Mistä ja mihin hintaa veneeseen bensaa tulevaisuudessa?

Bensalla

Itsellä on harkinnassa ostaa moottorivene, joko uusi tai uudehko. Hintaa haluamalleni paketille tulee n.45k€, joka itselleni on jo melko suuri raha. Nyt olen kuitenkin seurannut huolestuneena poliitikoiden sähköauto kiimaa ja puhetta fossiilisista luopumiseen/rajuihin hinnan korotuksiin. Veneethän ovat käytössä kymmeniä vuosia, eivätkä hinnat ole perinteisesti pahemmin tippuneet. Mutta kuinkahan mahtaa lähitulevaisuudessa käydä, jääkö kallis paatti arvottomana lojumaan rantaan kun bensan myynti on lopetettu tai hinta taivaissa. Nykyvenettä ei varmaan sähkökäyttöiseksi helposti muuteta, koska suuren moottorin tarvitsemaa suurta akkupakettia ei noin vaan saada kyytiin. Ja sähköisiä kohtuuhintaisia veneitähän ei vielä hetkeen ole edes saatavilla. Onko joku muukin tätä pohtinut?

11

116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pensapula.hanskassa

      Olen laittanut potkuriakseliin käsiveivin. Hyvin kulkee, eikä mene pensaa.

    • perkinssi

      Onhan noita traktoreita ja leikkuupuimureita vielä joten moottoripolttoöljyn saatavuus on taattu vielä vuosikymmeniä.

    • Ihan varmasti jatkossakin käytetään bensa-/diesel-moottoreita ja bensaa saa bensa-asemilta. Minkälaista ja kuinka kallista, niin sitä ei kukaan tiedä.. Iso muutos tulee olemaan polttoaineissa eli biokomponentin osuus niissä kasvaa.
      Näen, että sähkömoottorien määrä veneilyssä tulee myös kasvamaan. Nykyisellä akkuteknologialla sähköllä pystyy ajamaan ei liukuvia veneitä ihan hyvin. Akkujen lisäksi merellä toimivat veneen omat latauslaitteet ovat jo olemassa ja veikkaan, että niissä tulee olemaan huimaa kehitystä ihan lähitulevaisuudessa.
      Itse ihmettelen miksi hybridiautoissa polttomoottorista johdetaan energia erillisellä voimansiirrolla pyöriin, miksei siellä ole polttomoottorilla toimivaa laturia varalla? Autoilijalla on ihan varmasti ymmärrys, että jos matkaa on vielä 2 tuntia ja akku loppuu tunnin päästä joten kannattaa startata laturi jo nyt tuntia ennen akkujen hyytymistä.
      Itsellä kokemusta aiheesta kun vaihdoin purkkariin sähkömoottorit. Omaa bensagenua en ole edes kokeillut tikkuviinalla eli 85 bensalla. En edes muista nähneeni kenenkään mainostaneen 85 bensalla toimivaa agrekaattia.

    • vahaPartaveneilee

      Jos katsotaan historiaa taaksepäin, niin hinnassa on tapahtunut aina korotusta ja jopa joskus suuriakin hypähdyksiä, kuten dieselissä siirryttäessä verottomasta verolliseen aikoinaan. Ja voit kuvitella miltä se silloin tuntui...

      Aina on spekuloitu veneiden hinnan alentuvan, kun menovedet kallistuu... Ei vaan ole näkynyt käytännön tasolla missään ja koskaan. Veneet sen kuin kasvavat ja samoin kulutus ja kyllä niitä kesällä on liikkeellä aina vain enemmän, kuin aikaisempina vuosina.

      Älä jaksa rasittaa ajatuksiasi asialla, kyllä veneily jatkuu, veneet pitävät hintansa kuten aiemminkin, pidät vain venettäsi hyvässä kunnossa, huollat runkoa ja konetta asianmukaisesti, niin voit sitten vaihtaa muutaman vuoden päästä isompaan, näin tämä "tauti" etenee jos veneily on teidän perheen juttu.

      • HukkuuKohinaan

        Moottoriveneily ei ole kuitenkaan aivan tyhjätaskujen puuhaa, varsinkaan jollain liki 50 k€ -hintaluokan uudenkarhealla veneellä. Kun pelkkä arvonalennus on tonneja vuodessa, niin bensakulujen merkitys kokonaisuudelle on kuitenkin aika maltillinen. Tuhannellakin litralla kaudessa veneilee aika hyvän matkaa tuon kokoluokan veneellä. Paljonko on merkitystä maksaako se 1500€ vai 2000€?

        Bensakulut rupeavat varmaan vaikuttamaan ensimmäisenä joihinkin vanhemman ikäpolven bensarosvoihin. Niihinkin luultavasti vähemmän kuin ostajat toivoisivat, varsinkin jos kyse on muuten hyvistä yksilöistä.


      • VahaPartaVeneilee
        HukkuuKohinaan kirjoitti:

        Moottoriveneily ei ole kuitenkaan aivan tyhjätaskujen puuhaa, varsinkaan jollain liki 50 k€ -hintaluokan uudenkarhealla veneellä. Kun pelkkä arvonalennus on tonneja vuodessa, niin bensakulujen merkitys kokonaisuudelle on kuitenkin aika maltillinen. Tuhannellakin litralla kaudessa veneilee aika hyvän matkaa tuon kokoluokan veneellä. Paljonko on merkitystä maksaako se 1500€ vai 2000€?

        Bensakulut rupeavat varmaan vaikuttamaan ensimmäisenä joihinkin vanhemman ikäpolven bensarosvoihin. Niihinkin luultavasti vähemmän kuin ostajat toivoisivat, varsinkin jos kyse on muuten hyvistä yksilöistä.

        Itse seurannut tätä mistä kirjoitin vinkkelistä 3-7l/nm koko luokassa 40-55" ja koskaan ei noita hinta romahduksia ole tullut, lähinnä Välimeren vanhojen charter veneiden hinnat ovat painaneet yksityiskäytössä olleiden yksilöiden hintoja alas...

        Samaa mieltä, polttoaine yksi osa muuttuvista veneilykustannuksista, mutta kiinteät kulut paljon suuremmat, joten polttoaine hinta ei tramaattinen, mutta tietysti tuntuu kaikilla, vaikka olisi pelimerkkejä enempikin, niin voisi ne sijoittaa muuhun, kuin polttoaine veroon 70% ja pieneen osaan fossiilisen nesteen hintaa.

        Mistähän viher piipertäjät ja nuoret hihhulit meinaavat kerätä verorahat jotka tulleet polttoaineista tulevaisuudessa, ilmeisesti sähkön hinta tulee tulevaisuudessa nousemaan pilviin ja sähköhän tulee tepselin reiästä, ei se kuluta luontoa, eihän ja lisäksi aineet joita akuissa käytetään, niin sitähän löytyy varmasti ikuisesti maasta ja ei aiheuta luonnolle juuri mitään 🎅 joulupukkiinko nuoret ja viherpipertäjät uskovat?


    • mkokko

      Itseasiassa sisämoottorilla olevan veneen voi kyllä sähköistää melko helposti. Vetarilla oleva varmasti työläämpi, mutta tuotteita on jo olemassa esim.

      https://www.torqeedo.com/en/products/inboards/deep-blue-25-50i-1800/M-3301-00.html

      Sähkömoottori painaa n. 80kg joka on huomattavasti kevyempi kuin esim. VP D3 / KAD32 n. 400-500kg, lisäksi tuon kokoluokan veneissä on PA-tankin koko n. 200L jolloin akkuja voisi olla joku 500kg verran painon jäädessä edelleen samaan mitä se oli aiemmin. 500kg akkuja tarkoittaisi taas nykyakuilla n. 60kWh kapasiteettia.

      Mitä tuo sitten tulee maksamaan onkin toinen juttu, ihan likaa ainakin nykypäivänä eikä sillä liukunopeuksilla vielä juuri mihinkään pääse verrattuna polttoaineeseen järkyttävät latausajat jos pikalatauspaikkoja ei ole.

      • Hassujavertailuja

        Tuo 80kg sähkömoottori on 50kw. Onko se mielestäsi järkevä vaihtoehto vp d3 ? Painavakin tuo vp on jos painaa 400-500 Oma gm 5,8 litrainen antaa tehoa 365hv ja painaa alle 300.


      • mkokko

        Joo linkki oli tohon 50kW versioon, siellä on myös 100kW versio 390Nm väännöllä. Sähkömoottoria ei ihan suoraan voi verrata polttomoottoriin koska se antaa tuon väännön heti jolloin potkuri voi olla hyvin erityyppinen kuin polttomoottoriveneessä.

        D3 kuivapaino vetarin kanssa on 363kg ja KAD32 475kg

        Pointti tossa mulla oli se, että noita jälkiasennustuotteita on tullut markkinoille. Onko ne sitten järkeviä vaihtoehtoja polttomoottorille niin ei, ainakaan vielä.


    • LyytiLepakko

      Asuminen kallistuu, autoilu kallistuu, ruoka kallistuu, kaikki menot kallistuu.
      Veneessä voi aivan hyvin viettää aikaa laiturissa, vesi on samanlaista kaikkialla. (Ja mölinä)

      • Vehkeilyä

        Joo, mutta matkailu avartaa ja joissain laitureissa elämä on edullista vs Suomen laiturit. Kiva päästä tuulettumaan pois Suomesta omalla veneellä Itämeren toiselle laidalle, jossa ei luulla Suomen pelastavan koko maailmaa, vaikka häviäisimme koko maapallolta, itse pidämme kaikkea piperrystä pelastuksena CO asiassa.

        suuri salaisuus on paljonko akkujen valmistus kokonaisuudessa elinkaaren ajalta on CO päästöinä, Norjalaisen tutkimuksen mukaan sähköauto pääsee ympäristöystävällisyydessään tasoihin dieselauton kanssa jos lataus sähkö tuotetaan vesivoimalla autojen elinkaaren ajalla, PISTÄÄ MIETITYTTÄMÄÄN kenen etua tällä vouhotuksella Suomessa ajetaan???


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Israel aloitti 3. maailmansodan

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      396
      2072
    2. Kaksi vuotta

      Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      12
      1909
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

      1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      247
      1394
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

      En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      81
      1041
    5. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

      Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      56
      965
    6. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

      "Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      402
      928
    7. Rakennetaanko yhdessä?

      Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      39
      808
    8. Onko hän elämäsi rakkaus?

      Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      769
    9. Mies haluaisin sinun kanssa

      Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      73
      745
    10. Hyvää yötä mies

      Nuku hyvin. Viikonloppuna on tulossa hellettä, se on mukavaa. Juhannuskin kohta. Mun tekis mieli huolehtia susta. Semmo
      Tunteet
      70
      724
    Aihe