Mistä ja mihin hintaa veneeseen bensaa tulevaisuudessa?

Bensalla

Itsellä on harkinnassa ostaa moottorivene, joko uusi tai uudehko. Hintaa haluamalleni paketille tulee n.45k€, joka itselleni on jo melko suuri raha. Nyt olen kuitenkin seurannut huolestuneena poliitikoiden sähköauto kiimaa ja puhetta fossiilisista luopumiseen/rajuihin hinnan korotuksiin. Veneethän ovat käytössä kymmeniä vuosia, eivätkä hinnat ole perinteisesti pahemmin tippuneet. Mutta kuinkahan mahtaa lähitulevaisuudessa käydä, jääkö kallis paatti arvottomana lojumaan rantaan kun bensan myynti on lopetettu tai hinta taivaissa. Nykyvenettä ei varmaan sähkökäyttöiseksi helposti muuteta, koska suuren moottorin tarvitsemaa suurta akkupakettia ei noin vaan saada kyytiin. Ja sähköisiä kohtuuhintaisia veneitähän ei vielä hetkeen ole edes saatavilla. Onko joku muukin tätä pohtinut?

11

68

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pensapula.hanskassa

      Olen laittanut potkuriakseliin käsiveivin. Hyvin kulkee, eikä mene pensaa.

    • perkinssi

      Onhan noita traktoreita ja leikkuupuimureita vielä joten moottoripolttoöljyn saatavuus on taattu vielä vuosikymmeniä.

    • Ihan varmasti jatkossakin käytetään bensa-/diesel-moottoreita ja bensaa saa bensa-asemilta. Minkälaista ja kuinka kallista, niin sitä ei kukaan tiedä.. Iso muutos tulee olemaan polttoaineissa eli biokomponentin osuus niissä kasvaa.
      Näen, että sähkömoottorien määrä veneilyssä tulee myös kasvamaan. Nykyisellä akkuteknologialla sähköllä pystyy ajamaan ei liukuvia veneitä ihan hyvin. Akkujen lisäksi merellä toimivat veneen omat latauslaitteet ovat jo olemassa ja veikkaan, että niissä tulee olemaan huimaa kehitystä ihan lähitulevaisuudessa.
      Itse ihmettelen miksi hybridiautoissa polttomoottorista johdetaan energia erillisellä voimansiirrolla pyöriin, miksei siellä ole polttomoottorilla toimivaa laturia varalla? Autoilijalla on ihan varmasti ymmärrys, että jos matkaa on vielä 2 tuntia ja akku loppuu tunnin päästä joten kannattaa startata laturi jo nyt tuntia ennen akkujen hyytymistä.
      Itsellä kokemusta aiheesta kun vaihdoin purkkariin sähkömoottorit. Omaa bensagenua en ole edes kokeillut tikkuviinalla eli 85 bensalla. En edes muista nähneeni kenenkään mainostaneen 85 bensalla toimivaa agrekaattia.

    • vahaPartaveneilee

      Jos katsotaan historiaa taaksepäin, niin hinnassa on tapahtunut aina korotusta ja jopa joskus suuriakin hypähdyksiä, kuten dieselissä siirryttäessä verottomasta verolliseen aikoinaan. Ja voit kuvitella miltä se silloin tuntui...

      Aina on spekuloitu veneiden hinnan alentuvan, kun menovedet kallistuu... Ei vaan ole näkynyt käytännön tasolla missään ja koskaan. Veneet sen kuin kasvavat ja samoin kulutus ja kyllä niitä kesällä on liikkeellä aina vain enemmän, kuin aikaisempina vuosina.

      Älä jaksa rasittaa ajatuksiasi asialla, kyllä veneily jatkuu, veneet pitävät hintansa kuten aiemminkin, pidät vain venettäsi hyvässä kunnossa, huollat runkoa ja konetta asianmukaisesti, niin voit sitten vaihtaa muutaman vuoden päästä isompaan, näin tämä "tauti" etenee jos veneily on teidän perheen juttu.

      • HukkuuKohinaan

        Moottoriveneily ei ole kuitenkaan aivan tyhjätaskujen puuhaa, varsinkaan jollain liki 50 k€ -hintaluokan uudenkarhealla veneellä. Kun pelkkä arvonalennus on tonneja vuodessa, niin bensakulujen merkitys kokonaisuudelle on kuitenkin aika maltillinen. Tuhannellakin litralla kaudessa veneilee aika hyvän matkaa tuon kokoluokan veneellä. Paljonko on merkitystä maksaako se 1500€ vai 2000€?

        Bensakulut rupeavat varmaan vaikuttamaan ensimmäisenä joihinkin vanhemman ikäpolven bensarosvoihin. Niihinkin luultavasti vähemmän kuin ostajat toivoisivat, varsinkin jos kyse on muuten hyvistä yksilöistä.


      • VahaPartaVeneilee
        HukkuuKohinaan kirjoitti:

        Moottoriveneily ei ole kuitenkaan aivan tyhjätaskujen puuhaa, varsinkaan jollain liki 50 k€ -hintaluokan uudenkarhealla veneellä. Kun pelkkä arvonalennus on tonneja vuodessa, niin bensakulujen merkitys kokonaisuudelle on kuitenkin aika maltillinen. Tuhannellakin litralla kaudessa veneilee aika hyvän matkaa tuon kokoluokan veneellä. Paljonko on merkitystä maksaako se 1500€ vai 2000€?

        Bensakulut rupeavat varmaan vaikuttamaan ensimmäisenä joihinkin vanhemman ikäpolven bensarosvoihin. Niihinkin luultavasti vähemmän kuin ostajat toivoisivat, varsinkin jos kyse on muuten hyvistä yksilöistä.

        Itse seurannut tätä mistä kirjoitin vinkkelistä 3-7l/nm koko luokassa 40-55" ja koskaan ei noita hinta romahduksia ole tullut, lähinnä Välimeren vanhojen charter veneiden hinnat ovat painaneet yksityiskäytössä olleiden yksilöiden hintoja alas...

        Samaa mieltä, polttoaine yksi osa muuttuvista veneilykustannuksista, mutta kiinteät kulut paljon suuremmat, joten polttoaine hinta ei tramaattinen, mutta tietysti tuntuu kaikilla, vaikka olisi pelimerkkejä enempikin, niin voisi ne sijoittaa muuhun, kuin polttoaine veroon 70% ja pieneen osaan fossiilisen nesteen hintaa.

        Mistähän viher piipertäjät ja nuoret hihhulit meinaavat kerätä verorahat jotka tulleet polttoaineista tulevaisuudessa, ilmeisesti sähkön hinta tulee tulevaisuudessa nousemaan pilviin ja sähköhän tulee tepselin reiästä, ei se kuluta luontoa, eihän ja lisäksi aineet joita akuissa käytetään, niin sitähän löytyy varmasti ikuisesti maasta ja ei aiheuta luonnolle juuri mitään 🎅 joulupukkiinko nuoret ja viherpipertäjät uskovat?


    • mkokko

      Itseasiassa sisämoottorilla olevan veneen voi kyllä sähköistää melko helposti. Vetarilla oleva varmasti työläämpi, mutta tuotteita on jo olemassa esim.

      https://www.torqeedo.com/en/products/inboards/deep-blue-25-50i-1800/M-3301-00.html

      Sähkömoottori painaa n. 80kg joka on huomattavasti kevyempi kuin esim. VP D3 / KAD32 n. 400-500kg, lisäksi tuon kokoluokan veneissä on PA-tankin koko n. 200L jolloin akkuja voisi olla joku 500kg verran painon jäädessä edelleen samaan mitä se oli aiemmin. 500kg akkuja tarkoittaisi taas nykyakuilla n. 60kWh kapasiteettia.

      Mitä tuo sitten tulee maksamaan onkin toinen juttu, ihan likaa ainakin nykypäivänä eikä sillä liukunopeuksilla vielä juuri mihinkään pääse verrattuna polttoaineeseen järkyttävät latausajat jos pikalatauspaikkoja ei ole.

      • Hassujavertailuja

        Tuo 80kg sähkömoottori on 50kw. Onko se mielestäsi järkevä vaihtoehto vp d3 ? Painavakin tuo vp on jos painaa 400-500 Oma gm 5,8 litrainen antaa tehoa 365hv ja painaa alle 300.


      • mkokko

        Joo linkki oli tohon 50kW versioon, siellä on myös 100kW versio 390Nm väännöllä. Sähkömoottoria ei ihan suoraan voi verrata polttomoottoriin koska se antaa tuon väännön heti jolloin potkuri voi olla hyvin erityyppinen kuin polttomoottoriveneessä.

        D3 kuivapaino vetarin kanssa on 363kg ja KAD32 475kg

        Pointti tossa mulla oli se, että noita jälkiasennustuotteita on tullut markkinoille. Onko ne sitten järkeviä vaihtoehtoja polttomoottorille niin ei, ainakaan vielä.


    • LyytiLepakko

      Asuminen kallistuu, autoilu kallistuu, ruoka kallistuu, kaikki menot kallistuu.
      Veneessä voi aivan hyvin viettää aikaa laiturissa, vesi on samanlaista kaikkialla. (Ja mölinä)

      • Vehkeilyä

        Joo, mutta matkailu avartaa ja joissain laitureissa elämä on edullista vs Suomen laiturit. Kiva päästä tuulettumaan pois Suomesta omalla veneellä Itämeren toiselle laidalle, jossa ei luulla Suomen pelastavan koko maailmaa, vaikka häviäisimme koko maapallolta, itse pidämme kaikkea piperrystä pelastuksena CO asiassa.

        suuri salaisuus on paljonko akkujen valmistus kokonaisuudessa elinkaaren ajalta on CO päästöinä, Norjalaisen tutkimuksen mukaan sähköauto pääsee ympäristöystävällisyydessään tasoihin dieselauton kanssa jos lataus sähkö tuotetaan vesivoimalla autojen elinkaaren ajalla, PISTÄÄ MIETITYTTÄMÄÄN kenen etua tällä vouhotuksella Suomessa ajetaan???


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      283
      2968
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      215
      1890
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1562
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1330
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1208
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      261
      1152
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1042
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1011
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      951
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      142
      814
    Aihe