Vanhuksen sairaalalasku.

UjoPappa

Saan työeläkettä n.900 € ja kansaneläkettä n. 200 €/kk käteen.
Vuokrani on n. 500 €, johon saan asumistukea n. 200 €/kk.
Käteen minulle jää siis n. 800 €/kk jolla elelen oikein mukavasti mutta ei säästöönkään mitään jää, joskus on loppukuussa jokunen satanen.

Jouduin tuossa sairaalaan rytmihäiriön takia ja lasku oli yli 900 € ja päälle lääkkeet jotka tulevat maksavat yli 200 €/kk. Aiemmat lääkekuluni olivat alle 20 €/kk.
Ajattelen kauhulla seuraavaa sairaalakeikkaa.

Onko minulla mitään mahdollisuutta saada KELAlta korvausta tai kunnalta sosiaaliavusta näihin menoihin vai olenko liian suurituloinen?

19

232

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 167-176

Hae Kelalta toimeentulotukea. ainakin sille kuukaudelle jona tuo sairralalasku erääntyy pitäisi saada.
      https://www.kela.fi/toimeentulotuki

Kunnalta et saa mitään ellet hae ensin Kelalta, mutta ei tarvitsekaan koska terveydenhoitomenot kuuluu perustoimeentulotukeen ja ne hoitaa Kela.

• UjoPappa

Kiitän hra 167-176:tta vastauksesta.
      Olen huomannut että olet todellinen tietopankki palstan köyhille ja kiitos siitäkin.

Tuumailen tässä että jos sairaala- ja lääkemenoni vielä jatkossa kasvavat niin joudun toimeentulotukikierteeseen.
      Olen tehnyt töitä kuin myyrä 55 vuotta ja nyt olen joutumassa KELAn armoille.
      Ennen kai meitä sanottiin kunnan eläteiksi.

Tämäkö on kaikkien sairastavien vanhuksien kohtalo?

• 167-176

Minä pääsen ehkä eläketuelle lokakuun alusta sitten pärjään sillä ja asumistuella toistaiseksi ja jää vielä pari sataa kuussa enemmän käteen kun nyt. Nyt menee lääkkeisiin keskimäärin lähes satanen kuussa jotka nyt Kela maksaa, jatkosta en muuta tiedä mutta pienehkö leikkaus on odotettavissa, toivottavasti se keretään tehdä ennen eläketuelle jäämistä. Viisi kertaa on tullut oltua leikkauspöydällä ja sen lisäksi kaksi kertaa olen päässyt karkuun 😀 Ihan rutiinujuttu tuo leikkauskin tällä kertaa on eikä tarvetta karkaamiselle ole, päin vastoin odotan sitä.

"Tämäkö on kaikkien sairastavien vanhuksien kohtalo? "
        Voi se olla pahempikin ainakin jos sama meno jatkuu vaalien jälkeen mitä se on nyt viimeiset 4 vuotta ollut.

• UjoPappa

Kiitos vastauksesta ja toivon että saat viettää monia hyviä eläkevuosia.

Muistan lämmöllä aikoja jolloin oma iso- äitini oli hyvässä hoidossa Hgin Kustaan Kartanossa. Siellä oli vanhoilla hyvät oltavat.

Nyt rahan säästön varjolla vanhukset jätetään heitteille. Mikään muu ei eliitillemme merkitse kuin raha, raha, raha....

Onko köyhille vanhuksille enää edes olemassa vanhainkoteja niin kuin ennen vai onko meidän kaikkien kuoltava koteihimme yksinäisinä?

• 167-176
        UjoPappa kirjoitti:

Kiitos vastauksesta ja toivon että saat viettää monia hyviä eläkevuosia.

Muistan lämmöllä aikoja jolloin oma iso- äitini oli hyvässä hoidossa Hgin Kustaan Kartanossa. Siellä oli vanhoilla hyvät oltavat.

Nyt rahan säästön varjolla vanhukset jätetään heitteille. Mikään muu ei eliitillemme merkitse kuin raha, raha, raha....

Onko köyhille vanhuksille enää edes olemassa vanhainkoteja niin kuin ennen vai onko meidän kaikkien kuoltava koteihimme yksinäisinä?

Leppoisia eläkevuosia sinullekin.
        Sain tänään lähetteen tuonne leikkaukseen, varmaan jo kesällä sinne pääsen.

Nykyisin on palvelutaloja ja niiden taso vaihtelee. Vanhainkotikin vielä on melkein näköyhteyden päässä.
        Kävin tänään katsomassa äitiäni joka on kunnallisessa palvelutalossa, ollut siellä yli 2 vuotta, siellä on hyvä hoito ja palvelu pelaa. Sanon joskus hoitajille että minäkin tulen sitten aikanaan tänne. Jos tällainen meno jatkuu niin voi olla että vielä sieltäkin joutuu kanteluita tekemään elleivät sitten kiellä moista "huvia".

• gaasa

Sen lisäisin vielä että kun/jos sellaisia kuukausia on että hiukan säästöön jää niin pistä komeroon sellainen raha käteisenä. Tämä varmentaa sitä toimeentulotukea kuukautena jolloin sille tarvetta.

• 167-176

Hyvä neuvo.
        Kannattaa myös varautua Kelan pereseilyyn eli siihen että Kelan virkanilkit valehtee, vääristelee asioita ja tekevät tahallisia virheitä asiakkaan vahingoksi. Ennen kutsuin tuota perseilyä sian peluuksi mutta nyt Kela on mennyt niin pitkälle että siatkin suuttuisivat jos toimintaa sanottaisi sian peluuksi.
        Moni Kelan virkanilkki kuvittelee olevansa maailman herra mutta oikesti on vain tyhjä persläpi maailmankaikkeudessa.

• 167-176

Olisin kyllä mielelläni lukenut tuon poistetun viestin kun en kovin vähästä säikähdä.

• kirkonrott
        167-176 kirjoitti:

Hyvä neuvo.
        Kannattaa myös varautua Kelan pereseilyyn eli siihen että Kelan virkanilkit valehtee, vääristelee asioita ja tekevät tahallisia virheitä asiakkaan vahingoksi. Ennen kutsuin tuota perseilyä sian peluuksi mutta nyt Kela on mennyt niin pitkälle että siatkin suuttuisivat jos toimintaa sanottaisi sian peluuksi.
        Moni Kelan virkanilkki kuvittelee olevansa maailman herra mutta oikesti on vain tyhjä persläpi maailmankaikkeudessa.

Tuota Kelan perseilyä sain kokea minäki vuosina 1996.-2005 Työkyvyttömyden alkaessa
        vuoteen 2005 asti.Yleisen syyttäjän kautta sai vasta Vakuutusoikeudesta puoltavan
        lausunnon/koska paikallisen Kelan virkailija pisti Keskustalaisena hanttiin.
        Kuolemaa oltiin lähellä' ja ollaan vieläkin pienellä työkyvyttömyyseläkeellä.
        Silloiset eläkelait palveli vakuutusyhtiöiden etuja ja vielä kun vakuutuyhtiöiden päättävissä elimissä oli silloinen SDP päätävä valta saatiin pitkitettyjen vuosie
        takaa pieni työkyvyttömyyseläke aikaiseksi johon ei pienet indeksit vaikuta.
        Hyvä neuvo.

• turhaan-maksoit

Ei tuota 900€ laskua olisi edes täytynyt maksaa sillä maksimi on 686€ tänä vuonna ja siitä ylimenevät vuodepaikka,polikliniikka,terveyskeskusmaksut on ilmaisia ilman omavastuuta eli miksi et maksanut vain 686 kuten muori teki jakävi kelassa ja nyt on kaikki ilmaista vaikka olisi vuodepotilaana 100 päivää lisää.

• Tööttööt

Tämähän on taas noita provo aloituksia. Numeronilkin alulle panema juttu, että saa kommentoida omiin kirjoituksiinsa. Sen jutut ovat niin tuttuja ja kirjoitukset tunnistettavissa, että ihme jos joku muu vielä edes viitsii noihin kommentoida paitsi nilkki itse.

• 167-176

Höpö höpö, ei ole minun kirjoittamaa tässä ketjussa kun ne viestit jotka on nimimerkillä 167-176.
        Ja mitä sinnä kuvittelet asialle mahtavasi vaikka kaikki olisi minun kirjoittamaa eri nimimerkeillä? Et yhtään mitään. Jokainen saa vapaasti tehdä itsensä naurunalaiseksi jos niin haluaa tehdä ja sinä sen teit juuri tuolla väitteelläsi jota tuskin kukaan uskoo eikä se minua liikuta tippaakaan vaikka joku uskoisikin.

• UjoPappa

Miksi minun kirjoitustani epäillään provokaatioksi?
      Tarkoitukseni ei varmasti ollut ketään ärsyttää tai suututtaa:
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Provokaatio

Aloitukseni on täyttä totta joka sana ja kummastelen todellakin sitä jos se on jotakuta ärsyttänyt.

• 167-176

Tuo sama häirikkö on ennenkin esittänyt tuollaisia väitteitä ja syyttää minua provoista, kai tuollaistkin järjettömät ja perättömät väitteet kuuluu sanavapauteen. Ei tuosta kannata välittää.

• UjoPappa

Sananvapauteen kuuluu nykyisin myös vastuu sanomisistaan joka edellyttäisi ennen väitteensä julkistamista varmentaa sen todenperäisyys.

Nyt hra Tööttööt nimitteli asiallisesti vastannutta 167-176:tta nilkiksi provokaattoriksi.
      En osaa nyt muodostaa sanayhdistelmästä muuta ajatelmaa kuin jonkinlaisen halveksunnan jonka syitä voidaan vain arvailla. Olisiko se sitä että 167-176 antaa hyviä neuvoja köyhille useinkin mielivaltaisesti toimivaa KELAa vastaan?

Nimimerkki turhaan- maksoit kertoi että vuotuinen sairaskatto on 686 €.
      Onko minulla siis mahdollista saada takaisin maksamaani ylimääräistä sairaalalaskusummaa?

Kysyn tätä siksi että tiedusteluuni asiaa koskien KELAlta pelkään saavani vääriä tai vanhentuneita tietoja jos sieltä vastataan lainkaan.

• 167-176

Minua on nimitelty jos jnkinlaisilla "arvonimillä" joten ei haittaa, tuo nilkki on vanha jutttu mutta provokaattori on uusi joten sain siitä taas uuden "sulan" hattuuni 😁

"Olisiko se sitä että 167-176 antaa hyviä neuvoja köyhille useinkin mielivaltaisesti toimivaa KELAa vastaan?"
        Vaikea sanoa mutta jäljet voi hyvinkin johta "sylttytehtaalle". Tuon takana voi hyvinkin olla se Kelan virkamies nimeltä "Ystävällisesti Kela" joka lähettelee viestejä asiakspalveluun, toisn teen tuosta aina tietopyynnön ja kertaakaan ei viestin lähettäjän nimi ole oikeasti ollut "Ystävällisesti Kela", alan jo epäilä ettei tuon nimistä virkamistä Kelassa edes ole vaikka pitäisi olla kun ei ne Kelan virkamiehet kovin ystävällisä oikeasti ole, varsin suuri osa on valehtelvia viekanilkkejä ja perseilijöitä 😃 Voi tuo häirikkö olla myös ihan joku muu häriintynyt köyhien vihaaja. Varsin säälittävä tapaus hän joka tapauksessa on.

En osaa vastata kysymykseesi mutta Kelan neuvoihin en luottaisi ollenkaan enää missään asiassa, niin monesti ovat asiat ryssineet ja siten maineensa pilanneet.

• UjoPappa

Tuo nimimerkki "Ystävällisesti KELA" kuulostaa hauskan absurdilta.
        Kuka oikeasti uskoo että tämä laitos antaisi oikeaa tietoa missään asiassa jossa se on joutumassa maksumieheksi?

• 167-176
        UjoPappa kirjoitti:

Tuo nimimerkki "Ystävällisesti KELA" kuulostaa hauskan absurdilta.
        Kuka oikeasti uskoo että tämä laitos antaisi oikeaa tietoa missään asiassa jossa se on joutumassa maksumieheksi?

En näe tuossa nimimerkissä mitään absurdia enkä hauskaa, kyllä se on enneminkin perverssiä ja irvokasta.

Lain mukaan pitäisi Kelankin antaa neuvoja ja lain mukaan myös pitäisi voida luottaa sihen että viranomainen noudattaa lakia ja toimii sen mukaan,
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030434#O1L2P8

Käytännössä tuo ei toimi monenkaan viranomaisen kohdalla huonostikkaan kun virkanilkki voi perseillä mielensä mukaan koska virkavastuu ei käytännössä toimi ollenkaan ja rikoslain 40 luku homehtuu käytön puutteessa, ehkä se onkin vain tarkoitettu kulisiksi ulkomaalimalle. Kuinkahan monta pistettä tuostakin suomi sai täysin ansiotta kun valittiin maailman onnellisimmaksi maaksi.

• UjoPappa

Heh heh, mielestäni väite maailman onnellisimmasta maasta on myös perverssi ja irvokas.
        Haluaisinpa nähdä tuon "virallisen" tutkimuksen. Tuohon olisi tietenkin tarvittu ihmisiä jotka ovat asuneet maailman kaikissa maissa.
        Tilastoja voidaan tietenkin tehdä eliitin vääristelemien lukujen perusteella mutta voidaanko valheellisten lukujen perusteilla tehtyjä tuloksia pitää oikeina saati luotettavina?

Tulee mieleeni vuoden journalisti- gaala jossa valemedian toimittelijat jakelevat palkintoja toisilleen ja sitten he taputtavat ja julkistavat eliittimme kustamina tulokset köyhille.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe