Vanhustenhoidossa ei mitään ongelmia

onnenpäivättaas

Taitaa olla vain pelkkää mustamaalausta ja hysteriaa koko hoivakotiepisodi.
Luin juuri uutisjutun vanhuksesta, joka asuu vielä yksin kotonaan ja pärjää hienosti.
Ja kyllähän yhteiskunta auttaa ja antaa apua jokapäiväisee selviytymiseen:

Siivousapua ja ruokapuoleen on satsattu riittävät voimavarat.
Ulkopuolinen taho tarkistaa ja huolehtii arjen sujumisesta melkeinpä liiankin hyvin, sillä kännykkään ja kotipuhelimeenkin on vastattava Salaisella Koodisanalla.
Jos ei vanhuksen puhelimeen vastata tai vastaus on väärä, niin kohta ovat jo turvamiehet oven takana
ja tilanne tarkistetaan hyvin huolella.

Näin hyvin siis on meidän vanhusten asiat Nyky-Suomessa!
Huoleton elämän loppuaika, riittävästi rahaa ja yhteiskunnan huolenpitoa.
Tässä sitä on esimerkkiä vaikka ulkomaille jakaa.
Ohhoh...tule kultainen vanhuus...

18

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En-minäkään-tiedä

Se on totta, kaikki hyvä, mitä näemme ympärillämme ja lähipiirissä.
      Meistähän tosi harva on tarvinnut käydä minkään laitoksen tai vanhuskodin sisäpuolella. Mitä ei näe ei kuule, ei voi olla ongelmakaaan.

• henrjii

mielestäni leipä ei sovi kuin keittoruokien kanssa
      ryystäminen myös ärsyttää, joku vetää kermaperunoitakin ryystämällä

• totuus.toinen

Sinä et tajua todellisuudesta mitään.
      Niin kauan on hyvin kun on niin terve että pärjää vielä jotenkutne kotihoidon avulla.
      Sitten alkaa helvetti ala-arvoisessa hoidossa.
      Siihenkään ei tahdo päästä, vaikka olisi liikuntarajoitteinen, muistisairas, sydänvaivainen, parkinsonintautinen, melkein kuuro ja ja sokea.
      Kotona on oltava kunnes on ainakin 10 kertaa telonut itsensä sairaalakuntoon pillit soiden.
      Sitten voidaan alkaa harkita pääsyä "hoiva"kotiin kidutettavaksi.

• äläoletosikko

Sinäkö et sitten tajunnut, että aloituksessa tarkoitetaan Tellervo Koivistoa?
        Hyvää palvelua kyllä saa, jos on vaikka entisen presidentin vaimo.
        Että se siitä kansalaisten tasapuolisesta kohtelusta.

• äläoletosikko kirjoitti:

Sinäkö et sitten tajunnut, että aloituksessa tarkoitetaan Tellervo Koivistoa?
        Hyvää palvelua kyllä saa, jos on vaikka entisen presidentin vaimo.
        Että se siitä kansalaisten tasapuolisesta kohtelusta.

En minäkään tiennyt, että kyse on T. Koivistosta, juttu mennyt ohi tai ehkä koko lehti jossa juttu on ollut. Tässä tapauksessa varmaan muuta kuin yhteiskunnan tarjoamaa apua, rahaahan rouvalla on keskivertoeläkeläistä puhumattakaan pieneläkeläistä, enemmän.

• näin.käytännössä

Jos kotona yrittää pärjätä, siivouksen saa järjestää itse omilla rahoilla. Ruoka pitää maksaa itse.
      Kaikki pitää kustantaa itse tietenkin, eikä mitkään palvelut tule itsestään, jos et niitä järjestä.
      Kotihoito voi auttaa käytännön toimissa ja jos eläke ei riitä, pieniä tukia voi saada.

Kun laitokseen "pääsee" 85% eläkkeestä ottaa kunta laitosmaksuihin.

Turvapuhelin on hyvä, joskus vaan kestää yönkin, että kukaan tulee, siinähän makaat lattialla
      vaikka lonkka halki.

• Kun saat sas-työryhmän päätöksen pääsystä tehostettuun palveluasumiseen ja saat palvelusetelin, jolla maksta sen arvolla asumista, ei tarvitse jäädä senttiäkään itselle. Maksuperusteet ovat erit.

• siilivain kirjoitti:

Kun saat sas-työryhmän päätöksen pääsystä tehostettuun palveluasumiseen ja saat palvelusetelin, jolla maksta sen arvolla asumista, ei tarvitse jäädä senttiäkään itselle. Maksuperusteet ovat erit.

Tämä auttaa kaikkiin vaivoihin.

"Minä vähän luulen, että iso-kokoisen Rulla-Tuolin Rulla-Laakerit ovat edelleen rasvaamatta.
        Loputtomasta kitinästä päätellen.
        Samasta kitinästä johtunee myymälänkin narina."

H.

• hunksz kirjoitti:

Tämä auttaa kaikkiin vaivoihin.

"Minä vähän luulen, että iso-kokoisen Rulla-Tuolin Rulla-Laakerit ovat edelleen rasvaamatta.
        Loputtomasta kitinästä päätellen.
        Samasta kitinästä johtunee myymälänkin narina."

H.

No woi. Niinkös sun rullatuolilles on käynyt. Hanki apua. Jos loppuis kitinä. Jos jää vain karmien väliin pyöräilemään ei siitä tule lasta eikä pa¨¨¨¨.

• Hoitamisessa.mukana

Myös meidän kunta huolehtii vanhuksesta/sairaasta pääosin hyvin. Kun hoitajia kävi muistisairaan kotona monta, alkoi kohta erottamaan vastuulliset ja sinnepäintekijät. Hoitoaika oli puoli tuntia kolme kertaa päivässä, aamupalan, lounaan ja päivällisen/iltapalan aikana. Piti valvoa ja kehotella että sairas söi ja joi riittävästi, koska ruoka ei oikein maistunut. Toiset valvoivat, toiset ei. Joutui kerran tiputukseen viime kesän helteillä, kun kuivui. Joskus unohtivat antaa lääkkeet. Maksoi hoidosta lähes 600 kuussa. Mutta riittävän hyvin kuitenkin pärjäsi, itse kehui hoitajia mukaviksi, ja kun vielä oma suku piipahti tarkistamassa lähes päivittäin, pärjäili aika hyvin. Kun kunto huononi, tuli talven pakkaset, ja sairas kuljeskeli milloin minnekin, kunta järjesti paikan hoitolaitokseen, olemme siitä kiitollisia.
      Hoitolaitoksessa tilanne sama. Toiset hoitavat, toiset sanovat hoitaneensa. Kerran kuivui sielläkin noroviruksen takia, pääsi hoitoon ja tiputukseen vain kun riittävästi vaadimme, itse olen sitä mieltä, että olisi kuollut, jos olisi hoitolaitoksen henkilökunnan varaan jäänyt. (Onkohan tämä syy kun yhdessä hoitolaitoksessa kuoli kuusi asiakasta pienen ajan sisällä.) Tämä hoitokoti on parhaimmistoa, kuulin huhuna että sinne pääsee vain jos pystyy maksamaan riittävän omavastuun, jos on liian pieni eläke, kunta ei ohjaa sinne. Tämä asiakas maksaa kunnalle yli 2000 ja kunta loput, lopullista hintaa en ole mistään saanut selville uteliaasta vaklauksestani huolimatta, ei löydy netistä laitoksen sivuilta.
      Ja sitten toiseen sairaaseen, joka asuu kotona ja pitää ranneketta. Tuolla joku moitti sitä, minä en. Jos hän painaa vahingossa ranneketta, tulee soitto välittömästi. Sitten hän vastaa, kaikki kunnossa, oli vahinko. Kerran oli tosi tilanne, apu tuli tunnissa. Maksaa palvelusta reilu 50 kuussa, saa eläkettä käteen n. 1500 kuussa. Maksaa myös päivittäisen ruoan tuonnista 8 euroa/kerta ja suihkuttamisesta n. 11 euroa/kerta. On tyytyväinen elämäänsä ja muuttaa hoitokotiin sitten kun ei voi käydä itse vessassa eikä syödä itse.
      Kauhistuttaa niiden sairaiden tilanne, joilla ei ole ketään pitämässä puolta ja välittämässä.

• huono.tilanne

On vastuuntunnotonta kunnilta, ettei muistisairaat pääse muistisairaitten palvelutaloihin.
        Muistisairaus vaatii hoitajalta erityisosaamista
        ja hoitajilla yleensäkin pitää olla vastuu !
        Sitä ei nykyään ole. Se on karmeaa.
        Vanhuksia kohdellaan ala-arvoisesti. Myös vammaisia samaisissa yksityisissä laitoksissa.

• huono.tilanne kirjoitti:

On vastuuntunnotonta kunnilta, ettei muistisairaat pääse muistisairaitten palvelutaloihin.
        Muistisairaus vaatii hoitajalta erityisosaamista
        ja hoitajilla yleensäkin pitää olla vastuu !
        Sitä ei nykyään ole. Se on karmeaa.
        Vanhuksia kohdellaan ala-arvoisesti. Myös vammaisia samaisissa yksityisissä laitoksissa.

Entäs sitten, kun uutisoitiin, että Attendo, alkaa kouluttamaan jotain hoiva-avustaia.
        Siinä käy luultavasti niin, että likipitäen kaikki ovat hoiva-avustajia, yksi sairaan- tai perushoitaja vuoroa kohti, koska lääkkeitten jakaja ja vastuuhoitaja ovat oltava koulutettuja.
        Hoiva-avustajille ei tarvitse maksaa koulutetun hoitajan palkkaa.
        Eli äkkiä keksivät uuden säästökeinon. 0,7 luultavasti täyttyy, mutta laatu ei.
        Minusta se pitäisi valvojien ottaa myös huomioon, että ruoka- vaatehuolto ja siivous tarvitsee niiden alojen ihmiset, joilla ei ole mitään tekemistä hoitajamitoituksen kanssa.

• syvä-huokaus-ikuinenSuru

alotukseen,

alottaja puhuu tahallaan parturia,

vanhusten hoivassa on ollu paljon räikeitä väärinkäytöksiä,
      vanhuksia on jopa kuollu heitteillejättöön ja väärin kohteluun,

olen usein vieraillu hoivakodeissa joissa puolisoni oli,
      aina niissä haju oli melkonen , ummehtunu kakanhaju,
      siitä päätelle hoitohenkilökuntaa oli kaikissa liian vähän,

jäi ikuinnen suru
      ku itteltäki voimat loppui
      ja puoliso oli pakko luovuttaa muitten hoitoon,
      mutta hyvä kun oli edes jotain hänen hyväkseen,

alzhaimer on vaieia hyvin raskas tauti,

• RealistiN

Ei vanhustenhuoltomme positiivisilla uutisilla voi mitään vaalikampanjaa käydä. Kaikki kivet ja kannot käännetään jotta löydetään epäkohtia joita voidaan nostaa esiin ja luvata parantaa ne, näin se menee aina kun vaalit ovat lähellä.

• hoiva-ala.suossa

Se on päin h***ttiä, että hoivatyöllä yleensä tehdään kampanjaa.

Hoiva-asiat pitää olla niin hyvässä kunnossa,
        ettei vanhuksista ja muista hoivan tarpeessa olevista
        tule "vaaliase" ääntenkeruuta varten.

Suomi on vajonnut alas.
        Hoiva-alalla on häpeällistä toimintaa !!!

• TÄMÄ_ON_VAATIMUS
        hoiva-ala.suossa kirjoitti:

Se on päin h***ttiä, että hoivatyöllä yleensä tehdään kampanjaa.

Hoiva-asiat pitää olla niin hyvässä kunnossa,
        ettei vanhuksista ja muista hoivan tarpeessa olevista
        tule "vaaliase" ääntenkeruuta varten.

Suomi on vajonnut alas.
        Hoiva-alalla on häpeällistä toimintaa !!!

olihan se törkeää

jokunen aika sitten OLI
        suuri uutinen ilta-sanomissa kuvan kera

nais johtaja tienasi palkkana 1 vuoden aika 6 miljoonaa euroa, huh huh ,

kehui vielä ottakaa mallia,

kuten karmea uutinen paljasti
        hoitohenkilöstö oli h a a m u - hoitajia,

siis ei ollenkaan hoitajia riittävästi,
        ajottain ei ollu ollenkaan hoitajia,

todella törkee vanhusten kustannuksella johtajisto rikastuu,
        jätetään vanhukset hoitamatta heitteille,
        otetaan yhteiskunnan rahat kylmäverisesti omaan pussiin,

kyseinen johtaja sai kyllä potkut, ei pajoo lohduta kuntalaisia, veronmaksajia,
        potkut ei kyllä riitä,
        hänen pitää palauttaa myös 6 miljoonaa euroa kanunalle takasi heitteille jätöstä
        ja tekeämttömästä työstä

• jokojoko

Vanhusten maksama palvelu korreloi saadun laadun kanssa. Ottaen (riistäen) palvelun veronmaksajien taskusta saa myös asianmukaista hoitoa. Maksamalla itse laadusta saa valita oman hoitopaikan ja hoitaako itseään 0,5 vai 2,0 hoitajaa.

• Jooko.vai

Kyllä meille kehkeytyy hyviä vanhusten palveluja jokaiselle ansionsa mukaan, kärttyisille joita on kejussa anneaan mömmöjä sen jälkeen ovat yhtä hymyä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      34
      5748
    2. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      497
      2612
    3. JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!

Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t
      Kiuruvesi
      9
      1836
    4. Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä

Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳
      Ikävä
      29
      1518
    5. En tiedä miksi kerroin sinusta täällä

Siksi kai, kun meidän juttu on niin alkuvaiheessa, etten voi vielä puhua siitä kenellekään.
      Tunteet
      17
      1149
    6. Oho! Queen of Fucking Everything villitsee - Ikean sininen luottotuote nappasi hervottoman idean!

Ikea on ajan hermoilla! Aika hauska idea ja Queen of Fucking Everything -ajatus toimii hyvin tässäkin. Lue lisää: http
      Mainonta ja markkinointi
      7
      994
    7. Ei ois kyllä kivaa

Jos miestä ei kiinnostais ollenkaan minun seura. Aina huitelis ties missä tai olis omassa seurassaan. Kaikki muu ois kiv
      Ikävä
      4
      937
    8. Pystytkö unohtamaan

Minut?
      Ikävä
      62
      902
    9. Nainen, tunnetko saman kuin minä

Syvän yhteyden välillämme, silloin kun se tunne tulee. Niinä hetkinä minulla on niin järjettömän suuri ikävä sinua. Ikäv
      Ikävä
      43
      883
    10. HS - Yllätyskäänne Eagle S -tutkinnassa, Supo pitää onnettomuutena

HS:n mukaan esitutkinta joudutaan todennäköisesti keskeyttämään syyttäjän päätöksellä mikäli näyttöä tahallisuudesta ei
      Maailman menoa
      196
      834
    Aihe