olen ostamassa äestä ja tiedän, että Väderstad olis kova peli, muttei tahdo noita 5 m oikein olla käytettynä. Kertokaahan kokemuksia Potilan vehkeistä: onko ne mistään kotoisin? kevyitä? sopiiko raskaille maille? kestääkö? raskaita vetää? Ja mitä nuo kirjainyhdistelmät oikein tarkoittaa SPH jne. ja muitakin kommentteja saa laittaa...
Kokemuksia esim. Potila SPH-540?
8
9888
Vastaukset
- Potila
Terve! Itelläni on potilan sph 430 ja vm on muistaakseni 1996..
Appiukolla on 5m potila ja muutaman vuoden vanha.. Ja kehuu että tekee hyvää jälkeä, ja se on kyllä ihan totta ja se hinailee sitä NH ts 100. (pikkasen ruuvattu mutta komeasti menee)
Kyllä se ihan hyvä peli on..
Tuossa minun 430:essä on se huonopuoli ettei siivekkeissä ole tukipyöriä. Eli toinen kulma alkaa puskemaan itseään syvemmälle jos esim päisteissä on heittoa. (kynnetty aina samaan suuntaan)
Mutta tuossa 540 on tukipyörät joten sitä ongelmaa ei pitäisi olla...
Kyllä sillä äestettyä saa...- Tapsa2
Kerrotko vielä minkälaisilla mailla ootte Potilaa vetäneet? Mulla on ittelläni melko kovat savet, joten äkeessä saisi olla painoa jonkun verran eli uppoaako Potila kovilla mailla?
- maamiez69
Tapsa2 kirjoitti:
Kerrotko vielä minkälaisilla mailla ootte Potilaa vetäneet? Mulla on ittelläni melko kovat savet, joten äkeessä saisi olla painoa jonkun verran eli uppoaako Potila kovilla mailla?
No itelläni on ihan hienoa multaa, hiesua ja kovaa savea. Eli vähän kaikkessa on ajeltu..
Sen verran on kokemusta kovistakin savista, että 2 kahden äestyskerran jälkeen on ihan hyvä kylvö pohja.. Eli kyllä se maahan menee, eikä hypi jos nopeus on oikea.. ´(joskus olen kokeillu keventää äestää ja ajanut reilulla vauhdilla ni sitte alkaa pomppimaan.) Mutta nopeus nyt oli ihan liian kova. Ja se sinun harkitsema reilu 5 metrinen painaa jo huomattavasti enemmän. Sanoisin että se pelaa kyllä kovillakin savilla..
Tasausäestätkö? Itse en ole tasauäestänyt mutta joskus olen lainannut naapurin tasausäestä ja sen jälkeen kerran joustopiikillä perään, silloin työjälki oli kyllä kieltämättä hyvää..
Eli jos ajat tasausäkeellä niin silloin ei ole mitään ongelmaa kovillakaan savilla.... - Maamiez69
Tapsa2 kirjoitti:
Katselen tässä potilan käyttöohjetta ja tuo potila sph 430 s painaa 1350 kg.
480 s = 1510 kg Vetotehontarve: 85 hv
540 s = 1750 kg Vetotehontarve: 95
600 s = 1990 kg Vetotehontarve: 110
Kysele lisää jos on vielä jotain!!??
- mbe
Tossa alla onkin jotain tarinointia mutta vanhoista äkeistä...
Eli kyselemäs SPH 540 tarkoitettu keveille maille,piikkijako harva ja sivulohkoissa ei teliä. Myöskin renkaat pienemmät kuin isommissa tai pienemmässäkin master 500 mallissa joka jytympi. Eli parempiakin on savimaille.
500 master painaa jälkiäkeellä 2030kg,6m 2400kg ja vaatii veturilta 110hv tehtaan mukaan= vähintään 120hv.
Nykyään SPH 540 on malliltaan primus,ja painoa tällä 1470kg jälkiäkeellä. Kehitelty hinattavaksi nostolaitekoneesta,vetotehon tarvekin suht vaatimaton 90hv.
Ainoa ns. kevyt-tekoinen malli nykyvuosina on ollut nimenomaan 540 leveä,kapeammat ja leveämmät hinattavat järeämmin tehtyjä.
Väderstad,multiva,potila. Siinä ne merkit jos äestä ostat. Parempi mitä enemmän piikki-akseleita ja renkaita,sitä tasaisempi muokkauspohja jo kertavedolla.
PS. suorakylvö useimmiten järkevin ratkaisu...- 430
SPH Special mallin seuraaja on MASTER-sarja. Ainakin meikäläisen vehkeessä on sama 10x45 piikki ja 200/60-14,5 rengas kuin MASTERissa nykyään. PRIMUS sarjassa on pienempi piikki ja rengas, ainakin vakiona. SPH 540S painaa jälkiharalla 1800 kg.
- äestelijä
HEI!
Minulla on potila magnum 540,automaattisella syvyydensäädöllä, jousto sekä palkkiladalla ja jälkiharalla,Paino 2290.Piikkimäärä 77, piikkijako 7cm,pyöriä 8kpl,tehontarve yli 100hv.
Noitten kirjainten tarkoitusta en tiedä, mutta jos käytettäis vähän mielikuvitusta niin saatais seuraavanlainen lause.ÄS PIIKKIÄES HYDRAULINEN.
Mielestäni tämä on tehty raskaille maille, mutta menettelee myös kevyelläkin,mutta upottavalla on helposti vaikeuksia, eikä automaattinen syvyydensäätö pidä upottavalla maalla työsyvyyttä tasaisena.
Sielä oli joku saanut tällaisen pompottamaan, olisi mielenkiintoista nähdä niin reipasta äestystä, jos kerran piikit ovat maassa,no minulla ei kyllä ole kovin kovia maita,mutta ei tämä mielestäni liian kevyeksi jää,siinä on myöskin mahdollisuus käyttää lisäpainoja.
Hyvin on kestänyt,(kevyet maat eikä hurjasteltu.)
Tässähän nyt tulikin jo kovasti valehdeltua ja iltansa iloksi omaansa kehutuksi että tuossa nyt jo taisi uskottavuuskin mennä.
Hyvää kevättalven jatkoa ja hyviä äestyksiä sitten kun se aika koittaa.- tlc
joo meillä on sph540 äes 90-luvun alkupuolelta. Tässä äkeessä on 8pyörää eli lohkoissakin on teli. pyörät ovat samankokoiset kuin magnum malleissakin. Sph malli on ainakin pienemmästä palkista koottu kuin esim magnum malli. Ja täs äkees on käsisäätöinen jousitettu etulata ja takana jälkihara. On niitä parempia, mutta kyllä tälläkin äestetään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1522545Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131101Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 101912
- 66878
- 62855
- 53851
- 46849