"Ihmisten tekoja valvoviin ja pahoista teoista rankaiseviin jumaliin alettiin uskoa siinä vaiheessa, kun varhaisten yhteiskuntien väestö ylitti noin miljoonan ihmisen rajan."
... Kirjoitetaan Helsingin Sanomien artikkelissa.
Nyt voisi jo keksinnön pikkku hiljaa perua vai mitä ?
Tutkimus: Ihminen keksi jumalat vahtimaan moraalia, kun yhteiskunnat kasvoivat suuriksi
39
62
Vastaukset
- HeikkoTutkimus
Jaahas ja jälleen uudestaan.... kun nimitääin Hesarin juttu selittää kyllä koska tai missä ensimmäistä kertaa kirjatussa historiassa kirjallinen mainitaan moralisoivasta jumalasta, mutta se ei esimerkiksi selitä pienten amazonin, amerikan ja polynesian metsästäjäkeräilijä heimojen heimouskontoja vaikka näiden yhteisöjen väkiluku on alle miljoonan. Teoria siis ontuu koska se ei ota näitä pikkuheimoja ollenkaan huomioon vaan keskittyy ainoastaan päättelemään kuvitelmia kirjoitettujen tekstien pohjalta. Hienoa se toki on että nykyään tutukijat voivat tehdä tutkimustyötä nostamattaan takapuoltaan ylös pölyisen kirjaston tunkkaiselta penkiltä, mutta eikö tälläustä tutkimusta tehdäkseen olisi ollut järkevämpää tantautua ihmisten pariin?
- HeikkoTutkimus
Niin ja niille jotka eivät voi tuota Hesarin juttua lukea, niin siinä todetaan että ihminen keksi Jumalat vasta muinaisessa Egyptissä ensimmäisen kerran sillä hyvät ja pahat teot punnitseva Mat-jumala mainitaan kirjallisissa lähteissä ensimmäistä kertaa ensimmäisen valtakunnan aikaan ja päätellään tästä että moralisoisvia jumalia tarvitaan vain yli miljoonan hengen yhteisössä. Tämä on valitettavasti ristiriidassa sen kanssa mitä uskonnoista tiedetään ja on aiemmin tutkittu, artikkelissa annettujen väitteiden mukaan esimerkiksi saamelaisislla ei pitäisi artikkelissa esitetyn teorian mukaan olla minkäänlaista uskontoa ja jumalia sillä alle miljoonan asukkaan populaatiot eivät tarvitse esitetyn teorian mukaan minkäänlaisia moraalinvartijoita eivätkä siksi myöskään minkäänlaisia selittäviä myyttejä ja uskonnollsiia rake teita. Silti teorian vastaisesti saamelaisilla on oma muinainen uskontonsa ja jumalansa. Muutenkin tutkimus on keskittynyt vain kirjan uskontoihin sillä niistä on helpoiten ollut saatavilla kirjallista aineistoa.
- mitä.lukee
HeikkoTutkimus kirjoitti:
Niin ja niille jotka eivät voi tuota Hesarin juttua lukea, niin siinä todetaan että ihminen keksi Jumalat vasta muinaisessa Egyptissä ensimmäisen kerran sillä hyvät ja pahat teot punnitseva Mat-jumala mainitaan kirjallisissa lähteissä ensimmäistä kertaa ensimmäisen valtakunnan aikaan ja päätellään tästä että moralisoisvia jumalia tarvitaan vain yli miljoonan hengen yhteisössä. Tämä on valitettavasti ristiriidassa sen kanssa mitä uskonnoista tiedetään ja on aiemmin tutkittu, artikkelissa annettujen väitteiden mukaan esimerkiksi saamelaisislla ei pitäisi artikkelissa esitetyn teorian mukaan olla minkäänlaista uskontoa ja jumalia sillä alle miljoonan asukkaan populaatiot eivät tarvitse esitetyn teorian mukaan minkäänlaisia moraalinvartijoita eivätkä siksi myöskään minkäänlaisia selittäviä myyttejä ja uskonnollsiia rake teita. Silti teorian vastaisesti saamelaisilla on oma muinainen uskontonsa ja jumalansa. Muutenkin tutkimus on keskittynyt vain kirjan uskontoihin sillä niistä on helpoiten ollut saatavilla kirjallista aineistoa.
Otsikko: "Ihminen keksi jumalat vahtimaan moraalia, kun yhteiskunnat kasvoivat suuriksi"
Mitä siinä lukee? - HeikkoTutkimus
mitä.lukee kirjoitti:
Otsikko: "Ihminen keksi jumalat vahtimaan moraalia, kun yhteiskunnat kasvoivat suuriksi"
Mitä siinä lukee?Otsikko on virheellinen ja johtaa harhaan. Ihminen sitäpaitsi tarvitsee elämänsä äiti- ja isä- hahmoja aivan samalla tapaa kuin pennun tasolle jäänyt kesykissa tai tutkimuksissa käytetyt ketut.
Ihmisen domestikaatioprosessi
Jos Anderssonin teoria osuu oikeaan, sillä voi olla kiinnostavaa merkitystä omalle lajillemme. Harvardin biologin Richard Wranghamin teorian mukaan myös me olemme käyneet läpi domestikaatioprosessin, joka on muuttanut biologiaamme. ”Kysymys siitä, mikä erottaa kesysian villisiasta tai broilerin viidakkokanasta on hyvin samantyyppinen kuin kysymys siitä, mikä erottaa ihmisen simpanssista”, sanoi Andersson.
natgeo.fi/elaimet/ihmisen-domestikaatioprosessi
Domestikaatio muuttaa mielen ja kehon
Suomessa puhutaan usein nimenomaan kesyyntymisestä tai kesyttämisestä, mutta pidän termejä huonoina. Käytän niiden sijaan anglismia ”domestikaatio”. Yksittäisen eläinyksilönkin voi kesyttää, mutta domestikaatiossa voi syntyä jopa kokonaan uusi laji. Domestikaatio muuttaa eläimessä paljon muutakin kuin vain käytöstä.
suomenkuvalehti.fi/tarinoitatieteesta/domestikaatio-muuttaa-mielen-ja-kehon/ HeikkoTutkimus kirjoitti:
Otsikko on virheellinen ja johtaa harhaan. Ihminen sitäpaitsi tarvitsee elämänsä äiti- ja isä- hahmoja aivan samalla tapaa kuin pennun tasolle jäänyt kesykissa tai tutkimuksissa käytetyt ketut.
Ihmisen domestikaatioprosessi
Jos Anderssonin teoria osuu oikeaan, sillä voi olla kiinnostavaa merkitystä omalle lajillemme. Harvardin biologin Richard Wranghamin teorian mukaan myös me olemme käyneet läpi domestikaatioprosessin, joka on muuttanut biologiaamme. ”Kysymys siitä, mikä erottaa kesysian villisiasta tai broilerin viidakkokanasta on hyvin samantyyppinen kuin kysymys siitä, mikä erottaa ihmisen simpanssista”, sanoi Andersson.
natgeo.fi/elaimet/ihmisen-domestikaatioprosessi
Domestikaatio muuttaa mielen ja kehon
Suomessa puhutaan usein nimenomaan kesyyntymisestä tai kesyttämisestä, mutta pidän termejä huonoina. Käytän niiden sijaan anglismia ”domestikaatio”. Yksittäisen eläinyksilönkin voi kesyttää, mutta domestikaatiossa voi syntyä jopa kokonaan uusi laji. Domestikaatio muuttaa eläimessä paljon muutakin kuin vain käytöstä.
suomenkuvalehti.fi/tarinoitatieteesta/domestikaatio-muuttaa-mielen-ja-kehon/Eli ihminen domestikoi itse itsensä ensin luonnonjumaluuksien avulla ja kun domestikaatio oli edennyt tarpeeksi pitkälle, niin yhteiskuntien koon kasvaessa piti domestikaation jatkumiseksi keksiä väkevämpiä lakijumalia ihmisten moraalia ohjaamaan?
- Anonyymi
Jos vaivautuisitte etsimään alkuperäisen tutkimuksen Nature -julkaisusta, voisitte lukea siitä: Ihminen keksi isot moraalia vartioivat jumalat kun yhteisöt kasvoivat noin miljoonaan henkeen. Se ei siis kerro että jumalat keksittiin, näitä artikkelin mukaan oli jo ennenkin. Mutta juttu kertoo että isojen yhteisöjen hallintaan vaikuttavat moraalisäännöt ja jumalat joilta nämä säännöt muka tulivat keksittiin yhä uudestaan eri puolilla maailmaa kun yhteisöt kasvoivat isoiksi. Ennen tätäkin oli uskomuksia asioihin mitä ei osattu selittää omalla tietotasolla.
Heikko tutkimus on väärässä väittäessään että tutkimus olisi heikko. Sen sijaan HS:n juttu oikaisee ja yksinkertaistaa tutkimuksen antia -joten suomennettu artikkeli on heikko.
Ps. kuka oikeasti on niin naivi ja heikko luonteinen että uskoo mihinkään aikuisten mielikuvitusystäviin?
- Aivaiettämihinkökäkö
Vanhempi testamenttikin avautuu uudestaan, kun on yhä laskentaoppi vanhan toistoa. Tiedä häntä monta prosenttia yhteiskunnista on todella valmis.
Aloitus on järkeen käypä kun miettii mitkä olivat silloin mahdollisuudet levittää edes siedettävää moraalia.
- Kysyjäx
Hesarin juttu liittyy varmasti "lakiuskontoihin". Tarkoittaa siis sitä, että kun ns. luonnonuskonnoissa kaikki pääsevät "taivaaseen" niin lakiuskonnoissa on mukana myösse pahempi paikka eli helvetti.
Tahtoo sanoa, että jos rikot lakeja vastaan, niin joudut helvettiin. Tämä taas juontuu siitä, että kun ihmiselle alkoi kertyä omaisuutta, niin sitä vastaan tehty "hyökkäys" oli syntiä ja sen jälkeen joudutaan helvettiin.
Tätä kautta selittyy "miljoonan raja" hyvin helposti. Luonnonkansat kun elivät heimoissa ja paimentolaisina niin ei kenellekkään "ehtinyt" kertyä omaisuutta. Sen vuoksi ei myöskään varkaus ollut mikään suuri ongelma.Ja toisaalta moraalikäsitykset vaihtelevat sekä kansojen, että ajankohdan mukaan. Raamatussa kerrotaan eletyn meille hyvinkin moraalitonta elämää. Tiedä häntä oliko väkeä silloin paljonkin: Mooseksen mukaan "israelilaisten luku on nykyään kuin taivaalla tähtiä".
Dokumenteissa ei kaikilla viidakkoheimoilla näytä olevan minkäänlaista jumalaa siinä.- Facebookissa
Kristinuskossa Helvetti on hyvin kyseen alainen, siitä esitetään hyvin monenlaosoa teorioita ja monilla ihmisillä on erilaisia uskomuksia sitä kohtaan, mutta todennäköisemmin vaihtoehdot ovat että joko lakkaat kokonaan olemasta ja nimesi pyyhitään kirjoista tai sitten saat elää ja nimesi pysyy ikuisesti kirjoissa. Mielenkiintoista pohtia miksi kristityt uskoivat tälläiseen "Facebookin" johon Jumalalla on valta joko säilyttää tai deletoida siihen luotuja tilejä.
>Luonnonkansat kun elivät heimoissa ja paimentolaisina niin ei kenellekkään "ehtinyt" kertyä omaisuutta.
Lisäksi kaikki tunsivat toisensa, kun porukka oli niin pieni. Kontrolli pelasi ilman ankaria jumaliakin.
Jumalten määrä on ollut todella runsas. Kaikenlaisille asioille on ollut oma jumalansa, heiltä toivottiin apua milloin missäkin asiassa. Sodassa, synnytyksessä, pelastuksessa.
Taiteilijat saivat kaiken vallan antaa jumalille muoto, eli veistää heistä kuvia ja patsaita.
Se että Jumala olisikin yksi, kaikkien Luoja, ja vielä näkymätön, on ollut - voisi kuvitella - , todella radikaali, ja varmasti myös naurettava ajatus, siinä ajassa.
Miten voisi uskoa johonkin jota ei näe, näin kysytään vieläkin, tai että Jumala olisi sanassa.
Luulen, että Jerusalemin temppeli tällaisen Jumalan nimen olinpaikkana, on herättänyt todella suurta uteliaisuutta, ihmetystä, pilkkaa ja ivaa. Mitä siellä on, jotakin siellä täytyy olla. Varsinkin kaikkein pyhin jonne kukaan ei saanut mennä ja kaikki halusivat päästä katsomaan mitä siellä on. Syntyi huhuja, siellä lihotetaan jotain uhria, siellä on kultainen aasin pää. Kaikkea mitä nyt naapurit keksivät salaperäisen selitykseksi.
Temppeli pitäisi tuhota, että näkisi mitä siellä on. Kun sitten paljastui, ettei siellä ollut mitään patsasta tai kuvaa, huudettiin, juutalaiset ovat pettureita ja huijareita, vaikka ei kukaan ollut sanonutkaa, että siellä jotain muuta olisi kuin pyhyyttä, jota ei voi nähdä.- TotuusSattuuQC
Vanhat luonnonuskonnot ovat itse asiassa varsin lähellä sitä mitä nykyään nimitämme yleiseksi henkisyydeksi. Niissä jumala/jumalat nähdään kaikkialla läsnäolevana voimana joka ei kuitenkaan suoraan ohjaile ihmistä tai aseta ihmiselle suoraan joitain vaatimuksia. Jumala on niissä läsnä kaikessa: kasveissa, eläimissä, auringossa, sateissa jne., siis koko luonnossa. Mutta se ei ole persoona kuten nykyisten uskontojen jumalat.
Kun nykyihminen sanoo olevansa "henkinen", hän ihan samoin yleensä näkee jonkun yleisen itseään suuremman voiman jota hän yrittää aistia ja johon saavuttaa jonkun henkisen yhteyden esim. meditaatiolla tai vastaavalla. Silloinkaan tällä jumalalla ei nähdä yleensä mitään selkeää käskevää tahtoa vaan ennemminkin vain ihmistä rauhoittava ja tietoisuutta kohottava vaikutus. Ihmiskunnan ylivoimaisesti huonoin keksintö.
- Sekulaari
sage8 kirjoitti:
Ei välttämättä, monissa uskonnoissa on humaanejakin piirteitä, ainakin fifty-fifty.
Nittä humaaneja piirteitä on ilman uskontoja ja varsinkin tiede on tehnyt uskonnot ja sadut tarpeettomiksi
Sekulaari kirjoitti:
Nittä humaaneja piirteitä on ilman uskontoja ja varsinkin tiede on tehnyt uskonnot ja sadut tarpeettomiksi
Suurinpiirtein samaa mieltä. Uskonnot ovat kuitenkin vaikuttaneet paljon hyväänkin, vaikka käsittää uskonnon fiktionakin. Palstalla se ei kyllä näy, ainakaan fundamenlististen uskovaisten piirissä.
sage8 kirjoitti:
Suurinpiirtein samaa mieltä. Uskonnot ovat kuitenkin vaikuttaneet paljon hyväänkin, vaikka käsittää uskonnon fiktionakin. Palstalla se ei kyllä näy, ainakaan fundamenlististen uskovaisten piirissä.
Kun uskonnoissa on pahaa ja hyvää, niin emme voi varauksetta suositella uskontoja kenellekään. Moni on ryhtynyt uskossa pahuuden tekoihin.
torre12 kirjoitti:
Kun uskonnoissa on pahaa ja hyvää, niin emme voi varauksetta suositella uskontoja kenellekään. Moni on ryhtynyt uskossa pahuuden tekoihin.
Kyllä tiede ja humaani uskonnoton filosofia riittää minullekin. Näin olen sinunkin ymmärtänyt käsittävän. Vaikka raamatunjakeita joskus lainaammekin, tilanteen mukaan.
sage8 kirjoitti:
Kyllä tiede ja humaani uskonnoton filosofia riittää minullekin. Näin olen sinunkin ymmärtänyt käsittävän. Vaikka raamatunjakeita joskus lainaammekin, tilanteen mukaan.
Jos Raamatusta otettaisiin vain ne kohdat esiin ja elettäisiin niiden mukaan, jotka edistävät kaikkien elämää ja hyvinvointia, niin maailma olisi parempi paikka. Mutta kun edes uskovat eivät toimi sen kummemmin kuin ateistitkaan. Siten kaikkialla on jotain huonosti.
- sage8.ei.kirj
torre12 kirjoitti:
Jos Raamatusta otettaisiin vain ne kohdat esiin ja elettäisiin niiden mukaan, jotka edistävät kaikkien elämää ja hyvinvointia, niin maailma olisi parempi paikka. Mutta kun edes uskovat eivät toimi sen kummemmin kuin ateistitkaan. Siten kaikkialla on jotain huonosti.
Minä olen jankuttanut monesti edesmenneen kirjailijan Samuli Parosen hyvää aforismia jossa hän sanoi suurinpiirtein näin: Mikään ei raivostuta oikeauskoista kuin se mitä Jeesus opetti ihmisenä elämisestä.
Se on herättänyt näissä fundisuskovissa hämmennystä ja enimmäkseen vaikenemista vaikka sen pitäisi olla heille edes jonkin arvoinen ja jonkinlainen ohje.
Minusta se on kristinuskon ja juutalais-kristinuskon niitä parhaita helmiä. - Kplo
torre12 kirjoitti:
Jos Raamatusta otettaisiin vain ne kohdat esiin ja elettäisiin niiden mukaan, jotka edistävät kaikkien elämää ja hyvinvointia, niin maailma olisi parempi paikka. Mutta kun edes uskovat eivät toimi sen kummemmin kuin ateistitkaan. Siten kaikkialla on jotain huonosti.
UT tiivistettynä:
1 Kor. 10:23 "Kaikki on luvallista" -- mutta kaikki ei ole hyödyksi. "Kaikki on luvallista" -- mutta kaikki ei ole rakentavaa. 24 Kenenkään ei pidä etsiä omaa etuaan vaan toisen parasta.
Sha'ul ha'Tarsi (alias Paavali Tarsoksesta) Kplo kirjoitti:
UT tiivistettynä:
1 Kor. 10:23 "Kaikki on luvallista" -- mutta kaikki ei ole hyödyksi. "Kaikki on luvallista" -- mutta kaikki ei ole rakentavaa. 24 Kenenkään ei pidä etsiä omaa etuaan vaan toisen parasta.
Sha'ul ha'Tarsi (alias Paavali Tarsoksesta)Wau! Eli on jokaisen omassa harkinnassa onko oma toiminta rakentavaa ja hyödyksi, vaikka kaikki onkin luvallista. Paavali oli nero.
- Kannattaa.toimia
Kirkkoon kuuluville linkki, jonka kautta voi parissa minuutissa erota kirkosta:
http://www.eroakirkosta.fi Aunperinkin on ollut kaksi koulukuntaa, toiset ovat kannattaneet opiskelua ja toiset henkisyyttä.
Toiset ovat olleet sitä mieltä, että vain opiskelun kautta oppii tuntemaan jumallallisen elämänmuodon, olemisen ja toiminnan.
Toisen ovat olleet sitä mieltä, että jumallisen oppii tuntemaan myös henkisen kokemuksen kautta, koska ne, jotka eivät ole voineet keskittyä jumaluusoppeihin, esim. töiden takia, ovat tunteneet itsensä huonommiksi.
Opiskelun merkitys perustunee siihen, että tiedon kautta ihminen oppii ennalta ehkäisemään vääriin asioihin sotkeutumisen ja näin varjeltuu ja pelastuu elämänsä tiellä.
Henkisyyden kautta, voi kokea hurmiotiloja ja yhteisyyttä hurmoksessa, mutta se ei kanna arjessa/ arkipäivässä, kun on toimittava järjellisesti ja harkitusti ihan itsenäisesti.- palataastodellisuuteen
"Ihmisten tekoja valvoviin ja pahoista teoista rankaiseviin jumaliin alettiin uskoa siinä vaiheessa, kun varhaisten yhteiskuntien väestö ylitti noin miljoonan ihmisen rajan."
Todellisuudessa ihminen (=Adam) alkoi uskomaan Jumalaan aika pian luomisensa jälkeen, kun Jumala tuli juttelemaan hänen kanssaan.No kirjoissa tapahtuu vaikka mitä. Nyt ei Jumala puhu eikä ole edes paratiisissa, koska sellaista paikkaa ei ole näkynyt olevan.
- jumalakuollutristillä1
Mitä pötyä torre12 taas puhuu?!Juurihan toiseen ketjuun oli laitettu teksti nimimerkiltä lyhyesti:
<<Mitä Jumala on sanonut, se pitää paikkansa. <<
https://keskustelu.suomi24.fi/t/15603018/lopun-ajat-ovat-tulleet
Kristinuskon Jumala, joka puhuu ja jolle on annetti henki Paavalin mukaan (Pyhä henki) löytyy ilmestyskirjasta, luku 13 ja jae15, siihen liittyy teksti:
<Ja sille annettiin valta antaa pedon kuvalle HENKI, että pedon KUVA PUHUISI.<
Eli jos Jumala puhuu, niin se onkin itse peto. Tästä päätellen Jumalan ei kuulukaan puhua, mutta se ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö Jumalaa olisi, mutta se ei ole meidän tuntema Jumala. jumalakuollutristillä1 kirjoitti:
Mitä pötyä torre12 taas puhuu?!Juurihan toiseen ketjuun oli laitettu teksti nimimerkiltä lyhyesti:
<<Mitä Jumala on sanonut, se pitää paikkansa. <<
https://keskustelu.suomi24.fi/t/15603018/lopun-ajat-ovat-tulleet
Kristinuskon Jumala, joka puhuu ja jolle on annetti henki Paavalin mukaan (Pyhä henki) löytyy ilmestyskirjasta, luku 13 ja jae15, siihen liittyy teksti:
<Ja sille annettiin valta antaa pedon kuvalle HENKI, että pedon KUVA PUHUISI.<
Eli jos Jumala puhuu, niin se onkin itse peto. Tästä päätellen Jumalan ei kuulukaan puhua, mutta se ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö Jumalaa olisi, mutta se ei ole meidän tuntema Jumala.No Raamatussa Jumala kyllä puhuu, vaikka "ei kuulukaan puhua". Hän antaa Raamatussa jopa surmaamiskäskyjä.
No, sitä on nykyään vain Raamatussa, joka on kirja.- onajatteluvaikealaji1
<<<No Raamatussa Jumala kyllä puhuu, vaikka "ei kuulukaan puhua". Hän antaa Raamatussa jopa surmaamiskäskyjä.<<<
Niin, silloinhan me JUURI TIEDÄMME, että kyseessä on vale-Jumala eli pedon kuva eli Saatana. Ymmärrätkö?
Onko nyt vaikea käsittää sitä asiaa, että Saatana voi esiintyä aivan yhtä hyvin myös Jumalan nimellä - susi lammasten vaatteissa - vai mikä tuota ajatusmaailmaa oikein tökkii? Uskoa nyt siihen, että Jumala on Jumala, jos joku niin sanoo?! Tai jos Raamattu niin sanoo? - ymmärrystarina1
Aina, jos Jumala puhuu, kyseessä on peto.
Kristinuskon Jumala, joka puhuu ja jolle on annettu henki Paavalin mukaan (Pyhä henki) löytyy ilmestyskirjasta, luku 13 ja jae15, siihen liittyy teksti:
<Ja sille annettiin valta antaa pedon kuvalle HENKI, että pedon KUVA PUHUISI (Jumalana).<
Kirkolle annettiin valta niin, että tänä päivänäkin vielä siteerataan Paavalia Jumalan sananana, joka Jeesuksen kuolemasta teki uhriverellä liiton VT:n Jumalan (Saatanan) kanssa.
13:7 Ja sille annettiin valta käydä sotaa pyhiä vastaan ja voittaa heidät, ja sen valtaan annettiin kaikki sukukunnat ja kansat ja kielet ja kansanheimot.
13:8 Ja kaikki maan päällä asuvaiset kumartavat sitä, jokainen, jonka nimi ei ole kirjoitettu TEURASTETUN Karitsan elämänkirjaan, hamasta maailman perustamisesta.
Minkä määrän Paavali teki martyyreja - kirkon ohella (muistakaa mm. Catherine, joka väitteli Jeesuksen sanojen viisaudesta ja Jeanne d Arck) - Jeesuksen lisäksi tässä sodassaan pyhiä vastaan?
Nämä pyhät ovat ilmestyskirjassa siellä ALTTARIN ALLA (alttari=uhrauspaikka) ja vaativat hyvitystä itselleen.
Paavali teki tämän kristinuskon oppinsa omin sanoin kiivaillessaan Jumalan kiivaudella asettaessaan yhden miehen eteen puhtaan neitsyen ja sanoi, ettei uskovaisilla ole muuta isää kuin hän, koska hän teki kaiken.
Kirosi vielä taivaan enkelin jos se lausuu jotakin muuta evankeliumia kuin häneltä saatua. Ja kirosi sen toisen evankeliuminkin - Jeesuksen alkuperäiset opetukset.
Ilmestyskirjahan on Jeesuksen antama näky - tämän TEURASTETUN KARITSAN (ei uhratun) - tässä Raamattu tarinassa, joka tulee kostamaan kaikille, jotka hänet lävistivät.
Paavali selittelee Raamatun mukaan, että Jeesus vaan vapaaehtoisesti uhrasi itsensä uhriverellä ihmisten syntien tähden, että ihmiset saisivat ilmaisen armon (tehdä mitä lystää). Ja mitä sitten kirkko selittelee uhrilahjasta Jumalan vihan lepyttelemiseksi.
Nyt ei ole kyse siitä, että mihin tässä uskotaan, vaan miten tämä kristinuskon ja Raamatun tarina oikein menee. - ostaajamyy1
Lopettakaa kaikki uskot, luulot ja kuvitelmat ja katsokaa miten tarina menee. Sellainen on tehty meille, ei tarvitse kuin löytää se tarina. Ja tarina jatkuu:
17:3 Ja hän vei minut hengessä erämaahan. Siellä minä näin naisen istuvan helakanpunaisen pedon selässä; peto oli täynnä pilkkaavia nimiä, ja sillä oli seitsemän päätä ja kymmenen sarvea.
17:4 Ja nainen oli puettu purppuraan ja helakanpunaan ja koristettu kullalla ja jalokivillä ja helmillä ja piti kädessään kultaista maljaa, joka oli täynnä kauhistuksia ja hänen haureutensa riettauksia.
17:5 Ja hänen otsaansa oli kirjoitettu nimi, salaisuus: "Suuri Babylon, maan porttojen ja kauhistuksien äiti."
17:6 Ja minä näin sen naisen olevan juovuksissa pyhien verestä ja Jeesuksen todistajain verestä; ja nähdessäni hänet minä suuresti ihmettelin.
17:9 Tässä on ymmärrys, jossa viisaus on: Ne seitsemän päätä ovat seitsemän vuorta, joiden päällä nainen istuu; ne ovat myös seitsemän kuningasta;
Minkähän takia naiset eivät kelpaa seurakunnissa - eivät papeiksi ainakaan katolisessa kirkossa? Siellä se Vatikaani on seitsemällä kukkulalla.
18:2 Ja hän huusi voimallisella äänellä sanoen: "Kukistunut, kukistunut on suuri Babylon ja tullut riivaajain asuinpaikaksi ja kaikkien saastaisten henkien tyyssijaksi ja kaikkien saastaisten ja vihattavain lintujen tyyssijaksi.
Rooman salanimi oli opetuslasten aikaan Babylon, se kukistuu ja kaupiaat repivät hiuksia päästään. Katsokaapa, että mitä siellä torilla oli kaupan Ilmestyskirjan mukaan - ensin luetellaan tavaraa roppakaupalla ja sitten tämä:
18:13 ja kanelia ja hiusvoidetta ja suitsuketta ja hajuvoidetta ja suitsutuspihkaa ja viiniä ja öljyä ja lestyjä jauhoja ja viljaa ja karjaa ja lampaita ja hevosia ja vaunuja ja orjia ja IHMISSIELUJA.
Missä on kaupan ihmissieluja? - MenetettyMaailma
torre12 kirjoitti:
No kirjoissa tapahtuu vaikka mitä. Nyt ei Jumala puhu eikä ole edes paratiisissa, koska sellaista paikkaa ei ole näkynyt olevan.
Kannattaa löysätä hattua. Varhaiskristillisen perinteen mukaan paratiisikertomus on vertauskuvallinen. Jeesus, Paavali ja kumppanit oikeastaan nauraisivat tämänpäivän kreationisteille. Näin ainakin tutkijat asiasta ovat sanoneet. Kreationismi on muuten vasta 1700 -luvulla syntynyt liike. Kristillinen ajattelutapa suhtautuminen luomiskertomukseen oli aivan erilainen ennen sitä. Harmittaa ettei tästä lainkaan puhuta ollenkaan koulun uskonnonopetuksessa mutta se nostetaan aika voimakkaasti esiin kirkon rippileirillä.
- armojumalankuolemalla1
Kristinuskon moraalia vahtiva Jumala annettiin hyvältä tuoksuvana uhrilahjana Saantalle (opinkin mukkaan), ja näin ollen ihmiset vapautuivat kokonaan moraalista, kun tämä Jumalan kuolema oli heille armolahja - kuten on havaittu, kun tuon puun hedelmiä nyt on vedetty päivänvaloon.
Näin ollen ko. artikkeli ei sovi mitenkään kristinuskoon. - evlut101
Taas yksi "tieteellinen" hypoteesi, joka esitetään totuutena ihmisille. Mikä tutkimus muka pystyisi kokeellisesti osottamaan hypoteesin todeksi? Toisaalta hypoteesia ei voi myöskään falsifioida.
Mutta kiinnostavaa tässä on se, että monet ateistit syyttää uskovia siitä, että uskomme johonkin sellaiseen, minkä todenperäisyyttä ei voi tieteellisesti todistaa. Samalla kuitenkin monet ateistit uskovat artikkelin kaltaisiin väitteisiin, vaikkei niiden todenperäisyyttä pysty tieteellisesti todistamaan.
Kyse on siis pitkälti itsepetoksesta ja maalien siirtelystä. Jumalan olemassaoloa koskevia väitteitä kyseenalaistetaan ja ollaan skeptisiä. Mutta jos väite tukee omaa ateistista maailmankuvaa, niin yhtäkkiä skepsismi häviää ja tyhjän päälle rakennetusta hypoteesista tulee yhtäkkiä aivan järkevää ja uskottavaa. Ateistiset maailman ja ihmiskunnan syntyä koskevat teoriat on pääsääntöisesti samankaltaisia.Miksi erilaisia jumalia on keksitty tuhansittain? Raamatun mukaan siihen aikaan kaikilla kansoilla oli oma jumalansa, kuten Israelillakin. Nykyään mm. suomalaisilla ei ole omaa jumalaa, vaan pitävät Israelin silloista Jumalaa omanaan.
"Taas yksi "tieteellinen" hypoteesi, joka esitetään totuutena ihmisille. Mikä tutkimus muka pystyisi kokeellisesti osottamaan hypoteesin todeksi? Toisaalta hypoteesia ei voi myöskään falsifioida."
Mistä päätelit, että hypoteesi esiteltiin totuutena ihmisille? Eikö tässä nyt ihan vaan uutisoitu siitä, että on tehty tuommoinen tutkimus? Tässähän oli nyt kyse siitä, että tietyn kokoisissa ja tyyppisissä populaatioissa alkaa esiintyä moralisoivia jumaluskoja, ja johtopäätös on ollut, että niitä on tarvittu ylläpitämään järjestystä, näin siis karkeasti esitettynä. Juuri tämän hypoteesin voisi aivan hyvin falsifioida sillä, että suuremmalla otannalla huomattaisiin, ettei tuommoista korrelaatiota olisikaan, vaan hajontaa olisikin lopulta niin paljon, ettei moiselle ajatukselle olisi enää perusteita.
"Mutta kiinnostavaa tässä on se, että monet ateistit syyttää uskovia siitä, että uskomme johonkin sellaiseen, minkä todenperäisyyttä ei voi tieteellisesti todistaa."
Yleensä tuommoinen "syytös" esitetään sellaisessa tilanteessa, että tietyt uskovat käytännössä tyrkyttävät uskontoaan esim. poliittiseksi tai ihan vain arkielämän ohjenuoraksi. Samalla he usein kiistävät tieteessä täysin kiistattomia teorioita tai muita ajatuksia sen samaisen uskontonsa takia.
Tässä vaiheessa ei liene mikään yllätys, että on houkutus huomauttaa siitä tiettyjen uskojien oman uskon tieteellisyydestä. Minulle ainakin passaisi mainiosti, että usko ja tiede pidettäisiin toisistaan erillään, kuten esim. tieteessä tehdään.
"Samalla kuitenkin monet ateistit uskovat artikkelin kaltaisiin väitteisiin, vaikkei niiden todenperäisyyttä pysty tieteellisesti todistamaan."
Tieteellinen todistaminen. Mitä se on? Eikös tästä ole jo puhuttu, että matematiikassa todistetaan, ja tiede sen sijaan selittää.
Mainittakoon tässä välissä, että keskustelin kanssasi aiemmin toisessa asiayhteydessä, käyttäen silloin nimimerkkiä Kaaos24. Kyllästyin klikkailemaan niitä helkkarin reCaptcha-pelleilyjä, ja yrittäessäni rekisteröidä nimimerkkiäni huomasin, ettei S24 anna tehdä sitä. Rekkasin sitten tämän ja jatkoin tällä. Niin, että tiedät siis sen verran, että missä mennään, Että et ala ainakaan minulle uudestaan esittämään samoja argumentaatiovirheitäsi mitä täällä aina toistelet kun luulet, ettei niitä ole muka jo kumottu.
"Kyse on siis pitkälti itsepetoksesta ja maalien siirtelystä."
Ei tuolla asialla kyllä ole mitään tekemistä maalitolppien siirtelyn kanssa. Yrität nyt keksiä näkemystäsi tukemaan jonkin nasevan argumentaatiomeemin, mutta epäonnistuit.
"Jumalan olemassaoloa koskevia väitteitä kyseenalaistetaan ja ollaan skeptisiä."
Ja hyvä niin.
"Mutta jos väite tukee omaa ateistista maailmankuvaa, niin yhtäkkiä skepsismi häviää ja tyhjän päälle rakennetusta hypoteesista tulee yhtäkkiä aivan järkevää ja uskottavaa."
Mutta kun tällä uutisoidulla tapauksella ei ole mitään merkitystä ateismin kannalta. Tässä vain käsitellään sitä, että miksi on tietynlaisia uskontoja tietyissä yhteyksissä, ja jotain toisenlaisia toisissa yhteyksissä. Ateismin perusteeksi riittää se, ettei jumaluuksista ole mitään objektiivista näyttöä. Turhaa siihen on nyt tätä yrittää sekoittaa niin, että tämä olisi vain jotain ateistisen maailmankuvan mukaista julistusta, mihin ei suhtauduttaisikaan yhtä skeptisesti kuin johonkin muuhun.
"Ateistiset maailman ja ihmiskunnan syntyä koskevat teoriat on pääsääntöisesti samankaltaisia."
Miten perustelet tuon?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1367999- 615951
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa813352Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän73103Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101718Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2131709Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?3411443Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3351212Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931209Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä321141