Silja Line ei käytä puhdasta maasähköä kuten Viking Line, vaan Silja Linen dieselit raksuttavat satamassa yötä päivää. Taidanpa vaihtaa risteilyfirmaa. https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006037409.html
Silja Linen dieselit saastuttavat Helsingin ilmaa
46
<50
Vastaukset
- Provolles.hoh.hoijaa
no hyvä ettei enää Virolainen Tallink Silja toimi noin
on opittu viimeisen 10 vuoden aikana jotain
erillistä "Silja Lineahan" ei ole nykyään olemassa
on vain tallink silja jolla on tuo tuotemerkki "silja line" ...
ja onhan tallink silja saattanut aluksensa mahdolliseen maasähkön käyttöön viime telakoinneillaan
24/7 elämäsi provoillen "siljaa" suomi24:lla? - Taas-väärin
Väärää tietoa. Siljat öisin merellä, eivät satamassa.
Vaihda ihmeessä firmaa. Se kun vähentää aiheuttamaasi saastetta merkittävästi.- vaihdettu
Vaihdoin jo "M/S Romantic"-risteilijästä VG Mariellaan. Viking on muutenkin ymp. asioissa edelläkävijä, koska ajavat mm. Turussa maakaasulla.
- kinkit.skeidaa
vaihdettu kirjoitti:
Vaihdoin jo "M/S Romantic"-risteilijästä VG Mariellaan. Viking on muutenkin ymp. asioissa edelläkävijä, koska ajavat mm. Turussa maakaasulla.
Minkähän firman koneet tulevat Vikingin kiinalaiseen alukseen. Kinkit eivät ainakaan osaa tehdä dieselsähkömoottoreita.
- Värtsilästä
kinkit.skeidaa kirjoitti:
Minkähän firman koneet tulevat Vikingin kiinalaiseen alukseen. Kinkit eivät ainakaan osaa tehdä dieselsähkömoottoreita.
Värtsiläläiset (ei Venäjän). https://www.wartsila.com/media/news/20-11-2017-wartsila-will-deliver-high-efficiency-and-low-emissions-for-new-viking-line-ferry
- ei.niin.väärin
Siljat öisin merellä, vaan öisinkin poikkeevat satamassa, tallinksiljat kun ovat vain nykyisin
- Värtsilänkunta
kinkit.skeidaa kirjoitti:
Minkähän firman koneet tulevat Vikingin kiinalaiseen alukseen. Kinkit eivät ainakaan osaa tehdä dieselsähkömoottoreita.
Millainen on se dieselsähkömoottori? Onko dieselsähkö jotenkin tavallisesta sähköstä poikkeavaa sähköä?
Värtsilää ei taida olla ainakaan laivamoottoritehtaissa, Wärtsilä kyllä on. - naulatehdaskin
Värtsilänkunta kirjoitti:
Millainen on se dieselsähkömoottori? Onko dieselsähkö jotenkin tavallisesta sähköstä poikkeavaa sähköä?
Värtsilää ei taida olla ainakaan laivamoottoritehtaissa, Wärtsilä kyllä on.Suomen kielessä ei käytetä enää tuplaveetä. Se tuplavee-Värtsilä on sama Värtsilään perustettu konepaja kuin yksöisvee-Värtsiläkin. Heillä oli myös oppilaitos Joensuussa ainakin vielä 1980-luvulla.
- WVärtisilöitä
Värtsilä, entinen kunta, liitettyTohmajarven kuntaan.
Värtsilä, kaupunki Venäjän Karjalan tasavallassa
Värtsilä, rautatieasema Venäjän Värtsilässä
Wärtsilä, Järvenpään kaupunginosa
Wärtsilä Oyj, suomalainen pörssiyhtiö.
- kevyttäonilma
Lähden ensi yöksi Sally Albatrossille Emma Karin kanssa. Hytissä keskustelemme maa ja ilmasähköstä. Aamiaisella tutustumme kevytsähköön, jota käytetään eduskunnan päätöksenteossa.
- linkkisi-uutisessa
tosin ei ole kirjoitettu fanittamastasi "silja line" sanallakaan
mielikuvitus taas kiidossa sulla, maa kutsuu kuitenkin - ja_sekin_sanoo_put_put
Kuten jutussa todetaan, sähköä tehdään apukoneella joka ei paljon kuorma-auton koneesta eroa.
- niinjoo
Jutun mukaan neljä laivaa vaatii sähkötehoa 100 megawattia, eli yksi laiva 25 megawattia.
Dieselin hyötysuhde on vm.1990 laivadieselissä noin 45 prosenttia https://www.wartsila.com/sustainability/innovating-for-sustainable-societies/improving-efficiency
Näin dieselin tehon tulee olla 55 megawattia, eli hevosvoimina noin 74 000. Aika iso kuorma-auton kone.
Maailman tehokkain kuorma-auto Hybridi-Sisu on 1140 hevosvoimainen. https://www.ammattilehti.fi/uutiset.html?a100=96385 - dippadaadappadii
Kaikkea jutuista löytääkin. Myös tiedon, että "Muuntaja on tehokas, neljä megawattia. Sen kautta korkeajännitejohto johtaa sähköä laivan laitteisiin."
Silja Serenaden ja Symphonyn koneteho on noin 32,5 MW, jolla laivaa ajetaan matkavauhtia myös jäissä, joten eipä sitä kaikkea tehoa taideta satamassa lilluttaessa tarvita.
- tietävä
Ne "saasteet" eivät ole vielä mitään jos vertaa moniin muihin maihin, mene vaikka Belgian ja Englannin satamakaupunkeihin niin näet. Monissa kohteissa on suuria ruskeita saastepilviä tehtaista liikenteestä jaktuvasti, jotka voivat vaikeuttaa hengittämistä/aiheuttaa allergiaa sun muuta. Puhumattakaan Intiasta, Kiinasta ym. On paljon paikkoja joissa täytyy kulkea hengityssuojain kasvoilla.
- Apukoneet
Ei kai kukaan oleta kyseessä olevan jostain muusta kuin apukoneista.
- TonkiPutki
Aivan sekopäiden juttelua!!
- turhaa.tyhjäkäyntiä
Minkä vuoksi ne tarvitsevat sähköä parkissa ollessaan? Esimerkiksi jääkaapit saa toimimaan kaasulla. Jos siivoojat kaipaavat valoa, niin ledivalot palvat useamman tunnin akuillakin. Ulkokannelle voi laittaa vaikka aurinkopaneeleita, joista apuvirtaa akkuihin. Miksei vaikka pienen tuulimyllynkin, koska rannikolla tuulee lähes aina.
- äänikuuluu
Entä minkä vuoksi ne tarvitsisivat sähköä edes liikkeellä ollessaan, siis jos ajatuksesi olisi realistinen?
Niin Silja (Tallink) kuin Viking Linekin ovat kyllä jo monia vuosia käyttäneet lähes poikkeuksetta maasähkömahdollisuutta esim. Helsingin satamassa. Laivojen moottorien käyttämisestä satamassa oli joskus 20 vuotta sitten siellä sataman tuntumassa asuvien toimesta iso itku ja valitus ja muutoksia sen jälkeen tosiaan tehtiin. Tuolloin valitettiin tosin etupäässä melusta! - muutamiasyitä
äänikuuluu kirjoitti:
Entä minkä vuoksi ne tarvitsisivat sähköä edes liikkeellä ollessaan, siis jos ajatuksesi olisi realistinen?
Niin Silja (Tallink) kuin Viking Linekin ovat kyllä jo monia vuosia käyttäneet lähes poikkeuksetta maasähkömahdollisuutta esim. Helsingin satamassa. Laivojen moottorien käyttämisestä satamassa oli joskus 20 vuotta sitten siellä sataman tuntumassa asuvien toimesta iso itku ja valitus ja muutoksia sen jälkeen tosiaan tehtiin. Tuolloin valitettiin tosin etupäässä melusta!Kun matkustajat tulevat laivaan, niin sähköä tarvitaan mm. karaokelaitteeseen ja hedelmäpeleihin. Laivan navigointiin käytettävä tekniikka ja laivan sijainnin kertova AIS-lähetin vaativat myös sähköä, jota ei satamassa ollessa tarvita. Taitaa olla niin ettei isommissa laivoissa ole enää suoraa vaijeriyhteyttä ruorista peräsimeenkään, vaan ohjailu tehdään sähköisillä toimielimillä.
- vielävähän
muutamiasyitä kirjoitti:
Kun matkustajat tulevat laivaan, niin sähköä tarvitaan mm. karaokelaitteeseen ja hedelmäpeleihin. Laivan navigointiin käytettävä tekniikka ja laivan sijainnin kertova AIS-lähetin vaativat myös sähköä, jota ei satamassa ollessa tarvita. Taitaa olla niin ettei isommissa laivoissa ole enää suoraa vaijeriyhteyttä ruorista peräsimeenkään, vaan ohjailu tehdään sähköisillä toimielimillä.
Tieto ohjaamosta peräsinkoneistolle välitetään signaalina satelliitin kautta.
- äänikuuluu.väärin
äänikuuluu kirjoitti:
Entä minkä vuoksi ne tarvitsisivat sähköä edes liikkeellä ollessaan, siis jos ajatuksesi olisi realistinen?
Niin Silja (Tallink) kuin Viking Linekin ovat kyllä jo monia vuosia käyttäneet lähes poikkeuksetta maasähkömahdollisuutta esim. Helsingin satamassa. Laivojen moottorien käyttämisestä satamassa oli joskus 20 vuotta sitten siellä sataman tuntumassa asuvien toimesta iso itku ja valitus ja muutoksia sen jälkeen tosiaan tehtiin. Tuolloin valitettiin tosin etupäässä melusta!Niinpä, vuosia ovat käyttäneet maasähköä, vaikka "Alukset eivät käytä maasähköä, koska töpselipaikkaa ei toistaiseksi ole. Satama vasta selvittää korkeajänniteliittymän tarvetta Eteläsatamassa."
- mites-mittasit
"ei käytä puhdasta maasähköä"
ei se kivihiilel tuotettu "maasähkö" vissiin kovinkaan puhasta ole
Helen tuottaa stadissa sähkön osin kivihiilen avulla- satamaköhä
Mittaa ikkunalaudalla olevan nokikerroksen paksuuden.
- satamaköhälle
satamaköhä kirjoitti:
Mittaa ikkunalaudalla olevan nokikerroksen paksuuden.
ei helen tuota energiaansa satamassa ,,,
nokikerroksesi sijaisee toisella ikkunalaudalla helsingissa - suodattimet
satamaköhälle kirjoitti:
ei helen tuota energiaansa satamassa ,,,
nokikerroksesi sijaisee toisella ikkunalaudalla helsingissaTaitaa olla Helenillä hieman paremmat suodattimet pakoputkissaan mitä Silja Linen vanhoissa diesellaivoissa.
- suodattimillesi
suodattimet kirjoitti:
Taitaa olla Helenillä hieman paremmat suodattimet pakoputkissaan mitä Silja Linen vanhoissa diesellaivoissa.
tosin hiili ei vain ole puhtaan energian juttuja
- huolloistakiinni
suodattimet kirjoitti:
Taitaa olla Helenillä hieman paremmat suodattimet pakoputkissaan mitä Silja Linen vanhoissa diesellaivoissa.
paljolti vaikuttaa miten Tallink Silja on on aluksiaan huollattanut
- verolla.ilma.puhtaaksi
Saastuttavalle laivamatkailulle on syytä asettaa vastaavat ilmastoverot kuin lentoliikenteellekin. Laivat joissa ei ole rahtikapasiteettia pitäisi kieltää kokonaan.
- RoRot-verotta
"Laivat joissa ei ole rahtikapasiteettia pitäisi kieltää kokonaan." Ei siis koskisi autolauttoja.
- ei.koske.ei
RoRot-verotta kirjoitti:
"Laivat joissa ei ole rahtikapasiteettia pitäisi kieltää kokonaan." Ei siis koskisi autolauttoja.
Ei tietenkään. Autolautoilla mahdollistetaan kahvin ja banaanien tuonti Suomeen, ja tervan vienti Suomesta ulkomaille. Tervan ansiosta puulaivat saadaan pitkäikäisiksi, jolloin hiilinieluja tarvitsee kaataa harvemmin.
- Dkldpdpd
Vaihda soutuveneeseen niin matkustat ympäristöystävällisesti.
- Anonyymi
Aloittajan piereskely saastuttaa ilmaa.
Mitä tekemistä tuollakin aloituksella on matkailun kanssa!
Luotseja tarvitaan. - Anonyymi
Vähemmän ne saastuttavat kuin espoolaisten autot.
- Anonyymi
Eipä tuolla ole isossa kuvassa merkitystä, kun vertaa muun liikenteen päästöihin kaupungissa.
- Anonyymi
Saattaa tupruttelu lähitulevaisuudessa vähentyä, kun Helsingin satama lisää maasähkötarjontaansa. https://yle.fi/uutiset/3-11101786
"Ensi vuonna uusi maasähkövalmius saadaan Helsingin Eteläsataman Tukholman liikenteeseen. Vuonna 2021 vuorossa ovat Tallinnan liikenteen nopeat alukset ja ensimmäinen risteilijälaituri Hernesaaressa saa maasähkövalmiuden 2022."- Anonyymi
Aivan. Tämä keskustelu on ollut täyttä apulantaa. Ei ole ollut laivalla mahdollisuutta ottaa maista sähköä. Ei se ihan sillä syteemillä tule, että vedetään roikka terminaalille ja pistetään töpseliin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan. Tämä keskustelu on ollut täyttä apulantaa. Ei ole ollut laivalla mahdollisuutta ottaa maista sähköä. Ei se ihan sillä syteemillä tule, että vedetään roikka terminaalille ja pistetään töpseliin.
Kyllä Viikinki laivat ovat käyttäneet Helsingissä ''maasähköä'' jo pitkään
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006037409.html - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä Viikinki laivat ovat käyttäneet Helsingissä ''maasähköä'' jo pitkään
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006037409.htmlOpettele ymmärtämään lukemasi: "Silja Linen dieselit saastuttavat Helsingin ilmaa".
Viking ja SIlja eivät ole sama. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Opettele ymmärtämään lukemasi: "Silja Linen dieselit saastuttavat Helsingin ilmaa".
Viking ja SIlja eivät ole sama.Mitä uutta. Niinhän nuo "kaiken tietävät" ovat aina olleet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Opettele ymmärtämään lukemasi: "Silja Linen dieselit saastuttavat Helsingin ilmaa".
Viking ja SIlja eivät ole sama.Opettele katsomaan mihin viestiin vastattiin......
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Opettele katsomaan mihin viestiin vastattiin......
Ei tartte. Ketjun aihe on heti ekana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Opettele katsomaan mihin viestiin vastattiin......
Kiikaroi sinä vaan funikulaarista myrskytuulta turojen keskellä.
- Anonyymi
Huom. Koskee vain SIljan fieseleitä. Ei mitään muita laivoja Helsingin missään satamassa eikä tietenkään rekkoja tai muita diesel-autoja.
- Anonyymi
Jos ovat vielä kaksitahtisia niin savuttavat sitäkin enemmän. Moni muistaa vielä Wartburg autot, joiden perässä leijaili sankka savupilvi.
- Anonyymi
Tämäkö muka liittyy laivamatkailuun.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4013318Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3151546En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n841332- 1081321
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991315Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591265- 481175
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi801072Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa26975- 33857