Dieseleissä on tulevaisuus, Toyotalla heikko mallisto

Pierre_

Autoalan ennusteiden mukaan diesel on tulevaisuuden ratkaisu henkilöautoissa. Nykyiset ympäristöystävälliset dieselit toimivat jo nyt biopolttoaineella ja Neste My:llä CO2-kokonaispäästöt ovat olemattomat. Bensan laimentaminen alkoholilla huonontaa bensiinin polttoarvoa, dieselillä ei tuotakaan huonoa puolta ole.

Sähkö ja kaasu voivat joskus tulevaisuudessa olla merkittäviä käyttövoimia, mutta infran kehittymättömyys ja toimivuus pakkasessa tekevät nämä epäkäytännöllisiksi. Mediassa sähköautot liittyvät harhautuneeseen viherhysteriaan, jolla ei reaalimaailman kanssa ole paljoakaan tekemistä.
https://www.is.fi/autot/art-2000006050069.html

33

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvinpärjää

      Juuri oli TMssä sähköautojen talvivertailu eikä niissä havaittu mitään miksi niillä olisi ongelmia Suomen talvessa.
      Ja mitä ongelmaa kaasuautoissa muka olisi?

      • Anonyymi

        Kaasuautojen ainoa ongelma on kaasun saatavuus. Jos lähes aina joutuu ajamaan bensalla, ei kaasuauto ole taloudellinen.


    • KansanValistaja

      Vw diesel skandaali on mennyttä aikaa. Vanhatkin autot ovat nyt korjattuja ja virheistä otetaan oppia valitettavasti kantapään kautta. Dieselin suunta on enää vain ylöspäin. Kyllä tulevaisuuteen kuuluu niin kaasu, kuin biodiesel ym vaihtoehdot. Varsinkin isoissa autoissa dieselin mainio hyötysuhde on karu fakta, vielä kun ajetaan biopoltto aineella niin päästään melko hyvään kokonaisuuteen. Toyotan valikoima käyttövoimien suhteen on kerrassa surkea.
      Toyotalla on hirveä hätä vanhojen hybridi vehkeitten kanssa, jotka suosivat vain stadin keskustassa asuvia. Meidän muiden kannattaa katsoa tilannetta aivan eri silmin.

      • ei.pelkästään

        Stadin keskustassa vaan myös pohjoisessa, jonka suuntaan sähköverkko vaan harvenee.


      • Diesel_voittaa
        ei.pelkästään kirjoitti:

        Stadin keskustassa vaan myös pohjoisessa, jonka suuntaan sähköverkko vaan harvenee.

        Kaasua ei autokäyttöön ole tarjolla kuin joissakin suurissa etelän kaupungeissa. Sähköautojen latauspisteet ovat harvinaisuuksia, jotka eivät riitä sähköautojen yleistyessä.


      • hyödytön.hybridi
        ei.pelkästään kirjoitti:

        Stadin keskustassa vaan myös pohjoisessa, jonka suuntaan sähköverkko vaan harvenee.

        Pohjoisen pitkillä taipaleilla tojon hybridistä ei ole mitään hyötyä. Siellä diesel on selkeästi parempi vaihtoehto.

        Kaasua saa kyllä Oulun korkeudelle saakka. Ei tosin joka kirkonkylässä ole vielä asemaa, mutta tarjonta paranee koko ajan.

        Säköautolijalle riittää yksi latauspiste eli oma koti. Niitäsähköistettyjä koteja löytyy aivan pohjoisinta Lappia myöden. Niitä on enemmän kuin bensa-asemia.


      • ei.pelkästään
        hyödytön.hybridi kirjoitti:

        Pohjoisen pitkillä taipaleilla tojon hybridistä ei ole mitään hyötyä. Siellä diesel on selkeästi parempi vaihtoehto.

        Kaasua saa kyllä Oulun korkeudelle saakka. Ei tosin joka kirkonkylässä ole vielä asemaa, mutta tarjonta paranee koko ajan.

        Säköautolijalle riittää yksi latauspiste eli oma koti. Niitäsähköistettyjä koteja löytyy aivan pohjoisinta Lappia myöden. Niitä on enemmän kuin bensa-asemia.

        No Toyotan dieselillä sitten. Ja varmasti löytyy joo omakotitaloja mistä tahansa, mutta kuinkahan moni yksin elävä autoilija asuu omakotitalossa tai muuttaisi sellaiseen vain sen takia, että voisi autoa ladata?


      • Jorma_vaan
        ei.pelkästään kirjoitti:

        No Toyotan dieselillä sitten. Ja varmasti löytyy joo omakotitaloja mistä tahansa, mutta kuinkahan moni yksin elävä autoilija asuu omakotitalossa tai muuttaisi sellaiseen vain sen takia, että voisi autoa ladata?

        Toyotan diesel ei ole ratkaisu mihinkään - on ne sen verran hajoavaa laatua.


      • Rudolf_D
        Jorma_vaan kirjoitti:

        Toyotan diesel ei ole ratkaisu mihinkään - on ne sen verran hajoavaa laatua.

        D4D on hajoamista enteilevä kirjainyhdistelmä.


      • Anonyymi
        hyödytön.hybridi kirjoitti:

        Pohjoisen pitkillä taipaleilla tojon hybridistä ei ole mitään hyötyä. Siellä diesel on selkeästi parempi vaihtoehto.

        Kaasua saa kyllä Oulun korkeudelle saakka. Ei tosin joka kirkonkylässä ole vielä asemaa, mutta tarjonta paranee koko ajan.

        Säköautolijalle riittää yksi latauspiste eli oma koti. Niitäsähköistettyjä koteja löytyy aivan pohjoisinta Lappia myöden. Niitä on enemmän kuin bensa-asemia.

        Kerrostaloissa ei ole latauspisteitä, joten aikamoinen ongelma sähköauton lataaminen olisi monelle.


    • Diesel_

      Hilux, Proace, Land Cruiser. Vai montako autoa tarvitset?

    • köyhänhyvätietää
    • Oikeaa_tietoa

      Ei kovin häävisti pidä toyota hybridin wltp - valehtelut paikkansa. Rav4 hybrid kulutti maailmanlaajuisen autolehti AutoBildin testissä liki 9 litraa ilmoitetun 5.7 sijaan. Muutenkin tämä wltp normi suosii enemmän hybridejä, eikä anna todellista kuvaa tilanteesta. Nythän kai siihenkin on tulossa vielä muutoksia. Toyota lienee yksi niistä alisuoriutujista, mistä uutisissa kohistiin.

      https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/wltp-kulutusmittausta-tiukennettiin-syyna-valmistajien-tahallinen-alisuoriutuminen/

      • MunTesti

        Autopiltin testi ei olekkaan WLTPn mukainen testi.
        Saan minäkin tuolla menemään vaikka yli 10 litraa tai alle 5,5 ihan vaan miten sattuisin ajamaan testilenkillä.


      • ToyotaHörppää

        Autopiltin testi vastaa varmasti lähemmäs arkista ja tavallisen kuskin suoritusta kuin mikään virallinen testi.


      • Euroopaneläjä

        Katsoinpa AutoBildin citymaasturivertailua numerosta 10, 7.3.-19 ja siinä vertailussa RAV4hybridin koeajokulutus oli6.5 l/100km. Muiden testiautojen kulutukset Honda CR-V hybridin 7.7 l/100km, Mazda CX59.1l/100km ja Citroen C5 Aircrossin 8.6 l/100km. Testissä verrattiin eri systeemeillä varustettuja autoja. Taisi tästäkin tulla Pentille päänvaivaa ja uneton yö.


      • eiunetonta
        Euroopaneläjä kirjoitti:

        Katsoinpa AutoBildin citymaasturivertailua numerosta 10, 7.3.-19 ja siinä vertailussa RAV4hybridin koeajokulutus oli6.5 l/100km. Muiden testiautojen kulutukset Honda CR-V hybridin 7.7 l/100km, Mazda CX59.1l/100km ja Citroen C5 Aircrossin 8.6 l/100km. Testissä verrattiin eri systeemeillä varustettuja autoja. Taisi tästäkin tulla Pentille päänvaivaa ja uneton yö.

        Autoasiat ei tojo-uskonnon ulkopuolella eläville tuota unettomia öitä. Elämässä kun on muutakin kuin auto. Terolla nyt on niitä jänniä öitä pitkin vuotta. Uni ei tahdo tulla simmuun kun jännitetään katsastusta, huoltoa, katsastushuoltoa, margariinialennusta, tuulipuvun hankintaa jne


    • LelutKaupunkiin

      Aina tulee olemaan tarve ajaa pitkiä taipaleita ilman suuria pysähdyksiä ja dieselit on siihen paras ja puhtain vaihtoehto.

      • Dieselikakkonen

        Kaasuauto sopii pitkiin taipaleisiin samalla tapaa ja on puhtaampi ja hslvempi / km.


      • Ekofasisti
        Dieselikakkonen kirjoitti:

        Kaasuauto sopii pitkiin taipaleisiin samalla tapaa ja on puhtaampi ja hslvempi / km.

        Kaasuauto on hyvä, jos polttoainetta on saatavissa - tosin ei välttämättä dieseliä puhtaampi.


    • Yyttgfdd

      Noi ennustteet ova kuin sääennusteita. Ei niihi kannata uskoa.

      • Dieselpilviin

        Niin, uskallatko ostaa vielä dieselin omaksi?
        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/5eeaf9a5-7184-43c6-a562-1f5a5174fdec
        Firmojen piikkiin niitä vielä menee ja pitkien etäisyyksien alueelle, jossa autot ajetaan itse loppuun, jolloin ei tarvitse välittää vaihtoarvosta.


      • Pilvidiesel
        Dieselpilviin kirjoitti:

        Niin, uskallatko ostaa vielä dieselin omaksi?
        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/5eeaf9a5-7184-43c6-a562-1f5a5174fdec
        Firmojen piikkiin niitä vielä menee ja pitkien etäisyyksien alueelle, jossa autot ajetaan itse loppuun, jolloin ei tarvitse välittää vaihtoarvosta.

        Kyllä uskallan ja viime vuonna ostinkin uuden dieselin. Ei dieselauton edut mihinkään ole hävinneet ja kun dieselhysteria menee ohi, vaihtoarvo nousee paljon vanhoja hybridejä korkeammalle.


      • Anonyymi
        Pilvidiesel kirjoitti:

        Kyllä uskallan ja viime vuonna ostinkin uuden dieselin. Ei dieselauton edut mihinkään ole hävinneet ja kun dieselhysteria menee ohi, vaihtoarvo nousee paljon vanhoja hybridejä korkeammalle.

        Vanhojen hybridien vaihtoarvo tulee romahtamaan, kun autn ostajat alkavat sisäistää että kuinka hirveästi hybridijärjestelmän ylläpito maksaa vanhenevassa autossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhojen hybridien vaihtoarvo tulee romahtamaan, kun autn ostajat alkavat sisäistää että kuinka hirveästi hybridijärjestelmän ylläpito maksaa vanhenevassa autossa.

        Polttoaineen säästö on hieno idea, mutta yksikin säästöjen saavuttamiseksi rakennetun monimutkaisen sähköjärjestelmän vika viisinumeroisella korjauslaskullaan siirtää muutaman vuoden ikäisen hybridin ajokilometreistä riippumatta paalaukseen.
        Hybridiautojen arvon ylittävät korjauskustannukset ovat aikapommeja jollaisista ei vaihtoautohalleissa hiiskuta. Tavallisen palkansaajan ei kannata ostaa ylläpitokuluiltaan kallista autoa edes halvalla (vertaa vanhat S-Mersut tai isot Bemarit jne).


    • Anonyymi

      Kaasuautot ovat Etelä-Suomen kaupungeissa erinomainen ratkaisu jo nyt. Toyotan näennäishybridit (oikeasti bensa-autoja) ovat jo eilispäivän tekniikkaa, ehkä tulevaisuudessa Toyotakin julkaisee kiinnostavia sähköautoja.
      Tämän päivän ratkaisuista on Euro 6 diesel ja Neste My polttoaine kaikista ympäristöystävällisin ja kokonaistaloudellisin ratkaisu.

      • Anonyymi

        Niin se kaasuhellakin on jo vanha keksintö ja aika vaarallinen vielä sellainen.


      • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1977
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1516
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1428
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1357
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe