Voiko isoa myoomaa hoitaa/poistaa niin, että kohtu kestää vielä lapsen saannin?

Myooma

Minulla on kohdussani isohko myooma (halkaisija n. 6cm). Myooma on kasvanut tasaisella vauhdilla noin sentin vuodessa jo useiden vuosien ajan. Gynekologin mukaan ei ole ongelma, koska kasvaa kohdusta ulospäin eikä aiheuta oireita. Gyne on rauhoitellut, että monenlaisia hoitokeinoja on jos alkaa vaivaamaan.

En ollut aikaisemmin myoomastani huolissaan, kunnes kuulin, mitä ystävälleni kävi. Ystävälläni oli vastaavanlainen ulospäin kasvava myooma. Vuosia lääkärit sanoivat, että ei haittaa, kunnes eräänä päivänä ystäväni alkoi kärsiä vatsakivuista ja ummetuksesta. Lääkärissä selvisi, että myooma oli kasvanut niin isoksi (n 10cm), että se painoi suolistoa ja haittasi siten suolen toimintaa. Lääkäri oli selvittänyt ystävälleni hoitomahdollisuudet, joista hän eniten suositteli kohdun poistoa. Ystäväni ei halunnut tätä vaihtoehtoa, koska hänellä ei ollut vielä lapsia. Muitakin vaihtoehtoja kuulemma oli, mutta nekin kaikki vaurioittaisivat kohtua niin, että lapsen tekoa ei todennäköisesti enää onnistuisi. Lopulta ystävälleni tehtiin toimenpide, jossa tukittiin myoomaan verta tuovat verisuonet. Tämä kuitenkin aiheutti vauriota myös hänen kohtuunsa ja siihen jäivät ystäväni lapsihaaveet.

Minua on alkanut ahdistaa suunnattomasti se, että näin käy myös minulle. Olen vastikään eronnut, ikää jo yli 30 eikä minulla ole vielä yhtään lasta. Jos voisin tehdä lapsen nyt heti, niin tekisin sen. Mutta kun en voi.

Onko täällä ketään, joka olisi saanut lapsen sen jälkeen kun iso myooma on poistettu? Millaista hoitoa sait?

1

99

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Beenthere

      Minulla todettiin myooma kun se oli 1,5 cm läpimittainen. Silloin en ymmärtänyt asiasta paljonkaan enkä ottanut selvääkään kun en voinut aavistaa mitä se aiheuttaisi tulevaisuudessa. Silloinen lääkäri, joka sen totesi sanoi kun myooma oli n. 3,5 cm, että jos haluat lapsia niin nyt on aika tehdä se. Ei selittänyt tarkemmin, joten en täysin ymmärtänyt, että myooman vuoksi näin on. Kun myooma oli 5cm läpimitaltaan, ensimmäinen ja ainoa raskaus päättyi keskeytymiseen myöhäisillä raskausviikoilla. Yksi mahdollinen selitys oli myooma, vaikka muitakin oli eikä varmuutta asiassa saatu tai ainakaan minulle kerrottu. Jotkut lääkärit oli sitä mieltä, että se ei ollut vaikuttanut raskauden etenemiseen, koska oli kohdun ulkopuolella. Yksi lääkäri sanoi, että on mahdollinen syy.

      Minulle tarjottiin tuolloin ensimmäistä kertaa leikkauksen mahdollisuutta ja myoomaa seurattiin sen jälkeen säännöllisesti. Se kasvoi vuodessa sentin kerralla. Lapsen menetys oli niin kova paikka, että siitä toipumiseen jokseenkin eheäksi meni yli viisi vuotta. Kyselin monelta lääkäriltä vuosien varrella, että voiko myoomaa leikata pelkästään, ilman kohdunpoistoa. Siihen ei koskaan oikeastaan vastattu vaan vastaamista välteltiin. Kun myooma oli läpimitaltaan 5 cm ja olin vielä lääkärien mielestä lapsentekoiässä, lääkäri puhui pelkän myooman poistosta, vaikka sanoikin, että voi olla, että kohtu ei säästy. Vuosi siitä ja kaikki lääkärit puhui kohdunpoistosta. Siksi en sitä leikkauttanut. Tiesin, että raskaaksi en enää tule. Ikääkin alkoi olla.

      Niinpä oman kokemukseni pohjalta jos haluat vielä lapsia tehdä niin nyt on aika tehdä jotain myoomalle. Ja oman kokemukseni pohjalta sinun on syytä varautua siihen, että lapsenteko jää haaveeksi. Onnistuneitakin tarinoita on ja pelkkiä myoomiakin leikataan kun nainen on vielä lapsentekoiässä. Suomessa on hyvin vaikea selvittää kuka lääkäri on siihen kykenevä. Itse en sitä saanut selvitettyä. Vaikka olen iäkäs, olisin halunnut kohdun pitää. Niin ei lopulta käynyt.

      Siispä tee kaikkesi. Kysele usealta lääkäriltä. Hankkiudu sellaisen gynekologin pakeille, joka tekee leikkauksia. Vaihtoehtoisia hoitoja on ja nyt on sen aika. Myoomasi on kuitenkin iso. Tai ota se riski ja mene myoomaan poistoon, mutta varaudu siihen, että runsaan verenvuodon takia kohtu joudutaan ottamaan pois. Jokainen vuosi kun myooma kasvaa, raskautesi onnistumisen todennäköisyys pienenee, vaikka onnistuneitakin raskauksia on isojenkin myoomien kanssa. Kysy usean lääkärin mielipide ja muodosta oma käsitys. Itse luin ja selvittelin asiaa paljon vuosien aikana - ihan uupumukseen asti, kävin usealla lääkärillä ennen kuin tein päätöksen leikkaukseen menosta ja sen ajankohdasta. Ja jos leikkaukseen päädyt, kysy leikkaavalta lääkäriltä suoraan myooman poiston mahdollisuudesta. Julkisella puolella tapaat leikkaavan lääkärin vasta juuri ennen leikkausta mikä on suuri epäkohta. Minä kysyin ja sain vastauksen, että pelkän myooman poiston onnistuminen on epätodennäköistä kun myoomani on niin iso. Pelkän myooman leikkaus on vaativa leikkaus ja ilmeisesti siihen ei osaamista kaikilla ole.

      Oikeaa ratkaisua on vaikea tietää niin lääkäreiden kuin sinun itsesikin. Se on rankkaa pohdintaa, mutta älä usko yhtä ainoaa lääkäriä vaan kysy useamman mielipide. Itselleni ei tarjottu vaihtoehtoishoitoja kun niitä ei ole omassa kaupungissani tarjolla ja ehkä myös ikäni vuoksi. Mutta voit pyytää, että sinut hoidetaan jossain toisessa kaupungissa, joissa hoitoja on. Selvittelin vaihtoehtoishoitojakin eikä nekään ihan miellyttäviä tai onnistumisvarmoja ole. Turun HIFU ois ehkä ollut sellainen, johon olisin hakeutunut jos myooma olisi ollut pienempi. Voimia sinulle. Korostan vielä, että tee kaikkesi asian selvittämiseksi. On kyse erittäin merkittävästä asiasta elämällesi ja hanki kaikki mahdollinen tieto, apu ja osaaminen, jotta voit tehdä parhaan ratkaisun, jonka vaan voi. Onnistuneitakin tarinoita on ja kun olet vielä nuorehko niin lääkäritkin ehkä suhtautuvat eri tavalla kuin minuun tehtiin. Ja jos sinulla on varaa niin selvittele mahdollisuuksia hakeutua hoitoon ulkomaille johonkin kunnolliseen paikkaan, jossa kyetään pelkkään myooman poistoon. Sitäkin vaihtoehtoa itse selvittelin, mutta minulla ei olisi ollut siihen varaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      276
      2974
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      76
      1538
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      1270
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1190
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1077
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe