Saako siirtymäajalta palkkaa?

Kuin

Siis pitäisikö jonkun lain mukaan saada kilometrikorvauksen lisäksi palkkaa siltä ajalta, kun siirtyy kohteesta toiseen?
Jostain luin, että kuuluis saada, sisältyyhän sekin työaikaan ja matkat saattavat haukata ison osan työajasta (mulla usein toista tuntia), mutta ainakaan meidän firmassa näistä ei makseta mitään.

10

66

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NäinJyväskylässä

      Itse olen työskennellyt kahdessa eri yrityksessä. Toisessa ei maksettu ja toisessa maksetaan.

      En työskentele enää siinä yrityksessä, jossa ei maksettu. Mielestäni kuuluu maksaa ehdottomasti.

      Jos ei makseta, irtisanoudu.

    • Capta

      Siirtymä kohteesta a kohteeseen b on osa työsuoritusta, joten siitä kuuluu saada korvaus. Lisäksi jos menet omalla autolla siirtymän, sinulle kuuluu kilometrikorvaukset.

      • Kyllätämänyton

        Mulle ilmoitettiin, että palkka toki kyllä siirtymisajaltakin juoksee, mutta sitten kuuluu nipistää pois seuraavan kohteen työajasta. Ja näinhän nämä on työmääräyksissä olleetkin.
        Eli jos siirrytään kohteesta toiseen, niin työmääräysten kuuluu olla peräkkäin niin, että esim. työn loppuessa kohteessa a klo 10 siirrytään kohteeseen b, jonka työaika on laitettu alkavaksi myös klo 10.
        Jos kohteen b työaika on vaikkapa 2 tuntia ja kohteiden väliseen ajomatkaan menee 1/2 tuntia, niin kohteessa b ehtiikin oikeasti tehdä töitä vain n. 1,5 tuntia.
        Ja jos ei siinä ajassa ehdi tehdä, niin pitää erikseen anoa ylitöitä.

        Jos taas kohteen b työaika sattuukin olemaan vain 1/2 h ja ajomatka on kohteiden välillä edelleen se 1/2 h, niin sitten ilmeisesti täytyy tehdä niin, että vaihtoehtoisesti kohteen a työajasta nipistetään se 1/2 h, mutta mutta..., jos myös kohteen a työaika onkin vain 1/2 h , tai 1 h, josta ei voi yhtään nipistää, niin...
        ...😂


    • Kuin

      Omalla autolla kuljen ja kilometrikorvausta saan kohteiden väliltä. Tosin sekin oli alussa vähän ihme juttu. Mulle meinaan sanottiin, että en saa kertoa kenellekkään, että saan sitä. Siis ihan kohteiden välisistä matkoista!!!
      Vähän vaikea vaan irtisanoutua, kun ei ole mitään muuta tilalle, jolloin te-toimisto lykkää karenssin.

      • KovaMiesTekemäänTöitä

        Kuulostaa tutulta tuo "Et saa kertoa kenellekkään". Olen itse työskennellyt myös todennäköisesti samassa yrityksessä.

        Koko ajan yritetään jättää maksamatta jotakin. Sitten kun suostuu maksamaan, niin sitten sanotaan "et saa sitten sanoa muille, että sinulle maksetaan".

        Siis en työskente enää kyseisessä yrityksessä.

        Epäselvissä asioissa kannattaa aina soittaa ammattiliitton ja kysyä sieltä. Sieltä tule totuus. Aina. Kai nyt kuitenkin kuulut ammattiliittoon ja maksat jäsenmaksut?

        Työnantajasi voi sanoa ihan mitä sattuu. Ei kaikkea tarvitse, eikä pidäkään uskoa. Kyllä pitää osata pitää puolensa! Voit myös itse lukea tessiä eli allekirjoittamaasi työehtosopimusta.

        Kysy töitä toisesta siivousyrityksestä, jos on ongelmia. Niin itsekin tein, kun oli liikaa epäselvyyksiä ja ongelmia edellisen työnantajani kanssa.

        Kannattaa tai pitää olla myös tarkka palkkojen kanssa. Jokaikinen palkkalaskelma on tarkastettava ja katsottava, että on maksettu kaikki oikein. Huom! iltalisät yölisät! Se ei riitä, että olet ilmoittanut ne, tarkista että ne myös on maksettu. Tarkasta myös, että palkkasi maksetaan uudesta palkkataulukosta, eikä vanhentuneesta.

        Sitten on myös sellainen huijaus, että sinulle maksetaan eri summa tilille kuin, mikä lukee palkkalaskelmassa. Sekin pitää tarkistaa joka kerta.

        Itseäni on huijattu niin monella eri tavalla työskennellessäni eräässä siivousyrityksessä, että ei voi kuin ihmetellä kuinka kehtasivatkin! Muutenkin siivousalalla huonot palkat!


      • typylähtee

        Firmat ja pomot ovat erilaisia. Huonoon paikkaan ei saa jäädä. Uutta duunia kannattaa metsästellä kyllä koko ajan. Silloinkin kun menee hyvin. Sitten kun löytyy ja paremmilla ehdoilla niin irtisanoudut nykyisestä firmasta. Sanot vain vempula pomollesi: "näkemiin, adjö. tämä typy lähti." Sitä helposti jää ansaan jos ei katsele ympärillensä ja pidä tuoretta matoa koukussa. Nykyistä hommaa kannattaa myös dokumentoida eli kirjoittaa muistiin. Jopa välillä valokuvata. Silloin tietää missä on hyvä, mikä mättää, mitä oikeasti osaa ja missä on itsellä parantamisen varaa. On vaikeata hakea uutta hommaa jos ei osaa kertoa osaamisestansa ja vaatimuksistansa muuta kuin että minä tiskaan ja siivoan paikkoja.


    • Eritepakki

      Työelämään (työolot, palkka) liittyvissä asioissa voi olla yhteydessä myös työsuojeluviranomaisiin. www.tyosuojelu.fi

    • KissaniemenSiivousOy

      Siivousalalla on huono maine ja myös tietyillä yrityksillä. Onneksi löytyy myös rehellisiä yrityksiä.

      Itse lähdin pois eräästä paikallisesta yrityksestä. Vaihdoin toiseen yritykseen. Ja se kannatti! Nyt olen saannut palkankorotuksen ja viihdyn positiivisen ilmapiirin omaavassa hyvämaineisessa yrityksessä.

      Valinnat ratkaisee ;)

    • Kuin

      Kysyin vielä liitosta ja sain nyt vastauksen ja tosiaan kuuluisi maksaa!

    • Maksetaankone

      Muista, että et saa sitten kertoa kenellekkään, että sinulle maksetaan. :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      377
      1441
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1253
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      114
      1187
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1072
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      40
      940
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      886
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      796
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      790
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      767
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe