Miten asennan tulostimen

tulostinhukassa

Asensin debian 9 cinnamon työpöydällä mutta tästä ei löydy tulostin asetuksia.
Miten saan sen kuvakkeen mistä lisätään tulostin?
Toinen kysymys olisi että kuinka asennan päätteelä xfce työpöydän?

6

51

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xfce4

      Tulostimen asentamiseksi olisi tieto tulostimesi merkistä ja mallista hyödyllistä tietoa ohjeiden antamiseksi.
      xfce4 työpöytä asentuu debianiin pääkäyttäjän oikeuksin komennolla:
      # apt update; apt install xfce4
      packages.debian.org/stretch/xfce4

    • Jos hyvä tuuri ei tarvitse tehdä muuta kuin pistää tulostin koneeseen kiinni. Debianin tuesta eri tulostimille en tiedä. Voi vaatia jonkin ajurin asentamista kun Debianissa ei juuri ylimääräisiä firmiksiä ja ajureita ole. Ubuntu helpompi.

      • Cups

        Jos laite on CUPS:in tukema, riittää konfigurointiin selaimen osoiteriville:
        localhost:631 tulostin määrittelemiseksi.


    • Anonyymi

      Debianissa XFCE -työpöytä voidaan asentaa komentoriviltä komennolla:

      apt install task-xfce-desktop


      XFCE -työpöytää ei kannata asentaa siten kuin joku edellä aiemmassa kommentissa ehdotti, sen sijaan asentaminen kannattaa tehdä tuon antamani komennon avulla.

      Cinnamon -työpöydästä mulla itselläni ei ole kokemusta koska ainakaan Debian Stretchissä oleva Cinnamon ei toimi Orca -ruudunlukuohjelman kanssa, uudessa Debian Busterissa olevaa uudempaa Cinnamonia en ole vielä ehtinyt kokeilla. Olen itse sokeutunut, joten mun on käytettävä tietokonetta ruudunlukuohjelman avulla joten Cinnamon ei ainakaan aiemmin ollut käytettävä jos ei näe.

      Heinäkuussa julkaistussa uudessa Debian 10 "Buster" -versiossa on tuki ajurittomalle tulostamiselle. Debian Busterissa oleva cups -tulostussysteemi tukee ajuritonta tulostusta (Driveless printing), joten modernien nykyaikaisten tulostimien voi monien odottaa toimivan ihan heittämällä ilman mitään säätämistä tai mitään ajurien asentamista. Toki se edellytttää, että käytössä on riittävän uusi tulostin joka tukee ajuritonta tulostusta.

      Myös vanhemmat tulostimet on helppo saada toimimaan. Tulostimien käyttö ei nykyään ole vaikeaa.
      Sitä en osaa sanoa kuinka Cinnamon -työpöydän omat tulostinasetukset toimii, koska en tosiaan ole Cinnamonia pystynyt käyttämään.

      Työpöydän omien tulostinasetusten lisäksi tulostimia voi vaihtoehtoisesti hallita ja ottaa käyttöön ketjusssa aiemmin mainitulla tavalla webbiselainta käyttäen, tai sitten käyttämällä system-config-printer -työkalua. Jos system-config-printer -työkalu ei ole aseennettuna niin sen voi asentaa komennolla:

      apt install system-config-printer


      Minkä jälkeen työkalu voidaan käynnistää esimerkiksi komentoriviltä antamalla komento:

      system-config-printer



      Tämä kyllä koskee vain Gnome -työpöytää luultavasti, mutta mainitsen nyt tämänkin tässä. Ainakin Gnome -työpöytää käytettäessä on myös mahdollista käyttää Googlen pilven kautta jaettuja tulostimia (Google Cloud Printing). Googlen pilveen jaetut tulostimet näkyy Debianissa ainakin Gnome -työpöydällä aivan heittämällä ilman minkäänlaista säätämistä, ainut mitä pitää tehdä on se että Gnome -työpöydän verkkotiliasetuksiin pitää määritellä Google -tili joka pystyy Googlen pilveen jaettua tulostinta käsittelemään. Lisäksi Debianissa on myös tarvittavat ohjelmistot tulostimien jakamiseen Googlen pilveen. Olen itse tuota kokeillut Debianissa ja homma toimii.

      T. miksuh

    • Anonyymi

      Onkohan avaus trollausta?

      • Anonyymi

        Muutaman kuukauden vanha kuitenkin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      316
      7118
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2174
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1601
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1419
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      111
      1133
    6. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      71
      1127
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      329
      1009
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      853
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      49
      837
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      787
    Aihe