Rivarin olemassaoloaika

OmaSiivu

Olen ajatellut ostaa rivarin pätkän. Rahat ei riitä uuteen. Noin 40-vuotta vanhoista löytyisi sopivia. Mutta kauanko menee että kunnossa pidetty rivari on purkukunnossa?
Jos osta 1980 rakennetun rivarin voinko asua siinä seuraavat 20-vuotta?

1

60

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 15_vuotta

      Jos kunnossapito laiminlyödään, rakennus kuin rakennus on purkukuntoinen 40 vuoden iässä. Mallisuorituksia mm. 70-luvun omakotiladoista on nähty jo ihan riittävästi.

      10-20 ensimmäistä vuotta pääsee tosi vähällä, lähinnä jotain huoltomaalausta. Tai, no, pitäisihän tällä jaksolla jo mm. patteriventtiilit uusia. Sadevesiviemäröinti pitää myös rakentaa. 80-luvun taloissa tästä on rakennusvaiheessa laistettu. Toinen ongelma on, että salaojat on usein tehty miten sattuu - käytetty lerppua peltosalaojaputkea, tarkastuskaivot maanpinnan alla jne.

      30 vuoden ikään mennessä pitäisi jo olla pesutilat saneerattuina, vesikatolle ja julkisivuille on, materiaaleista riippuen, ehkä tarvinnut tehdä jotain. Niin, ja ne salaojat ja sadevesiviemärit. Pihavalaistus. Valesokkeleissakin voi olla korjaustarpeita, mutta tämäkin liittyy osittain näihin sadevesien viemäröinnin puutteisiin (kaadot seiniin päin yms.) mitkä olisi pitänyt korjata jo vuosikymmeniä sitten.

      Paljon on rivitaloja, joissa hallituksessa valtaa pitävät ns. alkuperäisasukkaat, jotka ovat päättäneet viedä talon mukanaan hautaan. Vastiketta ei saa nostaa eikä mitään tarvitse korjata, koska ennenkään ei ole tarvinnut. Remontti = piha-aidan maalaus talkoilla 10 vuoden välein. Kunnossapito: lumityöt hoidetaan "vapaaehtoisen" vuorolistan mukaan.

      Jos taloa kuitenkin on kunnossapidetty asianmukaisesti, niin silloin "kello on nollattu" aina korjausten mukaan. Eli KPH uusimisen jälkeen seuraava kierros taas 25-30 vuoden päästä jne. Harvemmin kaikki kuitenkaan on tip top ja vanhassa talossa tuppaa aina olemaan jokin paikka, mikä pitäisi lähivuosina kunnostaa. Jos hanskat nyt tippuvat lattialle, niin nämä alkavat olemaan iso ongelma ehkä joskus 15 vuoden päästä. Sitten kun on saatu kunnon kosteusvaurio aikaan, korjaus voikin olla niin kallis, että purkaminen onkin parempi vaihtoehto.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      67
      3099
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2781
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2578
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2568
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2436
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2285
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1703
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1667
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      36
      1515
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1386
    Aihe