TULKAA MINUN TYKÖNI ...

s-seutulainen

... kaikki työtätekevät ja raskautetut niin te löydätte levon sielullenne. Matt. 11: 28-29.


Onnettomat, köyhät, sairaat ja sidotut sielut saavat tämän ihanan sanoman, kun he syntiensä ja huonon parannuksen tekonsa tähden epätoivoon joutuneina alkavat käsittää, mitä evankeliumi oikeastaan sisältää. Kaikki, mitä he turhaan ja murehtien ovat itsessään etsineet, mitä he parannuksen teon, katumuksen, rukouksen taistelun kautta ovat koettaneet saavuttaa, on jo toisen miehen kautta hankittu ja voitettu.

Se on ilman heidän ansiotansa ja mahdollisuuttansa heille tarjottu ja lahjoitettu, jopa iankaikkisessa testamentissa heille vakuutettu. Kun tämä heille selviää, niin se ei jää hedelmää kantamatta.

Se sytyttää heissä totisen, elävän, autuaaksi tekevän uskon. Silloin syntyy heissä kyselyä ja ihmettelyä, toisaalta taas iloa ja toivoa, tahi suurempaa surua ja katumusta. Kaikki samasta elvyttävästä evankeliumista, kaikki saman heräävän uskon vaikutuksesta.

Toinen alkaa miettiä ja kysellä: »Onko tämä näin ymmärrettävä? Voinko minäkin tämmöisenä tulla?» Hän kurottautuu Kristuksen puoleen, hänen sydämensä täyttää vanhurskauden isoaminen ja janoaminen.

Toinen taas tulee entistäänkin murheellisemmaksi. Lain alle kuivettunut ja kovettunut sydän alkaa sulaa Jumalan suuren rakkauden lämpimässä, niin että siitä syntyy uusi murhe, mutta murhe, johon sisältyy toivoa ja harras halu päästä tämän rakkauden ja armon osallisuuteen.

Toinen taas temmataan syvimmästä hädästä korkeimpaan iloon ja vakuutukseen. Pyhän Hengen tiet ovat erilaiset eri olosuhteissa ja eri sieluihin nähden. Mutta kaikki, jotka ovat evankeliumin käsittäneet, niin että heidän raskautettu sydänraukkansa ja heidän omaan itseensä ja omaan vanhurskauteen kiinnitetyt katseensa ovat saaneet toisen suunnan, nim. ristiinnaulittuun Jeesukseen, heissä on jo silloin syntynyt autuaaksi tekevä usko.

He ovat kääntyneet omasta vanhurskaudestaan hänen vanhurskauteensa, omasta kuuliaisuudestaan hänen kuuliaisuuteensa, omasta katumuksestaan hänen ahdistukseensa, omista rukouksistaan hänen rukouksiinsa. joten heidän pelastuksentoivonsa, koko heidän ikävöimisensä ja halunsa kohdistuu häneen.

Tämä on sitä uskoa, jota Kristus löysi ihmisissä, jotka tulivat hänen luokseen armoa ja apua etsimään ja lausui ilonsa sen johdosta. Matt. 9 kertoo sairaasta vaimosta, joka tunkeutui lähelle Jeesusta saadakseen koskea hänen viittaansa tullakseen terveeksi.

Sillä hetkellä tuli nainen terveeksi. Ja Jeesus sanoi: »Tyttäreni, ole turvallisella mielin, uskosi on tehnyt sinut terveeksi.» Samoin syntinen vaimo Simonin huoneessa kasteli Jeesuksen jalat kyynelillään ja sai kuulla: »Syntisi ovat anteeksi annetut. Uskosi on sinut pelastanut; mene rauhaan.»

Näiden esimerkkien johdosta sanoo Luther: »He olivat kuulleet hyvän sanoman (evankeliumin) Jeesuksesta, että hän oli se mies, joka auttoi ja lohdutti kaikkia. Tämän sanoman he uskoivat ja sen takia he tulivat hädän pakottamina Jeesuksen luo. jolleivät he olisi uskoneet, niin eivät he olisi tulleetkaan.»

jatkuu ... (C.O.Rosenius )

17

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • s-seutulainen

      ... jatkuu

      Mutta huomaatko, että tämä heidän uskonsa ilmeni ainoastaan etsimisessä, tulemisessa ja Herran nimen avuksi huutamisessa. Ja Jeesus sanoo oikean uskon, pelastavan uskon olevan juuri semmoisen. Hän sanoo: »Sinun uskosi on sinut pelastanut.»

      Tämmöinen etsivä, isoava ja janoava, taisteleva usko ilmeni myös riivatun nuorukaisen isässä, kun hän kyynelsilmin huusi: »Herra, minä uskon, auta minun epäuskoani.» Samoin Korkean Veisun morsiamessa, kun hän yöllä kulki ympäri kaupunkia ja etsi sielunsa ystävää ja kysyi vartijoilta: »Oletteko nähneet häntä, jota minun sieluni rakastaa?»

      Patriarkka Jaakobissa se ilmeni myös. Hän huusi Herralle: »En päästä sinua, jollet siunaa minua». Tätä etsivää, avuksi huutavaa, isoavaa ja janoavaa uskoa, joka on ainoa autuaaksi tekevä usko, koska se perustuu Jeesukseen, etsien häneltä pelastusta, seuraa ennemmin tahi myöhemmin toinen uskoi aste. Morsian on löytänyt ylkänsä ja sanoo: »Minä olen löytänyt hänet, jota sieluni rakastaa. Hän on minun ja minä olen hänen.»

      Sielu on saanut vastauksen, vakuutuksen. Peite putoaa silmieni edestä, mieleni avautuu ja näen mitä ennen en voinut nähdä, nim. että se, mitä minä vielä odotin, on jo täytetty Kristuksessa.

      Kaikki minun syntini ja saastaisuuteni, kylmyyteni, hitauteni ja kovuuteni oli hänessä kyllin kalliisti sovitettu, maksettu, poispyyhitty, jopa meren syvyyteen upotettu ja ainoastaan epäuskoni tähden olen onneton. Nyt voin sanoa: »Yksi on kuollut kaikkien edestä, siis myös kaikki ovat kuolleet.» Minä olen kuollut ja ylösnoussut Kristuksessa.

      Katso, tässä on uskon täysi vakuutus. Sitä seuraa rauha, autuas rauha, Jumalan rauha, rauha omassatunnossa, kun eivät synnit sitä enää kalva. Ne ovat pois otetut, anteeksi annetut. Ja Jumalan kanssa on minulla sula sovinto. Tästä rauhasta sanoo apostoli: »Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta.»


      Herra Jeesus Kristus! Kiitetty olkoon nimesi, kun olet antanut itsesi meille elämäksi, rauhaksi ja iloksi! Anna meille armosi, että voisimme pitää sinut kaikkea muuta rakkaampana. Olethan sinä syntiemme anteeksiantaja ja päästät meitä kaikesta hädästä. Amen.

      ( C.O.Rosenius )

    • s-seutulainen

      Totisesti Jeesuksessa Kristuksessa meillä on lepo ja rauha. Kaikesta omasta tekemisestämme, omista yrityksistämme miellyttää Jumalaa, omine voiminemme pyrkimyksistä tulla paremmiksi Jumalan silmissä.
      Jumala näkee meidät vain Jeesuksessa Kristuksessa, Hänen kauttaan. Oma lain noudattamisemme on vain surkea irvikuva Jumalan pyhän ja vanhurskaan lain noudattamisesta, joka on yhtä kuin lain TÄYTTÄMINEN.
      Ellemme usko ja luota siihen, että täyttäessään täydellisesti lain Herra Jeesus täytti sen meidän puolestamme, olemme oman itsemme varassa mitä lain noudattamiseen, sen täyttämiseen tulee.
      Eikä meillä ole silloin Herran Jeesuksen lupaamaa lepoa ja rauhaa työn ja raadannan raskauttamina olemisestamme.

      "Tulkaa minun tyköni kaikki työtä tekevät ja raskautetut niin te löydätte levon sielullenne".

    • uskonkoettemukset

      Käytännön tasolla sitten siihen tulee toinen uskova sanomaan, että olet laittomuuden tekijä ja kumarrat petoa. Siihen se hyvänolontunne sitten katoaa.

      Joskin juuri silloin kun meitä kaikista eniten koetellaan, niin silloin me tarvitsemme Jumalaa ja näemme sen, että onko meissä Jumalan rakkaus ja kärsivällisyys. Ei se vielä näe jos vain hymistelemme kokoukissa ja tunnelma on hyväveli kaikessa mukana. Toisaalta rauha ja rakkaus mahdollistaa meille suoritukset, jotka maallisella typerällä, kyllästyneellä ja minä-minä ajattelulla täysin mahdottomia.

      • Terveiseni

        Alkaa se vaan usko toiseen jo menemään kun toinen ei vaan pysy kaidalla tiellä varoituksista huolimatta.


    • sophiie

      Tuon kaiken ihmeen koin päivänä, kun hylkäsin suoritususkon, liityin kristilliseen kirkkoon ja aloin lukea noiden vanhojen, luterilaisten pappien, teologien lyhyitä saarnoja, hartauskirjoja sekä muita helppotajuisia, teologisia kirjoituksia.

      Monet, henkistä taustaa olevat ongelmani loppuivat siihen. Tosin eivät kaikki, sillä muu pahuus ympärilläni jatkui. En kuitenkaan enää ollut oma herrani, itsevanhurskautuva suorittaja vaan Jumalan lapsi. Lapsi, jota oikea Isä hoiti ja ohjasi.

      Sittemmin sain lahjaksi myös ortodoksisuuden, uskon, josta en kuunaan olisi luullut välittäväni!

      Kiitos sinne Yläkertaan! 🤗 ☦️
      *

    • Siis kaikki leipäjonoissa odottavat käyvät riemuiten rekkain alle?

      Aivan liian moni valitsee rekkaa päin ajamisen.

      Epäjumalallanne ei kuitenkaan ole sen enempää annettavaa kuin allahillakaan.

      • Jumalaan.JHWH.tutustunut

        Kai tiedät mistä kirjoitat? Pysyt sanojesi takana?

        Ilmeisesti olet siis tuntenut myös molemmat jumaluudet ja väitteesi perustuu faktaan?

        Muutoin olet pelkkä suunsoittaja, lärvit asioista joita et edes tunne.
        *


      • Eikiitosjeesus
        Jumalaan.JHWH.tutustunut kirjoitti:

        Kai tiedät mistä kirjoitat? Pysyt sanojesi takana?

        Ilmeisesti olet siis tuntenut myös molemmat jumaluudet ja väitteesi perustuu faktaan?

        Muutoin olet pelkkä suunsoittaja, lärvit asioista joita et edes tunne.
        *

        Juuri niin, jutut jumalista ovat joutavaa suunsoittoa. Jos jumala olisi, kaipa se osaisi käyttää nykyaikaisia viestintävälineitä ihan ymmärrettävästi. Ei tarvitsisi uskovaisten selitellä vanhoista loitsuista.


      • Jumalaan.JHWH.tutustunut kirjoitti:

        Kai tiedät mistä kirjoitat? Pysyt sanojesi takana?

        Ilmeisesti olet siis tuntenut myös molemmat jumaluudet ja väitteesi perustuu faktaan?

        Muutoin olet pelkkä suunsoittaja, lärvit asioista joita et edes tunne.
        *

        Kyllä vain. Molemmat epäjuudet on helppo osoittaa nimenomaan epäjumaliksi.

        Tarvitaan vain lukutaitoa ja älyä. Kaikki näistä sankareista kirjoitettu alleviivaa ja korostaa heidän olevan ihmisen luomia epäjumalia.


    • Eikiitosjeesus

      Kuulostaa ihan Rinteen jutuilta. Sen verran perusteettomia lupauksia. Eikä siitäkään hyvää seuraa.

    • Ja kiitän siitä levosta ja rauhasta jonka Jumala on osakseni suonut kaiken sen painon jälkeen jota olen kantanut elämäni aikana.

    • Kelpaako sinulle BabylonGetaway Rosenius myös. Minulle ei sellaisia oppeja muuta tee kun vihaiseksi.


      Jos ei opetetaan miten me saamme Voima tulla Kristuksen kaltainen joka ei Luther koskaan löytänyt ja nimenoman Voiman .


      Silloin jos ei ole tarve tulla Kristuksen kaltainen niin Roseniuksen sepistukset riittää. Ne eivät pelastaa ketään mutta onpa siinä vaikuttava väärä rauha joka vie suruttoman tilan Lutherin kanssa.

    • markku.lievonen

      Niin, Jeesus todella lupaa levon ja rauhan työtätekevillekkin ja raskautetuille. Tämä rauha ja lepo ei työelmässä synny ammattiliittojen kautta taistellen,- vaan omata ajattelu / usko jonka Jeesus opettaa. Jeesuksen opetus alueesta tämän päivän termiä käyttäen on sanalla....sitoutuneisuus "isännän" /työnantajan suunnitteluun. Olla alamainen.
      Tuohon liittyen työnantajani on hoitaut oman puolensa hyvin ja työntekijälle jää oma alueensa.

      Tohmajärvellä toimiva metalliyritys Power Teck Group on etsinyt lisätyövoimaa ja edelleen on työpaikka / työpaikkoja auki. Mikä työnantajan yrtystoimintaan liittyy, niin työskentely työntekijänä on stressitöntä työhön sitoutueella ihmisellä. Tosi mahtava yritystoimintaa. Ei pomottajia - ei pomoteltavia. On vain ihmisiä eri työnsä/alueollaam. Suunnittelijoita, koneistajia, siistijä, työnohjaajia / esimiehiä ja toimitusjohtaja. Toimitusjohtajan eroittaa porukasta vain vaatetukseen liittyen. Siistimpi vaatetus kuin koneistajilla / hitsarilla,mutta ihmisinä samalla viivalla.

      Tohmajärvi elinympäristönä tarjoaa ihmiselle erittäin hyvän ympäristön terveeseen elämään. Ei oo viinakuppoo - ei railakasta ravintolaelämää, mutta on erittäin hyvät liikuntamahdollisuudet ja ilmaiseksi. Joensuuhun 55km.
      Terveyspalvelut ovat maamme parhaimmistoa kuin myös koulut ja lasten hoito. Samoin asuminen erittäin edullista ja tarjolla on vuokra-asuntoja laidasta laitaan kuin myös omistusasumisen mahdollisuus edullisesti.
      Maan halvinta autoilua, jos haluaa käydä Venäjän puolella tankkaamassa auton. Bensa / Diesel 0,65 euroa / litra.

      Tosi harmillinen tilanne - työvoimapula kun huomioi miten paljon työnantaja on satsannut työntekijän viihtyvyyteen ja turvalliseen työskentelyyn.
      Yhteystiedot löytyvät netistä ja tarvittaessa voin antaa itse.

      Ajatellen uskoa JUMALAN aivoituksiin ja vaikutusta ihmisessä - Jeesuksen lupaukset, niin tämän voi todeksi havaita ja elää - ei teorioiden asiasta.

      • markku.lievonen

        Niin, täällä päin tätä ilmiötä sanotaan kaikkivaltiaan näkymättömän JUMALAN johdatukseksi. Asia, jota olen kokenut viikottain / kuukausittain eli pohtiessani jotain aisaa syvällisemmin asia varmennetaan yllättäen ja kaukaa.

        https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006060477.html

        Niin, edelleen ihmettelen. Miksi Jeesukseen uskovaksi ihmiseksi itseään tituleeraavat ihmiset eivät tuoe esille Jeesuksen opetuksia ja liitä niitä meidän aikaamme. Siis yhdistä Jeesuksen opetus arkeen / tähän aikaan elinympäristössämme.

        Lukekaa nyt ihmeessä Raamattuanne ja havinoikaa mitä opetetaan työstä ja erikooisesti työntekijän ja työnantajan syhteesta. Uskokaa tai älkää, niin meilä pian loppuu sen hyvän jakaminen / JUMALAN siunaus.

        Siis ....a-j-a-t-e-l-k-a-a-¨........... älkääkä kopioiko toisten ihmisten mieteitä ja ajatuksia. Ajattelemisen kautta / lahan käyttö niin ihminen saa näkökyvyn elinympäristöönsä. Raamatussa on aikuisen oikeesti .....ajttelemisen......aihetta.

        Nii, onko todella suomen käytävä se tie, joka näyttää olevan edessä. Suomen kantaväestö passivoituu niin syvään tilaan, jolloin asukkaat maassamme vaihdetaan ulkomaalaisiin. Aivan sama asia, jos Venäjä valloittasi maan aseilla ja asuttaisi elinympäristömme.
        Nyt on käynnissä aivan sama ilmiö,- mutta ilman aseita ja agressioita.


      • markku.lievonen

        >> Aivan sama asia, jos Venäjä valloittasi maan aseilla ja asuttaisi elinympäristömme.
        Nyt on käynnissä aivan sama ilmiö,- mutta ilman aseita ja agressioita.<<

        Ettei ylläolevasta tulisi väärinymmärrystä, niin tarkennan. En missään muodoin tarkoita ja ajattele kielteisyyttä Venläläisistä, jotka ovat muuttaneet maahamme ja tähän ei liity edes mikään juoni tms.

        tarkoitin puhtaasti ulkomaailasiten maahanmuutoa ja erikoisesti kantaväestön passivoitumista. Asiat siis ohaantuvat ikään kuin luontaisesti - ajattelematta asiaa laajemmin mihin se johtaa. Toki asia on laajempi ja liittyy myös moneen muuhun asiaan. Voisi ajatella kansamme sokeutumisesta.


      • s-seutulainen
        markku.lievonen kirjoitti:

        >> Aivan sama asia, jos Venäjä valloittasi maan aseilla ja asuttaisi elinympäristömme.
        Nyt on käynnissä aivan sama ilmiö,- mutta ilman aseita ja agressioita.<<

        Ettei ylläolevasta tulisi väärinymmärrystä, niin tarkennan. En missään muodoin tarkoita ja ajattele kielteisyyttä Venläläisistä, jotka ovat muuttaneet maahamme ja tähän ei liity edes mikään juoni tms.

        tarkoitin puhtaasti ulkomaailasiten maahanmuutoa ja erikoisesti kantaväestön passivoitumista. Asiat siis ohaantuvat ikään kuin luontaisesti - ajattelematta asiaa laajemmin mihin se johtaa. Toki asia on laajempi ja liittyy myös moneen muuhun asiaan. Voisi ajatella kansamme sokeutumisesta.

        Kuten on tullut monituiset kerrat todetuksi Markku Lievonen, sinä nojaat omaan ymmärrykseesi, omaan vajavaiseen - jollainen meillä ihan jokaikisellä on - ihmisjärkeesi. Sinä olet järkeisuskova.
        Koska sinä kiellät Jeesuksen Kristuksen jumaluuden ( tosi Jumala tosi Jumalasta ), et voi olla uudestisyntynyt, elävässä Jumalan Pojan, Jeesuksen Kristuksen, uskossa oleva ihminen.
        Lisäksi väität kivenkovaan, että Jumala pelastaa koko ihmiskunnan kollektiivisesti.
        Sinä halveksut nìitä, jotka Raamatun ohella lukevat hyvää ja raitista, Raamatun opetusta sisältävää, kirjallisuutta ja ottavat vastaan opetusta vaikkapa sellaisilta miehiltä kuin Martti Luther, Carl Olof Rosenius, Olavi Peltola, Bo Gierz, Olav Valen-Stenstad, Juhani Aitomaa - muutamia mainitakseni.
        Sinun "oma" oppisi on aika päiviä sitten aivoiteltu jo muiden miesten toimesta.
        Sinä olet universalisti - mitä suurimmalla todennäköisyydellä unitaariuniversalisti.


    • Sorry, en ole luterilainen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      336
      3970
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      278
      2267
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      119
      1592
    4. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      94
      1410
    5. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1393
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1257
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1228
    8. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      49
      1088
    9. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1064
    10. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      332
      976
    Aihe