Vaihdevuosista kukaan ei halua puhua

olenihmeissäni

Kenelläkään ei ole mitään oireita ja vittu ihmettelen. Olen yksin oireitteni kanssa kun kenelläkään ei ole ikäryhmästäni ole mitään oireita.

11

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samaamieltäki

      No , minulla on! Alkoi 47-vuotiaana, olen nyt 51v.
      Itse olen ihmetellyt samaa, että miksei vaihdevuosista puhuta avoimesti. Jopa omassa tuttavapiirissäni asia ohitetaan. Itse olen esim. huumorin sävyisesti kertonut hauskoja kommelluksiani vaihdevuosiin liittyen omassa face profiilissanikin, niin ei, kaikki ohitetaan, kukaan ei puhu, kommentoi , naura niille. Ja tuttavani ovat toki samaa ikäluokkaa ja osa vanhempiakin. Mikä ihmeen tabu tämä nyt on, luonnollinen asia? Todella ärsyttävää.

    • Oppitunneille

      Myöhemmin voi naureskella, mutta sillä hetkellä sitä ei ymmärrä, mikä riivaa. Kaikki suututtaa, väsyttää ja toisaalta on yliärhäkkä. Sanoa paukauttelee kun ei pysty laskemaan kymmeneen. Lähes raivostuu pienestäkin asiasta. Pitäisi olla jokin kurssi 45-vuotiaille, että todella tietävät odottaa mitä on tulemassa ja hakemaan ajoissa estrogeenilääkityksen. Jopa avioero on uhkana kun itsellä mieli kiehuu ja miehellä on villitys.

      • Menomonomatkassa

        Kaikilla oireet eivät ole samanlaisia eivätkä kaikki kärsi pikkuoireilusta niin, että järkikin sumenee. Joten estrogeenejäkään ei kannata kaikkille suositella / kaikkien ottaa, koska ne lisäävät esim. rintasyöpäriskiä. Lääkäri tosin suuttui kuin kieltäydyin niistäkin pillereistä, sillä luonnollisemmallakin lääkinnällä pärjää hyvin, jos kysymyksessä ovat vain enimmäkseen viihdevuodet.


      • Oppitunneille
        Menomonomatkassa kirjoitti:

        Kaikilla oireet eivät ole samanlaisia eivätkä kaikki kärsi pikkuoireilusta niin, että järkikin sumenee. Joten estrogeenejäkään ei kannata kaikkille suositella / kaikkien ottaa, koska ne lisäävät esim. rintasyöpäriskiä. Lääkäri tosin suuttui kuin kieltäydyin niistäkin pillereistä, sillä luonnollisemmallakin lääkinnällä pärjää hyvin, jos kysymyksessä ovat vain enimmäkseen viihdevuodet.

        Ymmärsin että aloittajalla niitä oireita on, vieläpä voimakkaita. Ei tietenkään silloin mitään hoitoa, jos lievien oireiden kanssa hyvin pärjää ilman lääkkeitä tai luonnonlääkityksellä. Tunnen monta, jotka eivät koe lähes lainkaan oireita, varsinkin vähän pullukammat.
        Itse lyhyen estrogeenilääkityksen lisäksi löysin monesta muustakin helpotusta; avantouinnista, liikunnasta ja terveellisestä ruoasta. Tällä hetkellä en syö napin nappia, kun ei ole niin mitään vaivaa. Tai itseasiassa sellaisia "lämpökohtauksia" on joskus, ei kuitenkaan niin että pusero kastuu. Taitaa olla asennekysymys en koe näitä lämpötuntemuksia vastenmielisinä. Outo on ollut suuttuva lääkäri, vai perusteliko sillä että estrogeeni suojaa luustoa, eli hyvät ja huonot puolet on.


      • Viihdevuodetolijameni

        Kommentoin "oppitunneille" 31.3. klo 22:14 kommenttia, en aloitusta. En ole pullukka - enää. Itse ajattelen niin, että lääkäri suuttui siitä syystä, ettei saanut omia bonuksiaan, kun ei saanut meitsiä ostamaan pillerilastiaan.


    • Kirka

      57v ei ole mitään oireita.

    • Lemmenkäinen

      Vaimolle sattui joskus 15 v sitten.- Senjälkeen ei oo seksi kiinnostanut :(

    • progyn

      Hakeudu sellaiseen jengiin, joka on kiinnostunut keskustelemaan tästä aiheesta. Naiset ovat erilaisia oireittenkin suhteen eikä kaikki halua kaikissa porukoissa keskustella tästäkään. Osa ei edes ymmärrä mistä on kyse.

      Suomi24 -Terveys-Naisten terveys-Vaihdevuodet on yksi mahdollisuus, jos haluaa nimettömänä keskustella jostain ongelmasta eikä lie kielletty kertoa hassuja juttujakin.

      Oletko Facessa? Sieltä löytyy ainakin 2 vaihtariryhmää. Ite olen siinä ryhmässä, missä ei mainosteta kovin paljoa eikä ainakaan painosteta mihinkään. Moni yrittää olla luomuna ja keskustelevat sitten niistä vaihtoehdoista (luontaistuotteet). Ite luen niitä ketjuja, jotka koskettaa mua t. naiset tulevat käymään läpi jotain minkä olen jo käynyt läpi ja kerron oman näkemykseni.

      On mullakin tuttuja, jotka eivät halua tästä ainakaan kasvokkain puhua.

    • häväistys.ohi.jo

      Vaihdevuosia ilkutaan, ainakin ilkuttiin ennen, siksi kai siitä ei haluta puhua.
      Jos nainenkin oli joskus "oudolla tuulella" esim. töissä, ei vain veemäinen miespomo,
      niin naisen selän takana ilkuttiin "sillä on menopaussi, koettakaa ymmärtää"
      eikä kuitenkaan koetettu ymmärtää vaan naureskeltiin.
      Semmoiset on asenteet.
      Meidät on naiset on häväisty hiljaiseksi.

      • Merkillistä

        Totta turiset. Ja asenteet muuttuvat hyvin hipihiljaista tahtia, jos ollenkaan. Ihmismieli on jämähtänyt, vaikka tekniikka kiitää.


    • vanhaäijä-

      Meirä Almall o ollut mummotauti jo koht 10 vuott.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1303
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1157
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe