Volvo 430T raapii ilmoja

Vuoden verran on vikaa haettu; kun traktori on viikon verran käynnistämättä, sen jälkeen ottaa ilmat ja sammuu noin 15 sek. Kuluttua käynnistymisestä.
Tankki tutkittu ja puhdistettu, ohitettu siirtopumppu sähköpumpulla, uusittu letkut, uusittu suodattimet. Perkins 3-syl. Moottori ja jakaja syöttöpumppu. Vaikea ilmattava pakkaus, alempi ilmausruuvin takana on ilmaa. Aasinpotku pilotilla käynnistyy, kun ilmataan pitkä tovi sähköpumpun avulla.

19

1927

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paineet

      Ilmaa hörppöö, takaiskuventtiilin tarttis varmaan ettei lorise takas?

      • Ohitin volvon oman siirtopumpun sähköisellä pumpulla, kävin letkut ja liittimet tarkistaen läpi, kiinnostaa jakajapumpun pääty, johon polttoaine tulee.
        Tankki on pumpun yläpuolella


      • rattori

        CAV jakajapumpun "taka" päässä, johon poltoaine tulee...on nestepää ja välipainepumppu "siipimallinen". Muistaakseni alempi ilmausruuvi on nimenomaan nestepään ilmaukseen.


    • rattori

      Perkinsissä olevat Cav jakajatyyppiset ruiskutuspumput on arkoja ilmalle...poltto-aineen seassa.
      Massikassa riittää, kun siirtopumpun imupuolella ei ole vuotoja. Yleensä piilevä vuoto on korjautunut...poltto-aineletkujen ja liittimien vaihdolla. Ilmauksen yhteydessä kannattaa löysätä yksi suuttimelle menevä putkiliitäntä ja kiristää koneen käynnistettyä.

    • Hei
      CAV DPA jakajapumput on todellakin helppoja ilmata kun tekee sen oikein.
      Kysymyksiä
      Miten ongelmat alkoi ensimmäisellä kerralla, löysäsitkö esimerkiksi kaasua ja silloin sammui.
      Onko polttoainesäiliö ylempänä vai alempana kuin ruiskutuspumppu.
      Sammuuko käynnistyksen jälkeen tasaisilta kierroksilta ilman että kierroksia muutetaan.
      Volvossa on joissain malleissa Perkins 3 syl moottoreissa niinsanottu maantienopeuden rajoitin ruiskutuspumpussa. tai sitten se on poistettu. Siitä voi seurata hauskaa. Onko pumpun nestepään kyljessä solenoidi johon menee sähköjohto tai kaksi.
      Ruiskutuspumpun tyyppi kilvestä DPA 323???? sen kun kerrot tilanne selviää pumpun osalta.
      Jos vastaat jatketaan juttua.

      • Volvo ottaa ilmat muutaman seisokkipäivän jälkeisessä käynnistyksessä. Kolme sekuntia käy, vaikka alta sekunnin jo käynnistyy, mutta het sammuu


      • Niin
        Olisko sulla mahdollista vastata noihin edellä esitettyihin kysymyksiin. ?

        Senioridieselasentaja


      • Seisokin jälkeen , kun on vaivalla saatu käyntiin, käynti on hyvä, ja tarvittaessa sammuu tasaisesti, ei erityisiä käyntiongelmia missään saiheesssa. Solenoidia ei ole eikä sähköjohtoja tule 1974 mallia perkins 3 syl. Käyn huomenna lukemassa numero ja kirjain merkinnät pumpun kyljestä. Itse asun kirkonkylässä, volvo sijaitsee 7 km päässä maatilalla, vuosiajot 30 tuntia autiotilalla, mutta vaikeeta on jokaisen ajon aloittaminen. Voisimme puhelimitse keskustella 0400 768050.
        Itse entisöin traktoreita, mutta perkinssin ilmavaivat ei selviä.


      • Katsotaan se pumpun tyyppi ensin. Ellipsin muotoinen kilpi pumpun kyljessä missä on myös nuoli pyörintäsuunnasta. Jos ei näy kunnolla puhdista varovasti ettei tekstit häviä. Tekstin näkemiseen tarvitaan joskus hyvä valo oikesta suunnasta.

        Ensin se jossa alku on DPA323??????
        Sitten yhdeltä tai kahdelta seuraavalta riviltä tekstit.
        Nähdään mikä pumppu on käytössä. Se ratkaiseee paljon tässä asiassa
        Lisäarvona vois olla moottorin tyyppi ja sarjanumerot koneen toiselta puolelta.
        Useasti laturin yläpuolella sylinterilohkon yläosassa.
        Joskus myös kaksikirjaimiset koodit on suutinrungoissa heti paineputken sisääntulon yläpuolella.
        Jos tankki on moottorin yläpuolella ja kaikki alkuperäisessä kunnossa ok nin kun avataan ylempi ilmaruuvi nin polttoaine valuu siitä ulos vapaasti. Riippuu kyllä polttoaineensiirtopumpun imu ja paineventtiilin avautumispaineesta. Useimmiten perkinsin moottoreissa näin.
        Ilmaruuvithan on ne joiden avainkanta = 5/16 tuumaa kyllä 8mm avaimellakin aukee
        Palataan kun saadaan nämä tiedot


      • Olet oikealla asialla. Harvoin suomi24 palstalla saa asiallisesti kerrottua apua, vaikka joskus neuvo menee väärin, kun alkutiedot ovat vajavat jopa väärät.
        Laitan vielä sähköpostiosoitteen, jos sitä kautta tulee muutakin tietoa.
        [email protected]


      • Senioridieselasentaja kirjoitti:

        Katsotaan se pumpun tyyppi ensin. Ellipsin muotoinen kilpi pumpun kyljessä missä on myös nuoli pyörintäsuunnasta. Jos ei näy kunnolla puhdista varovasti ettei tekstit häviä. Tekstin näkemiseen tarvitaan joskus hyvä valo oikesta suunnasta.

        Ensin se jossa alku on DPA323??????
        Sitten yhdeltä tai kahdelta seuraavalta riviltä tekstit.
        Nähdään mikä pumppu on käytössä. Se ratkaiseee paljon tässä asiassa
        Lisäarvona vois olla moottorin tyyppi ja sarjanumerot koneen toiselta puolelta.
        Useasti laturin yläpuolella sylinterilohkon yläosassa.
        Joskus myös kaksikirjaimiset koodit on suutinrungoissa heti paineputken sisääntulon yläpuolella.
        Jos tankki on moottorin yläpuolella ja kaikki alkuperäisessä kunnossa ok nin kun avataan ylempi ilmaruuvi nin polttoaine valuu siitä ulos vapaasti. Riippuu kyllä polttoaineensiirtopumpun imu ja paineventtiilin avautumispaineesta. Useimmiten perkinsin moottoreissa näin.
        Ilmaruuvithan on ne joiden avainkanta = 5/16 tuumaa kyllä 8mm avaimellakin aukee
        Palataan kun saadaan nämä tiedot

        Seuraavia tietoja volvo 430T 1974v. traktorin CAV-dieselpumpun ellipsin muotoisessa laatassa on: DPA 3230F381
        SET MW57/850/6/2390P
        SER 766 YP
        Pumpun alkupäässä on pyöreä rauta-metallinen runko, lienee nestepää nimeltään, siinä stanssattu 880
        Suutinrungoissa oli numerot, mutta kännykamera ei mahtunut kuvaus asentoon, jonka näytöstä suurentaen numerot saatiin esille pumpustakin


      • Palaan ensiviikolla asiaan kun saan pumpun tarkemmat tiedot.
        Pumppu on kuitenkin oikea tuohon koneeseen, yksi monesta.


      • Hei
        Milloin menette taas käymään koneella.
        Asiaan tarvitaan paljon lisää tietoa.

        Valitettavasti tuossa pumpputyypissä on ollut uutena niinsanottu maantienopeuden rajoitin. Jossain vaihteistossa on, tai on ollut katkaisin joka tunnistaa kun suurin vaihde on päällä. Silloin kytkee jännitteen pumpussa olevaan solenoidiin. Ruotsissa oli tällaiset vaatimukset muistaakseni.
        Siitä seuraa että moottori ei ota tällöin niinpaljon kierroksia kuin muilla vaihteilla. Jos max kierroslukua yrittää nostaa ulkopuolisesta säätöruuvista se ei ole tässä mahdollista. Järjestelmä estää sen sisäisesti eikä sitä voi tehdä sinettejä rikkomatta.
        Järjestelmiä on ohitettu Suomessa (eri määräykset kuin Ruotsissa) poistamalla nestepään kyljestä solenoidi ja korvaamalla aukko tulpalla jossa jousitettu kara tukkii koko ajan aukon niinkuin virraton solenoidi. Luulen että tästä on kyse. Tiedättekö koneen historian uudesta alkaen. ?
        Pumpun Nestepää ja säätö on näistä johtuen huomattavasti monimutkaisempaa kuin tällaisella niinsanotulla normipumpulla.
        Jos tähän joutuis pumpun uusimaan löytyy vaihtoehtopumppuja joissa tätä toimintaa ei ole muut säädöt samat

        Olisko sulla mahdollista ottaa valokuva pumpusta alta metrin matkalta tallentaa se jonnekkin ja lähettää linkki että pääsisin katsomaan mitä muutoksia pumppuun on tehty jossain vaiheessa. Tämä on hyvin harvinainen järjestelmä eikä tästä tietoa ole hyvin laajasti tarjolla. Nestepäävaurion yhteydessä tästä täytyy tehdä toisentyyppinen pumppu koska mitään tämän järjestelmän varaosia ei ole enää saatavana. Onko ilmavaiva sitten näistä kiinni on eri asia. Onko asentamasi polttoaineen siirtopumppu pyörivää vai tykyttävää tyyppiä. Millaisen paineen se kehittää. Koska pumppu on jännitteellinen. Miten se ohjautuu. Kun lähdetään polttoainesäiliöstä polttoaineen imuputkea seuraamaan nin missä järjestyksessä on mitäkin komponentteja ja millaisia ne on lopputulemana ruiskutuspumpun takapää johon tulee puhdas polttoaine. Polttoaineen paluu lähtee pumpun jakopään puoleisesta päästä. Miten se kiertelee ennenkuin on polttoainesäiliössä tai suodatinkotelossa . Montako polttoainesuodatinta. Mihin kaikkeen paikkoihin polttoainesuodatinkotelosta lähtee polttoainetta. Mihin suuttimien ylivuotopolttoaine menee. Onko imusarjahehku kuten muissa vastaavissa moottoreissa. Jos on minne menee hehkutulpalta polttoaineputki. Hehkun polttoainesäiliöön vai johonkin pisteeseen järjestelmässä. Molempia on käytössä. Onko hehku kunnossa.
        Eiköhän siinä ole kysymyksiä yhtä retkeä varten.

        Kaikki muut asiat tulee saattaa ensin kuntoon ennenkuin vikaa haetaan pumpusta. Millaista polttoainetta pumppu on saanut viime aikoina on kuitenkin hyvä selvittää . Siihen oma ohje kunhan kuva saadaan.
        Seuraahan moottori HETI kaikissa tilanteissa kaasupoljinta eikä myöskäänpyri pysähtymään siis kierrokset kävis liian alhaalla kun esim täysiltä kierroksilta nopeasti löysätään joutokäynnille. TÄMÄ ON DPA PUMPPUJEN KANSSA ERITTÄIN TÄRKEÄ ASIA. Kyseessä annosteluventtiilin takerteleminen. Likaisen polttoaineen aiheuttama vika joka näissä esiintyy. Asiaa voi luulla myös ilmavaivaksi.
        Sen toiminnan voi kyllä helposti testata silloin kun vika on päällä.

        Palataan asiaan tältä pohjalta, kyllä se vika löytyy


      • Kiitos tiedoista, pystyn kysymyksiin vastaamaan kunhan päivä etenee niin, että pääsen maatilalle asian kimppuun.
        Ennen vastauksia kysyn; voisinko ostaa uuden pumpun virosta Maanviljelijän tavaratalo, Pärnu. Ostin sieltä kaverille MF 135 uuden pumpun 248€ hinta, kaveri kehuu, että hänen samanlaiset ilma ongelmat katosivat. MF 135 sammui joutokäynnillä sai ilmaa, ei enää sammu.
        MF traktoriosat ovat Virossa edullisia, tilasin jäähdyttimen Valmet 15 rattoriin 90€, tilasin MF 135 jäähdyttimen 120€, tilasin Valmet 565 jäähdyttimen 120€ Ne eivät ole alkuperäismalleja paitsi MF 135 oli, mutta ulkoiset mitat olivat muutaman millin tarkkuudella lähes samat, niissä oli Ford merkinnät. Nämä ovat omiin traktoreihin ostettuja, minulla on 11 kpl traktoreita. Volvo, Valmet, Zetor, DB, Valmet 3 sy, mallit kaikki. Minulla on neljän vuoden kauppasuhde Pärnuun, joten nettiostokset toimii .


      • Lähetin sähköpostin osoitteeseesi

        Kuva sinne


      • Anonyymi
        Senioridieselasentaja kirjoitti:

        Lähetin sähköpostin osoitteeseesi

        Kuva sinne

        Suomeen tuoduissa BM Volvo T430 traktoreissa ei ollut mitään ylimääräistä "huippunopeussolenoidia". Ilmavaivat kaikissa 3.152 moottoreissa olivat äärimmäisen harvinaisia. Saattaa olla että joku on hieman "soveltanut"
        Hyvä traktori, pidä hyvää huolta


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suomeen tuoduissa BM Volvo T430 traktoreissa ei ollut mitään ylimääräistä "huippunopeussolenoidia". Ilmavaivat kaikissa 3.152 moottoreissa olivat äärimmäisen harvinaisia. Saattaa olla että joku on hieman "soveltanut"
        Hyvä traktori, pidä hyvää huolta

        Asia oli sidottu tiettyyn ruiskutuspumpun tyyppiin hetken aikaa

        Perkins AD3 152 moottorista oli kyse.

        Moottoria käytettiin useissa eri koneissa

        Jotkut poisti maahantulohuollossa sen.

        Kyseisen Volvon moottorin pumppuun järjestelmä kuului.

        Mistä Volvo on tullut suomeen ei ole tietoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suomeen tuoduissa BM Volvo T430 traktoreissa ei ollut mitään ylimääräistä "huippunopeussolenoidia". Ilmavaivat kaikissa 3.152 moottoreissa olivat äärimmäisen harvinaisia. Saattaa olla että joku on hieman "soveltanut"
        Hyvä traktori, pidä hyvää huolta

        Traktori on tosi hyvä. Erinomainen käynnistymään nyt, muutin pumpulta paluun eri tavoin kuin tässä oli.


      • Lapinmies100 kirjoitti:

        Traktori on tosi hyvä. Erinomainen käynnistymään nyt, muutin pumpulta paluun eri tavoin kuin tässä oli.

        Minne pumpun paluu meni ennen.
        Minne se menee nyt


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      162
      2651
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      218
      1786
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      183
      1679
    4. 79
      1321
    5. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      28
      1085
    6. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      51
      991
    7. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      297
      986
    8. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      179
      890
    9. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      79
      873
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      65
      838
    Aihe