Grilliruoka hyvää kun yksin syö

Milloin olet viimeksi käynyt grillillä? Ja mitäs silloin söit? Oliko hyvää ja kaduttiko jälkikäteen?

57

246

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muistanenko.oikein

      Vuonna 1992 tai -93, ranskiksia ehkä otin, voi olla hyviäkin kun nälkä oli.

      • No et turhan usein käy😁. Minäkin käyn harvoin. Tänään kävin kun oon ollu kipeenä ja lääkärissäkäynnin yhteydessä grilli oli lähes vieressä. En muistanut kuinka annokset on isoja, puolet jäi syömättä. Mutta grilliriokatarve on taas joksikin aikaa tyydytetty. Pikkasen harmitti kyllä jälkeenkin. Mutta kuten sanoit, nälkä oli😁.


    • mimmimum-..mi

      Suussa jo alkoi maistumaan .. kun muistelen yhden grillin tuotteita...Makkaraperunat kaikilla mausteilla ...aah... ja porilainen se missä sipulimakkaraa....Maistuisivatko enää niin hyviltä kuin silloin joskus... Pitäisi kai joskus vielä poiketa ...mutta kun niitä on vähennetty niin ...kun nämä kebabit on tullut ...

      • Makkarapeunoita ei saa enää sellaisina kuin Ennen Wanhaan hyvinä aikoina. Nykyiset perunat on kuivia ohuita tikkuja ja makkarapalat liian tummiksi paistettu. Ja annokset aivan liian isoja.


    • ö-Öö

      En muista

      Aika harvoin tulee nykyisin käydyksi perinteisellä snagarilla. Oletan, viimmeks käynyt joutsan grillillä, jokin muistikuva, pitäjä vaihtunut, eväät kehnontuneet. Sinällään kaikki grillit melkein tekee pöperönsä samoista tukusta hommatuista aineista. Valmistustavoissa eroja, jotkut kärtsää kunnolla, joillain mikromurkinan tuntuiset eväät.

      Pakko tällaisissa yhteyksissä mainita Höyhtyän grilli. Käyn siellä satunnaisesti, koska siellä myydään ylivoimaisesti suomen parhaat kärkkärit. Pitänee tässä keväämmällä ihan vartavasten käväistä siellä. Perinteinen tuote, perinteinen valmistus, aina superhyviä.

      Ai miten niin kaduttanut, ei nälkäänsä syömistä oikein voi katua.

      =DW=

      • En minäkään ostaessa kadu. Enkä ennen sitä mut jälkikäteen tulee aina mieleen (varsikin jos annos ei ollut hyvä) et oisko kannattanut syödä jotain terveellisempää ehkä. Grillilläkäynti kuuluu perinteisiin vähintään kerran vuodessa kuitenkin.


      • siilivain kirjoitti:

        En minäkään ostaessa kadu. Enkä ennen sitä mut jälkikäteen tulee aina mieleen (varsikin jos annos ei ollut hyvä) et oisko kannattanut syödä jotain terveellisempää ehkä. Grillilläkäynti kuuluu perinteisiin vähintään kerran vuodessa kuitenkin.

        Minäkin olen käynyt höyhtyängrillillä joskus pyytääpä mausteeksi valkosipulia, sitä todellakin tulee😂😂


      • Mitä ovat kärkkärit, sana minulle outo?


      • suvenkorento12 kirjoitti:

        Mitä ovat kärkkärit, sana minulle outo?

        Käristemakkara.


      • siilivain kirjoitti:

        Käristemakkara.

        "Kärkkäri on Oulun kaupungin ja sen lähialueiden erikoisuus. Makkara ei ole grillimakkara, se ei ole nakki eikä ryynimakkarakaan, vaan se on makkara, jota ei voi kutsua muulla nimellä kuin kärkkäri. Siansuoleen valmistettavan makkaran resepti on pysynyt lähes samana kuusikymmentä vuotta: olennaista siinä on ohraryynien ja naudanlihan käyttö."

        https://yle.fi/uutiset/3-9142050


      • siilivain kirjoitti:

        "Kärkkäri on Oulun kaupungin ja sen lähialueiden erikoisuus. Makkara ei ole grillimakkara, se ei ole nakki eikä ryynimakkarakaan, vaan se on makkara, jota ei voi kutsua muulla nimellä kuin kärkkäri. Siansuoleen valmistettavan makkaran resepti on pysynyt lähes samana kuusikymmentä vuotta: olennaista siinä on ohraryynien ja naudanlihan käyttö."

        https://yle.fi/uutiset/3-9142050

        Kiitos tiedosta. En ole koskaan päässyt maistamaan, kuullostavat melkein yhtä hyvältä kuin mustamakkara. Aina oppii :-)

        Turun kauppahallissa oli myös jokin paikallinen spesiaali, siinäkin oli ryynejaä, olikohan sen nimi "laukkamakkara". Poikamme kummit asuivat Turussa, siellä siitä mainittiin.

        Suomessa on monia paikallisia erikoisuuksia, joista toisella puolella maata ei tiedetä mitään.


      • ö-Öö
        suvenkorento12 kirjoitti:

        Kiitos tiedosta. En ole koskaan päässyt maistamaan, kuullostavat melkein yhtä hyvältä kuin mustamakkara. Aina oppii :-)

        Turun kauppahallissa oli myös jokin paikallinen spesiaali, siinäkin oli ryynejaä, olikohan sen nimi "laukkamakkara". Poikamme kummit asuivat Turussa, siellä siitä mainittiin.

        Suomessa on monia paikallisia erikoisuuksia, joista toisella puolella maata ei tiedetä mitään.

        Juu ryynäri

        Mä kans laitoin tietoa kärkkäreistä. Jostain täysin käsittämättömästä syystä joku poistatti. Mutta juu suurin ero tavalliseen grillimakkaraan on ohraryynit. Jonkinlainen semivege makkara. Ryyneistä makua ja suutuntumaa.

        Lisäks kärkkäri on aika rasvainen, hyvä grillattava. Kärkkäri kypsennetään rauhassa, rasva muhii. Sen pitää "poksahtaa", kun purasee. Haljennut kärkkäri on grillaajan häpiä.

        Perinteisesti kärkkärin mausteet on sinappi ja sipuli. Kerettiläiset käyttää myös ketsuppia. Ja pakanat ottaa kurkkusalaattiakin, kuulemma.

        Kärkkäreitä myydään kyllä kaupoissakin, lähinnä Oulunseudulla. Kotona net muuten onnistuu paistinpannulla öljyssä parhaiten, hitaasti paistaen, ahkerasti käännellen....

        Juu kärkkäri on eri asia, kuin grillimakkara. Suunnalleen samanlainen ero, kuin tavallisella grillimakkaralla ja mustallamakkaralla.

        https://www.kotivara.fi/tuotteet/karkkari/karkkari/

        =DW=


      • bobgeldof
        ö-Öö kirjoitti:

        Juu ryynäri

        Mä kans laitoin tietoa kärkkäreistä. Jostain täysin käsittämättömästä syystä joku poistatti. Mutta juu suurin ero tavalliseen grillimakkaraan on ohraryynit. Jonkinlainen semivege makkara. Ryyneistä makua ja suutuntumaa.

        Lisäks kärkkäri on aika rasvainen, hyvä grillattava. Kärkkäri kypsennetään rauhassa, rasva muhii. Sen pitää "poksahtaa", kun purasee. Haljennut kärkkäri on grillaajan häpiä.

        Perinteisesti kärkkärin mausteet on sinappi ja sipuli. Kerettiläiset käyttää myös ketsuppia. Ja pakanat ottaa kurkkusalaattiakin, kuulemma.

        Kärkkäreitä myydään kyllä kaupoissakin, lähinnä Oulunseudulla. Kotona net muuten onnistuu paistinpannulla öljyssä parhaiten, hitaasti paistaen, ahkerasti käännellen....

        Juu kärkkäri on eri asia, kuin grillimakkara. Suunnalleen samanlainen ero, kuin tavallisella grillimakkaralla ja mustallamakkaralla.

        https://www.kotivara.fi/tuotteet/karkkari/karkkari/

        =DW=

        Joo, samalla lähti myös minunkin kirjoitukseni. Olisiko jonkunlainen automaatti katsonut "mainokseksi" noita. Tiettävästi joitakin asioita määritelty poistettaviksi, kuten negridin suomenkielinen vastine, sinänsä omituista joidenkin "kukkahattujen" mielenliikkeeseen perustuva. Tuollaisen Oululais-mallisen virallisen kärkkärin olen hyvällä halulla pistellyt poskeeni minäkin, melkoisen tunnetun oululaiskokin J. Pekkalan kätösistä moottoripyörätapahtumassa.
        Muistaneeko Makupalat ohjelmaa monetkaan, oli suorastaan koukuttava.
        (häviääköhän tämäkin "kiellettyjen" asioiden takia)


      • suvenkorento12 kirjoitti:

        Kiitos tiedosta. En ole koskaan päässyt maistamaan, kuullostavat melkein yhtä hyvältä kuin mustamakkara. Aina oppii :-)

        Turun kauppahallissa oli myös jokin paikallinen spesiaali, siinäkin oli ryynejaä, olikohan sen nimi "laukkamakkara". Poikamme kummit asuivat Turussa, siellä siitä mainittiin.

        Suomessa on monia paikallisia erikoisuuksia, joista toisella puolella maata ei tiedetä mitään.

        Minä olen maistanut, en tykkää. Liian rasvainen mun makuun ja koostumuskaan ei suuta hivele.


      • ö-Öö kirjoitti:

        Juu ryynäri

        Mä kans laitoin tietoa kärkkäreistä. Jostain täysin käsittämättömästä syystä joku poistatti. Mutta juu suurin ero tavalliseen grillimakkaraan on ohraryynit. Jonkinlainen semivege makkara. Ryyneistä makua ja suutuntumaa.

        Lisäks kärkkäri on aika rasvainen, hyvä grillattava. Kärkkäri kypsennetään rauhassa, rasva muhii. Sen pitää "poksahtaa", kun purasee. Haljennut kärkkäri on grillaajan häpiä.

        Perinteisesti kärkkärin mausteet on sinappi ja sipuli. Kerettiläiset käyttää myös ketsuppia. Ja pakanat ottaa kurkkusalaattiakin, kuulemma.

        Kärkkäreitä myydään kyllä kaupoissakin, lähinnä Oulunseudulla. Kotona net muuten onnistuu paistinpannulla öljyssä parhaiten, hitaasti paistaen, ahkerasti käännellen....

        Juu kärkkäri on eri asia, kuin grillimakkara. Suunnalleen samanlainen ero, kuin tavallisella grillimakkaralla ja mustallamakkaralla.

        https://www.kotivara.fi/tuotteet/karkkari/karkkari/

        =DW=

        Millä lailla se käristemakkara eroaa länsi-suomalaisesta laukkamakkarasta?

        Huomasin, että kaksi vastausta kysymykseeni oli poistettu, ihmettelin.


      • ö-Öö
        suvenkorento12 kirjoitti:

        Millä lailla se käristemakkara eroaa länsi-suomalaisesta laukkamakkarasta?

        Huomasin, että kaksi vastausta kysymykseeni oli poistettu, ihmettelin.

        En maistanut


        Mun käsittääkseni laukkamakkara on raakamakkara. Mä en ole oikein perehtynyt raakamakkaroihin, siskonmakkara taitaa olla ainut, mitä syönyt.

        =DW=


      • ö-Öö kirjoitti:

        En maistanut


        Mun käsittääkseni laukkamakkara on raakamakkara. Mä en ole oikein perehtynyt raakamakkaroihin, siskonmakkara taitaa olla ainut, mitä syönyt.

        =DW=

        Google, kaikkien viisasten äiti:

        https://www.kivikylan.fi/tuotteet/perinnemakkarat/laukkamakkara

        näyttää raakamakkaralta, oikeassa olet.


    • henrjii

      vaasassa viimeiteksi vetäisi kebab-hamurilaisen heses
      ruoka on aina hintansa väärtti

      • Hese ei ole kuitenkaan grilli. Kuten ei Mäkkärikään.


      • henrjii
        siilivain kirjoitti:

        Hese ei ole kuitenkaan grilli. Kuten ei Mäkkärikään.

        jaa hampurilaisia sielä vaan kyllä myytiin


      • henrjii
        henrjii kirjoitti:

        jaa hampurilaisia sielä vaan kyllä myytiin

        niin on mulla kyllä tuola pihalla grilli, mutta taidan viedä sen
        kaatikselle ja ostaa uuden.
        viimmeiseksi kävin sielä tänään, ei se mitään myynyt, vähän
        kaduttaa jos vien sen kaatopaikalle, ja ostan uuden, mutta
        pilalle palanut vähän on


      • henrjii kirjoitti:

        jaa hampurilaisia sielä vaan kyllä myytiin

        Ehkä nämä hedet, mäkkäri ja muut hampurilaispaikat kovat nykypäivän grillejä. Niistähän saa myös salaatteja ym. Siis terveellisellä vaihtoehtoja, kevyempiä. Tehdessä piipahdan useamman kerran vuodessa.


      • henrjii kirjoitti:

        niin on mulla kyllä tuola pihalla grilli, mutta taidan viedä sen
        kaatikselle ja ostaa uuden.
        viimmeiseksi kävin sielä tänään, ei se mitään myynyt, vähän
        kaduttaa jos vien sen kaatopaikalle, ja ostan uuden, mutta
        pilalle palanut vähän on

        Ihan itekseen pääni, hyi grilliä mitä on menny tekemään.


      • siilivain kirjoitti:

        Ihan itekseen pääni, hyi grilliä mitä on menny tekemään.

        Ei pääni vaan palanu


    • hytinäx1

      Tuolta entisen asuinpaikan gatuköökistä joskus kevätmarkkinoiden aikaan ostin keitetyn makkaran muusilla ja bostonkurkulla ja rapusalaatilla. Nams , se oli hyvää kuin mikäkin .

      • bobgeldof

        Ruotsiin aikoinaan muutin, harmitti kun ei ollut kielitaitoa gatukök:issä muun tilaamiseen kuin "Mus med korv"
        Mausteiden nimiin ei kieli taipunut, ennenkuin kielikurssilla sitä oppia oli riittävästi saanut.
        Huvittavaa, jälkeenpäin ajateltuna.


    • Onkohan ne oikeat grillit niitä pieniä koppeja, joista pikkuluukusta eväs paperiin käärittynä tarjotaan. sellaisella olen käynyt siitä on tositosi kauan joskus 1900 luvulla ehkä.

      joskus poikkean kun tulen etelästä tullessani Lahdesta Mikkelin suuntaan pienessä rekkakuskien suosimassa grilli--kahviossa syömässä höyrymakkaraa.
      grillattua en ole syönyt.

      Ainoa grilliruoka johon sorrun on marketissa myytävä kokonainen grillattu kana. Siinä on kunnolla syömistä ja lopuista roippeista keitän vielä kanakeittoa varten liemen.

      • Juuri noita liikkumallepa. Sami Hedberghän kiertää ohjelmassaa grillit huurussa juuri noita paikkoja.


      • sössönsöö
        siilivain kirjoitti:

        Juuri noita liikkumallepa. Sami Hedberghän kiertää ohjelmassaa grillit huurussa juuri noita paikkoja.

        Mitä tarkoittaa LIIKKUMALLEPA? Outoja testejä sinulla, ilmeisesti lukihäiriö.


      • siilivain kirjoitti:

        Juuri noita liikkumallepa. Sami Hedberghän kiertää ohjelmassaa grillit huurussa juuri noita paikkoja.

        Luukkumalleja ;). Miten saa androidista etukäteissyötön pois? Olen kirjoittavinani oikean sanan, en tarkista ja laite tarjoaa ihan mitä sattuu?


    • Harva-meistä-on-lihis

      Viime kesänä, grillikioskilla, sitä ennen ehkä vuonna 2016 kerran. Sitä ennen ehkä vee 2010?
      Jossain Burger kingillä on tullut käytyä 2 - 3 kertaa viimeisen kolmen vuoden aikana.

      • Hauska nikki:)


    • bobgeldof

      Eilen viimeksi, makkaraperunat. Hyvää oli ja riittävästi. Aikatarkkaan kerran kuussa iskee grillimätön hinku ja silloin on kyllä mentävä. Täällä "mustanmakkaran" seutuvilla löytyy erikoisuuksia, kuten "kuuma koira" joka on sokerisen munkin sisään laitetut kuumat nakit ja mausteet. Saattaa kuulostaa kahjolta mutta makean ja suolaisen yhdistelmä on uskomaton - herkku.

      Terveellisyys,,niin se, siitä en osaa sanoa.

      • Ni kieltämättä sokerimunkkinakki ei yhtäkkiä kyllä kolahda mut kaikkeahan voi kokeilla... kerran.


      • Munkkikaljat
        siilivain kirjoitti:

        Ni kieltämättä sokerimunkkinakki ei yhtäkkiä kyllä kolahda mut kaikkeahan voi kokeilla... kerran.

        Sokerimunkkinakista tuli mieleen munkkikalja. Vähän yli 40 vuotta sitten lukion viimeisellä luokalla tuli kiistaa jostakin asiasta. Sanoin parille kaverille: "Jos olen väärässä, tarjoan teille molemmile munkkikaljan." Asia tarkistettiin, ja olin väärässä. Koulupäivän jälkeen mentiin sitten paikalliseen kahvi/keskiolutbaariin. Tilasin kaksi munkkikaljaa ja yhden kahvin. Myyjä kysyi: "Niin että mitä?" Toistin tilauksen ja annokset saatiin. Varmistin vielä pöydässä, että molemmat sokerimunkit ja kaljat menivät asianmukaisesti alas.


    • henrjii

      nyt jo rämä grillini teki tosi hyviä pihvejä, se
      liekitti pihvin lopuksi voilla
      grillini laittoi lopuksi pihvin paistetulle puolelle nokareen voita, ja
      kun se oli sulanut käänsi se pihvin vielä niin että voi sytti palamaan

    • Viimeksi joskus 1990-luvulla, tarkkaa vuosilukua en muista. Joku kapakasta paluu pikkujoulujen jälkeen yöllä se oli, en ole päiväsaikaan koskaan grillillä käynyt.

      • siilivain

        Grillilläkäynti hämäräpuuhia😁?


    • grilliengrilli

      Taitaa olla jotain viitisentoista vuotta siitä kun kävin Mosassa Jaskan Grillillä, sillä ainoalla oikealla.

    • Bengalitikku

      Eipä ole grilliruokia juurikaan syötyä aikoihin.
      Aikoinaan mökkiruokaa, hiilin ja sytytysaineen tuoksu muistissa.
      Vuohenjuusto parilalla korvennettuna on nam. Niin nam.

      Aikoinaan Stockaa vastapäätä oli Rautagrilli. Suosittu?

    • Rälläkkäpaari

      Rautagrilli oli suosittu ravintola, jossa tuli melko usein poikettua oluella 70-luvulla.
      Varmaan kymmenen vuotta kun olen käynyt perinteisellä makkarakopilla, jossa höyrymakkaroita lisäksi annos sitäsuntätä matkalla itä-Suomessa.

    • PaahtoleipääSenOllaPitää

      Kerran kesässä porilainen kaikilla mahdollisilla mausteilla.

    • Ja.nautin

      Ranskalaiset ovat herkkua, n. kerran kuussa nappaan mennessäni mukaan keskikokoiset, ja narskutan kävellessäni.

      • Minnäi tykkään ranskalaisista. Tai oikeammin sanottuna potuista kaikissa muodoissa.


    • exAsiakas

      Alun alkaen Hese oli snagari, itse Heikki hääräsi huuruisessa kopissa jossa lattia pinta ala korkeintaan 2 neliötä perinteisin nakkifakiiri konseptilla.

      Muistan vielä -80 luvulla, kun hesejä ei ollut kuin pari putiikkia ja esim. klassiko kerros hampurilaiseen sai halutessa paistettua sipulia ilma veloitusta lisukkeeksi ja majoneesia laitettiin, niin että tursui, nyky aikainen hesen kerros on kuivakka, mauton hampurilaisen haamu vs alku aikojen herkku joka valmistettiin rakkaudella, varsinkin Ursininkadun hesellä vanhempi rouva loihti reilut grilli herkut, nykyään ei sellaisia saa mistään...

      Samon hesltä sai viellä tuolloin makkaraperunoota ja kaikilla mausteilla ne olivat todella namia...

    • Bengalitikku

      Olen valehdellut.
      Joskus on pakko saada Cittarin grillistä grillikylkeä: rasvaista ja tirisevää tai roipeli, mahdollisimma mörkki (no ei palnutta sentään).

    • 1eero

      Nakkikioskit jokaiselle tuttuja, kotonanakin onnistuu.
      Mökillä oli tapana auringon laskun aikaan kokoontua rannalle luonnonkivistä muuratulle nuotiopaikalle, oli niin suosittu että naapuri mökkiläisetkin tulivat grillattavien kanssa viettämään iltaa, juttu kävi ja grilattavaa oli jos jokunlaista.

      • Kivalta kuulostaa. Siihen vaan vielä henkilö ja kitara😁


    • mimmimum-..mi

      Alkoi hymyilyttämään nuo nakit ....eli tuli nakkiasia mieleeni ...Kuka teistä pesee tai huuhtelee luonnonkuoriset nakit ennen käyttöä ....minäpä huuhtaisen . Katsoin joskus kun näytettiin nakkien valmistusta ja savustamosta mies veti pitkin lattiaa isoa nakkikuormaa ....lattia oli tosi likaisen näköinen ja ne nakit vietiin suoraan pakkaamoon.

      • Bengalitikku

        Pesen aina silloin harvoin kun syön.
        Jos keitän, vesihän desinfioi, jos paistan, on pannu kuumana.
        Ja grillattu makkaranpinta saa myös lämpöhoidon.
        En ole nähnyt ko. kuvausta, mutta kuullostaa aika...ugh


      • mimmimum-..mi
        Bengalitikku kirjoitti:

        Pesen aina silloin harvoin kun syön.
        Jos keitän, vesihän desinfioi, jos paistan, on pannu kuumana.
        Ja grillattu makkaranpinta saa myös lämpöhoidon.
        En ole nähnyt ko. kuvausta, mutta kuullostaa aika...ugh

        Kyseinen Lihanjalostamo on ehkä saanut palautetta siitä....aika herkästi monet ottaa kantaa tuollaisiin juttuihin...


    • Anonyymi

      Kotona tehdyt ranskalaiset Satisfryerillä ovat hyviä. Käytämme mummon ranskalaisia. Ja hyvää tulee.

      • Anonyymi

        Minä teen itse perunoista ja tulee vielä parempia kuin nuo mummon esikypsennetyt.


    • Anonyymi

      Iltapäivällä tuossa pihalla Chorizoa grillasin ,yks tuli syötyä ruispalojen kera :)

      Gubbe 75

    • Anonyymi

      Ei tarvi käyä grillillä kun minigrilli on oman keittiönsä tasolla.
      Voi grillat vaikka voileivän jos hänestä niin tuntus.

    • Anonyymi

      En tue persukokkareiden rafloja, mielummin asioin maahanmuuttajien paikoissa. Ruokakin maukkaampaa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14836
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3049
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3045
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3045
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3045
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3044
    7. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3040
    8. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3036
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3034
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3034
    Aihe