Kaverukset laskettelivat 100h. Lauri lasketteli kaksi kertaa nii paljon kuin Heikki, ja Teemu lasketteli 12h enemmän kuin Heikki. Kuinka paljon kukin laski? Ratkaise tehtävä yhtälön avulla.
Voitteko tarkistaa mun koetehtävän?
2
<50
Vastaukset
Sinun omaa koetehtäväsuoritustasi on mahdotonta tarkistaa, koska et ole laittanut omaa suoritustasi tarkistettavaksi.
Tällä hetkellä pyydät meitä laskemaan tehtävän puolestasi. Hyvä yritys. :)- vastauslapselle
Hei,
olen avokätinen => saat ratkaisun tehtävään! :)
Meillä on siis kolme henkilöä (ks. alla). Koska tehtävänannossa referrataan toistuvasti Heikkiin, nimitetään hänen laskettelutuntimäärää muuttujalla x. Ilmaistaan muiden laskettelutuntimäärät muuttujan x avulla. Lauri hiihti kaksinkertaisen määrän Heikkiin nähden (2 * x) ja Teemu 12 enemmän kuin Heikki (x 12). Täten listauksemme on seuraava:
Lauri 2x
Heikki x
Teemu x 12
Näistä tulee yhteensä 100 (h), joten täten saadaan muodostettua kahden lausekkeen välinen yhtäsuuruus:
2x x x 12 = 100
Ratkaistaan x:n suhteen vähentämällä molemmilta puolilta 12 ja summaamalla x-termit vasemmalta. Jaetaan x:n kertoimella (4) ja saadaan, että x = 22.
Näin ollen tiedämme, että Heikki on hiihtänyt 22 tuntia.
Sijoitetaan laskettu x:n arvo p(<lauseke>) -lausekkeisiin ("2x" & "x 12"), saaden:
Lauri: p(2x) = p(2 * 22) = 44
Teemu: p(x 12) = p(22 12) = 34
Täten saadaan vastaus:
V: Lauri hiihti 44, Teemu 34 ja Heikki 22 tuntia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan433660- 1622741
- 1552082
Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l161749Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.451552- 1181485
Venäjältä tullut jo 2 noottia. Kolmatta ei tule, silloin jo hyökätään
Suomi on saanut itänaapurilta muutaman päivän sisään jo kaksi tiukkasanaista noottia. Venäjä ilmoittaa paheksuvansa sit2771397Hämeenlinna määrättiin maksamaan sakot - maahanmuuttaja lapsi oli kuullut koulussa maininnan Jeesus
Hämeenlinna joutuu maksamaan 1 500 euroa korvauksia koska lapsi oli kuullut koulussa laulun jossa oli mainittu Jeesus. Y2371308Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde91268Ranta-Kosulassa riitaisaa!!
Siellä Kosulassa on ny isot jytinät käynnissä. Kaksi peräkamaripoikaa kaivaavat haudatun sotakirveen esille. Kumpiko on691254