Auton lämmitys

Webasto

Mainioita nämä "kytaajat" ;-)
Autossani on polttoainekäyttöinen lämmitin joka lämmittää moottorin ja sisätilat kellolla aamuisin.
Pidän kuitenkin auton lohkolämmitintä varoiksi päällä jos täytyy lähteä liikenteeseen odottamatta.
Voi sitä vaivan näköä :-)!!!
Ensin ilmestyi iso lappu porraskäytävään jossa kielletään sisätila lämmittimen käyttö. Sitten olen pari kertaa yllättänyt jonkun valveutuneen naapurin konttaamassa autoni ympärillä ja ihmettelemässä lämmittimen pakoputkesta nousevaa höyryä.
Kerran pari sauvakävelevää "kalkkista" alkoi rähistä suoraa päin naamaa että "Tommonen on kielletty taloyhtiön säännöissä".
Kälkätys vaikeni vasta kun kiskaisin johdon irti tolpasta ja käskin haistella pakokaasua lämppärin pakoputkesta.
Mainiointa on että tuskin kukaan muu muistaa pistää lämmittimen johtoa reikään eikä yhtiön sähköä näytä kuluvan muutenkaan.
Näin sähkärinä naurattaa puheet "Sähkö ei tolpissa riitä sisätila lämmittimiin"
Sulakkeet kyllä riittää ja määräysten mukaiset kaapelit on asennettu.
Sähköstä maksetaan erikseen mutta ainoa syy on kateus aamulla kun autosta puuttuu sisätila lämmitin ja naapurilla onkin ikkunat sulana!!

42

25914

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • audisti

Joo voi herranjeesus.. Itellä ei ole webastoa, mutta sisätilalämmitin on - paikalla jossa ei taloyhtiön mukaan ole sallittua sisätilalämmittimen käyttö! :D

Mutta, olen sopinut asiasta erikseen vuosi sitten taloyhtiön hallituksen kanssa, koska tosiaan sulakkeet riittää meilläkin. Ja toki samalla olen sopinut huoltoyhtiön kanssa korotetusta vastikkeesta ko. kuukausille.

Siksipä oma ihmetykseni oli suuri kun sain taannoin uhkakirjeen huoltoyhtiöltä jossa isännöitsijän allekirjoittamana minulta uhataan viedä lämmityspaikka jos vielä jatkan lämppärin käyttöä..

Asia ratkesi kyllä kun olin yhteydessä hallituksen pj:hen, eivät valittajat - eikä huoltoyhtiö - ollut kuitenkaan yhteydessä häneen, mutta nyt tuo asia kunnossa.
      Täytyy kyllä joka tapauksessa ihmetellä tätä kerrostaloasumista. Olisikohan se sittenkin omakotitalo seuraavaksi, Lahdessa siihenkin voisi olla vielä varaa..

• mk

Se on kumma juttu kun henkilöt eivät osaa laskea paljonko 10A sukake kestää rasitusta eli se 220*10=2200 wattia sähköopin mukaan ja harvalla on yli 1000w sisälämmitin että silleen. Henkilöt eivät tiedä teksiikasta mitään ja puhuvat läpiä päähänsa niin saa välillä naurra kippurassa kun puhutaan puutaheinää. Onneksi meilla on tolpissa oma sulake jokaisella ja sitten tolppien pääsulakkeet ja kestävät kun ovat 16A sulakkeella että silleen. Siaälämmittimiä ei voida kieltää millaan muulla kun on yhtiöjärjestyksessä pykälä kaska järjestyssäännot ovat muodollisia ja yhtiöjärjestys ja asunto-osakeyhtiö laki sanoo miten toimitaan.

• mk kirjoitti:

Se on kumma juttu kun henkilöt eivät osaa laskea paljonko 10A sukake kestää rasitusta eli se 220*10=2200 wattia sähköopin mukaan ja harvalla on yli 1000w sisälämmitin että silleen. Henkilöt eivät tiedä teksiikasta mitään ja puhuvat läpiä päähänsa niin saa välillä naurra kippurassa kun puhutaan puutaheinää. Onneksi meilla on tolpissa oma sulake jokaisella ja sitten tolppien pääsulakkeet ja kestävät kun ovat 16A sulakkeella että silleen. Siaälämmittimiä ei voida kieltää millaan muulla kun on yhtiöjärjestyksessä pykälä kaska järjestyssäännot ovat muodollisia ja yhtiöjärjestys ja asunto-osakeyhtiö laki sanoo miten toimitaan.

Jos sulla on 1000w lämmitin ja sulakkeesi sem kestää, mutta, kun pääsulakkeeseen joka on esim.25 amp.juttu onkin toisin, eli 10 kpl 1000w lämmttiä kehittää yht. 10kW / 10 000w eipä taida sulake enää kestää.

• sisälämppäri

Heh. Toi on niin hauskaa. Meidän edellisessä asuinpaikassa oli sama juttu. Kun muutettiin niin ensimmäisenä päivänä jo talon asioita hoitava nainen tuli kertomaan meille että. ei saa sitten lämmittää autoa yhtä aikaa sisälämmittimellä että lohkolämmittimellä. Täytyy käyttää jompaa kumpaa hmmm???? No hän vielä siihen lisäsi että kun sähköä ei riitä sitten kaikille jos toiset käyttää enemmän=) Mihinköhän se sähkö nyt yht äkkiä loppuu. No pidettiin sisälämppäriä autossa eikä vuoden asumisen aikana ollut kertaakaan ongelmia, eikä naapurikaan tullut kertomaan että nyt hänen sähkönsä on loppu kun lämppäriä käytetään;) Että näin

• penmus

eniten että aina kun kuljen erään taloyhtiön ohi niin autot tököttää viikonloppunakin töpselissä ja sihinä kuuluu mutta kukaan ei lähde koko päivänä mihinkään. Nykyään on kyllä kello max 2 t. mutta on yhtiöitä jossa on jatkuva virta ja ajatelkaa mitä se maksaa kun turhaa lämmitetään autoa koko päivän. Itse asun omakotitalossa ja en kyllä raski pitää kuin max 1 tunti per päivä, onko se se että kun kuitenkin maksaa esim. 20 eur per kk ,niin pitää siksi päällä kun on maksanut siitä... ???

• Äly hoi, älä jätä.
        penmus kirjoitti:

eniten että aina kun kuljen erään taloyhtiön ohi niin autot tököttää viikonloppunakin töpselissä ja sihinä kuuluu mutta kukaan ei lähde koko päivänä mihinkään. Nykyään on kyllä kello max 2 t. mutta on yhtiöitä jossa on jatkuva virta ja ajatelkaa mitä se maksaa kun turhaa lämmitetään autoa koko päivän. Itse asun omakotitalossa ja en kyllä raski pitää kuin max 1 tunti per päivä, onko se se että kun kuitenkin maksaa esim. 20 eur per kk ,niin pitää siksi päällä kun on maksanut siitä... ???

Tottapa, tuo penmus.

Itse asun omassa osakkeessa ja taloyhtiön pihalla muutamat asukkaat pitävät autojaan jatkuvasti lämmityksessä, vaikka eivät autolla ajaisi moneen päivään.

Tuskin pitäisivät autoaan jatkuvasti lämmityksessä, jos sähkönkulutus pitäisi maksaa kokonaan itse. Kuukausittain maksettava vuokra tolpasta on niin pieni, että se ei edes kata lämmityksestä aiheutuvia kuluja.

Viime kädessä, KAIKKI osakkaat maksavat tästä järjettömästä tuhlauksesta YHTIÖVASTIKEISSAAN, joka ainakin tässä taloyhtiössä on suhteellisen korkea.

"minä ainakin pidän autoa 24/7 lämmityksessä, kun kerran siitä maksan" -ajatuksella varustetut tyhmyrit osaltaan aiheuttaa sen, että vastikkeet hipovat jo pilviä.

Autopaikat pois moisilta tuhlareilta.

• Näin Meillä.
        Äly hoi, älä jätä. kirjoitti:

Tottapa, tuo penmus.

Itse asun omassa osakkeessa ja taloyhtiön pihalla muutamat asukkaat pitävät autojaan jatkuvasti lämmityksessä, vaikka eivät autolla ajaisi moneen päivään.

Tuskin pitäisivät autoaan jatkuvasti lämmityksessä, jos sähkönkulutus pitäisi maksaa kokonaan itse. Kuukausittain maksettava vuokra tolpasta on niin pieni, että se ei edes kata lämmityksestä aiheutuvia kuluja.

Viime kädessä, KAIKKI osakkaat maksavat tästä järjettömästä tuhlauksesta YHTIÖVASTIKEISSAAN, joka ainakin tässä taloyhtiössä on suhteellisen korkea.

"minä ainakin pidän autoa 24/7 lämmityksessä, kun kerran siitä maksan" -ajatuksella varustetut tyhmyrit osaltaan aiheuttaa sen, että vastikkeet hipovat jo pilviä.

Autopaikat pois moisilta tuhlareilta.

Jatkan vielä edelliseen;

Sen lisäksi, taloythiössä "huijareita", jotka eivät omien sanojensa mukaan tarvitse maksullista tolppapaikkaa, mutta käyvät laittamassa oman autonsa lämmitykseen pitkällä piuhalla heti, kun tolppapaikan virallinen vuokraaja poistuu autoineen.

Lukollisista tolppapaikoista ei ole hyötyä, sillä yhdestä paikasta ottaa virtaa 2 autoa, ja jos toisessa pistokkeessa on johto, kuka tahansa voi ottaa virtaa siitä viereistä pistokkeesta.

Isännöitsijänä Nössö nainen, joka ei saa turhaa tuhlausta eikä väärinkäytöksiä loppumaan.

Ärsyttää osakkaana maksella tuhlareiden ja huijareiden aiheuttamia kuluja taloyhtiölle.

• Tanja

Noh,en taas ole ainut.Minulla yhteinen pylväs yhden talon "hapannon" kanssa.Siis meillä on kyllä omat pistokkeet,mutta sama tolppa ja kummalakin omat sulakkeet,mutta häntä näyttää häiritsevän se että en ota johtoa koskaan pois pistokkeesta kun lähden ajelemaan.Nostan kuitenkin johdon aidan päälle ettei se jää pyörimään minnekään aura-auton alle,mutta useamman kun yhden kerran hän on kuitenkin nypännyt johdon pois kokonaan ja olenpa sitten aamulla mennyt kylmällä autolla töihin.Että sellainen tapaus.

• defa

Ajattelisit vähän. Kysymys on yksinkertqaisesti turvallisuudesta. Lapset voivat mennä peukaloimaan johtoa. Miten näin tämä on niin vaikea käsitää? Kaikille niitä ajokortteja myönnetäänkin, kun yleinen ajatuksenjuoksu on nollatasoa.

• nuapur

Johdon jättäminen lienee kiellettyäkin koska aina on mahdollisuus, joskin pieni, että lapset menevät sörkkimään jännitteistä tösseliä ja toisekseen juuri aurauksen vuoksi. Itse otin kerran naapurin johdon ja viskasin sen metsään kun oli kiireissään jättänyt johdon tolppaan ja johdon pää oli autoni alla.

t: se mukava naapuri

• näkökohta

jännitteistä lohkolämmittimen johtoa ei saa jättää pistorasiaan. Eräässä taloyhtiössä huoltovirma keräsi pistorasiaan roikkumaan jätetyt johdot pois ja ja johdon sai hakea takaisin ilmoitetusta paikasta. Muutaman kerran kun hakee jatkojohtonsa huoltoyhtiöstä, niin huomaa ettei sen jatkojohdon poistaminen pistokkeesta ja ottaminen autoon ole niin kauhean ylivoimaista.

Itselläni oli eräässä asunnossa kuukausittain vuokran yhteydessä maksettava "lämmitystolppa". Vuoden aikana oli vain kaksi kovaa pakkasyötä ja kumpanakaan yönä pistokkeeseen ei tullut sähköä. Vuokranantaja ilmotti, että kun ihmiset käyttävät sisätilalämmittimiä, niin sulakkeet olivat palanneet...

• syyllistynyt

itse teen tuota kanssa, siis jätän roikan tolpan päälle jos käyn vain nopeasti jossain, koska meillä on lukollinen tolppa ja ajastin niin poissa ollessani ei tule sähköä johtoon.

entisessä asunnossa pidin myös moottoripyörää auton vieressä, ja silloin oli jatkuva virta tolpassa. mut laiskuus iski, joten siirsin johdon autosta moottoripyörän katteen sisään.

ja tuohon että jos lapset menee sorkkimaan johtoa sanoisin ETTÄ parkkipaikka EI OLE LEIKKIPAIKKA, ja jos joku haluaa leikkiä johdolla niin sen saa siitä autostakin irroitettua.

näkökohta kirjoitti:

jännitteistä lohkolämmittimen johtoa ei saa jättää pistorasiaan. Eräässä taloyhtiössä huoltovirma keräsi pistorasiaan roikkumaan jätetyt johdot pois ja ja johdon sai hakea takaisin ilmoitetusta paikasta. Muutaman kerran kun hakee jatkojohtonsa huoltoyhtiöstä, niin huomaa ettei sen jatkojohdon poistaminen pistokkeesta ja ottaminen autoon ole niin kauhean ylivoimaista.

Itselläni oli eräässä asunnossa kuukausittain vuokran yhteydessä maksettava "lämmitystolppa". Vuoden aikana oli vain kaksi kovaa pakkasyötä ja kumpanakaan yönä pistokkeeseen ei tullut sähköä. Vuokranantaja ilmotti, että kun ihmiset käyttävät sisätilalämmittimiä, niin sulakkeet olivat palanneet...

multakin huoltoyhtiö vei lämppärin johdon.
        pyynnöstä huolimatta en sitä takaisin saanut.
        eipä siinä mitää ostamaan vaan uutta johtoa (onneksi ei kalliita)
        ja seuraavalla kerralla sikafleksillä piuha kiinni tolppaan
        pysyi tallessa sen jälkeen.
        tosin parikertaa sain huoltoyhtiön miehen kiinni itse teosta kun sitä koitti irroittaa.
        tassuttelin sitten viereen seuraamaan puuhaa ja hetken siinä oltua kysäsin kaverilta että harmittaako kun ei irtoa :D
        piuhan ropeltaminen jäi siihen kiroilujen kanssa ukko häipyi

(pistoke paikoilleen ja sikamassaa päälle hyvin pysyy ja piuha tolpanympäri parikertaa ja massalla kiinni)
        huom. ei onnistu ajastimella varustettuihin tolppiin.

• mk

Sähköturvallisuuslaki kieltää sen ettei johtoa saa jättää tolppaan kun se otetaan autosta irti koska lapset osaavat laittaa kellosta virrat päälle ja sitten siihen joku kuolee kun saa sähköiskun että solleen.

• Olet kusipää
        **** kirjoitti:

multakin huoltoyhtiö vei lämppärin johdon.
        pyynnöstä huolimatta en sitä takaisin saanut.
        eipä siinä mitää ostamaan vaan uutta johtoa (onneksi ei kalliita)
        ja seuraavalla kerralla sikafleksillä piuha kiinni tolppaan
        pysyi tallessa sen jälkeen.
        tosin parikertaa sain huoltoyhtiön miehen kiinni itse teosta kun sitä koitti irroittaa.
        tassuttelin sitten viereen seuraamaan puuhaa ja hetken siinä oltua kysäsin kaverilta että harmittaako kun ei irtoa :D
        piuhan ropeltaminen jäi siihen kiroilujen kanssa ukko häipyi

(pistoke paikoilleen ja sikamassaa päälle hyvin pysyy ja piuha tolpanympäri parikertaa ja massalla kiinni)
        huom. ei onnistu ajastimella varustettuihin tolppiin.

Mistä sun kaltaiaisia kusipäitä aina löytyy?

• meillä näin

Olin aika vasta muuttanut ko. taloyhtiään ja eräänä iltana tai yöllä olin tullut myöhään kotiin ja koska oli pakkasta ja aamulla taas meno, laitoin lämmityksen päälle, en kuitenkaan sisätilalämppäriä..

Aamulla kun kymmenen aikaan väliovea olin avaamassa, oli postiluukusta tullut kirje, että onko järkevää pitää autoa lämmityksessä näin lämpimillä ilmoilla (oli noussut sentään nollan tienoille).. Hammasta purren autolle ja huomasinpa tänä vuonna useaan otteeseen heidän autonsa olevan narun nokassa vielä kun oli 5...
      Että näin.. olen säilyttänyt sen heidän lähettämän lapun (kyseessä taloyhtiön pj mies) ja monta kertaa on tehnyt mieli se heidän postiluukkuun tiputtaa :)

• >anne<

Jos kerran lämpimämmällä johdottavat autoaan. Niin kai sulla on oikeus kanssa pikkasen huomautella ;D

• pate..

ota kopioita siitä lapusta ja vie niitä ni riittää useammaksi kerraksi.

• tuned vento

moi! en ole ennen kuulu tommosta..iselläni on sisätilan lämmitin omassa autossa ja se on ehdoton talvivarustus...tsemiä sulle!..eikä kukaan ole kitissy..kateelisia on...

• meillä kyllä on...

Ukko sanoi että lukihan se siinä vuokrasopimuksessa tosi pienellä, itse en kyllä sellasta kohtaa huomannut. Meillä se kuitenkin on, kukaan ei ole mitään koskaan inissyt. Ja oon samaa mieltä, että kateellisten ininää tuollanen on, niitä vituttaa kun naapuri pääsee lähtemään lämpimällä autolla.

• Rakentaja timppa

sama täällä, meilläkin taloyhtiössä on kielletty sisälämmpärin käyttö, olen kuitenkin käyttänuyt sitä salaa , eikä se ole isommin ihmisiä häirinnyt. on se sisäpistokkeen asentaminen kuitenkin sellaine kustannus että kaikki eivät sitä viitsi hankkia. Että jos 10% autosissa on sisälämppäri niin luulisi johtoijen kestävän.
      Myöskin harmitti kun tolpissa olikeskus kello ja talvella jos halusi liikkeel johonkin muuhun aikaan kun 4-8 välillä sait lähteä kylmällä autoilla. Jouduinkin rakentamaan oman talon että pääsen käyttämään sisätilanlämmitintäni silloin kuin haluan . Nyt onkin pistoke ohjattu sisältä kellolla ja vielä ovensuussa kytkin jolla saa auton muuhunkin aikkaan lämpöseksi. Ja kyllä se onkin ollut käytössä , ei sitä enää muistakkaan kuinka kurjaa on lähteä kylmällä autolla liikkeelle. Töissä on talli paikka ja kaupoissa käyn yleensä talvella sellaisissa paikoissa missä on talli.

• Taro

Jep.. Meidänkin taloyhtiössa on sen verran fiksua porukkaa, että sisätilanlämmittimen käyttö on kielletty??? Missä niin sanotaan..?
      -Katsos kun sähköjohdot ei kestä..
      -Mites se nyt silleen ku jokaisessa tolpassa on sulake..
      -Älä perkele viisastele..
      Yhtenä pakkasaamuna oli sitte suleke kierretty auki ja auto jäässä.. siistii..
      Auton vaihdon yhteydessä asennutin autoon Webaston (polttoainekäyttöisen lämmittimen)..
      Nyt on kaikki ok..
      -Mikäs sulla siellä nyt hurisee.. jaaha.. kyllä se nyt on pr..kle ku joutuu haistelee pakokaasuja aamutuimaan.. ja tulee hajut sisälle..
      -Niinpä.. oli niin tai näin..

• GS2005

Menkääpä seuraavaan yhtiökokoukseen ja vaatikaa hallitusta hoitamaan johdotukset sellaisiksi, että sisätilalämmittimiä voi käyttää. Jos se lisää lämmityskuluja, niin ne sitten lupaatte ilman muuta maksaa.
      Jos tolpat on laitettu, ei luulisi olevan kamalan kallista vedättää sellaiset piuhat jotka kestävät myös sisätilanlämppärin (tuskin sellaista vetoa edes tarvitaan). Samoin voi jokaiseen tolppaan laittaa kellokytkimen jonka avulla kukin voi itse määrätä lämmitysaikansa.

Ehkä kannattaa vähän etukäteen kuulostella myös naapureiden mielipiteitä eikä mennä soitellen sotaan. Uhoaminen nostaa myös helposti vastarintaa.

Mutta menkää yhtiökokoukseen ja vaikuttakaa, tältä palstalta käsin se ei onnistu.

• Konstit on monet!

Nykyään on myynnissä kytkimiä jotka ohjaa virtaa välillä sisäpistokkeeseen ja välillä lohkolämmittimeen!! Ei tarvi miettiä kestääkö joku 50-luvulla asennettu johto vai ei! Laite on suomalainen keksintö ja kantaanimeä "LÄMPÖAPURI".

• Toyotalla ajava
        Konstit on monet! kirjoitti:

Nykyään on myynnissä kytkimiä jotka ohjaa virtaa välillä sisäpistokkeeseen ja välillä lohkolämmittimeen!! Ei tarvi miettiä kestääkö joku 50-luvulla asennettu johto vai ei! Laite on suomalainen keksintö ja kantaanimeä "LÄMPÖAPURI".

Minuakin jo muutamia vuosia ihmetyttänyt miten 70-luvulla vedetyt sähkökaapelit eivät kestä sekä lohko- että sisätilalämmitintä. Kun taas ennen sotia rakennetuissa taloissa saattaa rakenteissa kierrellä "tsaarinaikaisia" tervapaperieristeisiä sähköjohtoja, jotka ovat mitoitettu hehkulamppu per asunto - käytölle. Ja nyt samassa piuhassa saattaa olla sähköhella, kotiteatterit, tietokone, kännykän lataus ja valaisimien määräkin ylittää helposti 3 lamppua per huone.

Onhan autolämppäreissäkin termostaatti tms. joka katkaisee virransyötön jossain vaiheessa, ei se täysillä hehku koko ajan.

• tojotero = tyhmä
        Toyotalla ajava kirjoitti:

Minuakin jo muutamia vuosia ihmetyttänyt miten 70-luvulla vedetyt sähkökaapelit eivät kestä sekä lohko- että sisätilalämmitintä. Kun taas ennen sotia rakennetuissa taloissa saattaa rakenteissa kierrellä "tsaarinaikaisia" tervapaperieristeisiä sähköjohtoja, jotka ovat mitoitettu hehkulamppu per asunto - käytölle. Ja nyt samassa piuhassa saattaa olla sähköhella, kotiteatterit, tietokone, kännykän lataus ja valaisimien määräkin ylittää helposti 3 lamppua per huone.

Onhan autolämppäreissäkin termostaatti tms. joka katkaisee virransyötön jossain vaiheessa, ei se täysillä hehku koko ajan.

Taas se nähtiin. Tojolla ajaa ne, joiden tietämys autotekniikasta on 0.

• Toyotan omistaja
        tojotero = tyhmä kirjoitti:

Taas se nähtiin. Tojolla ajaa ne, joiden tietämys autotekniikasta on 0.

Et sitten uskaltanut mainita millä itse köröttelet? Hävettääkö liikaa? Omistanetko autoa ollenkaan.. Kommenttisi on muutenkin huvittava koska Toyotalla ajavat juuri ne jotka autoista jotain tietävät. Huolettomia kulkupelejä ja sekös kalliiden vikapesäkkeiden kanssa tuhnuttavia harmittaa.

• joulupukki1,5

ihmettelen kovasti miksi ihmiset on niin kateellisia etttä jos naapurilla on jotain hienouksia niin siitä aina jaksetaan niuhottaa,pitäis varmaan rakentaa auton ja asunnon ympärille 2.5m muuri,onko se geeneissä vai mistä hemmetistä se johtuu,ja hirveetä kyttäämistä.voisko joku tohtori tai psygoloki vastata,

• autonlämmittäjä

En ole tohtori enkä psykologi, mutta eikö olekin mukava lähtee lämpimällä autolla pakkasessa? Meidän rivitaloyhteisössä tolppapaikka 5€/kk ja tolpassa on kello, jonka saa kytkettyä myös jatkuvalle sähkölle. Näpsäytin nappulan oitis jatkuvalle ja laitan piuhan kiinni aina kun en aja, niin on sitten kivempi lähtee kun epäsäännöllisesti liikkuu. Sisätilalämppäri huutaa myös koko ajan. Jos siitä laakerit hirttää, niin ostan uuden. Kamalaahan se olis jos tekis mieli huomenna hakee kaupalta saunakeput, (pakkasta nyt -22), niin se pitäis suunnitella pari tuntia etukäteen. Tolppanaapuri ei ollu moksiskaan, rupes itte tekee samaa.Fiksu heppu, sillä on citymaasturissa webasto, mitä sitä gasoo ja akkua tuhlaamaan kun sähkölämmitys maksaa vähemmin. Moikataan aina kun lähdetään samaan aikaan ja jätetään piuhat kauppareissun ajaksi tolppaan roikkumaan. Ostakoon nihilistit oman sisätilalämppärin niin ei tartte kuunnella naapurin autosta kuuluvaa kohinaa. Harmittaa vaan että kesäaikaan menee toi 5€/kk hukkaan kun ei kulu sähköä, paitsi silloin tällöin auton imurointiin. Tämä ei ole provo vaan ihan tosi juttu. Tsemiä!

• Mitä tehdä.

Meillä yksi akka pitää lämmittimen virtajohtoa, aina pistorasiassa, jättää sen siihen vaikka itse lähtee autollaan, sama akka pitää 20 asteen pakkasella ikkunoita auki koko ajan, jopa ollessaan poissa koko viikonlopun.
      Mitä ihmisten päässä liikkuu?

• Tätä tehdä...

Eikö sulla raukalla ole muuta tekemistä kun kytätä naapurin lämmityspiuhoja ja ikkunoita? Mitä ihmisten päässä liikkuu?

• MammaMia231

Oi oi...kuulostaa niin tutulta, mahdatko asua Porin Sampolassa? Siellä ei saa käyttää puhallinta tai muuten joku kyylä on valittamassa heti. Kuulemma sulakkeet menee. Onneks ei asuta siellä enää.

• Nissan almera puna

Yhdessä rivitalossa oli sellaset tolpat et niihin tuli sähkö 24H. Yks vanha patu piti nissaniansa aina roikan päässä ja sisätilan lämmitin pörisi aina vaikkein juuri edes ajellut. Maakin oli sula puolimetriä ympäriltä. KK maksu oli isohko. Kukaan ei marissut mitään.

• KYSYMYS.......

Voiko isännöitsijä puuttua auton esilämmitykseen, esim. huomauttamalla asukasta turhasta auton esilämmityksestä?

Isännöitsijälle jätetty palautetta, mutta edelleenkin, tietyt asukkaat pitävät autoaan turhaan lämmityksessä.

Eikö isännöitsijä ole huomauttanut, vai eikö asukkaat välitä?

Talo on ns. osakas-talo, jossa asuu sekä osakkeen omistajia, että vuokralaisia.

Voiko taloyhtiö ottaa autopaikan haltuun, jos autoa esilämmitetään 24 tuntia vuorokaudessa, TURHAAN??

Joku roti tähän älyttömään tyhlaukseen saatava, sillä turha sähkönkulutus näkyy yhtiövastikkeessa.

• sdölfkfsdfsldklfsd

Kukahan pässi antoi viestillesi miinusta? No, minä annoin plussaa koska puhut asiaa. Kyllä siinä sähkönkulutuksessakin pitää järki olla mukana koska tolppavastike on sama kaikille ja jos muutama juntti kuluttaa sähköä turhaan, maksu nousee kaikilla.

• Khyllä lähtee

Palautetta lähetetty uudestaan isännöitsijälle. :D

Autopaikka pois, jos ymmärrys on tuota luokkaa, että ei noudateta suosituksia, kuinka kauan autoa on KOHTUULLISTA pitää lämmityksessä.

Kuinkas se prutku sitten lähtee käytiin, kun sinulta viedään tolppa.

• MSM83

Jatkuvalla lämmityksellä moottori pysyy lämpimänä, heti ajosta piuhaan niin vedenlämpö on taas ajoon lähdettäessä korkeampi. Lohkolämmittimenteho ei riitä nostamaan moottorin lämpötilaa kovinkaan ylös. Jatkuvalla lämmittämisellä moottori lähtee paremmin käymään kun pakkasta -30 astetta tai enemmän. Minun mielestäni ilman asentajankoulutusta kannattaisi pitää suunsa kiinni koska eivät tiedä asioista hevonvittua.

Miksi rautateillä on dieselveturit Dv12 aina lämmöillä kun niillä ei ajeta, koska pienin sallittu käynnistys lämpötila on 45 asteen paikkeilla. Kun pakkasta on yli -15 astetta käynnistetään veturin apumoottori joka käyttää kompuraa ja laturia, lisäksi mahdollistaa vebaston käytön kun akustoa ladataan samalla. Dv12 veturin laturi otti käyttövoimansa veturin 72 litraiselta MGO V16 BSHR päämoottorilta, laturin paikka muutettiin poltoaineen säästön vuoksi ja lisäksi veturi päämoottori voidaan sammuttaa tauon ajaksi.

• ÄLY. HOHOI!!

"Minun mielestäni ilman asentajankoulutusta kannattaisi pitää suunsa kiinni koska eivät tiedä asioista hevonvittua."

Tässä Sinulle faktaa:

Moottorin esilämmitykseen käytettävä lohkolämmitin kannattaa ottaa käyttöön jo, kun lämpötila laskee 5 °C:een ja silloin _puolen tunnin_ esilämmitys riittää.

---> Pidempi lämmitys ei tuo lisäetuja, ja siksi lämmittimen pistorasia kannattaa varustaa ajastimella.

• keiz0r.sr

ääh ihan sama hei! Mulla on Audissa letkulämmitin (450w) Säteilylämmitin öljypohjaa lämmittämässä (380w) ja sisätilanlämmitin 2200w :l ja auto on roikassa koko marraskuusta huhtikuunloppuun aina kun ei ole ajossa. Ja tolppa on mallia virrat päällä aina, ei kelloja.

-Tolpan kk maksu 5e..

• Iglukuski

Pakko laittaa pikkusen omia kokemuksia matkan varrelta...

Ensimmäisessä omassa (vuokra)kodissa ei ollut tolppapaikkoja, joten ensimmäisenä aamuna muuton jälkeen karautin ruoste-sunnyn käyntiin kylmiltään, pallasta -33C. Ei mennyt kuin minuutti, niin johan oli ensimmäinen naapuri taivastelemassa, miten ihmeessä sain sen käyntiin, kun hänen klonkswaageninsa ei starttaa enää 5-C pakkasen jälkeen.. (lievää kateutta ilmassa). Myöhemmin vedin roikan omasta keittiöstä postiluukun kautta ulos ja tulihan tuosta huomautteluja - viis veisasin.

Seuraavassa asunnossa oli yllä tolppa, mutta niin levoton alue, että auto oli pakko pitää oman ikkunan alla, jos mieli sen säilyvän ehjänä - ilman roikkaa jälleen aamustartit ja kateellisia naapureita riitti huomauttelemassa yli 2 minuutin tyhjäkäynnistä ikkunoita raappaillessa...

Sittemmin olikin muutama tolppapaikka ja yhdessä asunnossa jopa katospaikka! Sisätilalämmittimistä ei sentään tarvinut taistella, koska sellaista en tähän päivään mennessä ole omistanut, mutta kyllä niistä on muistettu joka osoitteessa aina huomauttaa..

Välissä asuin omakotitalossakin useamman vuoden, ilman lämmitystä, koska nykyisessä autossani ei kertakaikkiaan ole minkäänlaista lämmitintä. Hyvinhän tuo ranskatar on heräillyt niin Kainuun korvessa, kuin länsirannikon meri-ilmastossakin.

Yhteenvetona haluan tässä sanoa sen, että lämmititpä autoasi sitten hiilikasalla öljypohjan alla, roikalla, webastolla, tai sitten ihan vaan kylmiltään liikkeelle, niin AINA on joku naapuri, jonka geeniperimässä piilevä perikainuulainen kateus nostaa päätään antaen energiaa rutista tyhjästä - herranen aika, tuo naapurihan selkeästi HYÖTYY jotain, kun se tuolla tavalla autollaan liikkeelle lähtee XD

EVVK, ajan miten ajan ja mulle on ihan sama murskautuuko siitä naapurin ego vai ei, omapa on kotteroni ;P

• jofdff

Hölmöt pitää autoa 24/7 lämmityksessä!!

Ette varmaan tajua että se jäähdytysjärjestelmän klykolivesi kiehuu siinä vastuksen ympärillä kokoajan ja näin ollen tuhoaa siitä kaikki ruosteenesto kemikaali ja muut hyvät aineet. ihan vaan tiedoksi.

• Tpt.

Tossut, sitä lohkolämmittimen johtoa ei pidetä tolpassa kiinni, jos ei auto ole paikalla, Eikö mene jakeluun?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1739
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      240
      1533
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      89
      1346
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1015
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      884
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      852
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      829
    Aihe