Onko dekkari kaunokirjallinen teos?

SuomDekpettynyt

Olen lukenut taas suomalaisia dekkareita viimeaikoina. Kieli on tönkköä ja vilisee täytesanoja sekä toistoa. Pahimmissa tapauksissa asia kuvataan kahteen kertaan ja usein puolitoista kertaa eri sanoin, vaikka pitäisi pyrkiä ytimekkääseen ilmaisuun.
Kielen taso on kuin Herttasarjan ja korjailemattoman omakustanteen sekoitus.
Näitä sitten mainostetaan ja ylistetään ( lue kirjailija itse ja sen kaverit ylistävät) somessa häpeämättömästi, ja se uppuaa arvostelukyvyttömään osaan lukijoita.
Minä edellytän dekkarilta myös kaunokirjallista tasoa ja jotakin syvempää sanomaa.

7

1814

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ovatovat

Kaunokirjallisuus on yleisnimitys kaikelle viihteeksi tai taiteeksi tarkoitetulle kirjallisuudelle (kaunokirjallisuus vs. tietokirjallisuus), joten kyllä dekkaritkin ovat kaunokirjallisuutta.

On olemassa hyvää ja huonoa kaunokirjallisuutta, ja dekkarit ovat valitettavasti useimmiten huonoa.

• Samoin

Esitit perustellun kysymysken ja vastasit siihen itse.

"Näitä sitten mainostetaan ja ylistetään ( lue kirjailija itse ja sen kaverit ylistävät) somessa häpeämättömästi, ja se uppuaa arvostelukyvyttömään osaan lukijoita."

• Hyvän ja koukuttavan dekkarin kirjoittaminen ei ole helppoa. Minusta ruotsalaisten kirjoittamat dekkarit ovat tylsiä, vaikka niitä myydään valtavia määriä maailmanlaajuisesti. Eivätkä suomalaiset ole yhtään parempia. Esimerkkinä vaikka eräs rikostoimittaja-dekkarikirjailija, jonka teksti on niin kökköä ja lauseet niin pitkiä, ettei sitä jaksa lukea yhtä sivua enempää. Hän ei ole oppinut edes sitä yhtä tärkeää dekkareiden kirjoittamisen perusasiaa: kun jännitys tiivistyy, niin lauseet lyhenevät. Kaiken huipuksi hän opettaa dekkareiden kirjoittamisra eräässä yliopistossa! Jos hänen kirjojaan lukee, niin saa kyllä aivan väärän kuvan dekkareiden tasosta kaunokirjallisuuden osana.

• Anonyymi

Useimmat dekkarit eivät ole taiteellisia ja syvällisiä vaan blogiämmille taroitettua paskalukemista.

• Anonyymi

"Näitä sitten mainostetaan ja ylistetään ( lue kirjailija itse ja sen kaverit ylistävät) somessa häpeämättömästi, ja se uppuaa arvostelukyvyttömään osaan lukijoita."

Hyvin sanottu. Kirjat ovat mitä sattuu, mutta narsistit hurmaavat ja luovat someen itselleen hovin, joka ylistää narsistia sokeasti.

• Anonyymi

Aloittaja keskustelee täällä itsensä kanssa ja kehuu omia tekstejään? Siinä on suomalaisen kulttuurikeskustelun koko kuva.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aloittaja keskustelee täällä itsensä kanssa ja kehuu omia tekstejään? Siinä on suomalaisen kulttuurikeskustelun koko kuva.

Tuo oli ruma kommentti, en usko että aloittaja vastailee itselleen.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      169
      6881
    2. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      60
      2394
    3. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      56
      2128
    4. Kolari Klaukkala

Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se
      Nurmijärvi
      61
      1251
    5. Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä

Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.
      Maailman menoa
      353
      1234
    6. Kuvaile elämäsi miestä

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      56
      1224
    7. Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!

Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l
      Kesämökki
      14
      1111
    8. Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan

Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni
      Ikävä
      79
      960
    9. Kevyt on olo

Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3
      Ikävä
      84
      958
    10. Toivoisin, että lähentyisit kanssani

Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä
      Ikävä
      14
      947
    Aihe