Vieläkö tekee mieli rieteilylle?

Juuri kun lentokoneet on saatu käsiteltyä, saimme lisää kauhisteltavaa Norjan rannikolta.

Olen kohta kirjailija Tuurin kanssa samoilla linjoilla (hän päätti asian tuhkapilven jälkeen), että matkustaa vain paikkoihin, joihin pääsee junalla.

Mutta päästäkseen sujuvasti junalla halki Euroopan, on ensin mentävä meren yli jonnekin. Viron vai Ruotsin kautta on se pienempi paha?

53

54

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anonyymi_W222

      Rieteilyille ei ole koskaan tehnyt mieli, mitä ne sitten lienevätkään... Laivoilla olen kyllä runsaasti matkustanut paikasta A paikkaan B, en koskaan paikasta A paikkaan A, se ei ole koskaan minua kiehtonut. Olen matkustanut laivoilla pahoissakin myrskyissä, olin silloinkin 27.09.1994 matkalla Tallinnasta Helsinkiin kovassa myrskyssä, kun Estonia upposi hieman myöhemmin. Minulla varmaan viimeisiä videokuvia Estoniasta Tallinnan satamassa, kun jostain syystä sitä kuvasin.
      En ole juurikaan varannut hyttiä laivoista, vaan olen matkannut kansimatkustajana. Pahassa myrskyssä olen laivan keskikohdalla, enkä katso horisonttiin. Katson aina laivassa kannella kävellessäni valmiiksi poistumisreitit ja pelastusveneet tai pelastuslautat.
      Isäni oli merillä työkseen ja hänen laivansa haaksirikkoutui Gotlannin rannikolla vieden mukanaan hänen työkavereita.
      Lentämistä en myöskään vielä lopeta, vaikka kaksi kertaa olen ollut mukana pakkolaskussa elämäni aikana. Tosin olen ollut itse lentäjänä ja molemmissa tapauksissa on ollut tekninen vika syynä pakkolaskuun. Lentäminen on varmaa matkustamista, vaikka joskus onnettomuuksia sattuukin.

      • Itsekin olen käyttänyt laivoja vain matkustamiseen, Suomella meri välissä, meni länteen tai etelään. Olen matkustanut laivalla Saksaan, Viroon ja Ruotsiin. Kreikassa tehnyt monia merimatkoja saarten välillä. Espanjassakin vain matkoja saarten välillä.

        Monta kuukautta kestävälle risteilylle minua ei saisi kirveelläkään.

        Estonian onnettomuuden jälkeen en voinut matkustaa laivalla Ruotsiin moneen vuoteen. Myöhemminkään en ole osannut nukkua siellä laivalla silmäystäkään. Siksi on viisainta lentää ,aina kun se on mahdollista.


      • Pörrännyt-pökösti

        Nuorenpana lentelin kukasta kukkaan daamista A daamiin B.
        Mutta vanhenpana sitä viisastui, eikä kuntopohjakaan ole enää kuin nuori.
        Pari haaksirikkoa mutta ei yhtään pakkolaskua. Eikä laskuja. Tullut perästä.


      • astuinkomiinaan

        ''Pahassa myrskyssä olen laivan keskikohdalla, enkä katso horisonttiin. ''

        Jos joskus meritauti yllättää, juuri horisonttiin katsominen auttaa. ...ja ehkäisee.
        Jos löydät keskikohdan laivan pituussuunnassa katsoen, siinä ei keinuminen tunnu yhtä paljon kuin muualla.


      • @ anonyymi_W222

        Voi vitsi, juuri huomasin tuon kirjoitusvirheen, ovat e ja ässä liian lähekkäin, kun nopeasti kirjoittaa. Pitäisi panna tähän joku oikolukuohjelma...

        Pyydän nöyrästi anteeksi huolimattomuuttani.

        Risteilyistä oli todellakin kyse, kuten fiksuimmat huomasivat.


    • Aallot-ei-pelota

      Lähtisinhän minä riettailulle, hyvinkin.

      • Rietas ja kaunis on jonkun suomalaisen iskelmätähden biisi. Sinne vaan! peukku.


    • ikäloppux

      Onni onnettomuudessa on se, että moottorit eivät olleet Wärtsilän. Olisi ollut huonoa mainosta, jos moottorit sammuvat pahassa myrskyssä.

      • kmret

        Ehkä Wärtsilän myllyt eivät olisi sammuneet;)


    • mieli.tekee

      Jo vain - siellähän on kauniita naisia.

    • Psykoterapeutitar

      Paras risteily myrskyssä oli just Pohjanmerellä ja Atlantilla! Pikku laiva keinui, kuin lastu laineilla ja tavarat liikkuivat ja astiat särkyivät. Oli aivan mahtava tunne, kun laiva koukkasi aina uuteen aaltoon! Upean näköistä, kun kaikki me laivoissa matkaavat olimme saman myrskyn keskellä tuulten ja aaltojen vietävinä.

      Sellaisen matkan haluaisin kokea uudelleen!

      • meriklaaritekemättä

        '' ....tavarat liikkuivat ja astiat särkyivät. ''

        Tuo kertoo sen että laivan miehistö ei ollut ihan parasta A-ryhmää;)


      • Psykoterapeutitar

        Höpön höpön😂🌊👍🏻


      • Hyvät-lahjat-kropassa

        Mitä enemmän myrskyää ja keinuaa, sitä paremmin nukun.


      • Hyvät-lahjat-kropassa kirjoitti:

        Mitä enemmän myrskyää ja keinuaa, sitä paremmin nukun.

        Sinulla on hyvät unenlahjat, onnittelen. Niitä ei ole kaikille suotu.
        Hyvä ystäväni sanoo, että häntä on siunattu kahdella asialla, on saanut hyvän ruokahalun, ja hyvät unenlahjat.

        Itselläni ei kumpiakaan.


    • parikertaavuodessa

      Teen vain näitä lähiristeilyja Hel-Tall tai Tur-Tukh ja kaiken lisäksi yksin useimmiten kun ei löydy seuraa reissuille.....kerran on sattunut kovempi myräkkä Tallinnan reissulla mutta ei se pelkäämään saanut.....kerran täältä on kuitenkin lähdettävä ja etukäteen ei tiedä milloin.....

    • Bengalitikku

      Lähtisin, jos päättäisin. Olen ollut 27 - 30 m/sek ja laiva keinui. Mutta oli talviaika, joten ulkona oli pimeää, että nähnyt kuohuja.
      Eiköhän suomalainen kapteeni toiminut loppuviimeksi maltillisesti ja viisaasti.
      Ilman meripahoinvointilääkettä ei mitään asiaa laivalle, jos myrsky.

    • bessie-----

      Riippuu tietenkin risteilystä, ei tee mieleni lähteä mihinkään missä todennäköisesti pitkästyisin.

      Jos tuohon edessäni olevaan paperikalenteriin tekemiini merkintöihin on luottamista , niin olen käynyt tämän vuoden puolella 8 kertaa 22-tunnin Tallinnan risteilyllä ja vielä tekee mieli käydä. Voi olla, että reissu pari on jäänyt merkkaamatta paperikalenteriin ja ainakin kerran taas jäi menemättä kun lähijuna myöhästyi ja olin vastoin tapojani valinnut viimeisen mahdollisen junan jolla ehtii. Harva se viikonloppu olen kuitenkin ollut lietsussa. Sunnuntain lähdöillä yleensä on oman ikäistä juttuseuraa ja tanssittajia, ja maanantaina on sopivasti aikaa asioida Tallinnassa. Lähdenkin taas heti kun saan passini takaisin (viisumuhakemus).

      Mahdollinen merenkäynti ei haittaa, päinvastoin oikeastaan. Liikunnallinen ulottuvuus on minulle vähintäänkin yhtä tärkeä syy lähteä risteilylle kuin sosiaalinen ulottuvuus, vähintään 10000 askelta tulee aina ihan huomaamatta ja jopa hauskalla tavalla. Laivan keinuminen mielestäni tehostaa liikuntasuorituksiani, siinähän on koko ajan tehtävä työtä tasapainon eteen.
      Kovaa myrskyä en tietenkään kaipaa, mutta en sellaiseen joutumista tuolla matkalla liioin pelkää.

    • flegmaatti

      Tuo tapaus ei vaikuta tippaakaan.
      Värekarvani kestävät mitä tahansa mutta turvallisuus onkin toinen juttu. Pelastusveneet useissa risteilyaluksissa ovat "jokasään" purtiloita.

      Kerran 60-luvulla, keikkui silloinen 3000brtn paatti Ahvenan merellä sen verran, että laskimme kaverini kanssa jakkaroilla mäkeä laivan poikkisuunnassa. Haju oli kamala mutta siihen turtui.

      Omituisin tilanne oli Englannin Kanaalissa reippaassa ristiaallokossa ilmatyynyaluksella. Se ei käyttäynyt johdonmukaisesti kuten laivat vaan täysin arvaamattomasti. Välillä otti vapaata pudotusta kunnes runko rysähti aallon pohjaan.
      Vaimoni erehtyi menemään vessaan ennen aaltoja. Viipyi ja viipyi. Viiemin tuli itkien pois. Ei saanut pikkuhousuja jalkaaan kuin kiilautumalla kulmasta kulmaan.

      Emme ota hyttiä ainakaan keulasta. Jos paatti joutuu puskemaan reippaampaan vasta-aallokkoon niin jysäykset ovat vähintäänkin kuuluvia ja värähdyttäviä. Olemme vaihtaneet hyttiä kahdella reisulla.

    • korppis11

      Jos ja kun varaa pitempiä risteilyjä on syytä ottaa huomioon alueen vuotuiset sää vaihtelut. Halpoja risteilyjä löytää jos valitsee epävakaan vuodenajan. Kalliimmilla risteilyillä on ottettu huomioon alueitten rauhalliset sääolosuhteet.

      Eri vuoden aikojen rsteilyhinnat vaihtelevat suuresti toisistn vaikka reitti ja palvelut olisivatkin samat.

      • flegmaatti

        Aina ei ole takuuta. Hurrikaanien aika Karibialla ei ole takuu hurrikaanista.
        Kerran, suhteellisen tyynellä ilmalla, oli vedenalaista maininkia joka heilutti paattia niin paljon, ettei kapu uskaltanut ajaa satamaan vaan se saari jäi väliin.

        Meille ratkaisevaa on meripäivien määrä. Yhtä meripäivää ei yleensä pysty välttämään mutta enemmistä ei ole väliä.


      • cpt.cook
        flegmaatti kirjoitti:

        Aina ei ole takuuta. Hurrikaanien aika Karibialla ei ole takuu hurrikaanista.
        Kerran, suhteellisen tyynellä ilmalla, oli vedenalaista maininkia joka heilutti paattia niin paljon, ettei kapu uskaltanut ajaa satamaan vaan se saari jäi väliin.

        Meille ratkaisevaa on meripäivien määrä. Yhtä meripäivää ei yleensä pysty välttämään mutta enemmistä ei ole väliä.

        ''...oli vedenalaista maininkia joka heilutti paattia...
        Hii-o-hoi ja rommia pullo:))))


      • korppis11
        flegmaatti kirjoitti:

        Aina ei ole takuuta. Hurrikaanien aika Karibialla ei ole takuu hurrikaanista.
        Kerran, suhteellisen tyynellä ilmalla, oli vedenalaista maininkia joka heilutti paattia niin paljon, ettei kapu uskaltanut ajaa satamaan vaan se saari jäi väliin.

        Meille ratkaisevaa on meripäivien määrä. Yhtä meripäivää ei yleensä pysty välttämään mutta enemmistä ei ole väliä.

        Kävin facessa, oli muisto nodtettu eusivulle. Siitä on nyt kaksi vuotta kun olimme risteilemässä Karibialla.

        Muisto kuvassa olimme Costa Ricassa. Matkamme oli upea, tyyni vain yksi kiireinen sairastapaus sai risteilijän kiihdyttämään vauhtia. Sairaskohtauksen saanut amerikkalainen kiidätettiin Caymansaarille, paikka joka ei kuulunut matkareitillä alunperin. Tulipahan sekin saarivalto lähietäisyydeltä bongattua.

        Olimme siis matkalla maaliskuun toisella puoliskolla. Tyyntä ja lämmintä. No, se matka on koettu katsotaan risteilemmekö enää muuta kuin lähisaaria täällä korvessa. Ensi kesänä varattu Höyrylaivaristeily teatteriin Paltaniemelle 😊


      • karibian-kapu

        Muistamme kyllä, kunnes kuolema elämästä erottaa, että olet ollut Karibialla.
        Me muut, jotka olemme siellä olleet, emme pidä niin merkittävänä, että siitä tohtisi mainita kuin se olisi maailman erikoisin sattuma ja matka.


      • karibian-kapu kirjoitti:

        Muistamme kyllä, kunnes kuolema elämästä erottaa, että olet ollut Karibialla.
        Me muut, jotka olemme siellä olleet, emme pidä niin merkittävänä, että siitä tohtisi mainita kuin se olisi maailman erikoisin sattuma ja matka.

        Kerro toki kokemuksiasi. Keskustelun aihehan oli Vieläkö tekee mieli risteilylle.

        Kerroin aloituksen aiheeseen nojaten, että katsotaan risteilemmekö enää vai tyydymmekö Korven lähisaarten "risteilyihin".

        Jos olisit risteillyt Karibialla olisi asenteesi aivan erilainen muiden ihmisten matkakertomuksiin.. Sinähän saat näppylöitä jokaisesta ulkomaan matkastanikin.

        Moni matkustaa ja kertoo matkoistaan, sinä et matkustele vaan kitiset ja kuvittelet matkustavasi.


    • Lemmenkäinen

      Juu.- Toukokuussa Nilsun risteilylle :)

    • Oma-hupa-oma-lupa

      MoottoriVeneen vesille laskua odottelen. Kuukausi vielä, lähtenee jäät.
      Risteilyistä (useita kymmeniä) olen saanut tarpeekseni. Välimerikin, tylsä.

      • meriKarju

        Itse veikkaan max 2vk ja moottorialus vesille (saaristomeri) ja lähdemme pitkälle Itämeren risteilylle vaimon kanssa, syksyllä kotiin jos maltaa...

        Hyvää veneilykautta....


      • Oma-hupa-oma-lupa
        meriKarju kirjoitti:

        Itse veikkaan max 2vk ja moottorialus vesille (saaristomeri) ja lähdemme pitkälle Itämeren risteilylle vaimon kanssa, syksyllä kotiin jos maltaa...

        Hyvää veneilykautta....

        Täällä sisämaassa tässä vaiheessa kevättä, odottavan aika on hieman pidempi.


    • Paloma.se01

      Risteilyt sinänänsä tylsiä, etenkin kun tulen helposti merisairaaksi ja en ole perso viinalle. Käymme kyllä noin kerran vuodessa Maarianhaminan risteilyllä, nyt mennään hieman keväämmällä tyttären kanssa ja otetaan spa-hoitoja ja syödään merenelävävuori skaldjursplatå), muutama valkkarilasi ja muuten vain seurustellaan ihan vain toistemme kanssa. Tyttäreni on tyyppi uhrautuva äiti ja kokopäivätyöläinen eikä häneltä jää aikaa itselleen, joten olemme antaneet tämän miniristeilyn toisillemme synttärilahjaksi.
      Muuten käytän laivaa ainoastaan kulkuneuvona ja autolauttana.
      Lähtisin ilman muuta ja kakistelematta mille tahansa viikon-10 päivän risteilylle, minne vaan. Siis luksusristeilylle, Välimerelle, Karibialle, Jäämerelle, Antarktiselle. Jos tulisi tilaisuus ja saisin Legon mukaan.

      • bessie-----

        "Muuten käytän laivaa ainoastaan kulkuneuvona ja autolauttana."

        Täällä pääkaupunkiseudulla (Suomen) laivoja käytetään myös tanssipaikkoina. Tanssihan on varsinkin meidän ikäisille mitä parhainta terveysliikuntaa, se edistää ja vahvistaa sekä kropan että mielen hyvinvointia. Laivalla voi tietysti myös kävellä (ja nousta portaita), maissa se voi esim. liukkauden takia helposti jäädä tekemättä.

        Tunnut yhdistävän risteilyt ja viinan? Ei tunnu oikein tämän päivän meiningiltä ainakaan, ja paljon on meitäkin joille viina ei koskaan ole ollut olennainen osa risteilyjä tai laivamatkoja. Kyllähän sitä melkein joka reissulla jonkun liikaa ottaneen näkee, mutta kyllä suurin osa tuntuu olevan joko kokonaan raittiuslinjalla tai pysyttelevän kohtuudessa.


      • puovo

        Eikö luksusristeilyllä tule merisairaaksi?


      • Paloma.se01
        bessie----- kirjoitti:

        "Muuten käytän laivaa ainoastaan kulkuneuvona ja autolauttana."

        Täällä pääkaupunkiseudulla (Suomen) laivoja käytetään myös tanssipaikkoina. Tanssihan on varsinkin meidän ikäisille mitä parhainta terveysliikuntaa, se edistää ja vahvistaa sekä kropan että mielen hyvinvointia. Laivalla voi tietysti myös kävellä (ja nousta portaita), maissa se voi esim. liukkauden takia helposti jäädä tekemättä.

        Tunnut yhdistävän risteilyt ja viinan? Ei tunnu oikein tämän päivän meiningiltä ainakaan, ja paljon on meitäkin joille viina ei koskaan ole ollut olennainen osa risteilyjä tai laivamatkoja. Kyllähän sitä melkein joka reissulla jonkun liikaa ottaneen näkee, mutta kyllä suurin osa tuntuu olevan joko kokonaan raittiuslinjalla tai pysyttelevän kohtuudessa.

        Tulemme laivalla yli vähintään kerran vuodessa, mutta viime vuosina olemme suosineet Naantalista lähteviä, yleensä rekkojen ja karavaanarien suosimia pienempiä laivoja juuri koska niissä ei ole mitään biletystä. Minä olen tanssinut aivan riittävästi ja nyt ei remuaminen laivalla eikä sen kuunteleminen tunnu mielekkäältä.
        Kyllä ainakin vielä viime keväänä tekemämme Ahvenanmaan risteilyn aikana viini ja olut virtasi ja ravintolassa näki miten jengit täyttivät lasejaan piripintaan. Ja sitten tanssittiin. Eläkeläisristeilyillä päivätansseineen voi olla hillitympi meininki.
        Minulle nuo miniristeilyt ovat katkaisua arjen rutiinista, pään tuuletusta ja perhesiteiden vanhvistamista. Äiti-tytär-suhteen vaalimista.
        Minäkin tykkään että tanssiminen on hyvää ja tehokasta liikuntaa ja monet nauttivat siitä. Kivaa katsella vanhempia pariskuntia tanssilattialla. He yleensä osaavatkin vielä paritanssien kuviot.


      • Paloma.se01
        puovo kirjoitti:

        Eikö luksusristeilyllä tule merisairaaksi?

        Riippu aallokosta, mutta nyrkkisääntönä on että mitä suurempi paatti sitä vähemmän se keinuu. Muutaman tunnin matka laivassa huonollakin säällä onnistuu, mutta en lähtisi pitemmälle ilman lääkitystä.
        En ymmärrä kysymystä, tunnustan.
        Voin helposti pahoin aallokossa, mutta se ei ole koskaan suoranaisesti pysäyttänyt minua suorittamasta haluamaani matkaa laivassa.


      • suosituksia
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Tulemme laivalla yli vähintään kerran vuodessa, mutta viime vuosina olemme suosineet Naantalista lähteviä, yleensä rekkojen ja karavaanarien suosimia pienempiä laivoja juuri koska niissä ei ole mitään biletystä. Minä olen tanssinut aivan riittävästi ja nyt ei remuaminen laivalla eikä sen kuunteleminen tunnu mielekkäältä.
        Kyllä ainakin vielä viime keväänä tekemämme Ahvenanmaan risteilyn aikana viini ja olut virtasi ja ravintolassa näki miten jengit täyttivät lasejaan piripintaan. Ja sitten tanssittiin. Eläkeläisristeilyillä päivätansseineen voi olla hillitympi meininki.
        Minulle nuo miniristeilyt ovat katkaisua arjen rutiinista, pään tuuletusta ja perhesiteiden vanhvistamista. Äiti-tytär-suhteen vaalimista.
        Minäkin tykkään että tanssiminen on hyvää ja tehokasta liikuntaa ja monet nauttivat siitä. Kivaa katsella vanhempia pariskuntia tanssilattialla. He yleensä osaavatkin vielä paritanssien kuviot.

        Suosittelen sinulle, kun seuraavan kerran menet laivalle tyttäresi kanssa, että keskityt häneen, etkä muiden matkustajien seuraamiseen. (ei kannata olla niin utelias)


      • Paloma.se01
        suosituksia kirjoitti:

        Suosittelen sinulle, kun seuraavan kerran menet laivalle tyttäresi kanssa, että keskityt häneen, etkä muiden matkustajien seuraamiseen. (ei kannata olla niin utelias)

        Ajanvietettähän se vain on. Istumme tyttären kanssa pöydässä ja seuraamme ihailevin katsein kun eläkeläisparit tanssivat Juttelemme toki etupäässä omista asioistamme tai sitten jotain yleistä. Jonkun kommentin voi toki vierittää eläkeläisten pukeutumisesta, frisyyreistä mutta yleensä vain heidän katselemisensa nostaa tunnelmaa ja lisää elämäniloa.

        @suosituksia, en oikeastaan tarvitse mitään suosituksia, en enää ainakaan nyt kun kun melkein kaikkia suosituksia on jo kertaalleen seurattu ja nyt olen valinnut niistä itselleni sopivat. Ihmisten katselu, etenkin liikkeessä, on aina ollut yksi huvituksiani. Halvimmasta päästä :))
        Onko itsetuntosi niin heikko, että seuraavalla kerralla kun olet laivalla tanssimassa puolisosi kanssa voit kuvitella että tuolla laitapöydässä istuvat kaksi naista (äiti ja tytär) ovat Paloma ja hänen tyttärensä, jotka nauravat tanssityyliäsi, vaatetustasi, asusteitasi?


      • suosituksia
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Ajanvietettähän se vain on. Istumme tyttären kanssa pöydässä ja seuraamme ihailevin katsein kun eläkeläisparit tanssivat Juttelemme toki etupäässä omista asioistamme tai sitten jotain yleistä. Jonkun kommentin voi toki vierittää eläkeläisten pukeutumisesta, frisyyreistä mutta yleensä vain heidän katselemisensa nostaa tunnelmaa ja lisää elämäniloa.

        @suosituksia, en oikeastaan tarvitse mitään suosituksia, en enää ainakaan nyt kun kun melkein kaikkia suosituksia on jo kertaalleen seurattu ja nyt olen valinnut niistä itselleni sopivat. Ihmisten katselu, etenkin liikkeessä, on aina ollut yksi huvituksiani. Halvimmasta päästä :))
        Onko itsetuntosi niin heikko, että seuraavalla kerralla kun olet laivalla tanssimassa puolisosi kanssa voit kuvitella että tuolla laitapöydässä istuvat kaksi naista (äiti ja tytär) ovat Paloma ja hänen tyttärensä, jotka nauravat tanssityyliäsi, vaatetustasi, asusteitasi?

        Käynkö minä laivalla tanssimassa puolisoni kanssa? Enpä ole tuota tiennytkään.


      • Paloma.se01
        suosituksia kirjoitti:

        Käynkö minä laivalla tanssimassa puolisoni kanssa? Enpä ole tuota tiennytkään.

        En minäkään, mutta otit kantaa viattomaan "harrastukseemme" ikään kuin se olisi jollain tavalla koskettanut juuri sinua.
        No mene sitten tanssimaan vaikka muiden puolisoiden kanssa. (ei kuitenkaan minun; en lainaa, myy enkä vuokraa)


      • suosituksia
        Paloma.se01 kirjoitti:

        En minäkään, mutta otit kantaa viattomaan "harrastukseemme" ikään kuin se olisi jollain tavalla koskettanut juuri sinua.
        No mene sitten tanssimaan vaikka muiden puolisoiden kanssa. (ei kuitenkaan minun; en lainaa, myy enkä vuokraa)

        Tämähän on keskustelupalsta, eikö niin. Minä en vaan pidä siitä, että itsensä ylentää ja muita alentaa. En arvosta sinun "harrastustasi"

        Miksi minun pitäisi mennä tanssimaan ja "tohveleiden" kanssa en missään nimessä menisi


      • bessie-----
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Tulemme laivalla yli vähintään kerran vuodessa, mutta viime vuosina olemme suosineet Naantalista lähteviä, yleensä rekkojen ja karavaanarien suosimia pienempiä laivoja juuri koska niissä ei ole mitään biletystä. Minä olen tanssinut aivan riittävästi ja nyt ei remuaminen laivalla eikä sen kuunteleminen tunnu mielekkäältä.
        Kyllä ainakin vielä viime keväänä tekemämme Ahvenanmaan risteilyn aikana viini ja olut virtasi ja ravintolassa näki miten jengit täyttivät lasejaan piripintaan. Ja sitten tanssittiin. Eläkeläisristeilyillä päivätansseineen voi olla hillitympi meininki.
        Minulle nuo miniristeilyt ovat katkaisua arjen rutiinista, pään tuuletusta ja perhesiteiden vanhvistamista. Äiti-tytär-suhteen vaalimista.
        Minäkin tykkään että tanssiminen on hyvää ja tehokasta liikuntaa ja monet nauttivat siitä. Kivaa katsella vanhempia pariskuntia tanssilattialla. He yleensä osaavatkin vielä paritanssien kuviot.

        "Kyllä ainakin vielä viime keväänä tekemämme Ahvenanmaan risteilyn aikana viini ja olut virtasi ja ravintolassa näki miten jengit täyttivät lasejaan piripintaan. Ja sitten tanssittiin. Eläkeläisristeilyillä päivätansseineen voi olla hillitympi meininki."

        On minuakin joskus kauan sitten ärsyttänyt tuo lasien piripintaan täyttäminen ja tanssia hytkytellen niiden kanssa pöytään luoviminen. Silloin oli uusi asia tuo että buffetissa viinejä ja olutta sai ottaa mielinmäärin hanoista. Yksi eläkeläisporukka sitten otti siitä kaiken irti. Olimme koko ajan vaarassa saada heidän juomiaan päällemme, lähinnä siksi ärsytti ja vähän myös siksi, etteivät he tuntuneet tajuavan olevansa vain ruokailuun varatussa ravintolassa (kattaus 1 ja kattaus kaksi).
        Muiden yökerhossa/tanssiravintolassa/karaokebaarissa riekkuminen taas ei ärsytä minua pätkääkään, tietenkään, siellähän minä itsekin riekun usein pilkkuun asti.

        "Eläkeläisten päivätansseista" minulla ei ole omia kokemuksia, en ole koskaan käynyt. Näiden risteilyjen (ilta)tansseissa meno onneksi ei ole mitenkään "hillittyä"?, eikä seuraavan päivän "päivätansseissakaan" ei sen puoleen. Ihan tavallista mukavaa ja loppuillasta usein aika railakastakin meininkiä tanssin merkeissä, yksilöt sitten voivat olla joko hillittyjä tai vähän riehakkaampia jne., ja joskus on enemmän, joskus vähemmän porukkaa. Ja valinnan varaahan on, ei ole pakko mennä juuri tanssiravintolaan.

        Mieluummin minä reittimatkankin teen laivalla jossa on tilaa liikkua ja varaa valita kuinka ja missä aikansa kuluttaa. Jos jossain laivan kolkassa on viihdeohjelmaa ja/tai mahdollisuus tanssia, niin se on vain plussaa, pakkohan sinne ei ole mennä.


    • flegmaatti

      Seuraamme ajoittain valmistarjontaa mutta reitit, ja varsinkin käyntisatamat ovat valtaosin tuttuja joten risteily olisi räätälöitävä erikseen. Lennot., lähtöpään hotskut, risteily ja paluupään hotsku.

      Karibialla olisi vielä runsaasti käymättömiä vaihtoehtoja. Ei täysin uusia mutta sellaisia joissa ei ole tuttuja paikkoja yhtä enempää. Tosin Bahama on täysin käymättä.

      Kaukoidän risteilyjä vierastamme. Samoin kestoltaan ylipitkiä, 2 viikkoisia ja pitempiä.

      Vierastamme kolossipaatteja. -30000Brtn on sopiva. Ei paljoa alle ja joka tapauksessa selvästi alle 50000Brtn

      • ohuttayläpilveä

        Hmmm...kuvaile muutamin sanoin 30 000brt laivaa.....


      • flegmaatti
        ohuttayläpilveä kirjoitti:

        Hmmm...kuvaile muutamin sanoin 30 000brt laivaa.....

        Yleensä vanhempaa, modernisoitua kalustoa. Tavallisesti ei parvekehyttejä. Matkustajia 1000:n tietämissä tai hieman enemmän.
        Helppo liikkua. Jos joku pitää risteilyn pääasiana laivalla luumuilua niin suosittelen kolosseja.


      • kuten_myös_heinähäkki
        flegmaatti kirjoitti:

        Yleensä vanhempaa, modernisoitua kalustoa. Tavallisesti ei parvekehyttejä. Matkustajia 1000:n tietämissä tai hieman enemmän.
        Helppo liikkua. Jos joku pitää risteilyn pääasiana laivalla luumuilua niin suosittelen kolosseja.

        Brt eli bruttorekisteritonni, n.2,8 m3, käytöstä poistunut tilavuusmitta.


      • Kesää-ootellessa

        Tilaanpa kesällä 2,8 m3 heinähäkin ja hevosen sitä vetämään.
        Lähden kirkonkyläristeilylle, mahtuu matkalaukkukin hyvin.


      • flegmaatti
        kuten_myös_heinähäkki kirjoitti:

        Brt eli bruttorekisteritonni, n.2,8 m3, käytöstä poistunut tilavuusmitta.

        Tuo tilavuusyksikkö ei kerro tavis laivamatkustajalle mitään!


      • hntt
        flegmaatti kirjoitti:

        Tuo tilavuusyksikkö ei kerro tavis laivamatkustajalle mitään!

        Sinä kun et ole tavis joten sinulle se jotain kertoo kun sitä viesteissäsi käytät ??


      • flegmaatti
        hntt kirjoitti:

        Sinä kun et ole tavis joten sinulle se jotain kertoo kun sitä viesteissäsi käytät ??

        Minä kun olen tavis niin olen yrittänyt hahmottaa laivan ominaisuuksia ilmoitetun brt luvun perusteella, kuten olen kuvitellut muidenkin risteilleiden tekevän.

        Johdonmukainen vastaus kysymykseesi oli yritys hahmottaa kansanomaisesti ko. asiaa muille, tonnilukeman ohittaneille taviksille.

        Tämä palvelualttius näyttää joitakin ärsyttävän.


    • Tuntuu toi Tallinnan reissukin joskus niin pitkäveteiseltä,
      joten en ikävöi, kunhan siirryn vain naapurimaihin paateilla,
      nopeuttaakseni matkaa muihin maihin...

      Onnettomuuksia sattuu, onneksi tuolla Norjassa
      välttyivät suuronnettomuudelta,
      heillä oli onni onnettomuudessa.

    • nirso

      Ei lento- eikä laivaonnettomuudet ole vaikuttaneet minuun.
      En pidä risteilyistä. Just ja just siedän siirtymisen paikasta toiseen laivalla jollei muuta vaihtoehtoa ole.
      En myöskään tykkäisi pitkistä junamatkoistakaan, vaikka halki Siperian ja Silkkitie kiinnostaisikin.
      Ei lentäminenkään ainakaan kaukomaille.
      Taitaa olla reissut rajojen ulkopuolelle tehty.

      Tunneli Tallinnaan ja Baltia aukee. Bussilla Max. 3-4 tuntia.

    • Jos mukava porkka, niin voisi lyhyen risteilyn Norjan vuonoihin tehdä, mutta en talvella ainakaan lähtisi.
      Vähän hitaasti tutustuva luonne, niin oudommassa seurassa tuntisi helposti itsensä ulkopuoliseksi.,
      Pitempiaikaisilla risteilyillä tulisi varmaan ahtaanpaikankammo.
      Eihän tuolla nytkään ketään kuollut. Enempi Ruotsinlaivoilta hyppivät mereen.

    • Life-I-love-you

      Kotini on linnani ja paras lomakohde. Pääsee helposti eikä matka saastuta. Mahtava paikka, hienot maisemat. Ei häiriötekijöita kuten muunmaan elävät ja naiset.

    • e.lä.mä

      Virossa ja Norjassa osa miehistöstä luultavasti humalassa tai huumeissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tuomas Sakari Matias Salminen. S.2005

      Nimi on ihan julkista tietoa. Ei tarvitse poistaa. Julkaistu monilla sivuilla.
      Valkeakoski
      58
      4274
    2. Sille yhelle vaa

      Viime aikoina oon miettinyt sun juttuja aika paljon. Vaikka en oo saanu susta vielä kunnolla selvää kuvaa, jotenkin tunt
      Ikävä
      92
      1705
    3. Mikko Leppilampi ahdistellut useita!?

      Jotenkin on aina jäänyt lipevän oloinen fiilis kun hänen esiintymisiä on katsellut. Nyt rikosepäily seksuaalisesta ahd
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1269
    4. Farmasia valintakoe 2024

      Miten meni farmasia valintakoe teillä? Minun mielstä se oli ihan oko en voi sano, että se oli tosi vaikea.
      Pääsykokeet
      48
      1119
    5. Onhan sulla

      Nainen nyt varmasti kaikki hyvin.
      Ikävä
      64
      1046
    6. Kaksisataa kilometriä on pitkät niin..

      Vai onko se sinusta niin, mies?
      Ikävä
      92
      707
    7. Ajattelen minä sua vieläkin mies

      Ja välillä tulee kyyneleet silmiin kun tajuan että näin tämä sitten menikin. Ikävä on, koska olet rakkauteni. En ole nyt
      Ikävä
      40
      689
    8. Vielä yksi juttu

      Kaipaan sinua enemmän kuin omaa sieluani. Olet rakas minulle.
      Ikävä
      73
      688
    9. En tiedä huomasitko edes minua

      mutta minä huomasin sinut ja näytitpä taas hyvältä!
      Ikävä
      32
      685
    10. On muuten meidän kylän poikia.

      Surullinen uutinen. Toivotaan, että uhri saa tarvitsemansa avun. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b497ba33-7a82-415d
      Tornio ja Haaparanta
      6
      664
    Aihe