Reproduktiiviset oikeudet ja uskonto

Kun tulee useinkin niputettua uskovaiset ja abortinvastaisuus samaan nippuun, johon lisätään vielä naisen seksuaalisuuden kontrollointi, naisten halveksunta ja naisen kehon omiminen jonkun uskonnollis-poliittisen puolueen omaisuudeksi niin pitääpäs nyt laittaa vähän toisenlaistakin materiaalia tänne, etten sorru itse yleistämiseen. Suurinta ääntä ja myyttiä naisten kyvyttömyydestä päättää asioistaan itse kun meillä pitävät nämä sormin laskettavat fundamentalistiset elämänkoululais-saarnaajat, joilla on sitä vankemmat mielipiteet omasta oikeassa olemisesta mitä vähemmän on henkistä pääomaa ja mitä vähemmän on tullut hankittua koulusivistystä ja koeteltua niitä faktoiksi nimitettyjä uskomuksiaan. Jenkeissä sitä on muunkinlaista uskonnollisuutta ja yhteistyömenettelyä, josta meidänkin voisi olla hyvä ottaa oppia.

Törmäsin jenkkisivustoon nimeltä Religious Coalition for Reproductive Choice. "Pro Faith. Pro Family. Pro Choice." Tämä on siis moniuskonnollinen ja hengellinen liitto eri uskontokuntien välillä, joka sanoutuu irti naisten ja lasten oikeuksia polkevista uskonnollisista ääriliikkeistä ja myöskin Trumpin pyrkimyksistä viedä terveydenhoito nimenomaan köyhiltä, värillisiltä ja huono-osaisimmilta. Liitto puolustaa ihmis- ja perheoikeuksia ja jokainen omalla uskonnollisella ja hengellisellä perusteellaan. Sivuston osoite löytyy laittamalla hakuun liiton nimi, joka yllä. Siellä on eri kristillisten kirkkojen, muslimien, hindujen, universalistien ja buddhalaisten ja juutalaisten kanta asiaan ihan heidän omien pyhien kirjoitusten mukaisesti. On se ihmeellinen maa tuo USA.

12

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En tiedä, kuinka monta kertaa olen jo ehtinyt kirjoittaa, mutta toistetaan vielä ainakin kerran: kyllä on feministin omakuva, mieskuva ja itsetunto säälittävän surkea, itsesäälin täyttämä kurjake Miten te feministit yleensä pystytte elämään noin tuskaista elämää, jossa on myös miehiä? Vihollisia on joka suunnassa ja ei mitään hyvää elämässä? Miehen kanssa pitäisi kyetä elämään, mutta kun mieskin on feministin vihollinen. Lapset on feministin surma ja miehet vanginvartijoita ja ainaisen seksin vonkujia. Mistä tällaisia oikein löytyy? Mikä vaikeus on ymmärtää, että naiset ja miehet ovat erilaisia, mutta yhdessä toimien elämän rikkaus?

      Todellisessa arjessa on ole löytänyt yhtään kaltaistasi feministiä, joten taitaa olla niin, että olet provoilemassa eikä tämä ole ensimmäinen kerta kun tuota epäilen. Työyhteisöissäni on aina ollut sekä naisia että miehiä ja vain pari kertaa olen kuullut sivusta jonkun ämmän tai äijän "vitsin", mutta sekin on loppunut, kun muistuttaa samanarvoisuudesta jne. Alallani on aina ollut samapalkkaisuus ja samat edut niin naisilla kuin miehillä. Esimiehinänikin on sattunut olemaan melko tasaisesti naisia ja miehiä. Voin siis puhua ihan vankasta kokemuksesta enkä mutuista. Olisi sinunkin pitänyt lukea vähän sosiologiaa paremmalle alalle, jossa ihmisiä arvostetaan yhteistoimintakykyjensä, tietojensa ja taitojensa, ei sukupuolensa mukaan.

      • 7349

        Miten liittyy aloitukseen? Mitä mieltä olet uskontojen naiskuvasta? Onko se tasa arvoinen?


      • 7349 kirjoitti:

        Miten liittyy aloitukseen? Mitä mieltä olet uskontojen naiskuvasta? Onko se tasa arvoinen?

        Jopas luit huonosti aloituksen, jos et nähnyt tällaista aloittajan feminististä lapsi-, uskonto- ja miesviha-jargonia: "uskovaiset ja abortinvastaisuus samaan nippuun, johon lisätään vielä naisen seksuaalisuuden kontrollointi, naisten halveksunta ja naisen kehon omiminen jonkun uskonnollis-poliittisen puolueen omaisuudeksi niin pitääpäs nyt laittaa vähän toisenlaistakin materiaalia tänne, etten sorru itse yleistämiseen. Suurinta ääntä ja myyttiä naisten kyvyttömyydestä päättää asioistaan itse kun meillä pitävät nämä sormin laskettavat fundamentalistiset elämänkoululais-saarnaajat, joilla on sitä vankemmat mielipiteet omasta oikeassa olemisesta mitä vähemmän on henkistä pääomaa ja mitä vähemmän on tullut hankittua koulusivistystä ja koeteltua niitä faktoiksi nimitettyjä uskomuksiaan." Säälittävää tuollainen viha. Eikö tuokin energia voitaisi käyttää hyvien ihmissuhteiden rakentamiseen ja ylläpitoon?


      • kunhan_vastaan kirjoitti:

        Jopas luit huonosti aloituksen, jos et nähnyt tällaista aloittajan feminististä lapsi-, uskonto- ja miesviha-jargonia: "uskovaiset ja abortinvastaisuus samaan nippuun, johon lisätään vielä naisen seksuaalisuuden kontrollointi, naisten halveksunta ja naisen kehon omiminen jonkun uskonnollis-poliittisen puolueen omaisuudeksi niin pitääpäs nyt laittaa vähän toisenlaistakin materiaalia tänne, etten sorru itse yleistämiseen. Suurinta ääntä ja myyttiä naisten kyvyttömyydestä päättää asioistaan itse kun meillä pitävät nämä sormin laskettavat fundamentalistiset elämänkoululais-saarnaajat, joilla on sitä vankemmat mielipiteet omasta oikeassa olemisesta mitä vähemmän on henkistä pääomaa ja mitä vähemmän on tullut hankittua koulusivistystä ja koeteltua niitä faktoiksi nimitettyjä uskomuksiaan." Säälittävää tuollainen viha. Eikö tuokin energia voitaisi käyttää hyvien ihmissuhteiden rakentamiseen ja ylläpitoon?

        "Jopas luit huonosti aloituksen, jos et nähnyt tällaista aloittajan feminististä lapsi-, uskonto- ja miesviha-jargonia"


        Jopa onnistuitkin taas lulemaan aivan muuta, kuin aloituksessa oikeasti sanottiin.

        " Säälittävää tuollainen viha"

        En tiedä mistä löysit aloituksessa vihaa.

        Käsittääkseni aloituksessa oli taaskin kyse lähinnä siitä, että vaikka kaikki abortinvastustajat ovatkin uskovaisia, kaikki uskovaiset eivät suinkaan ole yhtä vihamielisiä kuin abortinvastustajat.


      • kunhan_vastaan kirjoitti:

        Jopas luit huonosti aloituksen, jos et nähnyt tällaista aloittajan feminististä lapsi-, uskonto- ja miesviha-jargonia: "uskovaiset ja abortinvastaisuus samaan nippuun, johon lisätään vielä naisen seksuaalisuuden kontrollointi, naisten halveksunta ja naisen kehon omiminen jonkun uskonnollis-poliittisen puolueen omaisuudeksi niin pitääpäs nyt laittaa vähän toisenlaistakin materiaalia tänne, etten sorru itse yleistämiseen. Suurinta ääntä ja myyttiä naisten kyvyttömyydestä päättää asioistaan itse kun meillä pitävät nämä sormin laskettavat fundamentalistiset elämänkoululais-saarnaajat, joilla on sitä vankemmat mielipiteet omasta oikeassa olemisesta mitä vähemmän on henkistä pääomaa ja mitä vähemmän on tullut hankittua koulusivistystä ja koeteltua niitä faktoiksi nimitettyjä uskomuksiaan." Säälittävää tuollainen viha. Eikö tuokin energia voitaisi käyttää hyvien ihmissuhteiden rakentamiseen ja ylläpitoon?

        Mutta tosiaan, keskityin aloittajan melko rajuun esipuheeseen.
        Mutta onneksi hän löytää parjaamiensa uskovaistenkin parissa ihan tolkun ihmisiä, ettei aina ole moittimassa ja herjaamassa toisinajattelijoita. Meissä ihmisissä kun on niin monella tavalla ajattelevia ihmisiä ja erityiskysymyksissä monesti ajatellaan omien raja-aitojen ylikin hyppien. USA on todella ihmemaa, siellä on paljon erilaisia vaikuttajaryhmiä, osa hyvin tiukkapipoisia ja osa laajemmin ajattelevia. On hienoa, että aloittaja, rajun alun jälkeen, otti esille tuon ryhmän, vaihteeksi vähän positiivistakin palautetta siis.


      • Hohhohhhh
        kunhan_vastaan kirjoitti:

        Jopas luit huonosti aloituksen, jos et nähnyt tällaista aloittajan feminististä lapsi-, uskonto- ja miesviha-jargonia: "uskovaiset ja abortinvastaisuus samaan nippuun, johon lisätään vielä naisen seksuaalisuuden kontrollointi, naisten halveksunta ja naisen kehon omiminen jonkun uskonnollis-poliittisen puolueen omaisuudeksi niin pitääpäs nyt laittaa vähän toisenlaistakin materiaalia tänne, etten sorru itse yleistämiseen. Suurinta ääntä ja myyttiä naisten kyvyttömyydestä päättää asioistaan itse kun meillä pitävät nämä sormin laskettavat fundamentalistiset elämänkoululais-saarnaajat, joilla on sitä vankemmat mielipiteet omasta oikeassa olemisesta mitä vähemmän on henkistä pääomaa ja mitä vähemmän on tullut hankittua koulusivistystä ja koeteltua niitä faktoiksi nimitettyjä uskomuksiaan." Säälittävää tuollainen viha. Eikö tuokin energia voitaisi käyttää hyvien ihmissuhteiden rakentamiseen ja ylläpitoon?

        "Eikö tuokin energia voitaisi käyttää hyvien ihmissuhteiden rakentamiseen ja ylläpitoon?"

        Mitä tarkoitat? Sinun ehdoillasko? 😀😀
        Nainen päättää mitä omalla elämällään tekee. Luo ihmissuhteet kenen kans tykkää.


      • hätärynccykäytaas

        "kaikki abortinvastustajat ovatkin uskovaisia"

        Eräs valheistasi, joka on kumottu ties montako kertaa.


      • kjhuyhdyfds

        Miksi tämän kysyminen on asiatonta?
        Millä tavoin lasten suojelu turhalta tappamiselta on vihamielistä?


    • Herran.Terttu

      Olen uskova ja hyväksyn abortin. Kukaan ei tee sitä huvikseen. Taustalla voi olla huono-osisuutta ja epätoivoa. Yllätysraskaus on järkytys jos ei ole lapsettomuudesta kyse. Vielä pahempi jos sikiö on sairas. Ei kaikki ole samasta puusta veistettyjä vaan näkemyksiä on monenlaisia.

      • uskiksentekopyhyys

        Mitä asiatonta tässä kysymyksessä onkaan?
        MInkä muiden käskyjen rikkomisen hyväksyt, kuin 5.n?


      • "Olen uskova ja hyväksyn abortin. Kukaan ei tee sitä huvikseen"

        Totta, pitää nyt muistuttaa itseään, että onhan täällä näkynyt kirjoittelemassa myötätuntoisia pappejakin ihan ymmärtävästi abortin kokeneille naisille. Sitä välillä sortuu yleistämään kaikki uskovaiset vähä-älyisiksi fundamentalisteiksi, eikä kaikki tosiaankaan ole, ainakaan ev.lut.seurakunnissa. Nii nettä anteeksi kovasti, varsinkin jos olet joutunut itse kokemaan abortin.


      • mututarkennusta
        tieteilijä kirjoitti:

        "Olen uskova ja hyväksyn abortin. Kukaan ei tee sitä huvikseen"

        Totta, pitää nyt muistuttaa itseään, että onhan täällä näkynyt kirjoittelemassa myötätuntoisia pappejakin ihan ymmärtävästi abortin kokeneille naisille. Sitä välillä sortuu yleistämään kaikki uskovaiset vähä-älyisiksi fundamentalisteiksi, eikä kaikki tosiaankaan ole, ainakaan ev.lut.seurakunnissa. Nii nettä anteeksi kovasti, varsinkin jos olet joutunut itse kokemaan abortin.

        Niin, että yhtäkkiä vähä-älyisyys ei koskekaan enää aborttimyönteisiä uskovaisia ;D


    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      304
      1889
    2. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      110
      1765
    3. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      126
      1720
    4. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      73
      1625
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      31
      1567
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      69
      1285
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      89
      1038
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      23
      1035
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      22
      1002
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      100
      948
    Aihe