Tyttären järkytys palvelutalossa

Lukijakin..järkyttyi

tullessaan toisesta kaupungista katsomaan isäänsä palvelutaloon.

"Tytär löysi isänsä kuolleena palvelutalosta - vainaja oli virunut lattialla jo viikkoja
Tänään klo 7:57
Järkyttävän löydön tehnyt tytär on jättänyt Oulun kaupungin työntekijöistä poliisille tutkintapyynnön. Hän epäilee heitä heitteillejätöstä."

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d3fc78a5-ebc9-4559-a203-0cb135c1a265

28

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdpKOKkepuRKPvihrVAS

      Arvo Pohja

    • järkkyä

      Järkyttävä tapaus.
      Herää kysymys, minkälainen palvelusopimus oli tehty.
      Kuten lehdessä kerrotaan on palvelutaloja, joissa voi asua vuokralla tai omistusasunnossa itsenäisesti.
      Palvelutaloja on erilaisia. Yleensä me ymmärrämme palvelutalon kunnallisena asumismuotona, "vanhainkotina", jossa asiakkaalla on huone ja kaikki palvelut, ruoka, terveydenhoito ja lääkkeet mukaanlukien kuuluu asumiseen. Tässä tapauksessa ei ollut perinteinen "vanhainkoti"/palveluasuminen kysymyksessä.

      Mistä tässä oli sovittu ? Omituista, ettei hoitajilla ollut oikeutta mennä sisälle.
      Miten voi pitää huolta asukkaasta, kun ei saa mennä sisälle ?

    • Mitä.voidaan

      Tuossa tapauksessa ei ole resussipula, hoidon orkanisoinnissa on oltava vika samoin kun siinä tapauksessa toinen vanhus pahoinpiteili toisen hengiltä.

      Tällä hetkellä hoidetaan vanhuksia omassa kodissaan, kun ei riitä resusseja laitoshoitoon mutta kymmenen vuoden kuluttua on yhä isompaa joukkoa hoitaa valvotussa hoitomuodossa silloin löydyttävä hoitajat jostain, ihmettelen mistä kun hoitoalle ei nyttenkään riitä hoitajia kun ala ei kiinnosta.

      • Sota-ajan.lapsi

        Älä nyt viitsi taas. Pitäisihän sinunkin jo tietää, että hoitajia kyllä on, mutta ei palkanmaksajia. Teitkö itsekään ilmaiseksi kokopäivätyötä jollekin firmalle?
        Niinpä.


    • meikkulivaan

      Henkilö asuu itsenäisesti vuokralla eikä hoitajilla ole lupaa mennä sisälle.
      Mystistä.

    • työllistää

      Ei näitä yksin vuokralla asuvia vanhuksia/sairaita kukaan hoida .
      Näitä yksinäisiä löytyy kuolleina ,jopa viikojen päästä.
      Kaiken kattava e-tilit hotavat/ette varmasti kaivata moneen kuukauteen.
      Palvelutaloista saa kyllä pälvelua /tämän vain pitää omaisten järjestää
      toimimaan/meillä tämä oli kaksi kertaa päivässä/0,45h ( a:8 euroa kerta)
      eli 16 euroa päivä kertaa 30 päivää: 480 euroa kk.
      Takuueläkeläiselle tämä vain on hieman hankalaa,kun täytyisi myös asua
      palvelutalossa vuokralla,eikä eläke riitä. Ikäviä asioita tapahtuu Suomessa.
      Äänestä : Muutosten puolesta Tähtiliike!

      • ei-tähtiliike

        Kirjoituksesi oli muuten hyvä ja ajankohtainen, mutta tuo vaalimainos lopussa antoi sinulle minulta punaisen peukun.


      • tukia.anomaan

        Takuueläkeläinenkin saa tukia.


      • tähdellistä

        Kirjoitustaitokin on ihan tähtitasoa;)


      • ASYL
        ei-tähtiliike kirjoitti:

        Kirjoituksesi oli muuten hyvä ja ajankohtainen, mutta tuo vaalimainos lopussa antoi sinulle minulta punaisen peukun.

        Punikilla on punikin mielipiteet.


      • seniori74

        Olet oikeassa, yksinasuvia kuolleita löydetään viikkojenkin päästä.
        Yksityisissä palvelutaloissa on kallista,
        mutta jokainen pääsee palvelutaloon, se ei riipu omista tuloista,
        kunta maksaa loput. Tukia saa.

        Tukia saa myös kotihoitoon.
        Ensiksikinn kunnalla on velvollisuus järjestää kotihoitoa tarvittaessa ja
        toiseksi asumis- ja toimeentulotukea on oikeus saada ja hoitotukea
        sekä lääkekustannuksiin.


    • Omamoka

      Olisikohan aika panna edes joku määrä vastuuta myös sen iäkkään ihmisen harteille, joka ei ole itse, oma-aloitteisesti kertonut ja selvittänyt omalle läheiselleen, millaiset olot ja tilanteet hänellä on menossa. Jos järkikulta vielä juoksee ja suu toimii, on ihan vain oma syy, jos tilanteet eivät ole tiedossa edes lähiomaisella.

      Miten mihinkään voi reagoida, oli lähellä tai kaukana, jos ei tiedä, jos ei ole informoitu, kerrottu ja selvitetty. Tekosyy tiedottamattomuudelle on aina sama: ei haluta vaivata ja tuottaa huolta. No nyt sitä sitten ei vissiin ko. tapauksessakaan ole.

      • eräs.eläkeläinen

        Useimmiten on kai niin, ettei pää toimi niin täydellisesti enää.
        Ei tule mieleen tiedottaa asioistaan läheisille.
        Jos pää toimisi, katsoisi varmaan asialliseksi kertoa.


      • unohdetut

        Joskus voi olla niin unohdettu, että ajattelee, ettei ketään kiinnosta, ihan sama.


      • Jotainjäänytväliin

        Jos on jo koko pitkän elämän elänyt ja vaikka pää ei enää "toimi niin täydellisesti", niin luulisi sen toimivan edes sen verran, että älyää oman tilanteensa. Mitä se kertoo ihmisestä, ettei omat, elintärkeät perusasiat kiinnosta? Edes itseä.


      • eräs.eläkeläinen
        Jotainjäänytväliin kirjoitti:

        Jos on jo koko pitkän elämän elänyt ja vaikka pää ei enää "toimi niin täydellisesti", niin luulisi sen toimivan edes sen verran, että älyää oman tilanteensa. Mitä se kertoo ihmisestä, ettei omat, elintärkeät perusasiat kiinnosta? Edes itseä.

        "Mitä se kertoo ihmisestä, ettei omat elintärkeät perusasiat kiinnosta?"
        Se kertoo juuri sitä, ettei pää toimi enää. Ei älyä. Ei kykene huomioimaan enää juuri mitään.
        Oman itsensä vain ja sen hetkisen tilanteen.
        Ei ajattele huomista. Syy-seuraus-ajatteluun ei pysty enää.

        Olen hoitanut kolmea sellaista vanhusta ja voin kertoa, että se joka ei ollenkaan kykene tajuamaan,
        miten muistin ja ajattelun heikkeneminen vaikuttaa käyttäytymiseen, on jo itse sillä tiellä.


      • Asenneratkaisee

        Joo-o, noin on, sitten kun ollaan jo "sillä tiellä". Tunnen ja tiedän kyllä julmetun määrän ihan aikuis- / työikäisiä ihmisiä, jotka eivät ymmärrä, tajua ja käsitä, että voisivat omilla elämäntapa- ja asennevalinnoillaan vaikuttaa myös oman elämänsä loppumetreille.

        Väärä ravinto ja väärät tavat ajatella ja asennoitua jäykästi ja kielteisesti kaikkeen mahdolliseen on yksi suurin syy siihen, miksi elämä on niin hirveän hankalaa siinä vaiheessa, kun kaikki muuttuu; ikä, terveydentila, toimintakyky ...


      • mikä.pahan.tappais
        Asenneratkaisee kirjoitti:

        Joo-o, noin on, sitten kun ollaan jo "sillä tiellä". Tunnen ja tiedän kyllä julmetun määrän ihan aikuis- / työikäisiä ihmisiä, jotka eivät ymmärrä, tajua ja käsitä, että voisivat omilla elämäntapa- ja asennevalinnoillaan vaikuttaa myös oman elämänsä loppumetreille.

        Väärä ravinto ja väärät tavat ajatella ja asennoitua jäykästi ja kielteisesti kaikkeen mahdolliseen on yksi suurin syy siihen, miksi elämä on niin hirveän hankalaa siinä vaiheessa, kun kaikki muuttuu; ikä, terveydentila, toimintakyky ...

        Asenne ei välttämättä ratkaise mitään. On paljon sairauksia joita et voi "valita" tulevatko ne vai eivät, vaikka minkä tekisit.
        Sen olen huomannut, että häijyt "yli-ihmiset" elää varmimmin pitempään ja terveempänä.


      • Revisiitä

        Niiih, tai "häijy yli-ihminen" vain tietää, taitaa ja tajuaa enemmän kuin laiskanpulskea lorvikatarinen lepsuttelija, joka ei jaksa, viitsi vaivautua, ymmärrä, käsitä, eikä omaa minkään laista näkemystä, jolla elämä - ja kehollinen olemus - pysyisivät kuosissa.


      • mikä.pahan.tappais
        Revisiitä kirjoitti:

        Niiih, tai "häijy yli-ihminen" vain tietää, taitaa ja tajuaa enemmän kuin laiskanpulskea lorvikatarinen lepsuttelija, joka ei jaksa, viitsi vaivautua, ymmärrä, käsitä, eikä omaa minkään laista näkemystä, jolla elämä - ja kehollinen olemus - pysyisivät kuosissa.

        Miten estät esim. Parkinsonin taudin tulemisen ?
        Monta muutakin tautia on, johon et voi vaikuttaa.
        Sitten tajuat kun ensimmäinen iskee.


      • Voitvaikuttaa

        Se on aika todennäköistä, että jos elän vielä hyvin kauan aikaa, joku sairaus iskee kiinni. Mutta tähän asti olen päässyt ainoastaan ja vain siksi, että osaan ja tiedän, mitä kasvojen alaosassa olevasta reiästä kannattaa mättää alas. Olen monta vuotta yli 60 ja perusterve, liikkuvainen, työteliäs, enkä käytä minkään laisia lääkkeitä. Paitsi luonnonmukaisia.


    • Vaikuttakaa

      Muistisairas hoitokodissa meni yhtäkkiä huonoon kuntoon. Jalat eivät kannattaneet, nilkka turposi, kädet olivat kylmät, oli hyvin sekava muistisairauden etenemiseen verrattuna, tuli näköhäiriöitä, nukahteli jopa kesken juoman nielaisun, ruoka ei maistunut ja valitti selkäkipua.
      Kutsuttiin pyynnöstäni kiertävä sairaanhoito. Hoitaja mittasi tulehdusarvot, olivat 30, va 3, ei hälyttävä. Olin paikalla ja moneen kertaan puhuttiin kaikista oireista. Lähdin kotiin ja nyt 5 pvän kuluttua menin eilen uudestaan ja kysyin mihin hoitotoimenpiteisiin on ruvettu. On määrätty erittäin vahvoja kipulääkkeitä, siinä kaikki. Muistisairas pyörätuolissa ja tosi sekaisin, puhuikin vain kuiskaamalla. Ei syönyt ja juuri ja juuri otti juomaa kun juotin. Hoitaja sanoi, että muistisairas on mennyt parempaan suuntaan. Järkytyin ja aloin ihan ensiksi itkemään.
      Pyysin saada hoitajan 5 päivän takaisesta tila-arviosta raportin, siitä, jonka lääkäri saa jatkotoimenpiteisiin ryhtymistä varten. Kovan taiston jälkeen sain sen nähtäväksi. Raportissa oli selitetty selän kipeys, mutta jätetty pois tärkeitä alussa mainitsemani oireita. Näin ollen lääkäri oli toiminut ihan oikein kirjoittaessaan vain särkylääkettä, mutta hoitaja oli ollut joko huolimaton tai osaamaton, kun ei ollut antanut kaikkia oireita. Jos muistisairasta olisi alettu hoitaa pelkillä huumeeseen verrattavilla särkylääkkeillä, huh huh.
      Tilanne korjattiin siten että siinä paikassa kutsuttiin hoitaja. Kokeet otettiin, kaikki oireet kirjattiin huolellisesti ja saimme olla paikalla kun hoitaja soitti omalääkärille. Nyt katsotaan, miten päästään eteenpäin. Uskomme ja luotamme siihen, että asia nyt korjaantuu ja muistisairas saa toivuttavan hoidon.
      Toivottavasti jokaisella vanhuksella on tarmokas läheinen (meitä kaksi), joka kyseenalaistaa ja perehtyy hoitoon. Hoitohenkilökunnan virheet voivat olla kohtalokkaita. Ja tähdennän: hoitajan käynnissä ei ollut mitään tekemistä henkilökuntapulan tai liian kiireen kanssa, hoitaja oli supisuomalainen.

      • läheinen2

        Olen samaa mieltä kanssasi. Potilaan puolta pitävä läheinen pitäisi olla jokaisella potilaalla,
        ei ole luottamista että potilas saa hyvän ja oikean hoidon.
        En aseta kyseenalaiseksi, etteikö hoitajilla tietoa olisi,
        mutta he e i v ä t v ä l i t ä potilaista.
        Olen todennut sen monesti omaisteni ja läheisteni kohdalla.
        Se järkytti minua kuinka massana potilasta pidetään,
        läheiseni (55v silloin) sai mm. keuhkokuumeen sairaalassa ollessaan.
        Ihmettelin hänen nopeasti heikennyttä tilaansa.
        Siihen ei reagoitu mitenkään kolmeen päivään, vaikka puhuin siitä.
        Lopulta otin ylemmäs yhteyttä ja otettiin kokeet ja
        äkkiä lääkitystä päälle.

        Nyt on mennyt vielä huonommaksi kun jotkut hoivakoditkin on ala-arvoisia.


    • leskimies.r

      Vaimoni oli saanut aivoverenvuodon ollessaan sairaalassa hoidossa. Menin katsomaan häntä teholle. Näin kun riuska, kaunis ja hyvävartaloinen nainen kohteli toista vanhaa naispotilasta kuin jätesäkkiä. Vanhan naisen kasvoilla näkyi järkytys ja suunnaton pelko. Nainen ei ollut dementtinen.

      En ollut koskaan nähnyt todellista sairaalan arkea. Olen itse kovia kokenut mies, mutta tuo avuttoman potilaan kohtelu jäi pysyvästi mieleeni. Vaimoani hoidettiin asiallisesti.

      • karua.on

        Potilaita hoidetaan aina asiallisesti kun niillä on vieras käymässä.
        Kun vieras lähtee, hoiton samanlaista kuin muiden.
        Laskee 1-3 tasoa. Voi silti hengissä selvitä, jos ei pahempia hoitovirheitä tehdä.


    • hirvittää-tämä-vanhuus

      HYI KAUHIA,
      onko nykyisin tarkotus tappaa kaikki heikot yksilöt äkkiä pois vastuksiklta sairaaloissa ja vanhainkodeissa,
      jotka sairastaa jotain pitkäaikaista sairautta,

      HIRVITTÄÄ TÄMÄ VANHUUS
      ja kun huomaa kuinka omat voimavarat hiipuu pikkuhiljaa vääjäämättä,
      onneksi vielä olen omatoiminen,
      mutta en kauaa,
      tuli kutsu sairaalaan sydän juttuja taas kyseessä,
      pelottaa ja hirvittää kuinka selviän taas , kenties, ehkä kaikista kokeista,

      oliskohan euta-pilleri nyt paikalaan,
      pääsisin vaivoistani, samoin yhteiskunta,
      eikä yhteiskunnan tarvisi vaivautua minun takia enään suurempiin operaatioihin,

      • euta.pilleri

        Muitten armoille joutuminen on pelottavaa.
        Kotihoidon avulla voi sinnitellä jotenkuten kotona aika kauan.
        Jos ei tarttiskaan joutua niin sanottuihin hoivakoteihin
        kun ei sitä euta-pilleriä ole keksitty eikä anneta jos olisi joku.


      • eletään-tänään

        Älkää nyt viellä toivoko niitä "euta" pillereitä, jos joku iäkäs onkin kuollut omaan asuntoonsa, vaikka talo olikin nimeltään vanhusten talo.

        Minäkin asun vuokralla ns. vanhusten talossa, mutta en tarvitse mitään palveluja toistaiseksi, joten minun luokse ei saa tulla kukaan, paitsi lapseni ovelle, mutta ei sisälle katsomaan tätä tavaroiden paljoutta ja sotkua.

        Minulle ei myöskään soitella päivittäin ja turvapuhelinta en ole harkinnutkaan viellä. Kun minä kuolen ja ilmeisesti tänne asuntooni, niin varmasti saan olla ainakin viikon, kunnes kukaan kaipailee edes puhelimitse ja sekin on sellainen kiikunkaakun, jos olen ulkona, esim. kaupassa tai saunassa, niin ei minulla ole puhelin koskaan mukana. Vastapuhelujakaan en yleensä käytä ja joskus ei vain huvita edes vastata soittoihin.

        Mitä minä tarvitsenkaan, kun olen kuollut? Yhteiskunta hoitaa kyllä asian, jos omaiset ei huoli. Ja onhan minulla nämä "euta" pillerit kotonakin. Kun otan kaikki verenpaine- ja sokeri lääkityksen kerralla, niin raadon saa korjata.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      366
      3234
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      141
      1260
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      61
      1177
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      137
      1020
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      115
      826
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      160
      752
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      737
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      727
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      699
    Aihe