Pitkät välimatkat eivät autotta taitu

Lieksa on pinta-alaltaan aika suuri kaupunki. Jokunen lieksalainen, kuten minä, Akseli, asustaa vielä keskustaajaman ulkopuolella. Eikä siitäkään ilman autoa mitään tulisi, jos minäkin kilometrien päähän savottaan ilman neliveto Dodge Ramia joutuisin lähtemään. Näkisittepä miten mukavat savut talvella kuusilitrainen kone pöläyttää, kun käyntiin pyöräyttää, ja ne äänet! He, joilla on vielä työpaikka, ovat pakotettuja käyttämään autoa töissä käydäkseen. Kuvitelkaapa omalle kohdallenne työmatkan hoitaminen julkisella liikenteellä Lieksassa, tai polkupyörällä talvella tai sateessa. Eläkeläistenkin on pikkukyliltä käytävä piimää ja leipää ostamassa kaupasta. Tokmanilta sukat, housut ja paita pari kertaa viidessä vuodessa. Kyläkaupat on aikaa sitten kuopattu. Jos vasemmistopuolueet (SDP, vihreät, vas. ja muutama muu.) ovat hallituksessa, polttoaineen hinnannousu rajusti on enemmän kuin varmaa. Siksi joku oikeistopuolue on lieksalaiselle äänestäjälle aina parempi vaihtoehto. Selkeimmin polttoaineen hinnankorotusta veroperusteisesti vastustavat perussuomalaiset. Jo nyt näyttää, että hallitusneuvotteluista tulee vaikeat. No antaa tulla sitten vaan, ei tähän eloon muutama lisävaikeus mitään tee. Jotkut jo kärsii ilmastoahdistuksesta kun ei hengenahdistus enää riitä. Ahdistaako sinua? Minua ahdistaa (onneksi vain hituv_n. verran) tuo kaikenlainen tyhjänjauhanta ja kieroilu, jota ennen kaikkea vihervasemmisto harrastaa. Kokoomuskin valitettavasta seurailee kiltisti perässä, peläten nyt äänien valuvan jonnekin muualle jos ei ole maltillisella linjalla. Pahinta ahdistusta aiheuttaa se, että meitä pieniä pienen maan kansalaisia syyllistetään ja pelotellaan nyt mm. sillä kamalalla ilmastokatastrofista. Jos et heti lopeta lihan syöntiä, lämmität torpan koivuklapilla, ajelet autollasi jne., niin koko maapallo sulaa laavapalloksi. Se ahdistaa. Ja se, se vasta ahdistaakin jos ei saa metsäänsä kaataa ihan oman tahtinsa mukaan. Voi Pkele. Kyllä olisi Stihlille nytkin töitä, vaan kun on nyt vähän sivut kipeät, ja ahdistaa, niin taidan jättää huomiseen.

20

50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itikanvirtsa

      Täällähän ollaan pilaamassa koko maapallon ilmasto,kun ei ole mummon ja papan paskanokareille umpisäiliötä. Pitää varmaan siirtyä korpeen korsuasujaksi pois sivistyksen piiristä. Aivan hirveä kauhistus on myös, kun täällä ajetaan näin vanhoilla autoilla asioita hoitamassa ja savupiipuista tulee savua, niin viherpiipertäjät kuolee häkään.

    • kelirikko.ja.tesla

      Miksi helvetissä ei mummot, papat ja muut työttömät sekä köyhät ei ajele sähköautoilla kuten suuri johtajamme Sipilä tekee? Älkää vaan väittäkö ettei teillä ole varaa ostaa sähköautoja kun kerran Sipilälläkin on varaa ostaa tesla merkkinen sähkökinneri!

    • lataajavarmista

      Siellä se paapa 80.000 euron sähköautonsa kanssa korven keskellä akut tyhjänä odottelee hinaajaa. Hinureillakin on ruuhkaa,kun akut on tyhjänä monella muullakin ja latauspaikka kaukana,myös siellä on jono,kun lataus kestää 12 tuntia. Akut alkaa olla tyhjänä myös sähköauton omistajalla,kun yrittää pysyä lämpimänä jääkylmässä autossaan latauksen ajan.

    • alkakaa.pakata

      10 vuoden sisällä autoilu tehdään niin kalliiksi, että loppujenkin on pakko muuttaa kaupunkiin.

    • ponsse.paristoilla

      Onneksi ja mitä todennäköisemmin meikäläisen ei tarvitse sitä muuttohommaa kaupunkiin tehdä, kun ikää on jo reilusti! Millähän ne metsäkoneet ja kuorma-autot toimivat että saadaan teollisuus pidettyä toiminnassa? Varmaankin paristoilla, samoin paperikoneet toimii paristoilla ja lentokoneet myös! Valtamerilaivoihin tulee purjeet, eli mennään laivojen kohdalla parisataavuotta kehityksessä taakseppäin!

    • Olen yhden, tai jos ihan rehdisti sanon, niin pari eri kertaa käynyt ulkomailla. Siis monta kertaa. Kulttuureja monenmoista olen nähnyt elävissä. Mutta ei se meitä, ei minua, ulkoavaruuteen sen kummoisemmin vie. En lähde tältä pallolta. Minulla on jo pari varapaikkaa jos sanan laippa kulahtaa ketjulle kelpaamattomaksi. Lieksalaisena metsänomistajana rakastan Lieksaa, ja olen juuri sitä mieltä mitä tahdon, ja äänestän mitä tahdon. Siellä mistä tulee suurin hiilijalanjälki, niin siellä on sähköautoja vähemmän, tuskin yhtään, kuin Suomessa. Miksi? Silmänlumetta ja valhetta on koko tämä ilmastotouhu meitä korven kyyneleitä kohtaan tuntijoille. Lämmintä on ollut ja tule olemaan. Väliaikaista kaikki on vain.
      Te muut voitte sitten sahata vaikka omaa oksaanne. Minä oksani ja puuni tunnen tarpeelleni tarpeeksi hyvin. Koulutin itseni sopivasti, kuin lapseni. Nyt on hyvä lennellä, ja sahailla omia puita.
      Kateellisille kommunisteille ja näennäishyväntahtoisille viis veisaan.
      https://www.youtube.com/watch?v=gl3Y5BtITkE

      • erayyuuetreew

        Kuitenkin persut ovat eniten vastaan ilmastovouhotusta, kepu, kokkarit, vihreät ja sdp vouhottavat eniten! Tiilikaisellakin on suu niin perkeleen vinossa kun vouhottaa! Kannattaisi ottaa asioista selä ennekuin kirjoitat paljastat tyhmyytesi nimimerkki Paitsi_että!


      • Loogisen.Eko

        Akseli hyvä. Minä en ole kommunisti, hyväntahtoinen kyllä.
        Muutaman vuoden kuluttua, kun saan ammattiin johtavan koulutukseni loppuun, minulla on suuremmat palkkatulot kuin sinulla ja työtä on tarjolla paljon. Näin uskon olevan tai sitten sinulla täytyy olla todella hyvä koulutus. Metsätuloistasi en osaa sanoa mitään, mutta sallinet minun hiukan epäillä.
        Olen varsin tietoinen siitä, että ihmisiä asuu myös taajamien ulkopuolella, eikä joukkoliikenne ulotu kaikkialle riittävän kattavana. Mikä se riiittävä sitten lieneekin...
        Minä pyrin kuitenkin siihen, että ei tulisi tarvetta hankkia autoa, ei pientä, eikä suurta. Hyvän auton hankkimiseen tarvittavalla pääomalla ja auton käyttö- ja ylläpitokustannuksilla ajaa aika monta reissua vaikka sitten taksilla.
        Itäsuomalaisissa kaupungeissa, kuten mm. Kuopiossa tai Joensuussa on hyvin kattava lähiliikenne, joka ulottuu parhaimmillaan 30 kilometrin päähän keskustoista. Niinpä en usko tarvitsevani taksia kovin usein. Kovin pieneen kaupunkiin en halua asettua, enkä myöskään ihan ison keskustaan. Minäkin tykkään metsästä ja mm. patikoin ja pyöräilen aika paljon.
        Asumista ja työtä koskevissa päätöksissäni asetan etusijan mukavuudelle. Näin on lähes poikkeuksetta, mutta hyvin vahvasti päätöksiin vaikuttavat myös ekologiset seikat.

        Kuten jo mainitsin, minä tiedän, että ihmisiä asuu myös laajalla maaseudulla. Joillekin sellainen sopii paremmin, joillekin se taas on pakon sanelemaa. Haja-alueilla tarvitaan omaa autoa jos halutaan päästä jonnekin ja takaisin.
        Minkälainen se auto on, se on sitten eri asia. Useimmille riittää halvahko kottero, jonka kulutuksen he soisivat olevan maltillinen ja päästöistä aiheutuvat kustannukset samoin. Käyttövarmuuttakin tarvitaan. Sallinemme sen heille, vai kuinka?
        Sitten on niitä joilla pitää olla RAM.
        Miksi pitää olla RAM, siihen en nyt enemmälti paneudu, vaikka jotakinhan se voisi kertoa. Joku voisi naureskella, joku taas ymmärtää, ettei se aina ole ehkä ihan niin huvittavaakaan.
        RAM on iso, kulutus samoin ja sehän vaikuttaa myös päästöihin.
        En halua kieltää kenenkään RAM:illa ajelua. Ajelkaa pois.

        Valtiovallalla on keinonsa ohjata kansalaisten käyttäytymistä. Tulevan hallituksen aikana mm. liikenteen päästöihin kohdistuvat maksut kasvavat ihan varmasti. Sitä seuraavan hallituksen aikana ne kasvavat vielä huomattavasti enemmän.
        Vähitellen RAM:it ja muut vastaavat käyvät liikenteessä yhä harvinaisemmiksi. Voi olla, että niitä on prosentin osia koko ajoneuvomäärästä - saattaa olla jo nyt.
        Tuon vajaan prosentin me siedämme oikein hyvin.
        Korkeiksi kasvaneet, päästöperusteiset käyttömaksut helpottavat valtion taloutta, mutta eivät rasita sitä lainkaan. Käyttömaksujen kertymää kun ei käytetä suinkaan niiden isopäästöisten ajoneuvojen hyväksi vaan johonkin paljon tarpeellisempaan. Hupeneva RAM kanta ei tuota enää myöskään kestämätöntä määrää päästöjä, mutta se tuo rahaa valtion kassaan.
        Tässä on se syy jonka vuoksi minä näen sinun ison autosi yhteiskuntamme kannalta hyödyllisenä ja sinut hyödyllisenä idealistina ;=)


      • Noin asiallista ja hyvin kirjoitettua tekstiä voin vain ihailla, melkein yhtä paljon kuin vasta teroitetun sahan terää.


    • Paitsi_että

      Näinhän se politiikassa menee. Persu rakentaa itselleen mörön. Sitten se käy urheasti itse keksimänsä mörön kimppuun. Eli toisin sanoen, me jotka ajelemme niillä vanhemmilla huolletuilla dieseleillämme saamme kaikessa rauhassa ajella niillä vielä pitkät ajat, vain kaikkein hölmöimmät uskovat näihin lapsellisiin pelotteluihin.

    • dieselvoimaa

      Suomalaiset päättäjät on niin pikkuaivoisia, joten teollisuus voi syöttää vaikka millaisia kauhukuvia esimerkiksi ilman saastumisesta, että saisivat uusia keksimiään koneita,laitteita ja autoja myyntiin. Suomi on sitten koekaniinina esimerkiksi näille sähköpattereilla varustetuille nelipyöräisille kulkuneuvoille, joita jotkut autoiksikin sanoo. Lapissahan näitä on talvella testanneet ja ajomatkat pakkasessa ovat todella lyhyitä,joten moni sähköautoon hurahtanut joutuu pettymään. Menisivät vaikka Kuubaan tarjoamaan edes nykyaikaisia pensa ja dieselautoja, niin saasteet vähenisivät, koska siellä autokannasta suurin osa on 50-60 luvulta

    • Totuus.Tekee.Vapaaksi

      Netistä;
      **Palasin kotiin Intian-matkalta ja laitoin TV:n päälle. Siellä puhuttiin, kuinka Pohjoismaissa asuvien on myllättävä täysin arkensa globaaleissa ilmastotalkoissa. Naurahdin ääneen. Mietin, että lopettaisivat tuon vouhotuksen, koko juttuhan on iso vitsi.

      Jo lyhyt kiertomatkailu Intiassa ja varsinkin sen saasteiden myrkyttämässä pääkaupungissa New Delhissä riitti kirkastamaan asian: päästöjen suhteen olemme menettäneet pelin. Mikään ei voi pelastaa ilmastoa, elleivät miljardit ihmiset Aasiassa muuta radikaalisti käytöstään.

      Suomen vuotuiset hiilidioksidipäästöt ovat 56 miljoonaa tonnia ja ne laskevat kuuden prosentin tahtia. Intian päästöt ovat 2,5 miljardia tonnia ja ne kasvavat reilun viiden prosentin tahtia, eli vuodessa yli kaksi kertaa koko Suomen päästöjen verran.

      Intian talous kasvaa seitsemän prosentin vauhtia, ja vielä lehmänkakkataloissa asuva agraariväestö keskiluokkaistuu. Veikatkaa, kumpaan suuntaan päästöt kehittyvät. Euroopan komission tutkimuskeskus ennustaa Intian ohittavan 28 EU-maan yhteispäästöt vuoteen 2020 mennessä.

      Pohjoismaissa ihmiset välttelevät lihansyöntiä, kierrättävät jätteensä ja ajavat hybridiautolla. Intiassa kulotuksen savu leijailee kaikkialla. Tehtaille matkaavat hiilijunat jatkuvat silmänkantamattomiin, ja kuutta kaistaa yhteen suuntaan tungeksivat ajoneuvot tupruttavat sysimustaa pakokaasua ilmaan.

      Reilu miljardi ihmistä heittää roskat maahan. Kaupungit näyttävät siltä kuin talot olisi rakennettu kaatopaikan päälle, ja sen jälkeen kaatopaikkatoimintaa olisi jatkettu.

      Maailman terveysjärjestön mukaan Intiassa kuolee 1,2 miljoonaa ihmistä vuodessa ilmansaasteisiin. Ketään ei näytä kiinnostavan pätkääkään.

      Intialaisen oppaan mukaan kesäaikaan, kun lämmintä on lähemmäs 50 astetta ja ilmassa paljon kosteutta, tunne on kuin keitettäisiin elävältä, ja on erittäin vaikea hengittää. Ihmiset lakkaavat työskentelemästä kello 11, koska olo muuttuu sietämättömäksi.

      Tilanteen ei tarvitse huonontua kovin paljon, jotta ihminen ei pysty siellä enää elämään.

      Keskimäärin varsin siivosti elävä pohjoismaalainen voi myllätä elintapansa tehdäkseen omasta arjestaan täysin päästöneutraalia. Se on urheaa, mutta ratkaiseeko se ongelmaa? Ei vähimmässäkään määrin. Elämästä se kyllä tekee vaikeaa.

      Ystäväni Suomessa mietti, että jos hän teiden sulamisen jälkeen pomppisikin puolet työmatkastaan kolmiloikkaa ja loput tasajalkahyppyä, niin pelastaisiko se ilmastoa. Heitto kuulostaa ihan aidolta pohjoismaiselta ilmastokeskustelulta.

      Kirjoittaja on Kauppalehden kirjeenvaihtaja Tukholmassa**

      • MilläOikeudellaSinä

        Jätit sitten huomioimatta sen saman asian jonka tuo kyseinen kirjeenvaihtaja. Laskutaidoton tai asenteellinen kirjeenvaihtaja.
        No, se varmaan sopii sinun ajatusmaailmaasi.

        Suomalaisen hiilijalanjälki on n. 10 tonnia/vuosi - keskimäärin.
        Intialaisen hiilijalanjälki on alle 2 tonnia/vuosi - keskimäärin.
        Tiedämme, että tämä on tosiasia.
        Täysipäisen kansalaisen oikeustaju sanoo, että jokaisella ihmisellä on, kansallisuudesta, uskonnosta, ihonväristä jne, jne riippumatta, samat oikeudet ja velvollisuudet.
        Arveletko siis, että suomalaisten on jostakin syystä vara tai oikeus saastuttaa viisi kertaa enemmän/nenä, kuin intialaisten/nenä?
        Miksi intialaisen tai kiinalaisen pitäisi tulla toimeen vähemmällä kuin suomalaisen? Onko perustelusi se, että sinä olet valkoihoinen tai sinulla on oikeanlainen jumala? Vai kenties ihan vaan siksi kun sinusta tuntuu siltä?
        Minä tiedän Intian savusumun, koska olen käynyt siellä. Se on kieltämättä karmea, mutta ei kaikkialla. Minä olen nähnyt minkälaisissa oloissa siellä köyhimmät asuvat. Ei tunnu reilulta.

        Kiinassa ja Intiassa ollaan tekemässä valtavia muutoksia hiilikuormituksen vähentämiseksi. Suomi jää siinä armotta toiseksi ja kun näin käy meillä on oltava hyvät selitykset valmiina.
        Minä ymmärrän sinun ja kaltaistesi asenteen ja tiedän mistä se johtuu, - no en viitsi sanoa.


    • ilmastohysteriaa
      • Tästä puolueesta, perussuomalaisista, ei yksi tai muutama johtohahmo, jotka osaavat maltillisen ja hyvän koulutustasonsa suoman argumentoinnin, hyvää kokonaisuudessaan tee. Perussuomalaisissa on liikaa ns. haja-ajattelijoita. Harakkakin on liian putkinäköinen minulle.
        Tuossa edellä oli jälleen terävimmästä päästä kirjoitus, ei kannata muuta väittää. Halla-aho on koulutettu ja juoni mies. Minä osaan kouluttaa parhaiten vain Stihliäni.

        Jos ei olisi erästä toista puoluetta, niin huonona kakkosena näyttäisivät tulevan perussuomalaiset vaalikoneitten tuomana tuloksena.
        Pääasia kuitenkin, että vasemmisto tulisi olemaan täysi häviäjä. SDP on jotenkin vielä siedettävä.


      • Totuus.Tekee.Vapaaksi

        Perussuomalaisissa on monenlaista väkeä, niin kuin kaikissa muissakin puolueissa. Sieltä löytyy runsaasti hyviä, korkeasti koulutettuja ehdokkaita kaikista yhteiskuntaluokista. Ei kannata tehdä johtopäätöksiä koko puolueesta muutamien kohua herättäneiden perusteella.


      • MilläOikeudellaSinä
        Totuus.Tekee.Vapaaksi kirjoitti:

        Perussuomalaisissa on monenlaista väkeä, niin kuin kaikissa muissakin puolueissa. Sieltä löytyy runsaasti hyviä, korkeasti koulutettuja ehdokkaita kaikista yhteiskuntaluokista. Ei kannata tehdä johtopäätöksiä koko puolueesta muutamien kohua herättäneiden perusteella.

        Totuus tekee vapaaksi, - hyvä nimimerkki.

        Totuus tekee vapaaksi.

        Siinä se - tottakai. Niin helposti sanottu, eikä tarvitse liiemmin miettiä sisällön totuutta. Niin lyhyt lause, niin oikea, - ja niin vapauttava.

        Mitäs siitä jos siihen liittyy yksi ikuisesti uusi, ratkaisematon ja kumoava seikka, joka pakottaa minut kysymään taas kerran.

        Kenen totuus?

        Sinun, minun vaiko Hentun Liisan?


    • pyyhkiiköhyvin

      Koko Suomi on kohta yhtä hiilinielua,kun ihmisillä ei ole mahdollista asua kuin kaupungeissa, autoillakin liikkumista vaikeutetaan kaikin mahdollisin keinoin maaseudulla. Autioituvat syrjemmät asuinalueet, joista ihmiset on polittisilla päätöksillä paskalaineen häädetty pois jää varmaan kauppatavaraksi EU n markkinoille, joita Orpo kumppaneineen vaihtaa rahaksi hiilinieluhöpötyksineen.

    • nykyajan.vaatimus

      Keksustapuoluehhan on aina sanonut että maaseutu on autioitettava ja kaikkiken on muutettava etelään! Onhan se nykypolitiikalla ihan järkevää jos muualla asuminen tehdään niin vaikeaksi ja kalliiksi esimerkiksi kieltämällä autoilua!

    • kepulointia

      Pitäisiköhän keskustapuolueen nimeksi muuttaa ketkupuolue.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kivitippu: Avajaiset suunnitteilla jo syksyn aikana

      Kivitipulle uudet omistajat https://ilkkapohjalainen.fi/talous/kivitipulle-uudet-omistajat-avajaiset-suunnitteilla-jo-s
      Lappajärvi
      80
      3609
    2. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      45
      2579
    3. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      46
      2005
    4. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      118
      1502
    5. Sehän on vain kymppi kuussa

      Ministeri Mykkäsen mukaan sähköautojen ajoneuvovero nousee vain alle10 eur/kk. Samaanaikaan muut ministeröt ovat veronma
      Maailman menoa
      111
      1429
    6. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1393
    7. Onko kukaan koskaan sanonut

      Sinulle nainen että olet vaikea luonne? Minusta sinä olet vähän vaikea mutta ehkä elämä on opettanut sinua varautumaan j
      Ikävä
      101
      1172
    8. Juontaja Roope Salminen lataa rajua tekstiä juopottelustaan: "Ei mulla oikeastaan ollut..."

      Roope Salminen on elänyt viime vuodet päihteetöntä elämää ja puhunut päihteettömyydestä avoimesti. Voimaa ja iloa Roopel
      18
      1078
    9. Miten tämän kaipuun saa loppumaan?

      En jaksaisi enää kaivata, on mennyt liiankin pitkä aika kaipaamiseen. Olen elänyt vain puolittain ja se harmittaa. Ei a
      Ikävä
      81
      1039
    10. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      997
    Aihe