Rakenna traktori ihan itse

Traktorimasiina

Mistähän se oikein johtuu, kun ruotsalaiset ovat erikoistuneet itse rakentelemaan kaikenlaisia traktoreita ja täällä suomessa vaan kootaan Valtroja liukuhihnalla.

https://www.youtube.com/watch?v=f_sr4kS1_oQ

19

58

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pasi_Kunnari

      Olipa huteran näköisesti liikkuva vehje. Liika keulapainoinen ja hentorakenteinen etuakseli, puimurista kuulemma otettu. Ei varmaan siedä tienpäällä äkkinäisiä ratinliikkeitä, ettei ole keikollaan ojassa. Mutta kyllä tuolla toki kesäkelissä kylillä käy asioimassa, kun muistaa ottaa sateenvarjonkin mukaan. Purkupörssin johtaja rakensi itse tuollaisen , ja heti nelivetoisen ja hydr.nostolaitteella varustetun . Eli siinä oli tekniikkaa heti erilailla .Akseliväli oli toki pidempi kuin tuossa vehkeessä ja oli samalla vakaamman näköinen ajettavuudeltaan. Sillä kynnettiin hinattavilla paluuauroilla ja äeskin oli heti tylympi. Sillä tehtiin oikeasti töitä, eikä ajeltu terveisiä. Homma Purkupörssissä on paisunut ja johonkin hän sitten tämän "Hirmuksi" nimittämänsä myi.

    • rattori

      Tuollaisista palikoista...olisi helposti saanut aikaan runko-ohjatun koneen. Tuollaisin renkain tuo on vain hupi kapine.

      • Kustaa_Lärvätsalo

        Noo, ehkä ruåtsalaisella talonpoikaistaidoilla ei parempaan pysty, eikä voi kait vaatiakkaan. Kyllä suomalaiset maasepät teki sotien jälkeen teknillisempia autotraktoreita. Niissä oli ajovoimanotoista alkaen hienouksia. Näyttää, että tuossa on hitsailtu kaikenlaisia palkinkappaleita, mitä käteen on sattunut , kun on akseleita soviteltu tuohon "keksintöön". Jo se aiheuttaa hitsaussaumoineen riskitekijän puhumattakaan tuosta näköalapaikan istuimesta. No, pääsee tuolta nojatuolilta hyppäämään kyllä helposti pois, jos ajurista tuleekin matkustaja. Joten kyllä tuossa kaikenkaikkiaan on tärvätty hyvää värkkiä. Mutta ilmastointi on kieltämättä huippuluokkaa.


    • morteli

      Ruotsin väljempi lainsäädäntö on mahdollistanut auto- ja traktorirakentelun. Kyllähän Suomessakin moni halusi rakentaa EPA-traktorin tai vastaavan, mutta tieliikennekäyttö oli ainakin mahdotonta.
      Erikoiskoneita rakennettiin kun hyvää ei saanut tai oli hirvittävän kallis. Näin esim. Ponsse sai alkunsa.

      Tuo malliesimerkki lienee tehty hupimielessä eikä edusta omavalmisteiden aatelia.

      • rattori

        Suomessa tärkeät pikkuvirkamiehet laatii pykäliä...kansalaisten eduksi/kiusaksi. Pikku rahalla ei enää pääse laillisesti kaistalle, jos ennenkään...paitsi juovuksissa, jotka tuntuu olevan erityis suojelun kohteena. Todella...korkeintaan metsätyökoneen taitaa saada värkkäillä...laillisesti. Rekisteröimättömällä/vakuuttamattomalla työkoneella, kuorma-autolla...omalla tontilla puuhailu taitaa olla jo lain vastaista.


      • anonyymi_Rakentaja

        Onnistuu monenlainen rakentelu Suomessakin. Harva vaan alkaa rakentelemaan tuollaisa, kun ei ole tarvetta.
        Traktoria en ole itse tehnyt, mutta auton olen tehnyt itse ja katsastanut sen, sekä rekisteröin, autoveronkin maksoin siitä. Ei ollut edes kovin vaikea homma. Kaveri teki moottoripyörän itse, ei sekään kummoinen juttu ollut.


    • vetomiessä

      Kyllä suomessakin rakennellaan kaikenlaista. Elintaso vaan pitänyt huolen että tarpeeseen on halvempaa ostaa kuin tehdä. Tuo scania oli vähän nokkava ja nokkapainoinen. Kyllä hitsailu baarit voittaa mutta ei tuo kovin käytännöllinen ole mihinkään. Ruma koristeeksi, iso metsään, balanssi pielessä pellolle ja janoinen vetokoneeksi.

    • kylläosataanmeilläkin

      Härvelit mitä tiedän tuttujen rakentaneen on tehty jotain oikeaa tarvetta varten kuten metsäkoneiksi tai traktorin korvikkeiksi,mutta mitä tuolla voi tehdä? Olisi ympännyt tuon moottorin vain jonkun pikku Volvon keulaan, tuollaisenaan melko kömpelö eikä tuossa ole nostolaitteitakaan.
      Mönkijät on nykyään vähentäneet kiinnostusta rakennella sarvitraktoreista ajoneuvoja.

      • vetomiessä

        Kyllä. Juuri näin. Olisi kannattanut laittaa mylly johonkin isoon volvon traktoriin. Sen olisi saanut myytyäkin jollekin kun ei kiinnosta enää. Tuo rumilus jää navetan päähän ja menee romuraudaksi kun harrastaja lähtee vanhainkotiin.


    • massikka

      Hupivehe tuo. Lisäksi molemmat akselit liian takana, etuakseli liian kapea ja rengaskoko joka nurkassa reilusti alimitoitettu.

      • Konhaalija

        Mitenkähän tuossa mahtaa etuakselin käydä, jos tuolla rysäyttää täydessä vauhdissa isoohin tiellä olevaan monttuun. Puimurin taka-akseli on tehnyt työnsä kuitenkin huomattavasti kevyemmässä päässä. Ja "kanikan motti" kuitenkin senverran massiivisen näköinen , ettei se liioin ilmassa leiju.


    • Hauskapeli

      Tuohon traktorin rakenteluun on ilmeisesti haettu hauskuutta ja huumoria, sillä nyt ei mitään tee, muuta kun pääsee eteenpäin liikkumaan ja voi hajota koska hyvänsä.

    • Onks kukaan kyntännä Fiat Puntolla?

      • Konhaalija

        Akalla on Punto, mutta ei siinä oo nostolaitosta, muuten vois kokeella. Tai, no jos olisi vetokoukku, niin voisihan sillä koittaa vetää hevosfälttiä.


      • kelpaakse

        Mä olen kyntänyt akkaa jolla oli punto? Tosin se oli työsuhde punto.


    • superswedtrac
      • Raavitti

        Nyt näytti tosi peliltä, paitsi ettei ole metsään mitään asiaa. Tr:n mahanalusta täynnä letkuja ym. piuhoja.


      • morteli

        Tuo oli oikein sarjavalmisteinen traktori. Moottoreina käytettiin Scanian koneita ja muu tekniikka oli Ursusta. Ulkonäöstä voi olla montaa mieltä. Myöhemmin länsimaisten komponenttien osuus kasvoi ja hinta nousi liikaa, joten konkurssi oli edessä.
        Ainakin yksi Swed-Trac on ollut Suomessa.


    • Anonyymi

      Eihän siinä ole rekisterikilpeä. Jos omatekoisen haluaa katsastuksen kautta rekisteriinkin ja maaqntielle , on edessä iso työmaa. Aloittaa voi vaikka hytin iskukokeesta, Vakolassa niitä tehdään ja sitten muita tarkastuksia. Pakokaasujen puhtauttakin valvotaan.
      Itse tein omatekoisen Valmetin osista noin 35 vuotta sitten ja sin sen rekisteriin, vaikka ei ollut minkään tyyppipaperin mukainen. Silloin ennen EU-aikaa kun voi anoa erivapautta kunhan lupasi ettei aio tehdä toista samanlaista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2861
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2031
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2016
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe