Tapanin selvitys One Wayn sisäisestä tilanteesta

CommandoHauis49cm

153

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihmisentie

      Kannattaa kuunnella ja muistaa häntä ja One Wayta rukouksin.

      • enrukoile

        Ei kannata.Kerjää sympatiaa itselleen,taitavaa pelinpelaamista.


      • JumalaNäkeeAjatuksemme

        Kannattaa! Mutta sinun kannattaa sulkea suusi.


    • Samaatietä

      En ole edelleenkään Tapanin opetuksista löytänyt mitään väärää. Tosin kuunnellut vain muutamia hänen opetuksiaan.

      Tapani varmaan paimenen tehtävässään suojella laumaansa uuskarismaattisuudelta.

      • tääontosi

        Että olet sokea.Hän ei suojele kuin omaa lihaansa.


      • Samaatietä
        tääontosi kirjoitti:

        Että olet sokea.Hän ei suojele kuin omaa lihaansa.

        Olen kuullut vain muutamia Tapanin opetuksia. Missä kohdin hän opettaa raamatun vastaisesti?


      • CommandoHauis49cm
        Samaatietä kirjoitti:

        Olen kuullut vain muutamia Tapanin opetuksia. Missä kohdin hän opettaa raamatun vastaisesti?

        Olen kuunnellut kymmeniä vuosien aikana voinut 100 kuunneltua opetusohjelmaa YouTubesta kuunneltua ja en muista yhtäkään kohtaa, jossa olisin huomannut takkuilua verrattuna Raamattuun. Tapanin opetuksia kuunnellessa huokaa tyytyväisenä että löytyy hänen kaltaisia syntisiä, jotka eivät tee kompromisseja ovelan äärikarismaattisuuden kanssa vaan pitää ovet kiinni eksytykseltä.Ja se on hänen tehtävänsä One Wayn päänä, tittelistä on huono muisti, olisiko One Wayn toiminnanjohtaja?

        Jos pyytää esimerkkiä erehtyneestä opetuksessa tapahtuneesta virheymmärrärtämisestä niin vastaus olisi paikallaan.

        En ole löytänyt muuta kuin kiitettävää Tapanin opetuksia kuunnellessa.Paljon olen saanut oppia " selkokielelle" Tapanin selvittämänä.

        Jeesus on minun Herrani! Häntä minä kumarran!


    • Kokouksiin

      He sitten erosivat.

      Tulee mieleen Aabrahin kääntyminen oikealle Lootista erotessaan ja tyytyessä osaansa, vähäisempäänkin.Loot taas luotti ihmisiin ja päätyi Sodomaan.

    • voiskojokujeesatajoskus

      Kuule, kun katsoin millaisissa ulkoisissa ja sosiaalisissa puitteissa Tapani on "kärsimässä", niin sen sanon, että kärsii sitten jos niin on Jumalan tahto. Jos minulla olisi tuollaiset olosuhteet mitä hänellä on, en valittaisi pätkääkään! Sen sijaan tulemme lapseni kanssa toimeen alle viidellä sadalla eurolla kuukaudessa, leipäjonoon en ole kehdannut mennä! Hänen puolestaan on taatusti rukoiltu tuhansia kertoja enemmän kuin esimerkiksi minun, köyhän ja yhteiskunnan viranomaisten ja uskovaisten valheiden vuoksi sairastuneen yksinhuoltaja
      äidin, jonka elämä tuhoutui uskovien kierouteen ja valheoppeihin, minkä jälkeen olikin uskovien tapana toistuvasti kääntää apua heiltä etsiessäni tuskaani selkänsä! Katkeruus? Voi Tapani, katkeruudelle on AINA syy!!! Jumala on vastuussa jokaisesta ihmisestä ja hänen pelastuksestaan viimekädessä, niinhän sinä opetat. Turha sitä on tuskiaan itkeä, "vastuu on kuulijalla" ettekös te uskovaiset niin sano? Vähät siitä, onko kuulija kykenevää ymmärtämään kuulemaansa ja kenties menettää väärän opin ja uskovien kylmyyden vuoksi kaiken? En vain osaa empatiseerata ihmistä, jolta ei aineellisesti puutu mitään, jolla on ystäviä ja vaikutusvaltaa, jolla on perhe ja sielu vielä sen verran ehyt, että ei päivittäin mieti itsemurhaa ja jaksaa nousta sängystään ylös jonkin syyn vuoksi. Sori siitä, te kaikki "uskon taisteluita" käyvät johtajat seurakunnissa, ette te todellisuudesta oikeastaan taida tietää mitään. Joutaisiko jonkun pastorin rouva sieltä hartauskerhoista joskus tänne köyhien mataliin pirtteihin tiskiä tiskaamaan tai lattioita pesemään? Ai ei nyt ennätä, kun tuli juuri lähtö tuonne "Jumalan missioon" muuta maailmaa pelastamaan".. Sitähän minäkin.

      • Samaatietä

        Onko paikkakunnallasi järjestettyä kauppojen ylijäämä ruokajakelua?

        Netissä löysin myös Hope yhdistyksen, joka auttaa lapsiperheitä, jos tarvitset vaate apua ja tavaroiden hankkimiseen apua. Vanhemmilla on aina huoli lapsistaan, itse pärjää vähemmälläkin.

        Myös MLL.ltä voi kysyä apua .

        Tuntuuko ett pärjäät? Jaksat?


      • ensääli

        Just näin.Ihan samat ajatukset oli minulla.Ei ole minun puolestani itketty ja rukoiltu ja säälitty.Ei soitettu,ei käyty katsomassa,kun olen syöpähoidoissa ollut.


      • Samaatietä
        ensääli kirjoitti:

        Just näin.Ihan samat ajatukset oli minulla.Ei ole minun puolestani itketty ja rukoiltu ja säälitty.Ei soitettu,ei käyty katsomassa,kun olen syöpähoidoissa ollut.

        Olen pahoillani. Se on väärin. Täältä sivusta laitan vaan.


      • Samaatietä
        Samaatietä kirjoitti:

        Olen pahoillani. Se on väärin. Täältä sivusta laitan vaan.

        Mutta tuokaa rohkeasti asia päivän valoon. Voitte olla ääninä niille, jotka ovat samassa asemassa.


      • Samaatietä

        Onko seurakunnissa diakonia työryhmää? Sellainen olisi ehdoton.


      • voiskojokujeesatajoskus

        Voimia kaikilla, jotka joutuvat tässä yhteiskunnassa olemaan yksin vaikeuksiensa kanssa ja sivusta seuraamaa, kun lihavat lampaat lihovat entisestään. Kauppojen ylijäämäruokia en ole kysellyt, voisin ottaa selvää, kiitos vinkistä. Hope yhdistykseltä saa harvakseltaan jotain satunnaista tukea, kuten myös diakonissa työstä luterilaisesta kirkosta, mutta enpä ole viitsinyt paikkakunnallamme enää diakoniaan turvautua sen jälkeen, kun meistä tehtiin perätön lastensuojeluilmoitus seurakunnan työntekijän toimesta. Olen niin lopen kyllästynyt näihin "hurskaisiin" ja hyväosaisiin "pyhiin" Jumalan työntekijöihin, jotka eivät mitään kärsimyksestä ymmärrä, kunhan vain korkeuksistaan huutelevat paremmuuttaan. Missä sinä olit, Jumala, on kysymys, johon odotan saavani vastauksen aikanaan. Asioita ei voi tuoda päivänvaloon koskien erinäisiä vääryyksiä, joita yhteiskunnassamme ja seurakunnissa heikompiosaisille toistuvasti tehdään, (maahanmuuttajat kyllä huomioidaan, omat jäävät paitsi ja saavat vielä haukut päälle "kiittämättömyydestään") ilman perusteellista selvitystyötä, jota olenkin joutunut oman tilanteeni vuoksi tekemään pitkän aikaa. Toivon, että tästä kaikesta vaivannäöstä olisi vielä jonain päivänä hyötyä ja tukea niille, jotka ovat saman prässin käyneet läpi tai ovat joutuneet kokemaan sen, mitä on olla ulkopuolinen ja silmätikkuna, niin seurakunnissa kuin yhteiskunnassammekin. Kiitos siitä, että olet pahoillasi "samaa tietä". Pahoillaan olo vain ei silloin auta, kun on tositilanne päällä. Missä ovat ne auttavat kädet, jotka helpottaisivat monien ongelmien kanssa painivien yksinäisten äitien/isien taakkaa? Viranomaistahoilta tukea ei kannata odottaa, tämä on todettu jo niin monen lakimiehen ja muiden asioista tietävien suulla. Seurakunnan kuvitteli olevan se paikka, josta voi heikko apua saada, mutta ei-elämme kovia aikoja, monen asian suhteen. Rukoilen yhä, satunnaisesti, pahan olon käydessä ylivoimaiseksi ja hetkeksi se on auttanutkin. Tunnustuksellinen kristitty en silti enää voi täysin varmasti katsoa olevani, siinä mielessä kuin moni uskovainen pelastuksen kannalta yleensä edellyttää, vaikka aikoinaan olikin toisin- niin kovat ovat olleet koettelemukset.


      • ensääli
        voiskojokujeesatajoskus kirjoitti:

        Voimia kaikilla, jotka joutuvat tässä yhteiskunnassa olemaan yksin vaikeuksiensa kanssa ja sivusta seuraamaa, kun lihavat lampaat lihovat entisestään. Kauppojen ylijäämäruokia en ole kysellyt, voisin ottaa selvää, kiitos vinkistä. Hope yhdistykseltä saa harvakseltaan jotain satunnaista tukea, kuten myös diakonissa työstä luterilaisesta kirkosta, mutta enpä ole viitsinyt paikkakunnallamme enää diakoniaan turvautua sen jälkeen, kun meistä tehtiin perätön lastensuojeluilmoitus seurakunnan työntekijän toimesta. Olen niin lopen kyllästynyt näihin "hurskaisiin" ja hyväosaisiin "pyhiin" Jumalan työntekijöihin, jotka eivät mitään kärsimyksestä ymmärrä, kunhan vain korkeuksistaan huutelevat paremmuuttaan. Missä sinä olit, Jumala, on kysymys, johon odotan saavani vastauksen aikanaan. Asioita ei voi tuoda päivänvaloon koskien erinäisiä vääryyksiä, joita yhteiskunnassamme ja seurakunnissa heikompiosaisille toistuvasti tehdään, (maahanmuuttajat kyllä huomioidaan, omat jäävät paitsi ja saavat vielä haukut päälle "kiittämättömyydestään") ilman perusteellista selvitystyötä, jota olenkin joutunut oman tilanteeni vuoksi tekemään pitkän aikaa. Toivon, että tästä kaikesta vaivannäöstä olisi vielä jonain päivänä hyötyä ja tukea niille, jotka ovat saman prässin käyneet läpi tai ovat joutuneet kokemaan sen, mitä on olla ulkopuolinen ja silmätikkuna, niin seurakunnissa kuin yhteiskunnassammekin. Kiitos siitä, että olet pahoillasi "samaa tietä". Pahoillaan olo vain ei silloin auta, kun on tositilanne päällä. Missä ovat ne auttavat kädet, jotka helpottaisivat monien ongelmien kanssa painivien yksinäisten äitien/isien taakkaa? Viranomaistahoilta tukea ei kannata odottaa, tämä on todettu jo niin monen lakimiehen ja muiden asioista tietävien suulla. Seurakunnan kuvitteli olevan se paikka, josta voi heikko apua saada, mutta ei-elämme kovia aikoja, monen asian suhteen. Rukoilen yhä, satunnaisesti, pahan olon käydessä ylivoimaiseksi ja hetkeksi se on auttanutkin. Tunnustuksellinen kristitty en silti enää voi täysin varmasti katsoa olevani, siinä mielessä kuin moni uskovainen pelastuksen kannalta yleensä edellyttää, vaikka aikoinaan olikin toisin- niin kovat ovat olleet koettelemukset.

        Ja taas en voi muuta sanoa kuin,ihan samat ajatukset.Jumala antaa niille,joilla jo on,ei ole kuullut hätähuutoani."Ystäväni"joka on ollut onnellinen,kun minulla on huonosti,kerskuu miten hänellä on hyvin.Kirkossa istuu nöyrää näytellen,vuodattaa krokotiilinkyyneleitä.Olen menettänyt uskoni rakastavaan Jumalaan.Älköön kukaan saarnatko minulle,älä Jumalaa syytä.Kyllä syytän ,koska ei auta.


      • Samaatietä
        voiskojokujeesatajoskus kirjoitti:

        Voimia kaikilla, jotka joutuvat tässä yhteiskunnassa olemaan yksin vaikeuksiensa kanssa ja sivusta seuraamaa, kun lihavat lampaat lihovat entisestään. Kauppojen ylijäämäruokia en ole kysellyt, voisin ottaa selvää, kiitos vinkistä. Hope yhdistykseltä saa harvakseltaan jotain satunnaista tukea, kuten myös diakonissa työstä luterilaisesta kirkosta, mutta enpä ole viitsinyt paikkakunnallamme enää diakoniaan turvautua sen jälkeen, kun meistä tehtiin perätön lastensuojeluilmoitus seurakunnan työntekijän toimesta. Olen niin lopen kyllästynyt näihin "hurskaisiin" ja hyväosaisiin "pyhiin" Jumalan työntekijöihin, jotka eivät mitään kärsimyksestä ymmärrä, kunhan vain korkeuksistaan huutelevat paremmuuttaan. Missä sinä olit, Jumala, on kysymys, johon odotan saavani vastauksen aikanaan. Asioita ei voi tuoda päivänvaloon koskien erinäisiä vääryyksiä, joita yhteiskunnassamme ja seurakunnissa heikompiosaisille toistuvasti tehdään, (maahanmuuttajat kyllä huomioidaan, omat jäävät paitsi ja saavat vielä haukut päälle "kiittämättömyydestään") ilman perusteellista selvitystyötä, jota olenkin joutunut oman tilanteeni vuoksi tekemään pitkän aikaa. Toivon, että tästä kaikesta vaivannäöstä olisi vielä jonain päivänä hyötyä ja tukea niille, jotka ovat saman prässin käyneet läpi tai ovat joutuneet kokemaan sen, mitä on olla ulkopuolinen ja silmätikkuna, niin seurakunnissa kuin yhteiskunnassammekin. Kiitos siitä, että olet pahoillasi "samaa tietä". Pahoillaan olo vain ei silloin auta, kun on tositilanne päällä. Missä ovat ne auttavat kädet, jotka helpottaisivat monien ongelmien kanssa painivien yksinäisten äitien/isien taakkaa? Viranomaistahoilta tukea ei kannata odottaa, tämä on todettu jo niin monen lakimiehen ja muiden asioista tietävien suulla. Seurakunnan kuvitteli olevan se paikka, josta voi heikko apua saada, mutta ei-elämme kovia aikoja, monen asian suhteen. Rukoilen yhä, satunnaisesti, pahan olon käydessä ylivoimaiseksi ja hetkeksi se on auttanutkin. Tunnustuksellinen kristitty en silti enää voi täysin varmasti katsoa olevani, siinä mielessä kuin moni uskovainen pelastuksen kannalta yleensä edellyttää, vaikka aikoinaan olikin toisin- niin kovat ovat olleet koettelemukset.

        Diakonialla tarkoitin jokaisen oman seurakunnan diakonityötä eli jos kuuluu helluntaiseurakuntaan niin helluntaiseurakunnissa pitäisi olla oma toimiva diakoniatoimikunta tms.

        Sinulla on ollut huono kokemus, missä ihmeen seurakunnassa tai paikkakunnalla asut tai ei tarvitse tietenkään kertoa. Täällä on ihan eri meininki.

        Seurakunnissa on usein tuota ylijäämä jakelua. Voi että kun tuntisimme. Minä voisin auttaa sinua, muttei sinua auta tuo tieto.

        Usein yksi vaikeus tuo mukanaan sata muuta 😣

        En osaa nyt muuta sanoa näin hiitaana.


      • Samaatietä
        ensääli kirjoitti:

        Ja taas en voi muuta sanoa kuin,ihan samat ajatukset.Jumala antaa niille,joilla jo on,ei ole kuullut hätähuutoani."Ystäväni"joka on ollut onnellinen,kun minulla on huonosti,kerskuu miten hänellä on hyvin.Kirkossa istuu nöyrää näytellen,vuodattaa krokotiilinkyyneleitä.Olen menettänyt uskoni rakastavaan Jumalaan.Älköön kukaan saarnatko minulle,älä Jumalaa syytä.Kyllä syytän ,koska ei auta.

        Saat syyttää.


      • ensääli
        voiskojokujeesatajoskus kirjoitti:

        Voimia kaikilla, jotka joutuvat tässä yhteiskunnassa olemaan yksin vaikeuksiensa kanssa ja sivusta seuraamaa, kun lihavat lampaat lihovat entisestään. Kauppojen ylijäämäruokia en ole kysellyt, voisin ottaa selvää, kiitos vinkistä. Hope yhdistykseltä saa harvakseltaan jotain satunnaista tukea, kuten myös diakonissa työstä luterilaisesta kirkosta, mutta enpä ole viitsinyt paikkakunnallamme enää diakoniaan turvautua sen jälkeen, kun meistä tehtiin perätön lastensuojeluilmoitus seurakunnan työntekijän toimesta. Olen niin lopen kyllästynyt näihin "hurskaisiin" ja hyväosaisiin "pyhiin" Jumalan työntekijöihin, jotka eivät mitään kärsimyksestä ymmärrä, kunhan vain korkeuksistaan huutelevat paremmuuttaan. Missä sinä olit, Jumala, on kysymys, johon odotan saavani vastauksen aikanaan. Asioita ei voi tuoda päivänvaloon koskien erinäisiä vääryyksiä, joita yhteiskunnassamme ja seurakunnissa heikompiosaisille toistuvasti tehdään, (maahanmuuttajat kyllä huomioidaan, omat jäävät paitsi ja saavat vielä haukut päälle "kiittämättömyydestään") ilman perusteellista selvitystyötä, jota olenkin joutunut oman tilanteeni vuoksi tekemään pitkän aikaa. Toivon, että tästä kaikesta vaivannäöstä olisi vielä jonain päivänä hyötyä ja tukea niille, jotka ovat saman prässin käyneet läpi tai ovat joutuneet kokemaan sen, mitä on olla ulkopuolinen ja silmätikkuna, niin seurakunnissa kuin yhteiskunnassammekin. Kiitos siitä, että olet pahoillasi "samaa tietä". Pahoillaan olo vain ei silloin auta, kun on tositilanne päällä. Missä ovat ne auttavat kädet, jotka helpottaisivat monien ongelmien kanssa painivien yksinäisten äitien/isien taakkaa? Viranomaistahoilta tukea ei kannata odottaa, tämä on todettu jo niin monen lakimiehen ja muiden asioista tietävien suulla. Seurakunnan kuvitteli olevan se paikka, josta voi heikko apua saada, mutta ei-elämme kovia aikoja, monen asian suhteen. Rukoilen yhä, satunnaisesti, pahan olon käydessä ylivoimaiseksi ja hetkeksi se on auttanutkin. Tunnustuksellinen kristitty en silti enää voi täysin varmasti katsoa olevani, siinä mielessä kuin moni uskovainen pelastuksen kannalta yleensä edellyttää, vaikka aikoinaan olikin toisin- niin kovat ovat olleet koettelemukset.

        En todellakaan ymmärrä sellaista Jumalaa,joka ei auta,vaikka hätä ja tuska on ollut minullakin niin suuri,ettei elämällä ole ollut mitään antaa.Yksin olen helvettiäni käynyt.En enää usko rakastavaan Jumalaan.Näkyy antavan niille,joilla jo kaikkea on ja jättää huomioimatta todellisessa kärsimyksessä olevat.


      • Samaatietä

        Tuo on vakava puute seurakunnissa, kun tuollaista esiintyy. Tuo on Jumalan tahdon vastaista. Kyllä sisarien ja veljien kuuluu huolehtia toisistaan.

        Hyvä että tuotte asiaa julki! Jos edes joku siemen itäisi teidän kirjoituksistanne ja joku ihminen heräisi auttamaan edes yhtä apua tarvitsevaa.


      • Totuutta
        ensääli kirjoitti:

        Just näin.Ihan samat ajatukset oli minulla.Ei ole minun puolestani itketty ja rukoiltu ja säälitty.Ei soitettu,ei käyty katsomassa,kun olen syöpähoidoissa ollut.

        Mietitkö koskaan, että mikä siihen voisi olla syynä??

        Ainakin itselleni olisi kovasti vaikeata mennä kyläänkään, sellaisen oikein katkeran ja myrkyttyneen ihmisen luo.

        Ja olen tyytyväinen, ettei "pakollisissa" ihmissuhteissani ole ketään sellaista katkeruuden juurta, joka saastuttaa kaikki muutkin olemassaolollaan.


      • voiskojokujeesatajoskus
        Samaatietä kirjoitti:

        Diakonialla tarkoitin jokaisen oman seurakunnan diakonityötä eli jos kuuluu helluntaiseurakuntaan niin helluntaiseurakunnissa pitäisi olla oma toimiva diakoniatoimikunta tms.

        Sinulla on ollut huono kokemus, missä ihmeen seurakunnassa tai paikkakunnalla asut tai ei tarvitse tietenkään kertoa. Täällä on ihan eri meininki.

        Seurakunnissa on usein tuota ylijäämä jakelua. Voi että kun tuntisimme. Minä voisin auttaa sinua, muttei sinua auta tuo tieto.

        Usein yksi vaikeus tuo mukanaan sata muuta 😣

        En osaa nyt muuta sanoa näin hiitaana.

        Kiitän välittämisestä, lämmittää kyllä. Pitkä ja monivaiheinen tarina, miten kaikki menikin näin solmuun ja vaikeudet vain seurasivat toistaan kaikesta rukoilusta ja Jumalan puoleen huutamisesta huolimatta - on usko ollut toistuvasti kovalla koetuksella mutta ei minulle vain milloinkaan kukaan tullut tästä "syvästä pimeydestä ja siitä selviytymisestä" tullut profetoimaan, kuten Suonnolle, eikös olekin hassua. Kyllä minun on ihan ilman lohdullisia profetioita tai uskovien tukea on kyllä pääasiassa pitänyt pärjätä :( kun kaikki elämäntapahtumiimme vaikuttaneet aikaisemmat juonenkäänteet ja taustatekijät ovat alkaneet selvitä ja kirkastua vuosien terapian ja raskaiden selvitystöiden jälkeen, en voi muuta todeta, kuin sen, että elämme täysin kaksinaismoralistisessa ja korruptoituneessa maassa, missä lakia eivät noudata varsinkaan viranhaltijat eivätkä Jumalan tahtoa uskovaiset. Heikko-osaisia halventavasti Suomea kutsutaan maailman onnellisimmaksi". Pyh. Sanoisivat poliitikot tuon spurgulle, joka makaa korvikeputeli kädessään omassa paskassaan, saisi ihmisraunio ainakin naurut ennen ala-arvoista kuolemaansa. Uskovaiset itse seurakunnissa vaikenevat näistä epäkohdista, juodaan sunnuntaikahvit ystävien kanssa srkssa ja maailma jatkaa mallillaan. Miksi? Kun Jumala ei vastaa ihmisen hätään ja vielä vähemmän uskovaiset seurakunnassa, on hyvin todennäköistä, että heikompiluontoinen tekee lopullisen ratkaisun ja päättää päivänsä. Sitten tullaan uskovien taholta vielä päälle syyttelemään, että meni tuokin varmasti helvettiin ja omien syntiensä takia oli pahoinvoiva. Näkeekö Jumala raiskatut lapset, hakatut naiset, vangit, orjat,ihmiskaupan uhrit? Näkeekö se Jumala oikeasti mitään? Siinä arvostan Suontoa kyllä, että hän on tehnyt jotain ihan konkreettista auttaakseen hädänalaisia, mutta se, että hänen asemassaan oleva hlön tarvitsisi vielä lisää rukouksia julkisilla foorumeilla pyydellä.. Se ei mene jakeluun, vaikka tokihan aina pyytää saa, ärsyttää vain.. Eli ensääli nimimerkille: voit ja saat syyttää, raivota ja itkeä- jos Jumala on ollut tietoinen kaikesta siitä tuskasta ja väsymyksestä, jota olet kokenut, niin kai se nyt vähän purnaustakin kestää, vai mitä.


      • Samaatietä

        Tottakait se suututtaa ja ärsyttääkin. Jos voisitte anonyymeinä kertoa, että millaista apua kaipaatte ja olisitte kaivanneet?


      • ensääli
        Totuutta kirjoitti:

        Mietitkö koskaan, että mikä siihen voisi olla syynä??

        Ainakin itselleni olisi kovasti vaikeata mennä kyläänkään, sellaisen oikein katkeran ja myrkyttyneen ihmisen luo.

        Ja olen tyytyväinen, ettei "pakollisissa" ihmissuhteissani ole ketään sellaista katkeruuden juurta, joka saastuttaa kaikki muutkin olemassaolollaan.

        Just joo,tämä on sitä farisealaisen paisuneen ihmisen puhetta.Heille ei saa tulla minkäänlaista ahdistusta.Kuolevan syöpäsairaankin pitää pyydellä anteeksi,kun on vähän surullinen ja kipeä.Pitää viihdyttää näitä ylensyöneitä.Että on kuvottava.


      • voiskojokujeesatajoskus
        Totuutta kirjoitti:

        Mietitkö koskaan, että mikä siihen voisi olla syynä??

        Ainakin itselleni olisi kovasti vaikeata mennä kyläänkään, sellaisen oikein katkeran ja myrkyttyneen ihmisen luo.

        Ja olen tyytyväinen, ettei "pakollisissa" ihmissuhteissani ole ketään sellaista katkeruuden juurta, joka saastuttaa kaikki muutkin olemassaolollaan.

        Ah, tätä jo ehdinkin odotella! Jos mietit hieman tarkemmin, mitä sanot? KATKERUUS ja MYRKYLLISYYS...Mitä ne ovat? Mistä ne ovat peräisin? Mitä Sinä niistä ymmärrät? Mietipä omaa katkeraa, ylimielistä ja myrkyllistä asennettasi. Siitä kuuluu selvästi se, ette osaa asettua oman kokemuksesi täysin puuttuessa asettua KÄRSIVÄN ihmisen asemaan, koska et tiedä, mitä todella syvä ja sietämätön, yli voimien käyvä kärsimys todellisuudessa on. Voit kommentoida, kun olet kykenevää ymmärtämään edes tiedollisella tasolla, mitä tuskaa voi tuottaa ihmiselle esim. pitkäkestoinen perheväkivalta helvetti, joka siunataan papin aamenella ja hääyönä nyrkillä raiskauksen kera, kun olet sisäistänyt, mitä on menettää oma lapsensa valheiden, mustamaalaamisen ja panettelun vuoksi, jota jatketaan vielä vuosikymmen myöhemminkin, jotta voitaisiin riistää samojen valheiden nojalla myös toinen lapsesi. Tule kommentoimaan sitten, kun olet ymmärtänyt, miltä tuntuu tulla raiskatuksi ja pahoinpidellyksi henkeä toistuvasti uhanneella tavalla oman puolison toimesta useiden vuosien ajan kenenkään siihen puuttumatta, edes viranomaisten useista avunpyynnöistä huolimatta. Voit tulla kertomaan minulle tänne, miksi uskovaiset pyörittelivät peukaloitaan, eivät konkreettisesti auttaneet minua ja lasta mitenkään, vaan päinvastoin, olivat itse monissa kohdin osallisia elämäni tuhoamiseen? Kerropa, mitä esimerkiksi sinä tiedät syöpähoidoista, jatkuvasta kuolemanpelosta, fyysisestä ja psyykkisestä kärsimyksestä ja yksinäisyydestä? Vastaa nyt ensin näihin, niin katsotaan, oletko kehityskelpoinen mitä armoon ja laupeuteen tienposkeen piestyjä kohtaan tulee? Jos et osaa reflektoida omaa asennoitumistasi lainkaan( minä olen sitä tehnyt jo vuosia), ole kiltti ja jätä tuo provokatiivinen "katkeruus-kortti" jatkossa käyttämättä, se ilmaisee vain omaa tietämättömyyttäsi ja uskonnollisen aivopesun lopputuloksen. Ei pahalla.


      • voiskojokujeesatajoskus
        Samaatietä kirjoitti:

        Tottakait se suututtaa ja ärsyttääkin. Jos voisitte anonyymeinä kertoa, että millaista apua kaipaatte ja olisitte kaivanneet?

        No, tuossa jo toinkin esille joitakin asioita, joita on matkan varrelle mahtunut ja niistä toipuminen on koko lopunelämän mittainen tie. Kaikkea ei viitsi täällä avata tietenkään, karkeina esimerkkeinä vain nuo, jotta katkeruus-näkökulmaan alhaisesti vetoavat henkilöt jotenkin havahtuisivat tajuamaan, että anteeksi anto ei ole aina mahdollinen. Joskus siihen todella tarvitaan Jumalan väliintulo ja ihme. Katkeraa ihmistä ei siis tule missään tapauksessa syyllistää katkeruudestaan, vaan kysyttävä, mihin sattuu ja kuten sinä teit, voinko jotenkin auttaa, edes rukouksin? Aikanaan olisin tarvinnut suojan hengenvaaralliselta uskovaiselta puolisoltani ja monilta muilta asioilta, joita en nyt tänne esiin tuo asioiden keskeneräisyyden ja toisten osapuolten vuoksi. Vielä on edessä pitkä matka,mutta traumat ovat pysyviä. Olisin n10 vuotta sitten tarvinnut uskonnolliselta kannalta raittiin tervehenkisen uskovien yhteyden, välittäviä ja aitoja ihmisiä ystävikseni. Jouduin kuitenkin mukaan äärikarismaattiseen touhuun kuten monet muutkin nuoret tuolloin. Olen ollut kosketuksissa lähes kaikkeen hengellisellä kentällä tapahtuneeseen liikehdintään aikoinaan laidasta laitaan, ennen kuin elämääni tulivat tietyt romahdukset, joiden jäljiltä pitkässä juoksussa lopulta tajusin, että se kaikki oli pelkkää harhaa. Menetin kaikki siihenastiset ihmissuhteeni, kaikki elämän peruspilarit yksinkertaisesti tuhottiin, muuta ei jäänyt, kuin ajatus kuolemasta, jos ei Jumala vastaa. Vastaus, jos se sellainen oli, ei tullut uskovilta, vaan täysin ateistilta henkilöltä, joka auttoi minua kahdessa viikossa enemmän, kuin uskovaiset olivat auttaneet monessa vuodessa. Jumala lähetti luokseni hyvin raskaan ja poikkeuksellisen taustan omaavan henkilön, koska Häneen uskovat eivät viitsineet vaivautua sunnuntaikahvien jälkeen auttelemaan. Jos raamattu on Jumalan sana, en voi omaksua siitä enää muuta, kuin sanoman rististä, senkin töin tuskin, mutta sen puolesta varmaan Jumala itse asian hoitaa ja ehkä joku satunnainen esirukoilijakin.


      • Voittopalkintoakohti
        voiskojokujeesatajoskus kirjoitti:

        Ah, tätä jo ehdinkin odotella! Jos mietit hieman tarkemmin, mitä sanot? KATKERUUS ja MYRKYLLISYYS...Mitä ne ovat? Mistä ne ovat peräisin? Mitä Sinä niistä ymmärrät? Mietipä omaa katkeraa, ylimielistä ja myrkyllistä asennettasi. Siitä kuuluu selvästi se, ette osaa asettua oman kokemuksesi täysin puuttuessa asettua KÄRSIVÄN ihmisen asemaan, koska et tiedä, mitä todella syvä ja sietämätön, yli voimien käyvä kärsimys todellisuudessa on. Voit kommentoida, kun olet kykenevää ymmärtämään edes tiedollisella tasolla, mitä tuskaa voi tuottaa ihmiselle esim. pitkäkestoinen perheväkivalta helvetti, joka siunataan papin aamenella ja hääyönä nyrkillä raiskauksen kera, kun olet sisäistänyt, mitä on menettää oma lapsensa valheiden, mustamaalaamisen ja panettelun vuoksi, jota jatketaan vielä vuosikymmen myöhemminkin, jotta voitaisiin riistää samojen valheiden nojalla myös toinen lapsesi. Tule kommentoimaan sitten, kun olet ymmärtänyt, miltä tuntuu tulla raiskatuksi ja pahoinpidellyksi henkeä toistuvasti uhanneella tavalla oman puolison toimesta useiden vuosien ajan kenenkään siihen puuttumatta, edes viranomaisten useista avunpyynnöistä huolimatta. Voit tulla kertomaan minulle tänne, miksi uskovaiset pyörittelivät peukaloitaan, eivät konkreettisesti auttaneet minua ja lasta mitenkään, vaan päinvastoin, olivat itse monissa kohdin osallisia elämäni tuhoamiseen? Kerropa, mitä esimerkiksi sinä tiedät syöpähoidoista, jatkuvasta kuolemanpelosta, fyysisestä ja psyykkisestä kärsimyksestä ja yksinäisyydestä? Vastaa nyt ensin näihin, niin katsotaan, oletko kehityskelpoinen mitä armoon ja laupeuteen tienposkeen piestyjä kohtaan tulee? Jos et osaa reflektoida omaa asennoitumistasi lainkaan( minä olen sitä tehnyt jo vuosia), ole kiltti ja jätä tuo provokatiivinen "katkeruus-kortti" jatkossa käyttämättä, se ilmaisee vain omaa tietämättömyyttäsi ja uskonnollisen aivopesun lopputuloksen. Ei pahalla.

        "Kerropa, mitä esimerkiksi sinä tiedät syöpähoidoista, jatkuvasta kuolemanpelosta, fyysisestä ja psyykkisestä kärsimyksestä ja yksinäisyydestä?"

        Kysymys ei ollut esitetty minulle, mutta kerron kuitenkin jotakin.

        On ollut syöpä, ja toinen syöpään rinnastettava (luokiteltiin ennen syöväksi; suoliliepeen desmoidi tuumori).
        Loputtomia kokeita, leikkauksia leikkausten perään ja sitten vielä vakava hoitovirhe, joka oli kirjaimellisesti katkaista maallisen vaellukseni. Vaikea sepsis (verenmyrkytys).... teholla tajuttomana 9-10 vrk. Sisäelimet lamaantuneet, haima tulehtunut, hengityskoneessa, sydän tilttaili tulehduksen ollessa kovimmillaan, elvytystä, 11 leikkausta 28 vuorokauden aikana jne. jne. toivoa ei juurikaan annettu, vaimolle kerrottiin, että tulee ottaa huomioon että ei selviydy.

        Paino putosi 2 viikossa 25 kg, ja sen jälkeen lisää. Vatsa auki ja imuletkuja.... suolet pari kertaa rinnan päälle ja vatsaontelon huutelu.
        Fyysisesti vahva mies, tajuihin tullessaan vaivoin mehulasi huulille, siis sen jälkeen kun ylipäätään sai mitään juoda. CRP tajuihin tullessa 700, missä lie käynyt. Hidas kuntoutuminen.... aliravitsemus.... Paksusuoliavanne, sen sulkeminen, epäonnistui.... ohutsuoliavanne.... avanteet lähes 2,5 vuotta.

        Yhteyden rikkoutuminen seurakuntaan; siellä tehtiin vääryyttä, jota en voinut hyväksyä.
        Panetteluja, valheita, katkeraksi leimaamista, jne. jne.

        Sairastelun myötä taloudellisia ongelmia, työkunto ei entisellään.

        Mutta, luotan Jumalaan. Koettelemusten keskellä Hän on tullut rakkaammaksi. Elämäni on Hänen kädessään, Hän tekee kuten tahtoo, ja minun on siihen tyytyminen.
        En laita Herralle merkkejä, en ehtoja "jos tahdot minun tekevän niin ja niin, niin osoita tahtosi niin ja niin". Mikä minä olen kaikkivaltiasta "juoksuttamaan". Hän on Herra, Kaikkivaltias.
        Oikeudenmukainen (eihän se aina siltä tunnu, niin vain on), rakastava Hyvä Jumala.

        Ei meille ole helppoa tietä luvattu. Jos on iloja, on surujakin.

        Hebrealaiskirjeestä:

        12:3 Ajatelkaa häntä, joka syntisiltä on saanut kärsiä sellaista vastustusta itseänsä kohtaan, ettette väsyisi ja menettäisi toivoanne.
        12:4 Ette vielä ole verille asti tehneet vastarintaa, taistellessanne syntiä vastaan,
        12:5 ja te olette unhottaneet kehoituksen, joka puhuu teille niinkuin lapsille: "Poikani, älä pidä halpana Herran kuritusta, äläkä menetä toivoasi, kun hän sinua nuhtelee;
        12:6 sillä jota Herra rakastaa, sitä hän kurittaa; ja hän ruoskii jokaista lasta, jonka hän ottaa huomaansa."
        12:7 Kuritukseksenne te kärsitte; Jumala kohtelee teitä niinkuin lapsia. Sillä mikä on se lapsi, jota isä ei kurita?
        12:8 Mutta jos te olette ilman kuritusta, josta kaikki ovat osallisiksi tulleet, silloinhan te olette äpäriä ettekä lapsia.
        12:9 Ja vielä: meillä oli ruumiilliset isämme kurittajina, ja heitä me kavahdimme; emmekö paljoa ennemmin olisi alamaiset henkien Isälle, että eläisimme?
        12:10 Sillä nuo kurittivat meitä vain muutamia päiviä varten, oman ymmärryksensä mukaan, mutta tämä kurittaa meitä tosi parhaaksemme, että me pääsisimme osallisiksi hänen pyhyydestään.
        12:11 Mikään kuritus ei tosin sillä kertaa näytä olevan iloksi, vaan murheeksi, mutta jälkeenpäin se antaa vanhurskauden rauhanhedelmän niille, jotka sen kautta ovat harjoitetut.
        12:12 Sentähden: "Ojentakaa hervonneet kätenne ja rauenneet polvenne";
        12:13 ja: "tehkää polut suoriksi jaloillenne", ettei ontuvan jalka nyrjähtäisi, vaan ennemmin parantuisi.
        12:14 Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa;
        12:15 ja pitäkää huoli siitä, ettei kukaan jää osattomaksi Jumalan armosta, "ettei mikään katkeruuden juuri pääse kasvamaan ja tekemään häiriötä", ja monet sen kautta tule saastutetuiksi,


      • Voittopalkintoakohti
        voiskojokujeesatajoskus kirjoitti:

        Ah, tätä jo ehdinkin odotella! Jos mietit hieman tarkemmin, mitä sanot? KATKERUUS ja MYRKYLLISYYS...Mitä ne ovat? Mistä ne ovat peräisin? Mitä Sinä niistä ymmärrät? Mietipä omaa katkeraa, ylimielistä ja myrkyllistä asennettasi. Siitä kuuluu selvästi se, ette osaa asettua oman kokemuksesi täysin puuttuessa asettua KÄRSIVÄN ihmisen asemaan, koska et tiedä, mitä todella syvä ja sietämätön, yli voimien käyvä kärsimys todellisuudessa on. Voit kommentoida, kun olet kykenevää ymmärtämään edes tiedollisella tasolla, mitä tuskaa voi tuottaa ihmiselle esim. pitkäkestoinen perheväkivalta helvetti, joka siunataan papin aamenella ja hääyönä nyrkillä raiskauksen kera, kun olet sisäistänyt, mitä on menettää oma lapsensa valheiden, mustamaalaamisen ja panettelun vuoksi, jota jatketaan vielä vuosikymmen myöhemminkin, jotta voitaisiin riistää samojen valheiden nojalla myös toinen lapsesi. Tule kommentoimaan sitten, kun olet ymmärtänyt, miltä tuntuu tulla raiskatuksi ja pahoinpidellyksi henkeä toistuvasti uhanneella tavalla oman puolison toimesta useiden vuosien ajan kenenkään siihen puuttumatta, edes viranomaisten useista avunpyynnöistä huolimatta. Voit tulla kertomaan minulle tänne, miksi uskovaiset pyörittelivät peukaloitaan, eivät konkreettisesti auttaneet minua ja lasta mitenkään, vaan päinvastoin, olivat itse monissa kohdin osallisia elämäni tuhoamiseen? Kerropa, mitä esimerkiksi sinä tiedät syöpähoidoista, jatkuvasta kuolemanpelosta, fyysisestä ja psyykkisestä kärsimyksestä ja yksinäisyydestä? Vastaa nyt ensin näihin, niin katsotaan, oletko kehityskelpoinen mitä armoon ja laupeuteen tienposkeen piestyjä kohtaan tulee? Jos et osaa reflektoida omaa asennoitumistasi lainkaan( minä olen sitä tehnyt jo vuosia), ole kiltti ja jätä tuo provokatiivinen "katkeruus-kortti" jatkossa käyttämättä, se ilmaisee vain omaa tietämättömyyttäsi ja uskonnollisen aivopesun lopputuloksen. Ei pahalla.

        Niin, lisäys vielä.

        Tunnen empatiaa sinua kohtaan. On ikävää (lievästi) sanottu, mitä kaikkea olet joutunut kokemaan.
        Katkerat ajatukset ovat luonnollisia, ja ymmärrän kyllä, jos olet tavannut 'hyvinvointiuskovia", joille on helppoa sanoa "Siunausta", mutta avun antaminen konkreettisesti tai rahapussin aukaisu jo mahdotonta....
        Anna anteeksi. Älä jää negatiivisiin ajatuksiin. On hyvä, että olet saanut kertoa tarinaasi palstalla.
        Toivottavasti helpotti edes vähän.

        Muistan sinua rukouksin, oikeasti. Toivon kaikkea hyvää. Auttaisimme (minä ja rouva) muutoinkin mahdollisuuksiemme mukaan (tällä kertaa maalliset varsin rajalliset....) , vaan emme tiedä kuka olet ja missä vaikutat.


      • Samaatietä
        voiskojokujeesatajoskus kirjoitti:

        No, tuossa jo toinkin esille joitakin asioita, joita on matkan varrelle mahtunut ja niistä toipuminen on koko lopunelämän mittainen tie. Kaikkea ei viitsi täällä avata tietenkään, karkeina esimerkkeinä vain nuo, jotta katkeruus-näkökulmaan alhaisesti vetoavat henkilöt jotenkin havahtuisivat tajuamaan, että anteeksi anto ei ole aina mahdollinen. Joskus siihen todella tarvitaan Jumalan väliintulo ja ihme. Katkeraa ihmistä ei siis tule missään tapauksessa syyllistää katkeruudestaan, vaan kysyttävä, mihin sattuu ja kuten sinä teit, voinko jotenkin auttaa, edes rukouksin? Aikanaan olisin tarvinnut suojan hengenvaaralliselta uskovaiselta puolisoltani ja monilta muilta asioilta, joita en nyt tänne esiin tuo asioiden keskeneräisyyden ja toisten osapuolten vuoksi. Vielä on edessä pitkä matka,mutta traumat ovat pysyviä. Olisin n10 vuotta sitten tarvinnut uskonnolliselta kannalta raittiin tervehenkisen uskovien yhteyden, välittäviä ja aitoja ihmisiä ystävikseni. Jouduin kuitenkin mukaan äärikarismaattiseen touhuun kuten monet muutkin nuoret tuolloin. Olen ollut kosketuksissa lähes kaikkeen hengellisellä kentällä tapahtuneeseen liikehdintään aikoinaan laidasta laitaan, ennen kuin elämääni tulivat tietyt romahdukset, joiden jäljiltä pitkässä juoksussa lopulta tajusin, että se kaikki oli pelkkää harhaa. Menetin kaikki siihenastiset ihmissuhteeni, kaikki elämän peruspilarit yksinkertaisesti tuhottiin, muuta ei jäänyt, kuin ajatus kuolemasta, jos ei Jumala vastaa. Vastaus, jos se sellainen oli, ei tullut uskovilta, vaan täysin ateistilta henkilöltä, joka auttoi minua kahdessa viikossa enemmän, kuin uskovaiset olivat auttaneet monessa vuodessa. Jumala lähetti luokseni hyvin raskaan ja poikkeuksellisen taustan omaavan henkilön, koska Häneen uskovat eivät viitsineet vaivautua sunnuntaikahvien jälkeen auttelemaan. Jos raamattu on Jumalan sana, en voi omaksua siitä enää muuta, kuin sanoman rististä, senkin töin tuskin, mutta sen puolesta varmaan Jumala itse asian hoitaa ja ehkä joku satunnainen esirukoilijakin.

        On ollut kyllä monenlaista kestettävänä sinulla.
        En nyt ihan äkkiseltään osaa ajatella yhtään mitään mitä sanoa. Monenlainen apu olisi varmasti ollut tarpeen kun on tapahtunut noin monenlaisia vastoinkäymisiä.

        Jännä, että kirjoitit samasta kuin minä tuolla alhaalla. Sinä roikut evankeliumissa, koska et muuhun enää tartu kiin evankeliumiin...minä teen samoin, mutta eri ajatuksin.
        Olen nimittäin tullut siihen tulokseen, että se riittää....

        Minulla on ollut niin kuivaa erä maata nyt, että tuntuu kuin en omalla uskollani edes usko, vaan roikun ristin työssä.

        Tänään suihkussa käydessäni mietin, että minusta ei jää mitään jäljelle tällä menolla. Vien kerran Herralle märän ja revityn liha lönttini ja sanon ota tai jätä. Semmoinen olo ollut nyt jonkin aikaa.

        Mutta en halua luopua Jeesuksesta.


      • voiskojokujeesatajoskus
        Voittopalkintoakohti kirjoitti:

        "Kerropa, mitä esimerkiksi sinä tiedät syöpähoidoista, jatkuvasta kuolemanpelosta, fyysisestä ja psyykkisestä kärsimyksestä ja yksinäisyydestä?"

        Kysymys ei ollut esitetty minulle, mutta kerron kuitenkin jotakin.

        On ollut syöpä, ja toinen syöpään rinnastettava (luokiteltiin ennen syöväksi; suoliliepeen desmoidi tuumori).
        Loputtomia kokeita, leikkauksia leikkausten perään ja sitten vielä vakava hoitovirhe, joka oli kirjaimellisesti katkaista maallisen vaellukseni. Vaikea sepsis (verenmyrkytys).... teholla tajuttomana 9-10 vrk. Sisäelimet lamaantuneet, haima tulehtunut, hengityskoneessa, sydän tilttaili tulehduksen ollessa kovimmillaan, elvytystä, 11 leikkausta 28 vuorokauden aikana jne. jne. toivoa ei juurikaan annettu, vaimolle kerrottiin, että tulee ottaa huomioon että ei selviydy.

        Paino putosi 2 viikossa 25 kg, ja sen jälkeen lisää. Vatsa auki ja imuletkuja.... suolet pari kertaa rinnan päälle ja vatsaontelon huutelu.
        Fyysisesti vahva mies, tajuihin tullessaan vaivoin mehulasi huulille, siis sen jälkeen kun ylipäätään sai mitään juoda. CRP tajuihin tullessa 700, missä lie käynyt. Hidas kuntoutuminen.... aliravitsemus.... Paksusuoliavanne, sen sulkeminen, epäonnistui.... ohutsuoliavanne.... avanteet lähes 2,5 vuotta.

        Yhteyden rikkoutuminen seurakuntaan; siellä tehtiin vääryyttä, jota en voinut hyväksyä.
        Panetteluja, valheita, katkeraksi leimaamista, jne. jne.

        Sairastelun myötä taloudellisia ongelmia, työkunto ei entisellään.

        Mutta, luotan Jumalaan. Koettelemusten keskellä Hän on tullut rakkaammaksi. Elämäni on Hänen kädessään, Hän tekee kuten tahtoo, ja minun on siihen tyytyminen.
        En laita Herralle merkkejä, en ehtoja "jos tahdot minun tekevän niin ja niin, niin osoita tahtosi niin ja niin". Mikä minä olen kaikkivaltiasta "juoksuttamaan". Hän on Herra, Kaikkivaltias.
        Oikeudenmukainen (eihän se aina siltä tunnu, niin vain on), rakastava Hyvä Jumala.

        Ei meille ole helppoa tietä luvattu. Jos on iloja, on surujakin.

        Hebrealaiskirjeestä:

        12:3 Ajatelkaa häntä, joka syntisiltä on saanut kärsiä sellaista vastustusta itseänsä kohtaan, ettette väsyisi ja menettäisi toivoanne.
        12:4 Ette vielä ole verille asti tehneet vastarintaa, taistellessanne syntiä vastaan,
        12:5 ja te olette unhottaneet kehoituksen, joka puhuu teille niinkuin lapsille: "Poikani, älä pidä halpana Herran kuritusta, äläkä menetä toivoasi, kun hän sinua nuhtelee;
        12:6 sillä jota Herra rakastaa, sitä hän kurittaa; ja hän ruoskii jokaista lasta, jonka hän ottaa huomaansa."
        12:7 Kuritukseksenne te kärsitte; Jumala kohtelee teitä niinkuin lapsia. Sillä mikä on se lapsi, jota isä ei kurita?
        12:8 Mutta jos te olette ilman kuritusta, josta kaikki ovat osallisiksi tulleet, silloinhan te olette äpäriä ettekä lapsia.
        12:9 Ja vielä: meillä oli ruumiilliset isämme kurittajina, ja heitä me kavahdimme; emmekö paljoa ennemmin olisi alamaiset henkien Isälle, että eläisimme?
        12:10 Sillä nuo kurittivat meitä vain muutamia päiviä varten, oman ymmärryksensä mukaan, mutta tämä kurittaa meitä tosi parhaaksemme, että me pääsisimme osallisiksi hänen pyhyydestään.
        12:11 Mikään kuritus ei tosin sillä kertaa näytä olevan iloksi, vaan murheeksi, mutta jälkeenpäin se antaa vanhurskauden rauhanhedelmän niille, jotka sen kautta ovat harjoitetut.
        12:12 Sentähden: "Ojentakaa hervonneet kätenne ja rauenneet polvenne";
        12:13 ja: "tehkää polut suoriksi jaloillenne", ettei ontuvan jalka nyrjähtäisi, vaan ennemmin parantuisi.
        12:14 Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa;
        12:15 ja pitäkää huoli siitä, ettei kukaan jää osattomaksi Jumalan armosta, "ettei mikään katkeruuden juuri pääse kasvamaan ja tekemään häiriötä", ja monet sen kautta tule saastutetuiksi,

        Kiitos tästä :) Kuten sanottu, uskossa riippuminen ja kiinni pysyminen tässä ajassa itsessään on jo Jumalan ihme. Kärsimystä ymmärtämättömille itseltäni ei kuitenkaan vielä tule lämmintä suhtautumista, niin kesken on omien asioiden käsittely yhä, mutta ehkä Jumala ei sen vuoksi hylkää. Laittamasi raamatunpaikka siitä, että jää osattomaksi armosta, on kyllä surullista todellisuutta seurakunnissa. Omassa yksinäisessä rukoushetkessä saattaa kuitenkin kokea Jumalan läsnäoloa tavalla, jota ei seurakunnassa yleensä ole. Hienoa, että olet voinut pitää uskostasi kiinni ja siitä lohdutusta. Anteeksianto ei kuitenkaan kaikissa tapauksissa ole oman tahdon alainen valinta, tai toki voi päättää mielessään antaa anteeksi ja jatkaa elämäänsä, mutta tunteiden osalta anteeksi anto voi jäädä toteutumatta, jos ei asioita käsitellä ja kohdata. Tapahtuneita vääryyksiä ei voida uskonnon ja pakotetun anteeksiannon vaatimuksen nojalla vain painaa syvälle sisimpään ja ajatella että "kyllä aika parantaa". Menestysteologinen/karismaattinen itsesuggestio "annananteeksiannananteeksi,jessuksen nimesssäää, uloss sinä katkeruuden demoni, hällelyyjää.." ei kyllä kohdallani oikein toiminut, jos rehellisiä ollaan. Ei, aika ei paranna kaikkea, jotkut kivut ovat liian vaikeita ihmisen mielelle käsitellä, ne nousevat pintaan tavalla tai toisella, kunnes vääryydet on asianmukaisesti kohdattu ja käsitelty ja näin löydetty mielenrauha ja vapaus ja sitä myötä kyky antaa aidosti ja kokosydämisesti anteeksi sille, joka on sinua vastaan rikkonut. Siihen tosiaan sitten tarvitaankin Jumalan ihmettä ja esirukouksia, kuuntelijoita ja apua, ei syyllistämistä, ei tuomitsemista, vaan ihan todella Jumalan väliintulo ja sisäisen maailman parantava ihme. Jaksamista sinulle ja mielenrauhaa.


      • voiskojokujeesatajoskus
        Samaatietä kirjoitti:

        On ollut kyllä monenlaista kestettävänä sinulla.
        En nyt ihan äkkiseltään osaa ajatella yhtään mitään mitä sanoa. Monenlainen apu olisi varmasti ollut tarpeen kun on tapahtunut noin monenlaisia vastoinkäymisiä.

        Jännä, että kirjoitit samasta kuin minä tuolla alhaalla. Sinä roikut evankeliumissa, koska et muuhun enää tartu kiin evankeliumiin...minä teen samoin, mutta eri ajatuksin.
        Olen nimittäin tullut siihen tulokseen, että se riittää....

        Minulla on ollut niin kuivaa erä maata nyt, että tuntuu kuin en omalla uskollani edes usko, vaan roikun ristin työssä.

        Tänään suihkussa käydessäni mietin, että minusta ei jää mitään jäljelle tällä menolla. Vien kerran Herralle märän ja revityn liha lönttini ja sanon ota tai jätä. Semmoinen olo ollut nyt jonkin aikaa.

        Mutta en halua luopua Jeesuksesta.

        Ei minullakaan ole muuta ahdistukseni keskellä lopulta, kuin Jeesus. Yritin itseasiassa Oikein Kovasti pahimpina aikoina ryhtyä ateistiksi, mutta se ei onnistunut, kas kummaa. Niinpä siis nyt toistaiseksi heilun jossakin ajoittaisen agnostismin ja ristiin takertumisen välimaastossa, tosiasiassa vain ja ainoastaan ristin juurelle nöyrtymällä ja Häntä avukseni huutamalla olen saanut avun, kun kaikki on ollut täysin pimeää. "Valkeus loistaa pimeydessä, eikä pimeys ole saanut sitä valtaansa.." tai jotain sinnepäin. Olen itse toistaiseksi kokenut, että Jeesuksen risti on se valo, joka minun pimeydessäni on loistanut, kuun itsessäni ei ole ollut valoa yhden yhtäkään rippusta. Kunpa vain nämä usein tapaamani "hyvinvointi" uskovat havahtuisivat itseriittoisesta minä-käsityksestään ja ymmärtäisivät, että kerran on tuleva tuomio ja Jeesuksen seuraajiksi kutsutut ovat siellä ensimmäisinä. Ei minullakaan ole Jumalalle muuta tarjota, kuin oma riittämättömyyteni ja syntisyyteni. Sen tilalle risti. "Joka tahtoo kulkea minun kanssani, se kieltäköön itsensä, ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua" jos oikein muistan? Kun vain saisi välillä vähän levätäkin tästä rististään ja saisi parantua sisäisistä vammoistaan, niin täällä jaksaisi hiukan paremmin rakastaa muitakin :) tai ehkä minäkin tulisin kovaksi ja ylpeäksi, enkä enää osasikaan rakastaa, kenties se onkin niin päin, että "särjettyä ruokoa sinä et muserra, suitsevaista kynttilänsydäntä sinä et sammuta" eikä Jumala särkyneitä,murtuneita sydämiä hylkää. Kiitos sinulle että muistat rukouksessa, myös nimim. voittopalkintoakohti, kiitos teille.


      • Samaatietä
        voiskojokujeesatajoskus kirjoitti:

        Ei minullakaan ole muuta ahdistukseni keskellä lopulta, kuin Jeesus. Yritin itseasiassa Oikein Kovasti pahimpina aikoina ryhtyä ateistiksi, mutta se ei onnistunut, kas kummaa. Niinpä siis nyt toistaiseksi heilun jossakin ajoittaisen agnostismin ja ristiin takertumisen välimaastossa, tosiasiassa vain ja ainoastaan ristin juurelle nöyrtymällä ja Häntä avukseni huutamalla olen saanut avun, kun kaikki on ollut täysin pimeää. "Valkeus loistaa pimeydessä, eikä pimeys ole saanut sitä valtaansa.." tai jotain sinnepäin. Olen itse toistaiseksi kokenut, että Jeesuksen risti on se valo, joka minun pimeydessäni on loistanut, kuun itsessäni ei ole ollut valoa yhden yhtäkään rippusta. Kunpa vain nämä usein tapaamani "hyvinvointi" uskovat havahtuisivat itseriittoisesta minä-käsityksestään ja ymmärtäisivät, että kerran on tuleva tuomio ja Jeesuksen seuraajiksi kutsutut ovat siellä ensimmäisinä. Ei minullakaan ole Jumalalle muuta tarjota, kuin oma riittämättömyyteni ja syntisyyteni. Sen tilalle risti. "Joka tahtoo kulkea minun kanssani, se kieltäköön itsensä, ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua" jos oikein muistan? Kun vain saisi välillä vähän levätäkin tästä rististään ja saisi parantua sisäisistä vammoistaan, niin täällä jaksaisi hiukan paremmin rakastaa muitakin :) tai ehkä minäkin tulisin kovaksi ja ylpeäksi, enkä enää osasikaan rakastaa, kenties se onkin niin päin, että "särjettyä ruokoa sinä et muserra, suitsevaista kynttilänsydäntä sinä et sammuta" eikä Jumala särkyneitä,murtuneita sydämiä hylkää. Kiitos sinulle että muistat rukouksessa, myös nimim. voittopalkintoakohti, kiitos teille.

        Ei sitä silloin jaksa niin huomioida muita, kun on tekemistä omissakin huolissa, huomattu on kyllä tuo.

        Eikä jaksa itseäänkään kieltää joka hetki, kun se oma liha on siinä lähellä haisemassa koko ajan :D Ihan ärsyttää.

        Kirjoitit niin hyvin, etten osaa mitään sanoa :D

        Mietin kyllä välillä, kun tulee minulla näitä heikompia ajan jaksoja uskonelämässäni, että miten Jeesus sietää tämmöstä. Mutta on vaan niin ihmeellistä, että aina hän odottaa kompastelijaakin. Hän on uskollinen.


      • voiskojokujoskusjeesata
        Voittopalkintoakohti kirjoitti:

        "Kerropa, mitä esimerkiksi sinä tiedät syöpähoidoista, jatkuvasta kuolemanpelosta, fyysisestä ja psyykkisestä kärsimyksestä ja yksinäisyydestä?"

        Kysymys ei ollut esitetty minulle, mutta kerron kuitenkin jotakin.

        On ollut syöpä, ja toinen syöpään rinnastettava (luokiteltiin ennen syöväksi; suoliliepeen desmoidi tuumori).
        Loputtomia kokeita, leikkauksia leikkausten perään ja sitten vielä vakava hoitovirhe, joka oli kirjaimellisesti katkaista maallisen vaellukseni. Vaikea sepsis (verenmyrkytys).... teholla tajuttomana 9-10 vrk. Sisäelimet lamaantuneet, haima tulehtunut, hengityskoneessa, sydän tilttaili tulehduksen ollessa kovimmillaan, elvytystä, 11 leikkausta 28 vuorokauden aikana jne. jne. toivoa ei juurikaan annettu, vaimolle kerrottiin, että tulee ottaa huomioon että ei selviydy.

        Paino putosi 2 viikossa 25 kg, ja sen jälkeen lisää. Vatsa auki ja imuletkuja.... suolet pari kertaa rinnan päälle ja vatsaontelon huutelu.
        Fyysisesti vahva mies, tajuihin tullessaan vaivoin mehulasi huulille, siis sen jälkeen kun ylipäätään sai mitään juoda. CRP tajuihin tullessa 700, missä lie käynyt. Hidas kuntoutuminen.... aliravitsemus.... Paksusuoliavanne, sen sulkeminen, epäonnistui.... ohutsuoliavanne.... avanteet lähes 2,5 vuotta.

        Yhteyden rikkoutuminen seurakuntaan; siellä tehtiin vääryyttä, jota en voinut hyväksyä.
        Panetteluja, valheita, katkeraksi leimaamista, jne. jne.

        Sairastelun myötä taloudellisia ongelmia, työkunto ei entisellään.

        Mutta, luotan Jumalaan. Koettelemusten keskellä Hän on tullut rakkaammaksi. Elämäni on Hänen kädessään, Hän tekee kuten tahtoo, ja minun on siihen tyytyminen.
        En laita Herralle merkkejä, en ehtoja "jos tahdot minun tekevän niin ja niin, niin osoita tahtosi niin ja niin". Mikä minä olen kaikkivaltiasta "juoksuttamaan". Hän on Herra, Kaikkivaltias.
        Oikeudenmukainen (eihän se aina siltä tunnu, niin vain on), rakastava Hyvä Jumala.

        Ei meille ole helppoa tietä luvattu. Jos on iloja, on surujakin.

        Hebrealaiskirjeestä:

        12:3 Ajatelkaa häntä, joka syntisiltä on saanut kärsiä sellaista vastustusta itseänsä kohtaan, ettette väsyisi ja menettäisi toivoanne.
        12:4 Ette vielä ole verille asti tehneet vastarintaa, taistellessanne syntiä vastaan,
        12:5 ja te olette unhottaneet kehoituksen, joka puhuu teille niinkuin lapsille: "Poikani, älä pidä halpana Herran kuritusta, äläkä menetä toivoasi, kun hän sinua nuhtelee;
        12:6 sillä jota Herra rakastaa, sitä hän kurittaa; ja hän ruoskii jokaista lasta, jonka hän ottaa huomaansa."
        12:7 Kuritukseksenne te kärsitte; Jumala kohtelee teitä niinkuin lapsia. Sillä mikä on se lapsi, jota isä ei kurita?
        12:8 Mutta jos te olette ilman kuritusta, josta kaikki ovat osallisiksi tulleet, silloinhan te olette äpäriä ettekä lapsia.
        12:9 Ja vielä: meillä oli ruumiilliset isämme kurittajina, ja heitä me kavahdimme; emmekö paljoa ennemmin olisi alamaiset henkien Isälle, että eläisimme?
        12:10 Sillä nuo kurittivat meitä vain muutamia päiviä varten, oman ymmärryksensä mukaan, mutta tämä kurittaa meitä tosi parhaaksemme, että me pääsisimme osallisiksi hänen pyhyydestään.
        12:11 Mikään kuritus ei tosin sillä kertaa näytä olevan iloksi, vaan murheeksi, mutta jälkeenpäin se antaa vanhurskauden rauhanhedelmän niille, jotka sen kautta ovat harjoitetut.
        12:12 Sentähden: "Ojentakaa hervonneet kätenne ja rauenneet polvenne";
        12:13 ja: "tehkää polut suoriksi jaloillenne", ettei ontuvan jalka nyrjähtäisi, vaan ennemmin parantuisi.
        12:14 Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa;
        12:15 ja pitäkää huoli siitä, ettei kukaan jää osattomaksi Jumalan armosta, "ettei mikään katkeruuden juuri pääse kasvamaan ja tekemään häiriötä", ja monet sen kautta tule saastutetuiksi,

        Tahdon vielä kommentoida tätä voittopalkintoakohti kertomaa.. Todella karua luettavaa, on todella ihme, että olet elossa. Olet ollut valtavan vahva tai itsessäsi heikko ja Jeesuksessa vahva, uskomatonta.. Todella koskettavaa ja olen kiitollinen että sain tämän lukea. Omat murheeni ovat toisenlaiset, mutta koskaan ei voi tietää, mihin sairastuu ja koska täältä on lähtö edessä. Kun vain ei väsyttäisi aina niin paljon tämä elämä, milloin mistäkin syystä. "Tulkaa minun tyköni te työtä tekeväiset ja raskautetut, minä annan teille levon." Kun vain saisikin jo levätä ja saisi olla varma siitä,että se lepopaikka on Jumalan ja Jeesuksen luona, eikä tarvitsisi jatkuvasti pelätä sitä iankaikkista helvetin-rangaistusta.. sillä minusta ei ole olemaan hyvä ja oikeanlainen riittävästi hyvää tekevä ja rakastava uskovainen itsestänikään, vaikka ärsyynnyn toisten tekemisistä ja sanomisista muka "oikeutetusti". näinhän asia ei ole, että olisi omien ansioiden pohjata mitään oikeutta yhtään mihinkään. Oi Herra,jos mä matkamies maan..


      • Verovelvollisen
        voiskojokujeesatajoskus kirjoitti:

        Kiitän välittämisestä, lämmittää kyllä. Pitkä ja monivaiheinen tarina, miten kaikki menikin näin solmuun ja vaikeudet vain seurasivat toistaan kaikesta rukoilusta ja Jumalan puoleen huutamisesta huolimatta - on usko ollut toistuvasti kovalla koetuksella mutta ei minulle vain milloinkaan kukaan tullut tästä "syvästä pimeydestä ja siitä selviytymisestä" tullut profetoimaan, kuten Suonnolle, eikös olekin hassua. Kyllä minun on ihan ilman lohdullisia profetioita tai uskovien tukea on kyllä pääasiassa pitänyt pärjätä :( kun kaikki elämäntapahtumiimme vaikuttaneet aikaisemmat juonenkäänteet ja taustatekijät ovat alkaneet selvitä ja kirkastua vuosien terapian ja raskaiden selvitystöiden jälkeen, en voi muuta todeta, kuin sen, että elämme täysin kaksinaismoralistisessa ja korruptoituneessa maassa, missä lakia eivät noudata varsinkaan viranhaltijat eivätkä Jumalan tahtoa uskovaiset. Heikko-osaisia halventavasti Suomea kutsutaan maailman onnellisimmaksi". Pyh. Sanoisivat poliitikot tuon spurgulle, joka makaa korvikeputeli kädessään omassa paskassaan, saisi ihmisraunio ainakin naurut ennen ala-arvoista kuolemaansa. Uskovaiset itse seurakunnissa vaikenevat näistä epäkohdista, juodaan sunnuntaikahvit ystävien kanssa srkssa ja maailma jatkaa mallillaan. Miksi? Kun Jumala ei vastaa ihmisen hätään ja vielä vähemmän uskovaiset seurakunnassa, on hyvin todennäköistä, että heikompiluontoinen tekee lopullisen ratkaisun ja päättää päivänsä. Sitten tullaan uskovien taholta vielä päälle syyttelemään, että meni tuokin varmasti helvettiin ja omien syntiensä takia oli pahoinvoiva. Näkeekö Jumala raiskatut lapset, hakatut naiset, vangit, orjat,ihmiskaupan uhrit? Näkeekö se Jumala oikeasti mitään? Siinä arvostan Suontoa kyllä, että hän on tehnyt jotain ihan konkreettista auttaakseen hädänalaisia, mutta se, että hänen asemassaan oleva hlön tarvitsisi vielä lisää rukouksia julkisilla foorumeilla pyydellä.. Se ei mene jakeluun, vaikka tokihan aina pyytää saa, ärsyttää vain.. Eli ensääli nimimerkille: voit ja saat syyttää, raivota ja itkeä- jos Jumala on ollut tietoinen kaikesta siitä tuskasta ja väsymyksestä, jota olet kokenut, niin kai se nyt vähän purnaustakin kestää, vai mitä.

        Hirveää elää noin epätoivoista ja vääryyttä kärsivää elämää. Miksri sinulle ole ollenkaan annettu tukirahaa? Yksinhuoltaja äiti saa kuussa verorahat itselleen yli 2000€. Miksette saa mitään tukea sossusta. Kun työssäkäyvä maksaa veroja itsensä kipeäksi niin mihin se menee.


      • voiskojokujeesatajoskus
        Verovelvollisen kirjoitti:

        Hirveää elää noin epätoivoista ja vääryyttä kärsivää elämää. Miksri sinulle ole ollenkaan annettu tukirahaa? Yksinhuoltaja äiti saa kuussa verorahat itselleen yli 2000€. Miksette saa mitään tukea sossusta. Kun työssäkäyvä maksaa veroja itsensä kipeäksi niin mihin se menee.

        Mikä on "tukiraha"? Kuka työtön täällä saa kuukaudessa pakollisten menojen jälkeen käteensä yli 2000 e/kk?!? Maahanmuuttajat ehkä? Annoin ehkä tahattomasti väärää tietoa, asiaa voi katsoa eri näkökulmista, en lukenut mukaan as.tukea tai osa-aikapäivähoitomaksuja, jotka korvataan. Minä saan Kelan tukina n.900e/kk/2/hlöä, siitä miinus vuokran omaosuus 200e, puhelin/netti50e,matkakulut60e,vesi65e/kk,terveydenhuoltomenot 50e,ruoka/hygienia200-250e,lapsen menot/yllättävät/pakolliset muut menot,yleensä lapsen 150e jää n.150ekk, riippuen siitä, kuinka paljon tulee laskuja/yllätysmenoja/pakollisia hankintoja minäkin kuuna. Kela leikannut jo kauan tukia vedoten aktiivimalliin, vaikka olen ollut kuntoutuksessa,myös toimeentulotukea, jota ei lain mukaan saisi leikata kuin max 2kk:tta yhtäjaksoisesti, he ovat maksaneet alennettuna yli puolella/eivät ole maksaneet lainkaan jo toista vuotta. En ole tosiasiallisesti työtön työnhakija muualla kuin viranomaisten asiakirjoissa, sairaslomalle, takaisin hakijaksi, sairaslomalle, takaisin hakijaksi-tätä on jatkunut vuosia, kiitos täysin terveydenhuollon/ eri viranomaistahojen, joiden toimien vuoksi olen sairastunut/työkyvytön. Olen kai jo enemmänkin eläkepäätöksen tarpeessa, roikun tässä järjettömässä järjestelmässä, jossa ei apua saa vaikka on sitä itse yrittänyt jo vaikka mistä hakea. On ilmeinen virhe kertoa viranomaiselle tai terveydenhuollolle mitään asioitaan nykysuomessa, varsinkaan lapsiperheiden. En ole vielä antanut periksi, yritän yhä kuntoutua takaisin työelämään, mutta lääkäri ei ole antanut paljonkaan toiveita siitä, työkkäri on eläkkeelle hakeutumista tuputtamassa jatkuvasti ja toivoo kai vain, että poistuisin heitä vaivaamasta. Toivottavasti selvensi. Ei juurikaan lapselle harrastuksia hankita, kunhan perustarpeet on. Ostin itselleni uudet farkut 4 vuotta sitten ja yhdet sain lahjoituksena, kuten talvikengätkin. Onneksi on kirpparit. Peruskoulu onneksi on toistaiseksi ilmainen :) toivoa sopii, ettei kamalan paljon tule vakavaa fyysistä sairautta, sitä en jaksaisi. Raha tai sen vähyys eivät olekkaan se suurin kysymys minulle, vaan se, miten suhtaudutaan ihmiseen, joka ei omista mitään, jolla ei ole työpaikkaa,ystäviä,jne. Tätä on työssäkäyvän yleensä hyvin vaikeaa ymmärtää, miten moninaisista syistä ihmiset joutuvat pois työelämästä ja että se ei ole yleensä työttömän oma toive, ellei se sitten ole elämäntapa. Itselläni näin ei todellakaan ole, mutta elämän liian kovat vastoinkäymiset saattavat lannistaa ja sairastuttaa kenet tahansa-sairastunutta ei paljon kannata tilastaan syyllistää, jos ei häntä siitä ulos pyritä auttamaan tai toipuminen ei ole muutoin mahdollista. Minnekö verorahasi menevät? Voit kääntää katseesi Arkadianmäelle, jos sitä mietit.


      • Totuutta
        voiskojokujeesatajoskus kirjoitti:

        Ah, tätä jo ehdinkin odotella! Jos mietit hieman tarkemmin, mitä sanot? KATKERUUS ja MYRKYLLISYYS...Mitä ne ovat? Mistä ne ovat peräisin? Mitä Sinä niistä ymmärrät? Mietipä omaa katkeraa, ylimielistä ja myrkyllistä asennettasi. Siitä kuuluu selvästi se, ette osaa asettua oman kokemuksesi täysin puuttuessa asettua KÄRSIVÄN ihmisen asemaan, koska et tiedä, mitä todella syvä ja sietämätön, yli voimien käyvä kärsimys todellisuudessa on. Voit kommentoida, kun olet kykenevää ymmärtämään edes tiedollisella tasolla, mitä tuskaa voi tuottaa ihmiselle esim. pitkäkestoinen perheväkivalta helvetti, joka siunataan papin aamenella ja hääyönä nyrkillä raiskauksen kera, kun olet sisäistänyt, mitä on menettää oma lapsensa valheiden, mustamaalaamisen ja panettelun vuoksi, jota jatketaan vielä vuosikymmen myöhemminkin, jotta voitaisiin riistää samojen valheiden nojalla myös toinen lapsesi. Tule kommentoimaan sitten, kun olet ymmärtänyt, miltä tuntuu tulla raiskatuksi ja pahoinpidellyksi henkeä toistuvasti uhanneella tavalla oman puolison toimesta useiden vuosien ajan kenenkään siihen puuttumatta, edes viranomaisten useista avunpyynnöistä huolimatta. Voit tulla kertomaan minulle tänne, miksi uskovaiset pyörittelivät peukaloitaan, eivät konkreettisesti auttaneet minua ja lasta mitenkään, vaan päinvastoin, olivat itse monissa kohdin osallisia elämäni tuhoamiseen? Kerropa, mitä esimerkiksi sinä tiedät syöpähoidoista, jatkuvasta kuolemanpelosta, fyysisestä ja psyykkisestä kärsimyksestä ja yksinäisyydestä? Vastaa nyt ensin näihin, niin katsotaan, oletko kehityskelpoinen mitä armoon ja laupeuteen tienposkeen piestyjä kohtaan tulee? Jos et osaa reflektoida omaa asennoitumistasi lainkaan( minä olen sitä tehnyt jo vuosia), ole kiltti ja jätä tuo provokatiivinen "katkeruus-kortti" jatkossa käyttämättä, se ilmaisee vain omaa tietämättömyyttäsi ja uskonnollisen aivopesun lopputuloksen. Ei pahalla.

        Jos luulet, että olen saanut helpon elämän - Kaikkea muuta!!

        Erittäin monia vastoinkäymisiä on ollut aina ja jatkuvasti - paljon sairautta, syöpääkin, mutta ilmeisesti positiivisen tuplakarjalaisen luonteeni vuoksi en ole mitään jäänyt itkemään ja katkeruudessa kieppumaan.

        Se kaikki on mennyttä ja odottelen parempia aikoja yhdessä Herran kanssa, en jaksa surra mitään, koska se ei auta lainkaan, eikä Herra pidä valittamisesta ja katkerista ihmisistä.

        Hyvä esimerkki on Israelin kansasta, he joutuivat katkeruutensa ja nurkumisensa takia olemaan 40 vuotta erämaassa - Herra vihastui heihin, koska eivät osanneet olla kiitollisia siitä, mitä heillä oli. Näin käy myös kaikille kotalonsa nurkujille.

        Kehoitan sinuakin kiittämään Herraa kaikesta mitä sinulla on, vaikka ei siltä tuntuisikaan - Kun kiität, Jumala alkaa varmasti tasoittamaan polkuasi, mutta nurkumalla elämäsi vaan pahenee.


      • hyiolkoot
        Totuutta kirjoitti:

        Jos luulet, että olen saanut helpon elämän - Kaikkea muuta!!

        Erittäin monia vastoinkäymisiä on ollut aina ja jatkuvasti - paljon sairautta, syöpääkin, mutta ilmeisesti positiivisen tuplakarjalaisen luonteeni vuoksi en ole mitään jäänyt itkemään ja katkeruudessa kieppumaan.

        Se kaikki on mennyttä ja odottelen parempia aikoja yhdessä Herran kanssa, en jaksa surra mitään, koska se ei auta lainkaan, eikä Herra pidä valittamisesta ja katkerista ihmisistä.

        Hyvä esimerkki on Israelin kansasta, he joutuivat katkeruutensa ja nurkumisensa takia olemaan 40 vuotta erämaassa - Herra vihastui heihin, koska eivät osanneet olla kiitollisia siitä, mitä heillä oli. Näin käy myös kaikille kotalonsa nurkujille.

        Kehoitan sinuakin kiittämään Herraa kaikesta mitä sinulla on, vaikka ei siltä tuntuisikaan - Kun kiität, Jumala alkaa varmasti tasoittamaan polkuasi, mutta nurkumalla elämäsi vaan pahenee.

        Menipä sinulla kauan vastaamiseen,sinä lihassa paisunut,muita parempi.On todella oikeutettua saada purkaa kipua,esim.minulta se on uskovien keskellä ollut kielletty,toista kuunnellaan ja itketään ja ollaan tukena.Mikä on sellainen uskovien yhteisö,jossa ei välitetä.Nythän Suonnon olisi pitänyt pitää mölyt mahassaan,katkera!!!Jos minä tekisin saman valituksen sinunkaltaiselta farisealaiselta tulisi nuhdesaarna!Pullistele nyt oikein omahyväisyydessäsi.
        Ja en ole katkera,vaan nähnyt,mitä on uskovien ulkokultaisuus.


      • vietiin

        uskovien kieroteen. Totta hyvinkin !!!


      • Kauanuskossa
        voiskojokujeesatajoskus kirjoitti:

        Ei minullakaan ole muuta ahdistukseni keskellä lopulta, kuin Jeesus. Yritin itseasiassa Oikein Kovasti pahimpina aikoina ryhtyä ateistiksi, mutta se ei onnistunut, kas kummaa. Niinpä siis nyt toistaiseksi heilun jossakin ajoittaisen agnostismin ja ristiin takertumisen välimaastossa, tosiasiassa vain ja ainoastaan ristin juurelle nöyrtymällä ja Häntä avukseni huutamalla olen saanut avun, kun kaikki on ollut täysin pimeää. "Valkeus loistaa pimeydessä, eikä pimeys ole saanut sitä valtaansa.." tai jotain sinnepäin. Olen itse toistaiseksi kokenut, että Jeesuksen risti on se valo, joka minun pimeydessäni on loistanut, kuun itsessäni ei ole ollut valoa yhden yhtäkään rippusta. Kunpa vain nämä usein tapaamani "hyvinvointi" uskovat havahtuisivat itseriittoisesta minä-käsityksestään ja ymmärtäisivät, että kerran on tuleva tuomio ja Jeesuksen seuraajiksi kutsutut ovat siellä ensimmäisinä. Ei minullakaan ole Jumalalle muuta tarjota, kuin oma riittämättömyyteni ja syntisyyteni. Sen tilalle risti. "Joka tahtoo kulkea minun kanssani, se kieltäköön itsensä, ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua" jos oikein muistan? Kun vain saisi välillä vähän levätäkin tästä rististään ja saisi parantua sisäisistä vammoistaan, niin täällä jaksaisi hiukan paremmin rakastaa muitakin :) tai ehkä minäkin tulisin kovaksi ja ylpeäksi, enkä enää osasikaan rakastaa, kenties se onkin niin päin, että "särjettyä ruokoa sinä et muserra, suitsevaista kynttilänsydäntä sinä et sammuta" eikä Jumala särkyneitä,murtuneita sydämiä hylkää. Kiitos sinulle että muistat rukouksessa, myös nimim. voittopalkintoakohti, kiitos teille.

        Sinulle uskossa taisteleva. Kyllä se on niin että vain Kristus-kallio kestää. Uskovat ystävinäkin ovat vain ihmisiä ja Jumala voi käyttää avuntuojina jopa uskomattomia.


      • voiskojokujeesatajoskus
        Totuutta kirjoitti:

        Jos luulet, että olen saanut helpon elämän - Kaikkea muuta!!

        Erittäin monia vastoinkäymisiä on ollut aina ja jatkuvasti - paljon sairautta, syöpääkin, mutta ilmeisesti positiivisen tuplakarjalaisen luonteeni vuoksi en ole mitään jäänyt itkemään ja katkeruudessa kieppumaan.

        Se kaikki on mennyttä ja odottelen parempia aikoja yhdessä Herran kanssa, en jaksa surra mitään, koska se ei auta lainkaan, eikä Herra pidä valittamisesta ja katkerista ihmisistä.

        Hyvä esimerkki on Israelin kansasta, he joutuivat katkeruutensa ja nurkumisensa takia olemaan 40 vuotta erämaassa - Herra vihastui heihin, koska eivät osanneet olla kiitollisia siitä, mitä heillä oli. Näin käy myös kaikille kotalonsa nurkujille.

        Kehoitan sinuakin kiittämään Herraa kaikesta mitä sinulla on, vaikka ei siltä tuntuisikaan - Kun kiität, Jumala alkaa varmasti tasoittamaan polkuasi, mutta nurkumalla elämäsi vaan pahenee.

        Vastataan nyt vielä tähän, vaikka turhaahan se ilmeisesti on yrittää saada toista ymmärtämään tuntemattoman ihmisen tilannetta. Kyllä, "kiittäkää joka tilassa" toimii silloin, kun ihmisen psyyke ei ole vielä romahtanut liiallisen painon alle. Jumalako ei anna enempää, kuin kestää kantaa ja että tutkimattomat ovat Herran tiet"? Tämä ei ole totta. Lähi- ja tuttavapiirissäni on mm.useita itsemurhan tehneitä/sitä yrittäneitä, myös lähiomaisia, ovat rukoilleet Jumalalta apua tuskissaan-turhaan. Eipä sellainen pätkääkään lohduta itsemurhan partaalla olevaa uupunutta ihmistä, että sanotaan "kiitäkiitäkiitä, olet voittaja, jeesus on yläpuolella, usko kovemmin, paastoa, rukoile, tee sitä tee tätä jnejne hallelyyjaa, ulos masennuksen henkivallat, jeessyksen nimeen!". Olet kokenut vaikeuksia, myös vakavia sairauksia? Olitko tuolloin täysin yksin ja sinulle aivan todella pahaa tahtovien valta-aseman omaavien ihmisten armoilla, täysin kyvyttömänä itse asiaasi mitenkään vaikuttamaan? Tiedätkö miltä tuntuu, kun uskovat "ystävät" hylkäävät sinut juuri silloin, kun todella heitä tarvitsisit tai lisäävät tuskaasi kylmällä, syyllistävällä ja piittaamattomalla asenteellaan, jonka perimmäinen tarkoitus on suojata heidän omaa haurasta uskoaan ja estää tuntemasta syyllisyyttä siitä, etteivät he ole todellisuudessa halukkaita auttamaan muulla tavalla kuin "muistamme rukouksin", vaikka konkreettisen avun tarve oli ilmeinen? Uhrin ja kärsimyksien keskellä olevan niskaan vieritetään syy, vieläpä raamattuun vedoten-tätäkö on kristinusko ja Jeesuksen seuraaminen? Itse olen ymmärtänyt Jeesuksen puheet toisin. Kenties tutustuminen Jobin kirjaan voisi auttaa käsittämään, mitä tarkoitan? Tai sitten ei. Minä olen ollut erittäinkin "palava" ja "harras" uskovainen, yhtä ymmärtämätön ja tuomitseva toisten "syntejä" kohtaan, kuin moni muukin, johtuen saamastani väärästä opetuksesta ja vääristä asenteista. Enpä ole enää, ainakaan samalla tavalla, kuin ennen.


      • Voittopalkintoakohti
        voiskojokujoskusjeesata kirjoitti:

        Tahdon vielä kommentoida tätä voittopalkintoakohti kertomaa.. Todella karua luettavaa, on todella ihme, että olet elossa. Olet ollut valtavan vahva tai itsessäsi heikko ja Jeesuksessa vahva, uskomatonta.. Todella koskettavaa ja olen kiitollinen että sain tämän lukea. Omat murheeni ovat toisenlaiset, mutta koskaan ei voi tietää, mihin sairastuu ja koska täältä on lähtö edessä. Kun vain ei väsyttäisi aina niin paljon tämä elämä, milloin mistäkin syystä. "Tulkaa minun tyköni te työtä tekeväiset ja raskautetut, minä annan teille levon." Kun vain saisikin jo levätä ja saisi olla varma siitä,että se lepopaikka on Jumalan ja Jeesuksen luona, eikä tarvitsisi jatkuvasti pelätä sitä iankaikkista helvetin-rangaistusta.. sillä minusta ei ole olemaan hyvä ja oikeanlainen riittävästi hyvää tekevä ja rakastava uskovainen itsestänikään, vaikka ärsyynnyn toisten tekemisistä ja sanomisista muka "oikeutetusti". näinhän asia ei ole, että olisi omien ansioiden pohjata mitään oikeutta yhtään mihinkään. Oi Herra,jos mä matkamies maan..

        "voiskojokujoskusjeesata", Kiitos palautteesta. Karuahan tuo luettava osin oli, vaikka jätin siitä pois paljon erinäisiä seikkoja.
        Helposti sanotaan: taistelin syöpää vastaan ja voitin. Siinäkin vielä pitää ottaa kunniaa itselleen.
        Jos on ärhäkkä syöpä, ja pukkaa etäpesäkkeitä sinne ja tänne.... Miten sitä vastaan taistelet?
        Asenteella on, näin uskon, vaikutusta paranemiseen yleensä. Olen nähnyt ihmisiä, joilla on taistelutahtoa ja positiivinen asenne; vaikea sairaus on kuitenkin vienyt hautaan.

        Jossain vaiheessa lääkäri tuli vuoteeni vierelle, kun olin ollut reilu 2 kk sairaalassa. Hän totesi, että "nyt siellä vatsan alueella on useampia etäpesäkkeitä". Kysyin:"Onko se lähtö?"
        Hoitajakin oli vieressä, liekö olisi rauhoittavia tarjoillut?
        "En tiedä, tutkitaan",vastasi lääkäri.

        Jäin vuoteelle yksin. Ajattelin, että olisi ollut parempi kuolla teholle, kuin lähteä syöpä osastolle kuolemaa tekemään. Rukoilin. Ajattelin, että Herran kädessä kaikki on.
        Yhtäkkiä, laskeutui valtava rauha. Tunsin olevani Jumalan rakkauden ympäröimänä. Tunne, jota ei voi selittää, ihana Pyhän Hengen läsnäolo. Keidashetki. Tunsin todellakin olevani "Jumalan kämmenellä".

        Tehoosastolle - jaksoilla (2) oli tuotu rukousliina tyynyni alle. Noihin aikoihin alkoi näkyä positiivisia merkkejä; taitaa jäädä henkiin. Puolestani rukoiltiin paljon on eri uskovien piireissä.
        En voi ottaa kunniaa itselleni paranemisesta. Herra paransi. Sydän minulla kuulemma vahva; ketä siitä on kiittäminen.... Pitkään meni faktat ja fiktiot sairaalajaksolla sekaisin pahimpina viikkoina.
        Epailtiin jo aivojen turmeltuneen myrkytyksessä; eräissä kaavakuvissa myrkytys etenee muista sisäelimistä sydämeen ja aivoihin, ja mitä enemmän elimiä pois pelistä, sen huonompi ennuste.
        Pää jo kuvattiin....
        Vaimo jo pelkäsi saavansa, jos hengissä selviän, vihanneksen kotiinsa.

        Mutta tässä kirjoittelen. Paljon on aihetta kiittää.

        Niin, ne etäpesäkkeet.... ne olivatkin abskesseja, märkäpesäkkeitä, joita tulee toisinaan suurten leikkauksien yhteydessä. Kuivuivat aikanaan pois.

        Meni sairaskertomukseksi, mutta jos tästä jollekin apua on, niin hyvä.

        Luulen ymmärtäväni Sinua pitkälti. Ei ole helppoa, kun kupla puhkeaa, viittaan äärikarismaattisiin piireihin, joissa Kristuksen todellinen tunteminen on hakusessa.
        Anteeksianto ei ole aina helppoa. Se on joskus hyvinkin vaikeaa. Ole rehellinen itsellesi. Muista kuitenkin, että maailma on täynnä vääryyttä. Kukaan ei välttämättä tule pyytämään anteeksi. Kyllä, se loukkaa.
        Kokemusta on. Myös uskovaisten taholta. Se ihmetyttääkin; jos palvelet Herraa ja Pyhä Henki vaikuttaa sinussa, miten saattaa toimia kuten toimii. Eikö Jumala enää muistuta asiasta?
        Jos ei, tilanne on vakava.
        Herra tuntee sydämet.

        Luin kirjoitustasi, ja "rivien välistä" havaitsin, että tahdot riippua kiinni Herrassa. Se riittää, Hänen armossaan on Sinulle kylliksi. Lepää Herrassa, muista että Hänessä meillä on kaikki mitä elämiseen ja jumalisuuteen tarvitaan. Arvostan rehellisyyttäsi. Ole Siunattu Herran Jeesuksen Kristuksen nimeen.
        Muistan Sinua jatkossakin rukouksin.

        Nousi mieleeni seuraava Sanan kohta:
        2 Kor.
        6:4 vaan kaikessa me osoittaudumme Jumalan palvelijoiksi: suuressa kärsivällisyydessä, vaivoissa, hädissä, ahdistuksissa,
        6:5 ruoskittaessa, vankeudessa, meteleissä, vaivannäöissä, valvomisissa, paastoissa;
        6:6 puhtaudessa, tiedossa, pitkämielisyydessä, ystävällisyydessä, Pyhässä Hengessä, vilpittömässä rakkaudessa,
        6:7 totuuden sanassa, Jumalan voimassa, vanhurskauden sota-aseet oikeassa kädessä ja vasemmassa;
        6:8 kunniassa ja häpeässä, pahassa maineessa ja hyvässä, villitsijöinä ja kuitenkin totta puhuvina,
        6:9 tuntemattomina ja kuitenkin hyvin tunnettuina; kuolemaisillamme, ja katso, me elämme, kuritettuina emmekä kuitenkaan tapettuina,
        6:10 murheellisina, mutta aina iloisina, köyhinä, mutta kuitenkin monia rikkaiksi tekevinä, mitään omistamatta, mutta kuitenkin omistaen kaiken.


      • Samaatietä
        Voittopalkintoakohti kirjoitti:

        "voiskojokujoskusjeesata", Kiitos palautteesta. Karuahan tuo luettava osin oli, vaikka jätin siitä pois paljon erinäisiä seikkoja.
        Helposti sanotaan: taistelin syöpää vastaan ja voitin. Siinäkin vielä pitää ottaa kunniaa itselleen.
        Jos on ärhäkkä syöpä, ja pukkaa etäpesäkkeitä sinne ja tänne.... Miten sitä vastaan taistelet?
        Asenteella on, näin uskon, vaikutusta paranemiseen yleensä. Olen nähnyt ihmisiä, joilla on taistelutahtoa ja positiivinen asenne; vaikea sairaus on kuitenkin vienyt hautaan.

        Jossain vaiheessa lääkäri tuli vuoteeni vierelle, kun olin ollut reilu 2 kk sairaalassa. Hän totesi, että "nyt siellä vatsan alueella on useampia etäpesäkkeitä". Kysyin:"Onko se lähtö?"
        Hoitajakin oli vieressä, liekö olisi rauhoittavia tarjoillut?
        "En tiedä, tutkitaan",vastasi lääkäri.

        Jäin vuoteelle yksin. Ajattelin, että olisi ollut parempi kuolla teholle, kuin lähteä syöpä osastolle kuolemaa tekemään. Rukoilin. Ajattelin, että Herran kädessä kaikki on.
        Yhtäkkiä, laskeutui valtava rauha. Tunsin olevani Jumalan rakkauden ympäröimänä. Tunne, jota ei voi selittää, ihana Pyhän Hengen läsnäolo. Keidashetki. Tunsin todellakin olevani "Jumalan kämmenellä".

        Tehoosastolle - jaksoilla (2) oli tuotu rukousliina tyynyni alle. Noihin aikoihin alkoi näkyä positiivisia merkkejä; taitaa jäädä henkiin. Puolestani rukoiltiin paljon on eri uskovien piireissä.
        En voi ottaa kunniaa itselleni paranemisesta. Herra paransi. Sydän minulla kuulemma vahva; ketä siitä on kiittäminen.... Pitkään meni faktat ja fiktiot sairaalajaksolla sekaisin pahimpina viikkoina.
        Epailtiin jo aivojen turmeltuneen myrkytyksessä; eräissä kaavakuvissa myrkytys etenee muista sisäelimistä sydämeen ja aivoihin, ja mitä enemmän elimiä pois pelistä, sen huonompi ennuste.
        Pää jo kuvattiin....
        Vaimo jo pelkäsi saavansa, jos hengissä selviän, vihanneksen kotiinsa.

        Mutta tässä kirjoittelen. Paljon on aihetta kiittää.

        Niin, ne etäpesäkkeet.... ne olivatkin abskesseja, märkäpesäkkeitä, joita tulee toisinaan suurten leikkauksien yhteydessä. Kuivuivat aikanaan pois.

        Meni sairaskertomukseksi, mutta jos tästä jollekin apua on, niin hyvä.

        Luulen ymmärtäväni Sinua pitkälti. Ei ole helppoa, kun kupla puhkeaa, viittaan äärikarismaattisiin piireihin, joissa Kristuksen todellinen tunteminen on hakusessa.
        Anteeksianto ei ole aina helppoa. Se on joskus hyvinkin vaikeaa. Ole rehellinen itsellesi. Muista kuitenkin, että maailma on täynnä vääryyttä. Kukaan ei välttämättä tule pyytämään anteeksi. Kyllä, se loukkaa.
        Kokemusta on. Myös uskovaisten taholta. Se ihmetyttääkin; jos palvelet Herraa ja Pyhä Henki vaikuttaa sinussa, miten saattaa toimia kuten toimii. Eikö Jumala enää muistuta asiasta?
        Jos ei, tilanne on vakava.
        Herra tuntee sydämet.

        Luin kirjoitustasi, ja "rivien välistä" havaitsin, että tahdot riippua kiinni Herrassa. Se riittää, Hänen armossaan on Sinulle kylliksi. Lepää Herrassa, muista että Hänessä meillä on kaikki mitä elämiseen ja jumalisuuteen tarvitaan. Arvostan rehellisyyttäsi. Ole Siunattu Herran Jeesuksen Kristuksen nimeen.
        Muistan Sinua jatkossakin rukouksin.

        Nousi mieleeni seuraava Sanan kohta:
        2 Kor.
        6:4 vaan kaikessa me osoittaudumme Jumalan palvelijoiksi: suuressa kärsivällisyydessä, vaivoissa, hädissä, ahdistuksissa,
        6:5 ruoskittaessa, vankeudessa, meteleissä, vaivannäöissä, valvomisissa, paastoissa;
        6:6 puhtaudessa, tiedossa, pitkämielisyydessä, ystävällisyydessä, Pyhässä Hengessä, vilpittömässä rakkaudessa,
        6:7 totuuden sanassa, Jumalan voimassa, vanhurskauden sota-aseet oikeassa kädessä ja vasemmassa;
        6:8 kunniassa ja häpeässä, pahassa maineessa ja hyvässä, villitsijöinä ja kuitenkin totta puhuvina,
        6:9 tuntemattomina ja kuitenkin hyvin tunnettuina; kuolemaisillamme, ja katso, me elämme, kuritettuina emmekä kuitenkaan tapettuina,
        6:10 murheellisina, mutta aina iloisina, köyhinä, mutta kuitenkin monia rikkaiksi tekevinä, mitään omistamatta, mutta kuitenkin omistaen kaiken.

        Tästä tuli mieleeni, että usein se onkin huoli niistä muista kun itse sairastaa tai itsellä menee huonosti vai kuinka? Suurin huoli on miten läheiset jaksavat ja kuormitanko liikaa sairauksillani, tuotanko liikaa huolta vaikeuksillani muille?
        Syyllistää itseään ja murehtii miten muut jaksavat.

        Moni sitten tuossa vaiheessa ottaa roolin, että esittää pärjäävönsä paremmin kuin mitä haluaa muille näyttää. Pelkää olevansa taakka ja haitta.


      • voiskojokujoskusjeesata
        Voittopalkintoakohti kirjoitti:

        "voiskojokujoskusjeesata", Kiitos palautteesta. Karuahan tuo luettava osin oli, vaikka jätin siitä pois paljon erinäisiä seikkoja.
        Helposti sanotaan: taistelin syöpää vastaan ja voitin. Siinäkin vielä pitää ottaa kunniaa itselleen.
        Jos on ärhäkkä syöpä, ja pukkaa etäpesäkkeitä sinne ja tänne.... Miten sitä vastaan taistelet?
        Asenteella on, näin uskon, vaikutusta paranemiseen yleensä. Olen nähnyt ihmisiä, joilla on taistelutahtoa ja positiivinen asenne; vaikea sairaus on kuitenkin vienyt hautaan.

        Jossain vaiheessa lääkäri tuli vuoteeni vierelle, kun olin ollut reilu 2 kk sairaalassa. Hän totesi, että "nyt siellä vatsan alueella on useampia etäpesäkkeitä". Kysyin:"Onko se lähtö?"
        Hoitajakin oli vieressä, liekö olisi rauhoittavia tarjoillut?
        "En tiedä, tutkitaan",vastasi lääkäri.

        Jäin vuoteelle yksin. Ajattelin, että olisi ollut parempi kuolla teholle, kuin lähteä syöpä osastolle kuolemaa tekemään. Rukoilin. Ajattelin, että Herran kädessä kaikki on.
        Yhtäkkiä, laskeutui valtava rauha. Tunsin olevani Jumalan rakkauden ympäröimänä. Tunne, jota ei voi selittää, ihana Pyhän Hengen läsnäolo. Keidashetki. Tunsin todellakin olevani "Jumalan kämmenellä".

        Tehoosastolle - jaksoilla (2) oli tuotu rukousliina tyynyni alle. Noihin aikoihin alkoi näkyä positiivisia merkkejä; taitaa jäädä henkiin. Puolestani rukoiltiin paljon on eri uskovien piireissä.
        En voi ottaa kunniaa itselleni paranemisesta. Herra paransi. Sydän minulla kuulemma vahva; ketä siitä on kiittäminen.... Pitkään meni faktat ja fiktiot sairaalajaksolla sekaisin pahimpina viikkoina.
        Epailtiin jo aivojen turmeltuneen myrkytyksessä; eräissä kaavakuvissa myrkytys etenee muista sisäelimistä sydämeen ja aivoihin, ja mitä enemmän elimiä pois pelistä, sen huonompi ennuste.
        Pää jo kuvattiin....
        Vaimo jo pelkäsi saavansa, jos hengissä selviän, vihanneksen kotiinsa.

        Mutta tässä kirjoittelen. Paljon on aihetta kiittää.

        Niin, ne etäpesäkkeet.... ne olivatkin abskesseja, märkäpesäkkeitä, joita tulee toisinaan suurten leikkauksien yhteydessä. Kuivuivat aikanaan pois.

        Meni sairaskertomukseksi, mutta jos tästä jollekin apua on, niin hyvä.

        Luulen ymmärtäväni Sinua pitkälti. Ei ole helppoa, kun kupla puhkeaa, viittaan äärikarismaattisiin piireihin, joissa Kristuksen todellinen tunteminen on hakusessa.
        Anteeksianto ei ole aina helppoa. Se on joskus hyvinkin vaikeaa. Ole rehellinen itsellesi. Muista kuitenkin, että maailma on täynnä vääryyttä. Kukaan ei välttämättä tule pyytämään anteeksi. Kyllä, se loukkaa.
        Kokemusta on. Myös uskovaisten taholta. Se ihmetyttääkin; jos palvelet Herraa ja Pyhä Henki vaikuttaa sinussa, miten saattaa toimia kuten toimii. Eikö Jumala enää muistuta asiasta?
        Jos ei, tilanne on vakava.
        Herra tuntee sydämet.

        Luin kirjoitustasi, ja "rivien välistä" havaitsin, että tahdot riippua kiinni Herrassa. Se riittää, Hänen armossaan on Sinulle kylliksi. Lepää Herrassa, muista että Hänessä meillä on kaikki mitä elämiseen ja jumalisuuteen tarvitaan. Arvostan rehellisyyttäsi. Ole Siunattu Herran Jeesuksen Kristuksen nimeen.
        Muistan Sinua jatkossakin rukouksin.

        Nousi mieleeni seuraava Sanan kohta:
        2 Kor.
        6:4 vaan kaikessa me osoittaudumme Jumalan palvelijoiksi: suuressa kärsivällisyydessä, vaivoissa, hädissä, ahdistuksissa,
        6:5 ruoskittaessa, vankeudessa, meteleissä, vaivannäöissä, valvomisissa, paastoissa;
        6:6 puhtaudessa, tiedossa, pitkämielisyydessä, ystävällisyydessä, Pyhässä Hengessä, vilpittömässä rakkaudessa,
        6:7 totuuden sanassa, Jumalan voimassa, vanhurskauden sota-aseet oikeassa kädessä ja vasemmassa;
        6:8 kunniassa ja häpeässä, pahassa maineessa ja hyvässä, villitsijöinä ja kuitenkin totta puhuvina,
        6:9 tuntemattomina ja kuitenkin hyvin tunnettuina; kuolemaisillamme, ja katso, me elämme, kuritettuina emmekä kuitenkaan tapettuina,
        6:10 murheellisina, mutta aina iloisina, köyhinä, mutta kuitenkin monia rikkaiksi tekevinä, mitään omistamatta, mutta kuitenkin omistaen kaiken.

        Kunpa tavallasi ajattelevia ihmisiä voisikin kohdata useammin, olen ihan sanaton ja myös liikutettu tästä välittämisen ihmeestä :O Miksi kaikki tapahtui mitä tapahtui, miksi Jumala salli sen ja tämän, onko sille vielä tulossa vastaus? Miksi on niin vaikeaa enää tietää, mihin uskoa ja miten? Ketä kuunnella, kuunnellako enää ketään? Ei ihminen, uskovakaan, yksin pärjää, mutta mitä tehdä kun seurakuntaan meno on valtava ponnistus, eikä useinkaan sen arvoista- paha mieli vain jää ja surut saa yksin kantaa-varmasti näin tuntee moni muukin. On niin paljon yksinäisiä ikäihmisiäkin, joita ei seurakuntalaiset ehdi katsomassa käydä-yleensäkin auttamisen kohteita on loputtomasti-kuinka voi tietää, mitä voit itse tehdä ollaksesi muuttamassa maailmaa edes vähän siedettävämmäksi jollekulle ihmiselle ja miten sen teet, jos omat voimat ja kyvyt ovat aivan lopussa suurimman osan aikaa? Kiitos aivan valtavan paljon muistamisesta, hetken kuuntelusta ja nuo sanan paikat käyn ajatuksella läpi useampaan kertaan :) itketti kommenttejasi lukea, tiedän mitä tarkoitat sanoessasi, että koit "keidashetken"- olen kokenut kerran elämässäni niin valtavan sisäisen rauhan kokemuksen, että sen vain tiesi, että tämä oli Jumalasta, kaikki, AIVAN kaikki pelko katosi ja laskeutui valtava sisäinen rauha(olen saanut kohdata Herraani yksinäisyydessäkin ilmeisesti tietääkseni, ettei kyse ole suggeroinnista/manipulaatiosta ollut ainakaan niissä hetkissä) . Itseni ulkopuolelta tulevan vastaansanomattoman rakkauden kokemuksen olen myös ajoittain saanut ollessani hyvin ahdistunut, jos joku on puolestani rukoillut tai olen rukoilemaan jotenkuten itse ahdistuksesta huolimatta kyennyt. Raamatunluku ei ole onnistunut vuosiin, en vain tunne kiinnostusta, väkisinkään en lukemaan pysty. (Sääli sinänsä, ennen olin "kävelevä raamatunlause-automaatti", todella kaipasin Jeesusta tuntea, haaveilin raamattuopistostakin, mutta sitten tuli se itsestäni monin tavoin riippumaton romahdus, jonka seurauksia kärsitään yhä yli kymmenen vuotta jälkeenpäinkin.) Kyllä ihminen kestää oikeasti ihan mitä vain, jos hän vain saa kokea, että Jeesus on tässä, Hän on todellakin läsnä tässä, eikä minua jätä eikä hylkää, vaikka olisin miten huono...mutta se usko. Miten se voisi säilyä ilman Jumalan itsensä apua, jos ihminen pannaan kovin tiukille toistuvasti, vaikka kaiken voitavansa on jo ymmärryksensä ja kykyjensä puitteissa tehnyt? Avain on kristuksen sisäinen tunteminen, Hän meissä, kirkkauden toivo. mutta kun ilman hänen apuaan/uskovien rukoustukea ei voi häntä paradoksaalisesti edes kirjoitusten mukaan oppia tuntemaankaan.. Kiitos, että kannoitte tässä, todella tarvitsemme jokainen rukouksia. jotta uskomme voisi edes heikkona säilyä loppuun saakka.


      • ettäsilleesti
        Voittopalkintoakohti kirjoitti:

        "Kerropa, mitä esimerkiksi sinä tiedät syöpähoidoista, jatkuvasta kuolemanpelosta, fyysisestä ja psyykkisestä kärsimyksestä ja yksinäisyydestä?"

        Kysymys ei ollut esitetty minulle, mutta kerron kuitenkin jotakin.

        On ollut syöpä, ja toinen syöpään rinnastettava (luokiteltiin ennen syöväksi; suoliliepeen desmoidi tuumori).
        Loputtomia kokeita, leikkauksia leikkausten perään ja sitten vielä vakava hoitovirhe, joka oli kirjaimellisesti katkaista maallisen vaellukseni. Vaikea sepsis (verenmyrkytys).... teholla tajuttomana 9-10 vrk. Sisäelimet lamaantuneet, haima tulehtunut, hengityskoneessa, sydän tilttaili tulehduksen ollessa kovimmillaan, elvytystä, 11 leikkausta 28 vuorokauden aikana jne. jne. toivoa ei juurikaan annettu, vaimolle kerrottiin, että tulee ottaa huomioon että ei selviydy.

        Paino putosi 2 viikossa 25 kg, ja sen jälkeen lisää. Vatsa auki ja imuletkuja.... suolet pari kertaa rinnan päälle ja vatsaontelon huutelu.
        Fyysisesti vahva mies, tajuihin tullessaan vaivoin mehulasi huulille, siis sen jälkeen kun ylipäätään sai mitään juoda. CRP tajuihin tullessa 700, missä lie käynyt. Hidas kuntoutuminen.... aliravitsemus.... Paksusuoliavanne, sen sulkeminen, epäonnistui.... ohutsuoliavanne.... avanteet lähes 2,5 vuotta.

        Yhteyden rikkoutuminen seurakuntaan; siellä tehtiin vääryyttä, jota en voinut hyväksyä.
        Panetteluja, valheita, katkeraksi leimaamista, jne. jne.

        Sairastelun myötä taloudellisia ongelmia, työkunto ei entisellään.

        Mutta, luotan Jumalaan. Koettelemusten keskellä Hän on tullut rakkaammaksi. Elämäni on Hänen kädessään, Hän tekee kuten tahtoo, ja minun on siihen tyytyminen.
        En laita Herralle merkkejä, en ehtoja "jos tahdot minun tekevän niin ja niin, niin osoita tahtosi niin ja niin". Mikä minä olen kaikkivaltiasta "juoksuttamaan". Hän on Herra, Kaikkivaltias.
        Oikeudenmukainen (eihän se aina siltä tunnu, niin vain on), rakastava Hyvä Jumala.

        Ei meille ole helppoa tietä luvattu. Jos on iloja, on surujakin.

        Hebrealaiskirjeestä:

        12:3 Ajatelkaa häntä, joka syntisiltä on saanut kärsiä sellaista vastustusta itseänsä kohtaan, ettette väsyisi ja menettäisi toivoanne.
        12:4 Ette vielä ole verille asti tehneet vastarintaa, taistellessanne syntiä vastaan,
        12:5 ja te olette unhottaneet kehoituksen, joka puhuu teille niinkuin lapsille: "Poikani, älä pidä halpana Herran kuritusta, äläkä menetä toivoasi, kun hän sinua nuhtelee;
        12:6 sillä jota Herra rakastaa, sitä hän kurittaa; ja hän ruoskii jokaista lasta, jonka hän ottaa huomaansa."
        12:7 Kuritukseksenne te kärsitte; Jumala kohtelee teitä niinkuin lapsia. Sillä mikä on se lapsi, jota isä ei kurita?
        12:8 Mutta jos te olette ilman kuritusta, josta kaikki ovat osallisiksi tulleet, silloinhan te olette äpäriä ettekä lapsia.
        12:9 Ja vielä: meillä oli ruumiilliset isämme kurittajina, ja heitä me kavahdimme; emmekö paljoa ennemmin olisi alamaiset henkien Isälle, että eläisimme?
        12:10 Sillä nuo kurittivat meitä vain muutamia päiviä varten, oman ymmärryksensä mukaan, mutta tämä kurittaa meitä tosi parhaaksemme, että me pääsisimme osallisiksi hänen pyhyydestään.
        12:11 Mikään kuritus ei tosin sillä kertaa näytä olevan iloksi, vaan murheeksi, mutta jälkeenpäin se antaa vanhurskauden rauhanhedelmän niille, jotka sen kautta ovat harjoitetut.
        12:12 Sentähden: "Ojentakaa hervonneet kätenne ja rauenneet polvenne";
        12:13 ja: "tehkää polut suoriksi jaloillenne", ettei ontuvan jalka nyrjähtäisi, vaan ennemmin parantuisi.
        12:14 Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa;
        12:15 ja pitäkää huoli siitä, ettei kukaan jää osattomaksi Jumalan armosta, "ettei mikään katkeruuden juuri pääse kasvamaan ja tekemään häiriötä", ja monet sen kautta tule saastutetuiksi,

        "Mutta, luotan Jumalaan. Koettelemusten keskellä Hän on tullut rakkaammaksi. Elämäni on Hänen kädessään, Hän tekee kuten tahtoo, ja minun on siihen tyytyminen. "

        Noin se menee. Mutta totta sekin on, että ihmiset eivät kestä katsoa toisen kärsimystä. Silloinkin kun siihen ei liity katkeruutta. Sairaan ja terveen maailman väliin muodostuu kuin eristävä lasiseinä.

        Samaatietä myös oikeassa siinä, että muiden kuormitusta pyrkii välttämään. Sellaistakin sattuu, että sairaalle käydään kertomassa omia huoliaan, mutta ei edes kysytä miten sinä jaksat.:)


      • ulospäin
        ensääli kirjoitti:

        Ja taas en voi muuta sanoa kuin,ihan samat ajatukset.Jumala antaa niille,joilla jo on,ei ole kuullut hätähuutoani."Ystäväni"joka on ollut onnellinen,kun minulla on huonosti,kerskuu miten hänellä on hyvin.Kirkossa istuu nöyrää näytellen,vuodattaa krokotiilinkyyneleitä.Olen menettänyt uskoni rakastavaan Jumalaan.Älköön kukaan saarnatko minulle,älä Jumalaa syytä.Kyllä syytän ,koska ei auta.

        Ihan ihmeellistä miten huonosti asiasi ovatkaan? Käytkö sosiaalihuollossa tai voitko kertoa oletko työelämässä tienaamassa? Minulla on vuosikymmenien kokemus erilaisista ihmisistä jotka toimivat eri tavalla kriiseissään. Toiset syyttävät muita ja ovat kateellisia ja toiset etsivät ratkaisua myös itsestään ja asioilla on taipumusta järjestyä pikku hiljaa, sillä Herra ei hylkää omiaan. Minullakin on nykyisin hirsitalo Saimaan rannalla 10 minuutin ajomatkan päässä kaupungin keskustasta. Takana vuosikymmeniä kovaa työtä ja terveitä elämän tapoja. Kateellisia on aina ja jos mietitään mihin heidän rahansa onkaan mennyt, voi joskus huomata huonoa talouden pitoa. Saa syyttää itseään. Minullakin oli rintasyöpä, muutama vuosi sitten leikattiin pois. Muutama uskalsi kysellä vointiani. Eivät ilmeisesti osanneet itse suhtautua vakavaan sairauteen ja koin jääväni seurakunnassakin melko yksin. Ei puhelin pirissyt. Tuntuihan se pahalta, mutta nyt olen kahden ystävän kanssa aloittamassa syksyllä ystäväpiirin seurakunnassa koska tarvetta on. Kun itse kokee voi ehkä auttaa toisia. Lakataan valittamasta ja kadehtimasta. Katkeruus on syntiä. Et halua ehkä luottaa Jumalan apuun vaan katkeroidut koettelemuksissa. Pyydä uskovilta apua vai oletko ylpeä köyhä? Lisäksi olen käynyt tapaamassa yksinäisiä vanhuksia ja sairaita kotonaan ja palvelutaloissa. Kun toisia virvoittaa itse siitä kostuu. Toivon sinulle valoisampaa jatkoa ja esirukousta puolestasi.


      • Anonyymi
        voiskojokujeesatajoskus kirjoitti:

        Kiitän välittämisestä, lämmittää kyllä. Pitkä ja monivaiheinen tarina, miten kaikki menikin näin solmuun ja vaikeudet vain seurasivat toistaan kaikesta rukoilusta ja Jumalan puoleen huutamisesta huolimatta - on usko ollut toistuvasti kovalla koetuksella mutta ei minulle vain milloinkaan kukaan tullut tästä "syvästä pimeydestä ja siitä selviytymisestä" tullut profetoimaan, kuten Suonnolle, eikös olekin hassua. Kyllä minun on ihan ilman lohdullisia profetioita tai uskovien tukea on kyllä pääasiassa pitänyt pärjätä :( kun kaikki elämäntapahtumiimme vaikuttaneet aikaisemmat juonenkäänteet ja taustatekijät ovat alkaneet selvitä ja kirkastua vuosien terapian ja raskaiden selvitystöiden jälkeen, en voi muuta todeta, kuin sen, että elämme täysin kaksinaismoralistisessa ja korruptoituneessa maassa, missä lakia eivät noudata varsinkaan viranhaltijat eivätkä Jumalan tahtoa uskovaiset. Heikko-osaisia halventavasti Suomea kutsutaan maailman onnellisimmaksi". Pyh. Sanoisivat poliitikot tuon spurgulle, joka makaa korvikeputeli kädessään omassa paskassaan, saisi ihmisraunio ainakin naurut ennen ala-arvoista kuolemaansa. Uskovaiset itse seurakunnissa vaikenevat näistä epäkohdista, juodaan sunnuntaikahvit ystävien kanssa srkssa ja maailma jatkaa mallillaan. Miksi? Kun Jumala ei vastaa ihmisen hätään ja vielä vähemmän uskovaiset seurakunnassa, on hyvin todennäköistä, että heikompiluontoinen tekee lopullisen ratkaisun ja päättää päivänsä. Sitten tullaan uskovien taholta vielä päälle syyttelemään, että meni tuokin varmasti helvettiin ja omien syntiensä takia oli pahoinvoiva. Näkeekö Jumala raiskatut lapset, hakatut naiset, vangit, orjat,ihmiskaupan uhrit? Näkeekö se Jumala oikeasti mitään? Siinä arvostan Suontoa kyllä, että hän on tehnyt jotain ihan konkreettista auttaakseen hädänalaisia, mutta se, että hänen asemassaan oleva hlön tarvitsisi vielä lisää rukouksia julkisilla foorumeilla pyydellä.. Se ei mene jakeluun, vaikka tokihan aina pyytää saa, ärsyttää vain.. Eli ensääli nimimerkille: voit ja saat syyttää, raivota ja itkeä- jos Jumala on ollut tietoinen kaikesta siitä tuskasta ja väsymyksestä, jota olet kokenut, niin kai se nyt vähän purnaustakin kestää, vai mitä.

        Kyllä netissä on sivustoja, joihin voi kirjoittaa rukouspyyntöjä. Toki keskustelusivustollekin, kuka estää.


    • Jobinpostia

      Ps.14:2-3 Herra katsoo taivaasta ihmislapsiin nähdäksensä, onko ketään ymmärtäväistä, joka etsii Jumalaa. Mutta kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomaksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvää on, ei yhden yhtäkään. Room.3:10-12

    • HyväKOODEE

      Suonto puhuu asiaa.

    • arvio_Suonnosta

      Tapani Suonnon tilitys on tekopyhä. Hän syyttää arvostelijoita katkeruudesta ja kateudesta, mikä on tietenkin vastalyönti vyön alle.

      Samoin hän haluaa ymmärtää hyvin yksipuolisesti, että hän kärsii sen takia, että hän on arvostellut äärikarismaattisia liikkeitä. Tämä ei ole koko totuus. Suontoa arvostellaan monista hänen levittämistä harhaopeista, jotka eivät mitenkään liity hänen linjaansa äärikarismaattisia liikkeitä vastaan. Suonto ei ole ottanut mitään palautetta vastaan, vaan paistatellut omassa henkilösuosiossaan, joka pikku hiljaa murenee, koska hänen tekonsa tulevat julki.

      Suonto käsittelee nyt ensimmäistä kertaa julkisesti sitä, että hänen liikkeessä on sisäisiä ongelmia. Sen on hyvä asia, että hän on tuonut tämän asian vihdoin julki. Jos Suonto olisi noudattanut Jumalan käskyä, ettei seurakunnassa saa opettaa nainen eikä seurakunnan operatiiviseksi johtajaksi saa nimetä naista, niin hänellä ei olisi syntynyt ongelmaksi Leenan eroaminen seurakunnan palveluksesta. Suonto itse päästi "Eevan" omaan "paratiisiinsa".

      Ongelmat ovat kehkeytyneet myös sen takia, että One Way Mission ei ole tehnyt muutenkaan hyvää hedelmää, vaikka Suonto sellaista luulee. Suonto myös helluntailaiseen tapaan syyttää Saatanan hyökkäyksiä näistä ongelmista, mutta kyse on siitä, ettei Suonnon seurakunnan toiminta ole muutenkaan Jumalasta.

      • ymmyrkäinen

        Mitä tarkoitat sillä, "ettei OneWay mission ole tehnyt hyvää hedelmää, vaikka Suonto niin luulee"? Olisi tärkeää saada tästä tietoa, mikäli kaikki ei olekaan niin kaunista ja laupeudellista, kuin annetaan ymmärtää. Ei taas yhtä lahkoa, joka tuottaa uskonnon uhreja, kiitos.


      • HaluanTotuutta

        One Way on tehnyt paljon hyvää hedelmää, joten katsoisiko sitä tumput suorina sielunvihollinen, eihän toki??!!

        Joten tästäpä tärähti taas tämä sarvipään palvelijan hyökkäys - odotettua kyllä, sieltähän se taas sitten tuli.

        Tästä ei pidä silti mitenkään lamaantua, vaikka prkele sitä toivookin kovasti - vaan uhallakin jatkaa entistä tarmokkaammin ja määrätietoisemmin evankeliumin eteenpäin viemistä kaikille kansoille!!


      • tyue
        ymmyrkäinen kirjoitti:

        Mitä tarkoitat sillä, "ettei OneWay mission ole tehnyt hyvää hedelmää, vaikka Suonto niin luulee"? Olisi tärkeää saada tästä tietoa, mikäli kaikki ei olekaan niin kaunista ja laupeudellista, kuin annetaan ymmärtää. Ei taas yhtä lahkoa, joka tuottaa uskonnon uhreja, kiitos.

        Suonnon opetuksella ei voi pelastua. Hänen seurakuntansa käyttämät rahat ovat menneet kaikki hukkaan, koska hän ei opeta vanhurskaasti eikä saa kasvatettua ketään pelastuksen tielle Jeesuksessa Kristuksessa.

        Hän on oikeassa äärikarismaattisten liikkeiden osalta, mutta monessa muussa asiassa eksyttää seuraajansa kadotukseen. Tästä on käyty keskustelua aiemmin Suomi24:lla monissa eri ketjuissa. Laitetaan yksi vanha ketju esimerkiksi: https://keskustelu.suomi24.fi/t/14206960/tapani-suonto-quotmies-pimeydestaquot


      • tyue
        HaluanTotuutta kirjoitti:

        One Way on tehnyt paljon hyvää hedelmää, joten katsoisiko sitä tumput suorina sielunvihollinen, eihän toki??!!

        Joten tästäpä tärähti taas tämä sarvipään palvelijan hyökkäys - odotettua kyllä, sieltähän se taas sitten tuli.

        Tästä ei pidä silti mitenkään lamaantua, vaikka prkele sitä toivookin kovasti - vaan uhallakin jatkaa entistä tarmokkaammin ja määrätietoisemmin evankeliumin eteenpäin viemistä kaikille kansoille!!

        Tässä keskustelussa on monta raamatullista perustelua siitä, miten Suonto eksyttää kadotukseen. Suonnon seurakunta ei ole turvallinen eikä puhdas.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/14206960/tapani-suonto-quotmies-pimeydestaquot


      • Totuutta
        ymmyrkäinen kirjoitti:

        Mitä tarkoitat sillä, "ettei OneWay mission ole tehnyt hyvää hedelmää, vaikka Suonto niin luulee"? Olisi tärkeää saada tästä tietoa, mikäli kaikki ei olekaan niin kaunista ja laupeudellista, kuin annetaan ymmärtää. Ei taas yhtä lahkoa, joka tuottaa uskonnon uhreja, kiitos.

        Älä välitä hänen valheistaan - Olen tuntenut One Way:n Ja Tapani Suonnon jo 7 vuotta, joten voin vakuuttaa, että kyseessä vilpitön ja Pyhää Henkeä täynnä oleva srk ja oikeanlainen lammasten paimen, joka ei jätä laumaansa silloinkaan yksin, kuin susi hyökkää sen kimppuun eli nyt.


      • hei_halooo
        Totuutta kirjoitti:

        Älä välitä hänen valheistaan - Olen tuntenut One Way:n Ja Tapani Suonnon jo 7 vuotta, joten voin vakuuttaa, että kyseessä vilpitön ja Pyhää Henkeä täynnä oleva srk ja oikeanlainen lammasten paimen, joka ei jätä laumaansa silloinkaan yksin, kuin susi hyökkää sen kimppuun eli nyt.

        Ja hahhaaaah!!!

        Sinulla ei ole Jumalan tuntemusta, vaan olet hurahtanut leppoisaan ja selkeästi asiansa esittävään eksyttäjään. Suonto ei todellakaan opeta raittiisti Raamattua. Poimii jotain yksittäisiä kohtia Uudesta testamentista, joista osaa puhua vetoavasti konservatiiviselle seurakunnalleen. Sitten kun tulee pelastuksen ydinkysymykset, niin pieleen menee.


      • ensääli
        Totuutta kirjoitti:

        Älä välitä hänen valheistaan - Olen tuntenut One Way:n Ja Tapani Suonnon jo 7 vuotta, joten voin vakuuttaa, että kyseessä vilpitön ja Pyhää Henkeä täynnä oleva srk ja oikeanlainen lammasten paimen, joka ei jätä laumaansa silloinkaan yksin, kuin susi hyökkää sen kimppuun eli nyt.

        Minulle panit tuolla edellä kommentin,joks oli täysin Jumalan tahdon vastainen.Sama farisealainen kuin on Suontokin.Pullamössöpoikia ilman rakkautta.


      • Samaatietä

        Kuka opettaja opettaa raittiisti mielestäsi?
        Tai mikä seurakunta on luotettava?

        Kysymykseni ei sisällä piiloteetua ivaa tai pilkkaa vaan uteliaisuudesta kysyn.


      • kirjoitusten_mukaan
        Samaatietä kirjoitti:

        Kuka opettaja opettaa raittiisti mielestäsi?
        Tai mikä seurakunta on luotettava?

        Kysymykseni ei sisällä piiloteetua ivaa tai pilkkaa vaan uteliaisuudesta kysyn.

        Jos sinulla on todellinen rakkaus totuuteen ja halua elää sen mukaan, niin Jumala johdattaa sinut sellaiseen uskovien yhteyteen, jossa on raitista opetusta. On todella suuri siunaus päästä sellaiseen mukaan, koska on hyvin harvinaista, että sellaista löytää.

        Voit aloittaa vaikka siitä, että alat lukea kunnolla Raamattua, uskoa sen ja elää sen mukaan. Moni luulee niin tekevänsä, mutta todellisuudessa on omaksunut oppinsa harhaopettajilta kuten esim. Tapani Suonnolta niin, etteivät he pysty enää omaksumaan Raamatusta totuutta. Väärästä pois oppiminen on työlästä hommaa ja harva siihen pystyy.


      • Samaatietä
        kirjoitusten_mukaan kirjoitti:

        Jos sinulla on todellinen rakkaus totuuteen ja halua elää sen mukaan, niin Jumala johdattaa sinut sellaiseen uskovien yhteyteen, jossa on raitista opetusta. On todella suuri siunaus päästä sellaiseen mukaan, koska on hyvin harvinaista, että sellaista löytää.

        Voit aloittaa vaikka siitä, että alat lukea kunnolla Raamattua, uskoa sen ja elää sen mukaan. Moni luulee niin tekevänsä, mutta todellisuudessa on omaksunut oppinsa harhaopettajilta kuten esim. Tapani Suonnolta niin, etteivät he pysty enää omaksumaan Raamatusta totuutta. Väärästä pois oppiminen on työlästä hommaa ja harva siihen pystyy.

        Tai en tiedä mistä olen oppinut mitäkin. Itseasiassa en osaisi itse vastata kysymyksiini.

        Olen pitäytynyt melko yksinkertaisessa uskossa jo "kauan".
        Moni voisi sanoa, etten ole kasvanut, että olen juonut liian kauan sitä vauvan maitoa.

        Ja miitä vanhemmaksi tulen, sitä tyhmemmäksi ja yksinkertaisemmaksi menen. Huomaan etten loppujen lopuksi tiedä mitään ja yksistään evankeliumi on se tärkeä asia, jossa roikun kiin henkeni hädässä. Muusta uskon asioista en tunne tietäväni mitään eikä mikään muu tunnu jäövän päähönikään, vaikka luen raamattua.

        Mutta Jumala on luvannut, että heikollakin uskolla voittaa. Ei ehkä kirkkaasti mutta edes rimaa hipoen, se riittää.

        Ehkä Jumala kasvattaa totuuteen siinä ajassa kuin jokaiselle sopii. Mutta olen kiitollinen, että edes saan olla tässä juuri nyt, armosta uskomassa. Vaikkakin viinimäessä olen tehnyt niin vähän työtä.


      • tämä.on.totuus
        Samaatietä kirjoitti:

        Tai en tiedä mistä olen oppinut mitäkin. Itseasiassa en osaisi itse vastata kysymyksiini.

        Olen pitäytynyt melko yksinkertaisessa uskossa jo "kauan".
        Moni voisi sanoa, etten ole kasvanut, että olen juonut liian kauan sitä vauvan maitoa.

        Ja miitä vanhemmaksi tulen, sitä tyhmemmäksi ja yksinkertaisemmaksi menen. Huomaan etten loppujen lopuksi tiedä mitään ja yksistään evankeliumi on se tärkeä asia, jossa roikun kiin henkeni hädässä. Muusta uskon asioista en tunne tietäväni mitään eikä mikään muu tunnu jäövän päähönikään, vaikka luen raamattua.

        Mutta Jumala on luvannut, että heikollakin uskolla voittaa. Ei ehkä kirkkaasti mutta edes rimaa hipoen, se riittää.

        Ehkä Jumala kasvattaa totuuteen siinä ajassa kuin jokaiselle sopii. Mutta olen kiitollinen, että edes saan olla tässä juuri nyt, armosta uskomassa. Vaikkakin viinimäessä olen tehnyt niin vähän työtä.

        >>Mutta Jumala on luvannut, että heikollakin uskolla voittaa<<

        Tämä ei pidä paikkansa. Oletko omaksunut tämän harhaopin Suonnolta?

        Jeesus kehotti kilpailemaan, koska tie taivaaseen on kapea. Moni yrittää päästä sisälle, mutta ei voi. Vain hyvin harva uskova voittaa iankaikkisen elämän.

        Luuk 13:23 Joku kysyi häneltä: "Herra, onko niin, että vain harvat pelastuvat?" Jeesus vastasi:
        24 "Kilvoitelkaa päästäksenne sisään ahtaasta ovesta. Minä sanon teille: monet yrittävät mennä sisään mutta eivät siihen kykene. [1. Tim. 6:12; 2. Tim. 4:7 | Matt. 7:13]
        25 "Tulee hetki, jolloin talon isäntä nousee ja sulkee oven. Kun te sitten seisotte ulkona, kolkutatte ovelle ja huudatte: 'Herra, avaa meille!', hän vastaa: 'Keitä te olette? En tunne teitä.' [Matt. 7:22,23, Matt. 25:11,12]
        26 Silloin te alatte selittää: 'Mehän söimme ja joimme sinun kanssasi, ja sinä opetit meidän kaduillamme.'
        27 Mutta hän sanoo: 'Keitä te olette? En tunne teitä. Menkää pois minun luotani, kaikki te vääryydentekijät.' [Ps. 6:9; Matt. 25:41]
        28 "Siellä te itkette hammasta purren, kun näette Abrahamin ja Iisakin ja Jaakobin ja kaikki profeetat Jumalan valtakunnassa mutta huomaatte, että teidät itsenne on suljettu ulos.

        Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.


      • Samaatietä
        tämä.on.totuus kirjoitti:

        >>Mutta Jumala on luvannut, että heikollakin uskolla voittaa<<

        Tämä ei pidä paikkansa. Oletko omaksunut tämän harhaopin Suonnolta?

        Jeesus kehotti kilpailemaan, koska tie taivaaseen on kapea. Moni yrittää päästä sisälle, mutta ei voi. Vain hyvin harva uskova voittaa iankaikkisen elämän.

        Luuk 13:23 Joku kysyi häneltä: "Herra, onko niin, että vain harvat pelastuvat?" Jeesus vastasi:
        24 "Kilvoitelkaa päästäksenne sisään ahtaasta ovesta. Minä sanon teille: monet yrittävät mennä sisään mutta eivät siihen kykene. [1. Tim. 6:12; 2. Tim. 4:7 | Matt. 7:13]
        25 "Tulee hetki, jolloin talon isäntä nousee ja sulkee oven. Kun te sitten seisotte ulkona, kolkutatte ovelle ja huudatte: 'Herra, avaa meille!', hän vastaa: 'Keitä te olette? En tunne teitä.' [Matt. 7:22,23, Matt. 25:11,12]
        26 Silloin te alatte selittää: 'Mehän söimme ja joimme sinun kanssasi, ja sinä opetit meidän kaduillamme.'
        27 Mutta hän sanoo: 'Keitä te olette? En tunne teitä. Menkää pois minun luotani, kaikki te vääryydentekijät.' [Ps. 6:9; Matt. 25:41]
        28 "Siellä te itkette hammasta purren, kun näette Abrahamin ja Iisakin ja Jaakobin ja kaikki profeetat Jumalan valtakunnassa mutta huomaatte, että teidät itsenne on suljettu ulos.

        Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

        En ole. Olen ollut uskossa 15 vuotiaasta, nyt olen 50. Suontoa olen kuunnellut ehkä neljän puheen verran vuoden sisällä. Hän ei siis ole ollut vaikuttamassa siihen, miten uskon.

        Huomaan uskovani ja ymmärtäneeni erillä lailla kuin sinä. Enkä ymmärrä yhtään mitä nyt kirjoitat tuossa ja miten uskot. Minua varmaan hämää tuo sana "kilpailemaan" jonka kirjoitit. Voitko tarkentaa mitä tarkoitat tuolla sanalla? Miten sovellat sen raamatun sanan kanssa?

        Muista tällä hetkellä vain yhden kohdan raamatusta, jossa on kirjoitettu kilpailemisesta ja se kuuluu" kilpailkaa toinen toistenne kunnioittamisessa.".


      • Samaatietä
        Samaatietä kirjoitti:

        En ole. Olen ollut uskossa 15 vuotiaasta, nyt olen 50. Suontoa olen kuunnellut ehkä neljän puheen verran vuoden sisällä. Hän ei siis ole ollut vaikuttamassa siihen, miten uskon.

        Huomaan uskovani ja ymmärtäneeni erillä lailla kuin sinä. Enkä ymmärrä yhtään mitä nyt kirjoitat tuossa ja miten uskot. Minua varmaan hämää tuo sana "kilpailemaan" jonka kirjoitit. Voitko tarkentaa mitä tarkoitat tuolla sanalla? Miten sovellat sen raamatun sanan kanssa?

        Muista tällä hetkellä vain yhden kohdan raamatusta, jossa on kirjoitettu kilpailemisesta ja se kuuluu" kilpailkaa toinen toistenne kunnioittamisessa.".

        Tarkennan vielä. Sana kilpailu hämää minua...koska sanakka kilpailla tarkoitetaan yleensä halua olla paras ja kilpailemiseen liitetäön myös ajatus muiden polkemisesta.

        Kilvoittelu taas mielletäön oman itsensä voittamiseen, oman lihan kuolettamiseen. Se on sisöinen taistelu.


      • Samaatietä
        tämä.on.totuus kirjoitti:

        >>Mutta Jumala on luvannut, että heikollakin uskolla voittaa<<

        Tämä ei pidä paikkansa. Oletko omaksunut tämän harhaopin Suonnolta?

        Jeesus kehotti kilpailemaan, koska tie taivaaseen on kapea. Moni yrittää päästä sisälle, mutta ei voi. Vain hyvin harva uskova voittaa iankaikkisen elämän.

        Luuk 13:23 Joku kysyi häneltä: "Herra, onko niin, että vain harvat pelastuvat?" Jeesus vastasi:
        24 "Kilvoitelkaa päästäksenne sisään ahtaasta ovesta. Minä sanon teille: monet yrittävät mennä sisään mutta eivät siihen kykene. [1. Tim. 6:12; 2. Tim. 4:7 | Matt. 7:13]
        25 "Tulee hetki, jolloin talon isäntä nousee ja sulkee oven. Kun te sitten seisotte ulkona, kolkutatte ovelle ja huudatte: 'Herra, avaa meille!', hän vastaa: 'Keitä te olette? En tunne teitä.' [Matt. 7:22,23, Matt. 25:11,12]
        26 Silloin te alatte selittää: 'Mehän söimme ja joimme sinun kanssasi, ja sinä opetit meidän kaduillamme.'
        27 Mutta hän sanoo: 'Keitä te olette? En tunne teitä. Menkää pois minun luotani, kaikki te vääryydentekijät.' [Ps. 6:9; Matt. 25:41]
        28 "Siellä te itkette hammasta purren, kun näette Abrahamin ja Iisakin ja Jaakobin ja kaikki profeetat Jumalan valtakunnassa mutta huomaatte, että teidät itsenne on suljettu ulos.

        Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

        Jatkan vielä....Mitä kasteasiasta olet mieltä? Upotuskasteesta/ aikuiskasteesta? Miten ymmärrät sen?


      • Harmaaa

        Kuka Suonnolle on kateellinen? Monet väittävät että heille ollaan kateellisia.

        Ikävää kun sinänsä ihan hyvä ryhmä hajoaa
        Taisi olla ainoita suhteellisen terveitä vapaita SRK.

        Katoin äsken TV7 . On kyllä niin sekava. Kultahammas luvattiin.


      • Totuutta
        ensääli kirjoitti:

        Minulle panit tuolla edellä kommentin,joks oli täysin Jumalan tahdon vastainen.Sama farisealainen kuin on Suontokin.Pullamössöpoikia ilman rakkautta.

        ensääli-nimimerkkisi kertoo sydämesi tilan - olet antanut katkeruuden kovettaa sydämesi ja se on paha tilanne, mutta ei toki toivoton.

        Tunnusta Jeesukselle kova ja säälimätön katkeruutesi ja tee siitä parannus, niin Hän antaa sinulle kivisydämen tilalle lihasydämen ja täyttää sinut Pyhälla Hengellään.

        Enkä voi olla "pullamössöpoika", koska en ole poika ensinkään. :-)


      • kaalimatofi
        Totuutta kirjoitti:

        ensääli-nimimerkkisi kertoo sydämesi tilan - olet antanut katkeruuden kovettaa sydämesi ja se on paha tilanne, mutta ei toki toivoton.

        Tunnusta Jeesukselle kova ja säälimätön katkeruutesi ja tee siitä parannus, niin Hän antaa sinulle kivisydämen tilalle lihasydämen ja täyttää sinut Pyhälla Hengellään.

        Enkä voi olla "pullamössöpoika", koska en ole poika ensinkään. :-)

        Olet farisesalainen,ulkokullattu.Sinun kaltaisia kartan.Tutustu sivuun kaalimato.com.Ehkä tarvitset sitä,olisi elämä nautinnollisempaa.No,jos et ole pullamössöpoika,niin pullamössöwomen.Ylensyönyt omassa itserakkaudessaan.


      • ensääli
        kaalimatofi kirjoitti:

        Olet farisesalainen,ulkokullattu.Sinun kaltaisia kartan.Tutustu sivuun kaalimato.com.Ehkä tarvitset sitä,olisi elämä nautinnollisempaa.No,jos et ole pullamössöpoika,niin pullamössöwomen.Ylensyönyt omassa itserakkaudessaan.

        Ja vielä,miksi vaadit minua säälimään Suontoa?????Eiköhän hänellä niitä säälijöitä,selkään taputtelijoita,kaltaisiasi anuksen nuolijoita riitä,jotka istuvat kokouksissa niin hartaan näköisenä huutaen aamen,aamen


      • meripoijuko
        tyue kirjoitti:

        Suonnon opetuksella ei voi pelastua. Hänen seurakuntansa käyttämät rahat ovat menneet kaikki hukkaan, koska hän ei opeta vanhurskaasti eikä saa kasvatettua ketään pelastuksen tielle Jeesuksessa Kristuksessa.

        Hän on oikeassa äärikarismaattisten liikkeiden osalta, mutta monessa muussa asiassa eksyttää seuraajansa kadotukseen. Tästä on käyty keskustelua aiemmin Suomi24:lla monissa eri ketjuissa. Laitetaan yksi vanha ketju esimerkiksi: https://keskustelu.suomi24.fi/t/14206960/tapani-suonto-quotmies-pimeydestaquot

        Saat varmaan jonkinlaista tyydytystä jatkuvasta linkittämisestäsi omiin kirjoituksiisi ja sen panetteluun? Toivottavasti kukaan ei enää klikkaa sitä auki, sillä siinä on sarvipään sorkanjälki. Valitettavasti keskuudessamme on aina niitä sairastuneita ihmisiä jotka henkisen vammansa puitteissa söhivät kaikkea liikkuvaa. Pyssysi on lauennut jo liian monta kertaa ja varoitan sinua jatkamasta. Älä satuta Jumalan palvelijaa perusteettomilla syytöksilläsi. Näissä tulee takkiin ja itkun kanssa opimme nöyryyttä. Laulun sanoin: karavaani kulkee ja koirat haukkuvat. Haukkukaapa välillä näitä äärikarismaattiseen höyryyn eksyneitä ja pois lähteneitä. Heistähän on kyse. He ovat olleet nyt hiljaa ja virittävät seittejään uusiin puihin. Miksi ovatkaan vaiti kun heidän tähtensä Suonto on joutunut sylkykupiksi? Gospel First yhdistys ei ole ehkä mikään oikea ratkaisu tai Patmosradio Leenalle.


      • PimeydestäValkeuteen
        meripoijuko kirjoitti:

        Saat varmaan jonkinlaista tyydytystä jatkuvasta linkittämisestäsi omiin kirjoituksiisi ja sen panetteluun? Toivottavasti kukaan ei enää klikkaa sitä auki, sillä siinä on sarvipään sorkanjälki. Valitettavasti keskuudessamme on aina niitä sairastuneita ihmisiä jotka henkisen vammansa puitteissa söhivät kaikkea liikkuvaa. Pyssysi on lauennut jo liian monta kertaa ja varoitan sinua jatkamasta. Älä satuta Jumalan palvelijaa perusteettomilla syytöksilläsi. Näissä tulee takkiin ja itkun kanssa opimme nöyryyttä. Laulun sanoin: karavaani kulkee ja koirat haukkuvat. Haukkukaapa välillä näitä äärikarismaattiseen höyryyn eksyneitä ja pois lähteneitä. Heistähän on kyse. He ovat olleet nyt hiljaa ja virittävät seittejään uusiin puihin. Miksi ovatkaan vaiti kun heidän tähtensä Suonto on joutunut sylkykupiksi? Gospel First yhdistys ei ole ehkä mikään oikea ratkaisu tai Patmosradio Leenalle.

        Täällä on aika moni muukin antanut palautetta Tapanin toiminnasta kuin mainitsemasi henkilö. Syystäkin. Ratkaisu ei ole myöskään karismaattisesti toisin ajattelevien haukkuminen kuten ehdotit riippumatta siitä onko oikeassa itse asiassa. Sellaisesta puuttuu Kristuksen mielenlaatu joka etsii eksyneet lampaat ja tuo kadonneet kotiin. Oikeassa oleminen ei riitä Jumalan edessä. Tarvitaan myös rakkautta.


      • kasteenhauta
        Samaatietä kirjoitti:

        Jatkan vielä....Mitä kasteasiasta olet mieltä? Upotuskasteesta/ aikuiskasteesta? Miten ymmärrät sen?

        Mistä tuo aikuiskaste termi on tullut? Jos luterilaiset kastavat lapsia, niin siksikö uskovien upotuskaste olisi aikuiskaste? Eihän Raamattu tunne lapsikastetta eikä aikuiskastettakaan. On upottamalla kokonaan veden alle kaste, jonka uudestisyntynyt ihminen ottaa Raamatun sanan mukaisesti. Voi myös senikäinen lapsi päästä kasteelle joka ymmärtää mitä kaste merkitsee. Ihan selvä asia, mikä siinä on niin vaikeaa?


      • nöyräämieltä
        ensääli kirjoitti:

        Ja vielä,miksi vaadit minua säälimään Suontoa?????Eiköhän hänellä niitä säälijöitä,selkään taputtelijoita,kaltaisiasi anuksen nuolijoita riitä,jotka istuvat kokouksissa niin hartaan näköisenä huutaen aamen,aamen

        Katkeruus suorastaan HAISEE kirjoituksestasi ja rumaa kielenkäyttöä harrastat. Tee parannus jos ehkä syntisi annetaan anteeksi. Aina ei ole mahdollisuutta tulla Herran luo, joten toivon sinulle vielä uudistumisen mahdollisuutta. Jos ei tunne syntiään, voi olla vaikeaa tehdä parannustakaan vaan on olevinaan oikeassa.


      • tekopyhät
        nöyräämieltä kirjoitti:

        Katkeruus suorastaan HAISEE kirjoituksestasi ja rumaa kielenkäyttöä harrastat. Tee parannus jos ehkä syntisi annetaan anteeksi. Aina ei ole mahdollisuutta tulla Herran luo, joten toivon sinulle vielä uudistumisen mahdollisuutta. Jos ei tunne syntiään, voi olla vaikeaa tehdä parannustakaan vaan on olevinaan oikeassa.

        Voi oksetus näitä farisealaisia,tekopyhiä.Kiimaiset yksinäiset ämmät istuu suu supussa kokouksissa huutamassa aamenta.Pelkkää teatteria on heidän touhunsa.


      • krääkh
        tekopyhät kirjoitti:

        Voi oksetus näitä farisealaisia,tekopyhiä.Kiimaiset yksinäiset ämmät istuu suu supussa kokouksissa huutamassa aamenta.Pelkkää teatteria on heidän touhunsa.

        Ääkkk.. Miten voi tuollaista kirjoittaa? Uskovainen ei tuota sanoisi, joten sinä tuskin olet Jumalan lapsi. Pahoittelen tilaasi.


    • Laskuntulos

      OWM ei ole helluntailainen.
      Jumalan seurakunnassa ei ole kahta kasteoppia kuten OWM:ssa ja Messiaanisessa seurakunnassa!

    • kopsattu

      Tapani Suonto on tuonut esille torontolaisuuden harhat, mutta hän on vain tekopyhä, joka vain kamppailee markkinaosuudesta. Suonto on konservatiivien korvasyyhyyn saarnaaja ja samalla halva armon myyjä.

      Hän on One Wayn kokouksessa puolustanut vahvasti homoseksuaalisuuden harjoittajia. Hän hyväksyy omien sanojensa mukaan "homoseksualistit", siis käyttää tällaista termiä, ja kovasti kieltää tuomitsemasta heidän elämän tapaansa. Muodon vuoksi hän yrittää samalla sanoa, että ei saa tehdä syntiä, mutta jos homoseksualisti tekee, niin hänelle täytyy antaa rauha olla homoseksualisti. Kuulemma One Way olisi hakenut valtionavustuksia, joita ei saa jos vastustaa homoseksuaalisuutta. Money Money jne.

      Suonnolla on sellainen kasteoppi, että se eksyttää monet kadotukseen. Hän puhuu upotuskasteesta tavalla, joka selvästi osoittaa, ettei Tapani Suonto ole Jumalan mies. Kopion eräästä aloituksesta tekstin, joka kertoo, miten harhassa Suonto on https://keskustelu.suomi24.fi/t/14206960/tapani-suonto-quotmies-pimeydestaquot :

      "Tsekkasin House-seurakunnan kasteopin ja yllätyin todellakin Tapani Suonnon kirjoituksista. House-seurakunnan sivuilla on aivan uskomatonta puhetta asiasta, aivan pöyristyttävää. Tapani Suonto on todella pimeä mies:

      "Vaikka kaste on tarkoitettu siunaukseksi, perkele on tehnyt siitä aseen omaan käyttöönsä ja tuonut näin valtavasti ahdistusta ihmisten elämään. Jotkut ovat lähes menettäneet mielenterveytensä tämän kysymyksen äärellä. Moni on tullut omaistensa hylkäämäksi siksi, että on käynyt baptistisella kasteella uskoon tultuaan. Toiset ovat taas kokeneet paljon halveksuntaa siksi, että ovat uskoneet lapsena saamansa kasteen riittävän.

      House-seurakunta on paikka, missä ihmisellä on vapaus olla rehellinen itselleen ja Jumalalleen pelkäämättä tulevansa hylätyksi tai halveksituksi. Me emme usko, että kastekäytäntö itsessään on pelastuskysymys – taivaaseen pääsevät niin lapsikasteeseen uskovat luterilaiset kuin baptistiseen kasteeseen uskovat helluntailaisetkin turvaamalla Jeesuksen sovitustyöhön Golgatalla. Koska tulemme viettämään koko ikuisuuden yhdessä erilaisista kastekäytännöistä huolimatta, miksi emme voisi elää yhdessä jo täällä ajassa. "

      Suonto näyttää haluavansa vain suuren seurakunnan, kun kosiskelee jäseniä tällä sykretistisellä tavalla. Suonto puhuu siitä, että kun joku on ottanut uskovien kasteen, niin olisi menettänyt mielenterveytensä, siis tullut hulluksi tämän takia. Jumala tuomitkoon Tapani Suonnon.

      Mk 16:16: Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

      Ap.t. 2:38: Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa ITSE kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.

      Mt 5:22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion. Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen: 'Senkin hölmö', on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se, joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.

      • Kastettulut

        Miksi haukut luterilaisen kasteen saaneita ja taas naisia. Nainen ei ole mitenkään muitten miehien alainen vaan tasa arvoinen.

        Sinun miehenä pitää antaa henkesi perheen puolesta äärimmäisen hetkellä. Huolehtia perheen elannosta. Helliä vaimoa ja antaa sille rahaa. Ja olla hyvä.


      • tyu
        Kastettulut kirjoitti:

        Miksi haukut luterilaisen kasteen saaneita ja taas naisia. Nainen ei ole mitenkään muitten miehien alainen vaan tasa arvoinen.

        Sinun miehenä pitää antaa henkesi perheen puolesta äärimmäisen hetkellä. Huolehtia perheen elannosta. Helliä vaimoa ja antaa sille rahaa. Ja olla hyvä.

        Luterilainen lapsikaste ei ole Raamatun tarkoittama kaste, eikä sen takia kaste ollenkaan. Raamattu säätää naisen asemasta seurakunnassa eikä nainen ole siinä suhteessa tasa-arvoinen miehen kanssa. Jumala säätää lait eikä ihminen


      • tämä.on.totuus
        tyu kirjoitti:

        Luterilainen lapsikaste ei ole Raamatun tarkoittama kaste, eikä sen takia kaste ollenkaan. Raamattu säätää naisen asemasta seurakunnassa eikä nainen ole siinä suhteessa tasa-arvoinen miehen kanssa. Jumala säätää lait eikä ihminen

        >>Nainen ei ole mitenkään muitten miehien alainen vaan tasa arvoinen.<<

        Raamatun mukaan mies on perheen pää ja nainen on miehen vallassa. Sinulla ei ole lupaa muuttaa tätä Jumalan asettamaa järjestystä.

        1 Moos 3:16 Naiselle hän sanoi: -- Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat, ja kivulla sinä olet synnyttävä lapsesi. Kuitenkin tunnet halua mieheesi, ja hän pitää sinua vallassaan.

        1 Tim 2:12 Sitä en salli, että nainen opettaa, enkä sitä, että hän hallitsee miestä; hänen on elettävä hiljaisesti.


    • KOmmentoi

      Kyllä Suonto selviää. Ihan rauhallisesti ja asiallisesti hän videolla puhuu. Paavali ja Barnapas riitaantuivat Markuksen vuoksi ja lähtivät erilleen. Koitui Jumalan työn menestymiseksi kun julistajat jalkaantuivat eri tahoille. Hienosti Suonto ja myös One Waysta pois lähteneet ovat asiaa käsitelleet. Suonto ei nimellä panettele ketään ja olen kuunnellut Radiopatmoksessa eronneita ja he eivät vaikuta katkerilta ja puhu pahaa entisestä yhteisöstään. Onko Tapani liiaksi paikalleen jämähtänyt ja urautunut ja turhautuneet ovat tulleet malttamattomiksi. Ei poislähteneet hurmahenkisiltä vaikuta.,

    • kasteasia

      En kovin hyvin tunne One Wayn toimintaa ja taustaa, mutta vähän olen sitä vuosien aikana seuraillut ja hyvää opetusta on mielestäni ollut.

      Ymmärtääkseni kuitenkin on ollut vakava virhe päättää liittää seurakuntaan kastamattomia ihmisiä, vaikka olisivatkin lapsena kastettuja. Raamatun opetuksen tässä asiassa olisi pitänyt painaa enemmän kuin ihmisten pelot ja tunteet .

      On särähtänyt tuo lause,että me olemme turvallinen, armollinen ja totuudellinen seurakunta.
      Siis ME .

      Kuitenkin vain JUMALA on turvallinen, armollinen ja totuus.

      Ne lapsena kastetut ,jotka ovat henkilökohtaisesti ottaneet Jeesuksen sovituksen vastaan ja ovat uudestisyntyneitä olisivat voineet käydä seurakunnassa ja heidät olisi voitu tunnustaa veljiksi ja siskoiksi, mutta jo Jumalan uskomasta kasteopetuksesta ei olisi saanut livetä pois ihmisten tunne-elämän ja kasteeseen reagoinnin vuoksi.Tämä muuriin tullut repeämä mielestäni tulisi korjata ja palauttaa Raamatullinen kasteoppi sille kuuluvalle paikalle, jotta on Jumalan asettama perustus tällä osin kunnossa. Niitä jotka epäilevät kasteasiassa tulee opettaa, jotta he saavat uskon toimia Jumalan tahdon mukaisesti.

      Pitää Raamatun sanalla irrottaa kaikki väärät istukset liittyen kasteeseen, niin lapsena kastetutkin uskaltaa mennä uskovien kasteelle.Luther erehtyi luulemaan vettä vedeksi vaikka se kuvaa Jumalan sanaa ja Sanasta ja Hengestä uudestisynnytään kun Pyhä Henki vaikuttaa.Siksi ensin tulee kuulla evankeliumi.

      1 Pietari 1
      1:23 te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta.

      Jeesus sanoo:

      Matteus 15

      13 Mutta hän vastasi ja sanoi: "Jokainen istutus, jota minun taivaallinen Isäni ei ole istuttanut, on juurineen revittävä pois.

      Tuli tätä kasteasiaa tutkittua .Luterilainen kirkko käsittääkseni opettaa, että

      Käännös 33/38 Matteus 28

      18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
      19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
      20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

      Vanhemmassa käännöksessä 1776 Bibliassa ensin opetus ja sitten kaste Matteus 28

      19. Menkäät siis ja opettakaat (a) kaikkea kansaa*, ja kastakaat heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen,

      Tämä taasen on sopusoinnussa ilman ristiriitaa liittyen evankeliointii.

      käännös 33/38 Ensin saarnatun evankeliumin kuunteleminen ja jos uskoo sen tulee uskovaksi ja sitten kaste.Jeesus siunasi vain lapsia,ei kastanut.Raamatussa myös lukee ,että ne jotka uskoivat ne kastettiin.

      Markus 16 Jeesus sanoo:

      16:15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
      16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

      Tällainen käsitys tilanteesta minulla on, mutta voin olla ymmärtänyt jotakin myös väärin.
      Moni uskovien kasteella käynyt uskova ei enää lähde toimintaan mukaan tuon kasteasian vuoksi.

      • tyur

        >>hyvää opetusta on mielestäni ollut.<<

        OWM ei ole hyvää opetusta, vaan kieroa eksytystä. Lue edeltä kommentteja, joissa on tarkasti tuotu esille OWM eksytykset.


    • Taneli87

      Jumala ei tarvitse meidän vesikasteitamme.
      Fokus on ihan täysin väärässä asiassa, jos kastamistavan, -ajan tai kastamattomuuden perusteella joku luokitellaan harhaoppiseksi.

      Vesikaste ei kuulu ydinasioihin.

      • Oletkopahanpalveluksessa

        Kannattaisi Tanelin lukea Raamattua. Mark. 16:16
        Pelastus on ydinasia, mutta saatananpalvelijat yrittävät kieltää ja estää kasteen. Näin on ollut ja tulee olemaan.


      • SenkinLaki
        Oletkopahanpalveluksessa kirjoitti:

        Kannattaisi Tanelin lukea Raamattua. Mark. 16:16
        Pelastus on ydinasia, mutta saatananpalvelijat yrittävät kieltää ja estää kasteen. Näin on ollut ja tulee olemaan.

        Raamatussa tosin on kirjoitettu, ettei vesikaste pelasta. Kyse on Jumalansanan oikein ymmärtämisestä.


      • upotuskaste.tarvitaan
        SenkinLaki kirjoitti:

        Raamatussa tosin on kirjoitettu, ettei vesikaste pelasta. Kyse on Jumalansanan oikein ymmärtämisestä.

        Raamatussa myös lukee, ettei ilman upotuskastetta ole pelastusta. Luterilainen lapsikaste ei ole raamatullinen kaste. Kaste annetaan vain uskoville ja syntinsä tunnustaneille syntien anteeksisaamiseksi Herran Jeesuksen Kristuksen nimeen.

        Mark 16:15 Hän sanoi heille: "Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille. 16 Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

        Ap.t 2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

        Ap.t 22:16 Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'


      • TässäTotuutta
        upotuskaste.tarvitaan kirjoitti:

        Raamatussa myös lukee, ettei ilman upotuskastetta ole pelastusta. Luterilainen lapsikaste ei ole raamatullinen kaste. Kaste annetaan vain uskoville ja syntinsä tunnustaneille syntien anteeksisaamiseksi Herran Jeesuksen Kristuksen nimeen.

        Mark 16:15 Hän sanoi heille: "Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille. 16 Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

        Ap.t 2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

        Ap.t 22:16 Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'

        Hengenkaste tarvitaan. Upotuskaste ei ole aina edes mahdollinen.


      • upotuskaste.tarvitaan
        TässäTotuutta kirjoitti:

        Hengenkaste tarvitaan. Upotuskaste ei ole aina edes mahdollinen.

        Henkikaste ei korvaa vesikastetta. Ilman upotuskastetta vedessä, ei ole pelastusta. Kun Corneliuksen perhe oli saanut Pyhän Hengen, heidän käskettiin menemään vesikasteelle, koska ilman sitä Jeesus ei annan syntejä anteeksi.

        Ap.t 10:47 "Kuka voi estää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niin kuin mekin?" 48 Hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen.

        Ap.t 22:16 Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'


    • kasteasia

      Jumalan sanalle kuuliainen uskova käy kasteella, koska se on Jumalan tahto.

      Se kuuluu Kristuksen opin alkeisiin, lähetyskäskyyn ja Jeesus Kristus on näyttänyt esimerkkiä ja mennyt itsekin kasteelle.

      Matteus 3

      3:13 Silloin Jeesus tuli Galileasta Jordanille Johanneksen tykö hänen kastettavakseen.
      3:14 Mutta tämä esteli häntä sanoen: "Minun tarvitsee saada sinulta kaste, ja sinä tulet minun tyköni!"
      3:15 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Salli nyt; sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus." Silloin hän salli sen hänelle.
      3:16 Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä.
      3:17 Ja katso, taivaista kuului ääni, joka sanoi: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt."

      Hebrealaisille 6

      6:1 Jättäkäämme sentähden Kristuksen opin alkeet ja pyrkikäämme täydellisyyteen, ryhtymättä taas uudestaan laskemaan perustusta: parannusta kuolleista töistä ja uskoa Jumalaan,

      6:2 oppia kasteista ja kätten päällepanemisesta, kuolleitten ylösnousemisesta ja iankaikkisesta tuomiosta.

      Matteus 17

      5 Hänen vielä puhuessaan, katso, heidät varjosi valoisa pilvi; ja katso, pilvestä kuului ääni, joka sanoi: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt; kuulkaa häntä."

      • Lupakysyä

        Vesikaste ei pelasta ketään. Uskoisit jo. Kastekiivailijat on kastekiivailijoita.


      • kaste.tarvitaan
        Lupakysyä kirjoitti:

        Vesikaste ei pelasta ketään. Uskoisit jo. Kastekiivailijat on kastekiivailijoita.

        Raamatussa myös lukee, ettei ilman upotuskastetta ole pelastusta. Luterilainen lapsikaste ei ole raamatullinen kaste. Kaste annetaan vain uskoville ja syntinsä tunnustaneille syntien anteeksisaamiseksi Herran Jeesuksen Kristuksen nimeen.

        Mark 16:15 Hän sanoi heille: "Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille. 16 Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

        Ap.t 2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

        Ap.t 22:16 Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'


      • kasteasia

        Lupakysyä kirjoitti
        26.3.2019 1:14

        Vesikaste ei pelasta ketään. Uskoisit jo. Kastekiivailijat on kastekiivailijoita.

        Vastaus:

        Jeesus on antanut lähetyskäskyn evankeliumin julistamiseen ja lähetyskäskyssä on myös käsky niiden kastamiseen,jotka evankeliumin uskoivat .

        Raamatullisen kastetotuuden esiintuominen ei ole kasteesta kiivailua.Ei myöskään jos kehoittaa tottelemaan mitä Jeesus opettaa eli kasteelle meno on Jumalan tahto.Pelkkä kaste ei pelasta, koska ensin pitää tulla uskoon, uskoa evankeliumi ja siis pyytää synnit anteeksi.Sitten kun on uudestisyntynyt eli tullut uskoon tulee mennä kasteelle.

        1 Pietari 3
        3:21 Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,


      • CommandoHauis49cm
        kaste.tarvitaan kirjoitti:

        Raamatussa myös lukee, ettei ilman upotuskastetta ole pelastusta. Luterilainen lapsikaste ei ole raamatullinen kaste. Kaste annetaan vain uskoville ja syntinsä tunnustaneille syntien anteeksisaamiseksi Herran Jeesuksen Kristuksen nimeen.

        Mark 16:15 Hän sanoi heille: "Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille. 16 Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

        Ap.t 2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

        Ap.t 22:16 Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'

        Oliko Jeesuksen vieressä ristiinnaulittu henkilö vesikastettu?

        Hän ei päässytkään sinne mihin Jeesus sanoi Hänen pääsevän kanssaan, koska todennäköisesti uudestisyntyi Jeesuksen evankeliumin kuultuaan siinä mutta vesikasteelle ei päässyt ?

        Höpötystä sellainen.


    • JeesusYksin

      Yleensä nämä kastekiivailijat ovat niitä, jotka tuntevat itsensä paremmaksi kuin kastamattomat.

    • Rauhan tervehdys.

      One Wayn (Tapani Suonnon) ilmoitusta miettiessä, jossa oli kyllä rekvisiittana villapaitaa, kahvipannua ja takkatulia sekä paljon puhetta saatanan hyökkäyksestä liittyen sattuneisiin vitsauksiin, nousi minulle tällainen jae tuosta.

      "Ja ihmiset paahtuivat kovassa helteessä ja pilkkasivat Jumalan nimeä, hänen, jolla on vallassaan nämä vitsaukset; mutta he eivät tehneet parannusta, niin että olisivat antaneet hänelle kunnian." - Ilmestyskirja 16:9

      Nämähän alkoi sen Kaksi ojaa -puheen jälkeen, jossa eksytyksistä puhujat tuomittiin ankarasti.

      Kahvipannun, villapaidan ja takkatulen sijaan olisi enemmän lämmittänyt se, että olisi tunnustettu edes yksi konkreettinen virhe johdossa, jonka tähden lähti kourallinen johtajia pois. Siihen on vielä matkaa, vaikka suunta on oikea

      Siunauksin, MM.

      • Todellakin

        Hyvin naljailtu. Enpä olisi arvannut, että sinustakin Mauno löytyy naljailija. Meni maku tästäkin miehestä nyt.


      • nhf

        Mauno laittaa kommenttinsa taas keskellä yön pimeyttä. Hän ei saa nukuttua, koska jumalattomalla ei ole rauhaa.

        Sitten taas tuo yksi tykkäys. Olen monta kertaa kysynyt Maunolta, että mistä se peukku tulee keskellä yötä, ellei hän itse sitä laita. Mitään vastauksia ei Mauno anna.


      • EttäHeKaikkiOlisivatYhtä

        Miksi sinä, Mauno, olet Tapanin kimpussa? Hänhän taistelee äärikarismaattisuutta ja menestysteologiaa vastaan opettaen klassista ristin teologiaa.


      • Jebukkaliini

        Olikohan tuossa Tapanin videolla myöskin tuo koira ihan tarkoituksella? Eli puhe suunnattu myöskin näille koirille, jotka leikkivät uskovia ja päästävät suunsa puhumaan jumalattomia ja panettelevat Veljiään ja Sisariaan. Ja vieläpä samasta äidistä, eli Pyhästä Hengestä syntyneitä.

        Psalmi 50
        19 Sinä päästät suusi puhumaan pahaa, ja sinun kielesi punoo petosta.
        20 Sinä istut ja puhut veljeäsi vastaan, sinä panettelet äitisi poikaa.
        21 Näitä sinä teet, ja minäkö olisin vaiti? Luuletko, että minä olen sinun kaltaisesi? Minä nuhtelen sinua ja asetan nämä sinun silmäisi eteen.

        Mutta kauniisti Tapani silti silitti koiraa. Kannattaa kääntyä noilta parjauksen teiltä ja antaa Kristuksen pestä teidät puhtaiksi.


      • aida_
        Jebukkaliini kirjoitti:

        Olikohan tuossa Tapanin videolla myöskin tuo koira ihan tarkoituksella? Eli puhe suunnattu myöskin näille koirille, jotka leikkivät uskovia ja päästävät suunsa puhumaan jumalattomia ja panettelevat Veljiään ja Sisariaan. Ja vieläpä samasta äidistä, eli Pyhästä Hengestä syntyneitä.

        Psalmi 50
        19 Sinä päästät suusi puhumaan pahaa, ja sinun kielesi punoo petosta.
        20 Sinä istut ja puhut veljeäsi vastaan, sinä panettelet äitisi poikaa.
        21 Näitä sinä teet, ja minäkö olisin vaiti? Luuletko, että minä olen sinun kaltaisesi? Minä nuhtelen sinua ja asetan nämä sinun silmäisi eteen.

        Mutta kauniisti Tapani silti silitti koiraa. Kannattaa kääntyä noilta parjauksen teiltä ja antaa Kristuksen pestä teidät puhtaiksi.

        Koiraa käytetään usein mainoksissa ja myös vaalimainoksissa, koska se on niin suloinen eläin. Mainostoimistoissa on sellainen vitsi, että jos et muuta keksi, niin laita mainokseen suloinen koira. Mainos on eräällä tavalla propagandaa, jonka tavoite on saada katsoja tekemään mainostajan haluamalla tavalla. Suonnon video on taitavasti laadittu mainos, minkä takia se ei ole uskottava.


      • KulissiPerusta
        aida_ kirjoitti:

        Koiraa käytetään usein mainoksissa ja myös vaalimainoksissa, koska se on niin suloinen eläin. Mainostoimistoissa on sellainen vitsi, että jos et muuta keksi, niin laita mainokseen suloinen koira. Mainos on eräällä tavalla propagandaa, jonka tavoite on saada katsoja tekemään mainostajan haluamalla tavalla. Suonnon video on taitavasti laadittu mainos, minkä takia se ei ole uskottava.

        Jossakin kristillisessä uskonsuunnassa oli vielä joku aika sitten, en tiedä vaikka
        olisi vieläkin, kiellettyä verhot ikkunoissa ja sisäkukat, ja ties mitä sääntöjä vielä. Uskovien tuli elää kovin askeettisesti, jotta he olisivat oikeita uskovia.

        Olisiko Suonnon pitänyt seistä tyhjää valkeata seinää vasten ja seistä
        selkä suorana ja puhua ilmeettömästi, jotta ei olisi mitään mainosta?
        Jos hän olisi näin tehnyt, joku olisi huomannut, että "valkeaksi kalkittu
        seinä" puhuu. Jos hän olisi tehnyt toisin, joku olisi huomannut jonkun
        muun "virheen". Taisi Suonnolla olla mahdottomuus edessä jos hän
        tuli ajatelleeksi, että kulissien perusteella hänen puheensa arvioidaan.


      • Tokkiisa
        KulissiPerusta kirjoitti:

        Jossakin kristillisessä uskonsuunnassa oli vielä joku aika sitten, en tiedä vaikka
        olisi vieläkin, kiellettyä verhot ikkunoissa ja sisäkukat, ja ties mitä sääntöjä vielä. Uskovien tuli elää kovin askeettisesti, jotta he olisivat oikeita uskovia.

        Olisiko Suonnon pitänyt seistä tyhjää valkeata seinää vasten ja seistä
        selkä suorana ja puhua ilmeettömästi, jotta ei olisi mitään mainosta?
        Jos hän olisi näin tehnyt, joku olisi huomannut, että "valkeaksi kalkittu
        seinä" puhuu. Jos hän olisi tehnyt toisin, joku olisi huomannut jonkun
        muun "virheen". Taisi Suonnolla olla mahdottomuus edessä jos hän
        tuli ajatelleeksi, että kulissien perusteella hänen puheensa arvioidaan.

        Moni varmaan haluaisi nähdä Suonnon puhuvan naama mukiloituna kaltereiden välistä vankilasta käsin.


      • Tapania_siunaten

        Mauno Mattilalle

        rukoile ja tue veljeäsi näissä myrskyissä, äläkä liity ivaajien riveihin.
        Tapani maksaa hintaa totuuden puhumisesta ja siitä kiinni pitämisestä.
        Virheitä teemme kaikki ja niiden puiminen tapahtuu omana aikanaan, ihan eri foorumeilla.
        koit oikeaksi naljailla tässä kohden jostain viestinnän ulkoisista yksityiskohdista?.......??


      • EiSaaVääristellä

        Mauno, onko sinulla kuullun ymmärtämisen vaikeutta? Videolla Suonto tosi selkeästi kertoi syyt, miksi muutama lähti. Miksi kirjoitat rumaan sävyyn, onko sinuun iskenyt kiusanhenki, miksi pilkkaat, lyöt lyötyä?

        Aiemmin kuuntelin paljon puheitasi mutta nyt ymmärrän miksen ole muutamaan kuukauteen enää kuunnellut. Sinä levität valhetta veljestäsi, ihmettelysi kulisseista ovat juuri sitä. Ja niitä sanoja et saa enää pois vedettyä. Olen todella pettynyt sinuun. Oletko täynnä ylpeyttä ja omavoimaisuutta? Sanoin tuon melko rajusti mutten kestä lukea tuollaista tekstiä saarnamieheltä.


    • Todellakin

      Maunon naljailu osoitti minulle sen, että hän ylentää itsensä naljailemalla toisen kustannuksella niin lapsellisilla asioilla kuin takkatulen ja villapaidan esiin ottamisella. Näin hän alentaa toisen. Tuota samaa sontaa saa nähdä ihan tarpeeksi tälläkin palstalla.
      Luulin Mauno sinuakin toisenlaiseksi.

      • niinpä-

        Hän kiinnitti huomiota siihen, että Suonnon video ei ole jokin tiedotus asiasta, vaan se on laadittu huolellisesti tunteisiin vetoavaksi käyttämällä elokuvallisia tehokeinoja. Kysymys on ikään kuin jonkun poliitikon mainoksesta, joka on rahalla ostettu mainostoimistosta. Tällainen antaa tekopyhän vaikutelman.


      • SivustaMinäkin
        niinpä- kirjoitti:

        Hän kiinnitti huomiota siihen, että Suonnon video ei ole jokin tiedotus asiasta, vaan se on laadittu huolellisesti tunteisiin vetoavaksi käyttämällä elokuvallisia tehokeinoja. Kysymys on ikään kuin jonkun poliitikon mainoksesta, joka on rahalla ostettu mainostoimistosta. Tällainen antaa tekopyhän vaikutelman.

        Älä katso muotoon vaan tee oikea tuomio. Se mikä on lihasta on lihasta ja se mikä on hengestä on hengestä.


    • Eitäältämitäänlöydä

      Kyllä on taas uusi aamu alkanut mukavasti oikeaoppisilla...

    • Sä jaksaisit paljon paremmin jos olisit samanlainen tässä ajassa kuin Jeesus ON.

      1. Joh. 4:17
      Näin on rakkaus tullut täydelliseksi meissä, että meillä olisi turva tuomiopäivänä; sillä sellainen kuin hän on, sellaisia mekin olemme tässä maailmassa.

      • sellainenkuinjeesus

        >>>Sä jaksaisit paljon paremmin jos olisit samanlainen tässä ajassa kuin Jeesus ON.<<<

        Jos olisit!!

        Emme ole tässä maailmassa sellaisia kuin Jeesus on siksi, että olisimme tehneet jotakin Hänelle. Olemme sellaisia kuin Jeesus on siksi, että Hän on tehnyt jotakin meille.

        "sellainen kuin hän on, sellaisia mekin olemme tässä maailmassa."


    • Jebukkaliini

      Olikohan tuossa Tapanin videolla tuo koira ihan tarkoituksella? Eli puhe suunnattu myöskin näille koirille, jotka leikkivät uskovia ja päästävät suunsa puhumaan jumalattomia ja haukkuvat Veljiään ja Sisariaan. Ja vieläpä samasta äidistä, eli Pyhästä Hengestä syntyneitä.

      Psalmi 50
      19 Sinä päästät suusi puhumaan pahaa, ja sinun kielesi punoo petosta.
      20 Sinä istut ja puhut veljeäsi vastaan, sinä panettelet äitisi poikaa.
      21 Näitä sinä teet, ja minäkö olisin vaiti? Luuletko, että minä olen sinun kaltaisesi? Minä nuhtelen sinua ja asetan nämä sinun silmäisi eteen.

      Mutta kauniisti Tapani silti silitti koiraa. Kannattaa kääntyä noilta parjauksen teiltä ja antaa Kristuksen pestä teidät puhtaiksi.

      • aida_

        Koiraa käytetään usein mainoksissa ja myös vaalimainoksissa, koska se on niin suloinen eläin. Mainostoimistoissa on sellainen vitsi, että jos et muuta keksi, niin laita mainokseen suloinen koira. Mainos on eräällä tavalla propagandaa, jonka tavoite on saada katsoja tekemään mainostajan haluamalla tavalla. Suonnon video on taitavasti laadittu mainos, minkä takia se ei ole uskottava selitys seurakunnan ongelmista.

        Mainoksessa pyritään luomaan rauhallista tunnelmaa takkatulella ja villapaidalla. Tällaista tehokeinoa käyttävät myös amerikkalaiset menestysteologit myyntipuheissaan. Suonto ei sentään laittanut selän taakse kirjahyllyä eikä diplomeja, kuten tekee mm. Mauno Mattila niin tekopyhästi. Tosin, kun katsoo tarkkaa Mauno Mattilan kirjoja, niin sieltä löytyy kamalia eksyttäjien kirjoja kuten mm. Perry Stonen kirjoja ja UFO kirjoja.


      • Laskuntulos
        aida_ kirjoitti:

        Koiraa käytetään usein mainoksissa ja myös vaalimainoksissa, koska se on niin suloinen eläin. Mainostoimistoissa on sellainen vitsi, että jos et muuta keksi, niin laita mainokseen suloinen koira. Mainos on eräällä tavalla propagandaa, jonka tavoite on saada katsoja tekemään mainostajan haluamalla tavalla. Suonnon video on taitavasti laadittu mainos, minkä takia se ei ole uskottava selitys seurakunnan ongelmista.

        Mainoksessa pyritään luomaan rauhallista tunnelmaa takkatulella ja villapaidalla. Tällaista tehokeinoa käyttävät myös amerikkalaiset menestysteologit myyntipuheissaan. Suonto ei sentään laittanut selän taakse kirjahyllyä eikä diplomeja, kuten tekee mm. Mauno Mattila niin tekopyhästi. Tosin, kun katsoo tarkkaa Mauno Mattilan kirjoja, niin sieltä löytyy kamalia eksyttäjien kirjoja kuten mm. Perry Stonen kirjoja ja UFO kirjoja.

        Aikoinaan Ristin Voitossa oli kuva Valtter Luodosta ison kirjahyllyn edessä. Alkoi "hälytyskellot soida".
        Kun imaameja haastatellaan, niin he ovat myös ison kirjahyllyn edessä vaikka kristitty ymmärtää, että roskasta=Koraani ei saa mitään hyvää.


    • Jopi48

      5Moos.6:4. 1Tim.2:5. Gal.3:20. 1Kor.8:4 Mitä nyt epäjumalille uhratun lihan syömiseen tulee, niin tiedämme, ettei maailmassa ole yhtään epäjumalaa ja ettei ole muuta Jumalaa kuin yksi. 5Moos.4:35

      • Laskuntulos

        Eli epäjumalia ei ole. On vain yksi Jumala.
        Jumala= ei luotu.
        Lihan syömissäännöt yksinkertaistuu.


    • Ajatuksia1

      Olen huomannut että näissä oneway palstoilla, ovat vastakkain kaksi eri näkemystä. Täällä riitelevät Tapani Suonnon ja onewayn puolustajat ja sitten ovat ne jotka vaativat onewayltä ja Tapanilta kovempaa linjaa. Molemmat syyttelevät toisiaan. Ja sitten on kolmas ryhmä ,metsämäen ja Boan puolustajat jotka ovat pääsääntöisesti vaiti, he saavat syytökset ja haukut näiltä kahdelta ensimmäiseltä ryhmältä.

      Jeesus armahda meitä!

      • Jobinpostia

        Room.9:18 Niin hän siis on armollinen, kenelle hän tahtoo, ja paaduttaa, kenen tahtoo. 2Moos.4:21


      • SilmävoidettaSanasta

        Ajatuksia1, olet aivan oikeassa. Näin suuri on parannuksenteon tarve. Myös Mauno Mattilalla on hyvää asiaa tässä ketjussa. Kiitos Jumalalle teistä harvoista jotka pidätte totuutta yllä!


    • Kirjakääröt

      1Kor.1:12. 3:4 Biblia (1776) Sillä joku sanoo: minä on Paavalin, ja toinen: minä Apollon: ettekö te siis ole lihalliset?

      • Laskuntulos

        Kirjakääröt sinun Messiaanisessa seurakunnassa on kaksi kasteoppia.
        Perusteleppa tämä Raamatun jakeilla!


    • Karismaattiset ilmiöt repivät seurakuntia hajalle nyt ja tulevaisuudessa.

    • Mainosmiehiä

      Patrick Tiaisenkin opetusvideoitten taustalla oli kaunis kynttiläkruunu ja joskus kirjahylly. :) Onhan niitä toki levollista katsella, mutta niin vain sammui nekin kynttilät!

    • Yökuppaaja

      Tää Suonnon puhe pitäisi kuunnella ilman tuota videota.

      Maunolla meni nyt vähän höpsistä ja oma liha tuli väliin, mutta ihminen hänkin.

      • Mainosmiehiä

        Juuri näin!


      • ghf

        Se ei juttua paranna. Suonnon selvityksessä on meriselityksen makua. Selitysvideon laatiminen vaalimainoksen muotoon oli virhe. Suomalaisiin ei uppoa kaupallisin keinoin laadittu propaganda.


    • Eikä sitten kukaan näe että Pyhä Raamattu opettaa että meidän tulis olla samanlaisia kuin Hän tässä aikakaudessa? Siis Kristuksen kaltainen ja loista niin kuin Hän loisti. Missä on Kristuksen loiste seurakunnassa tänä päivänä? Missä on Oikeet Herätykset joka muutti uskovat Kristuksen kaltainen vielä sata vuotta sitten? Mikä on syöneet oikea opetus ja pyrkimys muuttua Kristuksen kaltainen.

    • Kirjakääröt

      Hes.36:25. 1Piet.1:19. Hebr.12:24 Biblia (1776) Ja uuden Testamentin välimiehen Jesuksen tykö, priiskoitus veren tykö, joka parempia puhuu kuin Abelin (veri) 2Moos.24:8

    • voielämä

      Tämä Suomi24:n keskustelufoorumi on todellakin legendaarinen... Ja ikävä kyllä huonossa merkityksessä.

      On suorastaan tragikoomista, kun foliohattuiset yksilöt alkavat spekuloida ulkoisilla ja muodollisilla elementeillä esimerkiksi tuossa videossa ja sivuuttavat näin itse videon sisällön.

      Ei voi muuta todeta kuin sen, että monelle toimisi iltapalaksi Mel Gibsonin - Salaliittoteoria -elokuva. Jos se hieman auttaisi realiteettien hahmottamisessa.

      • tarkkuutta

        Sinun arviosi on vähintäänkin yhtä värittynyt. Videoviesti ei ole koskaan ilman kuvallista ilmaisua. Video on suunniteltu huolellisesti ja käsikirjoitettu tunteisiin vetoavaksi. Sitä videota voi verrata amerikkalaisiin vaalimainoksiin. Mainostoimiston tekeleeltä näyttää.

        Mitä tulee Suonnon puheeseen, niin sekään ei vakuuta. Viestinnän ammattilaiset ovat videota sorvanneet.

        Suonto syyttelee arvostelijoitaan kateellisiksi ja katkeriksi. Hänen mukaan kaikki on muka paholaisen hyökkäystä, koska hän on tehnyt niin hyvää hedelmää. Suonto ei ole tehnyt hyvää hedelmää, vaan on ujuttanut omat harhaoppinsa konservatiivisen lahkonsa opetukseen.

        Koko soppa sai alkunsa operatiivisen johtajan Leena Metsämäen näyttävästä eroamisesta seurakunnan palveluksesta. Suonto ei ole joutunut tällaisen protestin kohteeksi, jos hän olisi noudattanut Jumalan käskyä, ettei seurakunta saa päästää naista opettamaan eikä varsinkaan sektorijohtajan tehtävään. Joten Suonto on ihan itse soppansa keittänyt. Nyt hän tekopyhällä tavalla selittelee asiaa.


    • OneWayKuinUskonSana

      Jokohan nyt ylpeät onewayläiset uskovat varoituksia? Torontolaisia ei kuulemma OneWayssä ollut.

    • En.anna.rahaa

      Ymmärtäkää, ettei Jumala johdata noita uusia perustettuja lahkoja. Siellä otetaan vastaan helluntailaisia ja luterilaisia, jotka jo ennestään ovat uskossa. Niitä haalitaan ja kalatsellaan muista yhteyksistä vain maksamaan kuluja.

    • DoctorT

      Suontohon ei videolla syytellyt ketään kateelliseksi eikä katkeraksi, VAAN, ETTÄ TEOLOGISET näkemykset menivät ristiin, ei Golgatan Ristiin!
      Metsämäet ja Boa olisivat halunneet yltiökarismaattista pöhinää ja heidän tukijansa sitä samaa.
      Suonto lienee ensimmäinen hengellinen johtaja, joka ROHKENI pistää vastaan näille HAJOTTAJAHENGEN itseensä imeneille!
      Jos helluntaissa ja vapaakirkossa olisi löytynyt vastaavaa miehuullisuutta, niin useammat srkt olisivat säästyneet repiviltä ja itsekkäiltä, SANASTA poikenneiden hajoitustoimilta!
      SUONTO puhuu täyttä asiaa ja nöyrästi ja on TÄYSIN oikeassa kannassaan!
      TYÖ on Herran ja Hän vie koetuksiin ja usein nämä koettelijat nousevat juuri srkn keskeltä kuten OWMssakin! Harvoin he ulkopuolelta tulevat.
      Jumala tulee siunaamaan sen työn, joka seisoo Sanassa ja puolustaa Totuutta saastuttajien edessä! Tämä on ihan salettihomma!
      Toiselta näyttäisi hengellinen kenttä, jos Suonnon kaltaisia olisi ollut useampia. Ei olisi Koivisto, Tiainen, Järvinen, Polvijärvi, Vesavaara, Tuppurainen, Kallionpää, Närhit, Selkomaa ymt ja ulkomaisista puhumattakaan, ihmisiä pettämässä ja rahaa hamuamassa!
      Suonnon työ ja OWM ovat tehneet paljon ja tulevat vielä tekemään.
      Boa sammuu, Metsämäki väsyy ja väistyy, niin on käynyt niin monelle totuudesta eksyneelle!

      • Asia on juuri näin.


      • Mainosmiehiä
        Syke kirjoitti:

        Asia on juuri näin.

        Samaa mieltä!


      • dfgdfg

        Sinulta tohtori menee nyt puurot ja vellit sekaisin. Kyllä Suonto syytteli paholaista hyökkäyksestä ja myös kateellisuudesta sekä katkeruudesta. On totta, että Suonto on oikeassa äärikarismaattisuuden vastustamisessa, mutta Suonto on myös itse sallinut naispappeuden ja naisjohtajuuden seurakuntaansa yms. Mitä tulee Suonnon "hyvään työhön" (?), niin ei ole hyvää hedelmää tehnyt. Sen huomaa monista niistä omista harhaopeista, mitä OWM:ssa on mm. kasteeseen liittyen. Kaste on pelastuskysymys, joten eksytys sillä saralla voi viedä koko seurakunnan helvettiin, jos Suonnon opetus harhauttaa seurakuntalaiset pysymään luterilaisessa lapsikasteessa.


      • DoctorT
        dfgdfg kirjoitti:

        Sinulta tohtori menee nyt puurot ja vellit sekaisin. Kyllä Suonto syytteli paholaista hyökkäyksestä ja myös kateellisuudesta sekä katkeruudesta. On totta, että Suonto on oikeassa äärikarismaattisuuden vastustamisessa, mutta Suonto on myös itse sallinut naispappeuden ja naisjohtajuuden seurakuntaansa yms. Mitä tulee Suonnon "hyvään työhön" (?), niin ei ole hyvää hedelmää tehnyt. Sen huomaa monista niistä omista harhaopeista, mitä OWM:ssa on mm. kasteeseen liittyen. Kaste on pelastuskysymys, joten eksytys sillä saralla voi viedä koko seurakunnan helvettiin, jos Suonnon opetus harhauttaa seurakuntalaiset pysymään luterilaisessa lapsikasteessa.

        Perkelehän harhaoppien isä onkin ja antautuminen ystävyyteen sen kanssa, on uhka srklle ja koko Jumalan työlle.
        Naisilla on paikkansa työssä, mutta ei johdossa!
        Kasteeseen fixoituminen, olet siis luterilainen, siellähän se on kaiken pimeyden pohja!
        Kaste on uskovan, uudestisyntyneen askel eteenpäin, enkä usko OWM:n siinä olevan harhassa. Ilmeisesti päätös jätetään, niinkuin pitääkin, ihmiselle itselleen!

        Sinulla on kyllä tukki silmässä tai kummassakin ja hiukan ymmärryksen puolella puutteita! Sinusta huokuu katkeruus ja kateus! Et ole ilmeisesti päässyt haluamaasi asemaan ja se on ihan oikein ollut se.


      • dgfww
        DoctorT kirjoitti:

        Perkelehän harhaoppien isä onkin ja antautuminen ystävyyteen sen kanssa, on uhka srklle ja koko Jumalan työlle.
        Naisilla on paikkansa työssä, mutta ei johdossa!
        Kasteeseen fixoituminen, olet siis luterilainen, siellähän se on kaiken pimeyden pohja!
        Kaste on uskovan, uudestisyntyneen askel eteenpäin, enkä usko OWM:n siinä olevan harhassa. Ilmeisesti päätös jätetään, niinkuin pitääkin, ihmiselle itselleen!

        Sinulla on kyllä tukki silmässä tai kummassakin ja hiukan ymmärryksen puolella puutteita! Sinusta huokuu katkeruus ja kateus! Et ole ilmeisesti päässyt haluamaasi asemaan ja se on ihan oikein ollut se.

        >>Kasteeseen fixoituminen, olet siis luterilainen, siellähän se on kaiken pimeyden pohja!
        Kaste on uskovan, uudestisyntyneen askel eteenpäin, enkä usko OWM:n siinä olevan harhassa.<<

        Sinulla itselläsi on todellakin puurot ja vellit sekaisin. Teet taas väärän johtopäätöksen. En ole luterilainen, enkä todellakaan kannata luterilaista lapsikastetta.

        Tapani Suonnolla on väärä kasteoppi, mistä on ollut Suomi24:lla paljonkin keskustelua: https://keskustelu.suomi24.fi/t/14206960/tapani-suonto-quotmies-pimeydestaquot

        >>Sinulla on kyllä tukki silmässä tai kummassakin ja hiukan ymmärryksen puolella puutteita! Sinusta huokuu katkeruus ja kateus!<<

        Nyt itse menet syyttelyn ja kiivailun puolelle, etkä pysy asiassa. Raamattu kehottaa koettelemaan kaikki saarnaajat. Suonto on havaittu harhaoppiseksi ja sen takia hänestä saa varoittaa. Tässä keskustelussa on tullut esille lukuisia harhaoppeja, mitä OWM levittää. Naispappeus on yksi OWM:n työn huonoista hedelmistä.

        Sinä olet käsitykseni mukaan itse Niilo Yli-Vainion kannattaja, joten turhaan täällä hurskastelet.


      • kirjoitusten.mukaan
        DoctorT kirjoitti:

        Perkelehän harhaoppien isä onkin ja antautuminen ystävyyteen sen kanssa, on uhka srklle ja koko Jumalan työlle.
        Naisilla on paikkansa työssä, mutta ei johdossa!
        Kasteeseen fixoituminen, olet siis luterilainen, siellähän se on kaiken pimeyden pohja!
        Kaste on uskovan, uudestisyntyneen askel eteenpäin, enkä usko OWM:n siinä olevan harhassa. Ilmeisesti päätös jätetään, niinkuin pitääkin, ihmiselle itselleen!

        Sinulla on kyllä tukki silmässä tai kummassakin ja hiukan ymmärryksen puolella puutteita! Sinusta huokuu katkeruus ja kateus! Et ole ilmeisesti päässyt haluamaasi asemaan ja se on ihan oikein ollut se.

        Jos ollaan ihan tarkkoja, niin naispappeus ja naisjohtajuus seurakunnassa ovat kadotukseen vievää syntiä. Paavali sanoi, ettei Jumala tunnusta niitä, jotka eivät tunnusta käskyä, ettei nainen voi olla seurakunnan johtaja tai opettaja. Tätä käskyä Tapani Suonto rikkoo ja on siten tehnyt tehnyt huonoa hedelmää, koska hän on tuonut seurakuntaansa kadotustuomion alaista syntiä. Tie taivaaseen on kapea ja todella moni saarnaaja joutuu helvettiin laittomuuden tekijänä, joita Jeesus omien sanojensa mukaan pelasta.

        1 Kor 14:33 sillä Jumala ei ole epäjärjestyksen vaan rauhan Jumala. Niin kuin on laita kaikissa pyhien seurakunnissa,
        34 naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo. [1. Moos. 3:16; Ef. 5:22; Kol. 3:18; Tit. 2:5; 1. Piet. 3:1]
        35 Jos he tahtovat tietoa jostakin, heidän on kysyttävä sitä kotona omalta mieheltään, sillä naisen on sopimatonta puhua seurakunnan kokouksessa. [1. Tim. 2:11,12]
        36 Teidänkö luotanne Jumalan sana on lähtenyt liikkeelle? Tai onko se tullut pelkästään teidän luoksenne?
        37 Jos joku uskoo olevansa profeetta tai saaneensa muita Hengen lahjoja, hänen tulee tietää että tämä, mitä kirjoitan, on Herran käsky. [2. Kor. 10:7]
        38 Jos joku ei tätä tunnusta, Jumala ei tunnusta häntä.

        Luuk 13:23 Joku kysyi häneltä: "Herra, onko niin, että vain harvat pelastuvat?" Jeesus vastasi:
        24 "Kilvoitelkaa päästäksenne sisään ahtaasta ovesta. Minä sanon teille: monet yrittävät mennä sisään mutta eivät siihen kykene. [1. Tim. 6:12; 2. Tim. 4:7 | Matt. 7:13]
        25 "Tulee hetki, jolloin talon isäntä nousee ja sulkee oven. Kun te sitten seisotte ulkona, kolkutatte ovelle ja huudatte: 'Herra, avaa meille!', hän vastaa: 'Keitä te olette? En tunne teitä.' [Matt. 7:22,23, Matt. 25:11,12]
        26 Silloin te alatte selittää: 'Mehän söimme ja joimme sinun kanssasi, ja sinä opetit meidän kaduillamme.'
        27 Mutta hän sanoo: 'Keitä te olette? En tunne teitä. Menkää pois minun luotani, kaikki te vääryydentekijät.' [Ps. 6:9; Matt. 25:41]
        28 "Siellä te itkette hammasta purren, kun näette Abrahamin ja Iisakin ja Jaakobin ja kaikki profeetat Jumalan valtakunnassa mutta huomaatte, että teidät itsenne on suljettu ulos.

        Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.


      • DoctorT
        dgfww kirjoitti:

        >>Kasteeseen fixoituminen, olet siis luterilainen, siellähän se on kaiken pimeyden pohja!
        Kaste on uskovan, uudestisyntyneen askel eteenpäin, enkä usko OWM:n siinä olevan harhassa.<<

        Sinulla itselläsi on todellakin puurot ja vellit sekaisin. Teet taas väärän johtopäätöksen. En ole luterilainen, enkä todellakaan kannata luterilaista lapsikastetta.

        Tapani Suonnolla on väärä kasteoppi, mistä on ollut Suomi24:lla paljonkin keskustelua: https://keskustelu.suomi24.fi/t/14206960/tapani-suonto-quotmies-pimeydestaquot

        >>Sinulla on kyllä tukki silmässä tai kummassakin ja hiukan ymmärryksen puolella puutteita! Sinusta huokuu katkeruus ja kateus!<<

        Nyt itse menet syyttelyn ja kiivailun puolelle, etkä pysy asiassa. Raamattu kehottaa koettelemaan kaikki saarnaajat. Suonto on havaittu harhaoppiseksi ja sen takia hänestä saa varoittaa. Tässä keskustelussa on tullut esille lukuisia harhaoppeja, mitä OWM levittää. Naispappeus on yksi OWM:n työn huonoista hedelmistä.

        Sinä olet käsitykseni mukaan itse Niilo Yli-Vainion kannattaja, joten turhaan täällä hurskastelet.

        Montako harhaopettajaa olet löytänyt?

        Suonto ja Niilo Y-v, eivät kumpikaan täytä harhaopettajan tunnusmerkistöä! Niilon toiminnan aikana tuli tuhansittain ihmisiä OIKEASTI USKOON! Srkt kasvoivat laidasta laitaan.

        Ja sellaisessa prosessissa on OWMkin ollut, tarjoamassa kotia kodittomille ja petetyille uskoville. Arvostan sitä, vaikka ei ainakaan toistaiseksi ole minua varten.


      • mot_
        DoctorT kirjoitti:

        Montako harhaopettajaa olet löytänyt?

        Suonto ja Niilo Y-v, eivät kumpikaan täytä harhaopettajan tunnusmerkistöä! Niilon toiminnan aikana tuli tuhansittain ihmisiä OIKEASTI USKOON! Srkt kasvoivat laidasta laitaan.

        Ja sellaisessa prosessissa on OWMkin ollut, tarjoamassa kotia kodittomille ja petetyille uskoville. Arvostan sitä, vaikka ei ainakaan toistaiseksi ole minua varten.

        >>Niilo Y-v, eivät kumpikaan täytä harhaopettajan tunnusmerkistöä! Niilon toiminnan aikana tuli tuhansittain ihmisiä OIKEASTI USKOON! <<

        Niilo Yli-Vainoion aikana ei tullut ihmisiä vanhurskaaseen uskoon vaan helluntailaiseksi, joka on maailmaan lähetetty raju eksytys, mikä opettaa seurakunnalle laittomuutta korvasyyhyyn yms: https://keskustelu.suomi24.fi/t/15058212/helluntailaisuus-on-maailmaan-lahetetty-eksytys

        Niilo Yli-Vainio kaatoi ihmisiä ja julisti sen jälkeen ihmisten synnit anteeksi annetuiksi. Jos ihminen ei kaatunut, niin piti mennä sivuhuoneeseen rukoilemaan lisää. Raamattu opettaa, että synnit saa anteeksi uskovien upotuskasteessa veteen. Henkikasteella ei voi korvata Jeesuksen kastekäskyä vedessä syntien anteeksisaamiseksi. Kun Corneliuksen perhe oli saanut Pyhä Hengen, Pietari käski heitä menemään upotuskasteelle, koska ilman upotuskastetta, ei ole syntien anteeksiantamusta.

        Ap.t 10:47 "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?" 48 Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen.

        Ap.t 2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

        Mark 16:15 Hän sanoi heille: "Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille. 16 Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

        Kielillä puhumisen ja kaatuilun puute eivät ole sen merkkejä, etteikö ihmisen olisi saanut Pyhää Henkeä.

        1 Kor 12:28 Jumala on seurakunnassaan asettanut ensinnäkin jotkut apostoleiksi, toiseksi jotkut profeetoiksi ja vielä jotkut opettajiksi. Muutamilla on voima tehdä ihmeitä, toisilla parantamisen lahja, toisilla kyky auttaa muita, toimia johtajana tai puhua kielillä.
        29 Eivät kai kaikki ole apostoleja? Tai profeettoja? Tai opettajia? Tai ihmeiden tekijöitä?
        30 Eihän kaikilla ole parantamisen lahjaa? Eiväthän kaikki puhu kielillä tai tulkitse tällaista puhetta? 31 Mutta tavoitelkaa kaikkein arvokkaimpia armolahjoja! Nyt minä osoitan teille tien, joka on verrattomasti muita parempi.

        Mikä oli Yli-Vainion hedelmä, kun hän kaatoi ihmisiä? Siitä on tehty laaja kyselytutkimus yhteystyössä Yli-Vainion kanssa.

        "Matti Miettinen julkaisi vuonna 1980 Kirkon tutkimuskeskuksen julkaisusarjassa väitöskirjan "Uskonnolliset ihmeparantumiset lääketieteellis-psykologisesta näkökulmasta". Yhteistyössä Yli-Vainion kanssa jaettiin vuonna 1980 kyselylomakkeita 2000 kpl, joista 744 palautettiin. Seurannassa karsiutui määrä 611 henkilöön, jotka ilmoittivat 1403 sairautta, oiretta ja vaivaa, joiden kohdalla myönteisiä kokemuksia kertyi 829, pettymyksiä 574. Tutkijan oman arvion mukaan ainoakaan elimellinen sairaus ei parantunut, ja mielenterveyden häiriöissä oli joitakin yksittäisiä enemmän tai vähemmän ohimeneviä myönteisiä vaikutuksia, joista valtaosan kohdalla on aiheellista nähdä ne pelkästään tunnelmointiefekteinä. Kokonaisuutena ei tullut esiin mitään tavanomaisesta ennusteesta poikkeavaa."

        Lopulta Yli-Vainio sai aikaan suurin piirtein saman kokoisen joukon seuraamaan häntä, mitä on saanut aikaan myöhemmin Nokia Missio ja Missiomaailma, eli noin 6000 ihmistä. Mitään valtavan suurta herätystä ei tullut, mikä oli suuri pettymys myös Yli-Vainiolle.

        Helluntailaisuus ei ole pystynyt opettamaan seurakuntalaisia tekemään Jeesuksen ja Paavalin opettamalla tavalla parannusta, vaan se korostaa hurmahenkisiä kokemuksia, jotka eivät ole tae pelastuksesta, jos ei ole tehnyt parannusta laittomuudesta, mitä lähes aina ei ole tehty.

        Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

        Luuk 13:23 Joku kysyi häneltä: "Herra, onko niin, että vain harvat pelastuvat?" Jeesus vastasi:
        24 "Kilvoitelkaa päästäksenne sisään ahtaasta ovesta. Minä sanon teille: monet yrittävät mennä sisään mutta eivät siihen kykene. [1. Tim. 6:12; 2. Tim. 4:7 | Matt. 7:13]
        25 "Tulee hetki, jolloin talon isäntä nousee ja sulkee oven. Kun te sitten seisotte ulkona, kolkutatte ovelle ja huudatte: 'Herra, avaa meille!', hän vastaa: 'Keitä te olette? En tunne teitä.' [Matt. 7:22,23, Matt. 25:11,12]
        26 Silloin te alatte selittää: 'Mehän söimme ja joimme sinun kanssasi, ja sinä opetit meidän kaduillamme.'
        27 Mutta hän sanoo: 'Keitä te olette? En tunne teitä. Menkää pois minun luotani, kaikki te vääryydentekijät.' [Ps. 6:9; Matt. 25:41]
        28 "Siellä te itkette hammasta purren, kun näette Abrahamin ja Iisakin ja Jaakobin ja kaikki profeetat Jumalan valtakunnassa mutta huomaatte, että teidät itsenne on suljettu ulos.


    • Samaatietä

      Minusta Suonto puhui kuin olisi halunnut rohkaista ja lohduttaa. Hän puhui myös kuin ihminen eli harmitus paistoi läpi.

      Minulle tuli tunne, että hän oli loukkaantunutkin, varmaan oli lukenut sosiaalisessa mediassa itseään kohdistuvia mitä kummallisempia väitteitä.

      Mutta ehlä paimenena hän halusi ottaa kantaa tapahtumiin netin kautta, jotta mahdollisesti tavoittaa sosiaalisen median käyttäjät ja ne, joita ei tarvoita one way seurakunnassa.

      En näe Suonnon puheessa mitään epäinhimillistä, enkä myöskään Jumalansanan vääristelyä.

      En tiedä millaiseksi tämä One Way muodostuu, enkä Suonnon tulevaisuuttakaan näe. Nämä ovat tämän hetkiset ajatukseni.

    • mummoerämaasta

      Tapani puhuu kyllä siitä tärkeimmästä asiasta ja hädästä seurakuntien keskellä.Pyhä Henki kirkastaa aina Jeesusta ja Hänen sovitustyötään Valitettavasti seurakunnissa mennään nyt niin kovalla vauhdilla ja sen tärisevän,vapisevanja soukkaavan hengen tahdittamina. Ei ole enää Jeesus vaan henki ja hänen vaikutuksensa seurakuntalaisten keskuudessa.Seurauksena siitä mitä kauheimpia asioita ihmisten elämässä.Pahimmillaan väärä henki vaikuttaa sen,ettei ihminen kykene myöhemminkään enää palaamaan Jeesuksen sovitustyön turviin.Videoita näistä varoittajista riittää ,muitakin kuin yksin Suonto. Nämä väärän hengen viemät ihmiset kertovat,ettei siihen ristin juurelle saa jäädä,vaan on mentävä eteenpäin,ristin taakse.Niinpä...joutuuko Jeesus sanomaan kerran,etten ole teitä koskaan tuntenut....Kuuntelin vuosia sitten Radio Deistä,jossa Brasilialainen pappi kertoo,että Brasiliassa syntyy seurakuntia kuin sieniä sateella,mutta JEESUSTA ei tunneta!!Ohjelmassa hän halusi kertoa,että syvempää opetusta Jeesuksen tuntemisesta tarvitaan valtavasti...Jeesus ja Hänen sovitustyönsä on keskeisin asia koko kristinuskon kentässä. Niistä ihmeistä ja merkeistä ei ollut apua enää niille ihmisille,jotka joutuivat eroon Iankaikkisesta Jumalasta. Mutta vielä on pelastuksen päivä,meillä on mahdollisuus parannukseen,siihen tarpeeseen,että tarvitsemme Syntiemme sovittajaa, kipeästi päivittäin!!

    • BaptistiKirkossa

      Suonto puhuu asiaa.
      Suosittelen.

      Riverit ja Rodneyt ja Herzogit ja Tunturipurot yms. sekavan jätän väliin.

      Ei mulla muuta.

    • HyväKOODEEhyvä

      Niilo on jo haudassa ja en henkilökohtaisesti usko että ne Niilon kaatumistemput olivat Pyhän Hengen aikaansaannosta. Hellarit yleensä vetää herneet nenään kun kaatajapappeja alkaa kritisoimaan. Käsittääkseni herätystä oli myös Pentti Tynjälän kokouksissa mutta hän ei kaatanut ketään. Hurmostelu on vaan niin väsynyttä toimintaa.

    • En tunne tätä suontoa yhtään ,mutta tuo video oli ihan asiaa kun katsoin.Nyt on todella härskiksi homma mennyt herjausten yms suhteen kun sylkykuppeja etsitään omaan surkeaan tilaan.
      Jumalan työntekijöitä pilkataan ja herjataan urakalla ja nimeomaan nimellä.On moni ottanut suuren vallan itselleen .

    • Taviskristitty

      Suonnon asiaton arvostelu ei ole Jumalasta.

    • Voitto_Jeesuksessa

      Amen mummolle erämaasta!! Sekä Mr Hyvikselle!

      Täällä otetaan valta aina uudestaan ja uudestaan mustamaalaamalla toisten elämäntyötä. Ja moni ihminen heittää kiveä kun ei itse tiedä mitä on olla niin suuressa vastuussa kuin paimenuus seurakunnassa. Tapani ei syytä videolla varsinaisesti ketään, vaan kertoo itsekin olevansa virheellinen, myöntää sen. Mutta isommassa mittakaavassa puhuu tapahtumista.

      MM:lle sanoisin, että on aika jännää kommentointisi aina sivusta asioihin, joita oikeasti sisältäpäin et tiedä. Tapanin puhe Kaksi ojaa, oli seurausta jo aiemmista asioista, eikä mikään lähtökohta tapahtumille. Tapani reagoi tilanteeseen, jossa jotkut alkoivat heitellä liiaksikin tikareita harhaopin nimissä joihinkin suuntiin/julistajiin, eikä se ole tavoitteena, vaikka one wayllä ihmisiä opetetaankin erottamaan ja arvioimaan opetuksia ja oppia. Silti jokainen on aikuisena itse vastuussa siitä ketä kuuntelee ja missä käy. Eihän ihmisiä voi sitoa, kuten väärässä manipuloinnissa ja syyllistämiskulttuurissa tehdään.

      Tapania syytetään myös kasteopin virheellisyydestä tietämättä kuinka one wayllä opetetaan. Kasteoppi on nimenomaan baptistinen, eli opetetaan aikuiskasteesta, sekä ilman muuta ihminen kastetaan jos hän uskoo Jeesukseen eikä ole kastetta saanut. Mutta srk:aan liittymisen yhteydessä ei vaadita ottamaan toista kastetta aikuiskasteena, vaan se on omantunnon kysymys niille, jotka on jo kastettu. Eli virheellistä tietoa siitä täällä! One wayllä ei vain lähdetä siihen taistoon ja riitelyyn kuin jossain, missä srk ei päässyt kasteen takia yhteisymmärrykseen, kastetaanko eteen vai taakse! Kun Jeesuksesta julistaminen se pääasia.

      Ja nais-mies-kysymyksessäkin, one wayllä miehillä hengellinen päävastuu eli vanhimmistossa miehet, mutta muutoin paljon myös naisia työssä monin tavoin ja naisia arvostetaan kuten miehiäkin, vaikka päävastuuseen eikä sinällään paimenuuteen ole naispaikkoja. Tässäkin virheellisiä tietoja täällä.

      Ja video on tehty hyvin (miksi pitäisi huonosti?), sillä one wayllä on oma mediatiiminsä, joista yksi ammattilainen ja palkattu ainakin osittain. Muut vapaaehtoisia, kuten suurin osa one wayllä palvelevista.. Videon kuvatausta on ihan loogista asiayhteyteen liittyvää sekä sitä havainnollistavaa.

      Tuosta kärsimyksestä mitä joku kirjoitti elämässään: paljon on monellakin uskovalla erilaisia elämän kipuja ja katkeriakin asioita elämässään. Kaikista niistäkin voi Herra eheämmäksi hoitaa. Juuri siksi Tapanikin puhuu harhaopeista, jotka eivät auta kärsivää ihmistä, mm. menestysteologiassa, jossa pitäisi itse omalla lihallaan uskokin suorittaa ja elämässä ulkonaisesti menestyä ym. Silti Tapanin paikka voi olla erilainen kuin sinun. Eikä raamattu sano, että meillä jokaisella olisi sama tulotaso. Tehtävistä sanotaan, ettei sananjulistusta saa jättää diakonian takia - vaan molemmilla on oltava srk:ssa paikkansa. Diakoniaa vain en ole nähnyt noiden menestysteolologisten paikkojen tekevän - sillä niidenkin, joilla ei oikeastaan ole, täytyy antaa jopa veloistaan, muttei heitä auteta! Se ei ole apostolien tekojen mukaista. Mutta kun seurakunnassa on paljon monenlaista kärsimystäkin kokeneita ihmisiä, voivat he osoittaa paremmin empatiaa sitä kohtaan, jolla on kipua elämässään. Juuri tänään oli one wayllä naistenillassa puhuja, joka kertoi hyväksikäyttötaustastaan sekä pitkästä eheytymisestään siitä; oli myös ollut syöpää - ja Herra nimenomaan oli puhutellut myös vaikeuksien kautta. Kun suostumme kärsimystenkin keskellä Hänen käsiinsä, ja tahtoonsa, sekä kysymme - mitä tahdot minulle mahdollisesti tämänkin kautta puhua - voi Herra taivuttaa meitä siihen suuntaan, jossa Hän saa tilaa ja muotoa meissä - ja tekee meistä toisten rinnalla kulkijoita, kun olemme itsekin käyneet nöyryyden ja nöyryytyksenkin tietä. Sehän oli Jeesuksenkin tie. Silti saamme myös kirkkautta kokea - Jeesuksessa!;)

      Hänessä on toivomme, voimamme ja päämäärämme!! Voittopalkintokin on Jeesuksessa! Kun Hänessä pysymme - kaikkien koetusten ja kärsimysten keskelläkin! Hän saattaa meidät läpi ahdistusten viimein voittoon!! Ei oma liha..

      • älä.ole.sinisilmäinen

        >>Tapania syytetään myös kasteopin virheellisyydestä tietämättä kuinka one wayllä opetetaan. Kasteoppi on nimenomaan baptistinen, eli opetetaan aikuiskasteesta, sekä ilman muuta ihminen kastetaan jos hän uskoo Jeesukseen eikä ole kastetta saanut. <<

        Höpö höpö. Sinä et ole perehtynyt ollenkaan Suonnosta esitettyyn laadukkaaseen kritiikkiin. Suonto hyväksyy niin lapsikasteen kuin baptistisen kasteen ja vielä väittää, ettei kaste ole pelastuskysymys ja pelottelee mielenterveysongelmilla, jos ottaa uskovien upotuskasteen. Tämä kaikki on kieroa eksytystä ja harhaoppia.

        Suonnosta on esitetty paljon varteenotettavaa kritiikkiä myös muista asioista ja johtopäätös on, että Suonto on eksyttäjä. Suontoa ei vanhurskauta se, että hänellä on ollut jonkinlaista yleisön suosiota eikä se, että hän on eräistä äärikarismaattisista ilmiöistä varoittanut ihan oikein. Mutta sitten on paljon sellaista toimintaa Suonnolla itsellään, joka on eksyttämistä. Tässäkin keskustelussa on otettu esille eräitä sellaisia tapauksia.


    • Tukea

      Purjeveneeseen ja merelle pastori. Unohtaa kaikki oman opin hömpötykset ja alkaa elämään normaalia elämää. Vapaus elämään oppi siteistä. Meri rauhoittaa. Kerro hänelle tämä viesti lohdutuksseksi.

    • Laadukastako__

      Täällä onkin kovin laadukasta kritiikkiä..

      Kovin tarkoitushakuista kyllä, mutta laadukkaaksi en kutsuisi. Riitelyksi ja hajottamisen hengeksi ehkä.. Johon raamatun tutkiskelunkaan ei kuitenkaan pitäisi johtaa - vaan hyvän hedelmän tekoon ja lähimmäisen rakkauteen käytännössä. Siitäkin huolimatta että oppikohdat voivat olla hieman erilaisia kirkkokunnasta riippuen.

    • Anonyymi

      Mitä enemmän lukee näitäkin horinoita ja kaikkien mahdollisten pastorien haukkumista ja syyttelemistä, niin tulee ihan fyysisesti paha olo. Miltäköhän ajattelette, että tämä uskovien touhu täällä suomi24:llakin näyttää ei-uskovien silmissä. Niiden, joille uskovien tulisi olla se 5. evankeliumi?

      Enemmän ja enemmän alkaa kaivata jotain keski-aikaa, jolloin joka ikinen mökin Miina ja hentun Liisa ei saanut olla rääpimässä suutansa joka iki palstalla ja kommenttiosiossa. Parempi olisi kun enemmistö uskovaisistakin kuuntelisi enemmän opetusta ja lukisi enemmän ja rukoilisi kammiossaan. Ja ennenkaikkea pysyisi poissa julistamasta ympäriinsä omia mielipiteitään ja näkemyksiään. Ihmiselle annettiin kaksi korvaa ja vain yksi suu ihan syystä. Julistaminen ja opettaminen pitäisi jättää niille harvoille ja valituille, joilla on viisautta ja malttia ja jotain järkevää sanottavaa.

      • Anonyymi

        lahkot on itse soppansa keittäneet, ja mikä Amerikasta on tullut, siinä sitä selvittämistä:)


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5088
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3337
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1472
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1010
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      908
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe