Olen vähän yli kuusikymppinen nainen. Viime kesänä alkoi vuoroin toisessa ja toisessa silmässä hävitä lukunäkö. Vasemmassa silmässä häiriö kestää vajaan vuorokauden viikon välein säännöllisesti. Oikeassa silmässä kesto on kuukauden välein viisivuorokautta. Kävin silmälääkärissä ja lääkäri totesi harmaakaihin ja sanoi, että kaihi ei käyttäydy noin, syy on jossain muualla. Terveyskeskuksessa lääkäri ei usko että oireet johtuisivat muusta kun kaihista.
Sain lähetteen silmäsairaalaan ja siellä huonoa suomea puhuva lääkäri ei kuunnellut oireitani. Sanoi vain kaihi, kaihi, kaihi. Nyt tuli palvelusetelit kaihileikkaukseen. Minua pelottaa jos näiden oireiden takana on jotain muuta ja kaihileikkaus pahentaa tilannetta.
Onko teistä kukaan kuullut tällaisista kaihioireista kun ylläkuvatut on
Lukunäkö häviää aika-ajoin
6
145
Vastaukset
- retta
Näetkö mitään sillä silmällä, kun lukunäkö häviää ?
Onko silmä "sumea" vai näetkö muuten paitsi lukea ?
Minulla on ollut sellaista, että joskus aamulla en näe kaikkia lehden rivejä.
Rivien kohdalla on risaisen muotoisia pikku aukkoja, paperin valkoista, niinkuin kirjamia puuttuisi.
Sitä ei ole joka päivä, vain 1-3 kertaa kuukaudessa. Vähän ihmetyttää
johtuuko se pään verenkierron häiriöistä vai itse silmästä.
En ole vielä saanut aikaiseksi mennä neurologille tai silmälääkärille tai mihin sitä pitäisikään mennä.
Silmälääkärisi varmaan on asiantuntija, jos hän sanoo, ettei kaihi käyttäydy noin.
Miten voi saada asiasta selkoa, kun kaikkia lääkäreitä ei saa uskomaan eikä ymmärtämään oireita,
En menisi missään nimessä kaihileikkaukseen, koska silmälääkäri on todennut, ettei se johdu kaihista.
En kyllä osaa sanoa, mille lääkärille menisin seuraavaksi. Uudestaan silmälääkärille vai toiselle silmälääkärille ? E halua alirvioida nuoria lääkäreitä, mutta oliko sinulla sellainen ?
Kokeneemmat, iäkkäämmät lääkärit ehkä voisivat tietää enemmän ja osata neuvoa mille lääkärille
kannattaisi mennä jos ongelmaan haluaa tietää syyn. - äinpäin
Näen muuten ympäristön kuin sumun läpi, mutta en näe lukea on kuin katselisi jään läpi. Suurennuslasikaan ei auta. Silmälääkäri oli jo vähän vanhempi ja kokenut. Terveyskeskuksesta ei saa lähetettä esim. neurologille. Ilmeisesti olen hyödytön ihmisroska ei kannata tuhlata varoja enää tämän ikäiseen ihmiseen. Silmäsairaalan lääkäri katsoi vain kirkkaalla valolla silmiin a sanoi, että kaihi, kaihi.
Kaihi on mutta eka silmälääkäri sanoi, että kaihi ei käyttäydy näin.- Anonyymi
Vanha ketju ja vieläpä pilattu jonkun k***pään toimesta. Mutta minulla on osin samanlainen ongelma, mutta vain toisessa ja vieläpä dominoivassa silmässä. Kun luen jotain hyvin pientä tekstiä tai teen jotain pikkutarkkaa työtä (vaikkapa käsin ompelua), silmän tarkan näön alueelle tulee epäterävä "lätkä" (kun katsoo seisoessa vaikkapa maahan, tuo pyöreä epäterävä alue erottuu n. 15 cm halkaisijaltaan). Kun tuo tarkan näön häiriö tulee, jopa telkkarin tekstitystä on vaikeaa lukea (pitäisi peittää oikea dominoiva silmä). Kun odottelee noin puolisen tuntia, näkö palautuu normaaliksi, joten kaihi ei voi olla vaan joku toiminnallinen häiriö.
Terveyskeskuslääkäri ei suostunut eilen kirjoittamaan lähetettä silmäklinikalle, joten pitänee hakea "vauhtia" yksityispuolelta. Kunhan vielä saisi hieman vinkkiä näiltä edellisiltä kirjoittajilta että löytyikö mitä vikaa silmistä.
- Puolisokea
Kyllä sinun pitää päästä ehdottomasti neurologin tutkimuksiin. Luulisin aivojen verenkierto häiriöitä. Olen itse menettänyt vasemman silmän näön ja oikeasta vasemman reunan. Syynä on aivoinfarktit. Kyllä terveyskeskuksesta pitää saada lähete. Vaatia pitää!
- Helevetinyksinkertaista
Ekkö nää tiedä että kaihi leikataan laserilla pois.
- Anonyymi
Minulla kaihi tuli sentyyppisenä, että yhdellä (kaihisilmällä) näin kaiken kolmena. Kaihi vääristää silmän linssiä ja saa aikaan outoja taittoefektejä. Kaihileikkauksen jälkeen kolmena näkeminen loppui. (Toki myös hajataitto voi yhä saada aikaan kaikenlaista, mutta se on kaihia lievempää.)
Vaikka kaihi on hoidettu leikkauksella, on myös edellä kuvattua oiretta, että tarkan näkemisen alueella on se epäterävä kohta. Viivat suorastaan vääristyvät. Silmälääkärit puhuvat pukkerista ja makuladegeneraatiosta tällä kohtaa. Kovin hitaasti keskussairaala tutkii ja vielä hitaammin löytää mitään, mitä voisi hoitaa. Yhdeksän vuotta on mennyt tämän kanssa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124350MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar862210Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5561718Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1011441Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671157Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331088Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt218971- 5918
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60903Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3888