Olen ollut ikään kuin toisessa ulottuvaisuudessa viimeisten viikkojen aikana viimeistellen miniromaaniani Murha Tuhannen nuolen lahdella. joka on nyt vihdoinkin valmis ja lähetetty kustantajalle. Ei ne varmaan ala sitä kustantamaan, mutta voin tietenkin teetättää pienen painoksen tai e-kirjan itsekin; tarina on vain pakottanut itseään ulos ja vaikka se menisi rahallisesti miinuksen puolelle, niin sen kertominen on ollut minulle ikään kuin terapiaa.
Nyt onkin aika irrottautua hieman menneisyydestä ja alkaa valmistautumaan kevään riitteihin Taalainmaanjoen rannalla. Olen istuttanut tänään orvokkeja kukkaruukkuihin ja asetellut niitä rapulleni. Kirsikkatomaattini ovat itäneet minikasvihuoneessani ja työntävät jo sirkkalehtiä. Olen kylvänyt myös mansikkakoisoja ja viidakkokurkkua, sekä butternut squasheja muskottikurpitsaa.
Alan nyt suunnittelemaan keväistä äiti-ja tytär- miniristeilyä Maarianhaminaan; nukumme yön laivalla ja syömme meren antimia, otamme pari spa-hoitoa ja juomme muutaman lasi valkkaria.
Kevät on tulossa. Joutsenet huutelevat avovedessä saarien kupeella ja valvovat reviirejään. Vesilintujen äänet ovat alkavan kevään fanfaareja.
Kevään riitit ennen jäiden lähtöä
61
<50
Vastaukset
- e.lä.mä
Onnea vain sinulle. Kasvihuoneessani kamelia on sadoissa kukissa luultavasti (japocia) lehdet kiiltävän vihreitä, naapurit ovat saaneet kukkia säilyy sisällä viikko kaksi.
Olet saanut kirjaprojektisi valmiiksi, nyt olet siirtynyt kevään istutuksiin. Miniristeily sopii hyvin ajatusten tuulettamiseen.
Itse olen kuten olet voinut seuratakin harrastusten lankavyyhdissä. Keramiikkaa syntyy ja otinpa raku-kurssin, ettei savi pääse kuivumaan käsiini ;) Nukketalo valmistuu hiljalleen, mutta valmista siitä ei ihan hetkessä synny.
Olen ajatellut toteuttaa taloa rakentaessani erilaisia ajan henkeen kuuluvia ilmiöitä, Samalla ikään kuin kertaa itselleni kuinka voin kantaa korteni kekoon ilmaston suojelussa. Talossa käytetään luonnon valoa, sisustuksessa minimalisoin turhat vermeet. Ruoissa noudatetaan vihannes ja kasvislinjaa. Vaatteet ovat kierrätyksestä samoin suurin osa rakennus- ja sisustusmateriaaleista.
No, se siitä. Pilkillä istun kahdesta kolmeen tuntiin aurinkoisina päivinä, näin tuuletan aivojani ottamaan vastaan uusia ideoita ja heittämään syrjään jo käytetyt. Toivon jäitten vielä kestävän muutaman viikon, jotta saan kokea ahkioretkien elämysmatkoja aurinkoisella järven jäällä kaakaon ja kanelipullien kera.
Sen jälkeen voin keskittyä puutarhahommiin. Kun luin kylvöistäsi, mietin, että voisin laittaa kylvönurkan tuonne lapsille varattuun huoneeseen. Nyt kun eivät ole ihan heti tulossa yökylään.
Mielestäni olen tänä keväänä poikennut hiukan entisistä kevätriiteistäni. Ainakin mitä tulee laiturilla istumiseen. Istuminen on muuttunut aktiiviseksi liikkumiseksi, mitä nyt tuoli seuraa minua ahkiossani.- Paloma.se01
Kävin katsomassa savitöitäsi ja pidin etenkin kilpikonnastasi. Voisin kuvitella itsenikin savenpyörityskurssilla; olen joskus ollut työn puolesta ja vaikka tulokset olivat tökeröitä säilytin niitä kauan. Koloristina ihastuin poltettujen töittesi väriskaalaan.
- pirremiinapas
Lunta on vielä paljon, ja jäätäkin, tosin rannassa välkkyy jo, kai valumavesien liikuteltua vettä jään alla, tai rannassa on lähteitä.
Talomme joutuu perusteelliseen tarkastukseen, täytyy saada selville mistä huonontunut sisäilma johtuu, teetän sen eräällä asiansa osaavalla yrityksellä, lämmön mittauksia, ilmavirtauksia jne.
Maksaa, mutta pakko tehdä.
Lisäksi olen löytänyt kevään ihmeen :)Kevään ihme korvessakin. Tänään näin sen ihmeen kun katselin laskevan auringon jättämää taivaanrannan väriskaalaa siinä loisti kesän värit.
.- Paloma.se01
Kerro lisää!
- pirremiinapas
Paloma.se01 kirjoitti:
Kerro lisää!
Semmoisen mukavan pojan moskulan :))
- Paloma.se01
pirremiinapas kirjoitti:
Semmoisen mukavan pojan moskulan :))
Ahhhh no onneksi olkoon!
Lapsenlapset ovat elämän meille antama palkkio siitä että annoimme murrosikäisten lastemme elää ja kasvaa aikuisiksi. - pirmiinapass
Paloma.se01 kirjoitti:
Ahhhh no onneksi olkoon!
Lapsenlapset ovat elämän meille antama palkkio siitä että annoimme murrosikäisten lastemme elää ja kasvaa aikuisiksi.Poika on pian 70 vuotias 😘
Paloma.se01 kirjoitti:
Ahhhh no onneksi olkoon!
Lapsenlapset ovat elämän meille antama palkkio siitä että annoimme murrosikäisten lastemme elää ja kasvaa aikuisiksi.No voi hirvitys!
En uskalla edes ajatella, mikä olisi ollut toinen vaihtoehto kuin antaa murrosikäisten lasteni elää ja kasvaa aikuisiksi.- Paloma.se01
pirmiinapass kirjoitti:
Poika on pian 70 vuotias 😘
Hahahaha no ihan sopivan ikäinen. Todella kivaa! Minä nimittelen niitä sen ikäsiä miehiä ja vähän nuorempiakin "ukkeleiksi" tai "Äijiksi" Paitsi Legoa, se on mun Muru.
- Paloma.se01
Tellukka kirjoitti:
No voi hirvitys!
En uskalla edes ajatella, mikä olisi ollut toinen vaihtoehto kuin antaa murrosikäisten lasteni elää ja kasvaa aikuisiksi.Ronskia jenkkihuumoria. Et kai sinä luule että meistä kukaan ihan tosissaan noin ajattelisi.
- pirremiinapas
Paloma.se01 kirjoitti:
Hahahaha no ihan sopivan ikäinen. Todella kivaa! Minä nimittelen niitä sen ikäsiä miehiä ja vähän nuorempiakin "ukkeleiksi" tai "Äijiksi" Paitsi Legoa, se on mun Muru.
Mitä räävit, tässä nyt olla itsekään mummelia kummempi, suunnilleen kun on samaa vuosikertaa on elämän historiassakin paljon yhtäläisyyksiä..mitä nuori älyäisi jos kysyisin että "muistatko"..:)
- pirremiinapas
pirremiinapas kirjoitti:
Mitä räävit, tässä nyt olla itsekään mummelia kummempi, suunnilleen kun on samaa vuosikertaa on elämän historiassakin paljon yhtäläisyyksiä..mitä nuori älyäisi jos kysyisin että "muistatko"..:)
Anteeksi paloma, katsoin väärin vastauksen..voi voi..
- Paloma.se01
Joen uoma vapautuu enemmän ja enemmän jäästä joka päivä nyt. Huomiseksi ja ylihuomiseksi on luvattu jo yli kymmentä plussaa. Kävimme ostamassa verijauhoja jota sirottelemme tulppaanipenkkeihin; kauriit ovat löytäneet puutarhani ja pihani vaikkakin tähän saakka vauriot ovat olleet vähäisiä.
Jäälle en enää menisi ja kylän kalastusta harrastavat ovet vetäneet rysänsä ja katiskansa ylös. Pilkkijöitä ei ole enää näkynyt pariin viikkoon. Emme kyllä käyneet kertaakaan.
Siniset ja valkoiset krookukset kukkivat ja valkoiset lumikellot myös.
Navakat tuulet kolistelevat kattopeltejä ja Lego kävi sahaamassa portin koivuista alimmat oksat, kun niistä tuli niin mahdottomasti roskaa ajotielle. Pelargonioihin olen vaihtanut mullan ja ensimmäiset kukkivat jo.
Kirjaprojekti on tavallaan valmis, mutta käännöstyötä olisi vielä ja olisi hyvä saada sekin tehtyä, kun on ollut kyselyä, että koska saamme englanninkielisen version Lempeistä tuulista. Mutta sillä ei ole nyt kiirettä. Nyt olen kerrannut ja selannut vanhoja muistoja niin paljon että olen ikään kuin aikasiirtymässä. Aika saada tämä vaihe elämästäni ohi ja keskittyä uusiin tarinoihin. - Ramoona_
Etelärannikolla seurataan lintujen kevätmuuttoa, Porkkalanniemi ja Kopparnäs ovat erinomaisia tähystyspaikkoja, niissä on myös nuotiopaikkoja kahvitteluun ja makkaran paistoon. Saamme kouluikäikäisämmekin viikonloppuisin mukaan , heille lisäksi kaakaota ja vaahtokarkkeja. 11-vuotias tyttärenpoika on taitava kuvaamaan dronella, vaarinsakin on siitä innostunut. Monta joutsenperhettä jäi talveksi, kun tekivät lämpimänä kesänä vielä uuden poikueen, eikä poikasista ollut vielä pitkälle matkalle lähtijöiksi. Ovat kyllä selvinneet siirtymällä sulaan veteen ja avomeri on siirtynyt kevään mittaan yhä lähemmäksi, kovat tuulet ovat hajottaneet jäälauttoja. Samalla voi tutkia jäätilannetta , milloin saa veneen vesille, satamalahti on vielä jäässä. Vene pestiin painepesurilla jo syksyllä, on vielä pressun alla , tuuletukset kunnossa ettei sisälle tule hometta, purjeet, patjat ja istuintyynyt otetaan syksyisin sisälle ja uusi pesu ennen laskua. Lasikuituvenettä ei tarvitse rapsutella eikä lakkailla , taputellaan kyllä rakasta paattia talviteloillaan.
Kylvökseni rajoittuvat nyt herneenversoihin ja vihantakrassiin, muutama valmis yrttiruukku rehottaa ikkunalla. Ostan valmiita taimia, kun on kevätmatkalta kotiuduttu, erilaisten tomaattien kukkivia taimia kasvihuoneeseen , pari kesäkurpitsaa ja ehkä joku paprika. Täällä on muutama leskenlehti nähty, viikonvaihteessa Kopparnäsissä kyy paistatteli kalliolla päivää. Aikaisimmat sipulikukat puskevat vasta lehtiään mullasta talon eteläseinustalla, pohjoisen puolella on tukevasti lunta. Viime yönä oli kunnolla pakkasta, perjantaiksi lupaillaan lämpöennätyksiä.
Tutkimme matkakirjoista ja netistä matkareitin nähtävyyksiä, päädyimme tuttuun reittiin Naantalista Ruotsin kautta Tanskaan ja Saksaan, paluu Travemündestä , lauttaliput on jo tilattu . Tämä on meille jo pitkä perinne lähteä kesää vastaan ja palata taas kotiin ennen omenapuiden kukintaa.
Onnittelut Palomalle kirjaprojektin edistymisestä, Sinulla on nyt erittäin luomisvoimainen kausi meneillään, kun uudet ideat jo päässäsi itävät. Tarinoita luo Korpikirjailijakin miniatyyrimaailmoillaan ja uniikeilla keramiikkahahmoillaan. Minulla on ensi kuussa kukkasidonnan päivän kurssi, luodaan pääsiäisasetelmia, luvassa on esimerkiksi puuvillapensaan kuivattuja oksia pumpulikotapalloineen kuin jättimäisiä pajunkissoja.
Ihania varhaiskevään tunnelmia !- Paloma.se01
Kiitos Ramoona ja niinhän se on että rauta on taottava silloin kun se on kuumaa.
Korppiksen miniatyyrit ovat todella upeita ja minun suosikkini hänen kokoelmassaan ovat raku-poltetut ja oksiidiväreillä maalatut keramiikkaeläimet ja muut hahmot.
Kukkasidonta kuulostaa taivaalliselta puuhailulta. Ei meillä täällä landella ja kylillä ole sellaisia huvituksia. Pitäisi kai etsiä lähikaupungeista jotain vastaavaa. Jos nyt sitoisin vaikka kranssin parvekkeelle pihapajusta ja pajunkissoista...voihan siihen tökkiä jotain muutakin keväistä.
- Hallaahon.äänestäjä45
Kun Paloma lähdet tytärristeilylle niin varmaan juoruilette,
mitä
kieltä käytätte?
Ruotsia?
Jos tulee oikein paha paikka niin silloinkinko ruotsia?
Risteily on hienoa ja minäkin lähden risteilylle mutta Pohjolan Kongon pääkaupunkiin Tsadiin ja sen Inflandia-taloon
torstai on toivoa täynnä sweet thursday toivottavasti
matkaevääksi Salosen ruisleipää, kuitupitoisuus vahvasti yli 10 ja Juustoportin kirnupiimää pulloon, en saanut sianmahaa Saumagen joten täytyy tällä kertaa turvautua saunapalviin,
menen tapaamaan rahaa eikun Nallea eikun siis olen tavattavissa Nordean yhtiökokouksessa, jossa sitten mässäiläänkin lisää mutta matkaeväs pitää aina olla
Perjantaina menee sitten maha kuralle kaikesta mässäilystä mutta ennen kaikkea jännityksestä, paljonko kurssi dippaa osingon irrottua- Paloma.se01
Puhumme tyttären kanssa yleensä aina englantia kun olemme kahden kesken. Ruotsia jos on muita (etenkin vanhempia ihmisiä tai suomalaisia) läsnä seurueessa. Espanjaa kun haluamme elvistellä, mitä tapahtuu hyvin harvoin. tai sitten puhumme salaisuuksia. Nojaa...muistan yhden Kuuba-aiheisen risteilyn kun tanssimme salsaa ja puhuimme espanjaa ja meillä oli mukavaa.
Pahoja paikkoja en muista (valikoiva muisti) - Hallaahon.äänestäjä45
entä lutuinen ja tyttäresi, ruotsiksiko?
Muuten salsasta tuli mieleen että eilen Charles kävi Kuubassa eli Englanti avaa suhteita
ja
Charles vaimoineen pantiin istumaan voimistelusaliin jossa
kuubalaiset näyttivät korkeatasoista taidetta ilman rekvisiittaa
https://www.dailymail.co.uk/video/news/video-1891086/Video-Prince-Charles-Camilla-enjoy-ballet-performance-Cuba.html - Paloma.se01
Hallaahon.äänestäjä45 kirjoitti:
entä lutuinen ja tyttäresi, ruotsiksiko?
Muuten salsasta tuli mieleen että eilen Charles kävi Kuubassa eli Englanti avaa suhteita
ja
Charles vaimoineen pantiin istumaan voimistelusaliin jossa
kuubalaiset näyttivät korkeatasoista taidetta ilman rekvisiittaa
https://www.dailymail.co.uk/video/news/video-1891086/Video-Prince-Charles-Camilla-enjoy-ballet-performance-Cuba.htmlLutunen Legolas ja Goldberry puhuvat ruotsia keskenään ja viihtyvät hyvin. Goldberryn mielestä en olisi voinut valita parempaa seuraajaa hänen rakkaalle isälleen.
(niille jotka ei ole seuranneet Tolkienin satumaailmaa, josta nimilainani: Goldberry on Tom Bombadilin vaimo, keijumainen luonnonvoima, Joen Rouvan tytär. Tom Bombadil on taas metsien ja purojen haltia ja häivähdys menneestä maailmasta)
- Heipssan
Tuleeko tummien kesä?
- Hallaahon.äänestäjä44
Paloma, aijaa tätä lähee nimi lego
en tunne yhtään Tolkien fantasioita
en ole lukenut
onko Tolkieen palaaminen protesti
teknologiaa vastaan?
Paloma palaa hippi-hobbitteihin?
https://www.google.com/search?q=gandalf for president&tbm=isch&source=hp&sa=X&ved=2ahUKEwjd8fiRiKLhAhU84KYKHXfyDF0QsAR6BAgIEAE&biw=1187&bih=573- Paloma.se01
Legolas on keijuprinssi, Tranduilin keijuvaltakunnan perillinen ja taitavin soturi, jousella ampuja ja akrobaatti. Filmeissä häntä esittää Orlando Bloom- niminen näyttelijä jonka tukka on yhtä vaalea, suora ja pitkä kun lutusellani, siitä nimi.
Minä luin ensimmäisen kerran ensimmäisen osan trilogiasta Taru sormusten herrasta, 1969, USA:ssa ja jouduin jättämään sen kesken kun se oli lainakirja ja kone oli lähdössä E_Amerikkaan. Sen jälkeen en ole koskaan ollut kokonaan vapaa Tolkienin vaikutuksesta. Meillä viitteet hänen taruhahmoihinsa ovat arkikieltä.
Teknologia ja tarusto täydentävät totisesti tietokantaani ja tunne-elämääni taipuisasti ja tehokkaasti.
Aha.
Täällä näkyy paloma aloittaneen oman kahvipirtin.- Paloma.se01
Ei kahvipirttiä, vaan blogityylisen keskusteluketjun kevään riiteistä, joka perustuu vuorovaikutteisuuteen. Kerrotaan omia juttuja ja kommentoidaan muidenkin tekemisiä. Ei pelkkää monologia. Tervetuloa mukaan!
Paloma.se01 kirjoitti:
Ei kahvipirttiä, vaan blogityylisen keskusteluketjun kevään riiteistä, joka perustuu vuorovaikutteisuuteen. Kerrotaan omia juttuja ja kommentoidaan muidenkin tekemisiä. Ei pelkkää monologia. Tervetuloa mukaan!
Sitähän se tuollaista blogityylistä on tuo toinenkin kahvipirtti. Just tätä saman tyylistä, jossa "kerrotaan omia juttuja ja kommentoidaan muidenkin tekemisiä".
- Paloma.se01
Tellukka kirjoitti:
Sitähän se tuollaista blogityylistä on tuo toinenkin kahvipirtti. Just tätä saman tyylistä, jossa "kerrotaan omia juttuja ja kommentoidaan muidenkin tekemisiä".
Älä yritä keksiä skismaa sinne missä sitä ei ole.
Tänne palstalle mahtuvat aivan hyvin Kahvipirtti ja minunkin blogejani tai aloituksia. Ne eivät ole koskaan verrattavissa tai samaistettavissa. Kaksi eri asiaa ja eri tyyli, eri aihepiirit, eri osaanottajat. (kahvipirtissä on oma ydinjenginsä joka tuskin koskaan kirjoittaa muualla)
He ovat hyvät. Sinä olet hyvä. Minä olen hyvä. - väärässä.sopassa.kauha
Tellukka kirjoitti:
Sinulla se tuo muiden nälviminen on ihan verissä. Kuinka selviät vaivasi kanssa lähiyhteusössä, onko kateus ja kauna ikuinen olomuotosi?
Kun muut keskustelevat, sinä tulet kauhoinesi sekoittamaan soppaa jota ei ole edes keitetty!
Laita nyt rauhassa kauha omaan pataasi ja juo kahvisi siinä pirtissä jossa se maistuu parhaiten. Onko se 70 palstalla tai ei, sama se, parempi pysyä sinunkin vakiopirtissäsi, niin minä ainakin teen. En sekoita sitä, mitä en ole ollut aikaansaamassakaan.
Pirtille kilpailija, mitä jos oliskin, onko se sinun asiasi, ainoa mistä olet keväällä kiinnostunut? väärässä.sopassa.kauha kirjoitti:
Sinulla se tuo muiden nälviminen on ihan verissä. Kuinka selviät vaivasi kanssa lähiyhteusössä, onko kateus ja kauna ikuinen olomuotosi?
Kun muut keskustelevat, sinä tulet kauhoinesi sekoittamaan soppaa jota ei ole edes keitetty!
Laita nyt rauhassa kauha omaan pataasi ja juo kahvisi siinä pirtissä jossa se maistuu parhaiten. Onko se 70 palstalla tai ei, sama se, parempi pysyä sinunkin vakiopirtissäsi, niin minä ainakin teen. En sekoita sitä, mitä en ole ollut aikaansaamassakaan.
Pirtille kilpailija, mitä jos oliskin, onko se sinun asiasi, ainoa mistä olet keväällä kiinnostunut?Et kai vain kokeile nälviä minua?
Että se on kevättä nyt... Hyvä kun tuli puheeksi..))
Kyllähän siihen tuntumaa saa kun katsoo ikkunasta ulos. Tämänkin palstan innoittamana päätin viedä puutarhatuolin tuonne takapihalle. D-vitamiini ei kai välttämättä tule hyödyksi vielä, enkä oikein siedä aurinkoa muutenkaan (melanoomaiho!), mutta valo sentään sopii..))
Minulla ei ole oikeastaan mitään kevätriittejä, vaikka niiden sanotaan olevan hyväksi ihmiselle, ryhdittävän vuoden kiertoa. Pyrin vieläkin olemaan "avoin elämälle", vastaamaan sen haasteeseen mikä se sitten milloinkin on. Tällä hetkellä ne ovat edelleen pienet lapsenlapseni. Eli nyt elän vahvasti isovanhemmuuden aikaa.
Jotakin muistelua tulee kyllä harrastettua siinä ohella. Olen tavannut pitkäaikaisempia ystäviäni, joita on onneksi vielä jäljellä. Ne, joita olen tavannut harvakseltaan, vievät enemmän aikaa, kun päivitettävää on paljon. Kun siinä sitten samalla joutuu peilaamaan omaa elämäänsä, tulee eräänkin kerran huokaisseeksi "Jumalani miten olen elänyt"..)) (vrt Edith Piaf - ei vähän mitään !)
Ei niin, että kokisin eläneeni mitenkään arvelluttavasti moraalisessa mielessä, mutta tavallisilla standardeilla mitaten minut on helppo leimata eräänlaiseksi ajopuuksi, niin paljon on ollut erilaisia kuvioita, joissa olen ollut mukana, niin paljon ihmisiä, jotka ovat jättäneet jäljen. vaikuttaneet elämääni, jopa muuttaneet sen suuntaa.
On hienoa, että on kutsumus, joka kantaa, jota voi ilmentää ja sitä kautta tuottaa iloa ja elämyksiä myös muille. Ainakin teillä kolmella. Paloma, korppis ja Ramoona se selvästi on. Te onnelliset..))
Silti en edelleenkään väheksy meitä takarivin tyynejä, jotka kokevat, ettei heillä ole mitään esiteltävää, ja joille elämä silti on rikas ja täysi. Luovuuskin voi
palaa myös hiljaisella liekillä ja ilmetä vaikka sellaisena nurinana, jota tuolla onnellisuus-ketjussa vähän paheksuttiin..)) Ongelmaherkkyys on eräs luovuuden osa-alue. Näin minulle on opetettu...Takarivin Tyyne, miksi sitä pitää korostaa?
Palstalla kirjoittaa myös toinenkin Tyyne. Korostaneeko itseään takarivistä kommentoimalla jatkuvasti viesteihini..... me muutkin olemme sitä ja tätä......me muutkin osaamme...mutta emme tee siitä numeroa. Kel onni on hän onnen kätkeköön.
Voi viikuna, sanon minä.
Itse saan iloa ja onnea tekemisistäni, en odota, että pystyn muille samanlaisia elämyksiä tarjoamaan kuin itselleni. Tietenkin läheiseni ovat onnellisia kun näkevät innostukseni ja hyvän oloni.
Hymy tarttuu, onni näkyy ulospäin.- Ramoona_
Enpä sanoisi luovuuteni mitenkään roihuavan , sellaista mieluisaa puuhastelua se on . Enemmänkin se on innostusta ja lisääntyneen ajan myötä paneutumista vaikkapa tähän ympäristöni viihtyisyyteen. Aika juhlallinen sana tuo kutsumus, en sellaisesta ole mielestäni antanut kuvaa tässä yhteydessä. Tieni on ollut melkoisen tasainen, pääsin opiskelemaan haluamalleni alalle ja sain tehdä uran työssä, jonka koin merkitykselliseksi, oli myös mahdollista olla lastenhoidon takia monta vuotta poissa ja palata taas. Oli myös mahdollista jäädä jo 60-vuotiaana eläkkeelle ja antaa aikaa pienille lastenlapsille. Elämä on ollut vakaata asumisenkin suhteen, varmaan jonkun mielestä tylsähköäkin. Sen voin allekirjoittaa, että olen aina läheisteni hyvinvoinnin eteen yrittänyt tehdä kulloisenkin parhaani, en kuitenkaan ole tarvinnut siinä omaa hyvinvointiani tai unelmiani uhrata.
Takariviläisyys sopii minulle , tiimityöskentely on ollut aina mieluista , vetovastuutakin olen ottanut vuorollani. Pitänee vähän hillitä näitä tekemisieni ja elämänkuvioitteni "esittelyä" täällä, ei ole tosiaan tarkoitus itsestäni mitään luovan tai tavallista aikaansaavamman ihmisen kuvaa antaa. Ei kai se mitään eturiviläisyyttä kuitenkaan ole, että kertoilee asioista, joista nauttii ja joihin on mahdollisuus. Sitä paitsi , katsomoihinkin tarvitaan etu-ja takarivit, eniten niitten kuitenkin välissä olevia.
- Paloma.se01
"Ainakin teillä kolmella. Paloma, korppis ja Ramoona se selvästi on. Te onnelliset..))"
kirjoittaa demeter 1.
Minä voin vastata vain puolestani, että en ole elämässäni kokenut samanlaista ammatillista tyydytystä kun silloin kun sain kirjantekeleen matkaan.
Teen nyt sitä työtä mihin olen syntynyt; jouduin tekemään elämäntyöni muulla alalla (arvokasta työtä kylläkin), mutta kirjoittaminen on aidointa minua.- ilostuin
Paloma.
Minä tulin tänään onnelliseksi niin pienestä asiasta etten voi olla kertomatta.
Liikuttavaa ja koskettavaa asiassa on se, että olemme kerran tavanneet, soitelleet ja kirjoittaneet kirjeitä. Vuosien jälkeen aloimme kirjoittamaan kirjeitä uudelleen.
Kerroin njossain vaiheessa julkaisseeni kirjan ja kerroinpa myös mistä se on saatavana ja tänään hän kirjoitti tilanneensa kirjani ja lukevansa siitä pienen pätkän kerrallaan.
Palstalla ei minua tunneta, eikä minulla tuttuja, mutta kun sattui silmiini tämä hupisivusto ja harvinaisen sopuisa keskusteluketjukin olihan minunkin kerrottava onnestani. - Paloma.se01
ilostuin kirjoitti:
Paloma.
Minä tulin tänään onnelliseksi niin pienestä asiasta etten voi olla kertomatta.
Liikuttavaa ja koskettavaa asiassa on se, että olemme kerran tavanneet, soitelleet ja kirjoittaneet kirjeitä. Vuosien jälkeen aloimme kirjoittamaan kirjeitä uudelleen.
Kerroin njossain vaiheessa julkaisseeni kirjan ja kerroinpa myös mistä se on saatavana ja tänään hän kirjoitti tilanneensa kirjani ja lukevansa siitä pienen pätkän kerrallaan.
Palstalla ei minua tunneta, eikä minulla tuttuja, mutta kun sattui silmiini tämä hupisivusto ja harvinaisen sopuisa keskusteluketjukin olihan minunkin kerrottava onnestani.@ilostuin,
nämä tällaiset pienet asiat voivat olla hyvinkin voimaannuttavia ja eteenpäin kantavia. Vain se että tiedän jonkun ihmisen joka on tai on ollut joskus minulle tärkeä lukeneen kirjani ilahduttaa suuresti. Pienelläkin kannustuksella tai kiitoksella voi elää kuukausikaupalla eteenpäin. Minäkin tunsin suorastaan onnen häivähdyksen kun kouluaikojen ihastus/nuoruudenrakastettuni oli ensimmäisten joukossa tilaamassa kirjaani vaikka emme olleet tavanneet viiteenkymmeneen vuoteen. Kiittelikin vielä ja sanoi pitäneensä siitä kovasti. (Hän on nyt Facebookissanikin) Ainoastaan se että joku on niin autenttisesti kiinnostunut elämäsi vaiheista lämmittää kuin liekki joka palaa mutta ei kuluta.
- Paloma.se01
En minäkään koe itseäni kovin eturiviläiseksi, mutta jos joudun siihen paikkaan tai katson sen asialliseksi, en sitä kaihda.
Minulla nyt sattuu olemaan useita ystäviä jotka ovat eivät kammoksu esillä olemista ja minun mielestäni se on vain hyvä. Näinkös tässä taas kävi ?..)) Että puhuin sivu suuni ja tulin nostaneeksi tutun vastakkainasettelun pintaan. Ei ollut mitenkään tarkoitus.
Kun kehuin, mielestäni ihan vilpittömästi, näitä kolmea kirjoittajaa kun he kirjoittivat töistään ja ilon aiheistaan olin kuulevinani tuon tutun kuoron vakuuttavan: "onhan meitä muitakin ja meilläkin on elämä". Tästä halusin taas muistuttaa, mutta ilmeisesti sekin meni metsään. On tää niin vaikeeta..))Näin siinä taas kävi. "Puhuit" sivu suusi ja "naureskelit" vahvistaen sanomaasi.
Takarivin Tyyne ja Eturivin Elsa nimitykset ovat näin me too aikakautena naissukupuolta aliarvioivia.
- Paloma.se01
Tarpeettomia etikettejä, jatketaan asiasta.
Tänään oli ohjelmassa polttopuiden sahaus pihakoivujen suurista oksista jotka Lego sahasi pokasahalla ihan vain siksi että saisi liikuntaa ja koska ne roskasi autotielle aina kun tuuli vähän puhalsi. Lyhythihaisella paidalla ja tukka nutturalla hän siellä pihalla hääri sillä aikaa kun minä kävin ottamassa yläkerrassa pienet päikkärit. Kävin sitten kuitenkin parvekkeella ja otin kuvan Facebookiin. "Ellei sitä ole Facebookissa, niin sitä ei ole tapahtunut".
Muuta en sitten saanutkaan aikaan tänään. Laittelin brunssia ja crock potissa possua huomiseksi ja suunnittelin huomista kauppalistaa. Vähän turha päivä, mutta sattuuhan niitä. - pirremiinapas
Tänään hieman hömelöinen aamu ts. aurinkoavain pilven takaa.
Eilen nuorimman lapsenlapseni luokalla oli Kalaevala aiheinen näytelmä, johon osallistuin katsomossa, pikkuinen soitti sylofonilla Vakavanha Väinämöinen, ja hyvin vakavana..:)
Tämän päivän ohjelma on vielä auki..ainakin yksi puhtaaksi kirjoitus tehtävä ensin jne.
p.s. Paloma, kirjoita vain lisää täälläkin, minä ainakin nautin teksteistäsi :)- lukijana
Mukavaa Pirre, että olet löytänyt seuralaisen itsellesi.
- Paloma.se01
@pirre,
täällähän minä, kahvikupponen näytön vierellä, kevätaamuna, vielä yöpaidassa ja tukka pörrössä. Aurinko paistaa Daljoen alajuoksulla; on tulossa lämmin päivä. Kohta aamulenkille että saan sokerit liikkeelle lillumasta.
Tyttärenpojat, ainoat lapsenlapseni, ovat nyt olleet koko talven poissa meiltä, niillä on omat kaverit ja harrastukset ja kasvavat aivan liian nopeasti. Antaa ne vielä halata ja laittavat posken pussattavaksi ja sanovat että mormor on minullakin ollut ikävä sinua, mutta ajan kulkua ei pysäytä mikään. Osallistujaksi yhteisöön olen itseni kokenut, iloinnut kirjoittamisesta ja mielelläni lukenut muiden ajatuksia.
Koskaan en ole ymmärtänyt pyrkimyksistä eturiveihin, kilpailuhenkisyys kun puuttuu kokonaan itseltäni.
Ihmisten personallisuus on itselleni se tärkein asia, joka kuvastuu ajatusmaailmastaan.
Merenrannalla kahvila Merenneidossa vesi kimaltelee jäällä, mutta viikonlopun jälkeen aattaa velloa osin jo avoinna,...Hannusjärvi oli viikko sitten vielä jäässä, mutta kevät näkyy pihapiirin muutamassa krookuksessa.- minuuttahan.se
Ihan totta, aurinko paistaa ja vuoroin sataa lunta, mutta kevättä tämä enteilee.
Yksi asia ennen muuta, kirjoitusvälineet esiin, muistiinpanot luettaviksi ja kynä sauhuten tekstin tuottoon.
Käsityöt saavat unohtua, koneet seisoa sijoillaan, paitsi tietokone joka toistaa kaiken sen mitä näppäimistöllä näytölle lähetän.
Ihanaa kun on valoa ja aikaa. Mielikuvat liikkuvat atmosfääreissä ja jalat ovat irti maasta, kun on kevät. Sukat kudotaan talvella ja pitsihuivit virkataan kesällä, kevät herättää kynän ja pensselit, eikä tarvitse olla taiteilija. - Paloma.se01
Kevät on otollista aikaa kaikkeen luovaan toimintaan. Ei välttämättä taiteelliseen, vaan kaikkeen siihen missä luodaan jotain uutta, joko materiaalisella tai henkisellä tasolla. Muistelmien kirjoittamiseen se sopii oivallisesti, samoin kaikkeen taiteen ja musiikin alalta.
https://www.youtube.com/watch?v=5UJOaGIhG7A - Hallaahon.äänestäjä44
Kevään ritit Nalle lähdön jälkeen
Vaikka mukana on porvarien HOK on siellä myös Elanto
joten
demarit ja sen kaltaiset haluvat tehdä S-pankista
jos nyt ei työväenpankkia
niin
kansanpankin jossa voi maksaa laskuja ja nostaa eläkettä ILMAN
erilaisia härpäkkeitä
"S-Pankilta tulossa erikoinen rahasto – sijoittaa pitkäaikaistyöttömien työllistymiseen"
Eilen to tein safarin Tsadiin, jossa pidettiin Nallen lähtiäiset Nordean yhtiökokouksessa
Viimeinen ateria ei ollut aivan täydellinen ja sisälsi kupin kahvia ja kanelipullan, kahvi oli ihan hyvää
mutta mässäily ei ollutkaan pääasia koska omat eväät olivat vahvasti mukana (Salosen (Turku)
yli 10-prosenttikuituista ruisleipää saunapalvilla ja pullossa Juustoportin kirnupiimää)
NORDEAN yhtiökokouksessa on kaksi mielenkiintoista piirrettä
1. kokousikieli on ruotsi mutta ei ole kielletty puhumasta suomi-eglantia, tulkkaus on, mutta vain englanniksi
därför kan man utnytja tvågsvenskan om man kan lyssna den bättre än finnarna i genomsnitt y por lo tanto se puede aprovechar el sueco obligatorio si puede escucharlo mejor que los finlandeses en promedio
2. äänestys tapahtuisi - jos joku haluaisi - erityisellä koneella joka muistuttaa 3g-puhelinta
jokaiselle osallistujalle jaetaan siis käteen masiina, joka painaa noin 300 grammaa ja jossa on näyttöä
ja nappulaa enemmän kuin lääkäri määrää, siinä on roikkumassa kortti, jossa jo jokaisen henkilötiedot ja omaisuus
joita voi katsella painelemalla näppäimiä
Alussa pidetään ohjelmointikurssi, joka päättyi harjoitustehtävä-äänestykseen, kokeen leikkiäänestykssä piti äänestää
kysymyksestä
Kaipaako Nalle Nordeaa lähettyään? Tulokset tulivat heti taululle ja ylivoimainen voitto oli vastaukselle: KYLLÄ - Paloma.se01
Kevään riitit Nordean yhtiökokouksessa ovat minulle vierasta kieltä. On kuin olisi lukenut raporttia ulkoavaruudesta. Tuo kansanpankin idea ei ole paha. Arvon mekin ansaitsemme, jotka emme rahan päälle ymmärrä. Kuin tiputtaisi pachoulia sikolättiin.
Meillä täällä "Mustikassa" on menossa aivan oma rahanpesuskandaalimme Swedpankin osakkeiden romahdus ja jenkit tutkii onko Baltian mafia pessyt likapyykkiä meidän pankissame jolla on aina ollut niin hyvä maine. Mutta pöllähtäneen näköinen tanskalaismimmi sai välittömästi potkut vd-virastaan kun taas myhäilevä ruotsalaisherra sai potkut yläkertaan.
Sanovat että totuus on tarua ihmeellisempää...- Hallaahon.äänestäjä44
Swedbankenin johtajan potkut ja USA:n rahoitustarkastuksen herääminen on SUORAAN KYTKETTY NORDEAAN eli tänään mustikasta tulevat myyvät kentälle suoraan ulos Nordeaa kun pelkäävät ja suomalaiset ostavat hikipäässä takaisin juuri tällä sekunnilla
Den amerikanska finansmyndigheten DFS, Department of Financial Services, ber om ytterligare information rörande Nordeas och SEB:s transaktioner med Danske Bank, som misstänks ha möjliggjort penningtvätt på upp till motsvarande 2.000 miljarder kronor = 200 MILJARDIA EUROA
Bankerna måste också ge mer information om sitt arbete med
MOSSACK FONSECA, advokatfirman som var central i den så kallade Panama-härvan.
Det finns inga indikationer på att Nordea och SEB är misstänkta i utredningen, men DFS önskemål om mer information är ett tecken på att myndigheten inte är nöjd med den information som getts efter en begäran i februari
AMERIKKALAISIA EI ESIINNY PANAMA-VERONKIERROSSA koska heillä on oma veronkiertojärjestelmä jonka keskuspaikka on itärannikolla DELAWARESSA ja osin
keskemmällä WYOMINGISSA ja NEVADASSA
https://www.nytimes.com/2012/07/01/business/how-delaware-thrives-as-a-corporate-tax-haven.html
- Hallaahon.äänestäjä44
Tänään pe Nordea - Ruotsi: valtaosa ruotsalaisnuorista
- jotka siis roikkuvat somessa
ei osaa eikä ymmärrä miten maksetaan laskuja tai yleensä ei tiedä mitään taloudesta
Koulu on siis todella romahtanut
Väisälän (Kalle, kehitti matematiikan sanastoa Suomessa ja Eestissä) oppi ja esimerkkikirjassa opetettiin noin 12-vuotiaille suunnilleen seuraavaa
Miest ostaa hevosen diskontaamalla vekselin laske ...
Kuinka moni 18-vuotiast kauppakorkeaan pyrkivät osa diskontata vekselin laskennallisesti tänään mutta osaa kyllä lässyttää somessa?
Hälften av Sveriges ungdomar i åldern 13 till 18 år anser inte att de
har tillräcklig kunskap för att kunna fatta ekonomiska beslut på egen
hand, eller är tveksamma till om de har det. Det visar en ny
undersökning från Nordea. - Det här är ett samhällsproblem. Många
riskerar att hamna i ekonomiskt utanförskap, säger Ingela
Gabrielsson, privatekonom på Nordea.
Särskilt stora är kunskapsluckorna rörande räkningar. Drygt 6 av 10
unga i åldern 13 till 18 år anger att de helt saknar eller har låg
kunskap om hur man betalar räkningar. Mer än var tredje anser sig
inte heller ha någon eller låg kunskap om vilka typer av lån man ska
undvika.- kekseli
Missä tilanteissa käytät vekseleitä, ne ovat vajaan sadan vuoden takaisia asioita? Oletko aidosti noin tietämätön?
- Paloma.se01
Kertokaas nyt minulle mikä se sellainen vekseli oikein on? Tuleeko se sanasta växel?
Mutta halloota hei!
Kuinka monella 13v on laskuja maksettavanaan?
Myöntääkö Nordea paljonkin lainoja sen ikäisille?
Kyllä elämä opettaa laskujen maksamista sitten, kun se aika tulee. En minäkään sen ikäisenä ollut perehtynyt laskujen maksamiseen, mutta ei ole sormi suuhun jäänyt maksaessa, eikä mitään ole jäänyt maksamatta.
- Hallaahon.äänestäjä44
Halla-aho ja Paloma ovat sikälikin kuin kaksi marjaa
että molemmissa on paitsi laaja perhekomponentti ja perheen kanssa pelaaminen ja jonkinlainen
hippimäinen suhtautuminen asioihin, Haholla rokkiin tms.
molemmat ovat syvällisesti ihastuneita Tolkienin teksteihin
jotka
Haho on lukenut kokonaan- Paloma.se01
Emme ole kuin kaksi marjaa. Olemme toistemme vastakohtia lähes kaikessa.
Mistä sinä tiedät mitä hän on lukenut.
Minä sen sijaan tiedän että osaan Tolkienin kirjat melkein ulkoa, niin monta kertaa ole lukenut ne. Olen lukenut koko tuotannon .
- outo.lintu
Toisessa ulottuvuudessa, valo saa ajatukset lentämään korkeammalle kuin siivet kantavat.
Yritän etsiä oikean ilmavirran ja nousta taas lentoon. Taas uusi teos valmistumassa, mutta julkistaminen täällä, ei kiitos. Miksi ottaa vastaan henkilökohtaisuuksiin menevät loukkaukset, tuntemattomilta ihmisiltä. Verhon takana on parempi nauttia omat ilot ja surut. Turha tuoda ne tänne ja katsoa kuinka arvostelijat repivät viimeisenkin itsetunnon kirjoittamalla luuloihin perustuvaa tietoa tekijästä.
Toisessa ulottuvuudessa, kevään valossa, omaa mielenrauhaa suojellen, myötätuuleen.
Olkoon maine ja kunnia, niistä viis, kun kesä on tulossa ja tuo kauneutta kaikille aisteille. - Paloma.se01
Olen onnekseni saanut paljon enemmän myönteistä palautetta ja kannustusta luomiseeni täältäkin, tuntemattomien ihmisten keskuudesta. Ne muutamat lyttäykset voin jättää omaan arvoonsa. Negatiivinen kritiikki ei ole aina pahastakaan, siitäkin voi oppia jotain uutta.
- outo.lintu
Kritiikki, jos se on rehellistä, on kaikessa julkisessa esiintymisessä tärkein opettaja.
Tällä palstalla harvat ovat saaneet kiitosta ja jos sitä on saanutkin, heti on se viisas ja kaiken osaava ja tietävä kertomassa oman mielipiteensä joka ei toki ole kiitoksen osoittajallekkaan myönteistä. Samalla saa kiittäjä ja kiitetty tietää kuinka mitättömiä täällä palstalla liikkuu, vain joitain kehutaan, onhan se, onhan se raskasta hyväksyä pelkkää moitetta.
Palstalla on moni todella hyvin ja helppotajuisesti ajatuksensa esiin tuovia kirjoittajia, mutta heitä kohtaanhan on myös eniten arvostelua.
Itse en halua olla pommituksen kohde. Vahvalla itsetunnolla kestän arvostelun ja arvioinnin, mutta en toki halua tänne mitään "kehumisenkerhoa/lannistamisenlinjaa jossa keskenään eri mieltä olevat kilpailevat siitä, kuka osaa sanoa parhaiten ja kenen sanan pitää olla viimeinen.
Mukavia kevät tuulia. - palstalta
outo.lintu kirjoitti:
Kritiikki, jos se on rehellistä, on kaikessa julkisessa esiintymisessä tärkein opettaja.
Tällä palstalla harvat ovat saaneet kiitosta ja jos sitä on saanutkin, heti on se viisas ja kaiken osaava ja tietävä kertomassa oman mielipiteensä joka ei toki ole kiitoksen osoittajallekkaan myönteistä. Samalla saa kiittäjä ja kiitetty tietää kuinka mitättömiä täällä palstalla liikkuu, vain joitain kehutaan, onhan se, onhan se raskasta hyväksyä pelkkää moitetta.
Palstalla on moni todella hyvin ja helppotajuisesti ajatuksensa esiin tuovia kirjoittajia, mutta heitä kohtaanhan on myös eniten arvostelua.
Itse en halua olla pommituksen kohde. Vahvalla itsetunnolla kestän arvostelun ja arvioinnin, mutta en toki halua tänne mitään "kehumisenkerhoa/lannistamisenlinjaa jossa keskenään eri mieltä olevat kilpailevat siitä, kuka osaa sanoa parhaiten ja kenen sanan pitää olla viimeinen.
Mukavia kevät tuulia.Kiitos samoin!
- Hallaahon.äänestäjä44
"Paloma.se01 30.3.2019 10:02 Emme ole kuin kaksi marjaa. Olemme toistemme vastakohtia lähes kaikessa.
Mistä sinä tiedät mitä hän on lukenut.
Minä sen sijaan tiedän että osaan Tolkienin kirjat melkein ulkoa, niin monta kertaa ole lukenut ne. Olen lukenut koko tuotannon . "
Tämä ei voi olla aito Paloma vaan feikki. Eihän aito Paloma humanistina vaikkakin hippisuunnalta lähestyvänä ja vähän pinnallisena silti voi olla niin pihalla, ettei
hän ymmärrä että yliopistonkin käyneillä humanisteilla on kaikki yhteistä, yhteinen terminologinen kieli, yhteinen asenne ja katsantokanta, sen sijaan oikealla Palomalla ja esim. sosdemeilla ei juurikaan ole yhteistä - vaikka hän niitä äänestäisikin ajatelkaa Palomaa ja sosdem-metallimiestä jolla on hänen suhteensa moninkertainen metallimiehen palkka hikinen asenne eikä tunne Tolkienia ja viis veisaa leppeistä tuulista Tyynellä merellä -
puhumattakaan rahvaanomaisista listalaisista - vaikka Paloma epäilemättä nauttiikin esitellessään kirjallista humanismiaan näiden kiusaksi
Eli aito Paloma on humanistisesta koulutuksesta nauttinut ja Halla-aho on 100% humanistinen tohtori ja aihetta läpeensä käsitellyt
Eli aito Paloma ja Haho ovat kuin kaksi marjaa, no okei, eivät tietenkään kopioita ja tietysti varmaan eroja on mutta minimaalisia
Myös molemmat ovat kirjailijoita Paloma ja Haho humanistisilla aloilla eli sukunsa ja kavereittensa kuvaajia kirjallisesti jälleen siinäkin kuin kaksi marjaa
Mistä tiedän mitä Haho on lukenut, no koska Haho puhuu ULKOA lauseita kuten Palomakin Tolkienin tarinoista ja usein
Cuiviénenillestä ja Silmarillionista (minä en tiedä mitä nämä ovat)
Halla-aho 2005 sanoo:
Lukemisista mainitsen J.R.R. Tolkienin koko tuotannon. Seuraan tähtitieteen tapahtumia, ja selvitän äidinpuoleisen sukuni (Bergroth) historiaa, valmiina puolentoista cd-levyn verran ...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1003437
- 623117
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4342614- 802413
- 842366
- 962076
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j402066Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan221690- 121676
Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil411637