Yhtiövastike

Orivesi

Taloyhtiöstä tulee yhtiövastikkeesta lasku kaksi kertaa vuodessa, kummankin laskun summa n. 800 €.

Olen aikaisemman isännöitsijän kanssa sopinut, että maksan kuukausittain (kuun alussa) ja se on ollut ok. Hän vielä kysyi, haluanko kuukausittaisen laskun tms. mutta sanoin että menee tuolla, osaan siitä laskea ja pidän kirjaa itse.
Nyt vaihtui isännöitsijä. Tuli karhulasku loppulaskusta kun olen vasta 3 kk tältä vuodelta maksanut.

Onko tämä ihan lain mukaista, että peritään etukäteen. Heinä-joulukuun laskun eräpäivä on elokuun alussa.

20

263

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 88hh

      Yhtiöjärjestyksessä täytyy olla maininta miten vastikkeet maksetaan ja siitä voi sopia vain yhtiön edun suuntaan eli voi siitä sopia, että maksaa vaikka 3 kk etukäteen.
      Yleisin lienee etukäteen joka kunkin kuukauden 5. päivä.

      Omassani maksoin kerran vuoden etukäteen.

    • maksoin.verot20v.etukät

      Aloittajan juttu ei voi olla totta.

    • Orivesi

      On se totta. Tämä systeemi on ollut 15 vuotta kun olen yhtiössä asunut, 2 x vuodessa tulee lasku tai oikeastaan ne tulee yhtä aikaa samassa kuoressa, siis koko vuoden yv mutta kahtena eri laskuna, toisen eräpäivä on maaliskuussa ja toisen elokuussa. Itse olen maksanut kuukausittain, juuri kuukauden alkupäivinä.

      Katsoin, että yhtiöjärjestyksessä lukee, että hallitus päättää yhtiövastikkeen ja vesimaksun perimisestä (tai jotain tuohon suuntaan se oli, ei ehkä noilla sanoilla).

      Ihmetyttää vaan, että voiko vaikka päättää, että nyt tammikuussa lähtee lasku kaikille koko vuoden yhtiövastikkeesta ja ellet maksa niin karhu ja viivästyskorko.

      • 88hh

        Kaiva nyt se yhtiöjärjestys ja lue äläkä muistele mitä se mahdollisesti oli 15 v sitten luettuna.
        Tästä täytyy lähteä.


      • Anonyymi
        88hh kirjoitti:

        Kaiva nyt se yhtiöjärjestys ja lue äläkä muistele mitä se mahdollisesti oli 15 v sitten luettuna.
        Tästä täytyy lähteä.

        Nää muistelijat on ihan parhaita!
        Kaikki menee pieleen kun muistellaan ja väärin. Helpommallakin pääsisi kun todellakin lukisi mitä yhtiöjärjestys sanoo.


    • näinpä

      Vastikkeiden pankkisiirrot lähetetään vuodeksi eteenpäin, useimmilla ne ovat suoraveloitukseesa kerran kuussa.

      • vinotalletus

        Suoraveloitus on päättynyt noin viisi vuotta sitten.


      • Orivesi

        Joo, toi on normaali tapa ja näin olen itse aikaisemmin toiminut, maksanut joka kuukausi yhden kuukauden yhtiövastikkeen. No problem.

        Meillä on aina tullut yksi lasku vähän päälle 800 ja eräpäivä n. 10.3. ja sitten on toinen saman suuruinen lasku jonka eräpäivä on n. 10.8. Ja nyt uusi isännöitsijä pitää kiinni eräpäivistä eli pitää maksaa useita kuukausia myös etukäteen.

        Kukaan ei siis osaa vastata, että onko laillista?


      • Kiffer

        Mille kuuksusille nuo kaksi vuotuista laskua kohdistuvat?


    • Ope-ope-minä.tiedän

      "Kukaan ei siis osaa vastata, että onko laillista?"

      Kaikki toimet vastikkeenmaksussa ovat laillisia, kun ne menevät yhtiöjärjestyksen ja yhtiökokousten päätösten mukaisesti. Kaikki toimet ja maksutavat.

      • Anonyymi

        Missään taloyhtiön yhtiöjärjestyksessä ei ole harvempaa vastikkeen maksuväliä kuin kuukausi. Jos kaupparekisteriin esittää pidempää aikaa niin se tuskin menee läpi.

        Outoja UFO tarinoita taas kerran.


    • Anonyymi

      Jos oman yhtiöni hallitus päättäisi, että tammikuussa peritäänkin kaikilta koko vuoden yhtiövastikkeet etukäteen ja lähettäisi laskun kaikille asunnoille esim. 4000 € ja eräpäivä 31. päivä tammikuuta. Meidän talossa on 56 asuntoa, joten reilut 200 000 € yhtiö keräisi kerralla.
      Kyllä lähtisi hallitus pian vaihtoon.
      Eihän sitä edes tiedä asuuko asunnossa enää muutaman kuukauden päästä.

      • Anonyymi

        " Eihän sitä edes tiedä asuuko asunnossa enää muutaman kuukauden päästä. "

        Osakkaalla on kyse omaisuudesta, ei asumisesta. Auttaa myynnissä kun vastikkeet on maksettu valmiksi vuodeksi eteenpäin. Putkiremonttikin maksetaan kerralla, vaikka vaikutus kestää vuosikymmeniä.


      • Anonyymi

        Joo, ei hallitus pysty päättämään yhtiöjärjestyksestä poikkeavasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Eihän sitä edes tiedä asuuko asunnossa enää muutaman kuukauden päästä. "

        Osakkaalla on kyse omaisuudesta, ei asumisesta. Auttaa myynnissä kun vastikkeet on maksettu valmiksi vuodeksi eteenpäin. Putkiremonttikin maksetaan kerralla, vaikka vaikutus kestää vuosikymmeniä.

        Vastikkeessa on kyse asumisesta. Putkiremontti on omaisuudesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastikkeessa on kyse asumisesta. Putkiremontti on omaisuudesta.

        Tuohan olikin hyvä tieto, minulla on vuokralainen, joten en itse asu kämpässä, joten minun ei tarvitsisikaan maksaa vastiketta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vastikkeessa on kyse asumisesta. Putkiremontti on omaisuudesta.

        Vastikkeessa ei todellakaan ole kyse asumisesta, sitä ei siis voi verrata vuokraan. Vastike on osuus yhtiön kuluista ja maksuvelvollisuus säilyy sellaisissakin tilanteissa, joissa asunto olisi tilapäisesti asuinkelvoton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohan olikin hyvä tieto, minulla on vuokralainen, joten en itse asu kämpässä, joten minun ei tarvitsisikaan maksaa vastiketta.

        Kyllä sinä sen vastikkeen maksat. Vuokralainen makssa sinulle vuokran, ja sinä huolehdit vastikkeen maksusta.

        Tai todennäköisempi vaihtoehto: Sinulla ei ole mitään vukralaista, kun et perusasioita tiedä.


    • Anonyymi

      Meidän yhtiöjärjestyksessä ei sanota mitään siitä, miten vastikkeenmaksu järjestetään. On siis hallituksen päätettävissä, tai voidaan päättää yhtiökokouksessa.

      Kun vastike on pieni, voi olla järkevää maksaa se muutaman kuukauden erissä, etenkin jos joutuu maksamaan pankille palvelumaksuja.

      Vähän outoa kuitenkin tuo 6kk maksuväli. Kolme kuukautta voisi olla sopiva. Kovin pitkä maksuväli aiheuttaa turhaa puljaamista muutostilanteissa - toki isännöitsijän kannalta helppo valvoa maksamisia...

      • Anonyymi

        Asunto-osakeyhtiöllä on yhtiöjärjestys, jossa on aina mainittava:

        7) yhtiövastikkeen määräämisen perusteet sekä kuka määrää vastikkeen suuruuden ja maksutavan.
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2009/20091599#O1L1P13

        Sanomisesi, että ei ole mainintaa, ei voi olla mahdollista.

        Jos maksutapa yhtiöjärjestyksessä on määritetty kerran kuussa, joka varmaankin on yleisin, niin hallituksella ei ole oikeutta päättää sen muuttamisesta -> 3kk tai 6 kk tai jotain muuta.
        Sitä oikeutta ei ole edes yhtiökokouksella ellei sitä käsitellä yhtiöjärjestyksen muuttamismenettelyllä, joka löytyy samasta laista.

        - 88hh -


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      3228
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2141
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1915
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe