen. On eri asia miten kohde tulkitsee vaikutteen.
        Tulkinta taas riippuu siitä millainen on hänen psyykkinen kehitysympäristö.

• eppu2 kirjoitti:

Muistui mieleeni langan laiha Twiggy, eikös siitä alkanut joku laihuusbuumi. Mallitkin sairaan laihoja.
        Olikohan tuolla vaikutus näiden nukkien syntyyn. Barbin jälkeenhän tuli näitä muitakin samantyylisiä esin joku Brats-nukkesarja.
        Oletteko nähneet kuvaa siinä Ken-nuken jäljittelijästä, jolle on tehty jo vissiin kymmeniä leikkauksia, että näyttäisi Keniltä. Säälittävää minun mielestäni, että nuori elämä menee tuollaiseen.
        Lapsethan imevät vaikutteita koko ajan. Ihailevat milloin mitäkin. Ihan yhtä hyvin, tällaiset nuket voivat vaikuttaa lapsen mielikuviin, kuin elävät idolitkin.
        Yksi asia vaikuttaa yhteen ja toinen toiseen. On eri asia miten kohde tulkitsee vaikutteen.
        Tulkinta taas riippuu siitä millainen on hänen psyykkinen kehitysympäristö.

Onhan meillä Suomessakin neliraajahalvaantunut Barbie. Sen illuusion hänelle suon.

Olen vahvasti sitä mieltä, että uusi nouseva sukupolvi hyväksyy itsensä sellaisena kuin ovat helpommin kuin oma sukupolvemme.Esimerkiksi tiukka legginsmuoti mikä ei jätä vartalon muotoja piiloon on yhtä suosittua päärynävartaloisilla kuin omenoilla saati kukkakepeillä.

• Jokainen päivä on tässä iässä jo omalla tavallaan merkityksellinen.

Mutta tuota varsinaista naistenpäivää ei tule huomioitua muuten kuin kiiteltyä naistenpäivän toivotuksista. Seitsemänkymmentä luvulla opiskeluaikana tuli pyörittyä vasemmiston ja kommunistien kanssa ja silloin päivääkin tuli huomioitua enemmän. Jonkun taistelun tuloksena YK julistin myös oman naistenpäivän kansainväliseksi päiväksi ja taisi se silloin olla myös naisten vuosikin vai oliko peräti naisten kymmenen vuotta.
      Eli jos äitienpäivällä on läntiset perinteet ameriikoista niin naistenpäivällä on sosialistiset perinteet.
      *
      Joissakin maissa vietetään isoäidin päivää ja sitten seuraavana päivänä on isoisän päivä. Tänä keväänä pääsin isoäidin päivää viettämään, tuntui liikuttavalta saada kukkapuska lämpimin halauksin yllätyksenä pieneltä lapsenlapselta.

• totuus-esiin

Naistenpäivä on saanut alkunsa Amerikasta!!!!!!!!!!!!!!

• totuus-esiin kirjoitti:

Naistenpäivä on saanut alkunsa Amerikasta!!!!!!!!!!!!!!

Joo, ensi kerran vietettiin jonkun Amerikan sosialistisen puolueen kekkereissä, se on totta, mutta muuten se on sosialistista hapatusta, eli varsinkin sosialistisissa maissa viettävä juhla!!!!!!!!
        Kiitos kun korjasit noin merkittävän mokani.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      89
      4170
    2. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      103
      2343
    3. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      31
      2258
    4. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      96
      2074
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1877
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      31
      1850
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1557
    8. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1521
    9. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      188
      1340
    10. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      74
      1158
    Aihe