Alaviitteiden numeroiden kirjasin

TyhmäTypy

Yritin tavata OpenOfficen ohjetta, mutta ei mene jakeluun, joten ajattelin kysyä täältä apua.

Minulla on asiakirja, johon olen tehnyt alaviitteitä. Ne tulevat sivun alalaitaan numerojärjestyksessä 1, 2, 3, jne. Alaviitteissä olen käyttänyt vähän pienempää kirjasinta kuin varsinaisessa tekstissä, koska se näyttää tässä tapauksessa paremmalta. Varsinaisessa tekstissä kirjasin on kokoa 11 ja alaviitteessä koko on 10. Haluaisin tietää, miten alaviitteen edessä oleva numero siellä sivun alalaidassa saadaan samaan kokoon muun alaviitteen kanssa eli kokoon 10. Nyt se on samaa kokoa kuin varsinainen teksti eli kokoa 11 eikä se mielestäni näytä hyvältä.

Voisiko joku neuvoa? En tosiaan saa noista ohjeista tolkkua :) Muuta ohjelmaa kuin OpenOffice en nyt voi käyttää, vaikka olen törmännyt muihinkin ongelmiin.

4

150

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Debianisti

Paina F11 ja muuta alaviitteen tyyliä.

• TyhmäTypy

Yritin, mutta en ole tarpeeksi insinööri ymmärtääkseni, miten saan sen numeron koon muuttumaan :(

• Debianisti

Eli jotenkin näin.
      Paina F11
      Valitse pomppuikkunasta Tyylit (ellei ole esillä).
      Valitse Kappaletyylit (ellei ole jo esillä)
      Napsauta luettelosta Alaviite oikealla hiiren napilla.
      Valitse pomppuvalikosta Muuta.
      Esiin tulee ikkuna, josta voi valita Fontin koon.
      Kun lopuksi painaa OK nappia niin kaikkien alaviitteiden fonttikoko muuttuu.

Ettei asia olisi helppoa niin ne alaviitteet, joiden fonttia olet itse muuttanut eivät muutu. Näihin alaviitteisiin joudut jokaiseen vuorollaan napsauttamaan kohdistimen ja valikosta kohta Poista suora muotoilu. Pikanäppäin on Ctrl M.

Kannattaa opetella käyttämään tyylejä. Tyyleillä saadaan asakirjoista yhtenäisen näköisi helposti. Samoin koko asiakirjassa voidaan yksinkertaisesti muuttaa vaikkapa leipätekstin fonttia tai riviväliä ilman että puututaan vaikka otsikoihin..

• TyhmäTypy

Kiitos, alkoi jo vähän hahmottua. Yritän taas...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      217
      2869
    2. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      129
      2800
    3. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      79
      1806
    4. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      71
      1395
    5. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      237
      1352
    6. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      47
      1108
    7. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      99
      1011
    8. Helena Koivun rikosrekisteri

Kasvaa. Tällä kertaa murtautuminen...😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      109
      876
    9. Sä tiedät rakas

Mitä toivon. Olisit vain rohkea ❤️
      Ikävä
      46
      843
    10. Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."

Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka
      Tv-sarjat
      6
      843
    Aihe