Ikkunat ja nurkat vuotaa

lämpökarkaa

Kymmenen vuotta sitten tehty hirsitalo. Talvella tehtiin lämpökamerakuvaus ja suurimmat lämpövuodet nurkissa sekä ikkunoiden ja seinän väleissä. Miten näitä voisi korjata? Kannattaako ikkunoiden tiivistykset tehdä sisä- vai ulkopuolelta ja mitenkä? Nyt näyttää, että väliin vedetty uretaanit.

8

1946

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuuletus_toimii

Meilläkin on säkki ovena ja kalaverkko ikkunoissa.

Ei ole raadon ongelmia.

• Rakennusmestari1955

Olen sanonut satakertaa:

Ottakaa ikkunatehtaan miehet asentamaan ikkunat. Tavallinen timpuri tekee työn huolimattomasti, kun ei ole muuta kun perävalotakuu.

• raksaaja-sh

Ikkunan karmien eristys tehtävä siten että sisäpinta olisi mahdollisimman höyrytiivis ja ulkopuoli vähemmän tiivis. Hirsirakennuksissa joutuu lisäksi huomioimaan liikkumavarat koska puu "elää" kosteusvaihteluissa.

Ei muuta kuin opiskelemaan ja käsitellä kokeeksi ensin yksi ikkuna.

• raksaaja-sh

"Hirsiseinän painuminen tulee ottaa huomioon myös karmin ja seinän välisessä tiivistyksessä. Tärkeintä on käyttää ikkunan päällä ja sivuilla eristettä, joka sallii puun elämisen. Tapauskohtaisesti eristeenä voidaan käyttää esimerkiksi mineraalivillaa, puukuituvillaa, pellavarivettä tai nykyisin myös paisuvaa eristysnauhaa. Moni perinnetietoinen rakentaja ei hyväksy hirsitaloon tiivisteeksi polyuretaanivaahtoa, mutta minä olisin valmis käyttämään elastista vaahtoa etenkin vanhoissa hirsitaloissa, jotka eivät enää juuri painu"
        https://www.ikkunablogi.fi/2016/02/painumisvara-muistettava-hirsitalon.html

ja
        https://www.tiivistalo.fi/hirsitalon-ikkunan-tiivistaminen/

jne

• 93222

Painumaton hirsi ja T****N tai P****N kotimaiset ikkunat, sekä tilattuna niin, että ainakin isoissa/korkeissa on tehdaskaihtimet valmiina. Asennus tehtaanmiehillä jotka asentavat ikkunoita ja ovia ammatikseen.

• raksaaja100

Ikkunan pitäisi olla kiinni karapuussa. karapuun ja ikkunan väli voidaan tiivistää esim. uretaanivaadolla. karapuun ja hirren väli missä usein on ilmavuotoa on sitten taas tiivistettävä niin että hirsi pääsee liikkumaan karapuuhun nähden eli esim. villakaista. ota sisäpuolen vuorilauta irti ja katso missä on rakoja. monesti liian ohut karapuu vääntyy ja hirren ja karapuun välii muodostuu rako joka täytyy tilkitä uudelleen. Ei pitäisi olla mikään vaikea homma hoitaa kuntoon, onnistuu kyllä ihan kotinikkariltakin kunhan hieman miettii mitä tekee.

• Anonyymi

Ikkunat kiinnitetään runkoon uretaanilla niin ei ole siellä vuotoa. Ikkunoihin ilmantuloventtiilit

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6044
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3131
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      25
      2406
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2078
    5. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      345
      1751
    6. Kaikki menevät kouluu tai töihin

Hyvää huomenta vaan. 😊 Minä menen kohta uudelleen nukkumaan. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. 😊☕🎄🧡🐺
      Ikävä
      391
      1737
    7. Et varmaan edes sitä uskoisi

Mutta varattunakin sydämeni on pohjimmiltaan aina kuulunut sinulle. Toivottavasti vielä jonain päivänä saan viimein oll
      Ikävä
      79
      1666
    8. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      1616
    9. Huh, huh. Aitolehti eronnut?

Osui Gekkosessa silmiini uutinen, jossa vihjataan, että Aitolehti olisi kenties eronnut kihlatustaan, joka on viimeksi o
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      1521
    10. Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua

Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n
      Perussuomalaiset
      223
      1374
    Aihe