PMS

hillomunkki

Kertokaapa millaisista pms oireista kärsitte? Oletteko saaneet apua esim. luontaistuotteista?

Kerronpa oireitani; rytmihäiriöt, turvotus, sellainen hermostuneisuus, joka lietsoo joskus jopa paniikkikohtauksia. Joskus ei viitsi lähteä ihmisten ilmoille, tuntuu, ettei pysy kroppa kasassa. Hurjaa vai mitä, löytyykö kohtalotovereita?

20

7722

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oireet

Vähän vaihtelee. Joskus vois elää pelkällä makealla ja pullalla. Kaiken maailman kipuiluja; h-vetillinen päänsärky, masu kipee, selkää särkee jne. Mieliala suorastaan raivokas välillä; joku sanoo väärän sanan, niin olen valmis repimään silmät päästä (joskus ihan pelottaa..) tai vaihtoehtoisesti ryven itsesäälin syövereissä. Mitäs muuta.. Siinä noi pahimmat mitä mieleen tulee. Mitään rohtoja en ole edes harkinnut.. Varsinkaan luonnontuotteita, vaikutuksia ei ole tieteellisesti todistettu mahdolliset sisäelimien (erit. munuaisten) myrkytystilat eivät hirveesti innosta. Mutta toi oli vaan mun mielipiteeni luontaistuotteista.

• suti

PMS-oireisiin käytetään yleisesti mielialalääkkeitä. Itselläni toimii erinomaisesti Cipramil.

• hillomunkki

vai aina tarvittaessa pahimpaan aikaan? Kuulostaa ärsyttävältä, että pitäisi mömmöihin tarttua.. Mutta ei nuo tärinät ja paniikitkaan hermoillessa oikein ole kivoja.

• Kolomekymppinen ja vähä yli
        hillomunkki kirjoitti:

vai aina tarvittaessa pahimpaan aikaan? Kuulostaa ärsyttävältä, että pitäisi mömmöihin tarttua.. Mutta ei nuo tärinät ja paniikitkaan hermoillessa oikein ole kivoja.

Jep, oireita on ilmaantunut. Ei ennen ollut mutta nyt, kun tuli 33 täyteen ni johan alkoivat. Viimeisin oire suoraan sanottuna paskamainen päänsärky 3 pv ennen menkkoja, päänsärky loppui heti, kun menkat alkoi. Hermostuneisuus,jonkun sortin laimeat "paniikkikohtaukset" turvotus, raivopäisyys, itsesäälissä ryveskely, unettomuus ja nyt tosiaan tuo pääkippee. Ja tietenki näppylöitä, ja hiusten rasvoittumista, eivät tunnu edes hiukset taipuvan mihinkään suuntaan ennen menkkoja, päätä myöten vaan riippuisivat..plääh..

Miten teillä, jotka olette aloittaneet lääkityksen? Miten ne pian alkavat auttamaan ja antaako lääkärit "helposti" nuo lääkkeet? Onko muilla lisääntyneet PMS-oireet iän myötä? Nuorena tyttönä ei ollut pahemmin mitään.

• kukka
        Kolomekymppinen ja vähä yli kirjoitti:

Jep, oireita on ilmaantunut. Ei ennen ollut mutta nyt, kun tuli 33 täyteen ni johan alkoivat. Viimeisin oire suoraan sanottuna paskamainen päänsärky 3 pv ennen menkkoja, päänsärky loppui heti, kun menkat alkoi. Hermostuneisuus,jonkun sortin laimeat "paniikkikohtaukset" turvotus, raivopäisyys, itsesäälissä ryveskely, unettomuus ja nyt tosiaan tuo pääkippee. Ja tietenki näppylöitä, ja hiusten rasvoittumista, eivät tunnu edes hiukset taipuvan mihinkään suuntaan ennen menkkoja, päätä myöten vaan riippuisivat..plääh..

Miten teillä, jotka olette aloittaneet lääkityksen? Miten ne pian alkavat auttamaan ja antaako lääkärit "helposti" nuo lääkkeet? Onko muilla lisääntyneet PMS-oireet iän myötä? Nuorena tyttönä ei ollut pahemmin mitään.

Oon vuosia kärsiny pms-oireista, joihin kuuluu masennusta, ahdistusta, hermostuneisuutta jne. Oireet kestää 2 viikkoa, kaikki päivät ei oo kauheen pahoja, mutta osa on ihan hirveitä. Tuntuu, että olen ihan työkyvytön joinakin päivinä. Oireet syö itsetuntoa, kun ei voi luottaa siihen, että selviytyy esim. töissä kaikkina päivinä.

Nyt sitten vihdoinkin tajusin hakea apua ja sain mielialalääkkeet. Sain ihan "helposti" lääkkeet, eli kun kerroin lääkärille oireista, niin antoi heti vaihtoehdoiksi joko e-pillerit tai mielialalääkkeet. E-pillereitä olen kokeillut aikaisemmin ja ne vaan pahensi oireita.

Nyt sitte oon joitakin päiviä syöny Cipramilia, ja se todella auttaa! Ekana päivänä oireet tuntu menevän jopa pahemmiksi ja alkoi pelottaa, mutta tokana aamuna oli heti hyvä olo jo ennen lääkkeen ottamista. Ainoa ikävä puoli on sivuvaikutukset. Ekat päivät pyörrytti ja väsytti ihan tajuttomasti. Nyt se on lievittynyt aika paljon, mutta häiritsee vieläkin vähän. Olen kuitenkin luottavainen ja uskon saavani avun jos en tästä niin ainakin jostain muusta lääkkeestä. Mieluummin vaikka vähän väsyyneenäkin kuin masentuneena. Mahtavaa ajatella, että minun ei enää tarvitse kärsiä pms:stä!! :)

• hillomunkki
        kukka kirjoitti:

Oon vuosia kärsiny pms-oireista, joihin kuuluu masennusta, ahdistusta, hermostuneisuutta jne. Oireet kestää 2 viikkoa, kaikki päivät ei oo kauheen pahoja, mutta osa on ihan hirveitä. Tuntuu, että olen ihan työkyvytön joinakin päivinä. Oireet syö itsetuntoa, kun ei voi luottaa siihen, että selviytyy esim. töissä kaikkina päivinä.

Nyt sitten vihdoinkin tajusin hakea apua ja sain mielialalääkkeet. Sain ihan "helposti" lääkkeet, eli kun kerroin lääkärille oireista, niin antoi heti vaihtoehdoiksi joko e-pillerit tai mielialalääkkeet. E-pillereitä olen kokeillut aikaisemmin ja ne vaan pahensi oireita.

Nyt sitte oon joitakin päiviä syöny Cipramilia, ja se todella auttaa! Ekana päivänä oireet tuntu menevän jopa pahemmiksi ja alkoi pelottaa, mutta tokana aamuna oli heti hyvä olo jo ennen lääkkeen ottamista. Ainoa ikävä puoli on sivuvaikutukset. Ekat päivät pyörrytti ja väsytti ihan tajuttomasti. Nyt se on lievittynyt aika paljon, mutta häiritsee vieläkin vähän. Olen kuitenkin luottavainen ja uskon saavani avun jos en tästä niin ainakin jostain muusta lääkkeestä. Mieluummin vaikka vähän väsyyneenäkin kuin masentuneena. Mahtavaa ajatella, että minun ei enää tarvitse kärsiä pms:stä!! :)

Hieno homma, että olet saanut avun! Mulla on samankuuloista oireilua. Välillä ahistaa ja välillä ihan pelkää ihmisiä, kun oireet on niin vmäisiä! Syötkö säännöllisesti vai vain silloin kun oireet alkaa?

• kukka
        hillomunkki kirjoitti:

Hieno homma, että olet saanut avun! Mulla on samankuuloista oireilua. Välillä ahistaa ja välillä ihan pelkää ihmisiä, kun oireet on niin vmäisiä! Syötkö säännöllisesti vai vain silloin kun oireet alkaa?

Tarkoitus on syödä lääkkeitä vain silloin, kun oireita esiintyy eli 2 viikkoa kuukaudesta. Luulisin, että toimii ihan hyvin, kun alkoi aluksikin vaikuttaa aika nopeasti. Sivuvaikutukset kyllä vähän harmittaa, mutta katotaan, jos niitäkin saisi vielä jollain lievitettyä. :)

• auttoi

Minua auttaa melatoniini.

• narttu

Huokaus! Luulin jo sekoavani ;)
      Viimeksi n viikko ennen kuukautisia olin aivan sekaisin. Ärsyynnyin kaikesta ja kaikille. töissäkään en uskaltanut mennä kahville yhtäaikaa muiden kaa, kun pelkäsin että räjähän jonkun silmille...
      Sitten illalla kotona itketti ja raivostutti vuorotellen, ja mies ihan kysymysmerkkinä. Olen lueskellu vaihtoehtoisista lääkinnöistä. Tietääko kukaan mitään luontaistuotteita, mitkä helpottaisivat? en haluaisi alkaa syömään mitään mielialalääkkeitä vielä alle 30 vuotiaana.
      E-Pillerit ei mulle sovi korkean verenpaineen vuoksi.

• kipuilija

Oon 28-vuotias ja kärsinyt muutamia vuosia pms-oireista, joista invalidisoivin on rintojen kipu. Ei kärsi edes hipaista.. Räjähdän herkästi, itken ja ryven masennuksessa..

Olen kokeillut luontaistuotteista A.Vogelin Menstruasania, mutta siitä en kokenut suurtakaan apua saavani. Sen sijaan Mulimen (en muista valmistajaa) auttoi, rinnat ei kipeytynyt kuin muutamia päiviä ennen menkkoja ja raivokohtaukset on vähentynyt.. Elän nyt paljon rennommin =)

• Tara

Oireita: oksentelu, päänsärky, palelu ja silti hikoilen tajuttomasti, finnejä, tukka rasvoittuu, turvotusta, kaikki maistuu metallille, hajut ärsyttää, pinna on kireellä, tavarat putoilee käsistä, kompuroin omiin jalkoihini ja kävelen päin seiniä eli muutun tosi kömpelöksi, mitään ei jaksa eikä mikään huvita, fyysinen kuntokin tuntuu aina viikoksi romahtavan, hengästyn pienestäkin rasituksesta...Tätä kestää reilun viikon.

• ..........

Itselläni pms oireet kestävät n. kaksi viikkoa. Niihin kuuluu: Väsymys, etova olo, alavatsa kivut, rintojen turpoaminen ja kipeytyminen, jatkuva nälkä, alavatsan turpoaminen, raivokohtaukset, yli herkkyys, seksihalujen kasvaminen, päänsärky ja jatkuva pissahätä. Sinkki ja magnesium auttaa pms-oireisiin.

• .........

Unohdin mainita finnit ja ja palelemisen.

• teenä

Itselläni auttaa alavatsan kouristuksiin kamomillatee. Haen luontaistuotekaupasta yrtit ja haudutan sen itse teeksi. Mahakipuja ei tule, kun alkaa juoda juomaa silloin, kun maha antaa merkkejä ensimmäisisitä kivuista.

• helpottui

pms oireet helokkiöljykapseleilla! suosittelen lämpimästi kaikille! kapselit auttoii myös kuivaan ihoon ja hiukset tulivat parempi kuntoisiksi!

• hetkeksi
        helpottui kirjoitti:

pms oireet helokkiöljykapseleilla! suosittelen lämpimästi kaikille! kapselit auttoii myös kuivaan ihoon ja hiukset tulivat parempi kuntoisiksi!

Jep, mäkin aloin helokkiöljypillereiden napsimisen toukokuussa 2004 ja niiden teho loppui marraskuussa 2004. Eli puoleksi vuodeksi pääsin eroon rintojen turvotuksesta ja kivuista, mikä oli tosi ihanaa! Nyt siitä saa taas kärsiä 2 vkoa kuukaudesta :( Rinnat turpoaa yhden kuppikoon, mikä sinänsä positiivista ;), mutta ku pitäisi olla 2 sporttiliivit päällekäin kun pelkkä kävelemisen aiheuttama 'tärinä' sattuu, juoksemisesta nyt puhumattakaan.. argh!

• nipsulainen

Niinpä niin, mä olen kuumeisesti hakenut ratkaisua mun "raivopää päiviini", jotka alkavat n. kierron puolen välin aikoihin ja loppuvat sitten menkkojen alettua. Nyt näyttäisi siltä, että tarkka ruokavalion vaaliminen ehkä toisi helpotusta. Yritän huolehtia riittävästä kalsium, magnesium ja d- vitamiinin saannista. Soijatuotteet olen myös ottanut päivittäiseen ruokavalioon. Kaikenlaista olen kokeillut, mutta mielialalääkkeet ovat sitten ne viimeinen vaihtoehto,jos mikään muu ei auta.

• vadelma

onko muilla ollu pientä lämmön nousua oireena?

• sain apua

vastaan koska olen VIHDOIN saanut pms-oireisiin yllättävän avun 20 vuoden lukuisien kokeilujen jälkeen. Aloin syömään Magnex-nimistä valmistetta levottomat jalat-oireyhtymään ja muutaman kuukauden käytön jälkeen yhtäkkiä "tajusin" että sekä pms-oireeni että kuukautiskivut olivat vähentyneet, vaikka ei nyt kuitenkaan aivan kadonneet. Muutos oli kuitenkin niin huomattava että se paransi merkittävästi elämänlaatuani. En edes uskonut että saan enää apua vaivoihini. Nyt sitten googletin että myös lääkärit hyvin tietävät tämän yhteyden. Voi ¤%&&### sentään! En tiedä monellako lääkärillä olen juossut parinkymmenen vuoden aikana valittamassa jo pelkästään sietämättömistä kuukautiskivuista ja aina, AINA ratkaisuna ovat olleet hormonit kovat särkylääkkeet. Olen todella katkera kaikista pillerikokeiluista jotka eivät sopineet minulle, varsinkin kun ratkaisu oli lopulta näin yksinkertainen -muutaman euron purkki magnesiumia (merkillä tuskin on merkitystä), jota syön päivittäin, mummouteen saakka.

• ..on..
        sain apua kirjoitti:

vastaan koska olen VIHDOIN saanut pms-oireisiin yllättävän avun 20 vuoden lukuisien kokeilujen jälkeen. Aloin syömään Magnex-nimistä valmistetta levottomat jalat-oireyhtymään ja muutaman kuukauden käytön jälkeen yhtäkkiä "tajusin" että sekä pms-oireeni että kuukautiskivut olivat vähentyneet, vaikka ei nyt kuitenkaan aivan kadonneet. Muutos oli kuitenkin niin huomattava että se paransi merkittävästi elämänlaatuani. En edes uskonut että saan enää apua vaivoihini. Nyt sitten googletin että myös lääkärit hyvin tietävät tämän yhteyden. Voi ¤%&&### sentään! En tiedä monellako lääkärillä olen juossut parinkymmenen vuoden aikana valittamassa jo pelkästään sietämättömistä kuukautiskivuista ja aina, AINA ratkaisuna ovat olleet hormonit kovat särkylääkkeet. Olen todella katkera kaikista pillerikokeiluista jotka eivät sopineet minulle, varsinkin kun ratkaisu oli lopulta näin yksinkertainen -muutaman euron purkki magnesiumia (merkillä tuskin on merkitystä), jota syön päivittäin, mummouteen saakka.

..ilmaantunu viimeisen vuoden aikana kaameita raivopäiviä. Hyvä, etten raivoo ohikulkijoille tiellä. Kotona sen raivon saa valitettavasti niskaansa mies ja lapsi. :(
        Itelläni on hormonikierukka ja jotenkin sen jälkeen nää oireet on pikku hiljaa voimistuneet. Olen 3-kymppinen, eikä mulla nuorempana ole tällaisia oireita ollut. Nyt kävin gynellä ja mainitsin asiasta, niin määräsi mulle Seronil-nimistä mielialalääkettä. Toinen kokeilupäivä nyt menossa, vielä en osaa sanoa, miten vaikuttaa.
        Kokeilin aikaisemmin myös kalkkia, B12-vitamiinia sekä E-vitamiinia, mutta en kyllä voi sanoa, että olisivat kovinkaan paljon auttaneet. Nyt oli pakko niellä ylpeytensä ja aloittaa mielialalääkitys. Jos ne lopettavat raivoamiseni, niin yksi hailee, mitä muut ajattelevat mielialalääkkeiden syömisestä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2490
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      200
      1181
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1091
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      911
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      91