Millainen lemmikki?

MillainenLemmikkiMiul

Olen miettinyt lemmikin hankkimista.
Tekisi vähän mieli, mutta on hieman vaikea valita.

Ulkoilutettava vai vain kotona palveltava?
Häkissä vai vapaana?
Kaveri vai vain ollessa oloissaan elävä?

Onko teillä lemmikki tai useampiakin?
Millainen?
Oletteko tyytyväinen vai ... ?

Kertoisitteko omista kokemuksistanne?
Antaisitteko neuvoja?

Kiitos!

52

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lemmikin hankkimista kannattaa harkita perusteellisesti, koska se on vuosien sitoumus.
      Kannattaa myös laskeskella rahallinen puoli.
      Lähtökohtana on se, mihin on itse valmis sitoutumaan, oma elämäntilanne, elinympäristö.
      Itselläni on kissa. Puolet vuodesta asumme kerrostalossa, missä kissa on sisäkissa. Toisen puolen asumme maalla, jossa kissa ulkoilee itsekseen. Sopeutuu hyvin kaikkeen.
      Otin sen löytöeläintalosta, jossa se oli jo 10kk odottanut kotia.
      Kissalle on myös 2 varahoitajaa, jos itselleni sattuu jotakin, etten voi kissaa hoitaa.
      Muuten olen itse aikamoinen ´´kotikissa´´ nykyään. Olemme karvakaverin kanssa jokapäivän kaverit.

    • Eppu tuossa jo selvensi lemmikkiasioita.
      Ikä on jo rajallinen.
      Kymmenen vuotta sitten kuoli koira, ajattelin jo silloin, parempi, että minä suren koiran haudalla, kun koira suree minun haudalla. En ole ottanut koiraa.
      Jostain kumman syystä metsäkissat osaavat tänne. Ensin tuli pikimusta kissa, sen kesytin, mutta kun kesä tuli, vietti veti metsään, todennäköisesti huuhkaja tai ilves sen vei, Ei sitä sen jälkeen näkynyt.
      No ei kauaa menny, kun oli ilo omistaa valkoinen metsäkissanpentu.
      Siitä kasvoikin kelpo kissa. Vuodenikäisenä se alkoi mouruta, naaraskissa kun oli. Vein sen eläinlääkäriin, joka leikkasi siltä mouruamista aiheuttavat värkit pois. Se maksoi sata euroa. Sille tuli semmonen tötterö kaulaan, ettei pääse nuolemaa niitä tiikkejä. Ei se oikein syömään yltänyt, niin sille piti ruoka tarjoilla melkein suuhun, oli sekin aikaa.
      On kissa silti penempi töinen kun koira,
      Tuo kissa täyttää keväällä kolme vuotta. Kissa elää 15 vuotiaaksi. Tässä nyt pitää minunkin pysytellä hengissä ainakin kymmenen vuotta.

      • KristallitPalasiksi

        Minun mielestä koirani on pienempitöinen kuin kissa. Riippuu tietysti yksilöstä. Mutta kissat tuhoavat paikkoja; repivät tapettia, raastavat ovea ( jos ovi on kiinni), pureksivat kukat- erityisesti taimien alut, jonka jälkeen puklaavat, syövät mitä tahtovat ja jos ei ole mieleistä tarjolla, niin eivät syö vaan jatkavat omistajan komentamista, herättävät öisin tai silloin kun omistaja haluaa nukkua, avaavat ovet ja laskevat kaverinsa ja koiran pihalle, koettelevat hapaisiin nahkakenkiä, kiipevät nahkatakkia myöten naulakon päälle, kaatavat kukkamaljakon laminaatille tai viilulle ja aihettavat muutakin tässä mainitsematonta tuhoa. Kissa tulee kalliiksi. Kissat kalliimaksi.


      • KristallitPalasiksi kirjoitti:

        Minun mielestä koirani on pienempitöinen kuin kissa. Riippuu tietysti yksilöstä. Mutta kissat tuhoavat paikkoja; repivät tapettia, raastavat ovea ( jos ovi on kiinni), pureksivat kukat- erityisesti taimien alut, jonka jälkeen puklaavat, syövät mitä tahtovat ja jos ei ole mieleistä tarjolla, niin eivät syö vaan jatkavat omistajan komentamista, herättävät öisin tai silloin kun omistaja haluaa nukkua, avaavat ovet ja laskevat kaverinsa ja koiran pihalle, koettelevat hapaisiin nahkakenkiä, kiipevät nahkatakkia myöten naulakon päälle, kaatavat kukkamaljakon laminaatille tai viilulle ja aihettavat muutakin tässä mainitsematonta tuhoa. Kissa tulee kalliiksi. Kissat kalliimaksi.

        Kummallista, minun kissani ei tee mitään noista.
        Mutta, kun sukulaisten koiralaumat ovat mökillä yhtäaikaa, kaikkea tuollaista tapahtuu.
        Edes kynäni ja silmälasini eivät jääneet kaluamatta.


      • KristallitPalasiks

        Oisko kyse siitä, että joukossa tyhmyys tiivistyy. Yksi on kiltti ja monta on riiviöryhmä.


      • KristallitPalasiksi kirjoitti:

        Minun mielestä koirani on pienempitöinen kuin kissa. Riippuu tietysti yksilöstä. Mutta kissat tuhoavat paikkoja; repivät tapettia, raastavat ovea ( jos ovi on kiinni), pureksivat kukat- erityisesti taimien alut, jonka jälkeen puklaavat, syövät mitä tahtovat ja jos ei ole mieleistä tarjolla, niin eivät syö vaan jatkavat omistajan komentamista, herättävät öisin tai silloin kun omistaja haluaa nukkua, avaavat ovet ja laskevat kaverinsa ja koiran pihalle, koettelevat hapaisiin nahkakenkiä, kiipevät nahkatakkia myöten naulakon päälle, kaatavat kukkamaljakon laminaatille tai viilulle ja aihettavat muutakin tässä mainitsematonta tuhoa. Kissa tulee kalliiksi. Kissat kalliimaksi.

        Melko tarkkaan 45 vuotta oli koira,. Muulla ei ollut väliä, kun koira oli musta, viimeinen oli isokokoinen ja hyvin liikkuva, söi valtavasti, uroskoira. Kylälle tuli pari kenneliä, kärtysöitä jatkuvasti..
        Bordercollie kun oli, isä karhkoira, järkeä oli, niin silmä kun vältti, vauhtia riitti narttukoirien perään. Ja minä pakoputki punaisena autolla perässä. Kyllä se työstä väliin alkoi tuntua.
        Kissa syö haukea ja kuhaa, onhan tuota verkoilla tullutkin, eilen tuli nelikiloinen hauki ja toinen parikiloinen.. Vähän silittää ja leikittää narunpäässä tukkosta, aika helpolla pääsee.
        Kissa oppii kättä antamaan helpommin kun koira, muitakin temppuja osaa, jos opettaa.


      • k-kotton kirjoitti:

        Melko tarkkaan 45 vuotta oli koira,. Muulla ei ollut väliä, kun koira oli musta, viimeinen oli isokokoinen ja hyvin liikkuva, söi valtavasti, uroskoira. Kylälle tuli pari kenneliä, kärtysöitä jatkuvasti..
        Bordercollie kun oli, isä karhkoira, järkeä oli, niin silmä kun vältti, vauhtia riitti narttukoirien perään. Ja minä pakoputki punaisena autolla perässä. Kyllä se työstä väliin alkoi tuntua.
        Kissa syö haukea ja kuhaa, onhan tuota verkoilla tullutkin, eilen tuli nelikiloinen hauki ja toinen parikiloinen.. Vähän silittää ja leikittää narunpäässä tukkosta, aika helpolla pääsee.
        Kissa oppii kättä antamaan helpommin kun koira, muitakin temppuja osaa, jos opettaa.

        Onpa sinulla kiva kissa. Ja mukava harrastuskin vielä kun hankkit sille kalaa. Minun hoitokissa on hyvin omapäinen ja se ikävöi varmaan omistajiaan kun olen hoitamassa. Ikkunasta hänet pitää päästää pihalle ja aina minua jännittää että tuleekohan se takas. Aina on tullut. Pikkuista tiukua kun helistää tai kissanruokapussia raristelee niin kohta hyppää ikkunalaudalle ja saunassa makoilee lämpimän kiukaan vieressä .


      • miljoona kirjoitti:

        Onpa sinulla kiva kissa. Ja mukava harrastuskin vielä kun hankkit sille kalaa. Minun hoitokissa on hyvin omapäinen ja se ikävöi varmaan omistajiaan kun olen hoitamassa. Ikkunasta hänet pitää päästää pihalle ja aina minua jännittää että tuleekohan se takas. Aina on tullut. Pikkuista tiukua kun helistää tai kissanruokapussia raristelee niin kohta hyppää ikkunalaudalle ja saunassa makoilee lämpimän kiukaan vieressä .

        Kansakoulussa alalokilla opettaja pänttäsi meidän päähän, että ihminen on hän ja eläin, vaikka kuinka mukava lemmikki on aina se :).
        Se tuo minun kissa on se, ja on se kissaksi ihan mukava ja sisäsiisti, talvellakin.
        Ainoa huono puoli, että kun se saa varmasti tarpeeksi ruokaa, niin se pyrkii vielä metsästämään pikkulintuja. Ja minä olen niitäkin ruokkinut monen satasen edestä.


      • miljoona kirjoitti:

        Onpa sinulla kiva kissa. Ja mukava harrastuskin vielä kun hankkit sille kalaa. Minun hoitokissa on hyvin omapäinen ja se ikävöi varmaan omistajiaan kun olen hoitamassa. Ikkunasta hänet pitää päästää pihalle ja aina minua jännittää että tuleekohan se takas. Aina on tullut. Pikkuista tiukua kun helistää tai kissanruokapussia raristelee niin kohta hyppää ikkunalaudalle ja saunassa makoilee lämpimän kiukaan vieressä .

        Katselen kissaohjelmia. Yksi kissa kävi tarpeillaan vessanpytyllä, yksi soitti pianoa, yksi meni pitkin puistoa skeittilaudalla.
        Kissasirkuksessa menivät renkaiden läpi.
        Kyllä kissa oppii, kun opetetaan. Se vaatii vaan kärsivällisyyttä.
        Oma kissani on rauhallista laatua. Maalla, kun olemme ja kun lähden kävelylle, ei tarvi kun kutsua, heti tulee ja sitten mennään peräkanaa. Hyppää aina metsän puolelle, kun auto tulee.
        Joskus on muita ja koirakin mukana.


      • k-kotton kirjoitti:

        Kansakoulussa alalokilla opettaja pänttäsi meidän päähän, että ihminen on hän ja eläin, vaikka kuinka mukava lemmikki on aina se :).
        Se tuo minun kissa on se, ja on se kissaksi ihan mukava ja sisäsiisti, talvellakin.
        Ainoa huono puoli, että kun se saa varmasti tarpeeksi ruokaa, niin se pyrkii vielä metsästämään pikkulintuja. Ja minä olen niitäkin ruokkinut monen satasen edestä.

        Muuten Ruotsissa oli 70-80 luvulla siellä missä minä asuin, lentokone naispuolinen hän ja neule- tai virkkauskäsityö oli miespuolinen hän. Ei taida olla enää kuin hen vaan. Ja Turunseudulla kissat olivat hän.


      • eppu2 kirjoitti:

        Katselen kissaohjelmia. Yksi kissa kävi tarpeillaan vessanpytyllä, yksi soitti pianoa, yksi meni pitkin puistoa skeittilaudalla.
        Kissasirkuksessa menivät renkaiden läpi.
        Kyllä kissa oppii, kun opetetaan. Se vaatii vaan kärsivällisyyttä.
        Oma kissani on rauhallista laatua. Maalla, kun olemme ja kun lähden kävelylle, ei tarvi kun kutsua, heti tulee ja sitten mennään peräkanaa. Hyppää aina metsän puolelle, kun auto tulee.
        Joskus on muita ja koirakin mukana.

        En muista, että koiralle olisi tarvinnut matolääkkeitä ostaa, mutta kun kissa syö raakaa kalaa, ja kukapa hiiriä on kypsyttämässä, kun se hiiren kiinni saa. Sille joutuu ottamaan matolääkkeen.
        Yksi matolääke on sellainen, jossa pannaan ruisklla matolääke ensin ja muutama ruiskullinen vettä perään. Kunnioitan suuresti, joka sen kiroilematta tekee.Tämä on parempi, jossa yritetään saada kissan niskaan jakaus, ja lääke siitä jakauksesta ihoon. Ainakin tuon kissan niskassa on hyvin tiheästi karvaa.


      • k-kotton kirjoitti:

        En muista, että koiralle olisi tarvinnut matolääkkeitä ostaa, mutta kun kissa syö raakaa kalaa, ja kukapa hiiriä on kypsyttämässä, kun se hiiren kiinni saa. Sille joutuu ottamaan matolääkkeen.
        Yksi matolääke on sellainen, jossa pannaan ruisklla matolääke ensin ja muutama ruiskullinen vettä perään. Kunnioitan suuresti, joka sen kiroilematta tekee.Tämä on parempi, jossa yritetään saada kissan niskaan jakaus, ja lääke siitä jakauksesta ihoon. Ainakin tuon kissan niskassa on hyvin tiheästi karvaa.

        Minä laitan aina sen niskaan laitettavan geelin syksyllä, kun ulkoilu loppuu.
        Se tarvitsee reseptin eläinlääkäriltä.
        Myös punkin karkoitus on niskaan laitettava geeli.


      • hentojakevyt

        Taitaa olla niin, että huolimatta siitä, että on yrittänyt, ei tule kisulille ja minulle vielä yhtä yhteistä kesää. Miksi luopuminen on niin vaikeaa.


      • hentojakevyt kirjoitti:

        Taitaa olla niin, että huolimatta siitä, että on yrittänyt, ei tule kisulille ja minulle vielä yhtä yhteistä kesää. Miksi luopuminen on niin vaikeaa.

        Ei se helppoa ole, lemmikistä luopuminen. Kaksi koiraa olen joutunut lopettamaan. Se vaan on joskus tilanne, että on eläimelle, kun ikä on tullut täyteen, eikäparanemisesta ole toivoa.
        Kaksi koiraa kuoli itsestään, todennäköisesti sydän loppui, kun ikää jo oli.
        Yksi koira on haudattu kukkapenkkiin, toinen unkarinsireenin alle. Niillä ei kesällä kukkuia puutu.
        Kahden muun hauta on tavalaan vahtipaikalla..
        Ei ne niin helppoja tilanteita ole olleet.


      • hentojakevyt kirjoitti:

        Taitaa olla niin, että huolimatta siitä, että on yrittänyt, ei tule kisulille ja minulle vielä yhtä yhteistä kesää. Miksi luopuminen on niin vaikeaa.

        Eläin on ystävä siitä luopuminen ei ole helppo paikka.
        Kun edellinen kissani Eppu tuli niin sairaaksi, ettei enää muuta ratkaisua ollut, kuin luopuminen, kuinka murheellista oli tulla takaisin, kun elämä oli poissa kaverista.
        Kävi niin, että kun lähdin eläinlääkäristä, jonkun ajan kuluttua havahduin, että ompa tuossa hieno kirkko.
        Hetkinen.... ei minun kotimatkani varrella ole tuollaista kirkkoa. Olin ajanut noin 30 km sen risteyksen ohi, josta piti kotiinpäin kääntyä ja josta olin ajanut monet kerrat ennenkin.
        Suru oli niin päälimmäisenä mielessä.


    • Sheltti

      Mieti kahdesti , mutta maalla asuva omakotitalossa on helpompi koiranpito kuin kaupunkiasunnossa. Aamuuniselle koiran ulkoiluttaminen keli kuin keli voi leipäännyttää lisäksi päivän muut ulkoilut jopa 4 kertaa vrk:ssa.Kissa helpompi mutta on erilainen koiraan verrattuna -tyhmempi.
      Lisäksi kulupuoli ruuat vakuutus eläinlääkäri (kallista) rokotukset lääkkeet. Toisaalta monesti kiva kaveri ja seuralainen.

      • Kissojen ja koirien käyttäymistä on tutkittu aika paljon.
        En ole nähnyt mitään tutkimusta, joka tukisi oletusta, että kissa olisi tyhmenpi, kuin koira.
        Se on pelkkää oletusta.
        Koiran ja kissan viisaudessa ei ole eroja, erot ovat luonteissa.
        Yleensäkin ottaen, eläinlajit ovat älykkäämpiä, kuin ihmiset ajattelevat.
        Jospa eläimet osaisivat puhua, mitähän ne meistä sanoisivatkaan.


    • Olen seurannut kumppanini lasten elämää koirien kanssa. Koira sitoo se on selvä. Olen tosin tykästynyt tyttären koiravanhukseen. Se on rauhallinen kaveri. P.n pojalla on kolme koiraa. Karmea sirkus kun he ovat kylässä. Ei ikinä vaikka ovatkin palkittuja rotukoiria.

      Itse en halua lemmikkejä ne sitoisivat paikoilleen, ei, haluan mennä ja tulla esteettä. No, en tykkää sitoa eläintä narun päähän en pomotella, siksi viihdynkin mökillä kaikkien luonnossa elävien vapaiden lintu ja eläinkunnan edustajien keskellä.

    • Paloma.se01

      Mekin ollaan hieman mietitty lemmikkieläimen ottamista, mutta ei nyt ainaskaan vielä. Korppiksen kaa samaa mieltä, sitoo liikaa, tosin kissa kai sitoo vähemmän. Onhan niistä oma vastuunsa ja työnsä ja jos ei ole valmis sitä ottamaan seuraavaksi 15 vuodeksi, niin ehkä parasta olla ottamatta. Minä en tykkää koirien hampaiden ja kynsien hoidosta, kun pelkään satuttavani eläintä. Pitäisi sitten aina viedä eläinlääkärille.
      Minulla on aikaisemmin ollut etupäässä koiria, mutta joskus kaukaisessa menneisyydessä kissakin, jonka kanssa meistä ei oikein tullut koskaan hyviä kavereita. Toisaalta sellainen iso metsäkissanrontti (norjalainen metsäkissa) olis aika magee

    • Edellisessä lemmikki-jankutuksessa kerroin että Koirasta on paljon hyötyä maalla.
      Kaupungissa Koira käy kalliiksi pureskellessaan ihmisiä.
      Niin, koirasta saa myös hyvää nahkaa perintö-kalleuksiin.
      Koiran-Nahka-Rukkaset.
      -
      Mitenkä olisi lasi-purkki multaa?
      Mullassa reippaita matoja.
      Aina kun purkkia ravistaa, alkavat madot tulla lenkille mukaan.
      Sitten kun lemmikkeihin kyllästyy, voi purkin antaa lahjaksi pikku-pojille.
      Pikku-pojat onkivat innokkaasti.
      Joittenkin poikien äidit kannattavat myös pien-eläin-ravintoa.
      Se kun ei ole punaista lihaa.

      H.

    • ö-Öö

      Ota nainen.

      Se pesee sun pyykkis, imuroi, tekee makarooilaatikkoa. Äänekäshän se on, narisee aina, mutta vois ostaa kuulosuojaimet.

      Nainen kuitenkin järkevin valinta lemmikkieläimeksi.Muut elukat paljon hankalampia.


      =DW=

      • bessie-----

        Ai että ihan vaan ottamallako niitä naisia saa, tuskinpa sentään. Minusta taas mies olisi naista järkevämpi vaihtoehto. Nehän yleensä osaa vaihtaa auton renkaita ja porata reikiä seiniin, laittaa valaisimia kattoon ja sen sellaista.

        Täällä muuten kirjoittelevat enimmäkseen naiset, miksi päättelet aloittajan olevan mies? Vai pidätkö tälle palstalla kirjoittavia naisia niin ennakkoluulottomina ja sanoisinko vapaamielisinä, että heille kävisi lemmikiksi nainenkin?


      • Ottaa-minkä-ottaa

        Kun ottaa puolison, se ei ole enää lemmikki vaan Lämmikki.


    • Lemmikien pitoaika on ollut ja mennyt, olen niin paljon reissussa, etten ajattelekaan lemmikin hankkimista. Kotona viihtyvälle sopii eläin, josta jaksaa huolehtia.

      • Kyllä sinullekin mato-purkki sopii.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        Kyllä sinullekin mato-purkki sopii.

        H.

        Sori? En kalasta.


      • reissuiita kirjoitti:

        Sori? En kalasta.

        Lapsiakaan?

        H.


    • NatonaITreasure

      Mulla on molempia, mut koiran kanssa ollaan kuin paita ja peppu. Luetaan toisiamme. Tämä oleminen on koettava sitä ei voi siirtää toisille. Se on jokaisessa hetkessä ja teossa mitä tapahtuu, miten eletään.

    • Mulla on koira ja tekis mieli toista. Aina on joku iloisena vastaanottamassa kun saavut kotiin. Uskolllinen ystävä, aina valmis lenkille. Koti-ihmisenä ei sido liikaa ja pienen koiran voi ottaa mukaan lähes mihin vaan.

      • Kun tulen ulkoa, niin kissa istuu eteisessä oven takana oottamassa. Sitten alkaa niin mahdoton jalkojen hierominen, ettei meinaa saada kenkiä jalasta.
        Tuo pojan bernhandilainen tulee aina aamulla 7-8 aikaan tökkiin mua. Tietää, että minut saa helpommin ylös sängystä ruokaa antaan, kun isäntänsä.
        Jos asuisin maalla ympäri vuoden, ottaisin hyvän vahtikoiran.


    • Harkinnanmukaisesti

      Sellainen 40 - 55 vuotias, naaraspuolinen, saattaisi olla koulutettavissa lemmikiksi.
      Oma kaulapanta ja hihna, hartiahuivi ja otsapanta mukaan.
      Mielellään ruuanlaitto taitoinen. Kahvit talon puolesta. Ja arabia kippo.

    • husky

      Jos olisi parempi terveys, ottaisin minäkin koiran. Mutta ei ole mahdollista tarjota koiralle sen tarvitsemaa ulkoilutusta ja liikuntaa ja pidän kaiken lisäksi isoista koirista.
      Kissa ihminen olen myös ja haaveena ollut sinisilmäisiä Ragdoll tms. Kissanhiekkarumba kerrostalossa arveluttaa ja hengitysvaivat, joita kissa voi pahentaa lääkärin mukaan.
      Onneksi lapsena sai kasvaa kissojen ja kahden Collien kanssa.
      Nyt tyydyn lähinnä YouTube videoihin.
      Ihmisrakas, sinisilmäinen sylikisu, (sisäsiisti) olisi kuitenkin ihana.
      Tai esim kultainen noutaja, haave.

      • Edellisessä lemmikki-jankutuksessa kerroin että Koirasta on paljon hyötyä maalla.
        Kaupungissa Koira käy kalliiksi pureskellessaan ihmisiä.
        Niin, koirasta saa myös hyvää nahkaa perintö-kalleuksiin.
        Koiran-Nahka-Rukkaset.
        -
        Mitenkä olisi lasi-purkki multaa?
        Mullassa reippaita matoja.
        Aina kun purkkia ravistaa, alkavat madot tulla lenkille mukaan.
        Sitten kun lemmikkeihin kyllästyy, voi purkin antaa lahjaksi pikku-pojille.
        Pikku-pojat onkivat innokkaasti.
        Joittenkin poikien äidit kannattavat myös pien-eläin-ravintoa.
        Se kun ei ole punaista lihaa.

        H.


    • NuoriMiesOisSopivaMiul

      Ota nuori mies lemmikiksi ja apulaiseksi.
      Saat monenlaista palvelua ja voit kouluttaa mieleiseksi.

    • luonteesimukaan

      Jos olet äärimmäisen aktiivinen, energinen ja liikkuva, haastava husky voisi olla sopiva, mutta ei kuitenkaan ensimmäiseksi koiraksi. On kissamainen koira, eli itsepäinen.
      Kissa ei vaadi kaiken aikaa huomiota ja ulkoilutusta ja on hiljaisempi.
      Eroahdistus on monen koiran ongelma. Naapurissa tällaisia pikkukoiria.
      Molemmat ovat yhtä rakastavia, kuitenkin erilaisia.
      Jos jaksat ulkoiluttaa, pieni koira tai sitten kissa.

    • Plutoko

      Pikku koiralla kuten perhoskoira on hiton kimakka haukku. Asumme kerrostalossa, ja samassa rapussa on perhoskoira, kun omistaja käy hetken tai pitemmän aikaa poissa haukkuu piski vähän väliä. Kun otin puheeksi, niin nainen kehtasi väittää ettei hauku, kun on kotioloissa niin kiltti haukkumaton. Halvatun rakki!

    • miljoona

      Koirat on kivoja lemmikkejä. Itsellä oli pieni villakoira kolmetoista vuotta, mutta piti viedä lopetettavaksi kun oli kuuma kesä ja alkoi voimaan niin huonosti, sydänperäistä yskää. Ja nyt en hanki uutta kun ne on niin kalliita pitää. Olen keksinyt mukavan ratkaisun lemmikkikaipuuseen. Olen pienen suloisen koiran ja pienen kissan hoitotäti. Kun omistajat menee matkoille koira tulee meille tai minä menen kotimieheksi koiran ja kissan kotiin. Kivaa vaihtelua ja palkaksi saan pieniä tuliaisia. Nytkin odotan innolla, viikko ennen juhannusta pääsen taas hoitamaan pieniä lemmikkejä. Ja itsellekin on mukava vaihtelu kun pääsee vaihtamaan maisemia.

    • Per-kel

      Noh, mie hain Lemmikin 1978 joulukuussa, keittiössä jottai thaiohjelmaa :)

    • Vokeli

      Hanki akvaario ja kultakaloja yms. Kaunis katella, mutta sitäkin hoidettava , putsattava
      Niin ja kanarialintu sirkuttaisi.

    • Eikä vähiten merkitsevä asia ole koiran turkin laatu. Itse aikoinaan otin pitkäkarvaisen koiran, jonka turkin hoidon vaativuutta en etukäteen osannut ottaa huomioon. Tämä nykyinen taas on niin helppohoitoinen.

      Olen ehdottomasti k-kottonin kanssa samaa mieltä, että koiran ei pitäisi joutua suremaan isäntänsä/emäntänsä haudalla. Oma koirani on nyt seitsemän vuotias, ehkä sen vielä ehdin hautaamaan. Uutta pentua en enää ottaisi, uutta kotia kaipaavan vanhemman koiran voisin ottaa, jos tuota nykyistä ei olisi.

      • Tuolla berhandinkoiralla on kanssa sitä turkkia. Oli käytetty ihan ammattilaisella turkin kunnostuksessa.
        Oli se kyllä fiksun näköinen sitten.
        Olen kanssa ajatellut, että lieköhän niin, että nykyinen kissa on viimeinen kaverini, vaikka tiedänkin, että tutut ihmiset huolehtii, jos ennen lemmikkiäni lähden.


      • Kirjautumisen vanhentuessa jouduin taas kopioimaan kirjoittamani ja näemmä ensimmäinen kappale jäi pois. Se meni jotakuinkin näin: jos se lemmikki olisi koira, niin mielestäni ensinnä pitäisi huomioida koiran tarpeet ja vaatimukset, osaako/jaksaako/viitsiikö täyttää ne. Esim. jokin rotu vaatii paljon liikuntaa ja muita aktiviteetteja ja turhautuu, jos ei niitä saa. Jollekkin toiselle riittää vähäisempikin lenkitys tarpeilleen. Sitäkin kun näkee, että koirasta halutaan vain ne kivat asiat ja vastuu koiran hyvinvoinnista unohtuu.


      • eppu2 kirjoitti:

        Tuolla berhandinkoiralla on kanssa sitä turkkia. Oli käytetty ihan ammattilaisella turkin kunnostuksessa.
        Oli se kyllä fiksun näköinen sitten.
        Olen kanssa ajatellut, että lieköhän niin, että nykyinen kissa on viimeinen kaverini, vaikka tiedänkin, että tutut ihmiset huolehtii, jos ennen lemmikkiäni lähden.

        Bernhardinkoira onkin komea otus. Tuo edesmennyt, turkiltaan vaikeahoitoinen koirani oli sekarotuinen, villakoiraa, amerikancockeria ja partacollieta. Turkki oli aivan järkyttävä, vähän väliä sai olla harjaamassa, ettei takkuuntuisi. Karvan laatu sellainen, että kaikki lika ja roska tarttui kiinni. Kaikkea hiekkaakaan ei tahtonut saada pois pelkällä suihkuttamisella. Siksipä turkki aina keväällä leikkautettiinkin lyhyeksi.


      • entinenmiäs kirjoitti:

        Bernhardinkoira onkin komea otus. Tuo edesmennyt, turkiltaan vaikeahoitoinen koirani oli sekarotuinen, villakoiraa, amerikancockeria ja partacollieta. Turkki oli aivan järkyttävä, vähän väliä sai olla harjaamassa, ettei takkuuntuisi. Karvan laatu sellainen, että kaikki lika ja roska tarttui kiinni. Kaikkea hiekkaakaan ei tahtonut saada pois pelkällä suihkuttamisella. Siksipä turkki aina keväällä leikkautettiinkin lyhyeksi.

        Meillä on 7,5kg painava käpsytytteli. Siitä hyvä että karvaa ei lähde, toisaalta myös huono puoli sillä karvan hoito vaatii sitten viitseliäisyyttä. Meillä rullataan eli käytetään koira trimmissä 4kk:n välein. Nypitään. Välillä itse ajelen koneella korvein sisä- ja ulkopuolen, nypin korvakarvat korvakäytävistä, siistin peräpeilin, vatsanalusen ja parran. Jos haluaa turkiltaan helppohoitoisen ei kannata käpsyä ottaa. Mutta muuten pieni persoonallinen ihanuus :).


      • EiAukeaMinul

        Minkä rotuinen on käpsy?


    • sikapossu

      Osta sika, voit syödä sen ensi jouluna.

    • ex-vaimo

      Lapseni lupasi isän toiselle vaimolle, ennen tämän kuolemaansa, huolehtia kissasta. No kissa muutti perheeseen, oksenteli, karkasi, raapaisi kerran yhtä lastakin, no lapsi kiusasi kyllä, mankui, raapi sohvan ja maton, ihan hävytön. Sai tuomion, nyt lähtee piikille.
      Kissa tuli yhtenä yönä hänen vatsansa päälle, kehräsi, niin kuin olisi ymmärtänyt.
      Tästä on reilu vuosi. Kissa on perheen kuningatar, vanhempien ja lasten lemmikki. Ei mitään ongelmaa. Joillakin asioilla on tarkoitus.

      • Yksin-jos-olet

        Miksi sinä et adoptoinut kissaa?


      • Ei ihme, että kissa oli hädissään, kun oma ihminen oli poissa ja vielä kissalle kaikkein tärkein oma reviiri oli yhtäkkiä poissa.
        Ei ole hävyttömiä eikä ilkeitä kissoja, sanoo kissakuiskaaja Jackson, on vaan ihmisiä, jotka eivät ymmärrä kissaa.


    • Yhteen aikaan tässä huushollissa oli kaksi kissaa ja yhteen toiseen aikaan oli koira ja kissa ja kolmanteen aikaan oli koira ja nyt on menossa neljäs aika, eikä ole lemmikkejä lain.
      Nyt ilman kotieläimiä elämä on helppoa, vaikeinta lemmikin kanssa on se kun se n joutuu viemään piikille ja kerran se on aina edessä.

      äin yksin eläjänä eläin on sikäli vaikea, että pitää huolehtia varahenkilöstä tai hyvästä hoitopaikasta , johon lemmikkinsä voi viedä.
      Aikoinaan kun tarvitsin koiralle hoitajaa se hoitui sukulaisten avulla, hoidettiin toinen toistemme koiria vuoroin vieraissa. Oma koira oli metsästyskoirana tottunut vieraisiin ja sopeutui hyvin vaikka ihan uusiin hoitoloihinkin, joihin sen jouduin joskus viemään.

      Kissana meillä oli useampia sukupolvia norjalaista metsäkissaa ja se oli kyllä mukava ja kiltti kissa, leikkisä ja sopeutui koirankin kaverina, tosin näytti kyllä kuka talossa oli herra, jos koira meinasi etuilla tms. Viimeisin oli kaunis hopeanharmaa ja Harald nimeltään, sellaisen kissan hankkisin jos olisin kissaa hankkimassa.

      Mummolassa oli aikoinaan lemmikkinä kaikkien muiden lemmikkien lisäksi myös kilpikonna. Se vietti aikamoisen itsenäistä elämää, eikä sitä pahemmin päässyt paijailemaan, voikukan lehtiä sille sai keräillä ja vahtia, ettei hukkunut heinikkoon. Ne otukset vasta ovat pitkäikäisiä.
      Olisi helppohoitoinen lemmikki, jos sellaisen haluaa mutta seurallista lemmikkiä etsivälle, en voi kyllä kilpikonnaa suositella.

    • HyväJAhyödyllinen

      Voisin ottaa puutarhurin!

    • Bengalitikku

      Karvainen, sisäsiisti, hyvätapainen, tottelevainen, aamu-uninen, sopivan liikunnallinen, ymmärtää musiikkia, mihin ei kuitenkaan osallistu, kesytetty, koulutettu, ei pureskele, hilseetön, muotovalio, hyvät ruokailutavat, terve, ei kuolaa, pikku kuorsaus ei haittaa.
      Jotain varmaan unohtui...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1565
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1404
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1331
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1295
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1248
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1176
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1106
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe