vastatkaa

joku pliis

kävin temppelillä siinä juhlassa joka oli vasta ja ihmettelin että miksi naiset ja miehet istuvat siellä erikseen ? onhan teillä krisnalaisilla jotain farmejakin jossa asuu perheitä,miten he sitten asuvat ? paras kaverini on mies ja en pitänyt siitä kun sanottiin että mies jua nainen eivät voi olla ystäviä...

23

1382

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mä vaan joo

      Se on intialainen tapa. Myös kirkossa istutaan Intiassa erikseen. Menin jouluna kirkkoon Madrasin eteläpuolella Mahabalipuramissa ja huomasin saman asian. Sinne tuli amerikkalaisia nuoria, jotka menivät naiset miesten puolelle ja päinvastoin. Kyllä he ymmärtävät, että uudet tulokkaat tekevät virheitä.

    • Vaisnava

      Se, etteivät mies ja nainen voi olla ystäviä on kyllä taas himojen ylikorostamista. Mainitsemasi hare krishnalaiset, jotka ovat muuten vain pienenpieni osa kaikista maailman Krishnan palvojista, elävät selibaatissa ja tavallaan ymmärrettävästi pelkäävät pienintäkin kiusausta lipsua siitä. Ei Krishnan palvelijan todellakaan tarvitse olla tuota mieltä, se on heidän lahkonsa mielipide.

      Krishnan palvelemisella ei itsessään ole mitään tekemistä sukupuolierottelun kanssa, se on kulttuurijuttu. Krishnan Itsensä parhaat ystävät olivat naisia. Itsekin olen nainen ja minulla on paljon miespuolisia ystäviä. Myönnän, että joskus on iskenyt ihastus joihinkin heistä (harvoihin, en todellakaan usko teoriaan että naisten ja miesten välillä on aina jotakin), mutta Gitan mukaisesti suhtaudun mokomiin tunteisiin, tai ainakin yritän, kuten meri itseensä virtaaviin puroihin - en anna niitten vaikuttaa elämääni dharman vastaisesti.

      • huu

        lue Kama Sutraa ja krishnan seikkailuja ja unohtakaa kieroutuneen rapupata-seniilin perustama harekrishna-liike, ja heidän hömpötyksensä!


      • Bhaga
        huu kirjoitti:

        lue Kama Sutraa ja krishnan seikkailuja ja unohtakaa kieroutuneen rapupata-seniilin perustama harekrishna-liike, ja heidän hömpötyksensä!

        Taisit unohtaa lukea kama-sutran alkupuheen, jossa sanotaan, että kirja on erityisesti kirjoitettu estämään avioeroja ja syrjähyppyjä.

        Kannattaisi myös tutustua muihinkin hindu-teksteihin kuin kama-sutraan. Krishnan seikkailut kuvaillaan perusteellisesti Srimad Bhagavatamissa ja jo tämän eepoksen ensimmäisessä osassa sanotaan, että myöhempiä osia on mahdoton ymmärtää, jos ei ole vapautunut aineellisesta sukupuolihimosta.

        Bhagavatam pitäisi siis opiskella järjestyksessä alusta loppuun, eikä heti siirtyä kymmenenteen lauluun, jossa Krishnan rasa-lila leikit ovat. Rasa-lila (Krishnan kanssakäyminen Gopien kanssa) on täysin yliaistillista, eikä sillä ole mitään tekemistä aineellisen sukupuolihimon kanssa.

        Tietysti voimme ottaa kaiken halvasti, jos etsimme vain halpaa sukupuolista nautintoa todellisen itseoivalluksen sijasta. Kun henkilö haluaa ostaa aidon helmen, hänen pitää maksaa siitä paljon. Väärennöksiä sen sijaan saa halvalla. Sama juttu itseoivalluksen suhteen.

        Hare Krishna!


      • minä taas
        huu kirjoitti:

        lue Kama Sutraa ja krishnan seikkailuja ja unohtakaa kieroutuneen rapupata-seniilin perustama harekrishna-liike, ja heidän hömpötyksensä!

        mut voisko joku vastata tohon ensimmäiseen kysymykseen,vaikka sinä bhaga ?


      • Vaisnava
        huu kirjoitti:

        lue Kama Sutraa ja krishnan seikkailuja ja unohtakaa kieroutuneen rapupata-seniilin perustama harekrishna-liike, ja heidän hömpötyksensä!

        Olikos tämä viesti nyt osoitettu minulle, joka en edelleenkään kuulu enkä aio liittyä mainittuun liikkeeseen? Oli miten oli, sinä saisit sanomasi paljon paremmin perille jollet solvaisi toisia. Tuolla tavalla et ole ollenkaan uskottava, vaan ne joita pidät vihollisinasi kuulostavat paljon viksummilta.


      • huu
        Vaisnava kirjoitti:

        Olikos tämä viesti nyt osoitettu minulle, joka en edelleenkään kuulu enkä aio liittyä mainittuun liikkeeseen? Oli miten oli, sinä saisit sanomasi paljon paremmin perille jollet solvaisi toisia. Tuolla tavalla et ole ollenkaan uskottava, vaan ne joita pidät vihollisinasi kuulostavat paljon viksummilta.

        ei ole tarvetta esiintyä sinulle tai muille millään tavoin!
        Ymmärrän kyllä sinua; olin mäkin tollanen sun ikäsenä, mutta nyttemmin tyhjänpäiväinen hyssyttely on jääny vähemmälle...
        Jos minun viholliseni kuulostavat mielestäsi fiksummilta, ei se ole minun ongelmani; se on sinun ongelmasi.


      • Anonyymi
        Bhaga kirjoitti:

        Taisit unohtaa lukea kama-sutran alkupuheen, jossa sanotaan, että kirja on erityisesti kirjoitettu estämään avioeroja ja syrjähyppyjä.

        Kannattaisi myös tutustua muihinkin hindu-teksteihin kuin kama-sutraan. Krishnan seikkailut kuvaillaan perusteellisesti Srimad Bhagavatamissa ja jo tämän eepoksen ensimmäisessä osassa sanotaan, että myöhempiä osia on mahdoton ymmärtää, jos ei ole vapautunut aineellisesta sukupuolihimosta.

        Bhagavatam pitäisi siis opiskella järjestyksessä alusta loppuun, eikä heti siirtyä kymmenenteen lauluun, jossa Krishnan rasa-lila leikit ovat. Rasa-lila (Krishnan kanssakäyminen Gopien kanssa) on täysin yliaistillista, eikä sillä ole mitään tekemistä aineellisen sukupuolihimon kanssa.

        Tietysti voimme ottaa kaiken halvasti, jos etsimme vain halpaa sukupuolista nautintoa todellisen itseoivalluksen sijasta. Kun henkilö haluaa ostaa aidon helmen, hänen pitää maksaa siitä paljon. Väärennöksiä sen sijaan saa halvalla. Sama juttu itseoivalluksen suhteen.

        Hare Krishna!

        Myös kristinuskossa Jeesus ei myös kertonut ihan kaikkea, koska häntä ei olisi ymmärretty oikein. Raamatussa (Johannes 16 - Raamattu 1992 (KR92) - RAAMATTU.FI)
        on teksti, jossa sanotaan:

        ”Paljon enemmänkin minulla olisi teille puhuttavaa, mutta te ette vielä kykene ottamaan sitä vastaan”.

        Elikkä tieto tuotiin eri kansoille eri aikoina juuri sen mukaan, jota ihmiset juuri sillä hetkellä pystyisivät omaksumaan.


    • Bhaga

      Naiset ja miehet istuvat temppelissä erikseen, koska se kuuluu veediseen kulttuuriin. Ne henkilöt, jotka haluavat elää selibaatissa voisivat häiriintyä, jos nätti tyttö tulee viereen istumaan. Tämä on pääsyy miksi temppelissä istutaan erikseen.

      Farmeilla asuu Hare Krishna-perheitä ja perheissä mies ja vaimo elävät toki yhdessä.

      Mies ja nainen voivat toki olla ystäviä, mutta avioliitto on siihen paras paikka. Kaikki muut naiset paitsi oma vaimo pitäisi ajatella äiteinä. Tällä tavalla mieli voidaan vapauttaa sukupuolielämään suuntautuneista ajatuksista. Jos tuohon ei aluksi pysty, niin se on ihan normaalia. Kun ihminen kehittyy henkisessä elämässä sukupuolielämä jää jossain vaiheessa itsestään pois kuvioista. Ei tuota asiaa tarvitse ollenkaan stressata. Krishnan palvomalla ihminen kokee yliaistillista autuutta ja tuo autuus on paljon suurempaa kuin mikään aineellinen nautinto.

      Temppelissä on omat sääntönsä, joiden mukaan siellä käyttäydytään, mutta ei temppeli-elämä sovi lähellekään kaikille. Krishna-tietoisuutta voi jokainen kuitenkin harjoittaa itse kotona laulamalla ystävien ja perheen jäsenten kanssa Hare Krishna-mantraa:

      Hare Krishna Hare Krishna
      Krishna Krishna Hare Hare
      Hare Raama Hare Raama
      Raama Raama Hare Hare

      Kotiin voi myös laittaa pienen alttarin, jossa voi uhrata ruoan Krishnalle ennen syömistä.

      Hare Krishna!

      • Eli tuo "äiteinä ajatteleminen" tarkoittaa suomeksi, että miesten tulisi kunnioittaa jokaista naista hyvin paljon. Eikä missään tapauksessa riistää tai alistaa ketään. (Ja sama pätee tietysti toisinkin päin!) :)

        Liian usein me ei hahmoteta sitä, mistä me ollaan itse vastuussa ja mikä on toisten vastuulla. Eli jos joku ärsyttävä ihminen saa oman mielenrauhan järkkymään, niin syytetään häntä siitä. Tai jos joku mies taikka nainen saa omat hormoonit hyrräämään "väärällä" tavalla, niin kuvitellaan että ongelma poistuu sillä että ne toiset ihmiset siirretään riittävän kauas tai puetaan riittävän peittäviin vaatteisiin... Ja kuitenkin se perusongelma on koko ajan meidän omassa mielessä.

        Eli ensimmäinen askel on se, että ottaa itse vastuun niistä omista tunteistaan. Myöntää niiden olemassaolon ja tavallaan hyväksyy ne osaksi itseään. Jos on sillä tavalla heikko, ettei pysty olemaan joidenkin ihmisten lähellä menettämättä malttiaan niin sitten pysyy itse vähän kauempana heistä... Ei siis niin, että alkaisi potkia muita pois omalta tieltään. [Joskus on huomattavasti helpompikin kunnioittaa toista ihmistä riittävän pitkän välimatkan päästä. :)]

        Toki kohteliaisuuteen kuuluu myös se, että jos huomaa jonkun selkeästi kaipaavan omaa rauhaa, niin ei sitten mene hänelle seuraansa erityisesti tyrkyttämään.

        Mun mielestä tuo sukupuolien erottelupolitiikka johtaa hirveän helposti siihen seksuaalisuuden ylikorostumiseen. Pienikin hymy tai sekunnin tavallista pidempi katse alkaa ikäänkuin saada salattuja sivumerkityksiä... On parempi että tytöt ja pojat oppivat jo pienestä pitäen toimimaan ja olemaan vuorovaikutuksessa keskenään ja kunnioittamaan toisiaan ihmisinä.


      • Eli tuo "äiteinä ajatteleminen" tarkoittaa suomeksi, että miesten tulisi kunnioittaa jokaista naista hyvin paljon. Eikä missään tapauksessa riistää tai alistaa ketään. (Ja sama pätee tietysti toisinkin päin!) :)

        Liian usein me ei hahmoteta sitä, mistä me ollaan itse vastuussa ja mikä on toisten vastuulla. Eli jos joku ärsyttävä ihminen saa oman mielenrauhan järkkymään, niin syytetään häntä siitä. Tai jos joku mies taikka nainen saa omat hormoonit hyrräämään "väärällä" tavalla, niin kuvitellaan että ongelma poistuu sillä että ne toiset ihmiset siirretään riittävän kauas tai puetaan riittävän peittäviin vaatteisiin... Ja kuitenkin se perusongelma on koko ajan meidän omassa mielessä.

        Eli ensimmäinen askel on se, että ottaa itse vastuun niistä omista tunteistaan. Myöntää niiden olemassaolon ja tavallaan hyväksyy ne osaksi itseään. Jos on sillä tavalla heikko, ettei pysty olemaan joidenkin ihmisten lähellä menettämättä malttiaan niin sitten pysyy itse vähän kauempana heistä... Ei siis niin, että alkaisi potkia muita pois omalta tieltään. [Joskus on huomattavasti helpompikin kunnioittaa toista ihmistä riittävän pitkän välimatkan päästä. :)]

        Toki kohteliaisuuteen kuuluu myös se, että jos huomaa jonkun selkeästi kaipaavan omaa rauhaa, niin ei sitten mene hänelle seuraansa erityisesti tyrkyttämään.

        Mun mielestä tuo sukupuolien erottelupolitiikka johtaa hirveän helposti siihen seksuaalisuuden ylikorostumiseen. Pienikin hymy tai sekunnin tavallista pidempi katse alkaa ikäänkuin saada salattuja sivumerkityksiä... On parempi että tytöt ja pojat oppivat jo pienestä pitäen toimimaan ja olemaan vuorovaikutuksessa keskenään ja kunnioittamaan toisiaan ihmisinä.


      • Bhaga
        Vrinda kirjoitti:

        Eli tuo "äiteinä ajatteleminen" tarkoittaa suomeksi, että miesten tulisi kunnioittaa jokaista naista hyvin paljon. Eikä missään tapauksessa riistää tai alistaa ketään. (Ja sama pätee tietysti toisinkin päin!) :)

        Liian usein me ei hahmoteta sitä, mistä me ollaan itse vastuussa ja mikä on toisten vastuulla. Eli jos joku ärsyttävä ihminen saa oman mielenrauhan järkkymään, niin syytetään häntä siitä. Tai jos joku mies taikka nainen saa omat hormoonit hyrräämään "väärällä" tavalla, niin kuvitellaan että ongelma poistuu sillä että ne toiset ihmiset siirretään riittävän kauas tai puetaan riittävän peittäviin vaatteisiin... Ja kuitenkin se perusongelma on koko ajan meidän omassa mielessä.

        Eli ensimmäinen askel on se, että ottaa itse vastuun niistä omista tunteistaan. Myöntää niiden olemassaolon ja tavallaan hyväksyy ne osaksi itseään. Jos on sillä tavalla heikko, ettei pysty olemaan joidenkin ihmisten lähellä menettämättä malttiaan niin sitten pysyy itse vähän kauempana heistä... Ei siis niin, että alkaisi potkia muita pois omalta tieltään. [Joskus on huomattavasti helpompikin kunnioittaa toista ihmistä riittävän pitkän välimatkan päästä. :)]

        Toki kohteliaisuuteen kuuluu myös se, että jos huomaa jonkun selkeästi kaipaavan omaa rauhaa, niin ei sitten mene hänelle seuraansa erityisesti tyrkyttämään.

        Mun mielestä tuo sukupuolien erottelupolitiikka johtaa hirveän helposti siihen seksuaalisuuden ylikorostumiseen. Pienikin hymy tai sekunnin tavallista pidempi katse alkaa ikäänkuin saada salattuja sivumerkityksiä... On parempi että tytöt ja pojat oppivat jo pienestä pitäen toimimaan ja olemaan vuorovaikutuksessa keskenään ja kunnioittamaan toisiaan ihmisinä.

        Kuten jo aikaisemmin toin täällä ilmi, sastrat sanovat, että naisia pitää suojella ja että heistä pitää pitää hyvää huolta. Tämä ei kuitenkaan toteudu nykyisessä länsimaalaisessa kulttuurissa, jossa poika vain laittaa tytön paksuksi ja tämän jälkeen jättää tytön oman onnensa nojaa. Tyttö joutuu sitten turvautumaan valtion sosiaaliturvaan saadakseen toimeentulon ja poika jatkaa vastuutonta elämäntapaansa.
        Tämän ilmiön seurauksina verot nousevat, sukupuolitaudit leviävät, ihmiset kokevat turvattomuuden tunteita ja tuntevat olevansa yksin. Kuuluvatko irtosuhteet siis edistyneeseen ihmiskulttuuriin. Eivät kuulu. Viidakossa asuvat alkuasukkaat harjoittavat seksiä kaikkien muiden kanssa, mutta sivistyneet ihmiset rajoittavat seksin avioliittoon, koska ovat vastuuntuntoisia ja ajattelevat asioita myös muiden kuin itsensä kannalta.

        Jos joku kulkee kadulla puolialastomana, ei ole mikään ihme jos muiden mielenrauha tästä järkkyy. Tässä voitaisiin tietysti mennä äärimmäisyyksiin niinkuin muslimit, jotka peittävät naisensa kireestä kantapäähän, mutta sekään ei kuulu veediseen kulttuuriin. Naiset voivat toki pukeutua sariin tai ihan miten tahtovat, kunhan eivät pukeudu julkisilla paikoilla liian paljastaviin vaatteisiin.

        Olet oikeassa, että tyttöjen ja poikien pitäisi oppia jo pienestä pitäen oikea vuorovaikutus-kulttuuri toistensa suhteen. Jos pojat oppivat jo pieninä, että kaikki naiset (jopa samanikäinen sisko), ovat heille äitejä, ei heille tuota myöhemmin ongelmia elää selibaatissa ja harjoittaa henkistä elämää. Jos kuitenkin opimme jo nuorella iällä, että kaikkia vastakkaiseen sukupuoleen kuuluvia kuuluu himoita aistinautinnon kohteina, miten pystyisimme koskaa elämään rauhallisina selibaatissa? Se tulee vain olemaan huomattavasti hankalampaa, ellei peräti täysin mahdotonta.

        On kuitenkin mielenkiintoista todeta, että brahmacaryan (selibaatin valan) rikkoo myös se jos jättää kauniin tytön kokonaan vaille huomiota. Jos brahmacari siis vain kävelee tylysti häntä tervehtivän tytön ohitse sanomatta hänelle mitään, hän on rikkonut valansa.

        Te jotka ette hyväksy tätä mitä kirjoitin, yrittäkää kuitenkin ymmärtää, että kuulun täysin erilaiseen kulttuuriin, jossa on täysin päinvastaiset arvot kuin materialistisessa yhteiskunnassa. Maailmankatsomukseni on täysin erilainen kuin tavallisen suomalisen ja siksi myös kantani asioihin saattaa olla erilainen. Suomessa on kuitenkin uskonnon ja sanan vapaus, joten minulla on oikeus suhtautua asioihin ihan miten itse haluan.

        Hare Krishna!


      • Bhaga kirjoitti:

        Kuten jo aikaisemmin toin täällä ilmi, sastrat sanovat, että naisia pitää suojella ja että heistä pitää pitää hyvää huolta. Tämä ei kuitenkaan toteudu nykyisessä länsimaalaisessa kulttuurissa, jossa poika vain laittaa tytön paksuksi ja tämän jälkeen jättää tytön oman onnensa nojaa. Tyttö joutuu sitten turvautumaan valtion sosiaaliturvaan saadakseen toimeentulon ja poika jatkaa vastuutonta elämäntapaansa.
        Tämän ilmiön seurauksina verot nousevat, sukupuolitaudit leviävät, ihmiset kokevat turvattomuuden tunteita ja tuntevat olevansa yksin. Kuuluvatko irtosuhteet siis edistyneeseen ihmiskulttuuriin. Eivät kuulu. Viidakossa asuvat alkuasukkaat harjoittavat seksiä kaikkien muiden kanssa, mutta sivistyneet ihmiset rajoittavat seksin avioliittoon, koska ovat vastuuntuntoisia ja ajattelevat asioita myös muiden kuin itsensä kannalta.

        Jos joku kulkee kadulla puolialastomana, ei ole mikään ihme jos muiden mielenrauha tästä järkkyy. Tässä voitaisiin tietysti mennä äärimmäisyyksiin niinkuin muslimit, jotka peittävät naisensa kireestä kantapäähän, mutta sekään ei kuulu veediseen kulttuuriin. Naiset voivat toki pukeutua sariin tai ihan miten tahtovat, kunhan eivät pukeudu julkisilla paikoilla liian paljastaviin vaatteisiin.

        Olet oikeassa, että tyttöjen ja poikien pitäisi oppia jo pienestä pitäen oikea vuorovaikutus-kulttuuri toistensa suhteen. Jos pojat oppivat jo pieninä, että kaikki naiset (jopa samanikäinen sisko), ovat heille äitejä, ei heille tuota myöhemmin ongelmia elää selibaatissa ja harjoittaa henkistä elämää. Jos kuitenkin opimme jo nuorella iällä, että kaikkia vastakkaiseen sukupuoleen kuuluvia kuuluu himoita aistinautinnon kohteina, miten pystyisimme koskaa elämään rauhallisina selibaatissa? Se tulee vain olemaan huomattavasti hankalampaa, ellei peräti täysin mahdotonta.

        On kuitenkin mielenkiintoista todeta, että brahmacaryan (selibaatin valan) rikkoo myös se jos jättää kauniin tytön kokonaan vaille huomiota. Jos brahmacari siis vain kävelee tylysti häntä tervehtivän tytön ohitse sanomatta hänelle mitään, hän on rikkonut valansa.

        Te jotka ette hyväksy tätä mitä kirjoitin, yrittäkää kuitenkin ymmärtää, että kuulun täysin erilaiseen kulttuuriin, jossa on täysin päinvastaiset arvot kuin materialistisessa yhteiskunnassa. Maailmankatsomukseni on täysin erilainen kuin tavallisen suomalisen ja siksi myös kantani asioihin saattaa olla erilainen. Suomessa on kuitenkin uskonnon ja sanan vapaus, joten minulla on oikeus suhtautua asioihin ihan miten itse haluan.

        Hare Krishna!

        Sitä minä vaan vielä vähän ihmettelen, että miksiköhän se niin usein on se naisen asema ja naisen pukeutuminen, johon huomio kiinnitetään. Miespuoliset papit saavat ihan rauhassa kuljeskella puolialastomina jopa alttarilla Krishna-liikkeen temppeleissä. :)

        Kaikkea hyvää, Bhaga! Minusta on hienoa, että jaksat ottaa kantaa monenlaisiin kysymyksiin tällä palstalla. (Vaikka en aina kaikesta samaa mieltä olekaan...)


      • Vaisnava
        Bhaga kirjoitti:

        Kuten jo aikaisemmin toin täällä ilmi, sastrat sanovat, että naisia pitää suojella ja että heistä pitää pitää hyvää huolta. Tämä ei kuitenkaan toteudu nykyisessä länsimaalaisessa kulttuurissa, jossa poika vain laittaa tytön paksuksi ja tämän jälkeen jättää tytön oman onnensa nojaa. Tyttö joutuu sitten turvautumaan valtion sosiaaliturvaan saadakseen toimeentulon ja poika jatkaa vastuutonta elämäntapaansa.
        Tämän ilmiön seurauksina verot nousevat, sukupuolitaudit leviävät, ihmiset kokevat turvattomuuden tunteita ja tuntevat olevansa yksin. Kuuluvatko irtosuhteet siis edistyneeseen ihmiskulttuuriin. Eivät kuulu. Viidakossa asuvat alkuasukkaat harjoittavat seksiä kaikkien muiden kanssa, mutta sivistyneet ihmiset rajoittavat seksin avioliittoon, koska ovat vastuuntuntoisia ja ajattelevat asioita myös muiden kuin itsensä kannalta.

        Jos joku kulkee kadulla puolialastomana, ei ole mikään ihme jos muiden mielenrauha tästä järkkyy. Tässä voitaisiin tietysti mennä äärimmäisyyksiin niinkuin muslimit, jotka peittävät naisensa kireestä kantapäähän, mutta sekään ei kuulu veediseen kulttuuriin. Naiset voivat toki pukeutua sariin tai ihan miten tahtovat, kunhan eivät pukeudu julkisilla paikoilla liian paljastaviin vaatteisiin.

        Olet oikeassa, että tyttöjen ja poikien pitäisi oppia jo pienestä pitäen oikea vuorovaikutus-kulttuuri toistensa suhteen. Jos pojat oppivat jo pieninä, että kaikki naiset (jopa samanikäinen sisko), ovat heille äitejä, ei heille tuota myöhemmin ongelmia elää selibaatissa ja harjoittaa henkistä elämää. Jos kuitenkin opimme jo nuorella iällä, että kaikkia vastakkaiseen sukupuoleen kuuluvia kuuluu himoita aistinautinnon kohteina, miten pystyisimme koskaa elämään rauhallisina selibaatissa? Se tulee vain olemaan huomattavasti hankalampaa, ellei peräti täysin mahdotonta.

        On kuitenkin mielenkiintoista todeta, että brahmacaryan (selibaatin valan) rikkoo myös se jos jättää kauniin tytön kokonaan vaille huomiota. Jos brahmacari siis vain kävelee tylysti häntä tervehtivän tytön ohitse sanomatta hänelle mitään, hän on rikkonut valansa.

        Te jotka ette hyväksy tätä mitä kirjoitin, yrittäkää kuitenkin ymmärtää, että kuulun täysin erilaiseen kulttuuriin, jossa on täysin päinvastaiset arvot kuin materialistisessa yhteiskunnassa. Maailmankatsomukseni on täysin erilainen kuin tavallisen suomalisen ja siksi myös kantani asioihin saattaa olla erilainen. Suomessa on kuitenkin uskonnon ja sanan vapaus, joten minulla on oikeus suhtautua asioihin ihan miten itse haluan.

        Hare Krishna!

        Olen samaa mieltä kuin sinä pukeutumisesta. Mieleeni tulevat Bollywood-filmit, joissa aika yleinen juonenkäänne on että sankaritar pukeutuu viattomasti paljastavaan muotileninkiin ja sitten paheellinen poikajoukko provosoituu ja yrittää käydä häneen käsiksi. Onneksi sankari saapuu ja hakkaa kaikki pahat pojat ;)

        Sankaritarta ei missään nimessä voi tässä pitää syypäänä vaan tietenkin tuota poikajoukkoa, mutta fiksu sankaritar ottaa huomioon moisten yökötysten olemassaolon eikä pukeudu niin että kiinnittää heidän huomionsa. Sehän on melkein sama kuin että menee verta valuvana keskelle krokotiilijokea.

        Ja anteeksi, että saivartelen jälleen, mutta... Antropologiaan perehtyneenä katson asiakseni mainita, etteivät "viidakon alkuasukkaat" ehkäpä joitakin yksittäisiä harvoja heimoja lukuunottamatta harjoita seksiä kaikkien kanssa. Sen sijaan heillä on usein hyvin tiukat moraalisäännöt, joitten tarkoituksena on ehkäisyvälineitten puutteessa estää liian tiheät raskaudet. Tyypillistä on esimerkiksi, että seksi on naisilta kielletty raskauden havaitsemisesta imetyksen loppuun.


      • Bhaga
        Vrinda kirjoitti:

        Sitä minä vaan vielä vähän ihmettelen, että miksiköhän se niin usein on se naisen asema ja naisen pukeutuminen, johon huomio kiinnitetään. Miespuoliset papit saavat ihan rauhassa kuljeskella puolialastomina jopa alttarilla Krishna-liikkeen temppeleissä. :)

        Kaikkea hyvää, Bhaga! Minusta on hienoa, että jaksat ottaa kantaa monenlaisiin kysymyksiin tällä palstalla. (Vaikka en aina kaikesta samaa mieltä olekaan...)

        >>Sitä minä vaan vielä vähän ihmettelen, että miksiköhän se niin usein on se naisen asema ja naisen pukeutuminen, johon huomio kiinnitetään. Miespuoliset papit saavat ihan rauhassa kuljeskella puolialastomina jopa alttarilla Krishna-liikkeen temppeleissä. :) >>

        No eivät ne miespuoliset papitkaan puolialastomina kuljeskele. Heillä on sentään aina dhoti ja chadar päällä. Intiassa monet miehet eivät mene edes alasti suihkuun, vaan pitävät kamsaa (lannevaate) päällä jopa peseytyessään.

        >> Kaikkea hyvää, Bhaga! Minusta on hienoa, että jaksat ottaa kantaa monenlaisiin kysymyksiin tällä palstalla. (Vaikka en aina kaikesta samaa mieltä olekaan...) >>

        Kiitos samoin! :D


      • Anonyymi
        Vrinda kirjoitti:

        Sitä minä vaan vielä vähän ihmettelen, että miksiköhän se niin usein on se naisen asema ja naisen pukeutuminen, johon huomio kiinnitetään. Miespuoliset papit saavat ihan rauhassa kuljeskella puolialastomina jopa alttarilla Krishna-liikkeen temppeleissä. :)

        Kaikkea hyvää, Bhaga! Minusta on hienoa, että jaksat ottaa kantaa monenlaisiin kysymyksiin tällä palstalla. (Vaikka en aina kaikesta samaa mieltä olekaan...)

        https://www.youtube.com/watch?v=WO_9RsXol3k

        we


      • Anonyymi

        Srila Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswami Maharaj
        Shloka | Ero ihmisen ja eläimen välillä
         
        [om ajñāna-timirāndhasya jñānāñjana-śalākayā
        chakṣur unmīlitaṁ yena tasmai śrī-gurave namaḥ (1)]
        āhāra-nidrā-bhaya-maithunaṁ ca
        sāmānyam etat paśubhir narāṇām
        dharmo hi teṣām adhiko viśeṣo
        dharmeṇa hīnāḥ paśubhiḥ samānāḥ (2)
        Tässä maailmassa eläimillä ja muilla elävillä olennoilla on samat olemassaolon elementit. Kaikki nämä elävät olennot, jotka ovat kehityksensä eri tasoilla, voivat nauttia samoista eduista: elää perhe-elämää, syödä, nukkua ja nauttia toisistaan. Tämä on luontaista kaikille eläville olennoille niiden ehdollistumisen vuoksi.
        Ihmiset eroavat muista elävistä olennoista siinä, että sen lisäksi, että he voivat vain elää ja nauttia kaikesta tästä, myös kehittää henkistä tietoisuuttaan. Prosessia, joka auttaa luomaan yhteyden henkiseen maailmaan, kutsutaan uskonnoksi. Tämä prosessi toteutetaan henkisen yhteyden ja henkisen tiedon havaitsemisen kautta.
        Henkinen yhteys on meille äärimmäisen tärkeää tässä olemisen ulottuvuudessa, koska henkinen yhteys ja aidosti henkinen yhteisö voivat auttaa meitä nousemaan transsendenttiselle tasolle. Todellisen, aidon henkisen yhteyden välityksellä mielemme ja aistimme tulevat tyydytetyiksi. Silloin aistien levottomuus vähitellen poistuu meistä.



        iut


      • Anonyymi

        Srila Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswami Maharaj
        ...
        Henkinen maailma on rajaton. Kukaan ei voi määrittää sen alkua ja loppua, se ulottuu todellisuuden läpi loputtomasti, ja on rajaton kooltaan. Myös muita maailman osia pidämme rajattomina, kuten aineellista maailmaa, joka myös on rajaton. Me pidämme aineellista maailmaa rajattomana, koska me, pikkuruiset sielut, olemme merkityksettömässä asemassa. Havaintokykymme on rajallinen, mutta Jumalallisella todellisuudella ei ole rajoja.
        Tällä hetkellä olemme tässä ehdollistetussa, rajoitetussa osassa aineellista maailmaa, mutta tämä ei ole todellinen kotimme. Henkinen maailma on todellinen asuinpaikkamme. Meillä on kyky tietoiseen olemassaoloon, henkiseen olemassaoloon tässä maailmassa.



        654


    • Hare Krishna -liikkeen eri temppeleissä on vähän erilaiset käytännöt. Suomessa on ehkä hieman konservatiivisempi meininki vallalla. Joissakin muissa temppeleissä se ei ole niin tarkkaa, että missä seisoo tai istuu. Tavallaan on ymmärretty, että meillä täällä Euroopassa tai Länsimaissa yleisemmin ei tarvitse omaksua jokaikistä intialaisen kulttuurin tapaa ja tottumusta...

      Kyllä mies ja nainen voivat olla ystäviä! Krishna-liikkeen perusajatusten mukaan me kaikki olemme tasa-arvoisia riippumatta kansallisuudesta, sukupuolesta tai yhteiskunnallisesta asemasta. Tärkeää on keskinäinen kunnioitus!

    • Anonyymi

      Myös kristinuskossa Jeesus ei myös kertonut ihan kaikkea, koska häntä ei olisi ymmärretty oikein. Raamatussa (Johannes 16 - Raamattu 1992 (KR92) - RAAMATTU.FI)
      on teksti, jossa sanotaan:

      ”Paljon enemmänkin minulla olisi teille puhuttavaa, mutta te ette vielä kykene ottamaan sitä vastaan”.

      Elikkä tieto tuotiin eri kansoille eri aikoina sen mukaan, jota ihmiset juuri sillä hetkellä pystyisivät omaksumaan.

    Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe