Onko collie suojelukoira

Kons

Hei onko collie suojelukoira ja onko teidän koirat ikinä yritäneet suojella/pelastaa teidät

23

1188

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niiin

      No ei todellakaan ole, vaikka eiköhän kaikki koirat jonkinverran koita suojella laumaansa.
      Oma collieni meni kyllä ennemmin mun taakseni turvaan jos sitä jokin pelotti.

      Naapurilla oli kaks hevosta (suokki ja sheltti) ja todella vihainen saksanpaimenkoira. Jos koira oli pihalla se koitti aina mun koiran kimppuun, mun sepä meni hevosten alle turvaan. Hevosia se sakukin pelkäs.

      • Tähän pitää lisätä, että omistaja (sekä koiran että hevosten) väitti et ne hevoset vihaa koiria. Ei ne kyllä tuntunu vihaavan muita kuin hänen omaa koiraansa. Veikkaan et tää vihainen saku oli joskus huonolla menestyksellä koittanut käydä hevosten kimppuun. Hevoset, vaikka saaliseläimiä ovatkin, osaavat kyllä kahdestaan puolustautua yhdeltä 1/20 pienemmältä typerykseltä.
        Koko susilaumankaan on aika vaikea saalistaa hevosta, vaikka joskus tuurilla siinä onnistuvatkin. Silloinkin saaliiksi jää joko huonokuntoinen tai varsa, ei koskaan hyväkuntoinen hevonen.

        Mun collie tuli hyvin toimeen niiden heppojen kans.


    • Kons

      Kiitos sulle vastauksista lisää vastauksia saa antaa

    • Kons

      Saa laitaa lisää vastauksia ja sitä minä odotankin kaikilta

      • vainotaankosinua

        Miksi koet tarvetta suojeluun?


    • Kons

      Minä kysyn kysymykset täällä etkä sinä! Odotan sinulta että menet pois minun ketjustani.

    • Kons

      Minullahan ei ole tarvetta suojeluun pärjään ihan itsekin kysyin että mites muilla on koirien kanssa lue alku viestini ehkä sitten ymmärrät mitä tarkoitin

      • vainotaankosinua

        Miksi asia kiinnostaa sinua? Vastaa kysymykseen.


      • Kons

        Kuule aijon hankia joskus collien no onko hyvä vastaus


    • eioleei

      Ei ole suojelukoira, sen verta ehkä saattaa suojella kuin muutkin koirat omia perheenjäseniä muttei samalla lailla kuin siihen tehtävään alun alkaenkin jalostetut rodut.

      • Kons

        Vastatkaa kilttit te ootte ihan parhaita


    • eisblumen

      Ei. Collieilla ei kuulukaan olla suurta puolustushalua.
      Suurin osa collieista ilmoittaa haukulla kauempana olevan uhkan (tai "uhkan"), mutta uhkan lähestyessä väistää ohjaajansa sivulle/taakse (hihnassa). Tällainen ilmoittaminen erityisesti laumakäytöksenä toki saattaa säikyttää epätoivotun lähestyjän tiehensä, mutta harvassa on se collie joka käy kiinni vaikka kyseinen henkilö tulisikin kosketusetäisyydelle.
      Omanikin ilmoittavat äänelllään ja kun niitä on useampi niin kukaan ei ole yrittänytkään tulla lähelleni. Tiedän koiristani etteivät ne mitään tekisi.

      Vain muutamia collieita tiedän, jotka ovat esimerkiksi luonnetestistä saaneet arvioksi 'suuri puolustushalu' - suurin osa näistäkin on sellaisia, joiden testien videot olen katsonut ja ovat näyttäneet siltä että jos hyökkäys vietäisiin loppuun niin nekin väistäisivät eivätkä kävisi tosissaan päälle.

      TLDR; Ei collie ole suojelurotu.

      Miksi kysyt?

      • Kons

        Kiitos sinulle ihana vastauksesta no minä vastaan nyt sinun kysymykseen olen aina ollut valtava collie fani ja ajon. Itsekin joskus hommata collieita narttuja siis


      • minelan
        Kons kirjoitti:

        Kiitos sinulle ihana vastauksesta no minä vastaan nyt sinun kysymykseen olen aina ollut valtava collie fani ja ajon. Itsekin joskus hommata collieita narttuja siis

        Minulla on ollut 7 collieta vuodesta 57 Claudia Sundbergilta von Durschwald kennelistä ja kokemuksesta tiedän, että colliella ei ole puolustuskykyä, melkein päinvastoin, tahtovat olemaan arkoja ja sitämyötä vatsaongelmaisia.


    • juupasenkyllä

      No ei todellakaan ole. Itselläni on ollut 3 collieta, kaikki ihania luonteeltaan mutta paremminkin arkoja ja lempeitä. Hyvin viisaita ja oppivaisia.

      Linkki https://www.hankikoira.fi/koirarodut/collie-pitkakarvainen-ja-sileakarvainen
      "Collie on lähtöisin Skotlannista, jossa sen juuret paimenkoirana ovat hyvin vanhat. Aikojen saatossa paimennustehtävät vähenivät, mutta paimennusominaisuudet ja yhteistyöhalu pyrittiin säilyttämään rodussa. Collie onkin helposti koulutettava, toiminnanhaluinen ja sosiaalinen rotu.

      Tänä päivänä collien pääasiallisin tehtävä on olla monipuolinen harrastuskoira ja perheenjäsen. Aiempia työtehtäviä ovat tulleet korvaamaan monet koiraharrastuksen muodot, kuten palvelus- ja pelastuskoirakokeet, tottelevaisuuskokeet, agility-kilpailut ja rallytoko. Myös paimennus on nostamassa päätään collieharrastajien ja kasvattajien keskuudessa."

      • Kons

        Nyt ette ymmärtäneet kysymystäni kysyin onko teidän koirat ikinä suojeleet/pelastanut. Emäntiään/isäntiään. Eli teitä


      • Kons kirjoitti:

        Nyt ette ymmärtäneet kysymystäni kysyin onko teidän koirat ikinä suojeleet/pelastanut. Emäntiään/isäntiään. Eli teitä

        No, kuulin tästä puolisoltani.
        Luulin ettei mun collie edes osaa suojella kun kuka tahansa sai tulla sisälle (asuimme silloin maalla eikä ovi ollut koskaan lukossa jos olimme kotona).
        Sit kerran emäntä järjesti Tupperikutsut. Paikalla siis vain naisia ja minä miehenä lähdin tietysti muualla. Kun sitten yhden naisen puoliso yritti käväistä kylässä, niin tää colliepa suostunut päästämään yhtään miestä sisälle kun minä olin poissa.


    • minelan

      Ei ole.

    • Collie

      Meillä lyhytkarvainen collie.Paimennusvietti on kova ja samoin vahtivietti.Mielestäni suojeluviettiäkin löytyy,kesällä kun menemme uimaan,ja koira näkee että sukelletaan,pää häviää pinnan alle,viimeistään silloin koira lähtee uimaan ja ui tätä sukelluksessa olevaa kohti.Liikuntaa paljon tarvitseva rotu,rakastettava pussailija.Jäärä välillä,hellin hanskoin kohdeltava,eli toimii vaan "porkkanalla" ei "kepillä".Viisas ja arka.Kuivaruoka ei sopinut,ostin suomesta,tilasin saksasta.Rupesimme barffaamaan, vitamiinit ja hivenaineet apteekista tablettina Aptus multidog senior 1tbl/10kg,maksanmakuinen.Herralle ei kyllä kelpaa jos ei laita floran pullomargista tippaa pillerin päälle.Mutta syö kuitenkin sen sit kiltisti.Ja ainut sopiva punkkikarkote on Simparica(reseptillä).Eilen soitin ell,ja hän laitto puhelinreseptin apteekkiin.Se on niin hyvää ettei tartte päälle pullomargistakaan=).Collie on ihana rotu,metsälenkeillä voi pitää irti kun hänellä ei ole riistaviettiä.Tulee muiden koirien kanssa toimeen...kerrassan rakastettava pakkaus.Tuo lyhytkarvaisen turkki on mainio,huokaisin helpotuksesta että on lyhyt turkki, kun sitä sopivaa ruokavaliota etsittiin.Osta Collie, jos sinulla on aikaa sille,ja sitoudut siihen 100%:sti,meillä hän on ollut maailman paras ostos jo 7,5vuotta(toivottavasti on vielä ainakin toiset 7,5) =)....suosittelen lämpimästi

    • rewtwewe

      Mihin kukaan tarvitsee "suojelukoiraa?" Puremaan lapsia naamaan vai?

      • Kons

        Anteeksi kuinka?


      • Anonyymi

        Sanoinko että tarvitsen suojelu koiraa?


    • Anonyymi

      Meillä oli 30v sitten tyttö collie ja se oli hyvin vahva paimen ja suojelu kyllä laumaansa.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6579
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4243
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2647
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2040
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1558
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1407
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1111
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1066
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe