Asukastiedote!

Psykoterapeutitar

Taloyhtiössänne on havaittu luteita! Oi voi!

43

477

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vcxxdsaf

      Sanamuodosta päätellen ilmoitus on tullut jostain talon ulkopuolelta. Jos siinä ehdotetaan jotain tarkastusta tms., niin kysy siitä isännöitsijältä onko hän tietoinen ja tilannut.

      Voi olla huijaus päästä tunkeutumaan asuntoon. Mikään ei nykyään ole mahdotonta.

      • Psykoterapeutitar

        Ihan on isännöintifirmalta tullut ja isännöitsijän tiedoilla! Voi voi!


    • ö-Öö

      Jaa

      Sama pisti silmiin kuin edellisessäkin kommentissa. Kuka lähettänyt? Jos ei isännöitsijä, tai huoltoliike, kandee ottaa sinnepäin yhteyttä. Tietenkin mahdollisen huijausyrityksen takia, mutta myös, jos taloyhtiössä tosiaan on luteita, se on taloyhtiön asia ja sen pitää olla siellä tiedossa toimenpiteitä varten.

      =DW=

    • ö-Öö

      Hokasin just, oli tullut isännöitsijältä.

      Nojoo, asiahan on sitten hoidossa. Se, millanen ruljanssi luteitten hävittäminen lie, ei kokemusta. Mutta käsittääkseni voi olla pitkäpiimäisempi asia. Aikanaan itänaapurissa oli torakkaongelma. Suuri kerrostalo, ei niistä eroon pääse mitenkään, vaikka talon kokonaan myrkyttäisi, kadun toiselta puolelta marssisi jono uusia. Net oli kuitenkin tavallaan helppoja pitää kurissa, tukki kaikki mahdolliset aukot jollain massalla, ilmastointeihin verkot ja levitteli myrkkyä. Niitten kans piti vaan koittaa elellä.

      Luteista voi päästä eroonkin, ei net kuitenkaan ihan vakilemmikkejä suomessa ole nykyisin.

      Meitillä muuten rottasota päällä. Net on lisääntyneet kaupungeissa hurjasti. Itellä ei havaintoja, mutta tuholaisfirma kai parikin kertaa jotain myrkytellyt ja laitellut loukkuja jonnekin.

      Eikai siinä, onhan niitä kaikenlaisia elukoita olemassa kaikki ei niin kivoja. Lähinnä tautien levittely voi olla huolestutta asia, lutikat mun muistin mukaan jotenkin levinneet lepakoittenkin kautta ja lepakoilla usein salmonellaa...

      =DW=

      • Psykoterapeutitar

        Se siivoaminen ei nykyisin ole niin muotia ja kun kaikenlainen kierrätys on, niin pieneläimet viihtyvät ja lisääntyvät. Minkäs teet, vaikka on epämiellyttävää edes ajatella koko eläimistöasiaa. Täytyy vaan siivota ja tuulettaa!


      • voihan.lude
        Psykoterapeutitar kirjoitti:

        Se siivoaminen ei nykyisin ole niin muotia ja kun kaikenlainen kierrätys on, niin pieneläimet viihtyvät ja lisääntyvät. Minkäs teet, vaikka on epämiellyttävää edes ajatella koko eläimistöasiaa. Täytyy vaan siivota ja tuulettaa!

        Juu siivoa vaan , ei siinä mitään. Se vaan ei auta mitään jos naapurustossa ei siivouksista välitetä. Ne luteethan ei tietenkään siivoamalla lähde vaan vaativat myrkytyksen.


      • mimmimum-..mi

        Meille tuli ilmoitus noin vuosi sitten että naapuri taloon on ilmestynyt ....kuoriaisia...tarkkailkaa tilannetta ja jos löytyy niin myrkytetään...Googletin kuoriaisen kun en ollut kuullutkaan sellaisesta...No ei niitä löytynyt kai....mutta kyllä jokaisen senkaltaisen roskan katsoin suurennuslasilla...että liikkuuko.
        Matkalaukkujen mukana on tullut usein luteita tuliaisina...matkoilta.


    • Rentokil on Ulko-mailta tullut yhtiö.
      Se näyttää huseeraavan Stadin asuntojen nurkissa.
      Niinpä.
      Jostain on mamunkin työnsä luotava.
      Jos ei osaa, niin ainakin raaka-aine tuotava.

      H.

    • Se-kuuluu-diiliin

      Asut siis Ryysyrannassa, Joosepin perintötalossa?

    • Sellainen.hotellivieras

      Thaimaassa pitää säilyttää matkalaukkua jakkaralla, ei lattialla. Ja kun sieltä tulee, niin kaikki takapihalle ja yksi kerrallaan vaate ravistellaan. Näin minulle opetettiin ja kuuliaisen tein. Ei rapissut missään silloin eikä myöhemminkään.
      Mutta hotellikäytävällä oli miehen puolen peukalon kokoinen torakka. Näin ensimmäisen kerran koko elämässäni torakan. Kiiruhdin siivoojalle kertomaan. Hän hymyili, otti torakan käteensä ja käveli rauhallisesti jatkamaan töitään. En tiedä minne torakan pudotti.

      • Poskeen-popsaisi-hän

        Luultavasti söi torakan. Thaimaassa on melkein nälkäpalkat.


    • ongelmaksiasti

      ulkomaisen työvoiman mukana tulee paljon luteita ja muita syöpäläisiä, onko taloyhtiöissänne asuntoja joissa esim. näitä vuokrafirmojen rakennusmiehiä majailee?

      • Psykoterapeutitar

        Yhden nuoren naisen asunnossa toisessa rapussa. Kuulin just naapurilta.


    • kylmätotuus

      Voivottelu ei johda mihinkään, vaan nyt sinun on otettava yhteys isännöitsijään ja vaadittava häneltä lisätietoja ludeongelmasta.
      Sinulla on oikeus tietää, mitä hän on tehnyt ongelman poistamiseksi.

      Luteita on ollut aina, mutta nykyään ne ovat lisääntyneet riesaksi asti matkailun ja esim. Afrikasta tulleiden opiskelijoiden myötä. Suomessa on luteita, jotka ovat kotoperäisiä, mutta aika usein nuo etiäiset ovat nykyisin peräisin ulkomailta.

      Jos olisin sinä, niin vaatisin, että löytyneet luteet lähetettäisiin terveystarkastajan tutkittaviksi, jotta niiden alkuperä selviäisi ja oikeisiin torjuntatoimiin voitaisiin ryhtyä mahdollisimman pian.

      Luteiden hävittäminen on työlästä puuhaa, eikä sitä pidä aliarvioida varsinkaan silloin, jos luteet ovat tulleet ulkomailta.

      Törmäsin tähän ongelmaan vuosia sitten.
      Tuontiluteet ovat niin röyhkeitä, että ne liikkuvat valoisaan aikaan, kun taas perinteiset suomalaiset lutikat toimivat ainoastaan öisin.

      Naaraslude elää jopa ½ vuotta ilman veriateriaansa, jonka se ihmisestä nappaa lisääntyäkseen sitten hillittömästi. Se sietää hyvin kylmyyttä ja kuumuutta.
      Onneksi silloin, kun minä tähän viheliäiseen otukseen tutustuin. oli kovat pakkaset (26-30 astetta).
      Vein kaikki tekstiilit parvekkeelle moneksi päiväksi ja silitin sitten kaikki mahdolliset "rytkyt" kuumalla raudalla.

      Toivon, ettet jää odottelemaan, mitä tuleman pitää.
      Toimi ripeästi, koska pelkkä siivous ei hävitä luteita, vaan saattaa käydä niin, että joudut hävittämään esim. oman runkopatjasänkysi, jos sinulla sellainen on.

      • Ongelmat-kohoavat

        Super luteet super ongelmat.
        Pian kissankokoisia.


    • elämänkierto

      missä tanssiva
      siellä matu
      missä matu
      siellä kulttuuri
      missä kulttuuri
      sielä lude
      missä lude
      siellä rentokil

      • kylmätotuus

        Tylsä Rentokilin mainos.

        Vierasperäisiä luteita Suomeen tuovat sekä kultturellit suomalaiset turistit että maahanmuuttajat.

        Mainos ei purrut yrityksestäsi huolimatta.


    • Heikunkeikku

      Voi kauhiaa.
      Voin vain kuvitella, millä tavalla koikkelehtisin, jos minulle ilmoitettaisiin, että luteita asunnossa.
      Olen tuollaisten pienten kammotuksien suurpelkääjä.
      Muistan vaan joskus, kun mieheni lähti lasten kanssa maalle ja minä jäin kotiin ja mies oli laittanut kaalimatoja terraarioon gegolle. Menin pojan huoneeseen ja ne kaalimadot olivat iloisesti luikerrelleet terraariosta pois. Kun huomasin sen, niin olin huomattavasti nopeakulkuisempi kuin kenguru ja karvani olivat NIIN pörhöllä, että pääni oli hiusten pystyasennoimuuden johdosta yli metrin läpimittainen.
      Kauhea tilanne. Kunnian kukkokaan ei riittänyt palautteeseen, jonka puhelimitse annoin miehelleni.
      Sain luojan kiitos veljeni apuun. Pitkin hampain tuli, mutta vaimonsa patisti ja muistutti, että Heikku on suurpelkääjä mitä matoihin tulee.

      Ikävää jos tuommoinen kauheus on kämpässä. Myrkytys ehdoton ja varmuusmyrkytys tietysti kans.
      Otan vilpittömästi osaa.

      • paha.juttu

        Joo, se on just toi kaalimato, joka aiheuttaa kiihtymystä.


      • Heikunkeikku
        paha.juttu kirjoitti:

        Joo, se on just toi kaalimato, joka aiheuttaa kiihtymystä.

        Joo nythän mä hokasin. Melkein nyt alkoi naurattamaan.
        Nämä kertomani kaalimadot olivat aitoja meidän omasta kaalimaasta. Sen kommin emme istuttaneet ryytimaahan kaaleja, että kaalimatoja ei tulisi. Mies kyllä olis, mutta minä hallituksen puheenjohtajana ilmoitin, että joko minä tai kaalimato. Hän valitsi kaalittoman ryytimaan. Olin siitä iloissani:)


      • paha.juttu
        Heikunkeikku kirjoitti:

        Joo nythän mä hokasin. Melkein nyt alkoi naurattamaan.
        Nämä kertomani kaalimadot olivat aitoja meidän omasta kaalimaasta. Sen kommin emme istuttaneet ryytimaahan kaaleja, että kaalimatoja ei tulisi. Mies kyllä olis, mutta minä hallituksen puheenjohtajana ilmoitin, että joko minä tai kaalimato. Hän valitsi kaalittoman ryytimaan. Olin siitä iloissani:)

        Joo, en tiedä näin etänä sanoa, että onko parempi laittaa kaalimato pois ja mies tilalle.
        Varmasti mies oli mieluissaan kaalimadottomasta....


      • Heikunkeikku
        paha.juttu kirjoitti:

        Joo, en tiedä näin etänä sanoa, että onko parempi laittaa kaalimato pois ja mies tilalle.
        Varmasti mies oli mieluissaan kaalimadottomasta....

        Ymmärrän yskäsi, mutta puhumme eri asiasta.
        En ala yskimään, kun sinä sitte yskit erimoisesti takas ja sit ptäis takas mukamas öskästä.
        Oikeat kaalimadot ovat hyvin nopeita ja syövät runsaasti.
        Hyi hitto.
        Tekokaalimadot eivät kauhistuta.


      • paha.juttu
        Heikunkeikku kirjoitti:

        Ymmärrän yskäsi, mutta puhumme eri asiasta.
        En ala yskimään, kun sinä sitte yskit erimoisesti takas ja sit ptäis takas mukamas öskästä.
        Oikeat kaalimadot ovat hyvin nopeita ja syövät runsaasti.
        Hyi hitto.
        Tekokaalimadot eivät kauhistuta.

        Herranjestas, mitä oikein kuvittelet minusta? Gauhistus.

        Joo, pidä puutarhasi kaalimadottomana ja muutenkin kondiksessa....

        Hyviä öitä.


      • Heikunkeikku
        paha.juttu kirjoitti:

        Herranjestas, mitä oikein kuvittelet minusta? Gauhistus.

        Joo, pidä puutarhasi kaalimadottomana ja muutenkin kondiksessa....

        Hyviä öitä.

        Aloin kyllä kuvittelemaan, mutta sitten heitin kuvitelmat veks.
        En pidä puutarhaani, ryytimaat ovat menneen talven unia. Hyvä niin.
        Hyviä öitä sinullekin. Ei paha rupattelutuokio, sanon ma:)


      • kylmätotuus

        Ei siinä koikkelehtiminen auta, jos lutikat asuntoon pesiytyvät.
        Ainut keino on ryhtyä hävittämään kutsumattomia vieraita myrkyillä ja muilla tunnetuilla keinoilla.

        Meilläkin nuo etiäisit kipittivät pianon päällä, eivätkä olleet moksiskaan, vaikka sitä soitti täydellä volyymilla.
        Tosi työlästä oli myös häätää luteet pois pianosta.

        Asiallinen mielipide jonkin palstalaisen todelliseen ongelmaan ei liene liikaa vaadittu.
        "Vitsiksi" ei voi kaikkea vääntää.


      • Heikunkeikku
        kylmätotuus kirjoitti:

        Ei siinä koikkelehtiminen auta, jos lutikat asuntoon pesiytyvät.
        Ainut keino on ryhtyä hävittämään kutsumattomia vieraita myrkyillä ja muilla tunnetuilla keinoilla.

        Meilläkin nuo etiäisit kipittivät pianon päällä, eivätkä olleet moksiskaan, vaikka sitä soitti täydellä volyymilla.
        Tosi työlästä oli myös häätää luteet pois pianosta.

        Asiallinen mielipide jonkin palstalaisen todelliseen ongelmaan ei liene liikaa vaadittu.
        "Vitsiksi" ei voi kaikkea vääntää.

        Anteeksi.


      • kylmätotuus
        Heikunkeikku kirjoitti:

        Anteeksi.

        Aloittajalla on todellinen ongelma, joka koskee hänen asumistaan ja elämäänsä.

        Hänen huolensa löit "läskiksi".

        Jos haluat pyytää anteeksi, niin osoita se hänelle.


    • asioistatietävä

      Lude on lähes aina paikallinen ongelma. Taloa saatetaan tarkistaa siksi, että pois suljetaan muut asunnot ja pystytään keskittymään vain ongelmapaikkoihin.
      Ludeongelma ei ole kokotalon ongelma. Yleensä vain yksi tai muutama asunto.

      Eli ei ole syytä huoleen yleensä. Tarkistuksia tehdään varmuudeksi. On parempi olla, kun tietää, että niitä ei ole.
      Toivottavasti teitä auttaa ammattilainen. Alalla kun on paljon myös ammattitaidottomia rahankiilto silmissään. Tekijän pitää löytyä TUKESin listoilta. Voit käydä katsomassa www.tukes.fi sivustolta.
      Muita ei kannata asuntoon päästää.

    • Psykoterapeutitar

      Aloitus on toisaalta satiirinen, kun yhdestä asunnosta on löydetty luteita, mutta tiedottaminen on todella massiivista. Joka ovessa on tiedotuslappuja ja jokaiseen asuntoon niitä on jaettu. Voi kauheeta!

      Oikeasti ihmisten asunnoissa on vaikka minkälaisia öttiäisiä. Olen nähnyt mustia ja valkoisia matoja sängyissä, outoja kärpäsparvia seinällä, lenteleviä vaatekaappia avatessa ym. ym. Enkä todellakaan halua tietää, mitä ne kaikki ovat! Silmät kiinni on pitänyt toimia. Siivoaminen on monelta jäänyt unholaan ja kaikenlaisten eritteiden lisääntyessä öttiäisetkin lisääntyvät. Mistä ne kaikki tulevatkaan😅

      • Joskus oli juttua, muistaakseni Tamperelaisessa, että joku nuoripari oli ostanut sohvan kierrätyskeskuksesta ja yht´äkkiä oli huusholli täynnä luteita.
        Itse kun vielä asuin Tampereella pienkerrostalossa, jostain huoneistosta löytyi turkiskuoriainen.
        Koko talo myrkytettiin, sitä ei sen jälkeen tavattu.
        Mökillä muutama vuosi sitten, kun pojantytär kaverinsa kanssa nukkuivat pikkumökissä, tulivat kertomaan, että siellä on jotain hyönteisiä joka paikassa.
        Netin avulla selvitettiin, että kyseessä oli havumetsässä viihtyvä harmiton elukka, en nimeä enää muista.
        No siitä päästiin tekstiilien pulistamisella ja imuroinnilla.


      • kylmätotuus

        Ymmärsinköhän oikein kommenttisi, että mielestäsi isännöitsijä on tehnyt kärpäsestä härkäsen ilmoitettuaan jokaiselle asukkaalle ludeongelmasta?

        Minä ainakin haluaisin tietää, jos tässä pienkerrostalossa, jossa asun, olisi löytynyt luteita tai torakoita.
        Osaisinpahan ryhtyä seuraamaan, näkyykö kodissani merkkejä epätoivotuista alivuokralaisista.

        Käytyäni läpi ulkomaalaisten luteiden torjuntarevohkan, voin kertoa, että siitä rumbasta on huumori kaukana.


    • En ole ikinä nähnyt ludetta mutta kysyisin pienistä siivekkäistä.
      Ostin kukan kukkakaupasta, sen jälkeen alkoi huoneessa lennellä korkeintaan parin mm suuruisia hyönteisiä.
      Minulla on lamppu joka vetää hyttysiä puoleensa, näköjään näitäkin, lampun alla on paljon kuolleita siivekkäitä.
      En uskalla myrkyttää kun olen kotona, kissakin saattaa kuolla siinä samalla.

      • Yksi mahdollisuus on harsosääksi, ellei ole banaanikarpänen.


      • Puutarhanhoitaja2.0

        Onko lamppu ritilän takana sinertävää valoa antava? Ja tehosi siis.

        ---

        Minulle tuli ruokakaupasta multaruukussa olevan salaatin ( tai siis mullan ) mukana aivan pieniä kärpäsen näköisiä. Ensin näkyi yksi ja seuraavana päivänä olikin sata..
        Raid tehosi hetkessä.


      • Puutarhanhoitaja2.0 kirjoitti:

        Onko lamppu ritilän takana sinertävää valoa antava? Ja tehosi siis.

        ---

        Minulle tuli ruokakaupasta multaruukussa olevan salaatin ( tai siis mullan ) mukana aivan pieniä kärpäsen näköisiä. Ensin näkyi yksi ja seuraavana päivänä olikin sata..
        Raid tehosi hetkessä.

        Kyllä on, tilasin netistä 2 kpl, tulivat kiinasta asti, ovat todella tehokkaita, lampun alla on ihan kasa hyttysiä.
        Kunhan saan jalan kuntoon ja lähden mökille niin suihkuttelen hyönteismyrkkyä lähtiessä.


      • mielikki.mummo kirjoitti:

        Kyllä on, tilasin netistä 2 kpl, tulivat kiinasta asti, ovat todella tehokkaita, lampun alla on ihan kasa hyttysiä.
        Kunhan saan jalan kuntoon ja lähden mökille niin suihkuttelen hyönteismyrkkyä lähtiessä.

        Kyllä niitä saa suomestakin, esim. Tokmannilla oli, hintakin on suunnilleen sama.


    • naurakaa

      raiskaa ne suomalaisetkin moskeijassa koraania opiskelevia alle 10-vuotiaita

    • Roboottii

      Yhtä kokemusta rikkaampi.
      Jos taivaalta sataisi rahaa....

    • Vanhatajat

      Luteet ovat ikävä hävitettävä. Aikanaan Moskovassa erään asuntolan kylpyhuoneessa oli katossa torakoita mustanaan, kun menin sisään mutta valojen syttyessä hävisivät äkkiä. Inhottava näky mutta silloin kuulemma normal. Gorban aikaan.

    • SotaAikaan

      Äitini kertoi, et kun tuli koulusta yöjunalla kotiin ja laittoi yöllä valot keittiöön, niin jonkun torakan saattoi saada pyydystettyä juomalasin alle. Aamulla talon emäntä sitten tiesi tyttärensä tulleen kotiin ja aamutöikseen litskasi ötökät.

    • elukoita_on

      Onhan noita elukoita. Tänään me hävitettiin miehen kanssa taloyhtiön saunan pesuhuoneesta nyrkinkokoinen muurahaispesä. Ollaan ekoja saunojia ja pakko oli hävittää, kun oli pesää rakentamassa ja seinillä satoja muurahaisia. Ei ole menneellä viikolla siivooja käynyt. Minä olisin voinut saunoa niitten kanssa, mutta mies sanoi ei.

      Eikä siitä ole kuin reilu vuosi, kun saunassa oli rottia. Myrkytysoperaatio piti saunan kuukausimäärin kiinni.

    • Bengalitikku

      Kun luin tätä ketjua, mua puistatti ja rupesi kutittamaan.

      • Mies66vX

        Kaalimato tuli mieleen?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1731
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe