Wayback machine tai joku sellainen

Aaaarghhhhhhh

Mun pitäis etsiä tietoa internetistä yhdestä vanhasta uutisoidusta jutusta, joka niin vanha ettei löydy enään google haussa (8 vuotta sitten vielä löyty). Wayback machinella yritin etsiä, mutta en muista minä päivämääränä juttu oli lehdessä. En edes vuotta tiedä tarkkaan ja tuolla ei löydä yhtään mitään, jos ei ole päivämäärä yms. tiedossa. Onko olemassa mitään sellaista "wayback machinea" jolla löytää hakemansa tiedon, kun kirjoittaa esim. etsimänsä henkilön (vaikka Sauli Niinistö) nimen hakukenttään ja se löytää kaikki tulokset, mitä netissä on ollut kyseisellä nimellä?

4

186

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • etsintäpuuhiin

      Ainoastaan tuo on olemassa.

      • Aaaarghhhhhhh

        Äh... No jää sitten löytämättä se uutinen! :(


    • Anonyymi

      Olen ollut Waybak Machinen ahkera käyttäjä jo vuosien ajan, joten on jo jotain kokemusta kertynyt sen käytöstä. Asia on sillä lailla, että Wayback Machinessa on tosiaan hurja määrä vanhoja internetsivuja 1990-luvulta saakka. Vain niiden löytäminen on ERITTÄIN vaikeata. Lisäksi monet vanhat sivut ovat tallentuneet Wayback Machinen arkistoon vain osittain ja mm. monista puuttuu kuvat kokonaan. Laatu on siis yleisesti ottaen todella huono. Olen silti onnistunut löytämään sieltä ainakin jonkin verran haluamiani vanhoja sivuja. Valitettavasti en kuitenkaan läheskään niin paljon kuin olisin halunnut. Sivut kun eivät itsestään lennä Wayback Machineen. Ne täytyy tallentaa sinne. Jokainen sinne tallennettu sivu on tapahtunut jonkin ystävällisen ja avuliaan ihmisen toimesta.

      Lisäksi mainittu masiina toimii miten sattuu. Se on usein epäkunnossa, jolloin sivujen tallentaminen ei onnistu. Jos taas onnistuu, niin se tapahtuu usein todella hitaasti ja vie aikaa (ja kärsivällisyyttä). Pari vuotta sitten siihen tuli vielä uutena hidastuksena se, ettei internetsivuja pysty tallentamaan sinne muuta kuin YKSI tai korkeintaan KAKSI sivua kerrallaan. TYPERÄÄ!!!

      Olen kaikella lailla aika pettynyt koko Wayback Mashineen.

    • Anonyymi

      Jatkoa edelliseen. Paitsi, että sivujen tallentaminen Wayback Machineen on hidasta ja että niitä pystyy tallentamaan ainoastaan 1 tai korkeintaan 2 sivua kerrallaan, on vielä useita muitakin vastuksia:
      1) Ruuhka. Wayback Machine on usein ruuhkaantunt niin, että sinne täytyy JONOTTAA, jossa saisi haluamansa sivun tallennettua. Siitä tulee näkyviin englannin kielinen ilmoitus <The capture will start in ~3 hours, 43 minutes because our service is currently overloaded. >
      2) Job failed. Näin käy todella usein. KIVA-KIVA!!!!
      3) Not Found. Wayback Machinen sivu ei edes avaudu.

      Kaikella lailla mahdottoman vaikeata. Kaiken huippu koko touhussa on jatkuva rahan keräys. Siellä kuulkaa kerjätään käsi ojossa rahoja milloin minkäkin hankkeen maksamiseksi. Muun muassa juuri nyt on siellä jälleen eräs kerjäyskampanja. Se kuuluu näin:
      The Fight Continues
      On Friday, a lower court ruled in favor of four major publishing companies that aim to prevent our library lending—but the fight isn’t over. We will keep defending the rights of all libraries, and we ask you to stand with us.

      The Internet Archive (which runs this project) is a crucial resource, but fewer than 1 in 1000 of our patrons donate. We're powered by contributions averaging $25.51. If you find our library useful, please pitch in.

      ÄLKÄÄ MISSÄÄN NIMESSÄ LAHJOITTAKO WAYBACK MACHINELLE PENNIN PIERULAAKAAN!!! Ne rahat menevät täysin tuuleen. Wayback Machine on ja pysyy yhtä huonona kuin ennenkin. Susi mikä susi!Tiedän miltei kymmenen vuoden kokemuksella, mistä puhun.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      90
      6346
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2594
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2150
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1847
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1651
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe